28 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

28 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Amerikada en çok rağbet gören jönprömiye: TYRONE POWER Tyrone, Loretta Young ile Metropol kahvesi adında bir ZAM erimiş Son zamanlarda Amerikada en çok rağbet gören jön prömiye 'Tyrone Powerdir. Tyrone bir kaç ay evvel Fransız yıldızı Annabella ile evlendiği zaman yıldızı bir parça söneceği tahmin edilmişti, Çünkü Amerikada erkekler kadın yıldızların, kadınlar da erkek artistlerin evlenmelerini is- temezler, Bunlar bekâr kaldıkça biraz kendilerinin malı addederler. Tyroneye olan rağbet, evlenmesine rağmen azalmadı, bilâkis arttı, En çok onun filimleri hasılât yapıyor. Ne Robert Taylor, ne de Clark Gable ona yetişemiyorlar. Bunun sebebi ar- tistin hem güzel, hem sevimli olma- si, hem de gayet tabil surette oyna- masıdır. Robert Taylor çok güzel bir gençtir, fakat sevimli değildir. Clark Gable İse güzel değil sevimlidir. Ty- Tone bir jönprömyede bulunması lü- sumlu addedilen bütün evsafa ıma- Hktir. Bu sebeple kendisine en yük- sek ücret verilmekte ve durmadan fi- lm çevirtilmektedir. “Tyrone'nin çevirdiği son filimler. den biri de (Metropol kahvesi) dir. Bu filimde kadın rolünü Loretta Young yapmıştır. Bundan buşka Menjou da mühim bir rol oynamak- tadır. Filmin mevzuu şudur: Pariste Metropol kohvesinde Victor (Menjou) adında bir başgarson var- dır, Victor oyun mera dır, Otelin veznedarından muhtelif vesilelerle 450 bin frank çekmiş, bu parayı ku- marda batırmıştır. Bir gün veznedar kendisini çağırarak 450 bin frangı derhal vermesini istemiştir. Victor parayı bir iki gün içinde muhakkak getireceğini söylemiş ve bir miktar daha ödünç almıştır. Victor derhal kumar oynanan gâ- sinoya gitmiştir. O akşam şansı bir. denbire değişmiş, pek çok para ka- xanmıştır. Bu paraları karşısındaki yakışıklı bir genç (Tyrone) okaybet- miş ve bir çek vermiştir. Başgarson çeki tedkik ettikten sonra küçük bir telefon mükâlemesi yapınca bunun karşılıksız olduğunu anlamıştır. Ta- bii drhal delikanlının yakasına yapış- mıştır. Delikanlı büyük bir nezaketle: «Evet doğrudur, bankada param ol. madığı halde çek yazdım. Ne İsterse- niz yapabilirsiniz» cevabını vermiş- tir. Bunun üzerine başgarson bir parça düşünmüş ve kendisine şu söz- leri söylemiştir: — Haliniz, tavrınız kibar, yakışıklı bir gençsiniz... Şimdi benim söyle- diklerime dikkat edin. Sizin adınız prens Alexis'dir. Siz bir Rus asilza- desisiniz. Bizim otele geleceksiniz, sizi Amerikalı bir müşteriye takdim edeceğim. Delikanlı itiraza cesaret edememiş, olele giderek başgarson tarafından bir vesile ile Amerikalı meşhur zen- gin Ridgeway ile kızı Lauraya takdim edilmiştir, İki genç beraberce danset- mişler ve derhal sevişmişlerdr. Ara- larındak dostlük kızışınca başgarson Amerikalı milyonere yaklaşarak de- miştir ki: — Bu adamdan sakının. Çünkü ser- #erinin biridir. — Benim de hoşuma gitmiyor, Fa- kat elinizde bir delil var mı? O— — Eri, Karşılıksız” bir çek var, “.. Bu çeki kaç paraya salarsınız? ,450 bin franga. "Üliyoner 450 bin frangı vererek çeki satın almış ve kız anlıdan ayırmak için bunu âl kullan mak istemiştir. Fakat k ıçten ayrılmamış ve kendisi çekteki parayı vererek delikanlıyı kurtarmıştır. Bu- nun Üzerine babası kızarak Amerix ya gitmiş, kiz Avrupada kalm Araya giren vakalardan baba da Avrupaya gelerek kızımı ev- lendirmiş ve iş tatlıya bağlanmıştır. Filimden bir sahne Andre Meşhur tenor tayyare yüzbaşısı olarak harbe iştirak ediyor Bir çok filimlerde başrolleri yapmış olan meşhur Fransız tenoru Andre Baugö kendi arzusile askere yazıl- mış ve cepheye gitmiştir. Andre Baugö geçen harp başladığı zaman Alp alaylarında askerliğini yapıyordu. Bir çok muharebelere iştirak ettikten sonra 917 de Verdun harbinde ağır surette yaralanmış, aylarca hastane- de kalmıştır. Bundan sonra nekahat devresini geçirmek üzere kendisine izin verilmiştir, Baugö, işte bu sirada Opera Comigue tiyatrosunda sahneye çıkmıştır. Artist izin müddeti bitince tekrar cepheye gitmiş, bu defa tayyareci ol- muşlur. Harbin sonuna kadar tayya- reci sıfatile hizmet etmiş ve mülâzim- liğe terfi ettiği gibi müteaddid nişan- lar da alpuştır. Andre Baugâ, eski yarası yüzünden bu defa askerlikten istisna edilebilir. di, Fakat o, kendisi hizmet teklif et- miş, bu suretle büyük bir vatanperver olduğunu göstermiştir, Artist evlidir ve iki de çocuğu vardır. Bu defa yüzbaşı olarak hizmet etmekledir, m mana m Dolmabahçe ii 'Dolmabahçede inşası kararlaşan sizdyomun plânını dercediyoruz. Stad- yom normal ahvalde on bini olurmuş, 13 bini ayakla 23-bin kişi alacaktır. Bauge Bo > Anârö Baugö a BL İzmir (Akşam) — İngiltereden İzmirdeki Mracütçılara bilhassa kuru üzüm ve İncir Üzerine mühim siparişler gelmeğe başla- mıştır. Röyter ajansının, Türkiye ihracat mahsullerinin mühim kısmının. İngilizler tarafindan tamamen satın alınacağı hak- kında verdiği haber, Ege istihsal mıntaka- mında çok müsald tesirler husule getirmiş- tir. Mahsulünü yok bahasna elinden çıkar- mamış olanlar çok memnundurlar. Çünkü üzüm ve incir flatlerinin çok kına bir za- manda yükseleceği ümid edilmektedir. İz- mir kuru meyva ihracatçılar birliği umumi heyetinin dış memleketlere yapılacak salış- lar için tesbit ettiği asgari fiatler şunlar- 7 numara üzüm 17 gilin, 8 19 gilin, 9 numara 22 şilin, 10 nu- mara 27 ve 11 numuta 35 şilin. (Bu flat FOB net olarak tesbit edilmiştir. İngiltere ha- rici satışlar için Fob fiatler şöyledir: 7 vumara Özüm 115 kuruş, 8 numara 128 kuruş, 9 numnar 13,5 kuruş, 10 numa- ra 15 ve İl numura 19 kuruştur. İngiltereden kati fiatler üzerinden sipa- rişler gelmektedir. Barı firmaların, fbracalılar o bir- liği tarafından Otesbii edilen o satış flatlerinden daha aşağı teklifler yaptık- ları öğrenlimiştir. Halbuki birliğe dahli olan ihracatçılar, böyle bir harekette buluna- maaşlar. Cezası büyüktür, Fakat birkaç ih- racatçının da İstanbuldaki ihracatçıların İzmir ihracatçılar birliği hükümlerile mu- kayyed olmadıklarını düşünerek İstanbul ihracatçılarından bazıları vamtasile İnşiite- | reye düşük flatle üzüm ve incir satmağa Kalkıştıkları öğrenilmiştir. İzmirdeki bazı ihracat evleri, işledikleri üzüm ve incirleri, İ İstanbulda bir ihracat evine satmış göste- rerek İzmir Wmanından İstanbuldaki fir- | malar adına İngiltere piyasasına ihraca kalkışmışlardır. Bu suretle yapılan Sataş İ Otomobile asılan çocuk Müvazenesini temin edemi- yerek tekerlek altında kaldı, hastanede öldü Şoför Mehmedin idaresindeki taksi dün, yeni Fatih kuymakaminı muhtellt yerler- de bir tedkik gezintisinden Karagümrüğe getirmiş, burada kaymakam bir mektebi görmek üzere inmiştir. Taksi şoförü, yolun İlerisi çıkmaz ve ay- ni zamanda da dar olduğu cihetle geri ge ri giderek manevra yaparken o civarda otu- ran B. Celâlin altı yaşındaki çocuğu Osman, otomobilin arkasına takılmış. fakat muva- senesini temin edemiyerek tekerlek altına düşmüş ve eziimiştir. Çocuk vakayı mütea- kip derhal Etfal hastanesine nakledilmişse de az sonra ölmüştür. Zabıta ve adliye kaza etrafında tahkikat yapmaktadır. İkinci kaza Ardaş adında bir şoför taş yüklü kamyon- Ja geçerken kamyon Aleko adında 77 yaşın- da bir çocuğa çarpmıştır. Aleko kamyonun altında kalarak parçalanmış ve derhal öl- müştür. Bir sahtekârlık Sahte tavsiye kartları yazan bir genç yakalandı Müddeiumumilik, askeri erkânin kartla- rini ele geçirerek bazı makamlara karşı kendisi için tavsiyeler yazmağa kalkışan bir sahtekâr hakkında tahkikata girişmiş- tir. Vaka şöyle olmuştur: Ahmed adında yirmi beş yaşlarında biri dün İstanbul po- 1is müdürü B, Muzaffere giderek kendisinin Malatyalı olduğunu söylemiş ve Büyük Er. kâmharbiye İkinci relsi orgeneral Asım Gündüzün bir kartrizitini vermiştir. Polis müdürüne hitaben yazılan kartvizitin ar- kasında, bu adamın şayanı itimad, çalışkan bir genç olduğu, emniyet teşkilâtinda ken- disinden istifade edilebileceği ve bir iş ve- rimesi kaydedilmektedir. B. Muzaffer kartın üzerindeki yazıdan ve İfade bosukluğundan şüphe ederek de- Jikarılıyı yakalatınış ve üzeri aranınca ce- binde Büyük Erkânıharbiye resi mareşal Çukmağa ve Erzurum saylavı general Per- teve gid kartvizitler de bulunmuştur. Bu adamın, eline geçirdiği bu kartlarla sahte tavsiyeler yazdığı anlaşıldığından derhal hakkında zabit tutularak evrakile birlikte adliyeye teslim edilmiştir. Müddel- umumilik kendisini tevkif etmiştir. Bu adamın kartvizitleri ne suretle ele geçirdiği ve daha başka yerlerde kullanıp kullanmadığı o müddelumumilikçe tahkik ediliyor. Küçük haberler: 4 Şoför Hakkının idaresindeki kamyon lerde Ahmed İsminde birine çar- parak yaralanmaşına sebep olmuştur hühle - Taksim 5 e birinin” başaltında mangala kömür koyarak çıkan hamızıkarbunla ze göstermiştir. Mustafa has neye kaldırı. saıştr. Aşağı fiatle üzüm satmağa kalkışanlar İzmirde yapılan muvazaalı bir muamele hakkında tahkikata başlandı miktarı 200 ton Üzüme baliğ olmaktadır. Bu muvazaa, derhal nazarı dikkati cel- betmiş, alâkadarlar hakkında tahkikata gis Fişiimiştir. Burada hazırlanan ihracat be- yannamesinin İstanbuldaki firma adına ol- duğu görülmüş. hraca müsaade edilme- miştir. Muvazaalı satışlar, her şeyden ev- vel memleket dış ticareti için bir darbe ma- hiyetinde telâkki edilmektedir. İhracatçı- lar birliğinin Ticaret Vekâletince tasdik edilmiş olan Kararını akamete uğratmak gi- bi kötü bir netice terild etmesi muhakkak olan bu gibi hattı hareketler, büyük hassa- #iyetie takip edilmektedir. Zaten şimdiye kadar İzmir Wmamından başka biç bir Ji- manımızdan çekrideksiz kuru Üzüm ihra- cati yapıldığı görülmemiştir. Bu meseleden Ticaret Vekâleti derhal haberdar edilmiş- tir. Pirinç yağları: Üzümlerin işlenmesinde, parlatılmasında küllânılan ve şimdiye ka- dar İzmir gümrüğüne gelmiş olan madeni pirinç yağlarının ithaline hükümetçe mü- saade edilmiştir. Polonya vapurundak! mah #ualler: Ağustosun son günlerinde limani- muzdan Belçika ve Hollanda Ile şir! mem- leketleri için mühim miktarda üzüm ve in- elr mahsulü yükliyen Polonya bandırak Lewart vapuru, uzun zaman Yunanistanın Pire limanında kaldıktan sonra son za- manda Marsliyaya gitmiş, oruda kalmışlar. Fransada bulunan Polonya hükümeti, bu Polonya vapurundaki mahsullerin, yerleri- ne sevki imkânı olmdaığından bunların mü» aaderesi vey satın alınması noktaları üze- rinde tedkikler yapmakta iken İzmirden da alâkadar ma- a teşebbüsler ne- ticesi olarak hiarsilya Jimanına çıkarılması, oradan Belçikaya sevkedilerek yerlerine W- laştırılmasını Kabul etmiştir. Bu hususta Yizım gelen tedbirlerin alındığı İzmirdeki ihracatçılara gelen malümattan anlaşılmış tir, Muallimler arasında dü. yeniden yaptığı tayinler. “atesini maarif müdürlüğüne göndermiştir. Buna niversite tabliye şubesi mezmnların- dar B. Nevsad Şinay İzmir kız lisesi tabilye stajyerliğine; dişçi mektebi mezunlarından Ragıp da Şehremini orta okul tabliye yar- dımcı muallimliğine, Cemal Bardakçı Gazi Osmanpaşa orla mektebi tarih - coğrafya yardımcı muallimliğine, Yakup Peçenik Şehremini orta o mekleb! resim yardımcı muallimilğine, Hasan Dalgıç Peridik orta mektebi riyasiye yardımcı muallimliğine, Naciye Çelenk Üsküdar ikinel orta mektebi yardirektörlüğüne, Ayşe Özden Cibali orta mektebi yardirektörlüğüne, B. Kemal Gük- san Üsküdar Üçüncü orta mektebi matema- tik yardımcı muallimliğine, Murad Şahin Üsküdar üçüncü orta mektebi matematik yardımcı mualliarliğine, İstanbul hukuk fakültesi mezunlarmdan Aslan Tufan, İs- tanbul Vefa lisesi yardımcı türkçe munl- Mmliğine, Rayf Mirai İstanbul erkek mual- im mektebi baş yardirektörlüğüne, Sorbon üniversitesinden mezun hafız Danışman Haydarpaşa lisesi söğrafya yardımcı mual- Umliğine, Bayan Neyiz Turhan Selçuk kız enstitüsü müdür muaviniiğine, Atiye Yal kın Şehremini orta okul tal mualilmliğine, Lâmia İrgen Ü orta mektebi türkçe yardımcı muallimiiği- ne, Şükran Eğilmez Nişantaşı erkek orta mektebi orosim yardımcı muallimliğine, Melvina Ana Beşiktaş 1 inci orta mektebi ingilizce müsliimiiğine, Dr. Hasib Tanyol Çapa orta mektebi tabliye yardımcı muaj- Hmliğine, M. Adnan Günesin Teksim orta mektebi türkçe yardımcı muallimliğine, Hasan Tanrıkul Yenikapı orta xeektebi ta- rih - coğrafya (yardımcı musllimiğine, Emine Nafia Tapucu, Üsküdar ikinci orta mektebi tabliye yardımcı muallimliğine, Şücaat Menteş Üsküdar ikinci orta mekte- bi tarih - coğrafya yardımcı muallimiğine, Tahir Birkan Beşiktaş 1 inci erkek orta mektebi riyaziye yardımcı muallimi Mefküre Bengün Cağaloğin orta ingilizce muallimliğine, Lâmla İren Csğul- oğlu orta mektebi ingilizce musllimliğine, Hamiyet Dede, Kadıköy birinci orta mek- tebi tarih - coğrafya yardımcı mualimliği- ne, Melihat Yalkut, Davudpaşa orta mek- tebi tabliye muallimliğine, Hükeyme Akşit Eyüp orta mektebi türkçe yardımcı mual- Hmliğine, Üniversite felsefe şubesindrn me- zun Reştan “Evcimer Çapa orta mektebi fransızca yardımci müallimliğine tayin ve nakledilmişlerdir. # 933 senesinde husust otomobille Mas- lak yolundan geçmekte olan B. Aldeddin yolda Hüseyin adında bir jandarmaya çar- parak ölümüne sebebiyet vermiş, yapılan muhakeme neticesinde 8 ay hapse mahküm edilmişti. Temyiz mahkemesi bu kararı nakzeltiğinden dün asliye üçüncü ceza mühkemesinde B. Alâeddin yeniden mu- ında israr ederek ken © ve 20.lira ağır pars kurar vermiş 4 Ankaradı arttırmak içir Bu komlayona sebe müdürü B. rak etmiştir. düştü. yrüsünde çalışan ik kalarak yara» rek altar, Hasan ağır bir lanmıştır. Yaran Cerrahpâşa hastanesine kaldırılmıştır, ema ze imei az LİMRMLLİ m iman dknsn lr kk. anl ütü ikin ÜNLEM hha,