11 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahbahki Eaberler Son dakika Hollanda- Almanya hudu- - dundaki hâdise kii oldu? Bir otomobil hudutta tecavüze uğradı, bir kişi maktul düştü, bir kişi de yaralandı Paris 1i — Lâheyden gelen haberlere göre Hollanda - Almanya hududunda vuku bulan hâdise tafsilâtı şudur, İçinde iki kişi bulunan bir otomobil, Hollanda cihetinden gelerek hudud hattına yakın iki üç metre mesafede durmuştur. İşte o esnada Almanyadan gt- len beş altı kişi otomobile hücum ederek tabanca kullanmışlar ve tahmine gö- re içinde bulunan iki şahıstan birini öldürmüşler, diğerini de yaralamışlardır. Bu hâdise esnasında Almanyadan bir otomobil gelmiş ve tecavüze uğrıyan 0t0- mobili içindekilerle yedeğine alarak Alman toprağına alıp götürmüştür. Hollanda hudud muhafızları müdahaleye vakit bulamamışlardır. Hollan- da hükümeti, hâdiseyi, Berlin hükümetine bildirmiştir. Rus - Fin müzakeresi gene vahimleşti Cereyan eden görüşmelerde henüz bir anlaşmaya vasıl olmak kabil olamadı Stokholm 10 (A.A) — National 'Pidende'nin Helsinki (o muhabirine göre, Sovyet - Finlândiya müzakere- leri geçen hafta kaydedilen nikbinli- ğe rağmen birdenbire vahim bir saf- haya girmiştir. Müzakereler belki de daha bir müddet devam edecektir. Moskovadaki (OFinlândiya heyeti azasından Maliye Nazırı Tanner mü- zakerelere tekrar bugün, yarın baş- Janacağını haber vermiş ve fakat bu “ müzakerelerin inkişafı etrafında hiç bir şey söylememiştir. Helsinki 10 — Finlândiya Kabinesi dün akşam toplanmış ve Moskovada- ki delegelerden gelen raporu tedkik etmiştir. Moskovada sor müzakerede Stalin de bulunmuş ve Finlândiyanın şartlarını kâfi bulmamıştır. Moskovada bulunan Finlândiya İ Maliye Nazırı Tanner; «Henüz ne bed- bin, ne de nikbin olmamalıyız» demiş- tir, Londra 10 — Helsinkiden gelen ha- berlere göre Sovyet Rusya ile Finlân- İ diya arasında bir anlaşmaya vasıl ol- mak henüz kabil olamamıştır. Moskova 10 (A.A) — (Reüter:) Mosko- va müzakerelerinin mevzuunu teşkil eden meseleler, Ruslara Finlândiya körfezi med- balinde bir üssü bahr! ve Leningrad civa- rındaki Finlândiya topraklarının verilme- sidir, Şimdiye kadar Rus harb gemilerinin Hango Ilmanında demirlemek hakkını is- tedikteri zannddiliyordü. Fakat Molotof'un $on nutkunda İstenilen toprakları tasrih etmemesi bazı mahafilde Rus taleblerinin toprak terkine kadar varacağı ümidini uyandırmıştır. Diğer bası mahafil ise Rus- ların taleblerinde hiç bir tavizde bulunma- dıkları kanaatindedir. Finlândiya ise Rus- Tarı tatmin edebilecek tavislerde buluna- mıyacaklardır. Amerika neden Hitlere tebrik telgrafı yollamadı Alman makamlarının iddialarına Amerika Hariciye nezareti inanmıyor Vaşington 10 (A.A.) — Bir gazete- ci ecnebi bir devletin rsisi bir sui- kasdden kurtulduğu zaman Amerika hükümetinin kendisine bir tebrik mesajı göndermesi âdet olup olma- dığını Hariciye Nazırından sormuş- tur. Nazır Hull, Hitlere bir tebrik mesajı göndermeden ve böyle bir ha- reketin münasip olup olmadığına dair bir karar vermeden evyel Mü- nih suikasdi hakkında bir rapor gel mesine intizar ettiğini söylemiştir, Hull tarafından verilen bu cevabın sulkasdin mesuliyetini ecnebi bir devletin ajanlarına yükleten Alman rakamlarının bu iddialarına Ame- Tika Hariciye Nezaretinin inanmadı- ğını gösterdiği diplomatik mahfiller- de söylenmektedir. Münih Suikasdi haberi tabii Ame- rika mahfillerinde büyük bir alâka ile karşılanmıştır. Bu hususta bir çok aller ileri sürülmektedir. Ain muhacirleri mahfillerinde Sui- kasdin herhalde Gestapo polis teşki- Iâtı tarafından değil nazi partisi da- hilindeki muhalif unsurlar tarafın- dan tertip edildiği beyan edilmekte. ıgını mese 934 tarihinde Il hareketinden ev» i Röhm komp- anda Kraliçesi telgraf gönderdi 10 (AA) — Kraliçe #sulkasdden Okurtuldu- Hitlere bir tebrik tel grafı çekmiştir. Berlin 10 (AA) — Münih sulkasdinde ölenleri taziye ve kendisinin suikasden kur- tulmuş olmasını tebrik için Hitler bir çok devlet relslerinden telgraf almaktadır. Şimdiye kadar sempatilerim!i izhar eden devletler şunlardır: Papalık, İtalya, Japonya, Sovyetler Bir- Miği, Belçika, Bulgaristan, Hollanda, Roman- ya. Yugoslavya, Macaristan ve Slovakya. Fransız Nazırla- rının toplantısı B. Daladier, dün İngiliz dominyonlarının Nazırlarını da kabul etti Paris 10 (A.A.) — Nazırlar bu sa- bah toplanmışlardır. Dalâöler askeri ve İktasadi vaziyet hakkında umumi izahat vermiştir. Nazırlar müteakiben muhtelif ik- tısadi meseleler hakkında noktai na- zar teatisi yapmışlardır. Paris 10 (AA) — B. Daladier bu gün yanında Hava Nazırı La Chambre olduğu halde İngiliz dominyanları. nın nazırlarını kabul etmiştir. Na- zırlara B, Eden refakat etmekte idi, Nazırlar, temsil ettikleri milletle. rin İngiltere ve Fransanın yanı ba- şında İman ve itimadla yer âldıkla- nnı obildirmişler, B. Daladier de Fransa ve İngilterenin mülhem ol- dukları fikirlere binlerce — kilometre uzaktan iştirak eden milyonlarca insanın hissiyatı önünde duyduğu heyecanı ifade eylemiştir. Maden kömürünün Türkiyede keşfi | Zonguldakta merasimle ya- pıldı, nutuklar söylendi Zonguldak 10 (A.A.) — Uzun Meh- med tarafından Türkiyede ilk maden kömürü keşfinin 110 uncu yıldönümü Zonguldakta törenle kutlanmış ve bu münasebetle her taraf bayraklarla sis. lenmiş, nutuklar söylenmiştir. Uzun Mehmed âbidesine hükümet, Parti, Halkevi, Belediye, mektepler ve maden mühendisleri adına çelenkler konul- muştur. Saat 17 de de maden mühendisleri cemiyetinde bir çay şöleni verilmiş, gece Halkevinde umumi bir toplantı yapılmıştır. Kömür ve Havza hakkında Parti rej- $i Akın Karauğuz bir konferans ver- miştir, Avrupada tahsillerine devam edecek talebeler Maarif Vekâleti bu hususta bir tebliğ ne neşretti Ankara 10 (AA) — Maarif Vekâletinden tebliğ edilmiştir: Bon siyasi vaziyet dolayısile yurda alınan talebe hakkında aşağıdaki karar ittihaz olunmuştur; 1 — Devlet. ve Devlete merbut müesseseler hesabıma Avrupanın muhtelif yerlerinde teknik ve fen tahsli eden talebenin orada- ki tahsil müddeiine bakılmıyarak umumu- nün okudukları mabajlere iadeleri, 2 — Fen ve teknik sahalarından gayri şubelerde tahsi! eden talebeden tahsilleri- nin ikmaline âzami bir sene kalanların yi- ne okudukları mahallere iadeleri, $ — Kendi nam ve hesaplarına tahsilde bulunanlar hiç bir kayde tâbi değildirler. Bu kararla alâkadar olüp tahsisatlarmı Maarif * Vekâleti bütçesinden alanlardan Ankarada bulunanların . bizzat ve taşrada bulunanların da tahriren Maarif Vekâleti yüksek tedrisat ümüm müdürlüğüne müra- onat ederek hali hazırdaki ad; reslerini bildirmeleri tebliğ olunur. Hariciye “ Vekâletinde terfi ve tayinler Ankara 10 (Telefonla) — Hariciye Vekâ- ileti merkez teşkilâtında vazife görmekte olân orta elçi B. Esad, hukuk müşaviri Ke- mal Köprülü, iktisad dairesi umum müdü- rü Bedri Tahir, üçüncü dalre umum mü- dürü Faik Zihni, protokol umum müdürü Salâhaddin ve üçüncü dslre evrak memu- Tu Şadan birer derece terfi ettirilmişlerdir. Moskova büyük elçiliğinde orta elçilik müsteşarı B. Zeki Hakkı merkeze alınmış, ve yerine merkezden orta elçilik müsteşarı B. Kâmli Mümtaz tayin edilmiştir. Çinde ihdas edilen orta elçilik üçümü kâtipliğine merkezden Yümnü Sedes, Mos- kora büyük elçiliği üçüncü kâtipliğine de merkezden Affan Sabit tayin olunmuşlar. dır. Kıbrıs baş konsolosu B, Kâmil ile Rodos konsolos B. Recebin becayişleri icra kıln- muştar. Maarif müdürleri arasında tayinler Ankara 10 (Telefonlu) — Urfa maarif müdürü B, Receb Niğde, Diyarbakır daa“ Hf müdürü Yusu! Urfa maarif müdürlük- lerine naklen tayin olunmuşlardır. Tapu ve Kadastroda tayinler Ankara 10 (Telefonla) — Birinci sınıf ta- pu ve kadastro müfettişlerinden B. Agih tapu ve kadastro umyım müdürlüğü teftiş heyeti relsliğine, Agâhtan açılan birinci ş)- haf müfettişliğe de Kadıköy kadastro mi- dürü B. Eminin terflan tayinleri yüksek tasdika İktiran etti. Ankara 10 (Telefonla) — Belediyeler irat heyeti şehircilik mütehassısı B. Mithat ta- pü ve kadastro umum müdürlüğü fen mü- şavirliğine tayin edilmiştir. Başvekâlet matbuat bürosu umumi görüşeceği güler ten tebliğ edilmiştir: Başvekâlet matbuat bürosu umu- mi kâtibi, günün meseleleri üzerinde kendisile görüşmek istiyen memle- ket matbuat müntesiplerini pazarte- si, çarşamba ve perşembe günleri sa- at 15-17 arasında Başvekâletteki dairesinde kabul edecektir. Dikilide yeni zelzeleler İzmir 0 (A.A.) — Dikilide yeniden biri üç ikincisi altı ve üçüncüsü de iki saniye devam eden zelzeleler olmuştur. İkinci sarsıntı çok şiddetli idi. Yeni hasar yoktur. B. Muzaffer Ankara 10 (Telefonla) — Divanı muha- sebat müddel muavinlerinden B. Muzaffer Maliye Vekâleti merkez dair'ezi muhasebe müdürlüğüne tayin edilmiştir. Garp cephesinde harp faaliyeti artıyor Sık sık küçük taarruzlar yapılıyor, hava faaliyeti fazlalaştı İki mevzii hücum yapan Almanlar bir mikdar ilerledikten sonra piyade ve topçu ateşi Paris 10 (A.A) — Alman yüksek kumanda heyetinin tasavvurları he- nüz malüm olmadığı şu sırada Loren cephesinde Moselle'den Veges'lere ka- dar Alman müfrezelerinin mevzii mu- harebeleri ve taarruzları artmakta- dır. Bu taarruzlara yalmz bir veya iki bölük iştirak etmekte ise de taar- ruzlar birbirini sık sık takib etmek- tedir, Alman hava kuvvetleri de faaliyet- lerini arttırmışlardır. Almanlar şim- di yalnız Fransiz mevzileri üzerinde değil, bu mevzilerin gerilerinde hattâ Fransız topraklarının ortasına kadar keşif uçuşları yapmaktadırlar, Birkaç Alman tayyaresi Fransanın şimali ve şimali şarkisi üzerinde pek yüksekten uçmuştur. Bu tayyareler Achen ve Fransız - Belçika hududu civarında bile Belçikanın bitaraflığı- na tecavüz etmişlerdir. Fransız tebliği Paris 10 (A.A.) —10 Högrinisani Bö bah resmi tebliği: Gece keşif kolları faaliyeti olmuştur. Paris 10 (A.A) — Umumi karar- ghh bildiriyor: Gece temas halinde bulunan cüzütamlar arasında yapi- Jan faaliyetle geçmiştir. Pariş 10 (A.A) — 10 teşrinisani akşam tebliği: İki mevzii hücum ya- pan düşman bir miklar ilerledikten sonra piyade ve topçu ateşimiz kar- " şısında geri çeklimişir. , İki taraf tayyareleri faaliyet gös- termiştir. Teşrinievvelin son iki haf- tası zarfında Fransız deniz kuvvetle- ri Almanyaya alt 30binton eşya tutmuştur. Harbin ilk dokuz haftası zarfında Fransız kaçak kontrol servisi tara- fından müsadere edilen malzeme miktarı 200 bin tonu geçmiştir. Alman tebliği Berlin 10 (A.A.) — Alman ordusu Yugoslav münevverleri Fransaya, insanlık davasına hizmetinden yolayı teşekkür ediyorlar Belgrad 10 (A.A.) — Tahsillerini Fransada yapmış Yugoslav entellek- tüellerinin bir heyeti dün Fransanın Belgrad elçisini ziyaret ederek Fran- sız Başvekili Daladier'ye hitaben ya- zılmış bir mesajı vermişlerdir. Bu me- sajda ezcümle şöyle denilmektedir: «Fransa bir-insanlık davası bir kere daha kendi davası ittihaz et- mekte ve yalnız kendi hürriyetini de- gü, hür yaşamak istiyen bütün mil letlerin hürriyetini müdafaa etmek- tedir.- Kendisine tahmil edilen bü harpte bütün kalbimizle kendisiyle beraberiz.» Ankarada 350 muhtaç aileye erzak dağıtıldı Ankara 10 (A.A) — Bayan İnönü. nün himayelerinde bulunan yardım- sevenler cemiyeti tarafından bugün 350 muhtaç aileye erzak dağıtılmıştır. Emniyet âmirleri arasında tayinler Ankara 10 (Telefonla) — Kirşehir emni- yet Amiri B. Zeki Zonguldak, İstanbul em- niyet âmirlerinden B, Mehmed Ali - hir, emniyet umum müdürlüğü ikinci sınıf emniyet âmirlerinden B. İbrahim Çankaya Burdur emniyet âmirliklerine, eski Kayser emniyet müdürü B. Behçet Elâsığ emniyet müdürlüğüne tayin edilmişlerdir. İngiliz Başvekili iyileşiyor Londra 10 (A.A.) — Chamberlain dün geceyi geçen gedelere nisbetle daha sükünetle geçirmiştir. Sıhhi vaziyeti iyileşmektedir. Yatakta ya- tıyorsa da resmi işlerle meşgul ol- mağa devam ediyor. karşısında geri çekildiler başkumandanlığı tebliğ ediyor: Mo- selle ile Palatinat ormanı arasında, keşif kolları faaliyeti artmıştır. Cep- henin bazı yerlerinde topçu faaliyeti olmuştur. 8 teşrinisani tebliğinde geri dön- mediği bildirilen Alman tayyaresi, Fransız - Alman hududu civarında Medersdorf yâkmında bir Fransız Avcı tayyaresi tarafından düşürül müştür, Bir İngiliz vapuru Şimal denizinde batırıldı Londra 10 (A.A.) — «Carmatben Coast» ismindeki vapur şimal deni- zinde batırılmışlır. Vapurun müret- tebatından 14 kişi kürtarılmışlır. Beş kişi yaralanmış, iki kişi kaybolmuş- tur. Londra 10 (A.A.) — Şimal denizin- de batan 941 tonluk Carmarthen Çoast vapuru tayfasından 14 kişi bir tahlisiye gemisi tarafından kurtarıl. mıştır. Tayfadan 2 kişinin kayıp, 5 kişinin yaralı olduğu bildiriliyor. Carmarthen Çoast vapuru Liver- pool şirketinin malı olup Londra ile İskoçya arasında ticari seferler yap- makta idi. Baltık denizinde bir Alman tayyaresi battı Riga 10 (A.A.) — Bir balıkçı ge- misi Liepaja açıklarında batmak üze- re bulunan bir Alman deniz tayyare- sl görerek mürettebatından 4 Kişişt” kurtarmıştır. Bunlar, esir edilmiğidr. dir. Shetland adaları üzerinde bir Alman bombardıman tayyaresi uçtu Londra 10 (A.A.) — Bugün Shet- land adaları üzerinden bir Alman bombardıman tayyaresi uçmuştur. Hava topları tayyareyi vxaklaşmaya mecbur etmiştir. Sulh tavassut teklifi Romanya Kralının, İngiltere Kralına, Fransa Cümhur rei- sine ve Hitlere telgrafı Bükreş 10 (A.A.) — Rumen ajans tebliğ ediyor: Kral Karoi bugün İı giltere kralına aşağıdıki teğrafı göndermiştir: Âdi1 ve devamlı bir sulhun Gasla- rını bulmak üzere Belçika - Kollan- da hükümdarlatının tavassıt tekli. finde bulundukları bu andjbütün kalbimle müzaheret ettiğim: mesut tavassut teşebbüsünün muvaffak ol- masını candan dilerim. Kral Karol, Hitlere ve Pıtnsiz Cümhurrelsine de mümasil telgiaf- lar göndermiştir. İngiltere - Japonya araşinda- ki ihtilâfların halline doğru Tokyo 10 (A.A.) — İngilteyf büyük elçisi bu sabah Japon HarigYe Nazır muavinini ziyaretle İki saat Görüşmüş« tür. Siyasi mahatilin Zanna göre, bu mülâkat iki memleket şfasındaki ih- tilâfı meseleleri halletek için yapı- lacak olan müzâkerelşf etrafında ce- Teyan etmiş ve zemin hazırlamağı ise tihdaf eylemiştir. Kamyon çarptı Lütfi adında bir Göcuk Aksaray tam rafından Beyazıda çıkmakta olan big tramvayın &ol tarif basamağına asıis| miş, biraz İleride Yukarıdan gelen bis kamyon kendisige çarpmıştır, Çarp- ma neticesinde Pâşından tehlikeli süs rette yaralanan Çocuk İfade veremi- yecek bir halde Cerrahpaşa hastane» sine kaldırılarşk kazâ etrafımda tah- kikata başlanmıştır.