9 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Geceki ve Ru Sahahki Haberler Son dakika Fintândiya, Moskovaya müzakere için bir murahhas gönderiyor Finlandiya :mahaf mahafili, ili, Sovyetlerle bir ademi tecavüz paktı akdinin bitaraflığa uygun olmadığını söylüyor Paris 9 — Helsinskiden bildirildiğine göre Pinlândiya hükümeti Sovyet hü- kümetinin musırrane telebi üzerine siyasi ve iktisadi müzakerelerde bulunmak için Stokholmdaki sefirini Moskovayr, göndermeğe karar vermiştir. Sefir birkaç saate kadar Moskovaya hareket edecektir. Finlândiya Hariciye Nazırı B. Esko beyanatında demiştir ki: — Sovyet Rusyanın arazi talebinde bulunacağından haberimiz yoktur. Va- Biyeti takip ve vukuatın inkişafım bekliyoruz. Deveran eden ve tevsiki kabil olmıyan haberlere göre Sovyet Rusya Finlân- diyadan Aland &dalarınm tahkim edilmemesini ve Kronştad limanının müdafausı için elzem olan Rolland adası istiyecektir. Finlândiya siyasi mahafili, Finlândi- ya hükümetinin larihi hüdud batlının muhafazasında israr edeceğini ve Mos- kova ile bir ademi tecavüz pakti akdetmenin Finlârdiyanın ilân ettiği bitaraflığa muvafık olmadığını beyan ediyor, İsveç mahafili, Finlândiyanın istiklâlini şimal devletler! için hayati ehem- Mmiyeti haiz addediyorlar, Paris 9 — Moskovadan geler haberlere göre oraya giden Lituanya Hariciye Nâzırı ile başkumandan dün gece saat 20 de Kremlin sarayına giderek Sovyet ricalile müzakerede bulunmuşlardır. Müzakere iki saat sürmüştür. Moskova 8 (A.A) — (Havas): Verilen malümâta göre, Sovyetler, Estonya- dan yekünü 40 bin kişiden mürekkep dört fırkalık bir garnizon kabul etme- sini istemişlerdir. Letonyadan da Liban, Vindan ve Pitragsya dağıtılmak üzere 40 bin mecvutlu kıtaat kabul etmesi ve Lituanyada hudud yakınında mühim bir Leton demiryolu merkezi olan Dangavpilsde bir garnizon tesisi istenmiştir. Rusya, Romanyaya teminat verdi Koma 9 — Meskovadaki yeni Romanya sefiri, itimadnamesini takdim eder- ken Sovyet Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Molotof, Sovyet Rusyanın Romanya- ya karşı tecavüzi hiç bir emeli bulunmudığı hakkında kendisine kati teminat ver- miştir. Şimal denizinde İngiliz, Almantayyareleriçarpıştı Bir Alman tayyaresi düşürüldü, İngiliz tayyareleri zayiata uğramadı Londra 9 — İstihbarat Nezareti iki Alman tayyaresile şimal denizinde vu- ku bulan hava muharebesi hakkında şu tafsilâtı veriyor: Bir İngiliz tayyare- si, şimal denizinde istikşafta iken ansızın bir Alman deniz tayaresile karşi- Jaşmış ve üzerine saldırmıştır. İki tayyare çarpışırken ikinci bir Alman deniz tayaresi daha çelerek muharebeye iştirak etmiştir. İşte o sırada üç İngiliz tayyaresi, müsademe yerine yetişmişlerdir. İlk Alman tayyaresi denize düj- müş, ikincisi ise kaçmıştır. İngiliz tayyarelerine bâzı kurşunlar isabet etmek- le beraber hasara ve zaylata uğramamışlardır. Koma 9 — 3 İngiliz tayyaresi, Siegfried hattının üzerinde 300 mil mesafe Öuhilinde uçarak bombalar atmışlardır. irokua vapuru emniyette bulunuyor, Almanlar iki isveç vapurunu yakaladılar Yaşingten 9 — Amerika Bahriye Nezareti, neşretliği bir tebliğde Amerika tekaasını 7 ingiltereden gelmekte olun İrokun yaparunu, yolda döri Amerika torpldasunun ağını ve vapurun emniyet altında bulunduğunu bildiriyor. Nezaret vapurun nerede bulunduğunu ifşa etmemiştir. Portland civarında dolaşan bir korake! gemisi, Portland fenerinden beş mil uzakta bir Alman tahtelbahiri gördüğünü ve tahtrlbahirin karakol gemisine 50 metre kadar sokulüuk- tan sonra denize açıldığı bildirilmektedir. tekholm 9 —- Almanlar, Fredon ve Stelamden namında iki İsveç vapurunu yakalıya» Tak muayene için Kiti Ilmanma göndermişlerdir. Hollandanın şimalinde bir deniz muharebesi mi? Amsterdam 8 (A.A.) — Bu sabah saat 11 de şimali Hollandadan şiddetli bir topçu ateşi duyulmuştur, Bir kaç dakika süren bu ateş Vriesland adaları- Hollandayı tehdit Alman - Sovyet iktisadi müzakereleri Almanyanın nın daha şiddetli tedbirler alması muhtemelmiş| Moskova 8 (A.A) — Alman ekono. Milli Şef, at yarışlarını şereflendirdi Ankara $ (Telefonla) — Reisicüm- bur İnönü bugün Hipodromda ya- pılmakta olan at yarışlarını şereflen- dirmişlerdir, Mili Şef stadyomda halkın hararetli tezahüratile karşı- lanmış, ayrılırken de şiddetle alkış- lanmıştır. 6 Hataydan beş mebus çıkacak Ankara 8 (Telefonla) — Dahiliye Vekâletine gelen malümata göre Ha- tay vilâyetinde yapılacak mebus se- çimine esas olacak cedveller askıdan indirilmiştir. Bugünden itibaren tef- tiş heyetleri itirazların teğkikine baş- lıyacaklar, müntehibi sani seçimi a- yın birine kadar bitirilmiş olacaktır. Hataydan gelen malümata göre vilâ- yet 5 mebus çıkaracaktır. Dikili zelzelesi ve felâketze- delere yardım İzmir 8 — Dikili zelaele merkezinde İeo- İojik tetkikat yapan heyet ârasının kanast- larına, göre sarsıntı bir inhidam netletsi- dir. Heyet tetkiklerine devam etmektedir. Gelen malmata göre Hatay ve Sinop vi- lâyetleri halkı Diküi felâkelzedelerine yar- dım için bazı teşebbüslerde bulunmuşlar» dır. Hatayda yapılacak yardımı tesbit için bir komisyon seçilmiş, Sinopta açılan Jis- tenin yekünü 800 lirayı bulmuştur. Balkan oyunlarında üçüncü olduk Atina $ — Balkan oyunları dün bitmiş Paris 8 — Almanya Holandayı mü- temadiyen tehdit ediyor. Berlinde çı- kan yarı resmi Korespondans Diplo- matik yazdığı bir makalede Alman- yanın ulüvvücenabından bahsettikten sonra diyor ki: ya, İngiltere tarafından neş- redilen «liste üzerine bir kaçak eşya listesi neşretmeğe mecbur oldu. Bir #ok bitaraflar İngiliz tâleplerine bo- yun eğiyorlar, Almanya bunu bita- raflıkla telif edilir görmemektedir. Almanyanın daha şiddetli tedbir al mağa mecbur olması muhtemeldir.» Londra 8 (A.A) — Bu sabah fecir vakti Holanda - Amerika kumpanya- #nin «Birnendjik» vapuru Manş de- izinde, orpülenerek , batırır. mi heyetinin reisi Ritter saat 16 da gelmiştir. Ritter on beş gün sürecek olan omüzşkerelerin idaresini Dr. Sehmnurra birakarak bir kaç gün zar- Jında dönecektir. Muhtelif ticaret ve sanayi şubeleri ve ezcümle petrol, kimya, demiryolları ve deniz nakliyatı işlerini temsil eden on kadar mütehassıs hâlen Moskova- da bulunmaktadır, Amerikada ( bitaraflık kanununun tadili Vaşington 9 — Âyan hariciye encü- meni reisi B. Pittman bir haftaya ka- dar bitaraflık kanununun tadili ve ai Jâh ambargosunun rin beyan etmiştir, Yunanistan 112 puvanla birinci, Yuyoslav- ya 60) puvanla ikinci, Türkiye 34 puvanla üçüncü, Romanya da 34 puvanla dördüncü olmuşlardır. Bugün yapılan müsabakalar- da 400 metrede Muzaffer birinci, 1500 met- rede Maksnd üçüncü, sırıkla atlamada Va- hyiddin 3 ncü, üç adımda Abdurrahman üçüncü, Yunan diskinde Arat dördüncü, maratonda Ali dördüncü 4X100 bayrak ko- şusunda takımımız dördüncü gelmiştir. Ankarada profesyonel güreşler Ankara $ (Telefonla) — 19 Mayıs stadyomunda profesyonel güreşler ya- pıtmış, Dinarlı İsmail Edirneli Süley- manı, Mandıralı Ahmed İzmirli Hü- seyini, Habeş Tafari Molla Mehmedi 6 dakikada tuşla yenmiştir. 'Eski şampiyon Karr Ali ile Alman Villlam arasındaki güreş Almann Üçüncü devreyi kabul etmemesi yü- zünden yarıda kalmış, Kara Ali hük- men galip ilân edilmiştir, Türkiye şampiyonu o Tekirdağlı Hüseyin Bulgar Dimitroyu kolaylıkla tuşla mağlüp etmiştir. Ankarada lig maçları Ankara 3 (Telefonla) — Bugün ya- pılan üg maçlarında Galatasaray Ma3- Nazırının beyanatı) Bir sene sonra garp cephe- sinde Fransız askeri kadar İngiliz askeri bulunacak Paris 8 — İngiliz Harbiye Nazın Hor Belisha, Paris.Soir gazetesine şu beyanatta bulunmuştur: — Bir sene sonra garp cephesinde Fransız âskeri kadar İngiliz aşkeri de bulunacaktır, Şimdi efradın hepsi» ni birden davet etmedik, çünkü bun- ların hep birden teçhiz edilerek sev- kine imkân yoktur. Hazırlıklar gele- cek sene tamamlanacaktır. Şimdi. den hazırlananlar Fransaya sevke. dilmektedir. Mısır pamukları İngiltereye verilecek Londra 9 — Mısır mebusan ymecli- sinin dünkü içtimanda, bütün Mısır pamuklarının İngütereye satılması- na karar vermiştir. Bu karar İngilte- re hükümetine tebliğ edilmiştir. Ekspres ve konvansiyonel trenleri Bu sabah Avrupadan konvansiyo- nel ve ekspres trenleri mutad saatle- rinden ikişer buçuk saat teehhürle konvansiyonel dokuzu on geçe, eks- pres de onda Sirkeciye muvasalat ef» kesporu 3-2, Gençlerbirliği Birliksporu | 5-1 mağlüb etmişt «etmiştir... İngiliz Harbiye $ Teşrinievvel 20395 Jngilterede Hitlerin tek- lifine taraftar kimse yok Bir Fransız gazetesi: “Almanya, ortada yapayalnız kalmış bir adama benziyor,, diyor Lendra 8 Amele partisinin bu #x bah yaptığı bir toplanlıda parti ikin- ci reisi Grinvood bir nutuk söyliyerek demiştir ki: «Hitler ciddi hiçbir teklifte bulun- mamıştır. Hitler, Avrupa haritasını istediği gibi değiştirmek istiyor. Böyle bir sulh olamaz. Sulh ancak hürriyet tecessüs ettiği zaman olacaktır.» Cenubi Afrika dominyonu Başvekil muavini Hofmayer, Kap şehrinde söy- lediği bir nutukta demiştir ki: «Hitle- rizm imha edilmelidir. Hitler sulh de- Hil, ilkbaharda taarruza geçmek için mütareke akdetmek istiyor. Buna im- kân verilmiyecektir.» Diğer taraftan meşhur siyasi mu- harrir Garvin Observer gazetesinde yazdığı makalede diyor ki: «Hitler, İngiltere ve Fransanın Polonyayı, Çe. koslovakyayı, Şarki Avrupa devletle- rini kendi hallerine bırakmalarını is- tiyor. Bu olamaz. Hitler, Versay hak- sızlığından bahsedip durur. Polonya ve Çekoslovakyaya yapılanların ya- nında Versay hiç kalır. Almanya, Mas caristanı İlhak etmek, Romanyay Jaşmak istiyor.» Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 8 (A.A.) — Gazeteler, Bitle” rin son nutku hakkında makalelef neşrine devam ediyorlar. Petit Jour* nal diyor ki: «Hitler sulh taarruzunda kendisin& yardımcı bulamıyor. Almanya bunuf” Ja meşgul iken Sovyetler Baltık sahil lerinde yerleşiyor, Romanya her ihtie male karşı müdafaa tedbirleri #lıyor, “Yugoslavya, Almanyaya iktisadi me“, sailde kolaylık göstermiyor, Macaris- tan - Romanya - Yugoslavya anlaş” yorlar. Bütün bitaraf memleketief müdafaa tedbirlerini arttırıyorlar.» Jour gazetesi, Hitlerin nutku ken disinin ortada yalnız kaldığını gös terdiğini söylüyor ve: «Kont Ciann, nutuktan evvel Berlinden kaçtı, Amâr Tika Relsicümhuru da nutuktan sonf3 ! hiçbir şeye karışmıyor.» diyor. a Roosevelt'in tavassut edeceği doğru değil Amerika diplomasi yolile bildirilmiyen biç bir teklifi nazarı dikkate almıyor Amerikada, infiratçılar da dahil da dahil olmak üzere herkes tavassuta aleyhtar bulunuyor Hydepark 8 (AA) — Hitlerin tavassutu kabul etmesi lehinde be Roosevelt tarafından yapılacak bir | Junmuşlum Fakat siyasi mahafilde tavassutu kabul edeceğine dair Ber- dinden bir haber verilmesi üzerine Rooseveltin etrafındakiler şu beyâ- nalla bulunmaktadırlar: «Almanya diplomasi yoli ile resen bir teklifte bulunmadıkça Roosevelt, gazetelerin bildirdiği Alman teklifini nüzarı dikkate almıyacaktır.» © Bu teklif meselesinin, Rooseveltin muhtemel tasavvurlârmı anlamak maksadile Alman propaganda teşki- Yâtı tarafından uçurulmuş bir balon olduğu siyasi mahfillerde söylenmek- tedir. Vaşington 8 — Havas: Hariciye Nazırı B. Hull matbuata beyanatta “bulunarak B. Rooseveltin tavassutta bulunması için Almanyanın bir tek» Hf yaptığını gazetelerde okuduğunu, bu hususta başka malümetı olmadı- dani söylemiştir, Âyandan Johnson Reisicümhurun Londra 8 — Alman kuvvetlerinin Sarrbrük civarındaki faâliyeti bu cephede tahşidat ve harp hazırlığı yapıldığını göstermektedir. Almanlar gemini yoklamak için Sarrbrük ile Rhin arasında 3 noktadan taarruz etmeğe teşebbüs etmişlerdir. Tear- Tuzlar daha Iptidasında tardedilmiş- tir. Askeri mahafile güre, Almanların Maginot hattına cepheden hücumla- Ti çok müthiş zayiita mal olacaktır. Bu zayiat en aşağı bir milyon tah. min ediliyor. Meşhur asker) muhar- irir Temperley; Sunday Times gazete. : buna temayül yoktur Hattâ infirad- cılar bile Hitlerin talebi üzerine Re- isicümhurun müdahalesine itiraz edi” yorlar. Çünkü bunlar Almanya le hinde hareket etmekle itham edi mekten korkuyorlar. Sonra, sulh için bile olsa, Amerikanın Avrupa işlerine karışmasını muvafık görmüyorlar. Mussolini politikadan bahsetmiyor , Roma 8 (A.A.) — Mussolini, Sar- denya faşisi şefleri önünde yeni bif nutuk söylemiştir. İtalyan bükümet reisi bu defa yalnız ekonomiden bah- setmiş ve beynelmilel vaziyet hakkın. da hiç bir telmihde bulunmamıştır. * Moskova radyosu Hitlerin nutkundan bahsetmedi Londra 8 — Moskova radyosu Hitlerin nutkundan - hiç bahselme- miştir. Bu nokta dikkate şayan görü mektedir, Almanlar Maginot hattı. na taarruz edecekler mi? Ingiliz mahafiline göre böyle bir taarruz için en az bir milyon zayiatı göze almak lâzım Rhen cephesinde Alman faaliyeti arttı sinde yazdığı bir makalede diyor kii «Bugünün meselesi şudur: Mitler, Alman askerlerini Maginot hattma hücum ettirecek mi? Hitler diyorum, “ çünkü Alman kumanda heyetinin ” buna taraftar olmadığı muh Böyle bir taarruz düşünülüyorsa yol” açmak için Almanların kâfi derece de kuwetli ağır topları var mı? Bü da bir meseledir. Herhalde Maginof hattına taarruz ederken çok ağır /©* dakârlıkları göze almak Jâzmdır. Böyle bir taarruz nazi rejimini yıka” caktır.z (Devamı 4 üncü sahifede)