31 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

31 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bükreşte kralın reisliği altında mühim bir toplantı yapıldı Beno 22 — No, 7554 — Fiati her yerde 5 kuruş BALI 31 Teşrinioyvel 1949 Ziraat Vekili Rusyadan dün gece şehrimize geldi B. Muhlis Erkmen “Dost Sovyet Rusyada gördüğümüz hüsnükabulden pek mütehassisiz,, diyor Sovyetler hükümetinin daveti İle Moskova ziraat sergisini ziyarete gi- den heyetimiz, dün gece 23 ü 15 geçe Sovyet bandıralı Zvanetya vapuru İle limanımıza gelmiştir. Ziraat Vekili B, Muhlis Erkmen, muharrir ve me- bus B. Ahmed Şükrü Esmer ile Sadri Ertem ve muharrir Suad Derrişten mürekkep heyetimiz, Galata rıhtı- mında İstanbul Vali ve Belediye Rel- si B. Lütfi Kırdar, polis müdürü B. Muzaffer Akalın, Sovyetler konsolo- su B. Georgiyef tarafından karşılan. mıştır. Bir polis müfrezesi, heyetimi- zi . selâmlamıştır. Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen, dün gece bir muhar- ririmize şu beyanatta bulunmuştur: «Sovyet Rusya dönüşü intibaları- Alman tayyareleri yeniden faaliyete geçti 1 İngiliz muhribine hücum ettiler, 1 vapur, 2 balıkçı gemisi batırdılar, İngiltere üzerin- de neticesiz bazı uçuşlar yaptılar ingilizler amansız bir mukabeleye hazırlanıyorlar Londra 30 (A.A) — Bu sabah şi. mal denizinde, Dogerbank cenubun. da karakol vazifesi gören bir İngiliz muhribin iki Alman bombardıman tayyaresinin taaruzuna uğradıkları amirallık tarafından haber verilmek- tedir, Muhrip hiçbir hasara uğrama- miş ve İnsanca hiç zayiat olmamış tır. Düşman tayyarelerinin hasara uğrayıp uğramadıkları malüm değil- dir. İngiltere üzerinde Londra 30 (AA) — Bir Alman tayyaresi, ilk defa olarak, nefsi İn- gillere üzerinde uçmuştur. Bu tay- yarenin üzerinde uçtuğu şehir şimal garbide kâin ise de ismi söylenme- mektedir. İngiliz tayyareleri tarafından hü. cumla karşılanan Alman tayyaresi İskoçyaya Berxwichshire şehirlerin. den biri üzerine gerilemiştir. Bu şe- hirde alarm tesisatı bulunmadığın- dan, ahali sokaktan muharebeyi kemali sükünetle seyretmiştir. Ha- mı, ayak üstünde bir iki kelime ile an- latmak mümkün değildir, Seyahatim esnasında gördüklerimden çok mem- nunum. Dost Sovyetler diyarında, dalma büyük bir hüsnü kabul gör- dük, Bize gösterilen hüsnü kabulden dolayı pek mütehassisiz. Moskova zi- rTaat sergisini çok beğendim. Cidden güzel hazırlanmış. 15 günlük seys- hatimiz esnasında, İstifadeli şeyler gördük. Ankaraya öbürgün (yani çar- şamba günü akşamı) gideceğim ve İntibalarımı şeflerime anlatacağım.» B. Muhlis Erkmen, istikbale ge- lenlere teşekkür ettikten sonra bira- derinin Şişlideki evine gitmiştir. Bu | gün Erenköyündeki köşküne giderek bir müddet istirahat edecektir, vanın sisli olmasına rağmen tayya- relerin şekilleri seçiliyor ve atılan silâhların sesleri duyulup ateşleri görülüyordu. Gerek mütearriz, gerekse dafi tay- yareleri denize doğru uzaklaşmışlar- dır, Açıklardan gelen silâh sesleri on dakika sürmüştür, Londra 30 (AA) Bu sabah Kent sahillerinde düşman tayyarele- rinin yaklaştığı haber verilmiş ise de âz bir zaman sonra tehlikenin geçtiği bildirilmiştir. Londra 30 (A.A.) — Bu sabah saat dokuzda iki Alman tayyaresi İngilte- renin şimali şarkisinde bir şehrin üzerinden uçmuştur. Derhal hava | dafi topları faaliyete geçmiştir. | On dakika sonra civar şehirlerden | birinde de tehlike işareti verilmiş ve on dakika sürmüştür. Nihayet yine bu civarda üçüncü bir şehirde de teh- like işareti verilmiş ve bü da bir kaç dakika devam etmiştir, (Devamı 4 üncü sahifede) Avusturya, Çekoslovakya Macaristan arasında birlik Avusturya kraliyet taraftarları bunun teminine çalışıyorlar Paris 30 (A.A.) — Arşidük Otto ile yakın teması bulunan Avusturya kra Jiyet taraftarı mahfilleri, Gİntransige- ant» gazetesine, kraliyet taraftarları- nın noktai nazarını bildiren bir not tevdi eylemişlerdir. İntransigeant gazetesi bu nota göre, Olto'nun ve rin fikrince, sabik ristan imparatorl Yunan devletlerin na havzası meselesi olunamaz ve bu memleketlere Berlin ve Moskova karşısında tam bir istiklâl verilemez, Arşidük Otto'nun takib ettiği yol, işte Avrupanın bu mıntakasına bir istiklâl birl i ile Tu- | temin eylemek ve bunun için de Avus. turyayı Alman boyunduruğundan kur- tarmaktır, Avusturya kraliyet taraftarı mah- filleri, diğer taraftan, Fransız hükü- metine ve Vatikana birer muhtıra ve. rilmiş olduğundan haberdar bulun- madıklarını da tasrih etmektedir. İntransigeant gazetesinin ilâveten bildirdiiğne göre, prens Starhrenberg, şir e kadar Çekoslovakyanın Ayus- turya ve Macaristan ile iş birliği yap- ması projesine muhalif bulunan B. Beneş ile Pariste bir görüşmede bulun- muştur. Bu görüşmeler, ayni mevzu üzerinde devam edecektir, Ankarada Finlândiya heyeti yarın akşam Moskovaya hareket ediyor Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 milli bayram ii Müdür; 20497 ——————— —a merasimi Reisicümhur ve mareşal Fevzi Çakmak resmi geçide giderlerken (Diğer resimler beşine! sahifemizdedir) Gümhuriyetimizin yıldönümü münasebetile Peşte üniversitesinde Turan cemiyeti bir toplantı tertip etti Peşte 30 — Cümhuriyetimizin yıl- dönümü münasebetle Turan cemi- yeti ayın 27 sinde Peşle üniversite- sinde bir toplantı tertib etmiş, reis profesör Çollsoki açış nutkunda Türk milletinin (oharikulâde terakkisini, Atatürkün başardığı fikir hareketle- rini hararetli cümlelerle tebarüz ettir. miş, İnönüye ve Türk milletine mu- vaffakıyetler dilemiştir. Bunu müteakib doktor Medreski, general Laclanhah, B. Hovard Türk milletinin faziletlerini, Türk Macar milletlerinin menşelerinin birliğini ve Iki millet arasındaki kültürel bağı anlatmışlar, hararetle alkışlanmış- lardır. Peşte elçiliğimizde Cüm- huriyet bayramı Peşte 30 — Cümhuriyetin 16 nci yıldönümü münasebetile Peşte elçi- miz sefaret binasında bir resmi ka- bul tertib etmiş, Macar yüksek ma- hafili ve vatandaşlarımız bu kabul resminde hazır bulunmuşlardır. Bükrej elçiliğimizde Bükreş 30 — Cümhuriyetin yıldö- nümü münasebetile Bükreş elçisi B Tanrıöver büyük ciçilikte Türk ko- lonisini, öğleden sonra yabancıları ka bul etmiş, resmi kabulde saray erkâ- nı, hükümet âzası, kordiplomatik ha. zır bulunmuştur. Topkapı sarayının bahçesi Bir kariimiz yazıyor: — Topkapı sarayının gece ve gündüz gü- zelliklerini dünkü yazınızda #ena ediyorsu- nuz. Bir noktaya da dikkati celbediniz; Bahçesi tarla midir, arsa mıdır, avlu mıdır; belli değil, Türk üslüburda bahçe neyse bu- rası 9 hale getirilip bu noktadan keza bir z m? nevi müze olar HABBE ile KUBBE Yazan; REFİK HALİD Yarınki nüshamızda okuyunuz Türk - Ingiliz - Fransız paktı ve Balkan antantı (“Yarı resmi Echo de Belgrade: Pakt Balkan lantantının sulh politikasının asla bozmamak. tadır. Bilâkis bitarafların iş birliğini Kuvvetlendirecektir,, diyor Türk - İngiliz - Fransız paktının | imzası üzerine bazı Alman gazeteleri bu paktın Balkar antantına muhalif ve Balkan antantı memleketlerinde, bilhassa Yuğoslavyada iyi karşılan roadığını yazmışlardı. Belgradda çi- kan yarı resmi Wecho de Belgrad ga- zetesi pakt hakkında yazdığı bir baş- | makalede bunun tamamen aksi mü- talâada bulunuyor. L'Echo de Bel- grade anlaşma hakkında uzun izahat | verdikten sonra diyor ki: «Hülâsa, Türkiye güç bir partiyi kazanmıştır, Fransa ve İngiltereye kurşı, Balkan antantının bitaraflığı ile ad düşecek ve kendisini büyük bir | devlete karşı açıktan açığa vaziyet al- mağa sevkedecek tenhhüdlere giriş- memiştir, Paktın imzası hiç Almanyada oldu! tır. Çünkü Almanya, Boğazların kâ- panmasının geçen harpte kendisine 2 ne kadar büyük hizmetler ettiğini unutmamıştır. Maâamefih Ankara paktı metninde Almanyaya karşı hiç. bir tehdid yoktur, İtalya ve İtalyan matbuatı bazı ih- tirazi kayıtlar beyan etmekle beraber İtalya, bütün Akdeniz devletlerinin Boğazlardan serbesçe geçebilmesinde alâkadardır ve Sovyet nüfuzunun Şarki Akdenize yayılması noktasın. da herkesten ziyade alâkası vardır. Türk - İngiliz -Pransız paktı, Bal- kan antantının sulh politikasını aslâ bozmamaktadır. Bilâkis bu pakt bita- rafların iş birliğini kuvvetlendirecek- tir. Çünkü Boğazların muhafazası kendisine tevdi ediisn Türkiye, yeni muahöde ile daha ziyade isliklâl ve inelahetle hareket imküninı bulacak- tır» (Devamı 4 üncü sahifede) “ — Bu kadar gaz tenekesini ne yapacak acaba?... — Kim bilir, belki otobüs yapıp işletecektir;...