29 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Dünkü nüshamızda, bu sütunda memleketimizdeki ilâç vaziyetinden şikâyet etmiştim. Türkiye eczacılar cemiyeti reisi eczacı bay Hüsnü Arsan mafbaamıza gelerek meslekdaşları- nın vaziyetini arilattı. Kendisine nok- tai nazarını yazı İle hülâsa etmesini rica ettim. İlâç vaziyeti hakkında bizi şöyle tenvir ediyor: «1 — Ticaret mudhedeleri vaziye- ti sebebile bazı Avrupa müstahzarla» rı piyasadan €ksilmiştir. Bununla be- raber eczanelerde mevcut son stok sarjedilinceye kadar bu müstahzar- ların üzerlerinde yazlı fiat'erden daha Yazlasma satilmasına imkün mutasavver değildir. Bu hususla madde tasrihi suretile vaki olacak şikâyetlerin derhal dlâkadar makam- lara bildirileceği tabiidir. Mevcudu biten bazı milstahzarler sebebile tek tük müracaatları tatmin edemiyen eczaneleri de mazur görmek insojl bir hareket olur, 2 — Serom glikoze olduğunu biz- zat bay Vâlâ Nüreddinden öğrenâi- ğim ülâcın 200 - 210 ve 250 ye satıl- masına gelince imal edildiği Libcra- tuvarın katoloğunda 249 kuruşa top- lan satılan bu ildcın evvelce $6 10 üir iskontosu varken boş ampul ve mevaddı iptidaiyelerinin— yerlerinde bahülanması yüzünden bu iskonlo- nun kaldırıldığını ve (250) kuruşa satıldığı takdirde satıcıya ancak (10) kuruş kâr braktığı düşünülürse bunda bir #htikâr tasavvuruna im- * Kün görülemez. 3 — Müstahsar çeşitlerimizin baz eczanelerde o bulunup iğerlerinde bulunmaması sebebile pazar günleri bir ilâcı arayan halkın aradığını da- ha kolay bulabilmesi için m vazi- yetlerin tabilleşmesine kadar pazar tatilini tehir eylemeği de “muvafik görerek İ teşrinievvelden #ibaren fatbik edilmek üzere eosandlere ia mim eyledik. İlâç işlerinde en ufak bir şikâyete kara efkörmumumiye ile beraber bizim de çok hassas bulun. duğumuzu ve vaziyet ne olursa ol sun eczacının Umumi sıkhate hiz. melt hususundaki içilmai vazijesini en iyi bir surette ifaya çalışmağı va- tani bir vazife bildiğine Kani olma- nat'rioa'eylerim.» 4 sas Bay. Hüsnü “Arsan, eczacılığın uzaktan göründüğü gibi pek kârlı bir meslek olmadığım da bana anlattı. Mevcud müesseselerden ancak yüzde beşinin zengin, yüzde ellisinin orta halli, mütebakisinin cüzi maaşlı in- sanlar seviyesinde olduğunu ve bunu istatistiklerle gösterebileceğini söyle- di. Avrupadaki <beş bin nüfusa bir eczane» usulünü (İstanbulda tatbik €imemize rağmen, bizde ilâç satışı, garptekinden daha aşağı imiş. Velev yukarı olsun, velev eczacıla- rın kazancı yüksek olsun; buna el- bette İtirazımız yoklur. Bilâkis, vata- nımızda muhtelif meslek erbabının müreffeh olmalarını dileriz, Bununla iftihar duyarız. Birinin bir hatası olursa, kurunun yanımda yaşın yan- masını da istemeyiz. Ecza satışı sistemini kökünden de- ğiştirmek değil, teferrüatımı ıslah ei- mek lâzımdır. Bunu da bizzat eczacı. larm kendi teşebbüslerile başarma- Tarı icab eder. Yukarıki üçüncü mad- dede — 1914 harbi bu harbin yarında hiç kaldı bay Amca... 5 İThtikârla mücadele hazırlığı Komisyon dün de bir toplantı yaptı İhtikârla mücadele için hazırlık yapan komisyon, dün de Mntaku Ticaret müdür- lüğünde toplanmıştır. “Toplantı en yediyo kadar devam etmiştir. Toplantıda Ticaret, Vekâleti Hukuk müşavirlerinden B. Ferid, Belediye İktimd müdürü B. Saffet, Minta- ka “Ticaret müdürü 3. Mehmed Ali, Mın- taka İktsad müdürü B. Halâk, Ticaret odası umumi kâtibi Cevad Nizami 'bazık bulunmuşlardır. “Haber aldığımıza göre, ihtikârla müca- delede devlet fabrikaları da tavzif edilmiş- lerdir. Fabrikalar muayyen fasıldlarla res» mi »ealiyet ve satış fiatlerini meşredecek- lerdir. İlhzari komisyon, içtimalarma d3- vam edçcektir. a Fabrika ve imalâthaneler bir mıntakada toplanacaklar gehrimizdeki fâbr'ka ve imalât'ımnelerin muayyen bir sanayi mıntakasında toplan - ması için bir komisyon teşkil “edilmiştir. Bu komisyon, imalâthane ve fabrikaların yapacakları müracaatleri tedkik edecek ve hazırlıyacağı esasa göre bu müracaatler ya kabul, yahut ta reddedilecektir. Komis- yon, hangi fabrikanın hangi muntaksda tesis edileceğini tesbit edecektir. Belediye bütçesinde yapılan ar Taksim gazinosunun ikmal ve tefrişi için 47 bin lira tahsis edildi Belediye ve İdarel hususiye bütçelerine ali bazı münakale işlerile Barem cedvelleri işleri için Ankaraya giden Muhasebe mü- Gürü B. Muhtar dün şehrimize gelmiştir. Ankarada Vekâlet tarafından tasdik edi- den esaslara göre, bütçede yapılan müna- kaleler şunlardır: Hastanelerin iaşesi ve Hâçları için yapılan münâkele (o 91375 Mra, İtfaiye “için #9821 “ira, mmez- bahanın et nakliyatı için 128,000 lira, diğer muhtelif işler için 7TB976 lira, Muvazzaf wergi itiraz komisyonlam masraf ve Üc- eeileri için 23840 lira, “Taksim bahçesi İçinde yapılan gazinonun inşaatını ikmal ve tefriş için 47,000 lira. Mfaiye için yapilan S98M liralik münd- kâle pasif koruma işlerine we 'bu sahada mumcu tedbirlere tahsis edilecektir. EL nakliyatı için yapılan 128 bin liralık münaknle ile Meztahada kesilen hayvan- arın etleri şehir dühlline nakledilmek üzere kamyon, malör alınacaktır. Bu vesa- itin tedariki için hazırlıklar yapılıncıya kadar nakliye işl Belediye “taraTmdan Ki- raya verilecektir. Belediye hazirandan iti baren et nakliye işlerini bizsnt İdare ede- © üç hirsiz Yeşilköyde bir çok evleri soyan hırsızlar yakalandılar Bundan on gün kadar eyvel Yeşliköyde avukat B. Murad ile tüccardan B. Mığu- dıcın evlerine girerek birçok kıymetli eşya çalan meçhul hırsızların im oldukları po- dis tarafından meydana çikarılmıştır. Mehmed, Niyazi ve Hakkı isimlerinde alan bu hirsizler dün yakalanmışlar ve çal- dikları eşyanın bir kısmı da meydana çi- Karılmıştır. Bakırköy ve Yeşilköy ciyarın- da daha birkaç hırsızlığın failleri oldukla- n anlaşilan bu üç suçlu hakkında emniyet direktörlüğü ikinci şubesince tahkikat ge- mişletilmektedir. * Geçenlerde Heybelindada vuku bulan büyük çam yangınından sonra Bayar adında Ka De çanlar altında kah- ve pişirmek Üzere yakmış ve yerdeki atlar Şülünimmeğin. Aaa eANNAKAA BEMAR AAANAN mek de bu meslek erbabının şerefin- den beklenir, İstisnasız olarak. (Vâ-Nü) Baksana Almanyada havagazı wesika ile veriliyormuş... rafından tesbit edilerek bir liste halin- de Belediyeye bildirileceğini memnu- niyetle öğrendik. Lâleli gün geçtikçe yeni binalarla âslmakrtadır. Koska satdesinin sağ ve solundaki sokaklarda yepyeni evler, apartmanlar yükselmiştir. Şehmameci sokağı elektrik Iâmbası bulunmağığ'n- dan gezeleri geçilemiyecek kadar ka- ranlıktır. Bu sokağın karanlık olması yüründen bir çokları ayakları çukura batarak düşmüş ve yaralanmıştır. Be- Jediyenin sokaklara 1000 İamba konul- ması hakkındaki kararını alkışlarken mefkür sokağa da bir Iâmiba konulma - sım Bütün Şehneameci sokağı sakinleri nâmina rica ediyoruz.» Dün gelen vapurlar İki Yy gemisi bir ik eşya getirdi Dün Akdenizden limanımıza İtalyan gelmiştir. İtalyan gemileri bilhassa yün ve bandıralı Abalsiya ve Kapo Mele vapurları ruklu mensucat, Timon, makine aksa. mı, elektrik levazım, tibbi ecza, cam ve camlı madde, ham deri, kâğıt, ilstikli eye ya ve baya getirmişlerdir. Mersin seferi hazırlıkları İskenderuna kadar uzayacak olan Mer- Görülen iüzum üzerine Tırhan, 6 teşrini- evvelde hareket edecektir. Küçük haberler: İsmali izminde biri, sarhoşolanak 50- kaklarda sarkıntılık ettiğinden polis tara- fından yakalanmış, mahkemeye verilmiş- tr. “4 Galata rıhtımında Aksu vapuruma vük yüöklemekte olan Mehmed, vincin vüsudüne isabetle yaralanmış, Beyoğlu hastanesine yatırılmıştır. “4 Kusımpaşada oturan on üçyaşlarında Halli isminde bir çocuk Okmeydanından gelmekte olan bir otomobile atlamak iste- miş, muvazenesini temin edemiyerek düş- müş ve yaralanmıştır. Yaralı polis tarafın- dan hastaneye “kaldırılmıştır. 4 Her sene bazı kaymakamlar ve diğer memurlar (staj maksadile Avrupanın muhtelif memleketlerine gönderilmekte- dir. Dahiliye Vekâleti bu sene hiç bir me. murun Avrupaya staja gönderilmemesine karar vermiştir. 4 Belediye yazı işleri müdürü 'B. Necati ve memurin müdürü B. Samihin maaşları yeni barem kanununa göre seksen liraya iblağ edilmiştir. # Deri ve barsak ihracı için İstanbul gümrükler baş müdürlüğüne müsaade pel- Nadir adında biri Bullanahmed el- yarında oturan Derviğle vişin karsı Ayşe ile Ali ve Nuran adların- daki iki çocuğu başlarından ağır yaralan- mışlardır. Nadir dün Sultanâhmed üçüncü sulh teta mahkemesinde sorguya çekilerek tav- 18 edilmiştir. # Hakkı adında biti Bultanahmedde bisikletçi Miğırdıçtan bir bisiklet kirals- mış ve götürüp Sırrı adında birine on Ji- Taya satmıştır. Hakkı #e'Bırrı dün Sultan- ahmed “birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmişler, Hakkı tevkif edilmiş. Sırrı serbes bırakılmıştır. ... Nerdeyse gazsız bava da vesika- | ya binecek!.. Yeni Belediye binası Sultanahmed parki karşı- sındaki dükkânlar istimlâk edilecek Bekayada kalan vergilerin #ahsilinden dolayı elde edilen 715,000 lira ile bir Belo- diye dairesi inşasını Belediyece karar ve- rümişti. Belediyenin bu kararı hükümete arzedümiş ve hükümetçe bu paranın büt- şeye munzam tahsisat olarak konması mu- vafık il Şimdi bu para ilç Sultanahmed parkı karşısında Başvekfilet Arşiv dairesinin ya- nındaki dükkünlar istimlâk edüccek ve Belediyenin hazırlıyacağı plân dairesinde yeni Belediye sarayı haypilacaktır. Maa- mafih bu para gerek buradaki âstimlâkine, gerek binanın inşasına Kifa- yet elmiyeceğinden, bekaya vergilerinden fazla tahsisat gene bu işe tüh- sis edilecektir. Yakında, civardeki binala- rın İstimlâkine başlanacaktır. Polonyaya gönderilen tütünler Harp başlangıcında Polowyaya gönderi - Jen külliyesli mikdardaki tütünlerimiz dün geri gelmiştirPolonya rejisi hesabına gön- derilen mallar, Köstenceden ileriye gön- derilememiştir. Limanın temizlenmesi için ilk adım Sirkeci önü, sonra Galata © — rıhtımı temizlenecek İstanbul limanının temizlenmesi için fik adımlar gtılmıştır. Limanda bir zincir ve demir mezarlığı vardır. Limanımıza gelen birçok gemiler, demir attıktan sonra Ça- palarmın bir demir bataklığına takıldığı- nı hissederek demir daramak “İhtiyacım duymaktadırlar. Bu hal bilhassa Sirkeci rıhtımında çok vaki olmaktadır, Bu yüzdm Birkeci rihtimı musttal halde kalmıştır. Keyfiyet Münukalit Vekâleline arzedilmiş, Vekâlet bu işi halle İstanbul Liman riya- setini memur etmiştir. Şimdiki halde yalnız Sirkeci rıhtımı önü temizlenecek, sonra Galata rıhtumı ve Ha- icin Lemizlenmesine başlanacaktır. Ve- kâlet, 8irkevi Tıhtamının zincir ve demit mezarlığı halinden çıkarılması için 20 bin Jiru ayırmıştır. Bu iş için yakında bir mü- makası açilacaktır. 10 balıkçı gemisi gelmiştir. Belediye memurları Barem cedvelleri Vekâletçe dik edildi Belediye memurlarına sit maaş Barem cedvelleri Vekâletçe tasdik edilmiştir. Me- bul edilen Barem cedveline göre 12 ve İİ ira maaş alanlar 15, 16 ve 175 lira maaş alanlar 20 ve 225 lira maaş alanlar 25,45 Mira maaş alanlar 80, 55 lira maag alanlar | alacaklardır. da 60 lira üzerinden maaş Cedvelin tasdiki Heyeti Vekileye sevke. dilmiştir. Bareme tabi ücretlere gelince; || deki menşelerine güre ücret alacaklardır. Yangına sebebiyet suçundan dolayı mah- kemeye verilen Bayzar dün asliye ikinci ceza mahkemesinde İSTANBUL HAYATI Teşbihte hata olmaz — Bir kez ver, bir daha, bir daha. İşte, şimdi kazanıyorum. — Dunur... Gönüzü aç, burası Pon lonya cephesi değil, Kolay kolay ka“ zandırmam ben. — Münakaşayı bırakınız da oyuna devam etlelim, İkiniz de üirer kupa veriniz bakayım. Yanımdaki masada başbaşa vermiş Jer, kâğıd oynuyorlar. “Sesleri perde perde yükseliyor. Üçü de heyecan, çinde, mütemadyen bağırıyorlar... © Oyun epeyce devam etti. Karşıda oturan delikanlı bir aralık saatine bakarak: * — Aman, dedi. Vâkıt geçiyor, oy nu çabuk bitirelim. Ötekiler itiraz ettiler: — Olmaz. Oyun devam edecek. Ki-, Mibıklığın Tüzümü yok. Bu sikşam ân” eve biraz geç git, — Yok canım, Ace etmiyorum amma, yemek vakti geçiyor. Aradan yarım sant kadar geçti. Hâlâ bağrışarâk oyuna devam edis yorlardı. Acele eden delikanlı tekrar saatine baktı: 4 — Azizim, bu oyun Avrupa harbine, — Deden de amma korkuyorsun ha... Biraz geç gitmekten ne çıkar? . Muharebe cephesine gitmiyorsun yali Derin derin içini çekti: p — Bilmezsiniz azizim. Biraz deha göç kalırsam bizim evdekilerin her biri birer Hitler kesilir, sofra başı, Polonya cephesine döner. Arkadaşı kâğnd destesini karıştıra" rak teselli etti: — Merdk “etme iki gözüm. Şu oyu nu "bitirelim. Sonra biz de seninie be. raber eve kadar gelir, yardım 'ederis.' Dalreğe iç çıktı da hepimiz geç kak dik, deriz. — Yoook. Bundan birşey çikmas, Bizim evde bir deia harp başlarsa, sizin yapacağımız yandım, İngilizle sin beyanname bombardımanından farksız kaır. “ Yine oyuna daldılar. Saat ona ge diyordu. Bu defa oyun meraklıların» İl dn 2 il ilm meli