30 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

30 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

8 'EREF STADI: Galatasaray, Vefaya 7-0 galip geldi Sarıkırmızılılar çok güzel oynıyarak Vefayı açık bir Seyi fari Himemiller Dünkü Galatasaray - Vefa Haftanın en mühim liğ maçı dün Şeret stadında Galatasaray ilç Vefa takımları arasında yapıldı. Müsabaka beklenmiyen büyük bir sayı farkiyle Galatasaray lehine neti- celendi. Takımlar sahada karşılıklı olarak şu kadrolarla yer aldılar; Galatasaray: Osman - Faruk, Ad- --Balim, Bo- Vefa: Safa - LüffI, Süleyman - Va- hir, Hakkı, Safer - Necib, Muhteşem, Sulhi - Mehmed, Garo, Ahmed Âdemin hakemliği altmda- ki müsabakaya çok sıkı bir rüzgâr altında başlandı. Rüzgârı arakasına alanı Vefalılar Galatasaray kalesine bir! kaç hücum yaptılarsa da bir netice vermedi, Rüzgârı daha güzel hesap- Uyan sarı kırmızılılar üçüncü daki- kadan itibaren Vefa kalesini bir taz- yik çembrine aldılar. Nihayet beşinci dakikada bu baskı semeresini verdi. İleri bir pası alan Cemi! topu sürerek kaleye kadar girdi ve çok yakından sıkı bir şütle ilk Galatasaray golünü yaptı. Bu golle daha ziyade açılan Galatasaraylılar hücumlarını arttır. dılar, Vefa müdafaası çok müşkül va- ziyetlere düşüyordu. 14 üncü dakika- da gene Cemil bir ileri pasini göle çe- virerek ikinci Galatasaray gölünü de kaydetti, maçında Boduri rik peşinde Devre sonlarına doğru bir Galata- saray hücumunda Vefa müdafi kas- di bir hareket yaptı. Penaltı cezası verildi, Salim bunu avuta atarak ka- çırdı ve devrede 2.0 Galatasaray lehine kapandı. İkinci devreye Galatasaray rüzgâr. la başladı, Daha ilk dakikada haki. miyeti aldı. Sarı kırmızılılar Vefa ka- lesini sardılar, Yeni bir hücumda Vefa &leyhine ikinci bir penaltı oldu. Bo- duri bunu göle çevirdi. Biraz sonra tekrar Buduri dördüncü ve Salâhad- din beşinci golleri yapmakta müş- külâta uğramadılar. Çok geçmeden Salâhaddin Galata Sarayın altıncı golünü kaydetti, Oyu- nun bitmesine üç dakika kala Cemil kaleye bir şöt attı. Safa bunu bloke edemedi ve top kale çizgisini geçti. Hakem burada tereddüd etti, Fakat yan hakem ortayı gösterdi ve maç ta "1 - O gibi bir büyük farkla Galatasa- rayın galibiyetile neticelendi. Vefa Galatasaray maçından evvel ikinci küme maçlarına devam edildi. Beylerbeyi - Şişli arasındaki karşı- laşma, güzel bir oyun oynıyan Bey. - lerbeyinin 2 - 1 galibiyetile netice lendi, Ortaköy - Alemdar maçında da Or. taköylüler 3 - 1 galip geldiler, FENER STADI: “enerbahçe, Beykazla!. 1 berabere kaldı; İstanbulspor, Kasımpaşayı 3-0 yendi Fenerbahçe stadında günün ilk maçını, ikinci kümeden Beyoğluspor ie Anadolu yaptılar. Bu müsabaka bütün gayretlere rağmen İl bert berlikle bitti, İstanbulspor - Kasımpaşa Günün ikinci maçını İstanbul. sporla Kasımpaşa yaptılar. Hakem Halidin idare ettiği bu maça İki ta- yi da mutad kadrolarile çıkmış ye devrede rüzgârı lehine alan İstanbulsporlular hemen bâkimiyeti tesise muvaffak olarak Kasımpaşayı adamakıllı sıkıştırmışlardı. Nihayet İstanbulsporlular solaçığın yaptığı bir akında ilk gollerini kazandılar ve devre 1-0 İstanbulspor lehine bitti, İkinci devrede Kasımpaşalılar ra- kiblerine mukabele etmek için çok çalıştılarsa da İstanbulsporun bu devrede de tutturduğu iyi oyundan kendilerini kurtarmağa muvaffak olamadılar ve 15 inci dakikada yine İstanbulspor solaçığı İkinci golü, dev renin sonunda da Cihad üçüncü golü yaptı ve maç İstanbulsporun 3-0 gü» Hbiyetile bitti. © Fenerbahçe - Beykoz Günün son maçını Fenerbahçe ile Beykoz yaptılar. Hakem Feridunun idaresinde oynanan bu oyuna iki ta- kım da şu kadrolarile çıkmıştı. Fenerbahçe: Cihad - Lebib, Faruk - Esad, Angelidis, Ali Riza - Basri, Re- bii, Yaşar, Semih, Pikret, Beykoz: Safa - Bahadir, Halid - Mustafa, Kemal, Mehmed - Kâzım, Galip, Şehap, Ali, Turhan. Oyuna Beykozlular başladılar, Fe- nerbahçeliler tamamile maç netice. sinden emin bir tarzda rüzgârın yar- dımı ile rahat rahat oynuyorlardı. Fakat dakikalar ilerledikçe Beykozun gayretle oynıyan müdafaasını bir türlü geçip netice alamiyorlardı. Bu hal devrenin yirmi beşinci dakikasına kadar devam etti, 25 inci dakikada geriden bir pas alan Basri topu keh- di gayretile sürerek akabinde attığı güzel bir şütle takımının yegâne go lünü yaptı, Fenerbahçe bu devrede hâkim oy- namasma rağmen başka sayı kazan mağa muvaffak olamadan devdeyi 1:0 bitirdi. İkinci devreye iki takım da canlı başlarlılar. Fenerliler işin ehemmiye- tini anladığından sayı çıkarmağa, TAKSİM TADI TADI: — Beşiktaş, Hilâli 10-0; Topkapı, Süleymaniyeyi 2-1 yendiler Taksim stadında günün ilk maçı ikinci kümeden Yıldız ile Demirspor klüpleri ara- sında yapıldı. Basrinin idare ettiği bu magı Uk devre üç, ikinci devrede de bir sayt ya pan Yıldız takımı 4-0 kazandı. SÜLEYMANİYE - TOPKAPI Günün ikinci maçı Süleymaniye ile Top- kapı arasında yapıldı. Şazi Tezcanın idare —. maça Kamal e kadro- jeymaniyenin. hücumüle dı, müidafaasında kesilen bu hücum derhal 8 taraftan mu» 'kabele gördü. Rüzgürln oynıyan Topkapıli- lar enerjik çalışaruk üstünlüğü temin etti. ler. Rüzgârın da yardımile bu tazyik fazla» Jaştı, Ve bu sırada müdafilerin uzaklaştıra. madığı bir topu yakalıyan Sabahaddin sıkı bir şütle Topkapının ik golünü yaptı. Bu sayı Süleymaniyeyi harekete getirdi. Rüzgâr altında olmalarına rağmen ksa paslarla Topkapı kalesine indiler. Çekilen şütü kaleci olinden kaçırdı ve Daniş yeti- gerek beraberliği temin etli, Devrenin son- larına doğru bir korner atışından Topka- Pılılar sağiçleri vamtastle ikinci gollerini de yaptılar ve birinci devre 3-1 Topkapı lehine bitti İkinci devreye Süleymaniyeliler büyük bir hizla başladılar. Rüzgürin yardımile derhal Topkapı kalesini çenber içine aldılar. Mü- sabakanın nibayetine kadar bu tazyik de- vam ettiyse do muhacimlerin beceriksizliği ve Topkapı müdafilerinin canlı çalışmaları netice almalarına mâni oldu ve müsabaka lik devrede alınan netice değişmeden 2-1 Topkapının galibiyetile bitti, BEŞİKTAŞ - HİLÂL Günün son maçı Beşiktaş ile Hilâl ara- sında yapıldı. Tarığın hakemliği altında yapılan bu maşa Hilğililer on kişilik ve za- yaf bir kadro ile çıktılar. Beşiktaş şu şekil- de oynuyordu. Şevket - Taci, Faruk - Hüseyin, Feyzi, Lu İbrahim, Sabri, Hüsnü, Şeref, e. Oyuna Beşiktaşın hücumile başlandı. m. | Milliler rüzgâr altında olmalarına râğmen Beşiktaş hücumlarına 25 dakika mukabele etliler ve 25 inci dakikadan itibaren Beşik- taşın golleri başladı. Hüsnü vasıtasile üst- Üste 3 gol yapan Beşiktaşlılar devrenin son- larına doğru Şerefin yaptığı 2 İbrahimin yaptığı bir sayı ile göl adedini altıya çıkar- dılar. ği İkinci devreye Hilâl rüzgüri lehine ala- rak başladıysa da çok goçmeden Beşiktaş tekrar hâkimiyeti aldı ve biri Hilâl müda- Pileri tarafından olmak üzere dört gol da- ha yaparak maçtan 10 - O galib çıktı, Galatasaray » Fener bugün karşılaşıyor Cümhuriyet bayramı tatilinden istifade çi bugün Taksim stadında saat 15 de yapı- Jacaktır. gerek yl em sakımlla üdleri Muhteliti pe Halki ağu şema caktar, Adanada lig maçları Adana (Akşam) — Seyhan bölgesi fut- bol lig maçları fikstürü beden terbiyesi umum müdürünce tasdik edilerek gelmiştir, Lig maçlarına ikinciteşrinin ilk haftasında, başlanacaktır. Dünkü maçların neticeleri TAKSİM STADI : Yıldız - Demirspor Topkapı - Süleymaniye Beşiktaş - Hilti ŞEREF STADI : Ortaköy » Alemdar Beylerbeyi - Şişli Galatasaray - Vefa m 1 ün Beyoğluspor - a İstanbulspor - Kasımpaşa Fenerbahçe - Beykoz Beykozlular da bu neticeye razı ola- rak Azami derecede müdafaaya ehem- miyet veriyorlardı. Oyun bu şekilde daha ziyade Beykozun gâyreti ile 35 inci dakikaya kadar devam etti, 37 nci dakikada sağdan yapılan bir Beykoz hücumunda ortalanan topu kale yakınında, yakalıyan Kâzım ka- rışıklıkta içeri atarak takımını bera. bere vaziyete getirdi. Bu golden sonra Fenerliler canlan- dılar ve Beykoz kalesini sıkıştırdılarsa da vaktin azlığı başka sayı yapmala. rna imkân birakmadı ve maç l-il 30 Teşrintovvel 1939 Iranın harici siyaseti Şahinşah İranın bitaraf kalacağ kalacağını, Sovyet Rusya ile ticari münasebetlerin normal hale geleceğini ümid ettiğini söyledi Tahran 29 (A.A) — Pars ajansı tebliğ ediyor: Mebusan meclisinin 13 nci içtima devresini açan Şahin- şah, hükümetin sarfettiği gayretlerin iktisadi ve içtimai sahalarda mükem- mel neticeler verdiğini kaydetmiş ve İranın harici siyaseti hakkında şun- ları söylemiştir: Bütün memleketlerle ve bilhassa komşularımızla olan münasebetleri. miz dostluğa ve karşılıklı hürmete dayanmaktadır. Sovyetler Birliğile olan ticaret mu- kavelesinin müddeti bittiğinden iki memleket arasındaki ticaret müba- delelerinde bir tevakkuf olmuştur. Öyle ümid ediyoruz ki doğrudan doğ- ruya müzakerelerle ve karşılıklı hüs- nüniyet sayesinde meri kanunlar nâ- zarı itibare alınırsa vaziyet tekrar normalleşecektir. Avrupa harbine müteessifiz. Hü- kümetimizin siyaseti kati bir bitaraf- lıktır. Fakat harbin devamı bütün milletleri mali ve iktisadi zarara 80- kacaktır ve binaenaleyh bütün dün. ya medeniyeti için de bir tehlike teş- kil eder.. Sulhün biran evvel tekrar amm teesslisünü temenni ediyoruz, alyada takdir ettiğini ve bu inkılâbın tehakku- kuna çalıştığını görmekle memnunuz. BU- hassa fikir ve beden Atam: Posta, telgraf ve telefon. Şimdiye kadar milli banka müdürü olan general Emir Hosrevi Maliye, General Ahmed Nah çeran: Harbiye, Vasigi: Ticaret, Muham-, med Sururi: Adliye, General Tadijtaç: Ziraat. Muli banka umumi müdür muavini Fars sin bu bankanın umum müdürlüğüne ta- yin edilmiştir. Saadâbat paktı devletleri toplantısı Tahran 20 (AA) — Saadabad paklını imza etmiş olan devlet mümessiilerinin yakında bir toplantı yapacağına dair ya- bancı memleketlerde çıkan şaylalar İran siyasi mahafilinde tekzip edilmektedir. Bu Şarlalar esassızdır. iskoçya üzerinde hava muharebesi Ingiliz tayyareleri Almanya üzerinde yeniden keşif uçuşları yaptılar Londra 29 (A.A.) — İskoçya'dan ge- len malümata gör€ hava tehlikesi işa- reti verildiği zaman halk mahzenlere girmekten ise hava muharebelerini seyretmeği tercih etmektedir. Dün Umbie ahalisinden 600 kişi fe- ci bir hava muharebesine şahid ol muştur. İngiliz tayyareleri ellerinden kurtulmak istiyen bir Alman tayya- resini kovalamakta idiler. Alman tay- yaresi kurtulmak ümidile havada teh- " iikeli enmbazlıklar yapmakta ve onun bü hareketleri her defasında İngiliz tayyareleri tarafından tekrar edil mekte idi, süratle inmekte idi. Tayyare nihayet başaşağı seri bir iniş yapmış ve top- rağa çarpmıştır. Pilot tayyareye hâ- kim olmak için son bir gayret sarfe- derek tekrar havalanmak ümidile pek Arızalı olan arazide bir müddet te- kerlekleri Üzerinde ilerlemeğe teşeb- büs etmiş, fakat bir taş yığınına çar- parak bir tepenin yamacında parça- Janmıştar. İngiliz tayyareleri Almanya üzerinde Londra 29 — İngiliz tayyareleri Ce- nubi Almanyanın muhtelif mintaka- Alman tayyaresi taklak atmakta, |-Jarı üzerinde keşif uçuşları yapmıştır. bir kanadı üzerinde âni virajlar yap- | Tayyarelerin hepsi hareket üslerine makta ve 3 arasıra baş döndürücü bir dönmüştür. Bayramımızın hariçte akisleri (Baş tarafı 1 İnci sahifede) ve Yakın Şarkta büyük barış ve ni- zam unsurlarından biri haline gelen bu memleketin başardığı terakkileri bilhassa kayd ve işaret eylemektedir. ler, Ayni barış ve nizam telâkkilerine malik olari Yunanistan ve Türkiye, Balkanlarda, yegâne gayesi buna İş- tirak eden milletlere müsmir ve mü- salemetperver bir sayi imkânı temi- nine matuf bulunan bir nizamın te melini teşkil ediyorlar. Katimerini, Eleftron Vima ve diğer gazeteler Türk milletinin mü- salemetperver emellerinde ve bütün komşularla müşterek bir refah için tinin kendi yanında almış olduğun- dan emin olabileceğini yi Gazeeler aynı zamanda Atatürkün hatırasını hürmetle aniyorlar. Ezcümle Eleftron Vima gâzetesi di. yor ki: «Dost ve müttefik Türkiye ilk defa olarak bu büyük yıldönümünü Ata türksüz kutluyor. Fakat, haleflerine Türk milletinin kendisi tarafından çizilen büyük yol üzerinde sevkini il- hâm için Onun sadece hatırası, s0» dece gölgesi kâfidir.» — Rador ajansı bil- diriyor: Bütün Rumen gazeteleri, Türki- ye Cümhuriyetinin 18 nel yüdönümü mü- nasbetile sitayişkârane makaleler neşre- diyorlar. Romanya gazetesi bu hâdiseye bir çok fotoğraflarla tam bir sahife tahsis etmiş ve modern Türkiyenin tarihçesile kuğre- tini ve Romanya İle olan münasebatını tebarüz ettirmiştir. Tumpul gazetesi ilk sahifesinde neşret- tiği bir makalede, torakkiperver bir Cüm- huriyet olan Türkiyenin katettiği yolu bildirmekte ve onun müsalemetperver Ül“ külerini, Kemal Atatürkün silinmez vasıf- larını ve Türkiye Se Romanya arasındaki dostluğu tebarfir ettirmektedir. Üniversul gazetesi, Türkiyenin son 16 yıl içinde yaptığı içtimai, siyasi, Iktisadi özden cila ilmi dr ve kültürel inkılâpları ettiriyor ve diyor ki; «Atatürkün yapıcı dehâsı bütün millet. lerin takdir ve hayranlığını mucib olan bir eser başarmıştır, Rumen milleti muaz- sam başarılarından dolayı takdir ve haj- ranlık hislerini Türk milletine arzeder.» Kurentul gazetesi, Türkiyenin siyasi, ik- tisadi ve kültürel sahalardaki başarıların dan dolayı mağrur ve müftehir olabilecö- ğini yanıyor ve şöyle diyor: «Atatürk, İsmet İnönünün şahsında li- yakatli devamcısını bulmuştur. Le Moment, ilk sahifesine cAlatörkten, İsmet İnönüyes başlığı altında neşrettiği maksleye tahsis etmektedir. Diğer bütün gazeteler de dost mütlefik Türkiyenin başardığı esere karşi takdir ve hayranlıklarını bildiriyorlar. Mısırda Kahire 20 (AA) — Mısırda bütün mil- Tet, bütün matbuat Türkiye mil! bayramı münasebetile sevinç o göytermekte, büyük şahsiyetler Türkiye sefareline giderek teb- riklerini arsetmektedirler.” Mukattam gazetesi: «Türkiye milli bayramını kutluyor, bü- tün Şark milletleri bu bayramın neşesine iştirak ediyor» başlığı altında neşrettiği bir makalede, Türkiyenin geçirdiği müca- delenin, milletin rönesans İçin wivi bir âmil ve Türkiyenin hayatında ve sayi ve devamı tahlil ve tebarüz bütün sahalarda bir inkılâb olduğunu, tam bir bayram için yokluğu hüzün veren. Atatürkün kendisine halef olarak manevi kardeşi ve en iyi dostu Ismet İnönüyü bi- raktığını, Atatürk tarafından çizilen yol- da salim idarenin İnönünün idare ve de- hâsı altında devam ettiğini ve vatanperver bir şahsiyet olan İnönünün kardeş milleti terakkiye doğru götürmek- $e bulunduğunu bildirmekte ve bu sevinç ve şerefli gündö tebriklerini sunarak kür- deş milletin terakkiyalını hayranlıkla tak dir etmekte olan bütün Şarkın da bu teb- rike iştirak erlediğini kaydeyledikten son» pa Türkiyenin tarihine şeref sahifeleri ilâ“ ve eden bu mill bayramında müstefid ol- duğu medeniyet ve barışın bütün Şark için temadisi temennisini Hâve eylemekte- dir» Elahram gazetesinde, Gallini paşa, Türk rönasansının bir tari yaptıktan sanra, evveloe inhilâl eğmiş olan Türkiyo- nin İsmet İnönünün kiyasetli idaresi aj- tında az zaman zarfında, Akdeniz havza» sında ve Balkanlarda hesaba katılması icab eden bir millet haline gelmiş olduğu nu kaydeylomektediz.