31 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

31 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Rİ Türk - ingiliz - Fransız. eli. pie maçı şe kalı Müsabaka 2 - 1 Fenerlilerin lehine devam ederken h hakemin kararile tatil edildi Dünkü maçta Galatasa raylı Cemilin bir akım Cümhuriyet bayramı tatilinden istifade | edilerek Galatasaray ile Fenerbahçe klüp- İeri arasında tertib edilen kupa maçı dün | Taksim stadında ulti binden fazla bir se | yirei önünde yapıldı. Fakat oyunun niha- yetine 75 dakika varken hakem tarafından tatil edildi. Maçtan evvel bütün tahminler Galata- sarayın bu kupayı kazanacağı yolunda 4di, Çünkü bir gün evvel Galatasaray milli küme (takımlarından Vefayı büyük bir sayı farkile yenmiş buna mukabil Sarılâ- eiverdiiler Beykozla berabere Takımlar sahaya çıktıkları vakit Fener- | bahçenin Fikret, Esad ve Rebilden mah- rum olduğu görülünce aleyhe olan bu tah- r daha fazla kuvvet buldu. Takım- Jar karşılıklı olarak şu şekilde dizildiler: Fenerbahçe: Cihad - Lebib, Şevket - Al Buza, Zeynel, Mayati - Fikret, Naci, Yaşar, Orkan, Basri, Galatasaray: Osman - Faruk, Adnan - afak, Enver, Celâl - Salâhaddin, Gün- düz, Cemil, Boduri, Bülend. Hakem Şazi Tezcan. BİRİNCİ DEVRE Oyuna tam 15,19 da Gnlubasarayın mer- kerden yaptığı seri bir hücumla başlandı. Rüzgâr altında olmalarına rağmen Gala- tasarayın üstüste yaptığı ökınlar lik da- kikalarda Fenerlilere bir hayli korku ge- çirtti. Müdafiler bu akınları durdürmak için büyük müşkülğü çekiyorlardı. GALATASARAYIN GOLÜ 5 inci dakikada yeni bir Galatasaray hü- cumunda iki müdaflin arasından derin bir pas alan Cemil kaleye kadar sokuldu ve sıkı bir şütle Cihadın müdahalesine imkân bırakmadan topu ağlara gönderdi. Büsgüria oynadıkları hâlde başlangıçta yedikleri gol Fenerlileri biran şaşırttıysa da bu uzun sürmedi ve derhal mukabil akınlara geçtiler. FENERİN BİRİNCİ GOLÜ Henüz Galatasaray (tarafdarlarmın tezahüratı nihayet bulmamıştı ki soldan &çılan bir Fener hücumünda top ani ola- rak ortaya geçti ve geriden gelen Yaşar ski bir şütle bunu gole tahvil ederek ta- kımını berabere yaptı. Bu sayıdan sonra oyunun heyecanı fazlalaştı. Karşılıklı bir şekilde yapılan akınlar taraldarlar tara- fından fazlasile teşci ediliyor ve her iki takım oyuncuları da galibiyeti lehlerine çevirmek için bütün enerjilerini sarfedi- Yorlardı, #ENEKİN İKİNCİ GOLÜ 20 vel dakikada müdafilerin ilerde bu- Yunmasından istifade eden Basri sol ta- raftan ani bir akın yaptı. Ortaladığı t0- üstünden aştrarak Yaşar: da sıkı bir güle Fenerin ikinci golünü yaptı. Bu sayı Galatasaraylılar üzerinde bü- yük bir tesir iera etli. Mükabil akınlarla tekrar Fener kalesini tehdide başladılar, Bu sırada çekilen mütenddid şüti leci Cihad harikulâde kurtarışlar ) mâni oldu. Ve birinci devre bu vaziyet de- gişmeden 2-1 Fenerin galebesile bitti İKİNCİ DEVRE İkinel devreye her iki takım bam deği- şikliklerle çıktılar. Fenerliler hücüm haf- tana Melihi, Galat, r Sarafimi âl- muşlardı. Oyun büyük bir süratle başladı. Rüzgür da lehine alan Galatasaray mu- hacimleri bütün küvvetlerile Fener Kale- sine yüklendiler. Beş dakika kadar devam eden bu tazyıktan sonra Fenerliler tekrar açılmağa ve mütekabil akınları başladı- lar ve müsabaka müterazin bir şekle girdi. Yirminci dakikaya kadar karşılıklı akın- larla geçen oyun zaman zaman sertleşmek istidadını gösteriyordu. Bu asabiyetin de- vam ettiği sırada Ali Rıza Oalatasaray solaçığının arkadan kasden üstüne sışradı. Hakem sertliğin önüne geçmek için AM Rızayı dışarı çıkarmak istedi. Uzun mü- nakaşalardan sonra Ali Rıza dışarı çık- mak istemedi ve hakem her iki tarafın kaptanlarına kararını bildirerek oyunu tatil etti. Ve maç da bu suretle Fenerbah- çe 2-1 galib vaziyette iken yanda kaldı. Tekaüdler - Matbuat maçı yapılamadı Büyük maçtan evvel Galatasaray - Fe- ner tekaüdlerile Matbuat takımı arasında yapılması icab eden maç Fener - Galata- saray tekaüdlerinin gelmemesi üzerine yapılamamıştır İzmirde futbol maçları İzmir 30 (A.A) Bu halta yapı lan futbol maçlarında Ateş'Üçok ta- kımları birer gol yaparak berabere kal- mışlardır, İkinci maçı Altay - Demir- spora karşı 2-1 kazanmıştır. 940 olimpiyadı nerede yapılacak ? Nevyork 30 (A.A.) — Şimdi Şikago- da bulunun Amerika olimpiyad komi- tesi reisi Avery Bundage dün verdiği beyanatta Lozandaki (beynelmilel olimpiyad komitesinin 1940 oyunları Finlândiyada yapılamadığı takdirde Detroitte yapılacağın: bildirdiğine dair olan haberlerden malümatı ol- madığını söylemiş ve Amerika komi. tesinin bu hususta fikri sorulmadı- ğını ve Lozan komitesinin her hangi bir kararından haberi olmadığını ilâ- ve etmiştir. 2 Senteşrin önümüzdeki Perşembe Akşamı SAKARYA Sinemasında Fransız sinemasının en büyük artisti Harry Baurun PRINCESSE NATHALIE PALEY ve 9 büyük yıldızla beraber çevirdiği ve Avrupada 114 sinemada birden gösterilen Sinemacılığın zaferi Aşk ve Şöhret Kuvvetli mevzulu, muhteşem mizansenli, muazzam süper filminin ilk iraesi şerefine İLK GALA MÜSAMERESİ biletlerinizi evvelden aldırınız paktı ve Balkan antantı (Baştarafı 1 inci sahifedej Türkiye - Yugoslavya ticari münasebatı Belgrad 30 (A.A) Ticaret ve En- düstri Nazırı muavini Obradoviç, Po- Mitika gazetesinde yazdığı bir makale. de, Yugoslavyanın odun ve odun mad- deleri ihracatını orttırmak suretile Türkiye ile Yugoslavya arasında bu- günkü ticaret mübadelelerinin beş misli tezyid olunabileceği mütalâasın- da bulunmaktadır. Nâzır muavini, bugün mevcud şart- lara nazaran iki memleket miinase. betlerinin daha iyi bir tarzda tanzim edilmesinin lüzumlu olduğunu kay- detmektedir. Bir Bulgar gazetesinin verdiği haber Sofyada çıkan 28 tarihli Dnevnik gazetesine Belgraddan telefonla bil- dirildiğine göre, Ankarda imzalanan Üç taraflı pakttan sonra Akdeniz hav- zası hakkında Türkiye İle İtalya ara- sında münasebatın tanzimi ön plâna konmuştür. Belgrad gazetelerinin iddialarına göre, 'Türkiye ile İtalya arasında mü- zakereler başlamıştır. Türkiye elçisi Romada İtalya Hariciys Nazırı kont Ciano ile görüşmüş ve Türk . Ingiliz - Fransız paktı hakkında konuşmuş- tur, Tahmin edildiğine göre, Türkiye ile İtalya münasebatı en yakm bir za- mandr İyileşecektir, ———————— TİYATROLAR HALK OPERETİ — Bu gece - 21 de i KADINLARIN BEĞENDİĞİ Gehsgdebaşı TURAN Tiyatrosu - Bu gece - Sanatkâr Naşid ve arkadaşları - BİN BİR DİREK - Okuyucu Semiha «Hokkabaz Pan- gali - Sinemada iki filim - Mayerling taclası FRANSIZ TİYATROSUNDA - Bu gece - 21 de büyük konser verilecektir. Biletler gişede satılmaktadır. Kaşld Rıza - Ertuğ! Sadi Tek - Bu gece - Kadıköy Hale Sinemasında - GAİP ARA- NIYOR. Yarın gece - Bakırköyde NUR BARA İsmail! Dümbünü « Bu gece - Kadıköy Zafer sinemasında! İKİ YÜZLÜ KADIN ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kasmı Gece saat 2030 da AZRAİL TATİL YAPIYOR 20 Century Fox Fim şirketinin bu mevsim için o hâzırlanmış en güzel filmi: Arizona Kaplanı BUGÜN matinelerden itibaren ALKAZAR Sinemasında başlıyor. GÜNAHKÂR KIZLAR ve ÇIKMAZ SOKAK Filimlerinin en Kudretli yıldızı Fransanın en büyük artisti ANNIE DUCAUX VİCTOR FRANCEN nun en son veen mühim temsili ın en mükemmel ve en kuvvetli filmi Avrupanın en yüksek muharriri HENRY BATATLI/in şaheseri ÇILGIN BAKİiRE İki kadın lan sevilen bir erkek.. 2 büyük Aşk... Büyük bir Dram Bu devkalâde Fransız filmi bu Perşembeden itibaren Sevenlerin birr 40 lık bir kadın... Diğeri 17 yaşında bir bakire... LÂLE Sinemasında Amin | tayyareleri yeniden faaliyete geçti (Baştarajı 1 inci sahifede) Bir vapur, iki balıkçı gemisi batırıldı Londra 30 (A.A.) — 8 bin tonluk Malabaur vapuru Atlas denizinde bir Alman tahtelbahiri tarafından batı- rılmıştır. Bir mühendis ve yerli dört tayfa ölmüştür. Diğer taraftan Lynx ve Saint Midon Hull isimli balıkçı gemileri Şimal denizinde batırılmış tır. Lynx'in tayfası İskoçyada karaya çıkmış, diğerinin 15 kişiden mürek- kep mürettebatı kurtarılmıştır. Londra 30 (A.A) — Bugün, dalga lar Narfolk sahiline bir Alman tayya- recisinin cesedini getirmiştir. Lonâra 30 (A.A.) — Geçen hafta zarfın- da batan İngiliz ticaret gemilerinin 21 bin ton olduğu selâhiyetli bir kaynaktan ha- ber verilmektedir. Bu zaylat, Alman tica- ret gemileri müsadere edilmek suretile te- MAfI edilmiş olur. müsadereedilen gemi- lerin hamulesi 19 bin tonu bulmaktadır. Teşrinlevvel ayında ziyan uğrıyan tlcaret gemileri takriben 65 bin tondur. Eylâl zar- rındaki zeyint ise, 156 bin ton idi Battıkları Alman radyosu tarafından haber verilen Alman denizaltı gemilerinin ziyaı, Londrada istihza İle karşılanmakta” dır. Bilhassa şu nokta tebarüz ettiriliyor Ki, dün Alman kumandanlığı üç denizaltı gemisinin üslerine avdet etmediklerini haber verdiği halde, Alman amirallığı da 9 tahtelbahirinin battığını ilân etmekte idi İngilizler amansız mukabe- leye hazırlanıyorlar Londra 30 (A.A.) — Reuter ajansı- nın Fransadaki hava kuvvetleri nez- dindeki muhabiri yazıyor: İngiliz" tayyarelerinin, Alman tay- yârelerinin her taarruzuna karşı yı- kıcı bir şiddetle mukabele etmesi için tedbirler alınmıştır. Bu şiddet Alman enerjisinin zayıflıyacağı her noktada iki misli artacaklır. İngiliz tayyare. leri Almanyada hedef olarak kıtaat tahşidatını, deniz üslerini, mühim- mat fabrikalarını seçecekler, fakat hareketleri bizzat Almanların battı hareketine bağlı olacaktır. Feci mu- Amerikada yeni bir vergi Silâh fabrikalarının kârla- rından bir kısmı alınacak Vaşington 30 (A.A.) — Meclis ha- riciye encümeni azasından ve Texas intihab dairesi demokrat mümessil- lerinden Luther Jhonson Tâdyo ile yaptığı beyanatta ambargonun kal- dırılması hakkındaki kanunu silâh imalâtından mütevellit kârlar üzeri- ne mevzu gayet ağır bir verginin ta- kip edeceğini söyliyerek demiştir ki: «Ambargonun kalkması ile mühim- mat fabrikalarının gayet yüksek te mettüler elde etmesinden endişe eden- lere haber vereyim ki bu hususta ka- «bul edilecek olan vergi silâh sanayii- nin hadden aşırı kâr temin etmesine mâni olacak derecede ağır olacaktır.» Hatib şunları ilâve etmiştir: «Bitaraf olmıyan bugünkü bitaraf kanunu (o değiştirilmediği takdirde Amerika da guyet kısa bir zamanda muharebeye sürüklenmiş olacaktır.» Polonya sefirinin Amerika Hariciye Nazırına bir notası Washington 30 (A.A) — Polonya seliri kont Potocki, Polonya arazisi. nin Almanya tarafından ilhakın gayrimeşru bir hareket telâkki eden ve bu itibarla bu hareketi keenlem- yekün sayan Polonya hükümetinin bir notasını B. Cordel! Hulle tevdi et- miştir. * Kont Potocki, B. Cordell Hulle Po- lonyanın zaptını tanımaktan imtina ettiğini ve Birleşik Amerikanın Po- lonya elçisi B. Bibble'in yeni hükü- met nezdinde hâlen elçilik vazifesini muhafaza m ettiğini hatırlatmıştır. Ökiydrsite e bugün merasimle açılıyor Bugün öğleden sonra Üniversite konferans salonunda yeni ders yılı- nın açılması münasebetile merasim yapılacaktır. Rektör B. Cemil Bilsel bir utuk söyliyecektir. Derslere yarın Üç gündenberi tatil yapan mektep- derle Tesmi inüesseseler bu sabahtan itibaren açılmışlardır. kabeleyi davet edip etmemek Alman» ların elindedir. Asıl olan yıldırım süratile hareket edeceğimizdir. Düşman şu veya bu İğ tikamette o derece takılmış kalmıştır ki, biz doğrudan doğruya Almanyadg darbeyi indirebileceğiz. Bu suretie indirilecek darbenin ihtimamlı bir sup rette hesap ve muvaffakıyetaislik ih. timali en az olacak şekilde hazırlan- ması icab edeceği Aşikârdır. 'Teşkilâ- tımızı en küçük tefarruatına kadar tamamlamalıyız. Bugünden tezi yok, darbeyi indir. meğe müheyya olan pilot ve tayyare- ciler, hava kuvvetlerimizin mümtas bir zümresini teşkil etmektedir. Ken- dilerine emir verildiği zaman, bum Jardan hiç birinin faydasız bir surette feda edilmemesi lâzımdır. Bu emir ne zaman verilecek? Bunun göçen hafta icab ettiğinden daha çabuk olmas için hiç bir sebeb yoktur. Havada ge- çen haftalar zarfındaki faaliyetsizli. gin sebebi bu mülâhazalar nazarı iti. bare alınınca anlaşılabilir. Düşman hatları üzerindeki keşif uçuşlarına devam etmek ve fakat ar- zu edilen malümat elde edilince bun- Jara nihayet vermek icap eder Alman hava kuvvetlerini küçüm- siyecek değiliz. Fakat İngiliz hava kuvvetleri, tayyare inşaatımızdaki tempoya göre, Almanların faal ve ihtiyat kuvvetlerini süratle ileri geç- mektedir, Almanların batırdığı gemiler Londra 30 (A.A.) — Almanlar şim- diye kadar 475 bin tonluk İngiliz ti- caret vapuru batırdıklarını iddia edi- yorlar. İngilizler buna istihza ile ver- dikleri cevapla Almanların bu raka- ımı bulmak için ticaret gemilerine harp gemilerini de ilâve ettikleğiği” ve bu da kâfi gelmiyeceği için, 1914 da yaptıkları gibi buldukları rakamı iki ile zarbettiklerini bildiriyorlar. Yeni müsssasaler Cümbhuriyet bw bir çok açılış resmi yapıldı Cümhuriyet bayramı günü memleketin muhtelif köşelerinde birçok açılış resimleri yapılmıştır. Tokatta 150 bin liraja mal olan su tesisatı, 13 köyde ilkokul binaları Açılmıştır. Güziantepte mezbaha, şehir fi- danlığı, Tirede 250 bin liraya mal olan içme suyu, Bayburtin elektrik santralı, büyük cadde, Halkevi, aygır deposu, 98 eğitmen okulu, Kayseride Ismet İnönü kıs enstitüsü, Kızılcahamamda 29 köy mek- tebi, Zonguldakta yeni gümrük binası, su tesisatı, soğuk hava deposu, Kastamonuda kız enstitüsü, lise paviyonu, Çocuk Esirge- me kurumu binası, Erzurumda köylerde 13 ilk mektep, Merrifonda su tesisatı, Elâ- sığda ilkokul, Yozgatta vali kanağı, mez- baha, Parti ve Halkevi bınaları, mubtelif yerlerde mektepler, Bitliste Halkevi binası ve Karsta elektrik santrali, Kırk- Yarlelinde Halkevi binasi, Babaeski elek- irk santrali, Giresunda Gümiariyet anı- ii, büyük ilkokul, Siirdde yeni ilkokul, geri firin, vali konağı açılmıştır. Bir kadın üç çocuk birden doğurdu Gaziantep 30 (A.A.) -- Dün bura- da Cümhuriyet bayramı tesid edik- diği esnada Doğumevinde bir kadın, biri erkek ve ikisi kız olmak üzere üç çocuk doğurmuştur. Valimiz erkek çocuğun adımı Cümhuriyet koymuş tur. Üç yavru ve annesi sıhhattedir. Şehid tayyarecilerimize çelenk kondu Ankara 30 (A.A.) — Türkkuşunum gödikli yuvasına mensup 100 gedikli, başlarında muallimleri olduğu halde bugün saat 13,30 de şehitliğe giderek şehit düşmüş tayyareci arkadaşları. nın mezarlarını ziyaret eylemişler ve çelenk koymuşlardır. ——— e Türkiye İş Bankası A. Ş. den: Müessesemiz, İstanbul, Beyoğlu, Galata, Beyazıt, Kadıköy, Üsküdar şube ve ajanları gişelerinin 1 teşrini» sani 1939 tarihinden itibaren sabah 9,30 dan akşam 16 ya kadar ve müs temirren açık olacağını muhterem müşterilerine bildirir. Cumartesi gün leri için gişe saatlerimiz 930 - 11,30 olacaktır.