11 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

11 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

ns 'Tam Liste Milli Piyango bugün çekildi Bu keşidede kazanan numaraları dercediyoruz Mili piyangonun ilk keşidesi bu sabah saat onda Beyoğlunda, Asri si- nemada merasimle çekilmiştir. Mera- simde milli piyango idaresi erkânı ve kalabalık bir halk kitlesi hazır bu- Tanmuştur. Şehir bandosu sâat onda İstiklâl marşını çaldıktan sonra numaraların çekilmesine başlanmıştır. Tayyare pi- yangösunun numaraları iki günde çekilirken (oOMilli piyango oidare- si bütün numaraları bir günde çek- meği esas ittihaz etmiştir. İkramiye kazanan numaralar şunlardır: 0000 Lira kazanan numara 26766 Bu numaranın sön iki rakamı ile nihayet bulan bütün biletler 20 lira, yani 1/10 hesabile 2 lira amorti ka- sanmışlardır. 20000 Lira kazanan numara Bu numaranın son iki rakamı ile nihayet bulan bütün biletler 20 ira, yani 1/10 hesabile 2 lira amorti ka- sanmışlardır. 15000 Lira kazanan numara 14506 Bu numaranın son iki rakam ile nihayet bulan bütün biletler 20 lira, yani 1/10 hesabile 2 lira amorti ka- 12000 Lira kazanan numara 21217 10000 Lira kazanan numara 25698 5000 Lira kazananlar 31822 24467 Pi 3000 Lira kazananlar 28211 22791 7221 23899 5552 , 2000 Lira kazananlar 18574 25861 10490 (zu 39071 8358 23773 5545 24841 973 9680 2741 302 ” 4713 1000 Lira kazananlar 80353 35084 30277 30455 21457) S0 28233 19627 21006 13206 16686) 3ös3 17160 23595 (1493 28305 24192) 6753 MG 20735 33659 37807 BIlala 10403 2282 0626 1910 30170İ32ğa9 40609 25967 15458 25837 16854 19655 . 20143 100 Lira kazananlar 20414 Jo (2008 18855 30560 $5561 31179131633 “Sısae o 17496 20860 35820 4855 (10056 e eri uu 20606 619 28 13177 32000 16010 22007 32199 2963 zı 15621 29094 36469 M5 4580 21280 35492 103 25291 30201 32134 Bu sabah milli piyangonun çekilişinden birkaç intiba 6528 101798 19573 31282 35672 8184 6237 20680 16259 8865 4415 29419 20131 3109 2176 6595 18725 10501 10556 12350 13454 20141 sızı 848 36761 31156 27408 18160 396 26310 14388 19060 34092 6505 30114 16250 34083 50 Lira kazananlar 2058 12 26536 35383 6650 25397 15313 24151 35072 24217 15171 3673 20146 25069 s0 14680 8441 57820 2016 11265 34074 13092 31001 32034 30156 20428 10747 28161 5286 $7812 16485 35590 19176 19456 5212 21999 39109 21459 0921 6923 16085 7930 24045 28821 19134 31909 10493 17418 1134 4061 31552 18591 12977 24017 10824 467 30619 12058 0 10432 21851 13598 26242 JAAIT 3003 18917 18032 8989 21941 16490 24907 71611 33122 64 12088 412 31481 25510 2962 20312 ızrıs 94129 37138 24592 37040 32074 21601 34532 14553 2179 3321 16192 27211 36937 20448 39584 16629 7632 31720 4938 2421 18573 20113 5044 31152 13813 16302 14447 2145 20134 29623 19924 3300 12388 25200 10138 26465 32633 18368 8567 2060 15617 35724 1035 31044 35954 704 7113 37738 10769 35723 21638 11152 14328 33084 20311 1197 21620 27839 : 84320 32664 35162 35218 57814 16049 34418 14124 18902 İ21iYı 31704 39922 9993 4372 11624 10078 7604 30244 14973 10301 10647 1616 Zııs6 14542 38395 22611 5001 29315 25304 16851 23168 5500 12370 6860 ıs 613 13969 (22129 358| 18551 20814 6455 29122 m3 19633 10007 19766 10812 14070 11649 34805 32770 8444 29524 31085 eğ 3262 31564 15987 22916 26815 9400 32497 31040 30567 201517 1386 31208 3665 16349 30540 Boser 21991 25467 4071 MET 19751 4024 21175! gs En Son dakika | 14ET TADAN ERİL m RR AN AED #. Hududumuzda bulunan Z. Bulgar kıtaatı terhis edilecek aemki| Sofya 11 (A.A.) — Havas Erel ajansı bildiriyor: 1545! Bulgar - Türk hududunda an bulunan kıtaatın büyük bir | © kısmı, silâh altına çağırılmış 45 olan son ihtiyat sınıfların ser- «e bes bırakılması neticesinde, e 20 teşrinisanide terhis oluna- | 3163 s6 caktır. | 24617 İ 14456 71803 33596 25950 35702 (34716 2005 | 10155 20585 16158 10394 33208 15956 21404 5159 30439 19977 18198 25683 2311 EL 1112 26217 2001, 14202 3154723523 10478 3 31067 4160 31417 35 srmn! v1 B 1 33027 ayram maçları 1048 Bayram tatilinden istifade edilerek klüp- 97471 İef arasında hususi bazı maçlar tertip edi)- miştir. Yapılan anlaşmalara göre Fenerbahçe ile Beşiktaş klüpleri bayramın ikinci günü Pe. nerbabçe stadında karfalacaklardır. Diğer taraftan Taksim stadında da bay- ram günleri oynanmak üzere bir turnua tertip edilmiştir Bu turnunya Galatasaray, / dstanbulupor, Şişli, Beyoğluspor klüpleri İştirak etmişlerdir. Matbuat takımı Ankaraya İ gidiyor İstanbul matbuat takımı bayramın ikin- İ ei günü Ankara matbuat takımı ile kargı laşmak üzere pazar günü Ankuraya gi- decek ve maçı müteakip avdet edecektir, Matbuat takımına mensup ve bu seyahate iştiraki evvelee tekarrür etmiş azanın pa- Zar günü saat 13 de Haydarpaşada bülün- in edilmektedir. “İkinci küme maçları İkinci küme ki ri arasında Süleyma- niye stadında yapılmakta olan lig maçları bü * dolayısile futbol oy naramıyacak bir.hale gelmesi yürü; i ia tehir yiiyet bütün Kya 13461 | “ye, rl Pener ve Şeref stad- 304061 Sasa | Jarınga;yapılacı İalşğiğesi dile Musikimiz ne halde Bizde besteler nasıl yapılıyor ? Halk hangi şarkıları tutuyor ? “Saçlarıma ak düştü!,, şarkısının bı derece meşhur olmasının sebebi Geçenlerde bir yazımızda radyomu- sun ecnebi memleketlere yaptığı neş- riyat dolayısile musiki hareketlerin. den, hangi tarzda eserlerin halk ta- rafından rağbet gördüğünden, hangi şarkılarımızın ecnebiler tarafından beğenildiğinden bahset Bugün de, son zamanlarda herke- $in ağzında dolaşan «Saçlarıma ak düştü», «Dizlerine kapansam; gibi şarkıları besteliyen, bestekâr Saded- din Kaynakla görüşüyoruz. Şimdiye kadar sayısı yüzden fazla şarkı bes- teliyen Sadeddin Kaynağın «Yanık Ömer, «Dursun kaplans, #Balıkçi- lars, «Gemiciler» ve nihayet yukarı- da isimlerini saydığımız eserleri gibi, hemen bütün şarkıları halk arasında büyük bir şöhret kazanmıştır, Sadeddin Kaynak diyor ki: — Bugünkü musikimizin ilerleme. $i için ne beste müsabakası yapmak, ne sanatkârlara mükâfat, prim ver- mek, ne de halkı teşvik mahiyetinde propaganda yapmak kâfi değildir. Yapılacak öyle bir şey vardır ki bu- güz önünde tutulmadıkça musikimi- zin istediğimiz tarzda ilerlemesine imkân yoktur, Bu da şudur: Bugün birçok güzel şarkıların, gü- zel bestelerin her ağızda baska bir şe- kilde okunduğunu, bir çok yerlerde feci bir şekilde çalındığını görüyoruz. Bunların bestekârları, eserlerinin ka- fası gözü yarılarak, feci bir şekilde i çalındığını ve söylendiğini dinlerler. ken yürekleri parçalanıyor. Bu süret- Je halk da çok defa, gayet sanatkâ- Tane bestelenmiş eserleri bertad bir şekilde dinliyor, onları böylece tanı- yor. Memlekette en yüksek, en biiyük musikişinaslar çıksa, bunlar birer âbide halinde musiki eserleri çıkarsa- Jar kendileri de aynı âkibete uğrıya caklardır. Çıkacak şaheserler de ayni şekilde mahvedilmeğe mahkümdür. Bunun için memlekette çıkan musiki eserlerinin en salâhiyettar mürakıbı olan sahipleri tarafından takib ve kontrol altında bulunmaları için kendilerine bir hak verilmelidir ve bu bir maddei kanuniye ile kabul olunmalıdır. Bir eser nerede yanlış okunursa derhal beslekârı harekete geçebilme- li, hatlâ kanuni takibatta bulunabil. melidir, Bundan başka bir bestekâr çıkaracağı eserin karşısında kimler tarafından okunadağını bilmeli, on- ların bu işi başarıp başaramıyacak- larını anlamalıdır. Hattâ bestekâr, eserini okuyacak adama salâhiyet, bir nevi sertifika vermelidir, Çünkü böy- le yapılamazsa bugünkü musikimiz yanlış okuma anarşisinden kurtulas maz, Meselâ son zamanlarda «Saçlarıma ak düştü, şarkısını besteledim. Bazan bu şarkıyı dinlerken tüylerim ürperi- yor. O derece fena okuyorlar ki... Sonra müsikimizin ilerlemesi, mem- lekette çok daha" güzel besteler çık- ması için düşünülmesi lâzım gelen bir nokta daha vardır. Eserin her oku- nuşunda -sanatkârı için bir temettü ayırmak... Bizim memleketteki beste- kârlar bir eserinden büyük bir iemet- tü almadığı için çok fazla çalışmak mecburiyetinde kalıyor. Ben kendi hesabıma senede 30 - 40 eser çıkar. mazsam hayatımı temin edemem, Sonra bestelenen şarkı başlı başına büyük bir para getirmediği için onun plâktan da istifade cihetini düşün. meğe mecbur oluyoruz. Önümüze bir de plâk ölçüsü çıkıyor. Halbuk! bir plâğın üzerinde 80 tane çizgi v kı Orta süratte bir dönüşle bu 80 çizgi üç dakikada sona erer, Bu suretle besteliyeceğ şarkıda üç dakika içinde bütün maharetinizi, bütün kudretinizi göstermeniz iâzım- dir. Halbuki bir eser başlı başına sa- Te Şti, batanini, edetek: bir Para ye -hassa“o zaman «Kış geldi firak aç- tirmiş olsa üç dakikalık nü de tabil düşünmüyeceğ Bana soruyorlar: «E bu kadar kısa yapıyorsun?. > nun sebepleri yukarıda.. Hoş bütün bu paraya aid lerimiz Ikinci plânda kalır. Ese mizi doğru dürüst çalsınlar, yan bizim hissettiğimiz gibi sö bunun manevi hazı bizir dir... — Bizde ese nasıl b Meselâ siz bestelerinizi nasıl $ınız?. — Ben bestelerimi dalma geseleri yaparım. Gündüz hiç çalıştığım Y değildir. Ekseriya geç vakitlere Ya tâ şafak sökünciye kadar çi olur, Gecenin sükünu çalışmak için çok İyi bir şeydir. Sonra evvelâ bir eseri yaparım, Onu mütemadiyen kendi kendime tekrar ederim. Bu âdeta eserimin müsved- desi gibidir, Sonra bu müsveddenin bir çok yerlerini değiştirdiğin Hattâ bazan eseri ilk düşündüğüm- den, yaptığımdan çok başka bir şe- kilde ortaya - çıkardığım da vakidir. Sonra bazan bir eser insanı çok tered düdlere düşürebilir, Meselâ aynı kı için İki melodi bulursunuz. Hangisi. nin daha güzel ve daha uygun oldu- gunu br türlü kararlaştıramazsınız. Nihayet bunlardan birine karar kılar. sınız, — «Saçlarıma ak düştü, mevzuu- nu bilhassa seçmenizin sebebi var mıdır?... — Bugün orta nesil iyi bir musiki dinle dr. Bir beste diğer ne silleri olduğu gibi bilhassa bu nesli hiç ihmal etmemelidir. Sonra bu «Saç Jarıma ak düştü: feryadını biraz da kendi halime çok uygun bulmuştum. Şimdiye kadar birçok şeyler için #ar- kı besteledim. Bir de kendi uygun bir şey vücude getirme rim. — Halkımız daha ziyade şarkılardan hoşlanıyor? — Biz çıkardığımız ve çıkavadağı- mız eserlerde en giyade şu noklayı nazarı itibara alırız. Çıkan eserin bir münevveri olduğu kadar halktan biri- sini de sarsın Ona da aynı zevki, ay- ni heyecanı versin... Biz halk temle rini alarak onları modernize etmeğe çalışıyoruz. Sonra bir eserde, bir şar- kıda en ziyade dikkat ettiğimiz şöy- lerden biri de şudur: Daha eserin başında dinleyicileri tutacak, saracak bir şey bulunması. Meselâ ilk mısram kuvvetli ve derhal insana tesir edici olması şarttır. «Saç. larıma ak düştüs, «Dizlerine kupan- sami» gibi... Hacı Arif beyin «Kış geldi firak açmadadır sineme yare...» şarkısı gibi... Bunlar daha ilk baş. langıcında dinleyicileri tutan şeyler- dir; Bu da bir bestenin rağbet gür. mesinde aşılmış ilik adımdır. — Hacı Arif bey ve neslinin sarkı- larını nasıl buluyorsunuz? — Hacı Arif bey ve onun nesli, mu- sikide bir mekteb yapmışlardır. Bil- ölçüsü. niçin şte bu. barigi madadır sineme. yare.» şarkısı pek meşhur olmuştu, Ancak - bu : neslin musikişinaslarının eserlerine yalmz münevver tabaka rağbet göstermiştir. Bunlar pek popüler olmamıştır. Bu- gün 50 - 60 yaş arasındaki nesi! için- de münevver olanlar hâlâ Hacı Arif beyin eserlerinden büyük bir zevk duyârlar.. Sonra büzün tulan sarkıların bir muvaffakıyeti de dinleyicinin ruhiyesine uygun - olmasıdır. İ lar üzerinde hatıraların tes büyüktür. Bu itibarla şarkılarda din- leyiçilerin yaşlarına göre hatıraları uyandırmak da mühim bir wuvaifa- kıyet âmilidir. syilemist Feridun. Eş

Bu sayıdan diğer sayfalar: