31 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Sovyetler şürası bugün toplanıyor Şüra Ukrayna ve Beyaz Rusyanın ilhakını tasdik edecek Paris 31 — Sovyetler yüksek şürası bugün Moskovada Kremlinde toplana- caktır. Alman gazeteleri buna büyük ehemmiyet vermekte, verilecek karan Jarı merakla beklemektedir. 'Tahmin edildiğine göre Sovyetler şürası Ukrayna ye Beyaz Rusyanın ik bakını tasdik edecektir. Başvekil E. Molotof bu münasebetle bir nutuk irad ederek Sovyet Rusyanın harici politikasından bahsedecektir. Alman gazetele- ri B. Molotofun Almanya ile Sovyetler arasındaki paktın ittifaka tahvilinden bahsedeceğini ümid ediyorlar, Herhalde B. Molotofun Sovyetler - Alman dostluğundan bahsedeceği ve harbin mesuliyetini İngiltere ve Fransaya tahmil eyliyeceği, fakat bitaraflık siyasetine devam edileceğini söyliyeceği tahmin ediliyor. Fakat bu bitaraflık City of Flint hâdisesinde olduğu gibi Almanya lehinde olacaktır. Alman gazeteleri Amerikaya hücum etmeğe başladılar Amerikanın bitaraflığının inkişaf tarzı dikkatle takib edilmelidir Paris 31 — Alman gazeteleri Amerika âyanı tarafından ambargonun kal Gınlmasiına karar verildiğinden bahselmeğe başlamışlardır. Yarı resmi Corres- pondence Poliligue yazdığı bir makalede diyor ki; sAmerika iki ülçü kullanmaktadır. Bu, gizlenmiyor. City of Flint vapu- rundaki hareket tarzı buna delildir. Bunun için Amerika bitaraflığının inkişa- fı dikkatle takip edilmelidir.» Amerikadaki Alman bankaları Paris 31 — Nevyorktan gelen hsberlere göre Amerika hükümeti Amerikâ- daki Alman bankalarının faaliyeti hakkında tahkikata başlamıştır. Bazı istic- vaplar yapılmıştır. Adli takibata beşlanması muhtemel İngiliz tayyareleri Almanya üzerinde uçuş yaptılar Yondra 31 — İngiliz tayyareleri dün Almanyanın şimalinde birçok Keşif oçuşları yapmışlardır. Almanların şiddetli ateşine rağmen birçok resimler çe- kilmiştir. Almanlar taarruz hakkında henüz Göring İngiltereye havadan hücum edilmesini istiyor bir kısım generaller buna muarız Londra 31 — Almanların nereden taarruz edecekleri etrafında münakaşa» Jar yapılmaktadır. Yorkshir Post gazetesinin askeri muharriri diyor ki: «Taarruzun geçen hafta yapılması mukarrerdi. Fkat Göring'in ısrarı üze- rine taarruz tehir edildi. Göring ve amiral Reder taarruzu garp cephesinde ya- pılmamasını havadan İngiltereye şiddetli taarruzlarda bulunulmasını karar veremediler isti yorlar. Ambargonun kaldırılması üzerine İngiltere Amerikadan çok miktarda tayyare alırsa bunun güçleşeceğinden bahsediyorlar, Birçok Alman generalleri bu plâna muhaliltir. Böyle bir teşebbüs akim kalırsa bunun Alman prestijine ağır bir darbe olacağını ileri sürüyorlar. Henüz bir karar verilemediği anlaşılmaktadır.» Batırılan Alman tahtelbahirleri Paris 31 — 28 birincileşrin tarihli Alman tebliğinde Almanların şimdiye kadar 3 tahtelbahir kaybottiklerinden bahsedilmektedir. Bu miktar doğru de- Rildir. Çünkü yalnız Fransızlar bundan fazla tahtelbahir batırmışlardır. İn. gilizlerin batırdikleri tahtelbahirler ise bundan çok fazladır. Parti değiş grupu toplanıyor Riyaset divanı için Partice gösteri- lecek namzedler kararlaştırılacak Ankara 31 (Telefonla) — Medlis parti grupu bugün öğleden sonra saat 15 de içtimaa çağrılmıştır. Bu içtimada intihap müddeti biten meclis riyaset divanı için partice gösterilecek namzedler görüşülecektir. Meclis riyasetine bay Abdülhalık Rendanın yeniden vamzed gösterileceğine kati nazarile ba- kılmakta, reis vekilleri, idare âmirleri ve divan kâtipleri arasında esaslı bir ik yapılmıyacağı sanılmaktadır. Riyaset divanı intihabatı, allıncı intihap devresinin birinci içtima yılı- nm ilk inikad gününe tesadüf eden yarınki çarşamba günü yapılacaktır, Fırtınanın sebep olduğu kazalar Karaburun önünde tuz yüklü bir motör yandi İzmir 30 (Akşam) — Dün saat 14 de Marmarada ansızm çikan le dos fırtması yüzünden Kadeş vapu- Tu güçlükle Bozcaadayı tutmuş, se kiz saat süren müthiş fırtınadan sonra yoluna devam ederek bugün dört saat rötarla Ilmanımıza gelmiş- tir, Yolcular müthiş tehlike atlattıkla- rini, fırtına esnasında vapurun dal- galar arasında çalkalandığını ve dü- söylemktedirler. Marmarada dalga- Jar arasında bocalayan üç Yunan vapuru gördüklerini de ilâve ediyor. lar. K Ayvalık hattından bugün beklenen Saadet vapuru fırtınadan Bozcaada- ya iltica ettiği için gelememiştir. Dün gece İzmirden İstanbula hare. ket eden İnhisar idaresine aid 550 ton tuzu hamil Hasan kaptanın İhsan Hüda motörü fırtınadan Karaburun iskelesine iltica ettiği sırada çıkan yangın neticesinde sahile yüz metre uzâkta batmıştır. İçindekiler kur. tulmuşlardır. Rodos adası civarmda fırtınadan bir İtalyan vapurunun battığı bura- da söylenmektedir. Gaz yüklü bir yelkenli yandı İskenderin 390 (A-A.) — Şehrimiz. den Mersine götürmek üzere 4 bin te. neke gaz ve benzin yüklü bulunan büyük bir yelkenlide dün ani bir in- filâk olmuş ve yangın çıkmıştır. Yan- gın birkaç saat sürmüş ve yelkenli batmıştır. Yelkenlide bulunan iki er- kek çocuk da kurtarılamıyarak yan- mıştır. Fırtına hafifledi Lodos fırtınası” dün gece 22 den sonra tedricen azalmış, 24 de ise hiç kalmamıştır. Bandırma seferini ya- pan Trak vapuru, dün gece, tam vaktinde limanımıza gelerek Galata rıhtımına yanaşmıştır. Içinde cenaze bulunan bir motör Dalgalara kapılarak Burgaz adasından Kartala sürüklendi Burgaz adasına bağlı Birinci isim- li ve Hasan kaptanın idaresindeki bir motör dün saat 12de Burgaz adasından Sen Jorj mektebinin baş rahibinin cenazesile mekteblen 9 rahip ve rahibeyi alarak Büyükada- ya hareket etmiş. epeyce açıldık. tan sonra motörü birdenbire bozül- muştur. Kaptan yola devam etmek üzere yelken açmağ&. teşebbüs elmiş- se de şiddetli fırtınadan yelken par- çalandığından motör dalgalara ka- pilarak Kartal çimento fabrikasına doğru sürüklenmeğe başlamış ve ni- hayet fabrikanın önünde karaya vur- muştur. Fabrika işçilerinden Cemal, Salâhaddin ve Hüseyin derhal yeti- şerek motörün içinde baygın bir hal- de yatan rahip ve rahibelerle müret- tebatı dışarı çıkarıp çimento fabri- kasında tedavi altına almışlar, Kadı. köy Sen Jorj mektebinden gelen bir otomobil de, motördeki cenazeyi Ka- dıköye nakletmiştir. Uçuruma yuvar. lanan kamyonet İçindekiler mucize kabilin- den kurtuldular İzmir 30 (Akşam) — Evvelki gün içinde 13 yolcu taşıyan şoför Mehmed idaresindeki kamyonet Muğlaya kırk kilometre uzakta dingili kınlarak bir uçuruma yuvarlanmıştır. z Altı defa takla attıktan sonra bir fundalığa yaslanan kamyonet parça- lanmıştır. Yolculardan Dalaman nâ- hiye müdürü Nuri, bir kadın, üzüm- cü Mustafa baş ve ayaklarından ağır, diğerleri hafif yaralıdırlar. Mucize kabilinden kurtuldular. Garp cephesinde hatlarının geri tayyareler Alman sine uzandılar Alman umumi karargâhı Godesberg'e nakledildi Paris 30 (A.A) — Havas ajansı bil diriyor: Faaliyetsizlik içinde geçen uzun günlerden sonra bügün tayya- reler havalanmıştır." Avcı tayyare fi- Yotillalarmın himayesi altında keşif tayyareleri, Alman hatlarının gerisi- ni tarassut, etmişlerdir. Hava şeraiti- nir düzelmesi, Fransız - İngiliz keşif tayyarelerine, bol malümat toplamak imkânını vermiştir: Bir çok Alman kıtaatının ateş hat- tı gerisinde toplandıkları ve Rhin nehrinin sol sahilinde sevkulceyşi büyük ehemmiyeti haiz tahşidat ya- pıldığı şu sırada, bu malümat, bilhas- sa mühimdir. İtalyanın Daily Telegraph Karada, ileri karakollarımızın fan diyeti aym şekilde devam etmekte ve bu faaliyete, her Iki taraf topçusunun müdahalesi ve Fransız ileri karakol mevkilerine karşı yapılan ufak taan ruzlar inzimam etmektedir. i Alman karargâhı Paris 80 — Alman umumi karam! gâhı Godesberğe nakledildiği teeyyüd ediyor. Geçen sene Hitler - Chamberv' lain mülâkalı burada yapılmıştı Fransız tebliği i Paris 30 (A.A.) — «30 ilkteşrin saş bah tebliği: Gece sükünetle geçmiş« tir. Düşmanın bazı baskın hareketle» rini tardettik. iş politikası gazetesi diyor ki: “ İtalyanın aldığı vaziyet şarki Akdenizin başlıca iki devleti, Türkiye ve İtalya arasında Balkanların birliği yolunda faal bir teşriki mesai yapılabileceği ümidini kuvvetlendirmektedir . ,, Londra 30 (A.A) — <Deliy Tele- graphs ın diplomatik muharriri, İtal- ya tarafından son senelerde edilen siyaseti uzun bir makalede tetkik etmektedir. Muharrir, Mussoüninin itldalci ta- vassutunu Hitlerin kabul etmemiş olmasına teessüf eylemekte' ve Mus- önüne geçmek için her şeyi | yaptığı harbin Akdenize yayılmama- sı hususundaki kararından do'ayı ai. | kışlamaktadır. Mussolininin son haftalardaki hattı kareketi ise onun gerek bir İtalyan ilderi, gerek. enternasyonal bir devlet adamı olarak mevk'ini in- kür kabul etmez bir tarzda yükselt- miştir. Şimdiki harpte aldığı vaziyet Mussolininin iktidar mevkiine geleli- beri muhtelif münasebetlerle göster- diği kiyasetli muhakemenin yeni bir delilidir, Bu cihet, Şarki Akdenizin başlıca iki devleti, İtalya ve Türkiye arasında Balkanların birliği yolunda faal bir teşriki mesat yapılabileceği ümidini kuvvetlendirmektedir. İngil tere ve Fransa da Balkan antantın- dan ayrı kalmakta ısrar ederse Buk garistan nezdinde bütün nüfuzlarını kullanacaklardır. Filhakika İngiltere, Balkan devlet- lerinin harbe sürüklenmesini istemi- yor, Bizzat kendisi Fransanın yanın« da harbe girdi ise münhasıran AL manyanın cebren bütün Avrupaya hâkim olmasına mani olmak içindi. Tramvayla otobüs çarpıştı Otobüs saatçi dükkânına girdi 4 yaralı var Dün akşam saat 18,45 de Çarşıka- pida bir otobüsle bir tramvay çarpış- #mış, kaza neticesinde dört kişi yara- lanmıştır. Vakanın tafsilâtı şudur: Edirnekapı Cihangir arasında işle» yen şoför Abdullah oğlu Aslanın ida- resindeki otobüs Çarşıkapıya geldiği sırada bir Topkapı - Sirkeci tramva- yile ani olarak çarpışmış, bu şiddetli çarpışmada tramvayın ön camla- rile sahanlığı parçalanmış, hızını ala» mayan otobüs çarpışmayı müteakib, oradaki saatçi dükkânının vitrinleri- ni aşağı indirerek içine girmiştir. Kazada vatman Hüseyin, Fatihte oturan İbrahim, Karâmürsel mensu- cat fabrikasında çalışan Feridun, Süleymaniyede oturan bayan Semi- ha yaralanmışlar ve derhal imdadı sıhhi otamobilile hastaneye kaldıni- mışlardır, takip İ Eğer Almanya, şimdi ve ronraları Balkanlara hâkim olmağa teşebbüs ederse İngiltere oralarda da taarruz za mukavemet imkânını bulacaktır, i Fakat Balkanlılar (o bitaraflıklarını | müdafan hususunda birleşik Kaldık- ları müddetçe İngiltere onların bu kiyasetini takdir ve dostluğunun müzaheretini onlara temin eyliyecektir. Üç büyük devlet arasında çgirişil- miş olan şimdiki harbin bu üç dev- Jet arasında neticelenip neticelermi- İ yeceğini söylemek bir kehanet olur. İngiltere ve Fransa yeni dostlar ye düşmanlar bulabilirler. Fakat şuna emin bulunuyorlar ki, hiçbir Avrupa devlet bitaraflığını müdafaadan baş- ka bir sebeple bu harbe girmiyecek- tir. N Rusyanın Balkanlarda gözü olup olmadığını ve ihtilâlı cenubu şarkiys de sirayet ettirecek mahiyette bulu nup bulunmadığını istikbal göstere- cektir. Geçen harbin sonunda, sulh mua hedeleri galip gelen mubaripler ta- rafından dikte edilmişli, Bitaraf memleketler bilil silâhsız bulunduk- larından haklarını arayıp temin ey- lemek imkânmı bulamamışlardı. Fa- kat bu harpte böyle olmayacaktır. Sulhun akdinde bitaraf mem'eketle. rin noktai nazarı kati bir rol oyna- yacaktır, z Polonyada Alman hâkimiyeti Sokaklarda yaya kaldırımın dan yalnız Almanlar ürüyorl Kopenhag 30 (A.A.) — Berlongoka 'Tidende gazetesinin Berlin muhabiri, yazıyor: ; Polonyada sokaklarda kadın ve erş kek bütün Lehliler yaya kaldırım Almanlara bırakmağa, Alman su veyahuğ Nasi partisi subayla; şapka çikarmak suretile selâmlamağ mecburdurlar, Mağaza sahipleri, Almanların işi Leblilerden evvel görmeğe metini durlar, Lehlilerin Alman kadınların söz söylemeleri yasaktır. Aksi takdi. de şiddetli cezalar verilecektir. Kopenhag 30 (A.A.) — Alman kip yaandanlığı, Polonyada günlük ihti yacı geçen eşya salışını yasak etmiş ve bir çok müsadereler yaptırmıştır.