22 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Svikasta kurban giden Romanya Başvekili Armand Calinesco Müess'i bir dikas- ta kurban giden Ro- manya Başvekil, Da- hiliye ve Harbiye Na- mrı bay Armand Calinesco kendisin- den evvel Başvekil olan patrik Miron Crirtea'nım © vefalı zerine kral tarafın- dan iktidar meykli- me getirilmişti. Mil çifçi fırka- sından yetişmiş, Go- £a Kabinesinde Da- hariçte ve dahilde gösterdiği baz şid- detli lerania o da iş- trak etti. Fakat bay Goga müfrit sağları tehlikeli öiyasetle- rinde cesaretlendir- diğ! sirada Calines- co metanetle ve ira- deyle birçok fenalır- Jarın önüne geçti ve ©o, Goğu Kabinesin- den sonra mevkiin. de z 1939 senesi 10 şu- batında kurulan ve Başvekillerden mürek: kep olan Kâbineye Dahiliye Narın sifali le girdi. Patrik Miron'un kurduğu üç hü- | kümette de ayni mevkide bulundu. Elinde- ki kudret gitgide geni l 2ifesini terketmeksizin Maarif Nezareti sa- Romanya kralı Karol, B. Calinesco'ya Tay- yare Fazilet mişanını takarken... hasında bir staj yaptı. Bu senenin şubatın- dü Müdafasi Milliye Nezaretini “deruhte etti. Ayni zamanda Başvekil muavini ün- yanını da haiz oldu. 7 mart 1939 da bizsat kendi Kabin kurmuştu. Amerikada katil aklar Amerika müttehid hükümetleri dahilin- de senede orta hesapla on bin Katil val sı oluyor. Memleketin umum nüfusu yüz yirmi milyon olduğuna nazaran on Iki bin Kişiye bir katil vakas isabet ediyor demek- Vi katil hâdiselerinin esbabı hakkında salâhiyettar bir ilim müessesesi tarafından tedikikler yapılmıştır. Beş yüz Katilin vaxi- yeti araştırılmıştır. Netieede katil vakaları- mın yüzde ellisinin ehemmiyetsiz şeylerden ve lüzumsuz hiddetten ileri geldiği anlaşıl- | muştar, Meselâ kahvaltı veren bir lokantanın sa- hibi kendisine verilen ekmeği beğenmiyen bir müşteriyi öldürmüştür. Bir adam ayağı- na nasılsa basmış olan bir adamı evvelce hiç tanımadığı halde öldürmüştür. Başka memleketlerde katil hâdiselerinin başlıca saiki olan Kıskançlık ve ihmal edi- len aşk Amerikadaki kali! hüdiselerinin an cak yüzde 17,4 kısmını teşkil ediyor. Gangs- ter haydudlarırın yaptıkları çinayetler de ancak yüzde 28 kısmı teşkil etmektedir. Burun içinde diş Tabiatın nadir tesadüt edilen garibele- rinden biri de burnun içinde diş çıkması- dır. Maruf eski ediplerden yalnız Göthe 1797 senesinde burnunun içinde diş çıkan bir adama tesadüf ettiğinden bahseder, Fa- kat zamanımızın âlimlerinden Krawer 1932 Senesinde yaptığı bir tedkikte şimdiye ka- | İ dar ap mecmun ve eserlerinde kaydedilen | bu gibi adamlardan yüz kadarı hakkında mufassal malümat vermiştir. Burunda diş Eski Amerikalılar, bahusus geçen umumi harp- te zengin olduktan sonra, Avrupalıların es- ki sanat eserlerine musallat olmuşlardır. Bu gibi eserlerden salılığa çıkanlanların pek çoğunu toplayıp memleketlerine gö- türmüşlerdir. O derecede ki bazı meşhur #anatkârların eserlerinden Avrupada bir parça bile kalmamıştır. Meselâ meşhur Guarneri'nin imal etmiş olduğu kemanlardan Avrupada bir tane kal- mamıştır. Bu g7 eserlerden İMA, kim BABERERASENAN ii çıkmam daha ziyade irsi bir tezahğrdür. Tabiatın galeti olarak dişlerden biri yerini Şaşırıp burnunun içinde yerleşir ve büyür. Burunda diş bulunması sahibini çok izaç eder ve bir çok hastalıklara maruz bırakır. Fena kokulu ifrazata bais olduktan başka nefes darlığı, sara gibi halleri doğurmak- tadır. Burundaki diş sallanır. Modem te- babet rünigenin yardımı We bu dişleri defetmek çaresini bulmuştur. bir keman yıda bucakta kalanlardan bir tanesinin meydana çıkması büyük bir hâdise olarak ! karşılanmaktadır. Ahiren Macaristan Szotmar şehrinde vefat eden bir doktorun terekesi arasında üzerinde 1724 sarihi yazılı bir kemanın bu- lunmas bülün Macaristanda büyük sevinç uyandırmışlır, Çünkü #merikalların elin- den bu kemanlardan bir tanesinin bile kur- tulmadığı zannolunuyordu. Kemanın Üze- rinde Crsrsona di Jesephüs Guarnari im- sas hükkedilmiştir. İzmir fuarı kapandı Belediye reisi B. Behçet Uz bu İzmir 21 — Beynelmilel Fuarın dün akşamki kapanış merasiminde elli binden fazla halk hazır bulun. muştur. Fuarın kapanışı münasebe. tile Belediye reisi B, Behçet Uz tara- fından verilen ziyafette İzmir valisi, ordu müfettişi (general (İzzeddin Çalışlar, mebuslar, generaller, vilâyet erkânı, ecnebi konsoloslar, ecnebi ataşekomersiyaller, yerli ve senebi mümessiller hazır bulunmuşlardır. Bu münasebetle B. Behçet Uz, çok alkışlanan bir nutuk söylemiş ve 'Bâşvekilin gösterdiği lütufkâr hiria. ye ve yardımı şükranla kaydettikten sonra sözüne devamla ezcümle de- miştir ki: Türk tarihinin ve cümhuriyet devri- nin en büyük ve en muvaffak idarecisi İn- önünün Başvekil sıfatile 1936 da fuarımız açtıkları srada söyledikleri teşvikkâr söz- erden ve yaptıkları yardımlardan aldığı- Mis kuvvetle dokuz senelik işi Üç senede tamamlamağnı muvaffak olduk. İzmiri bu kadar süratli bir imara ve ayni zamanda da refaha kavuşturan Kültür- Parkiz fuarın tamamlanmasında hüküme- ümüzden gördüğümüz yardımları ve sizle- rin gösterdiğiniz alâkayı her zaman şük- ranla anacağız. Köhne bir imparatorluğun enkazı üzerin- de vücut bulan bütün bu eserler 'Türk ml Jetiniu benliğinde mevcut ve fakat asırlar- ca ihmal edilmiş ve işlenmemiş cevherden ve malzemeden yapılmıştır. Bu cevheri keşfeden dâhi, Türk vatanının kurtarıcısı ve Türk cümhbüriyetinin aziz Atatürktür. Bugün büyük adını kalbimiz sızlıyarak, gözlerimiz yaşlanarak hürmetle ve minnet- Je andığımız büyük Atamızın bize emanet ettiği en büyük ve ölmez eseri de Türk mil. Mi birliğidir. Sevgili ve kudretli Cümburreisimiz eziz İsmet İnönüne olau derin tazimlerimizi ve bağlılık duygularımızı tekrarlar ve küde- himi Türk milletinin refah ve saadetinin temadisine kaldırırım.» Daha bazı hatipler söz alarak beynelmilel fuarın muvaffakıyetini tebarüz eltirmiş- lerdir. i yet görüşülecektir. Umumi celse âle- | toprağında ölen eski Frausız Cüm- İ derenlerin başında Ribbentrop geli- İ plâkalı ve şoför İsakın bânisi / Amerika devletleri konferansı İlk içtin ami günü yapılacak Panama pi — Amerika devletleri konferansı pazartesi günü toplana- caktır, Bu toplantıda çalışmanın esas hatları tayin edilecektir. Bu hatlar, Amerikanın bitaraflığı çerçevesinin pek ziyade haricine çıkacaktır. Zira ik- tisadi meselelerle beynelmilel müba- deleler ve birçok cenubi Amerika mem- leketlerinin Avrupa ihracatını dur- ması yüzündn tahadüds edecek vazi- ni olacaktır. Propaganda harbi Almanlar bir Bean zabiti- nin cenazesini merasimle kaldırdılar Berlin 21 — Garb cephesinde bir imüfrezeye kumanda ederken Alman hürreişi Puul Decnane'i oğlu yüz. başı Zöüis Dechanel'in conazesi bu- gün merösimle kaldırılmıştı: Bu mü- nasebe'e parti reisi bir nutuk söyli- yerek ölen zabitin büyük bir kahra- manlık misali gösterdiğini, Alman- ların Famsızlara Karsı hiç bir husu- met bissi beslemediklerini söylemiş, Alman bandosu Fransız milli marşı nı çalmıştır, Bu merasim ve nutnk- lar Rerlin radyosile neşredilmiştir. . İngilterede harp sanayii fabrikalarında kadınlar da çalışacaklar Londra 21 (A.A.) — Madeni sanayi amelesi sendikaları mahfilleri #le harp sanayli sendikaları mümessilleri ara» sında yapılan bir toplantıda mühim- mat imal! için kadınların fabrikalara kabul edilmelerine karar verilmiştir. Nazi ricalinin harice gön- derdikleri paralar Londra 21 (Radyo) — Nazi ricali- nin harice mühim mikdarda para gönderdikleri tahakkuk etmiştir. Bu para üç milyon'üç yüz bin İngiliz li- rası kadardır. Bundan baska üç milk yon altı yüz bin İngiliz liralık sigor- taları da vardır, Bu suretle para gön- yor. Bunu Göbels, Göring, Hes, Him. ler, Lay vesaire takib etmektedir. İstanbul - Edirne yolunda bir otomobil kazası Edirne (Akşam) — Pazartesi günü İstanbul - Edirne yolu üzerinde feci İ bir otomobil kazası olmuştur. İstan- | buldan Edirneye gelmekte olan Edirne | idaresindeki | kamyon Çorlu virajını hızla dönerken İ bir benzin variline çarpmış ve bu çar- | pışma neticesinde şoför muavini Meh- med, kafatası parçalanarak oölmüş- tür, Şoför tevkif edilmiştir. İnhisarlar, Aydın ve mülha- katında hurda incir alıyor Aydın (Akşam) — İnhisarlar baş- müdürlüğü bu yıl da Aydın ve mülha- katından hurda İncir satın almağa başlamıştır. Bu sene incir mahsulü hem fazla, hem de çok temizdir. Üzüm mahsulü de geçen senekinden *İ bol ise de fatlerde fazla bir düşüklük münasebetle mühüm bir nutuk söyledi. yoktur. Muallimler arasında nakıl ve tayinler Gaziantep lisesi riyaziye muallimi B. Halil $ahverdi Üsküdar birinci ortamek- tebi riyaziye muallimliğine, Rize ortamek- tebi tarih, coğrafya musilimi Musip Mur- guz Kadıköy Üçüncü ortamektebi - tarih, coğratya munllimliğine, Adapazarı orta mektebi türkçe muallimi Rifat Tizaz Kara- gümrük ortamektebi türkçe muallimliğine, Kumkapı ortamektebi tabliye yardımcı mü- allimi baygin Mevhibe Süer Ankara üçün- cü ortamektebi tabliye dersi stajyerliğine, Bergama örtmektebi müzik muallimi Ca- hid Tuncel Bakırköy birinci ortamektebi müzik muajlimliğine, İsparta ortamektebi tarih, coğrafya muallimi Şükrü Sayalı Ca- Baloğlu ortamektebi tarih, coğrafya mual- İlmlliğine. Adapazarı ortamektebi tarih, coğrafya muallimi B. Saim Turgut Vefa 1- sesi tarih, coğralya muallimliğine tayin edilmişierdir. 4 Silivrikapıda Nağiddey sökak 23 nu- maral evde oturan, Bakırköy Bez fabrika- si amelesinden 17 yaşında Şemseddin oğ- lu Necati, kolunu makineye kaptırmıştır. Necatinin kolu kopmuştur. Yaralı, Cerrah- Paşa kaldırılmıştır, Bir İngiliz gazetesinin İaberi Sovyetlerle Almanya arasında ihtildi çıkması yakınmış Kızılordunun Karpatlar Ukraynasına gelmesi Slovakya ve Çekyada tesir yapacak Lonâra 21 (A.A) — Daily Herald ! mütalâa, şu merkezdedir. Almanya gazetesinin diplomasi muhabiri bil- Giriyor: Ruslarla Almanlar arasında işler pek o kadar İyi gitmemektedir. Yakında ihtilâflar zuhur etmesi ilıti- mal haricinde değildir. Berlin ile Moskova, Polonyayı taksim için esas- ta mutabık kalmışlardır. Fakat ve- kai, süratle ilerlemektedir ve kimse, yeni hudutların tahdidinden evvel neler olacağını keşif ve tahmin ede- mez. Almanya ile Sovyet Rusya Polon- yada yekdiğerini ikmal edecek yerde, birbirine karşı vâziyet almaktadırlar. İstikbalde bir takım kavgalar çıka- cağı ve daimi ihtilâfların başgöstere- | ceği muhakkaktır. Bu cidallerin ve bu ihtilâfların harbin hitamından çok evvel büyümesi muhtemeldir. Bükreşten gelen bir haber Bükreş 21 (A.A.) — Kizilordu bü- tün Lehistan - Romanya hudut hat- ırı işgal elmiştir. Alman Ticali son günlerde Bükreşte resmi beyanatia bulunarak Almanya ile Romanya İ arasında müşterek bir hudut bulun- masının Almanya için faydalı ola- cağı noktasında ısrar etmişlerdi. Bu sebeple bugünkü vaziyetin Almanya | için bir hayal inkisarı olduğu söylen- mektedir. Dikkate şayan bir hâdise de Sov- yetlerin, şimdiye kadar Almanlar tarafından nazi propagandası yapı- lan Karpatlar Ukraynası ile temas tesis etmeleridir, Budapeştede Sov- yetlerin Lvov (Lemberg) e doğru ilerlemeleri Macaristanı Sovyet Rus- ya ile Almanya arasina koyduğu mü- talânsı ileri sürülüyor. Fazla olarak Bükreşte Slovak mıntakaları ile Bo- hemya've Moravyanın Kızılordunun ileri hareketinin tesiri altında kala- cağı söyleniyor. Bu son günlerde Bohemya ve Mo- rTavyada vukua gelen kıyamların Gestapo tarafından merhametfsizce tenkili, bu mıntaka ahalisinin Alman boyunduruğunu sarsmak hususun- daki arzularını şiddetlendireceği şüp- hesizdir, Umumiyetle Bükreşte serdedilen Merkezi Avrupaya bir takım kuvvet- ler saldırmıştır. Bunları kontrol et- mesine imkân yoktur. Ve bu kuvvet. ler, Alman menafii aleyhine müca- dele etmekten hali kalmayacaktır, 4 Alman zabiti Moskovaya atti Moskova AAA) — (Renter)i Polonyanın işgalinden (mütevellit meseleleri görüşmek üzere dört Al man subayı buraya gelmiştir. Bir İngiliz gazetesinin temennisi Londra 21 (A.A.) — News Chroniele gazetesi, başmakalesinde, Başveki- Mn Avam kamarasındaki beyanatına işaret ederek şöyle demektedir! «B. Chamberlain, Rusyanın mü- dahalesinin tevlld edeceği neticeler ve bu müdahaleyi intaç etmiş olan sebepler hakkında bir hüküm verme- nin henüz pek erken olduğunu söy- lemekle büyük bir basiret göster. miştir.» Gazetenin makalesi, < İngütere, Fransa ve Sovyet Rusya arasında bir mesal birliği yapılması hakkındaki temennisini izhar etmekle sona &r- mektedir. Hudud hattı neresi olacak? Berlin 21 (AA) Yarı resmi Deutscher Dienst gazetesinin bildir. diğine göre, Almanyanın şark ordü- sü Alman ve Sovyet hükümetleri ta- rafından tesbit edilen hattı işgal et- mektedir. Bununla beraber bu gaze- te, mezkür hattın von Ribbentrop ile Molotof arasında yapılan görüşmeler esnasında tesbit edilen hat mı, yoksa Sovyet kıtalarının ileri hareketleri netleesinde hasıl olan tabii hat m olduğunu tasrih etmemektedir. Son günler zarfında Berlinde res- mi zevatın bu hat hakkında beya natta bulunmaktan imtina ettikleri ve 1917 tarihli Brestlitowsk muahe- desinde tesbit edilen hatta telmihler. de bulunmukla iktifa eyledikleri bu münasebetle hatırlatılmaktadır. Sovyet kıtalarının bu hattın çok ilerisindeki mıntakaları işgal ettikle- ri Bern'de söylenmektedir. B. Chamberlainin nutku çok iyi karşılandı İngiliz muhalifleri de harbe sonuna , kadar devam edilmesine tarafdar sözleri büyük bir memnuniyetle kar. şılamıştır, Gene muhaliflerden B. Archbald Sinclair demiştir ki: — Hiç kimse, hükümetten acele bir Londra 21 — Avam kamarasında muhalefet reisi B. Greenwood, Başve- kilin söylediği nulkun kali ifadesin- den dolayı teşekkür etmiş, ancak Po- lonyaya pek ziyade muhtaç olduğu daha alicenabane bir yardımın yapıl mamiş olmasından dolayı teessürünü izhar eylemiştir. Hatip, demiştir ki: «— İstikbalde dostlarımıza vadede- ceğimiz yardımın daba seri, daha emin ve daha âlicenabane olmasi lâzımdır. Bu yardım seri olmadığı takdirde bi- zim faal mütlefiklerimiz olabilecek olan dostlarımız, kendi arzu ve irade. lerine rağınen pasif birer dost olmak mecburiyetinde kalacaklardır. Bütün milletler, gerek hayrihahane bir bita- raflık siyaseti takib etmek, gerek daha filli bir harekette bulunmak maksadi- le bütün menabi ve vesaitini seferber etmektedir. Ümid ederim ki, İngiltere hükümeti dünyada birtakım dostlar elde etmeği utanılacak birşey telâkki etmiyecektir. İngiltere onların dostluk- ları olmaksızın da işin içinden galib olarak çıkabilirse de onları beraberin- de bulundurması herhalde müreccah- tır.» B. Gretnwood, Avrüpada herhangi bir taarruzu imkânsız bırakıncıya ka- dar İngilterenin harbe devama azmet- miş olduğu süretinde Başvekil B. Chamberlain tarafından - söylenilen harekette bulunmasını İstiyemez. Avam kamarası, kati hareketin ne Za- manını ne de mekânını intihap ede. mez ve etmemelidir. Fakat bu kati ha- reket gününün hulülüne intizaren ya pılâcak hazırlıklarda çok dikkatli ve şiddetli davranılmasını istemek hak- kına maliktir. Polonya, şerefini kurtarmış ve İngi- liz milletinin ve bütün dünyanın sem» pPatisini kazanmıştır. Hükümet, en kati şekilde harekete karar verdiği zaman millet kendisine müzaharet edecektir. Memleketin tas. vip etmiyeceği tek birşey vardır: O'da, atilâne hareketsizliktir. İngiliz gazetelerinin makaleleri Londra 21 — Gazeteler Başvekilin nutku hakkında uzun makaleler neş- rediyorlar. Gazeteler, B. Chamber- lain'in mutedil ve sakin olmakla bera- ber çok kati bir lisan kullandığın söy * lüyorlar. Daily Telegraph; «Başvekil, K İngiliz imparatorluğunun kararı ve (| hedefi hakkında hiç bir şüphe bırak» mamıştır,» diyor, k