18 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Teşrinleyvel 1939 Dün Geceki ve Bu Sahbahki Haberler Son dakika İngiliz Başkumandanının gazetecilere beyanatı Harpte mekanik kuvvet değil, muha- riplerin mikdarı rol oynıyacak Londra 18 — İngiliz başkumandanı general Gort İngiliz, Fransız ve ec- nebi gazetecilere beyanatında demiştir ki: — Herhangi bir devletin mekanik kuvveti her ne olursa harpte rol oyni- yacak olan, buna iştirak edecek olan insanların miktarıdır. Bu harp, meka- nik kuvvetlerin iştirakile değil, askerlerin miktarile kazamlacaktır. Stokholm konferansı bugün toplanıyor Stekholm 18 — İsveç, Danimarka, Norveç krallarile Pinlândiya reisicüm- hüru konferansı bugün burada toplanacaktır. Burada konferans için icap eden bütün hazırlıklar tamamlanmıştır. Dün akşam Norveç ve Danimarka kralları Oslo ile Kopenhagtan Stokholma müteveceihen hareket etmişlerdir. Kendilerine Hariciye Nazırları da refakat ediyorlar. Finlândiya Risicümhüru B. Kalyo, refakatinde Hariciye Nazırı bulunduğu halde bu sabah Helsinskiden tayyare ile Stokholma hareket etmiştir. Cuma günü gene tayyare ile memle- ketine dönecektir. Alman - Yugoslav ticaret anlaşması Belgrad 18 — Yeni Alman - Yugoslav ticaret anlaşması dün burada im- zalanmıştır. Bu anlaşma mücibince Yugoslavya Almanyaya, erzak, hayvan, bayvan müslalısalâtı verecek ve buna mukabil Almanyadan mamul eşya ala- caktır. Varşova yeniden yapılacak Su ve elektrik işleri şimdiden halledildi Berlin 17 (AA) — Varşova'nın idaresine memur Alman komiseri Dr. Otto, şehrin yeniden imarı hakkında Alman gazeteleri muhabirlerine iza- hat vererek en müstacel meseleye, salih su meselesine hâl razarile bükulabileceğini, t meselesinin de keza halledil- nin haline gelince, mektedir, Fakat iât da herhalde biraz müşkül bu sahadaki m izale edilecektir. Komiser, bundan başka pencerele- Te câm takmak için iki milyon metre murabbaımda cam sipariş ediimiş ol- duğunu söylemiştir. Polonyada elân harp ediliyor! Paris V1 (A.A) — Polonya sefaret- hanesinin öğrendiğine göre munta- zam Polonya kıtaları Lituanya hw- dudları civarında kâin Suwaldki min- takasında ve Karpatlarda Almanla- ra ve Polesya eyaleti ile Bialowega'- Dın sik ağaçlı dağlarında Sovyetlere hâlâ mukavemet etmektedirler, Bir âdli hata Amerikada iki kişi 23 sene hapis yattıktan sonra serbes bırakıldı Sanfrancisce 17 (A.A) — Warren Billings, bundan bir müddet evvel tahliye edilmiş olan arkadaşı Tom Mooney gibi tahliye olunmuştur. Her ikisi 1916 seni de bir bomba ata- rak 10 kadar insanın ölümüne sebe- biyet vermiş olduklarından dolayı müebbed hapse mahküm edilmişler. di. Halbuki bu cinayetle alâkaları ol- mayıp masum idiler ve adli bir hata- ya kurban olmuşlardı Norveç açıklarında sarnıçlı bir vapur yanıyor Oslo 17 (A A.) — Reuter: Sahliden Oksocy fenerinin 10 mil açığından ge- Yen bir infilâk işitilmiştir. Bordasına İnenmi isabet eden sarnıçlı bir vapu- run yandığı zannedilmektedir, Felemenk milli müdafaa tahsisatı istiyor Amsterdam 17 (A. A.) — Felemenk bükümeti, ik 100 milyon florinlik İhiMi müdafaa tahsisatı tükendiği için 100 milyonluk ikinci bir tahsisat iş temiştir. 3 haftada bir filo Avustralyada tayyare inşaatı hızlandı Melbourne 17 (A.A) — Mühimmat Nazırı Casey, râdyoda beyanatta bu- lunarak Avustralya'nın şimdi İngik tere imparatorluğunun başlıca inşaat tezgâhı olduğunu söylemiştir. Avüs- iralya, İngiltere ve don nlârının ihtiyaçlarını kâarşılayabi! lm ektedir, Mevcud tesisat 1 edildiği takdirde obüs, tayyare ve hava dâfil balâryâ- ları inşaatı iki misline çıkabilecektir, Yakında Avustralya her üç hafta- da bir, bir filo teşkil edebilecek mik- darda tayyare inşa edebilecektir. Fransada 1909 sınıfı terhis ediliyor Pariş YI (AA) B. Deladier, cephe gerisi hayatına daha lüzumlu olan kimseleri tedricen ve imkânın müsaadesi (nisbetinde memleketin | iklısadi hayatına iade etmek maksa- dile, 20 teşrinlevvelden (o itibaren, 1909 sınıfına dahil yedek subaylarla örleri, terhise karar vermiştir, 1909 sınıfının terhisi nihayet bulduktan sonra, 1910 sınıfına dahil yedek su- baylarla erler, keza terhis edilecek- Jerdir. italyada Bir mağarada çok eski za- mana aid kemikler bulundu Titterai 17 (A.A.) — Cireco dağın. daki mağaralarda yapılan hafriyatta çok mühim müstehaseler bakayası meydalia çikarılmışlır. Bu meyanda tarihten evvelki devirlere âid bir ka- fatası (o bulunmaktadır. Geçenlerde ayni dağda başka bir mâğarada Neânderthalli bir insan kafasının meydana çıkarılmasına inzımam eden bu keşif, ilim âleminde bü bir alâka uyandırmıştır. Araştırmalara devam edilmektedir, Cireco dağının Kablettarih mağa- ralarının bütün dünyanın paleonto- İojik tedkikulı için müracaat merke- 1 haline gelebileceği tahmin edil mektedir. Belçika Kralı siperleri ve istihkâmları geziyor Brüksel 17 (A.A) — Kral teftiş se- yahatine devam etmektedir. Dün An- versle Hollanda hududu arasında, Bchilde civarında bulunan kıtaları teftiş ekmiş ve muvakkat siperlerle istihkâmları gezmiştir, Cümhuriyet bayramı Bayramın lâyık olduğu vüsat ve mükemmeliyette kutlan- ması için hazırlık yapılıyor Ankara 17 (A.A.) — Türk milleti- nin en büyük eseri olan Cümhuriye- tin 16 ıncı yıldönümü bayramının her yıl olduğu gibi bu sene de lğyik olduğu vüsat ve mükemmeliyette kutlanması için Cümhuriyet Halk Partisinin hazırladığı talimat daire- sinde her tarafta faaliyete geçilmiş bulunmaktadır. 'Talimattaki esasa göre her şehir, kasaba ve köyde seçilmiş olan komi- teler bayram hazırlıklarını yapmak- tadırlar. Bütün matbuat bayram günleri 16 senelik bu büyük eserin feyizli neticeleri hakkında vatandaşları en iyi şeklide aydınlatıcı neşriyat yap- mak için hazirlanmaktadır. Vekâletler, Cümhuriyet Merkez bankası ve milli cemiyetler 3 bayram günü zarfında radyoda mühim kon- feranslar sene Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen Odesada Tass ajansı muhabirine beyanatta bulundu Moskova 17 (A.A.) — 'Tass ajansı bildiriyor: Ziraat sergisini ziyaret etmek üzere Moskovaya gelmekte olan Türkiye Ziraat Vekili Muhlis Erkmen riyasetinde mebus Şükrü Esmer ve Sadri Ertem, Hariciye Ve- kâleti mümessili Cevad Ülken ve mu- harrir Suad Derviş'den mürekkep Türk heyeti, dün Svannetiz vapuru ile Odesaya gelmiştir. Ziraat Vekili ve relakatindeki zevat, rıhtımda, O- desa şehri Sovyeti reisi oSovçenko, mahalli ziraat da ş Nagorni, mahahi teşekküller müm gazeteciler tarafından ka tır. Ziraat Vekili Muhlis Erkmen, 'Tass muhabirine verdiği beyanatta demiş- tir ki; Şehrinizde ikamelimin ilk dakika- larında, Sovyetler Birliği milletleri- ne Türk milletinin selâmlarını ve Sâ- mimi dostluk hissiyatını bildirmek- m, Sovyetler Birliğine gelişimin hedefi Sovyetler Birliği zi- raat sergisini ziyaret etmek ve Şor- yetler Birliğinin zirai başarılarını tetkik eylemektir, Sovyetler Birliği. ne ilk defa olarak geliyorum. Fakat memleketinizin Oo muvaffakiyetlerini daima büyük bir alâka ile takip et tim. Hariciye Vekili Güneysu ile dönecek Güneysu vapuru dün gece, Mosko- vadan hareket eden Hariciye Vekili- mizi almak üzere Odesaya hareket etmiştir. Hudud ve sahiller sıhhat umum müdürü Ankara 17 (Telefonla) — Hudud ve sahiller umum müdür muâvini B. Salâhaddinin mezkür umum mü- dürlüğe teflan tayini Yüksek tasdike iktiran etmiştir. Ankaradaki Mısır elçiliği büyük sefaret olacak Kahire 18 — Hükümet mahafilinin beyanına göre Ankaradaki Misir orta elçiliği yakında büyük sefarete kalbe- dilecektir. Almanlar Hollanda tayya- relerine ateş açtılar La Maye 17 (A.A.) — Bu sabah sa- at 11,45 te devriye gezmekte olan Hol. Yanda tayyareleri hudut boyunca Bm- den istikametinde ilerilerken Emden. deki Alman hava dâfi toplarının ate. şine uğramıştır. Tayyarelere isabet bi- mamışea da bazı obüsler Hollanda toprakları üzerinde patlamıştır. Telegraph gazetesi Berlin nezdinde keyfiyetin protesto edileceğini yaz- maktadır. B. Hitler, Stalinden sabır- sızlıkla cevab bekliyor Alınacak cevabın müstakbel hadiselerde büyük rol oynamak bakımından son derece mühim olacağı bildiriliyor Berne V7 (A.A) — (Havas): Ber- Minden Telegraph gazetesine bildirili- | yor: Hitlerin el yazısı ile gönderdiği mektuba Stalin tarafından süratle cevap verilmesi bekleniyor. Hitlerin batı cephesine gitmek tasavvurunu son dakikada bu yüzden talik ettiği bildirilmektedir. Berlinde mevcut Sovyetler Birliği yardımına muka- bil Almanyadan Finlândiya, ve Norveç hakkında serbes bırakıl. masını istiyecektir. Buna mukabil, Danimarka Alman nüfuz mıntakası dahilinde kalabilecektir. Amsterdam 17 (A A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Berlinden buraya gelen haberlere göre, B. Hitler, B. Staline gönderdiği şahsi mektubun cevabını sabırsızlıkla beklemektedir. Telegraph gazetesinin Berlin mu- habiri, bu hususta diyor ki; Führerin mektubile birlikte, Ber- inden Moskovaya hususi bir kurye intibaa- güre, İsveç gönderilmiştir. Berlinde tahmin edil diğine göre, bu'mektubun cevabi müstakbel hâdiselerde büyük bir rol oynamak bakımından son derccg mühim olacaktır. Ayni muhabir şunu ilâve ediyor: B. Hitler, garp cephesine yapacağı seyahati bu cevabın gelmesine bırak- mıştır. Diğer taraftan, Berlinle Roma arasında, telefonla ve mektupla isti. şareler devam, etmektedir. Kaunas 17 (A A.) — (Reuter): B. Hitler nezdinde yapılan son içtima hakkında Berlinden gelen bir haber- de, Sovyetler Birliği ile teşriki mesai meselesinde nazi liderlerile ordu şef- Jeri arasında görüş ihtilâfları mev- cut olduğu bildirilmektedir, Moskova 17 (A.A.) — Alman hükü- metinin murahhas heyeti, Alman ırk gruplarının muhacereti meselelerini tanzim etmek üzere Moskovaya gel- miştir, Bir deniz muharebesi 3 İngiliz ve 1 Alman harp gemisi arasında çarpışma oldu, Alman harp gemisi balırıldı Oslo 17 (A.A.) — Reuter ajanı dan: Balıkçılar, geçen cumartesi gü- nü üç İngiliz ve bir Alman harp ge- Mmisi arasında vukua gelen bir mü- harebeye şahid olduklarını ve Almi harp gemisi Norveç'in garp sal liride bilaraf sularda batmış olduğu- nu söylemektedirler, Muharebenin vukua geldiği ma- halde bir İngiliz tayyaresi de bulunu- taraf arasında top ateşi te- lmiştir, Denizden bir duman | sütunu yükselmiş ve İngiliz gemileri muharebe mevkiinden uzaklaşıp git- | mişlerdir. Batırılan Alman tahtelbahirleri Londra 17 (A.A) B. Winston Chürchili, Avam kamarasındaki be- | yanalında, geçen cuma günü dört | Alman tahtelbahirinin muhakkak | surette tahrib edildiğini bildirmiştir. Bu dört tahtelbahir meyanında, Al manların, harekât sahası genişolan | en büyük tahtetbahirlerinden ikisi de dahil bülunuyordu. Nazır, harbin başındanberi on üç | Alman deni; sının batırıldığını, beş ın ciddi surette tahrib edildi- söylemiştir, B. Cuhrehili, Fransız donanması- nın da çok faaliyet gösterdiğini, f8- | kat bu hususta rakam zikretmenin | Bitaraflık kanunu Küçük tadilâtla kabul edile- ceği tahmin olunuyor 'Nevyork 1 — Bitaraflık kanunu. nun tadili müzakereleri yakında bi- tecek gibi görünüyor. Müzakerenin uzamaması için âyan hariciye encü- meni reisi Pittman teklifinde bazı ta- dilât yapmuışlır. Bu cümleden olarak 90 gün kredi ile satış kaydı kaldırıl- miştir. Şimdi âyanda üçte iki ekseri- yet temin ve ambargonun kaldırıl- masının kabul edileceği tahmin olu- nuyor. Bavyera veliahti ölmemiş Lüksemburg 17 (A.A.) — Polonya cephe- | sinde öldüğü ilân edilen eski Bavyera vel” | ıs Rufreckt, bu barbe iştirak et- Hayattadır ve ahhati mükem- | Şişhanede bir cerh Şişhanede Karanfıl sokuğnda Neşe apar- tımanında kapıcı İzzetin yanında Sivaslı Ahmed oğlu Bald Ahmed, adığı bir şahın tarafından bıçakla ağır surette ya» Talanmıştır. Cerih aranmaktadır. İ | fen | Fuad da İz | tayin edilmişlerdir. "kendisine di düşmediğini ilâve etmiştir. Almanlar bir İngiliz, bir Fransız tayyaresini düşürmüşler Berlin 17 (AA) — Mayence İle Frarikfurt arasında tayyare dâfli ba- taryalar, bir İngiliz bombardıman tayyaresini odüşürmüşlerdir. Tayya- renin mürettebatından üçü esir edir miş, biri telef olmuştur. Alman tayyare dâfli bataryaları, dün de Gemrshelm yakınında Fran- sızların bir İstikşaf tayyaresini düşür. müşlerdir. (o Mürettebatından birisi | telef olmuş, mecruh olan ikisi de esir edilmiştir. Royal Oak kurbanları 800 kişi Londra 17 — Lord Chatfield, Lord- lar kamarasında, Royal Oak harp ge- misinin 4 teşrinievvelde, saat 13,30 da, İskoçyanın şimalinde, Scapa Flow'da bir tahtelbahir tarafından batırıldığını, ölenlerin subay ve tay- | fa olmak üzere <800 kişi olduğunu söylemiştir. “senin 17 (AA) —'D. X. B. ajansı bildi- riyor: Alman Bahrivesi Başkumandanı #miral | Rasder, Royal Oak zırhlısımı batıran ve Re- Kruvaz rünü torpilleyen tahtelbahir birinci ve ikinci sınıf salip madal iti$ etmiştir, | Küçük Memleket haberleri Sinep 17 (A.A) — Dikili felikelze lerine yardım için vilâyet halkı teberrünta devam etmektedir. Dört gün içinde Kızılay veznelerine tediye edilen tebe.rüat raik- tarı iki bin boş yüz Jirayı bulmuştur. Sıvas 17 (AA) — Birkaç gündenberi burada ve kazalarda halk iie temas.ederek ihtiyaçlarını tesbit etmekte olab mebus'a mmız yarın Kangal, Gürün ve Divriki'ye gideceklerdir. İzmir 17 — Bulgaristan ve Romatiya- dan şehrimize 650 göçmen gelmiştir. Bun“ Yarın büyük bir kısmı Torbalıda, bir kısmı da Menemen ve Bergama köylerinde iskân edileceklerdir. izmir 17 — VWilâyet halkından çox ç0- cuklu 83 anneye otuzar lira mükâfat tevzi edilecektir. 4 Kastamonu 17 (AA) — İki yıl önce inşasına bağlanmış olun Kastamonu ve Tosya hastaneleri insani bitmiş Bu hasteneler modem ve her târlü sihhi konma | doru İzmir telefon müdü Ankara 17 (Telefonla) — İzmir te lefon müdü B. Sadi posta, telgraf müfettişliğine, fen müfettişi B. elefon mü