27 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| Son dakika Estonya Hariciye Nazırı tekrar Moskovaya gidiyor - İlk seyahatinde Sovyet-Estonya ticari müna- sebetlerinin tanzimine dair ültimatom almış Tondra 26 — Estonya Hariciye Nazırı B. Selter ikinci defa olarak Mos- kovaya gidecektir. Nazırın Moskovaya yaptığı birinci seyahat 15 saat sür- müş ve kendisine Rusya ile liman ve ticaret münasebetlerinin tanzimine da- ir ültimatom mabiyetinde ileri sürülen talepler hakkında hükümetle temas etmek üzere derhal memleketine dönmüştür. Diğer Baltık devletleri Estonya ile Sovyet Rusya arasında cereyan eden mi- kakereleri derin bir alâka ile takip etmektedirler, Kaunas 26 (A.A.) — Estonya Hariciye Nazır Selter'in ansızn Moskava- ya gidişi ve gene birdenbire dönüşü ve nihayet Estonya Büşvekilinin Mosko- vaya gideceği haberi Litvanya siyasi mahafilini derin bir surette alâkadar et- miştir. Bu mahafilde beyan olunduğuna göre, derpiş edilen siyasi ve iktisadi müzakereler geniş bir anlaşmayı istibdaf eylemektedir. İngiliz ordusu harekâta başlayınca tebliğler neşredilecek Harp devam ettikçe İngilterede münhal mebusluklar için intihap yapılmıyacak Londra 27 — İngiliz Harbiye Nazırı B. Hoar Beliscba, İngiliz ordusu ha- rekâta başlayınca, İngü'z resmi tebliğlerinin neşrine başlanacağını Avam hamarasında beyan etmiştir. Harp devam ettiği müddetçe İngilterede boşala- cak mebusluklar için intihabat yapılmıyacak ve münhal mebusluk hangi fır- kaya ald ise o fırka tarafından İşgal edilecektir. Bir Leh bombardıman tayyaresi Romanyadan kaçtı Bükreş 27 (A.A.) — Polonyalı bir tayyareci içinde iki Polonyalı bulunan bir hafif bombardıman tayyaresine binerek kendisini tevkif etmeğe teşebbüs k&çmağa muvaffak olmuştur. (“mese hava. meudanından Tayyarenin hangi istikamette uçtuğu raalüm değildir. Sovyet sefaret heyeti Varşova şehrinden ayrıldı Moskova 27 (A.A.) Moskovadan gelen haberlere göre Sovyet sefaret he- yeli Varşovadan hareket etmeğe muvaffak olmuştur. Heyet dün saat 17 de AL man hatlarını geçmşitir. Sovyet setaret heyeti 33 kadın, 16 erkek ve 23 çocuk- bitaraflar ile müzakerede ingiltere, Vaşington 27 (A.4.) — Almanyaya eşya nakli meselesini halletmek üzere bitaraf memleketlerle müzakere halinde bulunduğuna dair Chamberlain ta- rahndan Avam Kamarasında yapılan beyanat hakkında mütalâası Hariciye Nazırı Yivll demiştir ki: Amerika hükümeti bütün haklarını muhafaza etmekle beraber abluka neticesinde muhariplerin bitaraflara tahmil ettiği müşkülâtı azaltmağa çalış- maktadır İngiliz donanmasının Amerikan gemilerinde yaptığı araştırmaları sadeleştirmek için İngiltere hükümetile müzakere halindeyiz.» Polonyalı esirler, çalıştırılıyor Berlin 27 (A.A.) — Alman istihbarat bürosunun bildirdiğine göre Alman siraat ve ticaret işlerinde yarım milyon Polonyalı harp inin kullanılması meticesinde Alman iş piyasasının vaziyeti di miştir. p sorulan Şayiacılığı bırakalım “ B.Falih Rıfkı Atay'ın bu sabahki Ulusta çıkan makalesi Ankara 27 (Telefonla) — Bu sabah çikan Ulus'da, Falih Rıfkı"Atay, «Şa- bir gazetenin, taze telgraflar ile İs- | | | « yiacılığı bırakalım» başlığı altında “İ Dir başmakale neşretmiştir. Bay Falih Rıfkı Atay, başmakâle- sinde ezcümle diyor ki; «Bugün en uzak bir tahmin dahi 24 saat sonra hakikat haline gelebi- “Mir. Fakat hadiselere biz tekaddüm ekmeğe çalışmıyalım: «Radyodan şu haberi duyduk. İkinci tabı çıkarma. müsaade eder misiniz?» İstan- da sabah karanlığından gece ya- kadar bütün zamanlar yeni gazeteler tarafından zaten işgal tir. Meslekten olan arkadaş- larımız, düz bir makinede basılan, ni şon haberi hiç olmazsa iki üç & evvel dizilmiş olması Jâzımgelen tanbul halkını uyandırdığını nakle- diyorlardı. Son Haber, Son Dakika, Son Saniye, Yıldırım, Havadis: Fa- kat ne oluyoruz? Bu memlekette yak nız bizim mesleğimizin menfaati mi var? Ticaret yok mu? Ziraat yok mm? İş güç yok mu? Bittabi bütün bu mülâhazaları ancak sanatlarını he yecan ve telâş tahriklerinde kullanan mahdud kimseler, yabud şuursuzca hâreketlerinin tehlikesini takdir et- miyenler için söylüyoruz. Yoksa ha- kikaten 'Türk gazetesi bu'son hadi. geler sırasında müstesna bir disiplin misali olmuştur. Doğru bir harekef- te bulunmuş olmaktan pişman ola. cak değiliz» i 3 Polonya avcı tayyaresi Polonyadan Fransaya git- meğe muvaffak olmuş Paris 26 — Üç Polonya a dan muvaffak olmu Ünde olduklarını söylemişlerdir. Paris 26 (A.A) Polonya cephe. sinden gelen ta ne göre, Polonyanır lehine olarak tahliyesi Ain leri üzerinde çok fena tesir yapmış- tır. O kadar ki, bu muharebede ağır zayiata uğramış olan bazı kıt hoşnutsuzluğu bastırmak için dağı tılmıştır. Diğer taraftan ay tayyarecil Helnkel avcı ta dinlenilen mü Şöyle dediği söyleniliş Hava Nezaretinin mecburi Yoldığı imalât nisbeti fevkalâde mükemmel makine imalinin icap ettirdiği itina- ya imkân vermemektedir. Meclis Parti grupunun dünkü toplantısı Ankara 26 (Telefonla) C.H. Partisi Büyük Millet! Meclisi grupu umumi heyeti bugün reis vekili Ha- san Sakanın riyasetinde toplandı. Manisa mebusu Refik İncenin Bü- yük Millet Meclisinin “eski zabıtları- nin yeniden tab'ı ve tevzilne dair olan takriri ittifakla kabul olundu. Ruznamede başka mesele mevcut olmadığından saat 16 da celseye ni- hayet verildi. Vekiller Heyeti toplandı Ankara 24 (AA) — Vekiller Heyeti, bu- Refik Sayd. bir toplantı yapmıştır. Ankara 7i (Telefonla) — M kâle #i mekteplerde disiplini tedsin İk bir Himatname Bu talimatna- ine ile ortamektepler, Hiseler, şehir ilk Mu ailim mektepleri, mesleki ve teknik mek- tepletde tenbih r, tekdir, meslekten uzaklaştır; koğmu ce: tepten ko ten mezun ol mm riyasetinde imatnamede disipline ve intizama riayet eden ve iyi ahlâk ile temayüz eden tale- belere mükâfat verilmesi esası kabul edil- miştir. Bu sabah Avrupadan trenle gelenler Konvansiyonel treni, bu sabah 640 da gelmiştir. Rölar olmadığı takdirde Kon- üyenelin badema hep bu saatlerde ge leceği anlaşılmaktadır. Tam sekizde gelen Bemplon ekspresi ile de Fransada bulunan birkaç Türk ailesi, Avrupanın muhtelif met- kralerinde mesleki tedkikatia bulunan kü- çük rütbeli üç süvari subayımız şöhrimize r Yolcular, Avrupada müthiş s0- guklar hüküm üğünü söylemişlerdir, Dün ve bugün Semplisı ile yirmiye yakın Alman şehrimize gelm tir. Almanlar, tüccar komisyoncu oldukl: rmı söylemektedirler. Sardenya adas Fransız tayyaresi Roma 27 — Sardenya adasında bir Fransız tayyaresi yere inmeğe mec- bur olmuş, altı kişiden mürekkep olan mürettebatı, İtalyan makamatı tarafından nezaret altına alınmıştır. Hitler Berline döndü Berlin 27 — B. Hitler dün saat 17 de Berline dönmüş, siyasi ve aske ri müşavirleri ile görüşümüştür. Meçhul bir tayyare Hollanda yolcu tayyaresine tecavüz etti Amsterdam 26 (A.A.) — Bir Hol. Janda yolcu tayyaresi, Heligolandın şimali garbisinde meçhul bir deniz tayyaresinin hücumuna tığramıştır, 'Tayyareye müteaddit kurşunlar isa“ bet etmiş ve ağır surette yaralanan bir yolcu, tayyare Amsterdama var. madan evvel ölmüştür, . İsviçre hududunda iS takviyesi için hazırlanan yaptığı bazı hareketler zammun etmemektedir Londra 26 (A.A.) — Avam kamara» sının büğgünkü toplantısında, Cham- berlsin haftanın umumi vaziyetini gözden geçirerek 22 eylülde toplanan Frensız - İngiliz yüksek harp mecli- sinde tam bir mütabakat müşahede edildiğini söylemiştir. Sovyetlerin Polonyadaki askeri ha- reketlerine temas eden Chamberlain demiştir ki: Karpatlara yağan tihkâmlar yapıyor Kıtaların hareketi Bern 26 (A.A.) — İsviçre erkâmharbiye heyeti bildiriyor: plân süratle beynelmilel hadiseler dolayısile değil, İsviçre'nin yesi için evvelce verilen karar mucibince inşa edilmiştir. bu kararın neticesidir ve hiç bir hususi mânayı ta- bununla alâkadar Memleketin tatbik edilmiştir. Yeni istihkâmlar müdafaa sisteminin takvi- İsviçre kıtalarının İngiltere, Almanyayı harbe devam edemiyecek bir hale sokmağa azmetti B. Chamberlain dün Avam Kama- rasında irad ettiği nutkunda umumi vaziyeti anlattı Moskovada neşredilen tebliğde gös terildiği üzere Alman ve Sovyet ordu- lari arasında çizilen hudut Sovyet kı- taatını Varşovanın mülhakatına ka- dar getirmekte ve Galiçyadaki Po- lonya petrol kuyularının büyük bir kısmını Sovyetlerin idaresinde bu&- kılmaktadır. (Devamı 4 üncü sahifede) kar Kızılordunun ileri hareketini geciktirdi İtalvan mahafili. Sovyetlerin Orta Uzsok 26 (A.A.) — Polonya . Ma- car hududundaki Havas ajansının hususi muhabirinin bildirdiğine gö- re, Karpatlara çok miktarda kar yağ- maktadır, Dün ilerlemeleri beklenen Sovyet kıtalarının hareketi &ehir edilmiştir. Alman kıtaları hududun Polonyaya ait olan kısmını tahliye etmişlerdir. Bu mıntaka tamamile hâlidir, Emin bir menbadan öğrenildiğine göre, Sovyet kıtaları hududa 23 kilo- metre mesafede bulunan Turka ön- lerine kadar gelmişlerdir. Bu sabah hududa vasıl olacakları zannedilmek- tedir, Macaristan ahalisi Leh mültecile. rine yardım etmek için elinden gele. ni yapmaktadır. Sovyet tebliği Moskova 26 (A.A) — Kımlordu kurmayının tebliğinde, ordunun 25 eylülde de hudut h lemesine devam ederek Suvalki, Go- niondz, Opalin, Dubenka, Komarof, Uzak şarkta Çinliler bazı muvaffakıyet- ler kazandıklarını bildiriyorlar Hongkong 26 (A.A.) «Chekiai Ajansı bildiriyor:> Çin kıtaları Şang- hayın dış mahallelerinde Jâpon mev- gilerine taarruz etmişlerdir, Çin kuvvetleri Şanghay - Nankin şimendifer hattında bir askeri Japon trenine taarruz etmişlerdir. Tren tah- rip edilmiş ve içindekiler öldürül. müştür, 'Tun - Hwa, şehri Çinliler târafın- dan muhasara edilmiş ve Japonların mukavemetine rağmen şiddetli bir bombardıman neticesinde zâptedil. miştir, e Calinesco'nun zevcesine maaş bağlandı Bükreş 26 (A.A.) — Dün kral tamıfından heşvedilen bir kararmame ile Başvekil Ca» nesoou'nun zevcesine yaşadığı müddetçe devam etmek Üzere 50,000 ley mang ve Cs oeseou'yu kurtarmak istiyen polis memu- opema eee İm er ani Avrupada ilerlemelerinden endişede ) Lavrikof, Ponidagaiçiki, Poagaiçikai, İ Ribeik, Revbnik ve Kozilov şehirleri- Di işgal etliği bildirilmektedir. Uzsok (Polonya - Macaristan. Ku- dudu) 26 (A.A.) — Rus kıtalarının yarın sabah buraya geleceği bildiril. mektedir. Rus kıtaları bu suretle bi tün Polonya - Macar hududunu ve Slovak hududunun da 25 kilometre- sini tutmuş olacaklardır. Sovyet ilerleyişinden İtal- yanlar memnun değil Rema 26 (A.A) — «Havas»: Gistikçe da- ha ziyade muhakkak bir mahiyet arzeden bir elhet varta, o da Sovyetlerin Poloüya Galiçyası ile Ukraynasını istilâsının Tial- yan mahfillerini Jâkayt bırakmadığıdır. Sovyet rejiminin, büyük İtalyan menfaat leri olan Tuha ve Balkanlar yakınmda yer- leşmesin! görmek, Romada endişeler do- #urmaktadır. Bu sebeple burada vaziyet, büyük dikkatle takip edilmektedir. Italyan gazete muhabirleri de, yazdıkları yazılarda Kimlordunun işgal ettiği şeh lerde alınan ve birdenbire So lan halkın mükadde dir. i Slovakyada isyan Pilsen'de Skoda fabrikası amelesinden bir çoğu kurşuna dizildi Bere 26 (A.A.) — Ayni zamanör katolik ve sosyalist mahafile gelen haber yalnız Bohemyada ve Moravya- da değil, Slovakyada dü İsyan hare ketleri vuku bulduğunu teyid eyle mektedir. Almanlar eski Başvekil Beran, eski Prag Belediye reisi Senki, eski polis müdürü Dienkl gibi siyasi şahsiyetleri tevkif etmişlerdir. Ayni zamanda bilhassa Pilsen'de Skoda fabrikası âmelesinden birçoğu, İşi baltaladıklarından dolayı kurşuna dizlimişlerdir. Polonya Reisicümhuru istifa etmiyor Londra 26 (A.A.) — Polonya ajan- 61, Reisicümhur Moscieki'nin istifa edeceği ve yerine Paderewski'nin ge- çeceği hakkındaki haberleri yalanla” maktadır, » bir 1 kâydeylömek*