11 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sahibinin Sesi nin ilk okuyucusu FİKRİYE Her akşam NOVOTNİ'de Sene 22 — No. 7565 — Fiati her yerde 5 kuruş Alman taarruzu korkusu Hollanda ve Belçika yeniden mühim müdafaa tedbirleri aldılar Hollanda iki şehrin tahliyesi için halka emir verildi Fransız mahafili, Almanyanın Hollandaya bir ültimatom vermesini bekliyorlar Gece Kabine tekrar toplanmış ve sa- at bire kadar müzakerede bulunmuş- tur, Hollanda hükümeti bütün izinli zabitlerle efradın ve polislerin vazi- feleri başına gitmelerini, bundan böyle izin verilmemesini kararlaş- tırmıştır. Bu suretle daha 50 bin as- ker hazır bulunacaktır, Almanların Hollanda hudu- dundaki hazırlıkları çok genişledi Paris 10 (A.A) — Askeri mütehas- sıslar, cephedeki faaliyetin şiddetlen- mesini tahlil ederek bunun doğru- dan doğruya Fransız hatlarına karşı bir taarruz mu hazırladığını yoksa Fransız ve İngiliz ordusunun Belçika istikametinde hazırlıklarına mani ol. mak için bir aldatma hareketi mi teşkil ettiğini araştırıyarlar, Haber alındığına göre, Almanların Hollanda hududundaki obazırlıkları öyle bir vüsat almıştır Ki, artık Ab manlar bu hazırlıkları gizlemek im- kânını bulamıyorlar ve esasen de gizlemiyorlar, Tahşidat bilhassa Ha- noore mintakasında göze çarpmak- tadır, Alman tayyareleri, artık Hollanda ve Belçikayı katiyen nazarı itibare almaksızın uçuyorlar. Zırhlı kıtaat da hududun yanında mevzi almış bulunuyor. İstihkâm kılaatı tam hudut yakınında Enmerich'de Rhin üzerine iki seyyar köprü kurmuştur. (Devamı 10 uncu sahifede) Münih suikastında ölenler dokuzu buldu Gelen haberlere göre suikast faitlerinin izleri henüz bulunamadı Paris li — Beriinden gelen hâber- lere göre Münih Sulkasdında ölenle- rin #mikdarı dokuzu bulmuştur. Ya- ralrların sıhhi vaziyeti iyileşiyorsa da iki yaralı henüz tehlikeyi atlatama- mışlardır. Nazır Vagner, hastaneye giderek yaralıları Hitler namına zi- yaret etmiştir. D. N. B. Alman ajansının tebliğine göre suikâst tahkikine memur ko- misyon, bulunan bomba parçalarını muayene etrdektedir. Falllerin izi he- nüz bulunamamıştır. Bazı polisler tevkif edilmiştir. Suikasi €snaşinda birahane salo- nunda yalnız 180 kişi bulunuyordu. Hitler nutuk İrad ederken infilâk ol- saydı telefat mikdarı daha fazla ola- caktı. 9 maktülün tabutları ilk na- | zi hareketi kurbanlarının maktul düştükleri yere konulmuş ve dün ge- ceden itibaren halk 9 tabutun önün- den geçerek selâmıamağa başlamış» , Cenazeler buğün saat i . < si tikamı müthiş olacaktır. Fakat inti. Gözeliece ii kam baş gösteren cereyanı durdu: Londra 10 (âA) > ji nt rü» K Gs) İngiliz gazs- | mıyacaktır» diyor, telerinin Hitlere Yapılağ sulkasd hâk- | kındaki gatallğarı şıflır: Bu sul. j (Devamı 10 uncu sahifede) Paris 11 — Henüz teeyyüd etmiyen bir habere göre - Almanya, Hollânda ve Belçika hükümetleri nezdinde teh- didâmiz teşebbüslerde bulunmuştur. Londra 11 — Hollandada müdafaa tedbirleri bir kat daha şiddetlendiril- miştir. Hollanda ilk müdafaa hattını, tamamile su altında bırakmış, diğer müdafaa hatlarını da seller altında bırakmağı kararlaştırmıştır. Zeist ve Baun şehirlerinin tahliye- si emredlimiştir. Birçok sahil fener- leri söndürülmüştür. Resmi devairi ve umumi müessese. Teri bekliyen askeri nöbetçiler arttarıl» mıştır. Lâhey'deki İngiliz baş konsolosu- nun Hollandadaki İngiliz tebaasına memleketlerine dönmek için emir ver- diğine dair burada malümat yoksa da İngiliz konsoloslarının hükümete müracant etmeksizin, tebaalârına bü Kâbil emirleri vermek salâhiyetini halz oldukları Kaydedilmektedir, Londra 10 — Hollandadan gelen haberlere göre Almanlâr Hollanda hududuna asker yığmağa devam edi- yorlar, Bilhassa çok miktarda süva- Tİ kuvveti gönderilmiştir. Ayni nok- taya doğru, şimehdiferle askeri nak- liyat yapılmakta olduğu da bildir- mektedir. Hudutta ufak tefek hâdi- seler de olmuştur. Dün Hollanda Kabinesi toplanmış, vaziyet hakkında iki saat kadar gö- Tüşmüştür, Akşam üzeri kraliçe or. du ve donanma kumandanlarını da- vet ederek kendilerile görüşmüştür. kasd herhalde Almanyada hazırlan- mıştır, Tertip edenler yâ nazilerin düşmanı, yahut nazilerin içinde bu- Yunan muhaliflerdir, Halkın nazarı dikkatini başka tarâfa çekmek için İngiltere itham ediliyor. Gazetelerden bir kısmı suikasdi herhalde nazi partisinin nüfuzlu azasından birinin tertip etmesi 1â- zım geldiğini iddia ediyorlar, Bunlar diyorlar ki: «Birahanedeki toplantı- ya Hitlerin yakınlarından başka kimse giremezdi. Bunun için suikasd failini uzakta aramamalıdır.» Nevyork 10 — Amerika gazeteleri Münihteki suikasd failinin nazi er- kânından biri olduğu kanaatindedir. Nevyork Taymis diyor ki: «Münih gibi naziliğin merkezi olan bir yer- de nazi mabedi sayılan bir binaya girmek için nazilerle beraber olmak lâzımdır.» Herald Tribun: «Bu hâdisenin in. â i CUMARTESİ 11 Teşrinisani 1939 kilen Milli Piyangoda kazünan “pâmaralar 6 ncı sahifem Taksimde Cümhuriyet meydanında KRİSTAL Kış bahçesinde; Bayan SAFİYE sin isitin açılıyor, Büyük program Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı İşleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Büyük matemimiz Dün Ankarada, Atatürkün muvakkat 14 8 kabirlerine yüzlerce çelenk kondu Matem gününe nid bir intiba; Vali, Kumandan, profesörler ve talebe Üniversitede Atatürkün büstü önünde Demir ve çelik fabrikaları Yılbaşından evvel faaliyete geçirilmesi kararlaştırıldı Ankara 10 (Telefonla) — Karabük Demir ve Çelik fabrikalarının yılba» $ından evvel tamı kapüsiteleri ile faâ- liyete geçirilmeleri kararlaştırılmış ve bu hususta hazırlıklara baslan- Kuşlar, > Diğer taraftan da/ Demir ve Çelik fabrikalarına muntazam olarak İnşa edilmiş olan Boru fabrikasında bir müddettenberi yapılmakta olan işlet. me tecrübeleri muvaffakiyetle neti- celenmiş ve böru yapılmağa başlan- mıştır. Boru fabrikası, memleketin her eb'addaki dökme boru ihtiyacını te- min edecektir. Hâber verildiğine göre Karabük Demir ve Çelik fabrikalarında vazife almış olan İngiliz mühendislerinin son kafilesi de bu ay içinde memleke- timize gelmiş bulunacaktır. liye ve Maliye Veiler şehrimize geldiler Adliye Vekili B. Fethi Okyar ve Ma- liye Vekili B, Fuad Ağralı bu sabahki ekspresle Ankâradan şehrimize gel- mişlerdir. Millet meclisi reisi ile İktisad ve Ti- caret Veklilerinin Ankaradan gelecek ikinci trenle bugün şehrimize gelme- leri bekleniyor. ——— a —— — BDikkmtle rr: ———————- İğne ile kuyu kazmak Yüksek bir yere çıkıp Taksim meyda- nını seyrediniz. Koskoca bir tabak ekmek kadayıfının yalnız bir dilimi üzerine karın» ca şüşmüş gibi bir manzara! Amele çalı- şıyor, çalışıyor, çalışıyor... Tonlarin toprağı kaldırmak için kırk firin ekmek daha ye- meleri İâzam. «İğne ile kuyu kazmak» diye bir tabir var- dır. O koca kütleye kıyasla, kolla sallandn kazmalar, darbımeseldeki iğneden daha âciz! Büyük şehircilik faaliyeti için modern vasıtalar lâzım. Bunları tedarik etmeli, A. Huxely ve iki “kitap Yazan: HALİDE EDİB Bugün beşinci sahifemizde Habbe ve Kubbe Çenginin uzattığı tas Yazan: REFİK HALİD Yarinki nüshamızda okuyunuz. | Milli Şef İnönü ve hükümet erkânı | hürmetle eğiliyorlar Ankara 10 (Telefonla) — Ebedi Şef Atatürkün ölümünün yıldönümü bü. tün yurd içinde milli bir matem gü- nü olarak geçmiştir. Toplantılara heryerde saat 9da başlanmış, bütün bir milletin sonsuz bir yasa düştüğü bu dakikada tam saat dokuz beşte beş dakika ayakta süküt edilmek suretile Büyük Ölünün hatırası taziz olunmuştur. Bu anda bütün Türk milletinin en büyüğü (Diğer resimler yedinci sahifemizdedir) Ebedi Şefin kabri önünde derin bir huşu içinde ihtiram vakfesi geçir mekte idi. Bütün Türk milletinin Bü- yük Atasına teveccüh ettiği bu anda resmi, hususi binalardaki bayraklar yarıya indirilmiş halk ve nakil vasi- taları beş dakika bulundukları yerde kalmak suretile bu ihtiram resmine iştirak eylemiştir. Bu ihtiram vak. fesinden sonra, halk Atatürkün kab- rini ziyaret etmeğe başlamış ve bu (Devam: 10 uncu sahijede), Son dakika Mısır kralı Faruğa bir tecavüz yapıldı Faraci namında bir mecnun, kralın otomobiline esans dolu bir Şişe attı Paris 11 — ireden bildirildiğine göre dün kral Faruk, öğle namazın. dan sonra camiden dönerken yolda Faraci namında bir borsa simsarının teca- vüzüne uğramıştır. Mütecaviz, krali hamil otomobil önünden geçerken kral Farukun istikametine esans dolu bir şişe atmıştır. Şişe boşa gitmiştir. Polisler ve hâlk derhal mütecavizi yakalamışlardır. Faraci, kendisine yapılan bir hak- sızlığa kralın nazarı dikkatini celbetmek için bu harekete teşebbüs etmiş oldu- gunu ve okumuş olduğu bir gramofon plâğından binlerce liralık zarara uğramış olduğunu iddia etmiştir. Tabibi rdli mütecavizi muayene etmiş ve cinsi cinnete müptelâ olduğu cihetle, mesuliyeti cezaiyesi bulunmadığını söylemiştir. Maa- mafih Faraci yeniden muayene edilecek ve müşahede altına alınacaktır, Danimarkada kısmi seferberlik ilân edildi Roma 11 — Kopenhagtan gelen haberlere göre Danimarka hükümeti ka- ra ve deniz ordusuna mensup beş sınıfı daha silâh altına çağırmıştır. Bu tedbir, beynelmilel vaziyetteki vehamet üzerine ittihaz edilmiştir. Linkli i Balm. YUKARI 27