11 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

11 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Alman taarruzu korkusu (Baştarafı 1 inci sahifede) İki şehir tahliye ediliyor Amsterdum 10 (A.A.) — Baar ve Zoits şehirleri süratle su altında bi- Takılâacağından bu şehirlerin ahalisi tahliye emri almışlardır. Amsterdam 10 (A.A) — Hollanda hududunda Alman kıtaatının fahşi. dat yapması üzerine, hükümet, Maas ve Merwede nehirlerini, icabında ye- ni bir su baskınını hazırlamak üze- re, bu nehirler üzerinde her türlü seyrüseferlerin tatilini emretmiştir. Hollanda motörlü kıtalarının harekâ- tile ayni zamanda alınan bu yeni tedbirin halk arasında endişeyi art- tırdığı söyleniyor.. Amsterdam ticari nakliyat mahfilleri, bu son tedbirler- den bilhassa müteessirdirler. Ne olur- s& olsun, Hollanda son hadde kadar kendini müdafaaya hazırdır. Başlıca dusunun nasıl hareket edeceğine dalr res- mi veya yarı resmi malümat yoksa da, bU- nun hem karada hem de havada dehşetli bir harekeb olacağı muhakkaktır. Alman taarruzu bütün Belçikayı istilâ etmeden €v- Yel tevkif edileceğini zannettiren kati sebep- ler mevcuddur. Fakat Almanların bütün Belçikayı istilâ edebildikleri farzedilse bi- le, Pransız hududunda çelik bir hatta çar- pacaklardır. Bu hat, muhakkak surette Al- man tâarrurunu Kıracaktır. Fransızlar Maginot hattının bu kısımlar rında hazırlıklarını artlırmışlardır. Pran- sızların faaliyeti bilhassa asıl müdafaa hat- $t ile hudud hatti arasındaki munlakada İ tebarüz elmektedir. Fransız alayları tepe- lerin yamaçlarını dağ toplarile ve mitral- yözlerle dolduruyorlar, Müstahkem tepeler- de blokhausları birbirilerine birleştirmek için siperler kazılmaktadır. Bu blokhauslar i başlı başlarına birer küçük islihkâm teşkil esmekledir. Topları, bücüm edetek olar tankları oldukları yerde çiviliyebilecek kud- rettedir. Daha gerilerde, derin müstahkem siperler içinde raylar üzerinde giden ağır toplar vardır. Bu istihkâmların fevkalkde- liği topların kailyen açığa çıkmaksızın ve mütemadiyen ateş ederek istenildiği kadar yükseltilip alçaltılabilmesindedir. Bir muel- sevkulceyş merkezlerde, silâhlı nö- betçiler, ilk işarette bendleri açmağa l Amade, gece gündüz bekliyorlar. Kayzer de ikametgâhını terkedecek | Amsterdam 10 — Tahliye plânları, büyük bir doğrulukla tanzim edilmiş- | tir. Lüzumu halinde ikâmetgâhlarını ! terkedecek olanlar meyanında, Doorn- da oturan sabık Kayzer de vardır. Hududa asker gönderiliyor Amsterdam 10 (A.A) Bütün Hollanda da ihtiyat tedbirleri arttı. rılmışlır. Su hattına ve Alman hudu- duna, doğru giden müteaddit askeri kafileler görülmektedir. Diğer taraftan, Almanyadan gelen postanın, gazetelerin ve trenlerin git gide artan teahhurler yaptıkları kay- dediliyor. Bu teahhurler, Almanya» nın garbinde yapılmakta olan mektedir. İngiltere müdahale edecek Paris 10 (A.A.) — Hollandadan ge- len vahim haberlerden ve bilhassa Alman süvarisinin hudut boyunca tahaşşudu hakkındaki malümattan bahsöden Temps gazetesi diyor ki: Londra, Hollandanın bitaraflığını tehlikeye düşürmemeğe çalışıyor, fa- kat bu bitaraflık Almanya tarafın- dan ihlâl edildiği takdirde, İngiltere müdahale edecektir. Esasen nazi ta- arruzu başladığı takdirde, Hollanda hükümetinin İngiltere ve Fransaya müracaat edeceğinden şüphe edilme- mektedir, Fransanın hazırlığı Londra 19 (AA — Mütlefik orduları kumandanlığı şuna katiyen emindir ki, eker Belçikanın endişeleri tahakkuk eder ve Almanya Belçikeya taarruz ederse, Al- tahşidata atfedil. manlar geçen harbin başında kazandıkları | muvaffakiyeti elde edemiyeceklerdir. Müt- tefik ordular, Almanlara çok Nararetli bir kabul yapmağa hazır bulunuyor, Alman kı- taah Be'çikaya girdiği takdirde İngiliz o: Büyük m fBaştarah 1 incl sahlfede) ç vakte kadar devam eyle- Başta Mili Şef olmak üzere t erkânı, Parti, Halkevi, be- ve diğer umumi ve hususi mü- sier ve eshas tarafından Atatür- kün kabrine yüzlerce çelenk konulduğu gibi şehrin içerisindeki Atatürk anıtla rına da yüzlerce çelek konulmuştur. Şehrin birçok büyük mağazalarının ve müesseselo:inin vitrinleri büyük matem gününü ifâdelendiren tarz- larda tanzim edilmiş bulunuyordu. Halkın bu vitrinlerin önünde dura. rak Atasına ait hatıralar, resimlerle ve eserlerle uzun dakikalar * karşı karaya kaldıkları görülmekte idi. Ankara 10 (A.A.) — Cümhurreisi, İnönü, bugün Atatürkün kabrini zi- yaret eylemek üzere Etnografya mü- zesine geldikleri zaman burada baş- ta Başvekil doktor Refik Saydam bulunduğu halde bütün vekiller ta- rTatından karşılanmış ve hir kıta as- ker ihtiram resmini ifa eylemiştir; Mili Şef saat tam dokuzu beşte Ata- türkün kabrine muhteşem bir çelenk koyarak tazimle eğilr r, Cümhur- reisimiz müzeden ayrılırken de as. keri ihtiram yapılmış ve Vekiller He- yeti tarafından selâmlanmıştır. Ankara 10 (A.A) — Bugün ölü- münün birinci yıldönümü dolayısile Ankara Halkevinde yapılan merasim- den sonra, Cümhuriyet Halk Partisi umumi idarn heveti azaları, parti ve şimali 'garbisinde | 76 kabilinden tanklar birinei hatu yarsa- lar da ikinci hatta mutlak surette imha olunacaklardır. Pazla olarak tankları dur- | durmak işin otomatik olarak çelik yığınla- rı püsküren cihazlar vardır. Belçika budu- dundaki Maginot hattının büyük bir kısmı katiyen gözle görülemez. İnfilâk neticesinde ölenler Amsterdam 10 (A.A) — Hollanda askeri makamları tarafından alınan ihtiyat ted- birleri Guldre ve Groningue vilâyetlerinde bir kaç kişinin ölümüne sebep olmuştur. Patlıyan bir bomba üç neferle bir çavuşu öldürmüştür. Diğer bir bombanın infilâkı yüzünden de bir asker ve bir sivil ölmüş- tür, Belçikanın tedbirleri Londra 10 — Brükselden gelen ha- berlere göre Belçikalılar hudut istih- kâmlarına yeniden askerler gönder- mişlerdir. İstihkâmlar önündeki ara- ziye kara torpilleri konmaktadır. Almanlar Siegfried hattını uzattılar Kopenhag 10 (A.A.) — Berlinske Tidende gazetesi, Almanların Sieg- fried hattını Belçika ve Hollanda hudutları uzunluğuneca uzattıklarını yazmaktadır, İsviçrenin tedbirleri Londra 10 — İsviçre hükümeti ter- his ettiği efraddan bir kısmını tekrar silâh altına çağırmıştır. Federal konsey beynelmilel vaziye- ti tedkik etmiş ve henüz umumi se- ferberliğe lüzum görmemekle bera- ber bazı emniyet tedbirleri almağa karar vermiştir. Hollanda otomobilleri tapla- nıyor Amsterdam 10 (A.A) — Hollanda makamatı yeniden birçok otomobil ve kamyona el koymuştur, Keza as- keri hazırlıklar dolayısile bazı mın- takalarda şimendifer münakalâtı da durmuştur, Mense nehri üzerinde de haberatı devam etmektedir. atemimiz genel sekreteri doktor Fikri Tüzerin reisliğinde partinin banisi ve ebedi Şefi Büyük Atatürkün muvakkat kabrini ziyaretle manevi huzurların. da tazimle eğlimişler ve parti adına büyük bir çelenk koymuşlardır. Bütün ecnebi mümessiller inamına Atatürkün muvakkat kabrine çelenk kondu Ankara 10 (A.A.) — Bugün Ame- rikanm büyük elçisi Mac Murray Türkiye nezdindeki bütün ecnebi si- yasi mümessillerinin en kıdemlisi olmak dolayısile mezkür mümessiller namına Atatürkün muvakkat kabri- ne giderek bir çelenk koymuştur. Büyük elçinin muvasalat ve avde- tinde askeri merasim yapılmıştır. Roma radyosu Atatürkün büyüklüğünden bahsetti Roma radyosu dün akşam türkçe neşriyatı arasında, ölümünün yıldö- nümü münasebetile, Ebedi Şefin btü- yüklüğünden bahsetmiş ve gene türkçe olarak Atatürk hakkında ya- zılmış güzel bir şiir e okumuştur. Bir Portekiz vapuru karaya oturdu Lizbon 10 (A.A) — Roterdam H- manına mensup 650 tonluk Melica kargosu Cascals yakınındaki Raso burnunda karaya oturmuştur. Mü- rettebat kurtarılmış, yalnız bir tay. fa yaralanarak hastaneye kaldın mıştır. bugün bütün münakalât kesilmiştir. | Maamafih Almanya ile telefon mu: , AKŞAM Küçük haberler: Ankaradaki evetitüsü loji profesörlüğü için hükümetimizce da- vet edilmiş olan İs ei B. Mark Poyret dün sabah refikasile beraber gehrimize gel- miştir. Profesör bir hafta kadar gehri- mizde kalacak ve barı tedkikatta bulun- duktan sonra Ankaraya gidecektir. k Üsküdarda oturan bayan Ayşe, evinde bir camı silerken ayağı altındaki iskemle kaymış, cama kapaklanarak kırılan par- çalarla muhtelif yerlerinden yaralarımış- tır. Bayan Ayşe zabıta barıfından Basta- neye kaldırılmıştır. 4 Dün gece saat yirmi bire doğru Üskü- dar çarşı kısmının umumi elektrik tesi- salı bozulmuş ve cereyan gece yarısına ka- dar temin edilemediği cihetle umumi yer- ler, bu meyanda bir sinema tatili faaliyet etmeğe mecbur kalmıştır. » & Elektrik, Trrmvay, Tünel idaresinin kati kadroları önümüzdeki kânunusani- den itibaren tatbik edilecektir. Bu itibarla idarenin yeri kadrosu bayramertesi tmi- mi mecliste müzakere edilecektir. Eskiden Tramvay, Tünel ve Elektrik idarelerinin muhasebe, hukuk ve zat işleri kadroları avrı İdi, Yeni kadroda bunlar tevhid »dl- miş ve bu suretle kadro kismen tenkis edilmiştir. Belediyenin bakaya vergilerin tah- silini temin etmek üzere yeniden slı- nacak 60 memur ile diğer münhaller için Zİ beşrinismnide bir imtihan yapılacaktır. İmtibana orta mektep ve lise mezunları kabul edilecektir. Talipler, boş yüzü bul- muştur. Sarkis adında bir kimse, Kartalda batıçıvan Pehlivanın tarlasındaki zey'in ağacından zeytin toplarken murazenesini kaybetmiş düşerek ölmüştür. A Kısmen tek hat üzerinde işüyen Kur- buluş tramvay hattının çifte tahvilini te- menni etmiştik. Yaptığımız tahkikata gö- rs ahval dolayısile Avrupadan ray vesair malzeme gelmediğinden şimdilik hattı çif- te tahvile im görülememiştir. Maama fh umum müdürlüğün sipuriş ettiği mal- zeme gelir gelmez bu hat derhal çifte tak- | İ vii edilecektir. # Keşkül motörü ile Bulgaristandan 50 bin kilo odun kömürü gelmşitir, # Ameleden Hasan isminde biri. Gala- tada Necatibey caddesinden giderken gofğr Mehmedin Mares bir taksinin sad- mesine uğramış, muhtelif yerlerinden ya- ralanmıştır. # Galatada Azapkapıda bir evde oturan Miğırdiç ve Boğus isimlerindeki iki arka- İ daş tutkal kaynatırlarken siçrayan ateşle ocâk yanındaki talaşlar tntuşmüş, afş büyümek istidadını gösterdiği bir sirada yetişen itfaiye tarafından söndürülmüştür. Karagümrük Nahiye Kongresi Cümhuriyet Halk Partisi Karagümrük Nahiyesi kongresi dün toplanmış, neticsd3 Vasfi Aktin. Sedad Büyük Aksoy, Salın Balâhaddin Erim ve Etem Altayın doğan ve Hasan Aldığ'ın yedek âzalıkları/ ve Vasfi Aktinle, Makbule Kansu, Salim Kunter ve Etem Altay murahhaslıkara seçilmişlerdir. Japonya, Tokyodaki Polon- ya elçisini tanıyor Tokyo 10 (A.A.) — Hariciye Nezare- ti namına söz söylemeğe salâhiyettar bir zat gazetecilere beyanatta buluna» rTak Japon hükümetinin Tokyodaki Po- lonya elçisini tanımağa devam ettiği- ni söylemiştir. Bükreşte bir otobüs bir tramvayla çarpıştı, 2 ölü, 8 yaralı var Bükreş 10 (A.A. — İçinde topçu zabitleri bulunan bir otobüs, bir tramvayla çarpışmıştır. ikisi ölmüş, sekizi ağır surette yara- lanmıştır. >” Sovyetlerin nüfusu Moskova 10 da A.) — Geçen 17 kânunda yapılan umumi tahriri nüfus netieesinde sabit olmuştur ki, Sovyetler Birliğinin nü- fusa 170 milyon 467 bindir. Bunun 61 imil- yon 685 bini erkek ve 88 milyon 802 bini kadındır. ir Amerikada amele arasındaki ihtilâf Vaşington 10 (A-A.) — Roosevelt, Amerikan iş federasyonu reisi Greeni ve müleakiben sanayi teşekkülleri kongresi relsi Lewisi kabul etmiştir. Bu mülâkattan sonra matbunta beyanatta bulunan Green, mülâkat esnasında iki büyük amele grupu arasındaki ihtilâfların halli için mü. zakerelere devam edilmesi imkânları araştırıldığını söylemiştir. Green, Lewis grupu müzakereye devam etmek istediği takdirde Ame- rikan iş federasyonunun buna muva- fakat etmeğe hazır bulunduğunu be- yan etmiştir. Mülâkat esnasında de- niz ticaretinin şimdiki vaziyetinden ve Amerikan vapurlarının ecnebi idarelere devredilmesinden de bah. sedilmiştir. Yeni bitaraflık kanunu filhakika deniz amelesi arasında işsizliği mu- cip olmaktadır. Nobel kimya mükâfatı Stokholm 10 (A.A) — Kimya no- bel mükâfatı Berlinde profesör Bute- madt ile Macar profesörü Prozicka- ya verilmiştir. Zabitlerden | “11 Teşrinisani Ivy Hitlere yapılan suikasd (Baş tarafı 1 inci sahifede) ie İngiliz askeri müşahid- lerinin bir suali Paris 10 (AA) — Reuter ajansı bildiriyor: Askeri müşahidler Hitlerin Hollândaya ve Belçikaya taarruz için Münih sulkasdini bahâne tutmak ni- yetinde olup olmadığını sormaktadır- lar, Almanyada tevkifler Londra 10 — Alman haberlere gö- re Almanyada birçok kimseler tev. | kif edilmiştir. Sovyet Rusya ile an- laşma Üzerine tahliye eden komü- nistlerin de tevkifine başlanmıştır. Brükselde bir gazete müsadere edildi Brüksel 10 (A.A.) — Münih sul- kasdini «Reishstag darbesinin te- kerrürü wü, serlevhalı ve üç sütun- luk bir başlıkla neşreden Peuple gs- zetesinin akşam nüshası, adliye la- rafından toplattırılmıştır. Suikasd mücadeleyi şiddetlendirecekmiş Bern 10 (A.A.) — Berlindeki bitaraf mahdiller, suikasdin mücadeleyi şid. | detlendirmeye sebep olacağı kanaatin- dedirler, bu hususta çok mühim ka- rarlar arifesinde bulunulduğu bildi- | rilmektedir. Alman gazetelerinin makaleleri Münih 10 (A.A.) — Münih bira. | hanesinde vukubulan sulkasdin tev- lid ettiği infial, matbuat yazılarının hâkim mevzuunu teşkil etmektedir, Gazeteler, saatli bomba, Hitlerin azimetinden sonra patladığından do- layı Cenabıhakka şükretmekte ve Al- man milletinin şefinin etrafında sıkı bir kütle halinde toplanarak Alman- yanın düşmalarile çarpışınağa karar verdiğii kaydeylemektedirler. Tahki- kat, Münih ahalisinin d> iştirakile devam etmektedir. Polis halkı müc- rimlerin bulunmasına yardım edebi- lecek her türlü malümalı vermeğe davet eylemektedir, n # gizli polisinin hazırladığı İnfilâk sahasında yapılan müşahe- delerden sulkasdin uzun zamandan- beri ihtimamla hazırlandığı anlaşıl. maktadır. Tahkikat neticesinde süikasd fail- lerinin bu gibi tedhiş hareketlerinin güçlüklerine alışık oldukları, vaka mahallini iyice bildikleri ve teknik bilgileri olduğu meydana çıkmıştır. Fransız gazetelerinin mütalâası Paris 10 — Fransız gazeteleri Mü- nih suikasdini Almanyada nevmida- ne hareketlerin başlangıcı addediyor- İ lar, Gazeteler sulkasdin Hitler reji- | minin zannedildiği kadar kuvvetli olmadığını gösterdiğini söylüyorlar . Journal gazetesi diyor ki: «Biraha- neye nazi partisinin tecrübeden geç- miş erkânından olmayan birinin gir- | mesine imkân yoktu, Bu sebeple sul- kasdde nazi partisine mensup olan- ların parmağı vardır» Birçok gazeteler sulkasdi Alman , bundan maksad gayri memnunlar: yakala- | mak olduğun u söylüyor, Fransada idama mahküm edilen iki casus Paris 10 (A.A) — Geşen 26 ilkteş- rinde Nancy mahkemesince harpten evvel en: uk yaptıkları için idama ilmiş olan muhtariyet ta- slı mebus Charles Roos ile cürüm şeriki Lobstein tarafından ya» pılan af talebi reddedilmiştir. İtalyada bir Fransız tayya- recisinin cenazesi merasimle kaldırıldı Roma 10 (A.A.) — Geçen ay deni- ze düşerek cesedi dalgalar tarafın- dan İtalyan sahillerine atılmış olan Fransız tayyarecisi Genr. Bandowi- nin cenaze merasimi Frunsız ve İtal yan mümessilleri huzurile Liyourne- de yapılmıştır. Bir İtalyan müfrezesi tazim mera- simi ifa eylemiştir. Türkiye Oümhuriyeti ZiRAAT BANKASI Kuruluş tarihi: 1888 Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirası Şube ve ajans adedi: 265 Zirat ve ticari her nevi banka muameleleri Para biriktirenlere 28,800 Ürü Mitel veriyor Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsiz tasarruf hesaplarında en az 50 lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağılılacaktır: b Adet 1 yi » 4 40 100 160 DİKKAT: kapın lak paralar 100 Liralık 4,000 Lira 2,000 1,000 4,000 5,000 3,200 bir sene içinde 50 liradan aşağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde 9v 20 fazlasile verilecektir. Kur'alar senede 4 defa, 1 Eyldl, 1 tarihlerinde çekilecektir. De Birincikânun, 1 Mart ve 1 Haziran işletme umum müdürlüğü ilânları 500 lira olan 250 ONA EEBEEEAE EEE, ton karpil 25/12/1939 pa: ıkarada İdare binasında #atın alınacaktır. Bu işe girmek istaye Tâzımdır. n (1762.50) İlralık muvakkat teminat ile kanuntin tayin et- tiği vesikaları ve tekliflerini ayni gün saat 14 6 kadar komisyon reisliğine vermeleri Şartnameler parasız olarak Ankarada Malzeme dairesinden, Haydarpaşada Tesellüm. ve Berk gefliğinden dağıtlacaktır. «g201)