31 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA . a İşin zekâtı Garpte imrendiğim pek çok şeyler vardır. Asfalt caddeler gibi en maddi şeylerden tutunuz da, tiyarto gibi hem maddi hem manevilerine, konfe- rahıs gibi münhasıran manevilerine kadar. (Konferans dinlemeğe pera ile gidenler olur. Bizim memleketin telâkkilerine göre gel de şaşma, İm- renme: Hem dinletmek kudretini gösterene, hem de dinlemek tuham- mülünü göze alana!) | Fakat garpts en fazla imrendiğim şey, bizim en ziyade muhtaç olduğu- muz ve pek ihmal ettiğimiz bir hayat tezahürüdür: İngiltere Kraliçesi ve saraydaki bütün kadınlar asker için ber gün Iki saat yün yelek örüyorlar- mış... En müreffeh sınıfın önayak olarak hayırperverliği memlekette bir | itiyad haline getirmesi. İşte bizde bu yoktur, yok gibidir. | Yalnız şu fahri hemşire kaydı işine bakınız. > Bundan bilmem kaç gün belki de hafta evvel iki misal zik- retmiştim: Adliye Vekili B. Fethi Okyarın kızı bayan Nermin'le Fransız sefiresi bayan Massigli Kızılayın ara- dığı gönüllü haslabakıcılar listesine yazılmışlar. Dünkü 'Tan gazetesinde muhterem Akagündüz de ayni isimleri ileri sü- rüyor. Biri Türk, biri Türk dostu iki bayanın şefkat birinciliğini almasını alkışlıyor. Acaba 9 zaman bu zamandır niçin yüzlerce, hattâ binlerce tanınmış aile kadınının ismi zikredilmedi? Bunlar hep müracaat ettiler, İngiltere Krali- gesile saray kadınlarının çalıştıkları gibi emek veriyorlar da bizim mi bu- rada haberimiz yok? İstanbulda mü- racaat miktarı nedir? İhtiyaç temin edildi de deflerler kapandı mı? Ve asıl mühim mesele Yazılanların hepsi verdikleri sözü tıpatıp tutuyor- lar mı? Paralı işe devam edercesine hri vazifeye saatlerini ayırıp te- ahhüdlerini ifa ediyorlar mı? Yoksa biri davetlisi olduğunu, öbürü baş | ağrısına yakalandığını ileri sürerek o gün gelemiyor, öbür hafta hiç mi gelemiyecek? En mühimmi budur. ... Garpte imrendiğim işlerin başında, ora insanlarının hepsinde bu iş z& kâtı fikrinin hasıl olmasıdı Mesai- sinden bir kısmını kendi mesleği, kendi ailesi, kendi kârı için sarfet- mek; bir miktarını da - bir müslü- manın sadakatla zekât vermesi ka- bilinden - hayır maksadlarına sarfey- lemek... Bunu hilesiz, hudasız, nok- sansız, sektesiz yapmak. katın asıl timsali olan mi dınların, bütün kadınların, ve niha- yet bütün vatandaşların, itiyad ha. | linde hep beraber bu iş zekâtını ödemeleri. Wâ - Nü) İzmirde kedilerin parçaladığı! bir çocuk cesedi bulundu ii am) — Namazgâh ma- ybey caddesinde bir ap- düşürülmüş bir cuk cesedi bulunmuştur, Pamuk sa“ ılı vaziyette ya terkedilen bu kız çacuğun köpek ve kediler tarafın- dan göğsü parçalanarak ciğer ve kal- binin yendiği anlaşılı Ceninin kim tarafından düşürüldüğü ve ora- ya terkedildiği belli değildir. Adliye ve zabıtaca ehemmiyetle tahkikata düşmüş a arsı devam olunmaktadır. Lodos fırtınası devam ediyor Dün Kadıköyüne vapur işleyemedi, Haydarpaşa seferleri intizamsız yapıldı Evvelki gün başlıyan lodos fırtınası, evvelki gece biraz dinmiş, hava poyraza çevirmişti. Maamafih, bu vaziyet uzan müddet devam etmemiş; dün sabahtan iti- baren lodos gene hüküm sürmeğe başla- mıştır. Evvelki gece fırtınanın Jimanımızda yaptığı tahribat bilinçosu şudur: 4 yel- kenli, 2 motör, 6 sandal, 2 kotra batmıştır. İnsanca zaylat yoktur. Dün, on sekize kadar alınan haberlere nazaran, 24 saattenberi olanca şiddetile devam eden lodo fırtınası, vermemiştir Köprü - Haydarpaşa seferleri güçlükle ve gayri muntazam bir halda yapılmıştır Kadıköy seferleri«yapılmamıştır. Adalara ilk vapur, 14,16. ikinci Dünkü açılış resimleri Fatih ve Ealliy Maliye şubeleri açıldı va- şubele, » Fatih ma- kurdeleyi kesmi deraslınden sonra davetliler hazır- lanan büfede izaz ve ikram edilmişlerdir. Kadıköy maliye şubesi de aynı mera- simle açılmıştır. Afyon satışı Yugvılaryadan :i 10 kişilik bir r heyet g geldi 1, Yukonla wwyadan 10 Kişilik elin reisi mu- osu eski bugün Anka: a giderek hükü- ile besi temaslarda bulunacaktar. Haber aldığımıza göre, Yugoslav heyeti, memlekptimizde bulunduğu müdde$ zar- fında son Avrupa vaziyetleri dolayıslle in- kişaf eden müşterek afyon ihracatımız mevzun etrafında da görüşmeler | yapacaktır. Iki kaza Bir otomobil hendeğe yuvar- landı, bir motosiklet parçalandı inde iki kişi- Bilin hendeğe birihirini ta» as bir ote neticelenen ve kip eden iki kaza olmuştur. Leon isminde bir genç, idaresindeki mo- tosikletle Zineirlikuyuya doğru gitmekte mukabil cihetten gelmekte olan şoför in idaresindeki bir kamyonun arka tekerleğine çarparak parçalanmış, bunun neticesi olarak Leon, bir bacağı Kırılmış bir halde yolun ortasina serilmiştir. Şoför Be- NK oluna devam edip gitmiş,” bu sırada Zircirlikuyuya doğru gitmekte olan taksinin şoförü Osman, yol ortasında yaralıyı çiğnememek için birdenbire direk- siyon kurmiş, bir ani otomobil yol kenarındaki hendeğe yuyar- lanmıştır. Otomobilde bulurnn B. Fahri is- eki bir şahıs da bu devrilme neticesi ar, ei koyduktan sonra yaralıları kaldırmıştır, , İşe (İzmir - İsinabil: La seferleri İzmir 30 (A.A.) — Devlet hava yol- ları İzmir - İstanbul hava posta se- ferlerini nisanda tekrar başlamak üzere tatil edecektir. manevra neticesinde | Tahkikat devam et-| pur da 18,15 de kalkmıştır. Bundan sonra Adülar seferini yapan vapur, 1730 da Köprüden hareket etmiştir. Köprüden Ada- lara son vapur 19,15 de kalkınışlır. Va- purlar, Kadıköyüne uğrama: bazıları da Haydarpaşaya uğrıyarak Adalara git- mişlerdir, Ada seferleri, gerek azimet, ge- rekse avdelde Zevkalâde müşkülüt ile ya- palınıştır. Köprü - Kadıköy #*ferleri yapı cihetle İstanbula geçecek olan yolcular, tramvay ile Üsküdar İskelesine giderek bu- radan Köprüye geçmeğ! terelh etmektedir. Şirketihayriye, dün, Üsküdar iskelesinde izdihama meydan vermemek için zuhurat postaları ihdas etmiştir. Tlk zuhurat pos- tası Üsküdar iskelesine omütev en 16 da kalkmıştır. Zuhurat postaları, her yarım miştir, Bu 48- ferler, kadar devam etmiştir. Bo- Haziçi seferleri, intizamını kaybetmemiştir. Karilerimizin mektubları Ceza insaflı şekilde verilmeli ? Tanıdığım bir tra düktörü ke mpi bir tablayı görmemiş, balı miştir. Yolun yarısında bir memur tramvayı durdurmuş, balıkçı tablasını aşağı almış, kondüktür hakkında da takibata girişmiştir. Sonradan bu kondük! on. beş gün müddetle işinden yolsuz edildiği ni öğrendim! Tramvayda tabil bu gibi miktarinın iki buçuk misli adam ol- duğu bir & n halk ut şeralt de göz önü lâymut geçinen tri leri daha fazla tazip edilmemiş olur fllerindeyim. — R. Küçük haberle X Beşiktaşta Kılıçali ran tramvay kondüktörlerinden Hasan, ye- lallesinde otu Ms .tarafından Beyoğlu rılmıştır * Şoför İsmaili Yenli tanesine kak aresindeki Taksim - dün, arıyerden lamasile yan- çıkmış, ee mahallile bir kısmı yerz leri yandığı halde ateş itfaiye tarafından söndürülmüştür. X Kadıköyde Mühürdarda bayan Nazlı- nın evinde dün balkonda nteş yakılmakta iken kıvılcım gığramtığ, bu suretle çıkan yarn» gınla balkon kısmen yandığı halde itfaiye tarafından söndürülmüştür. 4 Evvelki gece sarboş olarak sokakta ge- lip geçenlere sarkıntılık eden Rıza adında 2 bir gün hAPSE, 25 lira ağır para ödemeğe mahküm olmuştur, Sab ından çezası tecil edilmiştir. A4Mezbahadan Yeşilköye ©$ götürmekte | yon, Halkalı caddexinde bir muhacir ara- basından kaçmak için manevra yaparken oradaki bir köşkün ermekânlı kapınma çarpmış, camılar kâmilek kırıldıktan maa» da, kapının demir pârmaklıkları da ezil miş, bu sırada kamyonda bulunan amele Yusuf ve Sakıp muhtelif yerlerinden ya- ralanmışlardır. İki yaralı hastaneye Kaldırılmış, şoför vakalanarak icap eden Kanuni takibata gi- risilmistir. Karadenizde fırtına ire, Karadenizde fir etmektedir. Ka- radenize çıkan küçük yelkenliler, ve Bo- Baz ağsndaki kayıklar, ve bazı vapurlar, dün, fırtınanın durmasına intizaren Sarı- yer ve Büyükdere koylurına sığınmışlardır. Dün 18 e kadar Karadenizde hiç bi haberi alınmamıştır Hava raporu Yeşilköy meteoroloji istasyonu dığımız malümata göre hava yurd radeniz kıyısı ile Orta Anadolunun kısımlarında bulutlu ve mevzii yağışlı, muntakalarda bulutlu Dün, Istanbulda İ rüzgâr cenubu garbiden sa mefve süratle esmiştir e suhunet en yüksek idi. Pendik istasyonu açıldı İstasyon 7 74 bin liraya mal vaaz güzel bir eserdir vekiiletinin zarfında başari! setmiştir. B. istasyonu davetlilere açmıştır. Açılış merasiminde, Kartal kaymakamı, jandarma ku: Uye erkânı, 9 siyardar köylerden gelen kalabı hazır bulunmuştur. İstasyon 74 bin liraya uş güzel bir eserdir. l Sabıkalı yankesici bir buçuk | sene hapse mahküm oldu nü Beyazıdda abalık arasına din Cümhuriyet bı tramvay duruk yerinde k sokularak orada tramvay bi Dün asliye dördün: de Salâhaddinin mu suçunu tamamile mahkemesin- yapılmış, Ar etmiştir. Fakat mevcud deliller ve n fadelerile Suç sabit olduğundan Salâhaddinin bir buçuk sene hapsine karar verilmiştir. #alâhaddin mahkemede tevkif edilerek tevkifhaneyo gönder yoğlunda dolaşırlarken polis tarafından rilmişlerdir. Sadakai fıtır nbul müftülüğünden Yurdumuzun geme kurumu g pay Türk hı hile mdn bulunmak mühim bir vazi- fedir. Binaenaleyh bu bapta Diyanet İşleri tarafından verilm fetva mu- cibince sndakal fitir ve mükellet olanların mezkür Türk hava kurumuna yardımda ve bu vesile ile de memlek na her ve Buğdaydan Arpadan Üzümden Hurmadan İSTANBUL HAYATI Fizyonomi mütehassısı — Çok enerjik bir adam, Enerjisi nin fazlalığı bâzan, hattâ ekseriya, kararları, hareketleri üzerinde büyük tesir yapıyor. Âni kararlar veriyor, şuurun altında veya üstünde hare- ketlerden çekinmiyor. Dostumun odasında kahvelerimizi içerken bitişik odadan duyulan sesle re kulak kabartar — Galiba, içeride yası yapılıyor, Ayrupa ricalinden bah- sediliyor. Dedim. Dostum güldü: — Hayır. büyük kızım mükemmel bir fizyonomi mütehassısıdır, İnsanın çehresine, hattâ fotografına baka. rak ahlâkını unlar, Zannedersem karşı komşunun kızını bir delikanlı istemiş de, annesi müstakbel dama dın huyunu, suyunu anlamak için fo- toğrafını bizim kıza getirmiş. O da tahlil yapıyor. Bazı güzetelerde de böyle fotograf tahlillerine sık sık raslar, merak ederdim. Dostum, alâkamı farkedin. ce: — Dur, de görüşünüz. On yedi, on sekiz yaşlarında, sarı saçları permenantlı genç kız, ilk ba- kışla fizyonomi tahlili gibi lerle uğraşacağa pek benzemiyordu. Biraz konuştuk. "Tahlilleri etrafında epeyce izahat verdi. Ciddi bir tavırla: rzu ederseniz üzerinizde de bir tahlil yapayım, Dedi. Reca ettim... Kaşların çattı, gözlerini süze süze bir müddet dik- katle yüzüme baktıktan sonra, man- yatize edilmiş bir Medyom dalgınlı- ğile murıldanarak anlatımı baş- lad — O kadar sakin, o kadar soğuk- kanlı, o derece sabırlı bir sima ki, heyeti umumiyesi tam bir sulbper- verlik ifade ediyor. Acaba, yanlışlıkla gazetede Cham- berlain'in resmine mi bakıyor, diye kızcağızın gözlerine dikkat ettim. Dalgın bakışları benim yüzümde de- laşıyordu tikçe Kızımı çağırayım da kısıklaşan bir sesle devam etti: — Kanı sıcak, ilk görüşte sempati uyandıran bir çehre. Her işi tatlıya bağlayıp kavgasız, gürültüsüz, sulh yolile halletmenin kolayını bulan bir tip. Hiddetten, asabiyetten eser yok, Kızcağızı dinlerken kendimden ge çer gibi oldum. Hemen elime bir def- ne dalı alıp tayyare ile Avrupaya gi- demediğime çok müteessif oldum. Meğer, ben ne imişim de haberim yokmuş. Tam mânasile; «O mâhiler ki, derya içredir; deryayı bilmezler.» Kızcağızı dinledikçe âdeta seviniyor. dum Fakat bu sevincim çok sürmedi. Biz tahlil ile meşgulken odaya giren kedi yavrusu birdenbire ayağımı tar- malamaz mı... Âni hiddetle ne yaptı- ğımı bilmiyorum. Kedi yavrusunun karşı duvara çarpıldığını farkettim. Fizyonomi mütehassısı “genç bayan telâşla yerinden fırlayıp kedi yavru- sunu bağrıma bastı, hiddetle bana ba- karak odadan çıktı. Cemal Refik İİ. Bir otomobil elektrik direği- ne çarptı, şoför ağır yaralandı eki otomobil yanandan sonra Taksimden Şişliye giderken yolun kenarındaki elekirik direğine çarpnıştır. Otomobilin ön kısmı Yarçalanmış, şoför Ahmed başından ve vücudünün muhtelif yerlerinden tehlikeli surette yaralanmıştır, Ahı — Dolmabahçe stadyomunun plâ- nını görmedinse gel göstereyim bay Amcı ... Şurası on bin kişinin oturacağı yerl... ... Burasıdaon üç bin Kişinin ayakta duracağı yer!... Nasi? B.A.— larının halledileceği yer unutulmuş!...