12 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fransız Reisicüm- huru dün bir nutuk söyledi —m Sene 22 — No, 7566 — Fiati her yerde 5 kuruş Hitlerin reisl PAZAR 12 Teşrinisani 1939 o wo. ıgın AKŞAM Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yaz: işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Taksimde Cümhuriyet meydanında KRİSTAL Kış bahçesinde; Bayan SAFiYE nin iştirakile açıldı. Büyük program —— —— de Hollânda ordusuna hazır bulunmak emri verildi Su bendleri açıldı,müstahkem yerlerde") Bugünkü görüşmenin son mülakat kimüdafaa tesisatı su altında bırakıldı Fransız ve Amerikan tabaası Hollândadan ayrılmak emrini aldılar Paris gazeteleri, Hollândadan sonra Belçikanın sırası geleceği Amsterdam 11 (A.A.) — Umumi binaların önündeki muhafaza teşkilâ- tı arttırılmıştır. Bunu bir tek şekilde izah etmek mümkündür. Alınan ted- bir bu binaların âni bir baskinla iş- gal edilmesine mani olmak içindir. Bu sabahki gazeteler, verdikleri kı- sa bir haberde orduya hazır bulunmas sı emri verildiğini ve ordunun hareke te geçeceğini bildiriyorlar. Bunu mü- teakip radyo, bundan böyle hiçbir ge- minin örfi idare ilân edilen deniz mın- takalarında hususi bir sehep olmadık, çâ dolaşmaması lüzumunu ilân et- miştir. Bu iki haber asabiyeti ve en- dişeyi arttırmaktadır. İngiliz elçisinin. Londraya çağırıldığı haberi kati su- rette tekzip ediliyor. mat vermekten imtina etmektedirler. | Netice itibarile, Hollandanın kabil | Vaziytin bu derece gergin olması için olduğu kadar gizli yapılmak şartile | şu günlerde ne gibi hâdiseler cereyan müdafaa tedbirlerini neden dolayı bu ! ettiği her tarafta düşünülmektedir. derece telâşla almakta olduğu izah Amsterdöm 11 (A.A.) — Hükümet edilmemektedir, Sular yükselmekte | bendleri açmıştır. Bütün rcüstahkem ise de gazeteler bu hususta hiçbir şey | mıntakadaki müdafaa Lesisalı su al- | söylemiyorlar. Resmi mahfiller malü- | tında bırakılmaktadır. Münih suikastı Göring, Alman milletine sabır tavsiye etti B. Hitler, suikast kurbanlarının cenaze merasiminde bulundu, yaralıları gezdi olan idarelerle münasebetlerdir. Bu hususta bilhassa vesika ve tayiriat me- selesinde en küçük ihtilâflardan dahi içtinap edilmesini arzu ederim.» Mareşal bu mevzuda bütün dünya- yı şikâyetlerile bizar eden ezeli müte- rizlere hücum etmekte, bunları tec Ziye ettiğini ve fakat icabında daha | şiddetle tecziye edeceğini bildirmek- tedir, Mareşal, dahili cephenin kuvvetinin | | | Bern Ji (A.A.) — Alman istihbarat bürosunun bildirdiğine göre Münih Suikasdını tahkike memur hususi ko- Misyon azası üç misline çıkarılmıştır, Bu suretle komisyona gelen birçok evrak ve vesikalar biran evvel tedkik lebilecektir, Alman istihbarat bürosu, bombâ- mın otomatik iştiai tertibatının ma deni parçalarını tedkik etmekte olan eksperlerin bu parçalardan bezıları- , nın ecnebi Memleketlerden getirilmiş gündelik hayatta da kendisini gös- olduğunu beyan ettiklerini bildirmek; | te7mesi lüzumunu ehemmiyetle kay- tedir. İ detmekte ve bu kuvvetin geçici zor- Nâzır Wagner, hâstanede yaralıla, ee eke Ze Yi ziyaret etmiş ve kendilerini Hiti ii : namına selâmlamışlır. Hitler, suikasd kurbanlarının Göringin beyannamesi cenaze merasiminde bulundu Amsterdam MU (AA) Göring Münih li (AA) — B. Hitlerbu bugün Alman milletine sabır tavsiye | sabah Münih sufkasdı kurbanlarının eden bİF beyanname neşretmiştir. | cenaze merasiminde hâzır bülun- Münih süikasdından sonra böyle bir muştur. Yanında Hess ve Vali Wag- hitap mânalı görülmektedir, ner bulunuyordu. Mareşal, Alman milletinin sikâyeli | Hitler saa! İl de askeri zafer mâ- için bazı ciddi sebebler olduğunu tes. İ bedinin önüne gelmiş ve mâbcd önün- Um ediyör ve diyor kiz de sıralanmış olan tabutları selâm- «Hâlâ tenkide vesile veren Şey, va» ni tandaşların inşesini teminle mükel'ef (Devamı 8 inci sahifede) e li ak vini ki öimim'ya Hollanda büyük erkân harbiye heyeti içtima salonunda dar - önlemek Iktidarındadır, fikrinde Alman harp meclisinde - va- him katarlar verilmiş Roma 1) (AA.) — İtalyan gazele- leri Hitlerin reisliğinde bir harb mec- | lisinin toplandığı ve bu mecliste fev- | kalâde vahini kararlar verildiği hak- | kında Almanyadan gelen haberleri heşrediyortar. (Devamı 8 inci sahifede) Milli Şefin teşekkürleri Ankara 1i (A.A.) — Riyaseticüm- hur umumi kâtipliğinden; Reisiçümhur Mili Şefimiz İsmet İnönü büyük yasımızın yıldönümün- de necib duygularını bildiren sayın yurddaşlara teşekkürlerinin iblâğına Anadolu ajansını memur etmişlerdir. Akşam || Bayram münasebelile pazartesi ve salı günleri çıkmıyacaktır. Mühterem karilerimize bayramı tebrik ederiz. Bulgar askerleri terhis edilecek Sofya 11 (A) — Havas ajansı bildiriyor: Bulgar - Türk hududunda bulunan kıtaatın büyük bir kısım, silâh altına çağrılmış olan sn ihtiyat sınıfların serbes bırakılması neticesinde, 20 teşrinisanide terhis olunacaktır, mikkatle Jhtikâr ve etiket «İhtikârla mücadeleye kati şekilde karar vörilmiştir.», «İhtikâra polls bile müdaha- le #decek.», «İhtikâr yapan üç kişi aleyhin- de takibat yapılıyor.» Bü tarzda haberler İntişür ip duruyor, Halbuki mallark etiket kohulması mecbu. riyetine dalr kanun olduğu belde, bu, *ab- bik edilmiyor, ettirilmiyor. Etiket, pazarlıksız satışı temin edeme- ka- diyse bile ihtikârı - velev bir dereceye toplanan meclisi vahim kararlar vermiş o müzakeresi kesiliyor mu? harp Son dakika Sovyet - Finlândiya olmasından endişe ediliyor Londra 12 — Sovyet - Finlândiya münasebatı yeniden vahim bir şekil al. mıştır, Tas ajansı bir tebliğ neşrederek Finlândiyanın müzakere devâm eder- ken hududdaki iki fırkalık askerini 7 fırkaya çıkardığından bahsetmiş ve bu- nun müzakeratı kolaylaştıracak mahiyette olmadığını bildirmiştir. Finlândiya «jansı bunun üzerine şu tebliği neşretmiştir: oFinlândiyaya Sovyet hükümeti müzakere teklif etti, Fakat müzakere esnasında Finlândiya- nın istiklâli ve bitaraflığını ihlâl edecek ağır taleplerde bulundu. Vaziyelin ak dığı şekil üzerine Fnlândiya hududiarını takiye etmeğe mecbur olmuştur.w Buraya gelen baberlere göre Finlândiyanın son teklifi Sovyetlerin asgari taleblerinden azdır. Finlândiya bilhassa, istihkâm hattının bulunduğu sahayı terketmeğe razı olmamaktadır. Bir anlaşma ihtimalleri azalmaktadır. Helsinki 12 — Finlândiya delegeleri bugün Moskovada Sovyet ricalile gö- Tüşeceklerdir. Bu mülâkatın son görüşme olacağı hakkında bir rivayet var. dır. Maamafih Maarif Nazırı bir nutkunda, bir inkıta ümit etmediğini, müza- kerenin dahâ çok uzaması muhtemel bulunduğunu söylemiştir. Almanya, bitarafları korkutmak istiyormuş Hollandaya karşı ciddi bir harekete geçeceği zannedilmiyor Paris 12 — Almanyanın Lâhey sefiri Hollanda Hariciye Nazırını ziyaret ederek Hollanda kraliçesile Belçika kralının tavassut tekliflerini Almanyanın alâka ile tedkik ettiğini bildirmiştir. Bu tebliğ, Almanyanın Hollandaya ta- arruz etmek niyetinde bulunmadığı, hududda asker yığmasının Hollandayı ve bitarafları korkutmak için olduğu suretinde tefsir ediliyor. Maamafih Hollanda vaziyetin inkişafını emniyetle beklemektedir. İca- bında İngiliz tayyarelerinin kendisine yardım edeceğine kani bulunuyor. Ak manya, Hollanda hududuna yeniden kuvvetler göndermiştir. Ayın on beşin- de taarruza geçeceği hakkında rivayetler deveran ediyor. Vaziyet nazik ol- makta devam ediyor. Brüksel 12 — Dünkü Alman gazetelerinde bitaraflara hücum yoktu. Bu vaziyet memnuniyeti mücip olmakla beraber Almanyada hiç kimsenin, hattâ kendisile yakından temas edenlerin bile Hitlerin düşüncelerini bilmediği be- yan ediliyor. Münih suikasdı tahkikatı Bern 12 — Almanya radyosu Alman gizli polis teşkilâtı reisi Himlerin bir tebliğini neşretmiştir. Bunda Münih suikasdının ağustos sonunda hazır- landığı ve birahane salonunda birçok defalar çalışmış olan bir işçiden şüphe edildiği bildirilmektedir. Harbin mesulü aranıyor!.,