28 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngiliz amelesi Hitlerizmin ezilmesi için bütün kuvvetile çalışacak Amele Partisi lideri mür- him beyanatta bulundu Londra 27 (A.A.) — Muhalefet ve "Amele Partisi lideri B. Attlee namına beyanatta bulunan mebus Grecen- wood, Reuter ajansı muhabirine şun- Jarı söylemiştir: Bitaraf memleketlerde. İngiliz ame- desinin harbelmek İstemediği ve sul- hun iedesini son derece hararetle ar- zu ettiği suretinde yapılan propa- ganda, Amele Fırkası mahafilinde büyük bir infial tevlid etmiştir. Hal- buki bütün bunlar hakikata uygun olmaktan çok uzaktır. İngiliz ame Jesi, harpten nefret etmektedir; Fakat bu amele, ayni zamanda diktatör Yükten ve onun haşin usullerinden ve tevlid etmekte olduğu meticeden de ayni derecede nefret duymaktadır. Orduya kaydedilmeğe âmade olan amele miktarı memleketin halihâzır- da muhtaç olduğu ve hattâ ileride muhtaç olabileceği miktardan çok fazladır. Siperleri denizde ve ha» en yüz binlerce Fakat bunların milli istihsalâtın ihtiyacatına hadim olmak üzere fabrikalarda çalışmaları lâzım gelmektedir. İngiliz amelesi, Hitlerin meydan okumasını kabul etmiştir. Amele Fır- kadı, hükümetin haricinde olmakla beraber Kabinenin Hitlerizmi kati surette ezmek için vermiş olduğu ka- rara elinde bulunan bütün vesait ve kuvvetile müzaheret edecektir. Muhalefet lideri, düşünmek Alman milletine düşer, diyor Lendra 77 (AA) — Revler ajansı bildi- riyor: o Avam kamarasında Haşvekil B. Chamberisinden sotira söz alan muhalefet röini B. Atlee, Alman denizallılarının bu seferki taarruzlarındak! şiddetin 1914 har- binin ikinci devresindeki kadar hafif ol- duğunu teyid etmekle beraber Almâhların hiç bir insani mülâhazaya bakmaksızın denizallı harbine şiddetle devam tasavvu- runda olduklarının aşikâr bulunduğunu söylemiş ve B. Von Ribbentropun nutkuna temas ederek demiştir ki: sAlman Hariciye Nazırı tehdidini elinden geldiği kadar ileri götürmüştür. Fakat In- giltere korkmıyacak ve vazifesinin ifasına devam edecektir. Düşünmek işi İngiliz mij- letine değil, Alman milletine düşmektedir. Alman m nin sulh istediğini Ven Rib- bentropa ve diğer Alman şeflerine söyleme- si icab eder. Ve zamanı gelince bunu ya- pacağını ümid ediyorum» Hükümetin benzin istihlâkini tahdid edeceği doğru değil Kâfi miktarda benzin stoku ve ihtiyaç halinde tedarik imkânı Ankara 27 (Telefonla) — Hüki metin benzin istihlâkini tahdit için bâzı tedbirler alacağı ve bu arada hususi otomobil ve motosikletleri seyrüseferden menedeceği hakkında- ki haberler alâkadar makamlarca tekzip edilmektedir, Memlekette kâfi miktarda benzin stoku bulunduğu gibi komşu memle- ketlerden benzin ihtiyacım her za- man temin mümkün olduğundan hükümetin böyle bir tedbir almasına Jüzum olmadığı da beyan edilmekte- dir, İhrakiye lisansı mecburiyeti De Ankara 21 (Telefonla) Deniz aadâbat paktı devletleri Yakında bir toplantı yapıl- ması hakkında verilmiş bir karar yoktur Ankara 27 (AA) Saadâbat paktı devletleri arasında yakında bir konferans akdedileceğine dâir Avru- pa ajansları tarafından yapılan neş- riyat üzerine salâhiyettar mahfiller nezdinde yaptığımız tahkikat neti- cesinde, bu hususta kararlaşmış bir şey mevcud olmadığı anlaşılmıştır. İran Kabinesinde değişiklik Tahran 27 (A.A.) (Reuter): Şah, dün mili meclisi içtimaa davet etmiş ve Kabine mutad olduğu veç- hile çekilmiştir. Başvekâlete Adiiye Nazırı B. Daf- tari ve onun yerine de şimdiki Baş- vekil B, Cam geçmiştir. Bir Yunan vapuru kayaya çarparak battı, 10 kişi öldü Atina Y7 (A.A.) — 45 yolcusu ile Glos'dan Pireya gitmekte olan Yu- nan bandıralı «Amvrakia» vapuru nun Koloid civarında bir kayaya çar- parak batlığı teyid edilmektedir. Kaza neticesinde 15 kişi ölmüştür. Mısır pamukları Kahire 77 (A.A) — İngiliz ve Misir hü- kümelleri 17150000 kantar mısır pamuğu mübayaası hakkında bir anlaşma imza et- malişlerdir. Anlaşma, gimdiye kadar Almanya, Po- ya, Çekoslovakya ve Avustralyaya sev- lmekte olan pamuğa derhal müşteri lmak itibarile Misıç için çok faydalı ol- muğlur, | vardır nakil vasıfalarına ihrakiye olarak verilecek ağır madeni yağlar ve tor- tularile hava şefinelerine (verilecek berizin ve yağların ihrakiye Tisansına tabi tutulması kararlaşmış ve bu hususta hazırlanan talimatname bu günden itibaren meriyete konmuştur. Buna nazaran ihrakiye lisansı al- mak için bir talepnamc ile Ticaret Vekâletine müracaat edilecek ve Ve- kâletce verilmesine müsaade edilen Wsanslar başka firmalara devroluna- mayacaktır. İhrakiye lisansları ihre- kiyenin verileceği deniz nakil vasıta- ları veya hava sefinelerinin hareket tarihine kadar muteber olacaklır, Papanın ilk beyannamesi Harbin sebebini müfrit rasizme atfediyor Vatikan 27 (A.A.) — «Havas»: Pa- pa, bütün katolik dünyasına hitaben neşrettiği ilk beyannamesinde, harb esbap ve müsebbiplerinden bahsetmiş ve ilk âmil olarak müfrit Rasizmi gös- termiştir. Müteakiben Papa, totaliter telâk- kileri takbih ve Polonyanın iztırabin- dan hazin sözlerle bahseylemiştir. B. Roosevelt tekrar namzed- liğini koyacak mı? Vaşingtan 27 (A.A) — Ziraat Nazırı Wal- Jace, Avrupadaki barp vaziyeti dolayısile Rooseveltin Amerikayı ihtilâftan uzak bu- hundurmak hususundaki gayretlerine de- vam edebilmesi için üçüncü defa olarak in- tihabı lâzımgeldiğin! beyan etmiştir. Bu be- yanat, kongrede birçok tenkidlere maruz kaldığı için Wallace, bu beyanatı bir hazir sfatile değil, şah namına yaptığını söy» lemiştir. ee e iğ Japon »- İngiliz - Amerikan müzakereleri başlıyor Tokyo 2i (A.A.) — Büyük Britan- yanın Tokyo elçisi Sir Robert Crazia İngiliz hükümetinin, Tientsine git müzakerelere tekrar başlamak arzu. sunda olduğunu, Harlciye Nezareti. ne bildirmiştir. Diğer taraftan, alâkadar mahafil- de teyid edildiğine göre, Hariciye Nazırı Nomura, Japon - Amerika mü- nasebatının düzeltilmesi için, yakın- da, Amerika sefiri bay Grew ile mü. Zakerelere başlayacaktır, Moskovada bulu- nan Türk heyeti Türk elçiliğinde Sovyet Ziraat! Komiseri şerefine ziyafet verildi Moskova 21 (A.A.) — Burada bu- Tunmakta olan Ziraat Vekili Muhlis Erkmen ve beraberindeki heyet bü- yük elçimiz Haydar Aklayla birlikte dün Leninin mozolesini ziyaret et- mişler ve bir çelenk ko Haydar Aktay tarafından bir ziyafet verilmiş ve bu ziyafette yüksek Sov- yet meclisi divanı reisliği umumi kâtibi, Hariciye komiserliği protokol şefi, şark işleri umum müdürü, Voks müdürü ile diğer birçok Sovyet er- kânı * bulunmuştur. Ziyafette iki memleket arasındaki dostluğu teba- rüz ettiren karşılıklı nutuklar söy- lenmiş ve bu toplantı samimi bir ha- va içinde geç vakte kadar devam ey- lemiştir, Dikilide gene zelzele oldu Aydın civarında yağan dolu zeytin ve pamuklara zarar verdi İzmir 27 (Akşam) — Bugün Diki- ide saat 14,20 de altı saniye devam eden şiddetli bir zelzele olmuştur. Ye- niden hasar yoktur. Dün gece Aydın ve civarına ceviz büyüklüğünde dolu yağmış, zeytin mahsulüne, tarlalarda bulunan pa- muklara zarar vermiştir. Şiddetli fırtı- nadan İzmir . İstanbul telefonu inkı- taa uğramışsa da batsaat iTden sonra tamir edilerek görüşmeye açıl. mıştır. İngiltereden gelecek kitap ve mevkuteler Ankara 71 (Telefonla) — İngilte- re ile aramızda mevcut 27 mayıs 938 tarihli ticaret ve klirinz anlaşması- na merbut listeye kitap ve mevkute- ler için her üç ayda bir 6 bin liralık kontenjan ilâvesi hususunda hükü- metimizle İngiliz hükümeti arasında akdedilen anlaşmanm tasdiki hak- kındaki kanun lâyihası Meclise ve- rilmiştir. Türk - Fransız anlaşması Tasdik için Fransiz Reisicüm- huruna arzedilmesi kararlaştırıldı Paris 27 (A.A.) — Bu sabah topla- han nazırlar meclisi Ankara anlaşma- sının tasdikine ve imza için Relsicüm. hura arzedilmesine karar vermiştir. B. Daladier, askeri ve diplomatik va- ziyet hakkında geniş izahatta bulun- muştur. İngiliz Liberal Partisi Türk - İngiliz anlaşmasından memnun ı Londra 21 (A.A) — (Reuter) ajan: sı bildiriyor: Avam Kamarasında muhalefet lideri B, Attlee'den sonra söz alan B. Sinclair, Überal partisi- nin, Türkiye ile muahedenin imza- sından dolayı B. Chamberlain tara- fından gösterilen büyük memnuni- yete iştirak ettiğini söylemiş ve de- miştir ki: Türkiye hakkındaki siyasetimizle Sövyetler Birliği hakkındaki siyase. timiz arasındaki münasebete ben esasen nazari dikkati celbetmiştim. Sinelair ticaret müzakerelerini iler. letmek lüzumuna kanidir ve demiş- tir ki: Kalay veya kauçuğun kereste ile mü badelesi mükemmel bir iştir. Fakat Sovyetler Birliğinin bize bir miktar petrol ve manganez fazlası verip ver. miyeceğini de tetkik etankliğimiz icap eder, Cenubu şarki Avrupada bitaraf memleketler bloku Italya büyük elçisi hazırlanan projeyi Bulgar Başvekiline verdi Von Papen, Türk - Fransız - Ingiliz paktı karşısında Alman hükümetinin noktai nazarını tebliğe memur edilmiş Bal 77 (A.A) — (Havas) bildiri- yor: Avrupa cenubu şarki memleket» lerinden mürekkep bir bitaraflar bloku ihdası projesi İtalya büyük el- çisi tarafından Sofyada Başvekil Kö- seivanofa tevdi edilmiştir. Basler Nachrichten gazetesine gö- re, sefir, Bulgaristanın bu proje kar- şısında nasıl bir vaziyet alacağını sormuştur, Sofya mahfillerinde söy- lendiğine göre, sefire verilen cevap- Jar. çok memnuniyetbahştır. Ayni gazeteye nazaran bügün An- karada beklenmekte olan von Papen Almanya hükümetinin Türk - Fran. sız - İngiliz paktı karşısındaki nok- tal nazarını tebliğe memur cdllmiş- tir. N Balkanlarda yeni bir antant için temaslar oluyormuş Paris 27 (A A.) — Daiiy Mail ga- zetesine İstanbuldan gelen bir tel grafa görü, Alman büyük elçisi von Papenin hafta sonunda avdetine intizaren siyasi faaliyet gevşemiştir. Fakat muhtelif devletlerin diplomat- Jarile, Balkanlarda yeni bir antant yapılması için iptidai temaslar vuku bulmaktadır, Bu antanta İtalyanın müzahereti de temin edileceği ümid olunmaktadır. Kuma oturmuş bir Alman tahtelbahiri bulundu İçinden 60 cesed çıktı, ikinci bir tahtelbahir de batırıldı Londra 27 — Manş denizi medhf linde kuma oturmuş bir Alman tah- telbahiri bulunmuştur. Tahtelbahir | büyük ana gemilerinden biridir, Geçen hafta bir İngiliz kafilesine taarruz etmeğe teşebbüs eden 12 Al n tayyaresinden yedisinin düşü- düğü tah ık etmi; Londra 27 (A.A.) — Goodwins'de kuma oturan Alman denizaltısından Polis terfileri İstanbulda terfi edenlerin listesi Ankara 28 (Telefonla) — Emniyet iş leri umum müdürlüğü memurları arasında bazı terfi ve nakiller yapılmıştır. Bu Yisteye güre ikinel sınıf âmirtiğe terfi ettirilen İs | tanbul başkomiserlerinden Hamdi Erol Öde- mişe, Hamdullah Karagülle Berramaya, Mithat Atşin Yüksekova emniyet Amirlik- lerine, baş komiserliğe terfi ettirilen komi- gerlerden Sâlih Özdemir, İbrahim Yıldırım, Refik Talay Hataya, Sedad Akçe Tokata, Mahir Tünçeliie, İsmail Peksoy Ankara- ya nakil ve tayin edilmişlerdir. Başkomiserliğe terfi ettirilen İstanbul ko- miserlerinden 48 Kema), 8 Fak, 36 Falk, 57 Mahir, 49 Fabri, 7 Hikmet, 14 Alişan, i İs- imaji Hakkı, 50 Nüzhet İstanbul emniyet kadrosunda *bka edilmişlerdir. İstanbulda komiser muavinliğinden kömi- serliğe terfi edenler şunlardır: 29 İsmail Hakkı, 38 Naci, 2 Riza, 51 Süleyman, 40 İb- yahim, 14 Necati, 3 Halid, 16 Kâmil, 4 Halid, 45 Ali Sald, 2 Hasan Tahsin, 2 Hüseyin Hüs- Bü, 1 Sabri, 2 Mustafa Işılgın, 1 Cemil Gün- gör, 3 Süreyya*Güvenal, 4 Enver Akar, 20 Basri Kılıç, Hasan Güven, 12 Kâmil Er- dem, 1 Adem Ok, 2 Mahmud Süzgün, 2 Bup- bi Şüzer, 24 Şükrü, 1 Tahir Ergene, 44 Fa- zil, 61 Sabri, 3 Huldsi Yıldırım 1 Hamdi, &i Bayram, 1 Hilmi Aydın, 33 Şevket, 2 Al Sap, 32 Nuri, 17 Bahaeddin. Alman ekonomi heyeti Moskovadan memnun dönmemiş Londra 21 (A.A.) — (Havas): Ber- lindeki bitaraf diplomatlara güre, Alman ekonomik heyeti Moskovada Sovyet feslimatı bahsinde memnun olarak dönmemiştir. Önümüzdeki aylar zarında bir milyon ton hububat sevki ümidinin suya düştüğü anlaşılıyor. Amsterdam 77 (A.A) — Roterdam gemi tezgâhlarile fabrikaları, yakında, bir Hol- landa vapuruna, Sovyet Rusya tarafından sipariş edilmiş bir mlkdar malzeme yükli- yecektir. Bu malzeme meyanında 150 ton- İuk seyyar vinç, bir açık deniz römorkörü ve daha ufak. diğer tki römorkör vard. tice şudur ki, Almanya bundan bir kaş hafta evvel transit olarak sövkedilen Sovyet &i- tınları. ismen bu siparişlerin, kısmen de benfiz Amstardamda İnşa halinde bulunan Stalin ve Molotov eski gemilerinin bede- Mini ödemeye tahsis edilmiştir. Altınların mütebakisi, deniz malzemesine mütcallik diğer dparişlere tahsis olunacaktır, çıkarılan elli, altmış ceset Douvres'e nakledilmiştir. Londra 27 (A.A) — Bir Alman de- nizatısınm Goodwings'de kuma otur- muş olarâk bulunması, İngiliz Bah- riyesinin 24 saat zarfında ikinci mu. vaffakiyetini teşkil etmektedir. Zira, ikinci bir Alman denizaltı gemisi de bir İngiliz targosu ile yaptığı şiddetli muharebede batmıztır. Polonya hükümeti protesto ediyor «Polonya arazisinde yapılan idari teşkilât beynelmilel hukuka muhaliftir» Paris 27 (AA) Polonya sefareti, garbi Prusya ile Posenin Ik! yeni eyalet olarak tesisi tasavvuru İle Polonya cüm- huriyeti arazisinden bir kısmının Al- mânyâya ilhakına ve hali hazırdaki Alman Silezyası ve Şarki Prusya ey&- letlerinin büyütülmesine karşı Polon- ya hükümetinin protestosunu tebliğ etmektedir. Polonya hükümeti, bu idari töşki- lâtın işgal edilen memleket dahilin- de düşmanın farzı hareketini tan- zim eden beynelmilel hukuk prensip- lerini bir kere daha ihlâl eder mühi- yette olduğu kanaatindedir. Bu sebeb- le, Polonya hükümeti, bu kararı gay- rimeşru ve gayrivarid telâkki et- mektedir Tacirlerimiz, Alman vapur- larına haciz koymak istiyorlar Alman bandıralı Delos vapuru İstanbula çıkarması lâzımeslen Türk tacirlerine aid malları burada çikarmıyarak Burgaz Jima- nina götürüp bırakmış ve tütün alıp tek- Tar Burgaza gitmek üzere Ilmanımıza gel- işti. Vapurun gelmesi üğerine, malları Burga- za çıkarılan Türk itumlât tacirleri teşebbü Se girişerek vapuru ihtiyati hacız koydur- mak istemişlerdir. Fakat bu teşebbüsleri henüz neticelenmemiştir. Vapurun acente- #i, vapura hasır konulamıyacağını, kap- tanın, Alman hükümetinden aldığı emir Üzerine ilmandan İzansit geçerek malla- ri Burgaya çıkardığını söylemiştir. Ulman reisliği ve ticaret müdürlüğü de bu mesele etrafında tahkikat yapmakta dır, # Halid adında bir sabıkalı Beyoğlunda umumi evlerden birine giderek kendisine polis komiser? süsü verip zorla para alma- ğa kalkışmış ve yine aynı şekilde Alis adın- da bir kadını dn dolandırıp eşyasını gas- betmek #uçlarından maznunen dün ikinci ağır ceza mahkemesinde muhakeme sitma alınmıştır. Halid mahkemede suçlarını inkâr ederek kendisine iftira edildiğini ileri sürmüştür. Bahlidlerin çağırılması için muhakeme baş- ka göne bırakılmıştır.