9 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

9 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Orta ve bazı şarki Avrupa devletleri birleşiyorlar mi (Baştarajı 1 inci sahifede) Son haftalar zarfında Budapeşte bükümeti Bükreş hükümetine karşı büyük bir hüsnüniyet göstermiştir. Müşterek (tehlikenin Avrupanın merkezinde ve şerkindea bulunan bir- kaç memleketin daha grup halinde toplanmasını ointaç edebileceği söy- Tenmekte ve bu suretle vücude gele- cek sulh cephesinin müşterek hare- keti sayesinde arazi statükosunun muhafaza edilebileceği ilâve olunmak- tadır, Macaristan, Romanya ve Yugoslavya arasında ademi tecavüz paktı Budapeşte 8 (A.A.) — Zannedildi. ğine göre Macaristaniz Romanya ve Yugoslavya arasında yakında bir ade- mi tecavüz paktı ile bu memleketler- deki ekalliyetler hakkında bir pakt imza edilecektir. İyi haber alan mahfillerde söylen- diğine göre, Avrupanın bu kısmında devamlı bir işbirliği temini için alâka- dar memleketler arasındaki diploma- tik temas sıkı bir şekilde devam ede cektir. Resmi mahfillerde büyük bir ihti- yatla hareket edilmekte ve hadiselerin memnuniyete şayan bir seyir takib et- Rador ajansının bir tebliği Bükreş 8 (A.A) — Rador ajansı tebliğ ediyor: 24 eylülde, Yugoslavya bükümeti, Rumen hükümeti nezdinde dostane bir teşebbüste bulunarak, Ro- manya ve Macaristanın müşterek hu- dudlarında bulunan kuvvetlerini hep birlikte azaltmalarının Rumen hükü- metince muvafık görülüp görülmedi- ğini sormuştur. Aynı zamanda Belgrad hükümeti, Macar hükümeti nezdinde de buna benzer bir teşebbüste bulunmuştur. Rumen hükümeti kendisine yapılan teklifi derhal ciddi bir surette nazarı ibare almıştır. Almanya, Sovyetlere neler temin etti, Sovyetler Almanyaya ne verecek? (Baştarafı 1 nci sahifede) yapılmıştır. Berlinden hareket eden bir Alman ticaret heyeti Moskovaya gelmek üzere bulunuyor. Heyetin va- zifesi bir iktasadi işbirliğinin temel Jerini atmaktır. Heyetin azası ara- smda birçok petrol, demiryolu ve nakliyat eksperleri bulunmaktadır. Balledilecek meselelerden biri Polon- ya demiryollarında kullanılan fakat Sovyet demiryollarında işe yarama- yan ölçüler, rakamlar ve hesaplar arasındaki farklara aittir. Bu farkla- rın ticari mübadeleler için ne bü yük bir mahzur teşkil ettiği demir- yolları eksperlerince malümdur, İyi malümat alan kimseler Sovyet- ler Birliği Almanya ile teşriki mesaide bulunmak için âzami gayretini sarfet- tereye yaptığı ibracat yavaş yavaş ta- mamile durmuştur. 'Eksperlerin bildirdiğine göre, Sov- Birliği şimdiye kadar Fransa, , Polonya, Çekoslovakya, A- vusturya ve Almanyaya sevkettiği buğdayı yalnız Almanyaya göndere- cek olursa bu suretle elinden gelenin azamisini yapmış olacak ve Almanya Sovyetler Birliği bundan 5 "Amerikadan benzin alarak Alman- yaya satabilir. Alman eksperleri Sovyetlerin mangenes, manyezit alu- Minyom, demir ve salre istihsalâtını artiirabilirler. Müşehitlerin kananti- hâ göre, Sovyetler Birliğinin ne mik- İar eksper kabul edeceğini şimdiden 30 eylülde Macar hükümeti, Yugos- lavya hükümetine yaptığı bir tebliğ- de Macar askeri makamatının, mühim bir nisbet dahilinde askerlere mezuni- yet vermeğe hazır olduğunu bildirmiş- tir.. Rumen hükümeti de, Macar hükü- metinin aldığı tedbirlere müşabih ted- birler almağa Amade Belgrad ve Budapeşte hükümetlerine bildirmiştir. Pariş 8 — Bu sabah çıkan Macar gazeteleri Romanya ve Macar hükü- metlerinin hududlarındaki tahşidatı durdurarak fazla askerlerini geri çek- meleri hakkında husule gelen anlaş- mayı büyük manşetlerle birinel sahi- felerinde neşrediyorlar ve anlaşma nm husulünde Yugoslavyanın mühim bir rol oynadığını yazıyorlar. Fakat bu hususta mütalâa beyan etmiyorlar. Belgrad 8 (A A.) — Avala ajansı, Macar - Rumen hududundaki kıtaat mevcudünün azaltılması hakkındaki tebliğin metnini neşretmektedir. Macaristan ile Romanya arasında aktedilen anlaşma mucibince, iki mem- Jeket Macar - Rumen hududunun iki tarafında bulunan asker mevcudünü ayrı samanda azalmayı taahhüt et- mişlerdir. Yugoslavya, Bükreş ve Sofya ile temas halinde Budapeşte 8 (A.A.) — Sabah gaze teleri Ramanya - Macar münasebetle- ri hakkında bir Macar resmi tebliğini neşrediyorlar, Gazeteler, bu hususta Yugoslavya tarafından oynanan tavassut rolünü tebarüz ettirmektedirler. Belgradın yaptığı yatıştırma hare- keti yalnız Macar - Rumen münase- betlerine münhasır kalmamakta, Mag- ger Nemzet gazelesine nazaran, aynı zamanda Bükreş ile Sofya arasındaki münasebetlere de şamil bulunmakta» dır. Şeyhin kerameti (Baştarafı 1 inci sahifede) olsun, hususi müzakere ve temaslar- ia meseleleri olgunlaştıralım, konfe- rana sonra toplarız. Konuşulacak iş- ler ö kadar çok, o kadar karışık, o ka- dar zordur ki bunların halli beş sene, on sene İster. Netice: Evvelâ sulh ve Almanyanın yaptığı emri vakflerin kabulü. Hitler, bundan sonra Avri- pada emniyet meselesinin konuşulk masıni kabul ediyor. Hakikatte, ileri sürdüğü fikirler çok cazibdir; Avrupada emniyet his- sinin yerleşmesi, müstemlekelerin Al manyaya İadesi, beynelmilel iktisadi- yatın dirlimesi, istihsalât mübadele- sinin inkişah, para meselesinin kati surette halli, ve yavaş yavaş serbes ticareti zorlaştıran engellerin orta- dan kalkması, silâhlarm makul bir derecede azaltılması, tayyare harbi- nin tahdidi vesaire... Bütün bunlar çok güzel şeylerdir. Fakat Hitler, bunları, bugünkü har- bin sulhü için müsbet şartlar olarak ileri sürmüyor. İstediği sulh, kayıd- sa ve şartsız bir sulhtür. Sulbten sonra bu meseleleri konuşmaya ra zıdır. AKŞAM Bir kiz kaçırma vakasi Kızın isiliesiz bei kızı kaçıranı ağır yaraladı Dün, bir Irz kaçırma vakası yüzünden şehrimizde gene bir cinayet işlenmiş, fall bizzat teslim olmuştur. Topkapı haricinde Ayazma denilen yerde bağ koruculuğu yapan Mustafa adında bi- risi, bir müddettenberi seviştiği Mahmudi- yeyi dün babasından istemiş, bubası ver- meyince de kızı kaçırmıştır. Kızın babam Ali, Mahmudiyenin kaçırni- dağını öğrenince Mustafunın Yanına gitmiş Ye kızını İstemiştir. Mustafa, kırın babası- Ba şunları söylemiştir: — Mahmudiyeyi sana bir şartla veririm. Baba, sevgilimin kılına bile zarar gelmiye- ceğini temin edeceksin. Yoksu beynini aki- tarım.» Ali, bu tehiide fena halde kızmış ve: «— Kiz, benim kızım değil mi? Sana ne oluyor?. demiştir. Bunun Üzerine Mahmudiyeyi kaçıran Mustafa We kızın babasi Ali arasında müt- hiş bir kavga başlamıştır. Kavga kızişinca Bıçaklar çekilmiş ve iki kavgacı biribirine girmiştir. Etraftan gürültüyü işilenler va- Ka yerine koşmuşlarsa da bıçaklı kavgas- lari âyıramamışlardır. Kavea neticesinde kımın babası AN, Mustafayı mütenddid yer- lerinden ağır surette yaralıyamak kaçmış- tar. Al), derhal eğersiz atına binerek sörat- Je Polis müdiriyetine gelmiş ve teslim oi- muştur. All, zabıtaya verdiği ifadede vaka- yı olduğu gibi anlatmış ve bu İşi namusu- nu temizlemek için yaptığını söylemiştir. Baat on sekize doğru carih Al, mintaka Jandarma kumandanlığına götürülerek ifa- desi alınmış ve vakaya şahid olanlarla mü- vacehest yapılmıştır. Yaralının xhhi vaziyeti ağırdır. Tahki- kata mmtaka jandarma Kumandanığı ile nöbetçi müddelumamiliği el koymuşlardır. Eminönü Halkevinde yeni- den inşaata başlandı Bir müddettenberi inşaatı duran Emin- ünü Halkevinin spor ve temsil paviyanun- daki inşaata yeniden başlanmıştır. Bu iş çin yeniden 102 biz lira ayrılmıştır. Bina şubat ayı içinde tesetlöm edilecektir. İstanbul Güreş klübünün idare heyeti Kumkapı ve Haliç klüplerinin eski azalarının bir araya gelerek İstanbul Güreş Kübü namı altında yeni bir klüp teşkil edeceklerini bildirmiştik. Vilâyetin müsaadesi üzerine, dün klübün Kumkapıdaki binasında bir toplantı yapılmış ve idare heyetine gu zevat seçilmişlerdir: Başkan: Talât, asbaşkan: Sadullah, umumi kâtip: İsmaili Hakkı Vefa, veznedar: Ahmed, umumi kaptan: Nedim Kaleci, Hâmi heyete: Suyolcu Mehmed, Seyfi Cenap, Hafız Besim Güreş sahasında yenilik olan bu klübümüze muvaffakıyetler dileriz. Çinliler de zaferden bahsediyorlar Chung-King 8 (A. A) — Çinliler tarafından Chang-Cha muharebesin- de kazanılan zafer dolayısile bütün Nasyonalist Çinde umumi şenlikler yapılmaktadır. Gündüz tezahüfat ya- pılmış, gece fener alayları tertip edil- miş ve hava fişekleri atılmıştır. Gaze- teler neştetilkleri hususi nüsha larda otamobillere, kamyonlarâ ve otobüslere bindirilen Çin kuvvetleri: nin son 2isaat zarfında Chang- Chaw'in şimalinde yirmi yeti ilerledik. lerini bildirmektedirler, (4 Amerikan mubhribi İroguais vapuruna mülâki oldu Vaşingten 8 (AA) — Dört Ame- rikan muhribi Atlantikte «İroguaısı gemisine mülâki olmuştur. Bundan evvel, gemi kumandanı telsizle ver. diği malümatta, seyahatin normal şekilde cereyan ettiğini ve bir taarruz iKi KERRE iki HALE OPERETİ - Bu akşam 21 de BU HESAPTA YOKTU imei en Vodvlü $ perde Almanlar Maginot hattına taarruz edecekler mi? | (Baştarafı 1 inci sahifede) Fransız tebliği Paris 8 (A.A.) — Resmi tebliğ: Ge- ce sakin geçmiştir. Sarrbrükün ci yarında düşmanın keşif Kolları top- çumuzun ateşile geri püskürtülmüş- tür. Paris 8 (A.A.) —, 8 teşrinievvel ak- şam tebtiği: Mozel (Moselle) in doğu bölgesinde düşmanın yaptığı çıkışlar püskürtül- müştür. Sarlui (Sarre Lois) nin cenubunda ve cenub batısında karşılıklı topçu faaliyet olmuştur. Paris 8 (A.A.) — Rhen cephesinde mütenddid noktalar üzerinde Alman faaliyetinin artmasına rağ'nen, henüz bir taarruz tehdidi veyahud âcil bir tehdid mevzuubahis olmadığı anlaşıl- maktadır. Alman piyadesinin faaliyeti dün devriyeler gönderilmesi suretile bllhas- sa Ohrenthol'da kaydedilmiştir. Topçu, ezcümle ağır topçu faaliyeti Mozel bölgesinde bilhassa şiddetli o- muştur, Malüm olduğu üzere bu böl- gede Fransiz kıtaatı eylülün ilk haf- taları zarfında Alman toprağında altı kilometre kadar ilerlemişlerdir ki, bu vaziyet Alman kumanda heyetini en- dişeye düşürmüştür. Zira Almanların bu bölgede ileri himaye tertibatı yok- tur ve Alman topçusunun bu bölgede- ki hararetli faaliyeti de bundan ileri gelse gerektir. Yakında 3000 tayyare harekete geçecek Paris 8 (A.A.) — Dün general Gâ- Bir Sovyet askeri heyeti garp cephesini geziyormuş Londra 8 — Dully Herald gazetesi yaziyor: Berlinden gelen haberlere göre bir Sovyet askeri heyeti garp cephesini gezmektedir. Bahri bir heyet de yakında Alman denanma- sım ziyaret edecektir. Amerikada bir yatta infilâk oldu Nevyork 8 (AA) — Tayyare inşaniçım Anthony Fokker'e aid hususi yatta vuku bulan bir infilâkı müteakib şiddetli yangı çıkmışıtır. Sahilde bulunanlar tarafından görülen infilâk vuku bulduğu zaman yat Nevyor- kün 16 kilometre kadar ierisinde ağır bir seyir ile yoluna devam etmekte İdi. İtfai- ye vapurları derhal yetişerek yangını sön- dürmüşlerse de yat artık harap olmuştu. Yangın neticesinde bir kişi kaybolmuş, sekiz kişi yaralanmışlır. Yatı muvakkaten teslim alan Nevyork sosyetesinin maruf simalarından Mister ve Mistera Riehard is- minde iki yeni evli bir sandal tarafından kurtarılmışlar, fakat sahile gelince kaybol- muşlardır. Yat yangın söndükten biraz som ra batmıştar. Kıymeti pek büyük olan bu yat, Aerodi- | namik şekilleri dolayısile şayarı dikkat bir | yenilik addedilmekte idi. Annelik şefkat ve aşkı ile güzel bir maceraya karşı beslediği aşk ihtirası arasında kalmış bir kadın... hazırasını tasvir eden bir Roman... Anne ve zevce mi?... Lüks kadını m1?... melin ve Vuillemin ile İngiliz askeff şefleri arasındaki toplantıya iştire$ eden İngiliz hava mareşah Sir Oy Newall, müttefiklerin aralarında İŞ" birliği yaparak yakında. 3000 tayyar kullanabileceklerini söylemiş ve K& gif, avcı ve bombardıman tayyareji& rinden mürekkep İngiliz filolannıf Fransaya geçmiş olduğunu, bunlari takiben diğer diloların da gönderil€ ceğini ve müttefiklerin hava üstük lüğünü elde edeceklerini ilâve etmis” tir. Alman tebliği Berlin 8 (A.A) Resmi tebliğ? Dün garpte her iki tarafin topç# kuvvetleri de faaliyette bulunmuşlar” dır. Gece münlerid topçu ateşi yapı” mıştır. Şarkta Alman kıtaları tesbit edile plân mucibince Alman - Sovyet hu dud hattına doğru daha ziyade iler* lemişlerdir. Varşovanın cenubu şarkisinde Ko civarında 17.000 Polonya askeri tes Hm olmuştur. Elimize 20 topla bi” miktar cephane geçmiştir . Bir Alman tayyaresi Fransız hatlarına indi Paris 8 (A.A.) — Bir Alman tay yaresi görüş şartlarınm fenahğı yü zünden yanlışlıkla Fransiz hatlarına inmiştir. Pilot Fransız askelrerinin etrafını aldığını görünce hayret ete miştir. Tayyare ile rakipleri esir edii- mişlerdir. Amerikanın milli serveti Nevyork 8 (A.A.) — MI endüste? konferansının araştırma bürosu, 1937 senesinde Amerikanın milli servetini 322 milyar dolar olarak tahmin etmiş” tir, Meşhur bir Amerikan doktoru öldü Newhaven 8 (A. A.) — «Cennet tiout» Beyinde yaptığı fevkalâde sm€& Yyatlarla şöhret kazanmış olan bü- yük operatör Harvey WMliams öl müştür. Sovyet Rusyanın yeni Roma sefiri Moskova 8 (A. A.) — Yüksek Sor- yet Meclisi Gorelkin'i Roma sefirli- ğine tayin etmiştir. Apartıman sahipleri Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşam» in KÜÇÜK İLÂNLARIndan isti fade ediniz. ve Büyük ve kibar âlemin vekayii İşte bunlar; GEORGES OHNET'in büyük Romanı. ANA KALB (Serge Panine) Filminin mevzuunu teşkil etmektedir, Pek yakında SÜMER SİN EMASINDA Sinemacılık tarihinin altın bir sahifesi Fransada 50 sinemada birden ve tam bir sezon mütemadiyen gösterilen Fransız sinema âleminin bügüne kadar vücuda getirdiği en büyük şaheser EMİL ZOLA'nın ölmez eseri: JEAN GABİN ve SİMONE SİMON'un HAYVANLAŞAN INSAN Bü Perşembe akşamından itibaren LÂLE SİNEMASINDA Dünya Sinemacılığının ŞAHESERİ MARIE ANTOİNETTE MELEK ve İPEK Sinemalarında © Ümidin üstünde bir muvaffakiyetle devam ediyor Bennslar: 1,30 . 4- 6,30 -9 da