1 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

"AKŞAMDAN AKŞAMA Kaydı hayat şartile irad Şöyle bir vaziyet anlattılar; Boğaz sahillerinde koskocaman bir yalı... Büyük bahçesi ve sayısız oda- ları var... Bunun sahibi olan zat ve- fat edince zeveesi dünyada yapayalnız ve pek acemi kaldı. Teessüründen ve hatıralarının acılığından dolayı üst kata bile çıkamıyordu. Zira herşey zavallının aklına sevgili kocasını ge- tiriyor. Bir yaz günü, yukarı daireye Hacı Mustafa efendi isminde bir ki- racı talip çıktı. Ailesile birlikte gelip yerleşti, Açıkgözün biri olacak ki, ev sahibesinin ağzından girip burnun- dan çıktı. Vergileri vermek, kışlık mahrukatı almak mukabilinde koca mülke kendini varis yaptırdı. Şimdi, üst katta kendi nam ve hesabına odaları kiraya veriyor. ... Bir bakıma pek münferid, emsaline raslanılmaz bir vaka zannedilir. Fakat şu İstanbul şehrini bir do- laşıp evlerin damlarını usulla kaldır- mak; içlerinde cereyan eden hadise leri seyretmek, dinlemek mümkün olsa insan bunun bir çok benzerlerine raslıyacaktır: Malı olan fakat muvafık varisi bu- lunmuyan bir takım ihtiyarlar, müza- yaka içindedirler. Faraza Şu veya bu bankaya mülklerinin dörtte yahut üçte biri nisbetinde borçları vardır. Buba bucaklarmı satamazlar. Fi altında ezilirler. Ödemeseler hayat belli de; belki bu maişet vasıtası elinden gidecek. Ödeseler, gaye yok... Zira varisler dağınık kimselerdir, Bir takım amcazadeler, yeğenler ki, zaten işleri tıkırında; hu mülk kendi- lerini ihya edecek değil; biri yetmiş | altı sehimden ikisini, diğeri beşini | alacak. Veraset vergisi filân da | tarhedilince beherine ikişer, üçer yüz lira düşer mi, malüm değil. Malı sat- mesalar «hisseli» diye metrük bıraka- | caklar, ziyan edecekler. Yetmişine yaklaşmış bir ihtiyar, şöyle düşünebilir; — Bir hayır cemiyeti olsa, malımı ona vasiyet etsem; bana ömrümün sonuna kadar rahat bir hayat yaşat- sa... Faizdi, bankaya taksitti, düşün- mesem; o cemiyetten istifade edecek | fakir karada, beni ölümümden | sonra hayırla yadetseler... İki taraf için de muvafık bir va- ziyet... Her halde şehirlerimizde böy- le ihtiyar yarı muhlaçlar çoktur. Bunların terekesi de, koskoca bir ha- yır müecssesatı teşkilâtını döndürebi- lecek kudret arzediyor. Başka mem- | leketlerde o«rente viagöres dedikleri «kaydı hayat şartile irad» usulleri var. Bir kaç hayır cemiyetinin bu tarzda muamele yaptığını halka ilân etmesi, epeyce hayırlı neticeler vere- cektir. Çok muameleler olabilecek, birçok ihtiyarlar son günlerini iyi geçirecekler, içtimai mahiyette mu- Azzam servetler de birikecektir, (Vâ - Nü) Umumi Meclis bugün toplanıyor başlıyor, Bu ve Belediye Reisi Dr. LÂtfİ Belediyenin müstakbel ierantını yaset divanı, sa5 encümenleri 3€- nk yapılarairter. Melis. bi İçiima dev vesinde Konservatuar ve Şehir tiyatrosu kati hesap mazbatalarını müzakere edecek- tir. Üniversitede yeni ders yılı başladı Bu münasebetle konferans salonunda merasim yapıldı İstanbul Üniversitesinin 1939-40 ders yı- linm. başlaması dolayisile dün Üniversite konferans salonunda merasim yapılmıştır. Merasim, öğleden evvel 10 da hep bir ağız- dan söylenen İstiklâl marşile başlamıştır. Bundan sonra rektör B. Cemil Büsel, kür- süye gelerek bir saat sören uzun bİr nu- tuk söylemiştir. Rektör, nutkunda Üniver- sitenin geçen bir senelik faaliyeti hakkın- da izahat vermiştir. Verilen izahata göre, Üniversiteden ge- çen ders yılı sonunda 810 talebe mezun ol- muştur. Bu sene Üniversiteye yeniden 2228 talebe kaydedilmiştir. Üniversitenin yeni talebe ile mevcud talebe adedi 7335 1 bul- muştur. Rektör B. Cemli Bilsel, nutkunda Ata- türkün memlekete ve Türk maarifine hiz- metinden bahs ve hazırunun Ebedi Şefin ru- hunu taziz maksadile beş dakika süküta davet etmiştir. Rektörden sonra en kidemli talebe nami- na Tib fakültesinden Muzaffer Baki Aksoy, müteekiben de Üniversiteye bu se- ne pek iyi derece ile kaydedilen Wde be fakültesi talebesinden bayan Sal birer nutuk söylemişlerdir. Merasim 12 40 bitmiştir. Üniversitede yeni ders yılı tedrisatıya Gazi köprüsü | Muvakkat kabul i için bir heyet memur edildi azl köprüsünün muvakkat kabulü- nü yapmak üzere Nafin Vekâleti nanma | nssisi B, Balaç, Belediye na- ar ve Köprüler müdürü B. Galip ile köprüyü inşa eden firmanin mü- hendisteri memur edilmişlerdir. Bu heyet, köprünün mukavemet kabiliyetini tedkik edecek, bu maksadla birçok tecrübeler ya- » Bu tecrübeler bir sene müddetle | ldıktan sonra köprünün kati kabul muamelesi yapılacaktır. | Köprünün her iki başına giden yolların henüz besviyei türabiyesi yapılmadığından simdilik köprüden yalnız yayalar geçiyor. Romanyanın yeni Tahran sefiri B. Konduraki gilesi ile birlikte dün sabahki plon ekspresi ile şehrimize gelmiştir. Ye» sefiri Romanyanın Ankara elçisi B. karşılamıştır. Bay Konduraki ile i, Toros € i ile Iraha mütevecei- | | Vatman Bel ci - Yedikule tramva; otobüs Koskada çarpışmIşlar, tramvayın camları kırılmıştır. İnsanca bir zaylat ol- mamıştır. Polis şoförü yakalıyarak hakkın- da tahkikata başlamıştı Üniversite tarafından yapılan Ha“ geki hastanesindeki tedavi paviyonu bu- gün sant 115 ile 12 arasında imerasimle açılacaktır. Bir Rektör açılış bu sabahlar itibaren başlarım, Karilerimizin mektubları Çatısı akan bina boyanır mı? Kumkapı istasyonu boyanmaktadır. Halbuki binanın çatısı yağmurlu ha- valarda akıyor. Evvelâ akıntının önü- ne geçecek tamirat yapmak, sonra bo- yamak icab etmez mi? Bu, bizim bile dikkatimizi celbettiği halde mesul mi- mar veya mühendisin gözünderi nasıl kaçıyor? Kumkapılılardan bir grup Küç Küçük haberler: X Belediyenin ulakadarlara yaptığı bie tamime göre, apartıman kapıcılarının oku- yup yazma bilmeleri iâzımdır. Bü tamime göre okuyup yazma bilmiyen kapıcılar Halk dershanelerine sevkedilecekler, oku- yup yazma öğrenmiyenler kapıcılık yapa- mıyacaklardır. k Dördüncü Umumi inüfettiş general Abdullah şehrimize gelmiş ve dün Vali ve Belediye Relsi Dr. Lütfi Kırdarı ziyaret ey- lemiştir. Cibalide oturan yirmi sekiz yaşlarında Bedri, evide tabancasını temizlemekte iken | kazaen ateş almış, elinden yaralanmıştır. | (Onda bir ) Milli PIYANGO Biletinin girdiği cebe: 8,000 Lira da girer! 10,000 Lira da girer! 15,000 Lira da girer! nutkunu Lodos durdu Hava poyrazladı, termomet- re 12 dereceye düştü Lodos fırtınası evvelki gece durmuş, hava poyrazlamıştır. Bu yüzden termometre 12 dereceye kadar düşmüştür. Evvelki günkü fırtına esnasında Bostanci mendereğinde bulunan B, Hümiye alt bir motörle Sundi- yede D. Mehmede ait tenezzüh motörü ka- raya düşerek parçalanmışlardır. İsmall kaptanın idaresindeki Kalamış vas puru, evvelki akşam saat on sekizde Hay- darpaşadan kalkarak Köprüye gelirken şiddetli lodosun tesirile Yapurun orta sa- lon camları kırılmış, siçriyan cam parçala- rile B. Vahid isminde birile karısı Lâmia, bir küçük çecukları ve bir de Halil adında diğer bir yolcu yaralanmıştır. Vapur Köp- rüye yanaşınca, cümlesi bir otomobile | hastaneye nakledilmişlerdir. ! Lodostan Kadıköyünde iskele yanında- | ki park su altında kalmıştır. deniz boğazı dışında Pilyostan 4 ıkta, yıldız istikametinde bir mayın tür. Liman riyaseti, sefere çıka- etten haberedar etmiş- 4k Ki * Dün limanımıza Macar bandıralı Tu- « na vapuru gelmiştir. Gemi, Macaristandan elektrik malzemesi, makine aksamı getir- miştir. Bir aydanberi Tunadan vapur gel- memişti. Tuna vapuru, Orta Avrupadan Tuna yolu ile doğrudan doğruya gelmekte- dir. Pazarlıksız satış kanunu Tadilâ için tedkikler yapılıyor Dün bir gazete, Pazarlıksız satış kanu- nunun tatbikinde bazı aksaklıklar olduğu- nu, bitçek yerlerde etiketler kalktığını, Be- lediye İktisad ihüdürlüğile Mintaka Tica- ret odası arasında noktani nazar ihtilâf çıktığını yazı i. Pazarlıksız satış kanu- nünün 7 nci maddesine göre, kanunun tat- bikine' yaltim Belediye memur edilmiştir. Mımtaka Ticayet müdürlüğü bu hususta Belediyeye yardım ile mükelleftir. Binarm- aleyh Iki daire arasinda bir ihülâf mev- zuubahis değildir, Fakat Pazarlıksız salış kanunu, ik tat- bik edildiği gündenberi beklenen semereyi vermemiştir. Bunun için kanunun ihtiya ca göre #adili - mevzuubahis olmaktadır. Hattâ bundan bir müddet evvel "Ticaret Vekâleti İç ticaret müdürü B. Cahid İstan- bulda - kanunun tatbiki safhalarını ve hanşi noklalarının tadile muhtaç olduğu- nu tedkik eylemişti. Diğer taraftan Bele- diye de kanunun tadile muhtaç olduğu noktalara işaret ederek roktal nazarı mufassal bir raporla Vekâlet; bildirmiştir. mdi kanunun tadili mevzaubahis olmak» dir. Galip Efgani'nin muhakemesi Şahidlerin dinlenmesi için muhakeme talik edildi Üç ay Perupalas otelinde para vermeden Oturup otel sahibine almaktan mazmun Yemen mühakemesine dün asliye sekizinel mahkemesinde devam edildi. Dünkü celsede maznun Galip Efgani, müddeiu- muminin bazı suallerine cevap vererek de» di ki Bea eli ndeki kredi mekt; bunu, otel ikazı üzeri, erdim. O zaman, buradaki rının ve kendisinden aldığım paranın rda denmesi için B, Misbahla mutabık kalmıştık. Bilâhâre bunun bir suç olduğu- 1 anlayınca vazgeçtim. B. Misbah benden Para istediği zaman hesapta mutabık kal- saydık derhal memleketler para getirtip borcumu ödeyecektim. Fakat bilâhare harp çıktı ve bu; ra geliri Parayı Aısıria ödemeyi kabul elseydim da benim yol masraflarımı Ttanbula bir maksadla de- gil, bir seyyah gelmiştim. B. hu bah bana © alım veriş yaparsam para kazanacağımı söyledi. Ben de tü bahın ta acirlerle görüştüm. Tüccardan B. Hayri İpar ie yolda lanış- muştam., Bundan sonra, iddia makamının talebi- le, maznunun 931 senesinde İstanbulda, kendilerini dolandırdığı iddiasile dâva açan Piyosyan. Osman ve İbrahimin dâ- valarının bu işle alâkası olmadığı gibi, bun- lar hakkında ademi takip kararı verilmiş olduğundan, bu evrakın dosyadan ayrıl- masına, maznunun maksadları ve içtimal vaziyeti etrafında ve pasaportundaki para kaydi hakkında kendilerinden izahat alın- mak Üzere kambiyo şefi Namık ile tüccar- dan B. Saffet, B. Sezai, B. Hayri İparın şa- hid sıfatile mahkemeye çağırılmalarına karar verilerek muhakeme başka güne bi- rakıldı. da ödeyecek: Bir kadın vapurla iskele arasında kalarak öldü Anastasya adında bir kadın dün Haliç Fenerinde iskeleden hareket etmek üzere bulunan vapura atlamak İsterken müvaze- nesini kaybederek düşmüş ve vapurla isko- le arasına sıkışarak ağır surette yaralan- mıştır, Anastasya derhal Balat Musevi has- tanesine kaldırılmışsa da orada ölmüştür. * Beyoğlunda genç kız ve kadınları fah- şa teşvik suçundan mazmun Dimitei ve Yorgi adlarında iki kişi yakalanarak Adli- yeye verilmişler ve dördüncü öorgu hâkimi tarafından tevkif edilmişlerdir, Tophanrde oturan Ömer ile arkadaşı Aslan bir arsada tabanca ile oynamaktalar iken ateş almış, Ömer karnından tehlikeli surette yaralanmış, Polis, yaralyı hastane- ye kaldırmış olup icap eden tahkikata de- vam etmektedir. Şolör Muharremin idaresindeki taksi dün Armavudköyden oOrteköye gelmekte iken Kuruçeşmede Nazım isminde bir gen- ce çarparak muhtelif yerlerinden yaralan- masına sebep olmuştur. Yaralı Beyoğlu İse tanesine kaldırılmış, şoför yakalanınıştar. > — — Eh, yeni köprümüz mübarek olsun bay Amca, Allah emsali kesire. sile müşerref eylesin!.. . Geç oldu amma temiz oldu... NN NN EE Gi NİN NN TS İ h İ « Şu parkelere bak hele, ne güzel #ıralanmış!.. Ya şu ayaklar. keenne .. Ne Karaköydeki biraderine, ne de merhum Unkapanı köprüsüne benziyor! Bu bambaşka bir köprül.. ım ömrü ne kadar olacak? B. A. — Sik &ık Kadıköy vâpurla- rile toslaşmak tehlikesinden uzak ol- duğuna göre uzun olacaktır!...