1 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

BER aş ge 1 'roşriisulu kvod Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika Almanya, Polonyada bir himaye hükümeti kurmağa çalışıyor Bir Leh profesörünün himaye hükümetini kurmak için ileri sürdüğü şartları Hitler reddetti Paris 1 — Almanya Har'eiye Nezazetinden yüksek bir memur, Almanyanın işgali Alında bulunan Leh toprak'arında Bohemya ve Moravyadaki Hacba hükümetine ben- ziyen Polonyalı bir İonya ricalile görüş fırkanın şefi olan Sik reddelince Polonyadaki maileyh de mm aörlerinden Ri müştür: hükümeti kurmak için Varşovaya gitmiş ve orada bâzı Po- şefi Karcivlekiye müracaat etmiştir. Mu- hariciye memuru, Krakovi üniversitesi profe« , wemsileyh de teklifi kabul için şu şartları ileri sür- 1 — Polonyada bulunan Alman askerleri tamamen çekilecek, 2 — Mülk! ve askeri Mdare Polonyalılara tevdi edilecek 3 — V. 'amyed ve müsaderelere nihayet verilecek ve Polonyadan alınıp Almanyaya gönderilmiş olan mallar iade edilecek, 4 — Müstakli hü- kümet şeklini tayin için reyilma bas vurulacak, 5 — Almanyadaki Polonya esirleri sef- Des bırakılacak şartları reddetmiş e memleketlerine iade edilecektir. B, Hitler, kendisine bildirilen bu İsviçre İtalyan nazırlarının değişmesine ehemmiyet veriyor Bund gazetesine göre Romadaki Alman sefirinin Berlin seyahati bu tebeddül ile alâkadardır Budapeşte 1 — İtalyan r yük b k; beyanından çekinmekte ve yeni ni Bu söylemekle iktifa ey” ktadir. olduğunu yazıyor. rlarında vuku bulan tebeddül, burada bü- İle takip ediliyor. Macar siyasi mahafili bu hususta mütalâa urların mütehassıslardan mürekkep olduğu- Daily Heralda göre Sovyetler İsveçi Moskovaya murahhas göndermeğe davet ettiler Stokholm 1 — Dai'y Hera'd gazetesi istihbaratına atfen Stokholmdaki getirinin isveç hül haberleri olmadığını beyan ediyorlar. Molotofun nutkundan sonra Finlândiya metini Moskovaya bir heyeti murahhasa gönder * ettiğini yazıyor, Salâhiyettar İsveç mahafili, böyle bir Gi veten hükümeti bir tebliğ neşretti Londra i — Helsinskiden gelen haberlere göre B. Molotofun Yüksek Sov. yet meclisinde irad ettiği nutkun Finlândiyaya taallük eden kısımları müşkül bir vaziyet doğurmuştur. Finlândiya hükümeti, nutkun metnini albr almaz, gece saat dörtte toplanarak müzakerede bulunmuş ve bu hususta bir tebliğ neşi miştir, Tebliğde, Finlândiya hükümetinin Sovyetlerle müzakeresinde zoraki olmıyan bir sureti tesviye bulmağa çalıştığını ve Sovyet Rusyanın 1922 tarihli ademi tecavüz piktı mucibince Finlândiyanın istiklâline ve hududla- rına riayet edeceğini ümid ettiğini beyan ediyor, Helsinskideki Reuter muhabirinin işarına göre nutkun Finlândiyadaki #kisleri o kadar şiddetli olmuştur ki, Moskovaya gitmekte olan Finlândiya heyeti murahhasasmın geri çağrılması düşünülmüş iken bundan vaz geçil- müştir. Helsinski 1 — Finlândiya heyeti murahhasası, dün akşam Moskovaya ha- reket etmiştir. Heyet, Sovyet tekliflerine, Finlândiyanın mukabil tekliflerini hamil bulunuyor. Söy ndiğine vie bu mukabil teklifler, Finlândiyanın ya- pacuğı son müsaadatı ihtiva Alman Valileri, Rusya olmadan taarruza geçmenin feci bir hata olacağını söylüyorlar Londra 31 (AA) — Yorkshire Post gazetesinin askeri muharriri ya- yor: Alman valiler geçen haftaki toplantıda Hitlerden, Sovyetler Birli- ğinin harbe girip girmiyeceğini -sormuşlardır, Hitler, bu suale menfi ce- vap vermesi üzerine, valler Rusya olmadan müttefiklere taarruz etme- nin feci bir hata olacağını bildirmişlerdir. Söylendiğine göre, Alman baş kumandanlığı von Braüchitseh'den alınacak ve pek yakında genel kur. mayda değişiklikler olacaktır. Defterdarlar arasında tayinler Ankara 31 (Telefonla) — Mardin defterdarı B. Halil Mitst Maraş, Bin- göl defterdarı B, Turhan Mardin, 'Trabzon defterdarı B. Reşid Balıke- #ir, Niğde defterdarı B. Aziz Trab- zon defterdarlığına tayin edilmişler. dir. KR, çi B. Ömer Naci Ankara 31 (Telefonla) — Çerkeş | kaymakamı B, Ömer Naci üçüncü #ımf mülkiye müfettisliğine tayin olundu. Telgraf işleri reis muavinliği Ankara 31 (Telefonla) — Telgraf işleri reis muavini B. Fuad yüksek fen heyeti azalığına terfien, yüksek fen heyeli azası B. Rehmi telgraf iş- leri rels müavinliğine. naklen tayin edildiler, ai İngiltere Arnavutluğun mer- kezine bir konsolos göndermek istiyor Londra 31 — Reuter ajansının diplomatik muhabirine göre Britanya hükümeti Arnavutluğun hükümet merkesi olan Tirana şimdi bir başkonsolos tayini mümkün olup olmadığını İtalyan hükümetinden sormuştur. City of Flinti Alman müret- tebatı idare ediyor Stokholm 31 (A.A) — Cityof Flint dün öğleden sonra Tromsöye gelmiştir. Vapur nazi bayrağını ta- şımakta ve Alman mürettebatı tara- fından sevk ve İdare edilmektedir. Amerikalı mürettebat da vapurdadır. Vapur saat 16 da tekrar hareket et- Nevyork şehrine hediye Karadenizde çok şiddetli bir fırtına hüküm sürüyor Iki Ingiliz mühendisi ile tercüman bir Türk genci deniz aldı. Türk genci kurtarılamadı sttiğimiz çeşme Bu mine sekstie ya) yapılan me- rasimde hararetli nutuklar irad edildi Nevyork 31 (A A.) — Anadolu ajansının busus! muhabiri bildiriyor: Memleketimizin Nevyork şehrine hediye ettiği çeşmenin takdim töreni, Cümhuriye- tin 16 ncı yıldönümü vesilesile yapıldı. B. Vedad 'Tör davetlilere hoş geldiniz dedik- ten sonra büyük Türk eihangirleri hakkın- da bir eser hazırlıyan meşhur mumarrir miss Cooku tanıtmıştır. Miss Cook, Türklü- ğe derin bir sevgi ve anlayış ifade eden rutkunda, Türklerin esaletini, Yunanista- MA gelen ve ancak ecnebi enirikalarının kurbani sayılabilen Rum ve Ereni mu- Macirlerinin sitayişli ifadelerinden daha İyi tanıdığını, Türklerin garp tekniğini be- nimsedikten sonra kendi asil kültürlerini Canlandırmağa başladıklarını, serginin ye- gâne artistik binası Türk paviyonu buna Ganlı bir şahid olduğunu ve bunun gibi muhafazası icab eltiğini söylemiştir. Büyük elçimiz, mutkunda çeşme başları- nin çok delslar kalh maceralarına sahne latmış, hediye ettiğimiz çı Amerikan milletleri arası mbolü olmasını dilemiş- yedi buçuk mi ür ederek, terak- din biribirine her duyduklarını, n en güzel bir sındaki yollarm bekçi Karşi mesuliyetlerini tanıdığım en parlak bir surette isbat etmek olduğunu dünya ulh ve istikrarın büyük âmili al- söylemiştir. Akşam Türkler büyük elçimizin reisliği atında toplanarak bayramlaşmışlardır. Italya - Yunanistan arasında dostluk ve ademi tecavüz muahedesi imzalanıyormuş Londra 31 (A.A) — Times gaze- tesinin Rotterdam muhabirine naza- ran, İtalya ile Yunanistan arasnda pek yakında bir dostluk ve ademi te- cavüz munahedesinin imzalanacağı hakkında Berlinde şayialar deveran et- mektedir. Bu şayialara göre, bu hu- susta ilk teşebbüsü İtalya yapmıştır. Londra 31 — İtalya ile Yunanistan arasında bir ademi tecavüz ve dest- luk paktı imza edileceği hakkındaki haber İngilterede iyi karşılanmıştır. Bu paktın Sulhü kuvvetlendirmeğe hizmet edeceği söyleniyor. İngiltere iki hükümet arasındaki müzakereden | haberdar edilmektedir. j İdhal salâhiyeti hakkındaki kararname Ankara 31 (Telefonla) — 2/8099 sayılı talimatname hükümlerine tev- fikan yapılacak takâs muamelelerin. de ihraçtan evvel ithai salâhiyeti münhasıran Takas limited şirketine ait olduğu gibi ihraçtan sonra ithal salâhiyetinin de münhasıran mezkür şirkete verilmesi kararlaştırılmış ve bu husustaki kararname - bugünkü Resmi Gazete ile neşrolunmuştur. Buna nazâran mezkür şirkete veri- len bu yeni salâhiyet bir sene müd- detle muteber olacaktır. —— D.D. Y. memur ve müstah- demleri talimatnamesinde iki madde değiştirildi Ankara 31 (Telefonla) — Devlet demiryolları memur ve müstahdem- leri talimatnamesinin üçüncü ve be- şinci maddeleri değiştirilmiştir. Adı geçen maddede yazılı değişikliklerle mezkür idareye alınacak memurla- rın askerliğini yapmış veya ihtiyatlığa geçirilmiş veya askerlik hizmetine yarayışsızlığının . anlaşılmış olması hakkındaki kayıtlar kajdırılmakta- dır. M.T. A. umum müdürlüğü ankara 31 (Telefonla) — B. Reşid Gencerin Etibank umum müdürlü. güne tayini üzerine açılan mâden tetkik ve arama enstitüsü umum müdürlüğüne mezkür enstitü fen he. yeti relsi ve başmüşaviri B. Hâdi Ye- nelin tayini yüksek tasdika iktiran Hopa 31 (A.A.) — 24 santtenberi denizde şiddetli bir fırtına hüküm sürmektedir. Etibankın yaptırmakta olduğu iskelede çalışmakta olan iki İngiliz mühendisi ile genç tercümanını ani olarak de: Türk tercümanın imkân hasıl olmamış ve dalgalar arasında boğulmuştur. Bütün Ho pa halkı bu feci hâdizeden “dolayı müteessirdir, Limanda bulunan 'Tarı vapuru -iş yapamadığından denize açılmıştır; Denizde yıllardanberi görülmemiş azgın bir fırtına bütün şiddetile de- vam etmektedir. Erzurumda kar Ersurum 31 (AA) — Dün gece- den itibaren Erzurum ile mülhakatı- na kar yağmağa başlamıştır. Her taraf kar ile örtülüdür, Yağı ş hâlâ devam etmektedir. Bir Alman tahtelbahiri iki balıkçı gemisini batırdı üçüncü balıkçı gemisini torpito zannederek acele denize daldı Londra 31 (A.A) — «Saint. Ni- dan, balıkçı gemisini batıran Alman tahtelbahirinin kumandanı geminin kaptanını kurtardıktan sonra; — Biz, sizi değil, Ckamberlsin'i arıyoruz. demiştir. Saint - Nidan'ın 15 kişiden ibaret olar mürettebatı bir tahlisiye sanda- ına binmişti. Tahtelbahirin kuman- danı şu sözleri ilâve et » gemilerinin ettebatı ile hiçbir kavgamız yok- 'akat Almanya, Chamberlain'in başladığı harbe sonuna kadar devam edecektir. Kumandan bundan sonra gemi mü- rettebatının sandalda o yiyi olup olmadığını sörmüş ve onlara bir kutu bisküvi vermiştir. Gemi mürettebatının sandalda yak-| tığı ateşi gören eLynx> balıkçı gemisi sandala yaklaşarak tayfaları kurtar- mıştır, O esnada tahtelbahir bir daha göründüğü için «Lynx» telsizle im- dad İşaretleri vermiş ve bunu gören tahtelbahir gemiyi bombardıman et- miştir. «Lynx» in mürettebatından | iki kişi yaralanmıştır. Alman b yelileri «Lynx; in bordasına cı maddeler koyarak gemiyi batırmış- lardır, Bundan sonra Hull Wmanma bağlı si Hograth> ismindeki balıkçı ge- ğlebi ihtimal bir torpido sannederek derhal batmış ve gözden kaybol - », diğer iki balıkçı ettebatını bordasına alarak İskoçyada karaya çıkarmıştır. Bir Finlândiya vapuru infilâk neticesinde battı Londra 31 (A.A.) — Helsinki lima- | mına bağlı «Yunoş vapuru, dün şimal denizinde bir infilâk neticesinde bat- mıştır, 24 kişiden ibaret olan vapur mürettebatından bir çoğu ve 5 kadın denize düşmüşler, 20 dakika kadar suyun üstünde kaldıktan sonra «Mimosa isimli-Nörveç vapuru tara- fından kurtarılmışlardır. «Yuno; kazazedelerinden 19 udün akşam İngiltere sahiline çıkarılmıstır. Bitaraflık kanunu! Prağda mühim projesi Amerika mebusanı cuma günü müzakereyi bitirecek Vaşington 31 (A A.) — Amerika federal mebusan meclisi, usulü mü- zâkere komisyonu, muhalefet lideri B. Fisehin protestosuna rağmen, ambargonun kaldırılması hakkında- İ ki kanun projesini müuhtelit komis- yöna yollayan bir karar sureti ka- bul etmiştir. Mebusan meclisinde, umumiyetle bitaraflık meselesi üzerinde müzake- reler salı ve çarşamba günü yapıla” cak, kanunun tadili teklifi perşembe günü müzakere edilecek ve kuvvet- Je ihtimal verildiğine göre mebusan meclisi ambargonun (kaldırılması hakkında reyini ya perşembe günü akşam veyahut cuma günü sabahı verecektir. Yugoslavya Almanyaya un verecek Belgrad 31 (A.A.) — Yugoslavya» nın Almanyaya vermek üzere taah- hüde giriştiği iki bin beş yüz vagon unun fiati üzerinde görüşmelerde bulunmak üzere bir Alman heyetinin Belgrada gelmesi beklenmektedir, İtalyadaki tren kazasi Roma 31 (A.A) — Biri Venedik ten, diğeri Romadan gelen iki tren arasında Milânoda vukua gelmiş olan müsademe neticesinde 20 kişi nin telef olduğu, 21 kişinin ağır ve birçok yolcunun da hafif surette yar ralandığı tasrih edilmektedir. hâdiseler oldu Bir kişi öldü, 6 kişi ağır yaralandı Amsterdam 31 (A.A.) — 28 İlkteş- rinde Pragda vukua gelen hadiseler neticesinde bir kişi ölmüş, 6 kişi ağır surette yaralanmışlır. Yaralıların iki- si Alman, dördü Çektir. Bu haberi Telegraph gazetesinin Prag muhabiri vermektedir. Çeklerden birçok hafif yaralılar da vardır. Kahve ve lokan- talar kapatılmıştır. Pazartesi sabahi hayat normal manzarasını arzetmiş- tir. Çek hükümetinin bir kararnamesi, mili camlanm resmi nişanı müstes- na olmak üzere bütün Çek nişanları- nın takılmasını menetmiştir, Ayni muhabir, cumartesi günü tey« kif edilmiş olan eşhasın şiddetle ce- zalandırılacaklarmı, fakat umumi mahiyette hiçbir tedbir ittihaz edil- miyeceğini ilâve etmiştir. Tahsilât umum müdürlüğü Ankara 31 (Telefonla) — Birinci sınıf maliye müfettişlerinden B, Tev- fik Kural tahsilât müdürlüğüne ta yin olunmuştur, Bir yolcu trende öldü. Dün gece Edirneye hareket etmek üzere olan trende yolculardan Sah- bat isminde bir Müsevi, üzerine e nalık gelerek düşmüş ve derhal öl! meüştür. Belediye doktoru tarafından yapılan muayenesinde hastalığının aibüminden ileri geldiği anlaşılmış ve deftnine ruhsat verilmiştir, ana Mei “simya i