25 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Rumen - Bulgar hududunda çarpışma Son dakika Şimal devletleri Alman talebini reddettiler İngiltere ile ticaretlerini kesmeği ve yalnız Almanya ile ticaret yapmağı kabul etmediler Londra 25 — Mevsuk haberlere göre Danimarka, Norveç ve İsveç, Fele- menk hükümetleri, İngiltere ile ticaretlerini kesmeleri ve yalnız Almanya ile ticaret yapmaları hakkımdaki Berlin hükümetinin talebini reddetmişlerdir. Almanya hükümeti, Baltık memleketlerinin ticaretini tamamile Kontrol altın. da bulundurmak ve buralardan İngiltereye mal gönderilmesini menetmek için Kategat ve Sund boğazlarını torpillerle kapamak niyetindedir. Bu takdirde Baltık memleketlerinin ticaret gemileri; Kiel kanalından ve Alman kontrolun- dan geçmek mecburiyetinde kalacaklardır. Almanyanın Baltık memleketlerine ticaret gemilerini Kiel kanalından geçirmelerini teklif edeceği söyleniyor. Nim resmi almanca Wöolkischer Beobahler şimal meinleketlerine şiddetle Mü-“| cum ederek Almanya ve İngiltereye karşı farklı hareket ve muâmelede bulun- 'makla itham ediyor, Almanyada nasyonal sosyalizmin yerine nasyonal komünizm mi ikame edilecek?) *” Sins Vagon ve lokomotif fabrikası- Londrada çıkan İngilizce Star gazetesi, Hitlere böyle bir niyet atfediyor Lendra 25 — İngiliz çazeteleri, Berlinde Hitlerin nezdinde Alman Nazi şeflerinin yap- okları toplantıların gayesi hakkında biz takım tahminler yürütüyorlar Star gazelesi bilhassn dikkati eal'b bir haber neşrediyor. Bu gazetelere göre Hitler Nazi şeflerini daha sola doğru yeni bir inklâp yapmak ve nasyonal sosyalizmin yerine nasyonal komünizm ikame eti için fikirlerini sormak maksadile toplanlıya davet et- miştir. Star gazetesine göre Hilerin bu niyetleri, eski Alman başvekili Bismarkın oğlu Ba- Ton Bismarkın ve diğer taşra asiizağelerinin ahiren akdettikleri toplantıları izah ediyor. Bu asilzâdeler, kendilerini tehdid altında hissediyorlar. Herhalde Berlin siyasi mahaflli bu inkişafları dikkatle (akip ediyorlar. Star gazetesinin verdiği bu haber, Amerikaya gi- den ve Nazi rejiminin sağ ceran tarafından devrilmesi ihtimali bulunduğunu söyliyen Duff Cooperin beyanatlls alâkadar görülmekte ve İngiliz devlet riealinin bu haberi, şah- di bir istihbar neticesi olarak söylememiş olacağı tebarüz ettirilmektedir. Bulgar meclisi dün kralın emrile feshedildi Yeni Bulgar Kabinesi sulh ve bitaraf- lık siyasetine devam etmek emelinde Solya 25 — Bulgar kralı Boris. Başvekil Köseiyanofun teklifile Sobranya meclisini feshetmiştir. Bulgar kanımuesasisi mucibince meclisin feshinden iti- baren iki ay zarfında yeni intihabat yapılmak lâzımdır. Fakat beynelmilel va- giyet dolayısile, Kabinenin yeni intihabat yaptıracağı şüphelidir, Sobranyanın feshi, Bulgar siyasi mahafilinde hayret uyandırmamıştır. Zira yeni Kabinenin tarzı teşekkülü parlâmento mahafilinde iy! karşılanmamıştır. Yeni Bulgar Ka- binesi dün akşam bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğde yeni Kabinenin dahilde ve hariçte sulh siyasetine devam edeceğini bütün komşu devletleri ile iyi mü- nasebat idame edeceğini ve bunları daha ziyade iyileştirmeğe çalışacağını ve Bulgar milletinin emellerine uygun olan bitaraflığı takip edeceğini beyan edi- yor... Fransanın italyan bitaraflığına emniyeti var Londra 25 — Fransa hükümeti dün akşam neşrettiği bir tebliğde, İtalyan hududuna mücavir olan Fransız topraklarında geceleri tâmamile ışık söndür- mek emri kaldırılmaktadır. Tebliğde «Fransanın İtalyanın bitaraflığına emni- yeti bulunduğu» kaydedilmektedir. Papalık Almanyayı protesto etti Lemdra 25 — Papalık, Berlindeki vekili mapifetile Almanyada 300 küsür kato- Jik kilisesile manastırın seddinden ve siyasi tahrikât yaptıkları bahanesile 193 katolik papasının tevkifinden dolayı, Berlin hükümeti nezdinde protestoda bu- Tanmuştur. Papalık, bu prteseto neticesiz kaldığı takdirde Almanyada katolik- ere yapılan tazyikat hakkında mühim işaatta bulunacaktır. Ingiliz - Sovyet ticari münasebetleri Paris 25 — Londradan bildirildiğine göre İngiliz Hariciye Nazırı Lord Ha- Jifaks, Sovyet sefiri B. Maiskyye Sovygt Rusyaya göndereceği malların Alman- yaya gönderilmemesini istediğini sçıkça söylemiş, B. Mhisky de Sovyet Rusya- nın İngiltereden ancak kendi ihtiyaçjlarına kifayet edebilecek miktarda mal #thal edeceği cevabını vermiştir. Londra 24 — Rumen - Bulgar hududunda bir Bulgar çetesinin Romanya huğud müfrezesine taarruz ettiği bildiriliyor. Rumenler mukavemet etmişler ye bir orbay İle bir nefer yaralanmıştır. ai Bükreş 24 (A.A) — Sarsanlar köyü civarında Bylgar komitecileri iki Ru- men Jandarmasını ağır surette yaralamışlardır. Tahkikata başlanmıştır. 11. — —— 70 tonluk Polonya altıni 4000 Alman Tallinden Paris 24 (A.A) — Paris Solr'in yaz-| hareket etti yna göre, 70 tonluk Polonya altını | Kopenhag 24 (A.A.) — 4000 Alman Parise gelmiştir. Bu altın Ro- | Tallinden hareket etmiştir, 6000 den ya » “Türkiye - Suriye ve Akdeniz | fazla Alman da yarın hareket edecek- uzun bir sefer yapmıştır. i tir. İhtisas mevkileri vekâlete verilmesine başlandı! Ankara 24 (Telefonla) — Barem kanununun muvakkat üçüncü mad- desinde 939 mali yılı muvazenel umumiye kanununa bağli E cedveli- ne dahil tertiplerden alınan kadro- Jardan dalmi mahiyeti haiz bulunan- ları da ihtiva eden ve ücretli ihtisas mevkilerini gösteren daimi ücretli Kadrolara müteallik kanun lâyihala- rmin en geç 1 ikinciteğrin ayına ka- , dar Meclise verilmesi icap etmekte. dir. Kanunun bu hükmünü yerine İgetirmek üzere alâkadar daireler ta- rafından hazırlanan ; projeler o Baş- vekâlete veritmeğe başlanmıştır. Bü projeler kanuniyet keshedince- ye kadar ihtisas mevkileri Vekliler Heyetince tayin olunmakta devam edecektir, ç Milli Şefin, Münakalât Veki- linin telgrafına cevabı Ankara 24 — Sıvas vagon ve Toko- motif atelyelerinin açılışı münasebeti- le Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya tarafından çekilen telgrafa, Milli Şef İsmet İpönü şu cevabı vermişlerdir: ' B. Ali Çetinkaya Münakalât Vekili nım açılması haberini sevinçle aldım. Bu mühim eserden dolayı Devlet De- miryollarını ve sizi hâraretle tebrik ederim. Vatanım imarı yolumda yeni muvaffakıyetlerinizin devamını dile- Yim. i İNÖNÜ Kömür ibtiyacı hakkında Vekiller Heyeti bir karar- name hazırladı Ankara 24 (Telefonla) — Günden güne artmakta olan memleket kö. mür ihtiyacının mevcut stök ve da hili istihsalâta göre tanzimi için Ve- killer Heyetince bir kararname ha- zırlanmıştır. Buna nazaran umumi, mülkak ve hüsusi bütçelerle idare olunan dairelerde ve sermayesinin yüzde 50 sinden fazlası bu daireler tarafndan konularak (kurulmuş olan bütün teşekkül ve müesseseler- de mahrukat azami tasarrufla kul- Janılacak, teshin vasıtaları, yerine göre hararet 19-20 dereceyi geçmiye- cek surette ayarlanacak ve bu dere- cenin idamesi temin edilecektir. Sömikok teslimi (taahhüdünde bulunmuş olanlar Karabük koku teslim ederek taahhütlerini ifa ede- bileceklerdir. İktisad Vekili geldi İktisad Vekili B. Hümü Çakır, dün sa- bahki ekspresle Ankaradan şehrimize gel- miştir. General Kâzım Dirik Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirik bu sabahki ekspresle İş- tanbula gelmiştir. Hatayda nüfus sayımı i Antakya 24 (AA) — Bütün Ha- tayda nüfus tahriri başlamıştır. Tah- ririşleri 25 gün devam edecek ve bu suretle bütün Hatay halkı nüfusa kaydedilmiş olacaktır. 100 milyon sterlin Londra 24 (A.A) — Reuter ajan- #ı bildiriyor: Hindistanın en büyük devleti olan Haydarabad Nizarı' ha- va harbi için Hava Nezareti emrine nakden 100 milyon İngiliz Hiresı ver- miş ve harp dolayısile Haydarabad devleti haricine çıkacak Haydarabad kuvvetlerinin karşılığı olarak da ay- da 11,250 İngiliz lirasını umumi va. Tinin emrine havale etmiştir. İngilterede 110 Alman esiri var Londra 24 — Harbiye müsteşarı, Avam kamarasında sorulan bir sunle cevaben Alman tahtelbahir ve tay- yarecilerinden 110 esir olduğunu, Almanyada ise 9 İngiliz esiri bulun- duğunu söylemiştir. Pamuk fabrikası gene parladı Evvelki gece Lângada yanan pamuk fabrikasında, dün gece yeniden ateş çıkmış ve itfaiye derhal yetişerek yan- gm ikinci defa olarak söndürmüştür. ) i i Geli Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Garp cephesinde şiddetli 25 Teşrinlevvel 1939 muharebeler oldu Muharebelerin, Varndt ormanının cenub ve doğu kenarında cereyan ettiği bildiriliyor Alman taarruzuna uğrayan Fransız karakolları derhal yapılan mukabil taarruzla kurtarıldı Paris 24 (A.A) — 24 teşririevvel akşam tebliği: Sabaha karşı ve gündüz cephenin muhtelif noktalarında baskınlar ve müsademeler olmuştur. Warndt ormanının cenup ve doğu kenarında oldukça şiddetli muhare- beler vukubulmuştur. Burada düş- man tarafından taarruza uğrayan karaküllarımız derhal yapılan mu- kabil taarruzla' kuttarmıımıştır. Paris 24 (A4) — Havas ajansına göre askeri vaziyet: Dün bütün gün Forbacl'ın garbinde oi- dukça şiddetli müsademeler olmuştur. Bu müsademelerin hedefi Alman toprakların- da kin Wardt ormanının yakınlarında bulunan küçük bir köyün işgali idi. Bazı mıntakalârda mevzii küçük hare- ketlerin artması Alman Yanliyetinin tekrar başladığı #üretinde tefsir edilebilir. Pakat bugünkü hava şariları ve bilhassa feye- ranlar dolayısile büyük harekât muazzam müşkülğta uğrıyacaktır. Maamafih Rhin ve Barre erazisinden daha müsait topraklar- da harekit yapılması htümalini gözden | Kaçırmak ihtiyatsızlık olur. Bu hususta şü- | Dü kaydelmek Tâzımdır ki Alman maka- matı, Almınyanım garbindeki küçük kom yu devletlere ait âz çok tafsilâtlı haritala- | rın satılmasın! yasak etmiş ve bunları mü- sadere eylemiştir. Bu hareket Alman hima- ye idaresi altında bulunan bazı sivillerin kaçmasına mani olmağı istihdaf edebile- ceği gibi, Almanyanın bu memleketlerde yapacağı askeri harekâ: için orduya kabil olduğu kadar fnzia miktarda hartta temin eylemeği de istihdaf edebilir. z Dün gephede cereyan eden mevzli hare- ketlerin en mühimmi Alman kılalarının Forbach'ın garbinde küin Xüçük bir köys Karşı yaptığı mükerrer taarruzlardır. Al man Kuvvetleri birkâç defa hücuma kalk- mişsa da Fransız kuvvetleri bunları tardet- miş ve nihayet öğleden sonra mezkür köy Pransısların eliride kalmıştır. İngiliz hükümeti bazı şehir- lerin çocuklardan tahliye- sine karar verdi Londra 24 — Firtih of Forth mıntakası üzerinde Alman tayyare lerinin yapmakia oldukları -hücum- lar dolayısile, hükümet, Gücens Fer- ry ve İnverkelthing şehirleri ile meş- hur Forth köprüsü civarmda ian- sap kenarındaki banliyö muıntakaia rının çocuklardan tahliye edilmesine karar vermiştir. Sovyetler-Finlândiya Finlândiya delegeleri Sovyetlerin yeni teklifi üzerine Helsinkiye döndüler, anlaşma ihtimali kuvvetli Helsinki 24 (AA) — Hariciye Ne- zaretinin selâhiyetlar bir mümessili, Moskovaya gelen haberlere nazaran, Rusya - Finlandiya müzakerelerinin normal suretie devâm ettiğini ve bir yan eylediğini söylemiştir. Londra 24 —. Finlandiya delegeleri iki defa Kremiline gitmişlerdir. İkinci müzakere geceleyin olmuş, uzun sür- müştür. Müzakereye Sovyetler namr- na Stalin ve Molotof, Finlândiya na- mına Pâassikivi ve Maliye Nazın | Tanner iştirak etmişlerdir. Helsinki 24 (A.A) — ajansı tebliğ ediyor: Sovyetler, Finlündiya heyetine yeni tekliflerde bulunduğundan, heyet Te- isi Paasikivi ve Maliye Nazırı Tanner hükümetle temas etmek üzere bu ak- şam tayyare ile Helsinkiye dönecek- lerdir. Heyetin diğer âzası Moskovada, kalmaktadır. Finlândiya Hariciye Nazırı yeni va- ziyetin endişe verici olmadığını söyle- miştir. Londra 24 — Finlândiya murahhas. ları Helsinkiye dönmüşlerdir. Finlândiya Bir Alman denizaltı gemisi batırıldı Londra 24 (AA) — «Bristol Channel ismindeki silâhlı İngiliz ti- tonluk bir Yunan vapuru Şimal de- nizinde ve, 2474 ve 3528 tonluk iki İngiliz vapuru Atlântikte Alman tah- telbahirleri tarafından batırılmış. Yardır. Eski sadrâzamlardan Salih Hulüsi Kezark öldü Eski sadrâzamlardan Salih Hulüsi Kezark dün, Göztepedeki köşkünde vefat etmiştir. Salih Hulüsi 1864 de doğmuştur. Liman reisi amiral Dİ- Jâver paşanın oğludur. 1888 de Har- biyeden erkânıharp yüzbaşısı olarak çıkan Salih Hulüsi muhtelif nazır. lıklarda bulunmuş ve Tevfik paşa kabinesinde Bahriye Nazırlığı yap- mıştır. Cenazesi bugün Eyüpte aile kab- ristanma defnedilecektir. Ailesine beyanı taziyet ederiz. Temyiz komisyonu azalığı Ankara 24 (Telefonla) — İkinci umumi müfettişlik adliye müşaviri B. "Tahsin 'Tokgözün merkez Temyiz ko- misyonu âzalığına tayini icraedilmiş- tir. Memel Lituanyaya geçiyor Almanya bu hususta bir anlaşma yapıyormuş Londra 24 (A.A) — Almanya ile Litvanya arasında Memel limanının elli beş sene müddetle Lituanyaya avdetine dair olarak cereyan etmek» te olan müzakerat devam halinde- dir. Times gazetesinin Riga muhabi- ri, anlaşmanın pek yakın olduğunu haber veriyor. Londra 24 (A.A) — Almanlarla Sovyetler arasında geçenlerde yapıl. mış olan ve Alman nüfuzunun Sov. yet Rusya menfaatine, Baltıktan çe- kilmesini derpiş eden pazarlığın Me- mel'in de Lituanyaya iadesini müs- telzim bulunduğu tahmin edilmekte. dir. Bü sebepten dolayı Almanlar, birkaç hafta evvel Memeji ele geçir- dikten sonra orada alelâcele inşa et. miş oldukları istihkâmları yıkmağa başlamışlardır. Sovyet Rusya, Almanyaya hayvan yiyeceği veriyor Moskova 24 (A.A.) — Alman ajan- m bildiriyor: Hâlen Moskovada yapıl makta olan Alman - Sovyet iktisadi müzakerelerinin neticesi cümlesinden. olarak, Sovyetler tarafından Alman. yaya hayvan yiyeceği sevkiyatı hak- kında bir anlaşma imza edilmiştir. Bu anlaşma mucibince, bir milyon ton hayvan yiyeceğinin derhal Almanya» ya sevkine başlanacaktır. 1 ui isi