29 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Garpte mühim tayyare muharebeleri oldu Birçok Alman tayyaresi düşürüldü 27 Alman tahtelbahirinin | batırıldığı haber veriliyor Paris 28 (A.A.) — 28 Eylül akşam “tebliği: Moselle'in hemen şarkındaki “bölgelerde kıtaatımızın mevzii taar- ruzu müsali bir surette cereyan et- miş ve bir mikdar esir alınmıştır. © W Paris 28 (A.A.) Fransız ordusunun 5 49 numaralı harp tebliği: Bütün cep- © hede gece, sükünet içinde geçmiştir. /Sarrebrüken'in gârbinde düşman ta- “rafından yapılmış olân bir taarruz “akim kalmıştır, Denizde hava ve deniz kafile ve Ka- rakollarının teşkili sayesinde ticaret gemilerinin -seyrüseferi omunlazam bir hal almıştır. © “27 eylül günü öğleden sonra tay. yarelerimizle İngiliz tayyareleri o be- raberce harekete geçerek düşmanın ““birçok avcı tayyaresini düşürmüşler- dir. Bütün gece istikşaf tayyareleri- mizin faaliyeti görülmüştür. * Londra 28 (A.A.) — İstihbarat Ne- gareti tebiğ ediyor: Dün gündüz ve gece İngiliz tayyareleri, Almanyada ve garp cephesinde istikşaf uçuşları © » yapmışlardır, Düşmanın muhalefeti. f ne rağmen kıymetli malümat elde © edilmiştir. i Bütün layyareler hiçbir arızaya 4 © uğramadan üssülharekelerine dön- f müşlerdir. A 27 tahtelbahir batırılmış va Nevyork 21 — Paristen gelen ha- « “berlere göre harbin iptidasındanberi © müttefik filo 27 Alman tabtelbahiri 0 batırmıştır. © Londra 28 — Batırılan Alman tah- © telbahirlerinden alınan esirler İngil- tereye: gelmiştir. İngiliz filosuna yapılan hücum akim kaldı Paris 28 (A:A) — Alman tayyare- i erinin İngiliz filosuna karşı yaptık- i ları hücumun akim kalması, Fran- © siz askeri ve bahri mutahassıslarını ne kadar memnun etti ise, diploma- tik mahafili de o derece alâkalan- dırmıştır. Mezkür mahafil de bunu çok mühim bir hadise olarak karşı- lamaktadır, İngilizlerin muvaffakiyeti, tayya- reler karşı harpte, saffıharp gemile- (Baştarafı 1 inci sahijede) Diplomatik mahfiller, von Ribben- "kile ayni zamana tesadüf etmesinden “dolayı pek meraktadırlar. Türk mah- filler, bu iki ziyaret arasında hiçbir © münasebet olmadığını iddia etmekle © beraber, Kremlin'in meşguliyeti arta- Gağı için Alman hazırının ziyareti MN B. Saracoğlunun ikametinin yabileceğini kabul eylemektedir- le yo göre Almanya, Sov- iyet tavassutile Türkiyenin bitaraflığı- *hui temine çalışmaktadır. Bu bilaral- “luk, İtalyanın, Almanyanın yanıbaştn- © da harbe girmesini kölaylaştıracaklır. “55 Bovyetlerin Baltık memleketleri üze- © © Kindeki emelleri hakkında Berlinin © henüz ne düşündüğü malüm olma- bu 'emellerin von «Almanya ayni zamanda hem Mos- kora ile müzakere etmekte, hem de - (ürkiyenin itimadını kazanmak için çayretlerini iki misli sarttırmaktadır. - Hitlerin Berline dönünce yaptığı ilk Acraattan biri kendisine itimadname- &ini veren yeni 'Türk sefirini kabul ct- mek olmuştur. Yeni büyük elciye as- 'keri tazim merasimi yapılmıştır, Hit- ler, bu cemile ile Almanyanın ithal ettiği Türk oşyasınm bedelini ödene- mesi yüzünden Ankarada hasıl olan © feci intiba silebileceğinden siye et. “mel Şe iğ v şi trop'un seyahatinin B. Saracoğlunun- | rinin fâikiyetine dair İngiliz ve Fran- sız amiralliklerinin tezini parlak bir surette isbat etmiştir. Berlin 28 (A.A) — İngiliz Kabinesi, Al- man tayyareleri tarafından İngiliz filosu- na karşı yapılan taarruzun akim kaldığını iddia etmektedir. Alman mahafii ise go müşahedede bulunmaktadır: 28 eylülde saat 15 e doğru Alman tayya- releri Norveç sahili ile İskoçya arasında İngiliz açik deniz filosunun bir kısmına hücum etmiştir. Büyük çapta bir bomba en son sistem bir tayyare gemisinin köp- rüsü üzerine düşmüş ve vahim bir infilâk olmuştur. Arc Royal tayyare gemisi nere. dedir? Londra 28 (A.A.) — Press Associa- tion, Alman iddiasına cevap olarak, Arc Royal tayyare gemisinin normal hizmet mevkiinde olduğundan haber- dar bulunduğunu bildiriyor. Buna bi- naen geminin hasara uğradığı hak- kındaki şayialar tamamen asılsızdır. Şiddetli topçu ateşi Lüksemburg 28 (A.A.) — Dün sa- at 16 dan sonra Mosekke'in öbür ta- rafında Besch ve Borgm arasındaki mıntakalarda şiddetli bir topçu bom- bardımanı yapılmıştır. Bern 28 (A.A.) — 24 saatten az bir zaman zarfında ikinci defa olarak Bile mıntakasının İsviçreli sekene- | si, Alman hududunda büyük bir ha- va faaliyeti görmüştür. İngiliz tayyareleri yine be- yannameler attılar Londra 28 (A.A.) — Daily Express, gazelesine göre evvelki gece İngiliz tayyareleri, Almanyanın şimali gar- bisinde kâin şehir ve kasabalara bir takım risaleler atmışlardır. Alman propagandası haki- kati tağyir ediyormuş Pariş 28 (A.A) — Alman prop& gandası sistematik bir şekilde haki- kati tağyir etmektedir. Ezcümle 24 Eylül tarihi Alman tebliğinde 3 Fransız tayyaresinin düşürüldüğü bil- dirilmekte ise de hakikatte yalnız iki tayyare düşmüş ve bunlardan birinin pilotu da paraşütle Fransız toprağı- na İnmeğe muvaffak olmuştur. 'Tayyarecilerimiz, bütün hava mu» harebelerinde Alman tayyarecilerine faik olduklarını göstermişlerdir İngiliz gazeteleri yeni tefsirlerde bulunuyorlar News Cronlele de şöyle diyor: «Stalin, hiç şüphesiz nazilerin ken- dilerine saklamakta oldukları Balkan ve Baltık pastalarının geniş dilimle- rini kendisi için istiyecektir, Berlinin diplomatik mahfillerine göre Memelin şimalinde Baltık denizinin bütün şark sahilinin kontrolünü ve Romanya ile Bulgaristan üzerinde Sovyet nüfuzu- nu İstiyecektir. Bu suretle Karadeniz bir Türk - Rus gölü halini alacaktır. Bununla beraber, Alman diplomasi. sinin temelini de Baltık denizile Ro- manya ve Balkanların kontrolü ar- zusu teşkil etmekte, ve gene bü arzu- dur ki Hitleri Polonyaya taarruza sevketmiş bujunmaktadır.» Almanya - Yugoslavya Almanyanın Yugoslavyaya ültimatom verdiği doğru değli Belgrad 28 (A.A.) — İyi haber alan Yugoslav mahfilleri Almanyanın Yu- goslavyaya bir ültimatom tevdi et- tiğine dair yabancı gazeteler taralın- dan verilen haberleri kati surete tek- zib ediyor. Belgrad 28 A.A.) — Yugoslavya ti- caret nazırı dün akşam Almanyanın Belgrad elçisini kabul etmiştir. Sanıldığına göre, bu görüşme esna» sında, başlamak üzere bulunan Al manya - Yugoslavya ekonomi görüş- re bahis mevzuu eriği, İ Türk borcu L Peşin . Fransadaki Polonya ordusu 100 bin kişilik bir ordu teşkil edilecek Paris 28 — Fransada bulunan 17-45 yaş arasındaki Polonyalılar, teşkli edi- lecek Polonya ordusuna yazılmağa davet edilmişlerdir. Fransada 500 bin Polonyalı vardır. 100 bin kişilik bir ordu teşkil edileceği ümld ediliyor. Fransadaki Polonya ordusuna hariç- ten de birçok Polonyalının yazılacağı ümid ediliyor. Amerikada # milyon, Kanadada 155 bin, Brezilyada 300 bin, Arjantinde 75 bin, Belçikada 35 bin, Danimarkada 12 bin. Yugoslavyada 25 bin, Romanyada 80 bin, Litvan- yada 200 bin, Letonyada 75 bin Polon- yalı vardır. Lehistandan kaçan 9 tayyareci Londrada Londra 29 — Dokuz Polonyalı tay- yareci, İki yolcu tayyaresi ile Varşova tayyare meydanmı terk etmeğe mu- vaffak olmuşlar, dün Tondraya gel- mişlerdir. Tayyareciler, Polonya ha- va hatlarına istihdam edilmekte olan sivl pilotlardı. Bunlar, Fransada top- lanmakta olan Leh ordusunda hiz- met etmek tasavvurundadırlar, Sovyet hükümeti Sofyaya yeni bir sefir gönderiyor Londra 28 — Sovyetler Sofyaya yeni bir sefir tayin etmiştir. Sefir Le- verentiyef adında 35 yaşında genç bir diplomattır. | Ankara Borsası 28 Eylül 939 ESHAM ve TANYVİLÂT 1900 Türk borcu IL. » 49.15 PARA ve ÇEKLER Kapanış En yukarı 54 — 190.1475 20116 207725 70.1475 2215 100 Çokoslorak Kr 109 Pezeta 100 Ziott 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Fr. 100 Ruble Teşekkür Yeri doldurulmıyacak bir boşluk içerisinde bizleri derin hüzün ve elemli kederlere garkederek ebedi gaybubetile yüreklerimizi parçalamış olan zevcim, babamız Fethi Başara- nın son hizmetinde unutulmaz ka- dirşinaslıklarile kısmen olsun açımı- zı tahfif ve teselliye çalışan Türkiye İş bankasına ve diğer müessesatla bütün spor teşekküllerine ve meslek- taşları avukat arkadaşlarına ve ce- nâzesinde hazır bulunmak surelile hatırımızı alan merhumun Sevdiği ve kendisini sevenlere, mektup ve telgrafla taziyede bulunan muhte- rem âhibbaya ayrı ayrı teşekkür et- mek için kendimizde kudret bulamı- yoruz. Özürler dileyerek şükranları- mızın takdimine lütufkâr gazeteni. zin tavassut ve delâletini saygılarnı- mizla rica ederiz. Oğlu Zevcesi Behiç Başaran Melâhat Başaran MEVLUD Eczacı Kâzım Can'ın refikası Nefise Can,ın ruhuna ithaf edilmek üzere 1 Birinciteşrin Pazar günü öğle na- maâzından sonra Nişantaşında Teşvi- kiye camiinde Mevlüdu şerif okuttu- rulacağından arzu edenlerin teşrifleri rica Olunur. © TİYATROLAR. — — $EHİR TİYATROSU Dram kısmı 30/9/939 cumartesi akşa- mundan itibaren tem- sillerine yor. ROMEO — YET İstiklâl Opddesi Komedi kısmında FELETT İli BERİ DEN 2 TEN ENİ d 30/9/939 cumartesi akşamından itibaren teinsillere ğ İKİ KERRE İKİ ... RAŞİD KİZA - ERTUGRUL SADİ TEK - Bu gece - Büyükada iskele yazinosunda - BEŞTE GEL ... HALK OPERETİ — Kiş temsillerine baş- liyor - İlk büyük opereti KAMASKOT Moskovada Alman. Sovyet müzakereleri itilâfla neticelendi (Baştarafı I inci sahijede) Zi beyan edilmekle beraber bu hu- susta İzahat verilmemektedir. Almanya ile Sovyet Rusya bir sulh konferansı toplatacaklar Londra 29 — Bu sabahki İngiliz ga- zaleleri ve bilhassa Dally Herald | Moskovadan gelen haberlere atfen Sovyet Rusya ile Almanyanın bir sulh konferansını içtimaa davet et- meğe karar verdiklerini ve bu konfe- ransa İlalyayı ve yabut Birleşik Amerikayı çağırâcaklarını yazıyorlar. İngilter ile Fransa bu konferansa İş- tirak etmedikleri takdirde Almanya, bütün kuvvetile harbe devam cdecek- tir. Deyli Herald güzetesinin Almanya ile Sovyet Rusyasının Polonya hak- kında şu kararları verdiklerini de ta- barüz ettirmektedir; 1 — Polonyanın mukadderatını ta- yin münhasıran Almanya ile Sovyet Rusyaya aittir, Başka bir devletin bu işe karışması kabul edilmiyecektir, 2 — Polonya, tamamile s#ilâhsız bir hale konulacaktır. 3 — Hudud hatı eski Teh toprakla- rı nazarı itibare alınarak çizilecektir. Temps gazetesinin bir makalesi Paris 28 (A.A) — Temps güzetesi, Alman Hariciye Nazırmın Moskovayı yeni ziyareti hakkında bir başmakale neşretmiştir. Gazete, Türkiye Ha. riciye Vekili Moskovada !ken yapılar bu ziyaretten bahiste Almanlarla Sevyetler Arasındaki yeni müza- kerelerin beynelmilel vaziyette bek- lenilmiyen bir darbe ile neticelene- bileceğine ehemmiyetle işaret, ediyor. Paris gazetelerinin mütalâası Paris 28 (A.A) — Günün enmü- him hadisesi, Paris gazetelerine göre, B. Von Ribbetropun Moskava seyaha- tidir. Moskovada neşredilen tebiiğe göre, bu ziyaretin hedefi yalnız Polon- | yanın müstakbel statüsünü mlâkadar -eden.meselelerin hallidir. Fakat Fran- sız matbuatının . düşüncesine gö bu resmi sebep, görüşmeleri tek başı- ha izaha kâfi gelmez. Muhakkak su- rete Baltık meselelerile Balkanlâir me- | seleleri de görüşülecektir. Roger Massip, Petit Parislen gaze- tesinde diyor ki : «Filhakika Almanya bizzat kendi- sinin menfaatleri bulunduğu bir de- nizde çarların ananevi siyasetinin göre, | | “yeniden baş başlamasına karşı lâkayt | kalamaz. Fakat her vaziyette, garp- te İngiliz - Fransiz bloku ile karşı karşıya bulunmuş olmak keyfiyeti, nasyonal sosyalizmi gittikçe daha | ağır fedakârlıklar kabulüne ve At- | manyayı tehlikelerle dolu bir yola sokmağa mahküm etmektedir. Baltık | meselesinde görüş ihtiâflarının de- rin surette tebarüz ettiği kuvvetle tahmin ediliyor.» Bayan Taboufs, Ocuvre gazetesin- de şöyle yazmaktadır: «İyi haber alan Moskova mahfilleri, B, Fon Ribben- trop'un günün birinde Baltıkta nü- fuz muıntakaları tahdidi teklifinde bulunmak niyetini güttüğünü öğren miştir, Halbuki politik büroda Jda- nov grupu, Baltıkta nüfuz mıntaka» ları taksiminden bahsedilmesini ka- tiyen istememekte ve Rusların Riga körfezine hâkim Tallin limanı, Ossel, Dagoe ve Moon adaları gibi birinci sınıf deniz üslerini hiç kimse ile pay- laşmamaları icap ettiği fikrinde bu- lunmaktadır.» Joumal gazetesinde Saint Brlce diyor ki: «Bugün ortaya çıkan vazl- yet şudur: Sovyetler Birliği Çarlık imparatorluğunun oeski siyasetini mümkün olduğu kadar geniş mikyas" is yeniden ele almak için Almany nin içinde bulunduğu sıkıntılı vazi- yeten istifade etmek isliyor.» İtalyan gazeteleri mütalâa beyan etmiyor Roma 28 (A.A) — Gazeteler, bi. rinel sahifelerinde iri harflerle, fakat İ hiç bir mütalâa ilâve etmeksizn Mos- İ kova konferansına aid havadisleri İ neşretmekte ve Alman - Rus mesai İ birliğinin diplomasi sahasında geniş /-inkişafını ehemmiyetle kaydeylemek- tedirler, İ Kızılordunun ileri hareketi Moskova 28 (A.A.) — Kizilordu genel kuramayının tebliği: 27 eylül günü, tahdid edilen hatta doğru ileri hare- ketlerine devam ederek, Avgustov'un 15 kilometre garbinde Grabovo'yu, “Masovetek'1, Drogiçln, Krasriğstav'ı, Zamostie'nin 10 kilometre garbinde Zavata istasyonunu, Ravts'i, . Mosvi. sa'yı ve San nehrinin menbaları mın- takasında Sianki istasyonunu işgal etmiştir, Kızilorduun diğer bir takım Kıtala. rı da, garbi Bielorusya ve Ukfayna arazisini, Polonya ordusu bökayasın- dan temizlemeye devâm eylemiştir. © İngiliz- Rus ticaret Londra 28 (A.A) — İyi malümağ alan mahfillerde öğrenildiğine göre, B. Maiski, iki memleket arasında ti- caret müzakereleri açılması hakkın- Gaki İngiliz telkinine dair olan M3s- kovanın cevabini Lord Hallfaxa ver- miştir. Söylendiğine göre, Maiski dün öğ- leden sonra Tord Halifax'a müsait bir cevap vermişlir. Fakat Sovyet büyük elçisi İngiliz hükümetinin it- halâl ve ihracat kredilerini kabule âmade bulunması ve İngiltereye mü- him miktarda Sovyet ihracatına mü- sande eylemesi İcap edeceğini beyan eylemiştir Diplomatik mahfiller Sovyet hattı hareketinin ancak şimdi Moskovada yapılmakta olan müzakereler bittik- ten sonra vazıh bir surette anlaşilabi anlaşması müzakereleri Sovyetlerin Londra sefiri Lord Halifax'a müsait bir cevab verdi leceğini bildiriyorlar. İyi malümat alan mahfiller, von Ribbentrop'un bü- tün Avrupa meselelerinin bütün - mü- samaha kabul etmez - erazi mesele- lerinin «muhtemel olarak Macar ve Bulgar isteklerinin. tekrar gözden geçirilmesi suretile bir «barış taartu- Zu» teklif etmek ve Türkiyeyi mütte- fiklerinden ayırmağa teşebbüs eyle. mek niyetinde bulunduğunu zannet- mektedirler, Batı demokrasileri, red- dettikleri takdirde «ki bilhassa dün İngiliz harp bütçesinin neşrinden 8on- râ böyle olacağı muhakkaktır» von Ribbentorup, Rusyanın . Besarabya hakkındaki isteklerine o müzaheret teklifinde bulunmak suretile Sovyet teşriki mesaisini temine çalışacaktır. Baltık bölgesine gelince, Almanlar ve Sovyetler için müşterek menfaat bölgesi olacaktır. Bugün SAKARYA Sinemasında Gayet güzel, meraklı ve 1—SÜVEYŞ ANNA BELLA — büyük iki filim birden FEDAİLERİ TYRONE POWER tarafından Fransızca öözlü büyük filim 2— VAHŞİ ORMANLARDA Balta girmemiş ormanlarda geçen meraklı ve şayanı hayret Macera müddetin ens ammekinsii delen en | ! 7