30 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Teşrinlevvel 1939 Dün Geceki ve Bu Sakbahki Haberler Son dakika Hitler İngiltereye hücum plânını Musoliniye bildirdi Fransız Başvekili Daladier, cepheden memnun olarak avdet etti Londra 30 — Bazı şâyilara göre B. Hitler, Alman Nazi erkânile akdettiği konferanstan sonra B. Mussolini ile telefonla görüşmüş ve İngiltereye karşı hazırladığı bücurn plânı hakkında izahat vermiştir. Mussolini, bu hücüm plâ- nin muvaflakiyeti hakkında bir takım şüphe-ve tereddüdler ileri sürmüştür. Paris 90 — Pazar gecesi cepheyi ziyaret etmiş olan Başvekil B. Deladier Parise avdet etmiştir. B. Daladler Fransız askerlerinin maneviyatı mükemmel olduğunu ve Maginot hattında betliyen orduya tam bir emniyet ve itimad bes- Jenebileceğini beyan etmiştir. B. Ribbentrop, Bulgar komitesi erkânile görüştü Brüksel 30 — Belga ajansının Berlinden vuku bulan istihbaratına göre Al- man Hariciye Nazırı von Ribentrop, Makedonya Bulgar komitesi erkânile gö- Tüşmüştür. Alman siyasi mahafilnde buna Balkanlarda vaziyetin üstakbel inkişafı bakımından ehemmiyet verilmektedir. Fransızlar, ölen Alman tahtelbahircilerine parlak bir cenaze alayı yaptılar Paris 30 — Dünkerkten bildirildiğine göre geçen gün cesedleri sahile vuran bir Al- man tahtelbabir zabitile dört tayfaya Fransızlar tarafından parlak bir cenaze alayı ter- tip edilmiştir. Cenaze merasiminde Dünkerk kumandanı, İngiliz ataşesi, protestân ve ka- tolik iki rahip bulunmuştur. Fransızlar cenazelere «Fransız bahriyesi vatanları için ölen bahriyelilere» ibarelerin! teşıyan keş çelenk koymuşlardır. Belçika ve Isviçre orduları seferber vaziyetie Londra 30 — Alman ordusunun tecavüzi bir hareketine karşı koymak için Belçika ve İsviçre orduları tamamile seferber edilmiş bir hâlde bulunuyorlar. Herhangi bir istilâ hareketi, şiddetli bir mukavemete uğrıyacaktır. İngiltere yeni bir beyaz kitap neşredecek Londra 30 — İngiltere hükümeti, Almanyada kurulmuş olan - tecemmü kampları hakkında yakında beyaz bir kitap neştetmek niyetindedir. Bir Norveç vapuru batırıldı Tendra 340 — Dün şimiâl denizinde bir Norveç vapuru batırılmış, mürette- batı kurtarılmıştır. Gr. Wawel Türkiyeden hayranlıkla bahsediyor Türkiye, ingiltere ve Fransa lüzumunda taarruza karşı geçilmez bir sed teşkil edeceklerdir Kahire 29 (AA) — Anadolu ajan- mnın Kahiredeki hususi muhabiri general Wawel tarafından kabul eği- lerek kendisine (aşağıdaki ; beyanat verilmiştir : «En küçük bir şüphe dahi yoktur ki, Ankarada imzalanan pakt en bü- yük ehemmiyeti haizdir. Bu pakt, Balkanlarda ve doğu Akdenizinde ba- rışın idamesi için Kuvvetli bir âmil olacaktır. Türkiye, İngiltere ve Fransa âr&- sındaki dostluk, barışı ve hürriyeti İstiyen ve milletler arasında hüsnü- niyete ve yapılan taahhütlere iyi ina- nı olan üç büyük demokrasi arasında temhir edilmiştir. Şüphesiz karşılıklı yardım plânla- rmın bütün teferruatına girişmek mümkün değildir, Fakat İngiliz flo- #unun Türk sahillerini her hangi bir mütearrıza karşı şiddetle müdafaaya muktedir olduğu ve Türk ordusuna İzım olan bazı modern silâhlarla hava silâhlarını verebilecek vaziyette bulunduğu aşikârdır. 1914 harbindeki Türkiye ve İngil- tere Yakın Şarkta birbirlerine karşi kuvvetli ordular çıkarmışlardır. Mu- harebe talihi bâzen bir tarafa, bazan da öbür tarafa güldü. Fakat ordu bir- birini takdir ve vasıflarına hürmet etmeyi öğrendi. Şimdi ise birbirine karşı muhürebe değil, Jüzumunda yanyana harbede. rek taarruza karşı geçilmez bir sed teşkil edeceklerdir. Reisicümhur İsmet İnönü tarafın. dan kabul edilmek şerefine nail ola- rak, şahsi cazibesinin esiri, derin bil- gisinin ve siyasi ve umumi sahâlar. daki nüfuzunun hayranı oldum. Ken dileri mükemmel ingilizce konuşu- yorlar. Türk ordusu kıtaatından pek azını görmek fırsatını buldum. Fi kat hava meydanınâ indiğim zaman beni selâmlamakla mübahi eden mu- hafız kıtaatı efradının beden güzelli- ği ve askerlik revişi bende çok şiddet- Hi bir intiba hasıl etti. Türk kurmay subaylarının emsalsiz olduğunu gördüm. Mesleklerini hak- meziyetlerini daha Türkiyeye gitme- den de duymuştum. Mareşalı şahsen tanımak ve evvelce işittiklerimi ya- kından takdir etmekle duyduğum memyuniyet büyüktür, Türkiyenin geçenlerde bir kaç gün geçirdiğim mıntakasını evvelce gör- memiştim. Memleketin meodernleşti- rilmesi sahasında elde edilen terak- kileri, Ankaranın inşasında takip edi- len bilgiyi hakiki bir hayranlıkla tak- dir ettim. Sözlerimi bitirmeden önce, Türki- yede bize karşı göslerilen hüsnüka- bul ve misafirperverlikten dolayı pek ziyade mütehassis olduğumuzu söy- Jemeyi lüzumlu addederim.» General beyanatı verirken mareşal Fevzi Çakmağın çok samimi bir tel- grafı geldi, general, Türk - İngiliz hissiyatındaki mübheyyiç iştiraki kayt için gelen telgrafi gayriihtiyari bir hareketle Anadolu ajansının muha- birine uzattı, Romanya - Yugoslavya Başvekillerin görüştükleri » hakkındaki haber tekzip ediliyor Belgrad 29 — Romanya ve Yugos- Javya Başvekillerinin Varehatz'da gö- rüştüklerine dnir yabancı memleket- lerde çıkan haberleri Aavala ajansı tekzip etmiştir. n Milli Şef Ankarapalastaki baloyu şereflendirdiler Ankara 29 (Telefonla) — Cümhu- rTiyet Halk Partisi tarafından Cüm- huriyetin 16 ncı yıldönümü münase- betile gece Ankarapalasta verilen su- vareyi Reisicümhur İnönü, huzurla- rile şereflendirmiştir. Dünkü fırtınanın yaptığı hasarat Bazı kotralar, yelkenliler ve kayıklar battı İki gündenberi hüküm süren kats lodos fırtınası, dün öğleden sonra azami şidde- tini bulmuş, hattâ saat on dörtten sonra Kadıköy, adalar seferlerini kesmek mecbü- riyeti hasl olmuştur. Fırtına hâlâ devam etmekle bersber, şiddeti oldukça hafiflemiş tir. Yalovadan 6 da kalkıp İstanbula gelen va- pur Büyükada İskelesine yanaşamamış, Modada batmak tehlikesini geçirmiştir. De- nizde bulunan birçok molör ve kayıklardan haber alınamamıştır. Bostancıda Şileti Afi Felsini idaresindeki 7 tonluk yelkenli ile Emlik bankası kâtiplefinden B. Münire sid 3 tonluk kotra, Şaşkınbakkalda müte âhhid Salâhaddinin tenezzüh motörü, Bü- Teyya oğlu İsmete ald bir kotra, Mehmed relsin idaresindeki kum yüklü 15 tonluk ve Ragıb kaptanın gene kum yüklü motör- leri batmışlardır. Şimdiye kadar nüfusa hiç bir zaylat ihbar edilmemiştir. Fırtına şehirde de bazı hasarat yapmış, birçok ki- ei uçmuş, camlar kırılmıştır. Ezcüm» le İngiliz sefarethanesinin arkasında Kâin ntnun damı uçmuş, Beyazıddaki.tribü- ün üstü yıkılmıştır. © Çeklerin bayramı Benes, hariçteki Çekoslo- vakların reisi ilân edildi Kendra 29 — Çek milli bayramı, Al manlarin şiddetli tazyikine rağmen dün Çekyada tesid edilmiştir. Londra- daki Çekler bir toplantı yapmışlar, B. Benesi, hariçteki Çekoslovakların Teisi ilân etmişlerdir. B. Benes bu mü- hasebetle irad öttiği nutukta; «Çe- koslovakya yaşıyor ve yaşıyacaktır» demiştir. Pragda nümayişler Kopenhag 29 (A. A:) — Politiken gazetesinin Berlin mfuhabiri bildiri. yor: Dün Pragda bir çok Çekler istik- 1âl bayramı münesebetile tezahurat- ta bulunmuşlardır, Muhtelif nokta- larda tezahuratçılar ile Alman polisi #rasında müsademeler vuku ulmuş- tur. Bazı kimseler ağır surette yara. lanmıştır. Nümayişlerin evvelden hazırlanıp hazırlanmadığını tedkik etmek üzere Çek umumi valisi Von Neurath'ın re. isliğinde bir polis konferansı toplan- Sovyet - Finlândiya müzakeresi Finlândiya heyeti Moskova- ya hareket ediyor Helsinki 29 — B. Paasikivi'nin re- isliği altındaki Finlândiya heyeti ya. rın veya salı günü Moskova'ya hare- ket edecektir. Heyetin Finlândiya'nın son sözünü söyliyeceği haber verili- yor. Garbi Beyaz Rusya milletin mülkü ilân edildi Moskova 29 (A.A) — Garbi Beyaz Rusya milli meclisi toplanmış ve bu memleketin e ve Beyaz Rusya Sosyalist cümhuriyetine iltihakına karar vermiştir. Moskova 29 (A.A) — Tâss ajansı, batı Ukraynası milli meclisinin arazi sinin müsaderesile «Milletin mülkü; Mân edilmesine karar vermiş olduğu- nu bildirmektedir. Fransa bir kısım efradı terhis ediyor Bütün hazırlıklara rağmen bu sırada bir taarruz vukuu ümid edilmiyor . Hindistandan yola çıkarılan kıtaat, zayiata uğramadan yerlerine vasıl oldu Paris 29 — Başvekil ve Mili Mü- | dafaa Narrı B. Daladier, 1890 tevek lütlü efraddan maada hangi sınıfa | mensup olursa olsun dört çocuklu babaların terhis edilmelerine karar vermiştir, 1893 sınıfından yukarı 3 sa olanlar da terhis edilecekler- ki 29 — Faristen gelen bazı haberlere göre Almanların şu sırada bir taarruza geçecekleri ümid edil memektedir. Bütün kışın bu tarzda geçeceği ve harekâtin ilkbaharda başlayacağı tahmin ediliyor. Çok ço- tuklu babaların terhis edilmeleri de buna atfedilmektedir. Garp cephesinde vaziyet Paris 29 (A.A) — 29 teşrinievvel sabah tebliği: Gece cephede faaliyet cüz'i olmuştur Paris 29 (A. A.) — 29 teşrinlevvel akşam tebliği: Gündüz heyeti um miyesi itibarile sakin geçmiştir, Paris 29 ÇA. A.) — Havas ajansı. nın askeri vaziyet hakkındaki yarı zesmi tebliği: Hava günden güne daha ziyade fenalaşmaktadır. Vosges ve Sar'da kar yağıyor, Yükselmesi durmuş olan nehirler ve bilhassa Rhin nehri tek- rar yükselmeğe başlamıştır. Hava va- ziyeti dün gündüz ve gece yalnız mev- zi harekâtı felce uğralınakla kal mamıştır, Almanların büyük bir hi- | rekete geçmesini de aşağı yukarı ih- timal baricine göknar, Şimal denizi i sahilinde at? Londra 29 (A.A.) — Paris radyo- Su, Almanların şimal denizi sahilin- de Bremen ile Hamburg arasında tahşidat yaptıklarına dair Parise ge- len haberleri teyid etmektedir. Brüksel 29 (A.A.) — Yakında as keri harekâtın inkişa? edeceği Eer. Mnden bildirilmektedir, Bu hususta İ ittihaz edilen kararları ancak Hitler ve askeri şefler bilmektedir. İyi ha- ber alan mahiülerde söylendiğine göre askeri harekât İngiltereye kars şı yapılacaktır. Hindli askerler sevkedildik- leri yere vasıl oldular Londra 29 (A.A.) — Resmen bik“ dirildiğine göre, Hindistandan hare“ ket etmiş olan bütün kıtaat, katiyen zaylata uğramaksızın yerlerine vasıl olmuşlardır. 'B. Molotof bugünlerde bir. teşebbüs yapacakmış 'Bünüri; barışın halen mümkün olduğuna dair bir beyanat şeklinde olacağı tahmin ediliyor Londra 29 (A.A) — Observer ga- zetesinin diplomatik muharriri B. Molotofun bir kaç güne kadar mü- him bir demarşına İntizar etmekte- dir. Muharrir diyor ki: «Zannedildiğine göre Molotof yük- sek Sovyet meclisinin içtimandan sonra, müessir olması için İngiltere- nin peşin tasvibi elzem olduğundan dolayı Moskovanın müzaheretten İs- ntinkâf ettiği barış teklifleri değil, ba- rışın hâlen mümkün olduğuna dair bir beyanat yapacaklır, Paris 30 — Sovyet Başvekil ve Ha- riciye Nazırı B. Molotofun 31 teşri- nievvelde toplanacak olan Sovyet yük» sek meclisinde mühim bir nutuk irad etmesi beklenmektedir, Bu nutukla,.. sulh için umumi bir temenni izhar edilecek ve bir çıkmaza girmiş olah muhasamata, Almanların hakiki harp dedikleri safha başlamazdân evvel bir nihayet verilmesi münasip olacağını beyan edecektir. City of Flint meselesi Amerika efkârı umumiyesindeki asabiyet ve infial gün geçtikçe artıyor - Amerika vapurun kendisine teslim edilmemesini protesto etti Vaşnigten 29 (A.A) — Havas: «City Of Flint» meselesinde ittihaz ettikleri tarzı hareket dolayısile Al- manya ve Sovyetler Birliğine karşı Amerikan mahfillerinde izhar edilen infial gün geçtikçe artmaktadır» İyi haber alan mahfillerde Mosko- va ve Berlin arasındaki diplomatik münasebetlerde görülen esrarengiz tezada işaret edilmektedir. Moskova'- daki Amerikan sefirinin bildirdiğine göre Potemkin, bu vapurun derhal serbes bırakılmasın! emretmiş ve va- pur, Alman mürettebatın kumandası altında meçhul bir semte hareket et- miştir. Berlin'deki Amerika sefiri, Alman, Hariciye Nezaretinin City ol Flintin henüz Murmansk'da bulunduğunu bö. yan etmekte olduğunu bildirmiştir. Bu muhtelif rivayetlerin geminin Alman mürettebatına İngiliz abluka- | Sini şaşırtarak şeklini değiştirmek su- retile vapuru bir Alman limanına | gevketmek imkânını vermeğe matuf | bir manevra olup olmadığı keyfiyet! | suale şayan görülmektedir. . Siyasi mahfillerde bu işin bütün im! ! kişaf ve akisleri dikkatle takip edir mektedir. Hariciye Nezareti, şimdiye kadar Moskova ve Berlin nezdinde teşebbüs- lerde bulunmak ve büyük bir soğuk- kanlılıkla bu husustaki malümatı top- Jamakla iktifa eylemektedir. Vapur hareket etmiş Moskova 29 (A.A.) — 'Tass ajansı. nın Murmansk'dan öğrendiğine göre City of Flint vapuru makinelerini ta, mir ettikten sonra 28 ilkteşrin akşamı limandan hareket etmiştir. Amerikanın protestosu Paris 29 — Vaşingtonda neşredilen bir tebilğde City of Fünt vapurunun tevkifi bitaraflığı mügayir olduğun- dan bahisle vapurun Amerikaya tes- )im edilmemesi protesto edilmektedir. Sirkeci banliyö treni yoldan çıktı Bu sabah saat 6,5 da Yeşilköyden İ bareket eden banliyö treni, Ahırkapı ile Sirkeci arasında yoldan çıkmış ve bir müddet münakalât durmuştur. Nüfusça zayiat yoktur,