11 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

11 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

AKŞAM kaç intiba * *1) Teşrinisani 1939 e Dünkü merasimden bir Matem günü münasebetile kapalı duran dükkânlar, Eminönü Halkevinde dünkü toplantıda TMalkeyi reisi B, Agâh Sırrı Levend nutuk söylerken v5 > Yüksek mühendis mektebi tülebesi ve Beyoğlu Halkevi âzası âbide önünde Bahite 7 Üniversitedeki merasim 1 — Üniversitede Atatürkün büstü önünde huşu içinde toplanan profesör- lerle talebe, 2 — Vali, Kumandan ve üniversite erkânı ile talebe yaya olarak Taksime gidiyorlar, 3 — Profesörler ve talebe nutukları dinliyorlar Güzel sanatlar mecmuessı Maarif Vekilliğinin muhtelif neş- riyati arasına bu sefer «Güzel Sa- natlar; ismini taşıyan bir sanat mec- muasi iltihak etmiş bulunuyor. Sene- de üç defa çıkarılacağını öğrendiği- miz bü sanat mecmuasının elimizde bulunan ilk nüshası zevkle işlenmiş, resimden musikiye kadar sanatın muhtelif şubeleri hakkında öğretici yazılarla birçok sanat eserlerinin mu- yaffakiyetle basılmış renkli ve renk- siz nümünelerini ihtiva eden güzel bir cild teşkil etmektedir. Bir tarafına lâle, bir tarafına süm- bül işlenmiş ebrulu bir kapak içine alınan «Güzel Sanatlar» rrecmuasi- nm sahifelerini zevkle ve sık sık du- vireceksiniz. Eser Atatürk ve İnönünün güzel sanatlara meyli teşvik eden sözlerile başlıyor. Münde- ricalının başında Maarif Vekilimiz B. Hasan - Âll Yücelin «Sanaltımız; İs- mini taşıyan bir makalesi vardır. Bunu Güzel Sanatlar umum müdü- rünün 4Sanatkâr» mevzulu yazısı ta- kip ediyor, (Hünermame ve minya- tür) üzerinde yapılan bir etüdü çe- virirken bütün bir sahifeye renkti olarak basılmış iki minyatürün gerek renk, gerek baskı itibarils cidden bir muvaffakiyet olduğunu görüyoruz. Daha ileride raslanacak her sahife seyirciyi sanat zeykile karışık hakiki bir hayrete düşürerek biribirini takip ediyor ve bu güzel eseri böylece tekrar açıp bakmak ve okumak arzularile kapatıyoruz. Bizde herhangi bir eseri bu arzu ile kapatmak nadir vukua gelen hâ- diselerdendir. Güzel muasının ası! bir arzu uy: nın pan bir miyeceğiz. O da bir zekâ ve ç sanatr olan ve 'üyntü birde Harağöz EE gibi zengin bir tarihi bulunan kari- katüre yer verilmemiş olmasıdır. Fa- kat bu, titiz bir itina ile hazırlanan ve sanatının her şubesine bol bol yer veren Güzel Sanatlar mecmuasının gelecek nüshalarında kolayca telâfi edilecek bir noksandır. Güzel Sanatlar mecmuası bizde ilk çıkan Güzel Sanat mecmuasıdır. Ma- arif Vekilliği .mekteplerde ve halk kütleleri arasında sanat sevgisini ar- tıracak böyle bir mecmuayı bizzat çıkarmak. işini üzerine almakla bir eksikliğe cevap vermiş olmaktadır. Şi Türklük Mündericati &limlerden mi bir heyet tarafından ha: Türklük mecmuasının bu ay sekizinci nüshası diğer nüs da olduğu gibi Türklüğü a eden kiymetli etüdlerle intişar etmiş. tir. Türklüğün bu nüshası Türk tiyat- ro tarihini 15 sene geriye götüren yeni bir vesika ile başlıyor. Bu, Şair Abdülhak Hâmidin babası Hayrullah efendinin «Hikâye İbrahim paşa be İbrahimi Gülşeni» isimli . piyesidir. Mecmuanın bu nüshasında aynen okuduğumuz bu piyes hakkında loy- metli 'müdekkik ve âlim B. İsmall Hami Danişmendin yazdığı bir ma kaleden bu eserin; bizde ilk -telif t- yatro «seri zannedilen Şinasinin «Şair evlenmesis isimli komedisinden en aşağı on beş sene evvel yazılmış olduğunu öğreniyoruz. Türklüğün yine bu nüshasında B, Ab Ulvi Elöve varlığı bilinmiyen biri. cik yazma «Lügata Çagatayi ve Tür« kis Osmani» o zeylini nektedir. Mecmuada ayrıca Selim izhet Ger. çek tarafından yazılan «Hayalin ha- kikâtiz Refik Ahmed Si metil yazılar verdir,*