29 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e ye zim a rey m Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika Fransızlar Sarebrük şeh- rinden İ kilometre uzakta İngiliz tayyareleri Loren cephesinde birçok düşman tayyareleri düşürdüler Londra 29 -— Dün Fransızlar, Sar cephesinde yeni bir ilerileme kaydet- mişler ve yeni ağır top bataryaları yerleştirmeğe muvaffak olm Bugün Frahsızlann il Yunuyor. Fransızların taz; i mevzileri Sarebrükten bir kilometre uzakta bu- o kadar şiddetlidir ki, Almanlar pek yakında bu huntakayı tahliye ederek esas müdafaa hatlarına çekilmeğe mecbur kalacak- tardır. Paris 29 — İngiliz hava kuvvetleri Loren cephesinde faaliyete geçmişler ve vuku bulan hava muharebelerinde birçok düşman tayyarelerini müşlerdir. düşür- Bern 29 — Bad cenubunda ve bilhassa Vissental mıntakasında Almanla- rin büyük tahşidatı müşahede edilmektedir. Lüksemburg 29 (Aâ.A.) — Dün saat on dörttenberi Lüksemburgtan de vam ve şidetli bir top sesi işililmektedir, Alman tayyarelerinin İskoçyaya yapmak istedikleri akın akim kaldı Londra 29 — İstihbarat Nezaretinin tebliğine göre Alman tayyarleri İs- koçya sahillerine bir akın yapmak istemişler, fakat İngiliz avcı tayyareleri tas rafından püskürtülmüşlerdir. Gene Almân tayyareleri Şimal denizinde bir İn- giliz torpido mubribine hücum etmişlerdir, fakat İngiliz torpido muhribi tay- yarelere şiddetli bir ateş açmış, kendisine hiç bir isabet vaki olmamıştır. İngilterenin Romanyaya verdiği tayyareler Londra 29 (A.A; — İstihbarat Nezareti tebliğ' ediyor: Blenheim tipinde on dört bombardıman tayyaresi, Romanyalı pilotların sevk ve idaresi altında geçenlerde Romanyaya müleveceihen Romanyaya ha- reket etmişlerdir. Almanyadaki Yahudiler Hepsi hususi kamplarda toplanacaklarmış Bern 28 (A.A) — Bund gazetesi, #erlinden almış olduğu bir haberi neşretmektedir. Bu habere nazaran Almanlar, halihazırda yahudiler için hususi iş kampları vücüde getirmek- tedirler. Yahudiler, siper kazmak gi- bi çetin işlerde kullanılacaklardır, Bundan birkaç gün evvel Himler taralından neşredilmiş olan bir ka- rarmname, bütün yahudilerin hususi kamplarda toplalılmaları ve muha- faza edilmeleri lüzumunu ilân etmek- te idi. Bu tedbirin erkeklerden başka kadınlara da şamil olacağı zannedili- yor Bundan başka yahudilerin bütün Almanyada saat 20 den sonra mes kenlerini terketmemeleri lüzumunun ilân edilmiş olduğuna dair olan ha- ber de teeyyüd etmektedir. Portekiz donanması 12 gemi tahtelbahirlere karşı mücadeleye iştirak edecek Paris 28 — Portekiz İngiltere ve Fransa ile birlikte hareket etmeğe karar vermiştir. Fakat Fransaya as- ker gönderecek yerde bir filo hazır. Tamağı daha az masraflı ve daha t€- âirli görmüştür, Şimdiki halde 12 gemi hazırlanacaktır. Bahriye ihti- yatları silâh altına , çağırılmışlardır. Fühakika Portekiz *bahriyesi geçen harpte tahtelbahirlere okarşı çok müessir faaliyet göstermişti. Bir Alman tahtelbahiri bir Portekiz balıkçı gemisini aradı Lizbon 28 (A.A.) — Lobrador adın. daki Portekiz balıkçi gemisi, Porte. kiz sahilleri açıklarında bir Alman tahtelbahiri tarafından arastırılmış- tar. Gemi yoluna deyamına müsaade edilmeden evvel iyice araştırılmıştır, Bir Polonya tayyaresi Lit- vanyada karaya indi Kaunas 28 (A.A) — Polonyalıların bir askeri tayyaresi, dün burada yere inmiştir. 4 kişiden mürekekp olan mürettebatı, tevkif ev tavyare müsas dere edilmiştir. p Tituanla'nın temerküz kampların. da 10,000 Polonya askeri mevkuf bü- lunmaktadır, ! Tahtelbahir hücumları Bir Sovyet vapuru karaya oturdu, bir İsveç gemisi batırıldı Moskova 29 — Resmen bildirildiği. ne göre Poiner adındaki Sovyet gemi- si, dün saat 14 de Narva körfezinin medhalinde meçhul bir tahtelbahirin tecavüzüne uğramıştır. Poiner, Nig- raund kayalıklarına oturmak mecbu- riyetinde kalmıştır. Oslo 29 — Nyland adındaki İsveç kargosunun mürettebatı, gemilerini bir Alman tahtelbahimin batırmış olduğunu söylemişlerdir. Hitler Vilhemshaven'de Berlin 28 (A.A.) — (D.N. B.) ajan- sı, Hitlerin bugün amiral Raeder ile birlikte ansızın Vilhelmshaven'e gitti- ğini bildirmektedir... Belçika kre kralı Bir İngiliz tayyaresile hava muharebesinde yaralanan zabitleri ziyaret etti Brüksel 28 (A.A) — Kral, Noms askeri hastanesine gitmiştir. Bu has- tanede Belçika arazisi üzerinde uçan bir İngiliz tayyaresine karşı yapılan bir hava muharebesinde yaralanmış olan bir tayyare zabiti kk edilmek- tedir, Kral, mecruhu simli dolayı tebrik etmiş ve kendisine Leopold nişanını vermiştir. Kral, bir İngiliz tayyaresinin takibi esnasında yara. lanmış olan çavuşa da Kron nİşanını elile tevdi etmiş ve Belçikalı askert tayyareciler tarafından yakalanmış olan kuvvetli İngiliz bombardıman tayyaresini gezmiştir. Rumen Kabinesi Bükreş 28 (A.A.) — Yeni Rumen Kabinesi A, Costantin'in başkanlığın. da teşekkül etmiştir. Şimdiki Kabine. nin nazırlarını ihtiva eden yeni Kabi. ne, saat 21 de sarayda yemin etmiş- tir, İtalyanın yeni Londra sefiri Londraya gidiyor Londra 28 (A.A) — Daliy Telegraph güzetesi, İtalyanın yeni Londra sefi- rinin önümüzdeki hafta ortasma doğru Londrâya gelmesi beklenmek- tedir, Hariciye Vekilimiz Dün şerefine verilen ziya- fette Sovyet ricali de bulundu Moskova 23 (A.A) — Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu, refakatinde B. Cevad Açıkalın, B. Feridun Kemal Erkin ve B. Zeki Polar olduğu halde, dün Sovyet- ler Birliği Ziraat sergisini gezmiştir. Türkiye büyük elçisi B. Al Haydar Ak- tay, dün öğle üzeri Hariciye Vekili göreti- ne bir öğle riyafeti vermiştir. Bu ziyafef- lotof, Voroşilof, Mikoyas, Potemkin, Değanozof, Lozovsk! ntle ve daba sair zevat ile Türkiye elçi- UğI erkân hazır bul r, Ziyafetin #onlarına doğru B tol nezaket nutuk! Akşam B, Şükrü Saracoğlu Büyük tiyat- roya giderek tes» balesini seyretmiştir. Milli Müdafaa müsteşarlığı Ankara 29 (Telefonla) — Mili Mü- dafaa Vekâleti müsteşarı general Nazmi Solok kendi isteği üzerine te kaüde sevkedilmiş ve Vekâlet müs- teşarlığına harita genel. direktörü general Sedad Doğruer tayin edilmiştir. Zelzele Yeniden Dikilide 4, Yahşi köyünde 30, Bergamada da birkaç ev yıkıldı İzmir 28 (Telefonla) — Rügün de Dikilide 7, Bergamada 3 zelzele kay- dedilmiştir. Dikilideki zelzelelerden biri çok şiddetli idi. 4 ev yıkıldı. Berga- mada da bir kaç binanın çöktüğü bil- diriliyor. Yeni zelzeleler eni büyük tahribatı- nı Dikilinin Yahşi köyünde yapmış ve 30 ev tamamen yıkılmıştır, Kızılay umumi merkezinden şimdiye kadar 332 çadır gelmiştir. Bunlardan 317 si Dikilide kurulmuş 15 i Kabakum kö- yüne gönderilmiştir. Bergama, Çandarlı ve diğer köyler- deki felâketzedeler açıktadır. Çadıra ihtiyaç vardır. Dün-gece fasılasız birsnreite Yâ: gan yağmur açıkta kalanları ıslat. mıştır. Dikilide yıkılan fırının yeri- ne yeni bir fırın yapılmış ve:ekmek çıkarmağa başlamıştır. Avukatların sigortası Ankara 28 (Telefonla) — Avukat- lar haysiyet divanı ikinci içtimamı birinciteşrinin 12 sinde yapacaktır. Divanın bu içtimaımda avukatların sigortası hakkında İstanbul barosun- ca hazırlanan nizamnamenin görü. şülmesine devam edilecektir. Nizamname hakkında şifahi izahat alınmak üzere İstanbul barosundan bir mümessilin bu içtimada hazır bu- lundurulması divanca mezkür baro ya bildirilmiştir. Devlete aid inşaat hakkında mebusların bir teklifi Ankara 28 (Telefonla) — MIM Müdafaaya alt inşaat ile başarılma- smda müstacel ve kati zaruret olan in- şaat müstesna olmak üzere devlete alt diğer bilümum inşaatın dünya vaziyeti düzelinceye kadar durdurul. ması hakkında bazı mebuslar tara- fından Büyük Millet Meclisine. bir kanun teklifinde bulunulacağından bahsedilmektedir. Bir vapurun bir kısım hamu- lesi müsadere edildi Brüksel 28 (A.A.) — Albertville'den gelmekte olan Kongo'nun posta ge- mişi, iki gün teahhürle bu sabah saat dokuzda Anvers'e gelmiştir. Hamüule- si, İngiliz askeri otoriteleri tarafın- dan kontro! edilmiştir. Gemide bir ta- kım yolcular bulunuyordu "Takriben dört bin ton kalay, bakır, şeker, pamuk, kahve ve saireden mü- rekep olan hamulesi İngiliz memur- Yarı tarafından müsadere edilmiştir. Romanyadaki Polonya mültecilerine yardım Nevyork 28 (A-A.) Nevyorkta çıkan <Newyswlat» ismindeki Polon- ya gazetesi Romanyadaki Polonya mültecilerine harcanmak üzere Ame- rika birleşik devletlerinin Bükreş bü- yük elçisine telgrafla 10 bin dolar Sovyet kıtaatı Macar hududunda İki tarafın zabitleri arasında dostane temaslar yapıldı Paris 28 (A.A.) — Havas ajansının Nunkaez'deki hususi muhabiri, Sov- yet kıtaatının evvelki gece Polonya - Mâcaristan hududuna yakın bir mâ halde kâin olan Lavocne'de Macar âskeri memurları İle resmen temas tesis etmişlerdir. İlk temas, şidetle yağan kar altın- da ve otomobil fenerlerinin ışığı yesinde albay Kutzuk'un kumanda» sındaki Sövyet mümessilleri ile albay Kunery'nin kumandası altındaki bir sü çok Macar zabitleri arasında vukun gelmiştir, Sovyet zabiti, Kizılordu namına kendisini takdim etmiş ve Macar Zâ- bitlerine hududun Polonyadaki kıs- mina vâzıyed etmekte olduğunu bil. dirmiştir. Mücamelekârane bir hav& İçinde bir toplantı yapılmıştır. Sovyetler, «yeni Macar komşularile iyi münasebetler İdame etmek arzü- sunda» olduklarını beyan etmişlerdir. Bu sabah, fki taraf hudud battın- da müşterek bir istikşaf yapnuşlardır, Varşovadan sonra Modlin de teslim oluyor Varşovadan kaçan bir tayyareci şeh- rin son günlerdeki vaziyetini anlatıyor Londra 23 — Gelen haberlere göre, | Varşovadan sonra Modlin de teslim | olmak için müzakereye girişmiştir. Modlinin son günlerde Varşova ile ra- bıtası kesilmiş, buradaki müdafiler çok faik kuvvetlerele harbetmek mec- buriyetinde kalmışlardı. Varşovada vaziyet Londra 28 — Gelen haberlere göre, Varşova şartsız teslim olmuştur, Al- man kıtaları cuma günü şehre gire- cektir. Londra 28 — Varşovadan; acele ta- | mir edilmiş bir tayyare İle bir Polon- ya miralayı Budapeşteye gelmeğe mu- vaffak olmuştur, Bunun verdiği ma- lümata göre, Varşovada her taraf harabe halindedir. Her gün şehirde 40 - 50 yangın oluyordu. Kadınlar ve çocuklar günlerce mâhzenlerden çık- manmışlardır. Nihayet susuzluk ve yâ» ralılarla hastaları tedavi için yatıri- lık korkusu şehrin mukvemetini sarğ- mıştır, Varşova müdafaa kuman- danlığının geciken tebliği , Varşova 28 (A.A.) — Bu sabah se- sat 8 de Varşova müdafaa kuman- danlığı keşidesinde geciken aşağıda- ki tebliği neşreylemiştir: / 26-27 eylül gecesi ve 27 sabahı Vis- tülün sol sahilinde çetin muharebe- ler vukubulmuştur. Batıdan ve 08. nuptan gelen Alman hücumları pis kürtülmüş ve yapılan mukabil hü- cumlar esnasında bir miktar esir ile dört hücum arabası Ve 3 top alın- muştur, ! 17 gün mukavemetten sonra, İas- lasız topçu ve hava bombardımanına ve şimdi alevler içinde olmasına ve günlerdenberi hüküm süren süğuzlu- ga rağmen; Polonyânın “Mükümet Jacak hastane kalmaması, sari hasta- | merkezi hâlâ ayaktadır. Danimarka ve İsveçte endişe Alman tahtelbahirlerinin faaliyeti iki hükümeti düşündürüyor Amsterdam 25 (A.A) — Telegraph ga- zekesi, Kopenhag'dan istihbar ediyor; Al- man tahtelbahirlerinin Danimarka ve İs- ve sahillerindeki i ka ve İsveç hükümeti tedir. Kronprinzessin Margareta adındaki İs- veç gemisinin bir Alman fahtelbahiri ta- rafından araşlırılması ve torplilenmiş olan gemilerinin batmış olmasından son- ra kurtarmış olduğu 11 İngiliz bahriyelizini teslime icbar etmesi aiyasi mahafilde bir infial hissi tevild etmiştir. Bu mahafilde Almanların harp usulleri şiddetle tenkid edilmektedir. Londra 28 (AA) — Stokholm'dan bil- dirildiğine göre, bir tahtelbahirin taarru- zu üzerine, gemileri batmakta olduğu & rada bir İsveç vapuru tarafından kur rılıp alınmış olan li İngiliz bahriyelisi Sir Alman tahtelbahiri tarafından esir edil- miştir, İsveç vapurunun kumandanı protesto etmişse de itaat etmek mecburiyetinde kalmıştır. Çünkü o sırada kara Suları ha risinde bulunuyordu. Avam kamarasında yeni vergiler ittifakla kabul edildi Londra 28 (A.A.) — Avam kamara- si, yeni varidat, bira, şarab, şeker ve likör rüsumunu ittifakla kabul etmiş- tir. Bütçe hakkında bugün umumi bir müzakere yapılacaktır, Amele fırkası ile liberal fırkası, sir John Simon'un bütçesinin esas hatla- rını tasvip etmişlerdir. Polonyalı muhacirler Belgrad 28 (A.A) — Romanya- Yugoslavya hududuna birçok Polon- yali muhacir gelmektedir. Bunlar ek- riya Fransa ve İngiltereye gidebile. cekleri ümidindedirler, Mahsul fiatleri Edirnede fiatler normal vaziyete girdi Edirne 27 — Mevsim icabı olarak son günlerde borsam'za çok fazla miktarda zahire gelmekte ve satışa arzolunmaktadır. Avrupadaki harp haberlerinin tesiri le piyasada vukua gelen flat düşük- lüğü, toprak ofisinin şehrimize gele rek borsadan buğday mübayansına başlamaları üzerine derhal normal vaziyete girmiştir. Müstahsilin zarar- dan vikayesi için gerek umumi mü- fettişlik, gerekse vilâyet çok sıkı ve yerinde tedbirler almıştır. Bilhassa, umumi müfettişimiz sa yın general Kâzım Dirik son günlerde borsaya sık sık gelerek, toprak ofisi- nin faaliyetini ve neticelerile borsa vaziyetini bizzat tetkik ve takip et- mektedir, Adana belediyesi 130,000 lira istikraz etti Ankara 28 (Telefonla) — Adana belediyesi şehrin imarı işlerine sart edilmek üzere Belediyeler bankasın- dan 130 bin lira istikraz etmiştir Maliye Vekâleti hukuk müşavirliği Ankara 28 (Telefonla) — Açık bü- lunan Maliye Vekâleti hukuk müşa- virliğine mütehassıs müşavir B, Cafeg Tüzel tayin edilmiştir. Riyaseticümhur yaverliğiğ Ankara 28 (A.A) — Münhal bu. Junan Riyaseticümhur yaverliğine deniz yüzbaşısı Ulvi Tekeş tayin edil- miş ve bugünden itibaren vazilesing başlamustar,