15 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

üzerinde uçtular Garp cephesinde tayyare akınları şiddetlenmeğe başladı. Almanlar İngiltere Bene 22 — No; 7567 — Piati her yerde 5 kuruş ç A 15 Teşrinisani 1980 Hollânda bitaraflığının ihlâline katiyen müsaade etmiyecek İngilizler iki Alman vapuru- nu batırdılar. Bir İngiliz torpito muhribi mayne çarparak battı Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Son dakika Almanya, Polonya ile Çekoslovakyanın ihyası Hollânda ve Belçika orduları icabında şartlarını kabul ediyor mu müştereken harekete hazır bulunuyor | Bir isveç gazetesine göre Almanyanın Alman mahafiline göre İngiltere ve Fransanın sulh teklifine cevapları müzakereye imkân bırakmamış Almanya sulh tavass Londra 14 — Hollanda ve Belçika bir Alman taarruzu ihtimaline karşı €sasli tedbirler almışlardır. İki ordu icabında müştereken harekete hazır bulunuyor. Bir taarruz.olursa İngil- tere ve Fransanın da derhal yardıma koşacakları şüphesizdir. Alınan haberler, Almanyanın ta a:ruzdan ziyade iki hükümet üzerin- de tazyik yapmak emelinde olduğunu göstermektedir. Hattâ bazı Alman mahafili şimdi, Siegiried hattınm şimale doğru uzatılması Fransızlarla İngilizler tarafından bir taarruz ihti- maline karşı olduğunu beyan etmek- tedir. Askeri mahafilin kanaati şudur: Hollanda ve Belçikaya baskın şek- linde bir hareket muvaffakıyetli ne- tice verebilirdi. İki hüleümel ordula- ri hazırladıktan; “müdafaa tedbir İsfi aldıktan sonra böyle bir hareket beklenilen neticeyi veremez. Bunun için Almanların Hollanda ve Belçi- kaya karşı askeri harekette bulun- maları ihtimali azdır. Mâamafih İngiltere icab eden ted. bitleri almaktadır. Hollandadan son- Ta Böiçikada bulunan İngiliz tebaasi- G Belçika krali (solda), Hollanda kraliçesi (sağda); “Hollanda veliahdi prenses utuna cevabını dün sefirlere tevdi etti Jullana ve kocası nın da, mühim imeğburiyet omadıkçâ, Belçikadan “İngiltereye avdet etme- leri bildriilmiştir. Hollanda Başvekilinin hitabesi Amsterdam 14 — Başvekil radyoda Ticaret Vekilinin beyanatı Ithalât ve ihracat birlik- lerinden maksad nedir? Tthalât ve ihracatın münhasıran bu birlikler tarafından yapılacağı doğru değildir İki gün evvel bazı gazeteler. de Ticaret Ve- kil B, Nazmi TTopçuoğlunun beyanatı o çik- Mıştı, Bu beya- Naâtın © birçok Moktaları yan. 4Ş olduğu an- Jaşılmıştır. Ti. Caret Vekili bu münasebetle di. Ğİ il Yor Xi; ! O * — Gazeteler. zerk maa den birisinde Almanya ile olan bugünkü ticari Münasebetimizden bahsedilirken, bu Gün meri bir anlaşma olmaması, ge- Şen ağustos sonunda müddeti bitmiş lunan mukaveleden sonra Alman- larla aramızda karşılıklı bazı talep- 8 ortaya çıkmasile izak edilmiş ve i mların halli mümkün olmadığı SİN anlaşmanın vücuda gelememiş yülunduğu kâydedilmiştir, Bu, haki- Çühke ie ifade etmemektedir. Vi Ağustos sonunda müddeti bitmiş olan anlaşmanın yetine yeni- Sinin Yapılamamış olmasında, O es- a Avrupada harbin de başlamış ulunmasının. tesiri olmuştur. i Başka bir gazetede Almanlarla | bundan sonra yapılabilecek bir an- laşmada serbes dövizle tediyenin esas olacağı yazılmıştır. Böyle bir şe- yin şimdilik mutlak suretie ifade edilemiyeceğini söylemek isterim. Anlaşılıyor ki Almanyadan celbedil. mek istenilen bazı eşya için Alman ihracatçıları tarafından serbes döviz istenilmiş olması hakkında şayi olan bazı haberler, teşmil edilerek bunun bir esas kaide olacağı zehabını uyan- Gırmış olacak, (Devamı 4 üncü sahifede) Polonya Başvekili Londrada «Müttefiklerin zaferine iti- madım vardır» diyor Londra 14 (A.A.) — Polonya Baş- vekili B. Sikorsky ile Hariciye Nazırı B. Zaleski, Londraya gitmek üzere Hes- ton'da otomobile binmişlerdir. B. Sİ- korsky, gâzetecilere şu beyünatta bu- lunmuştur: «— Benim, buraya gelmeme saik olan, bir takım feci ahval ve şeraittir. Fakat müttefiklerin zaferine tam iti- madım vardır ve bu zaferin Polonya'yı yeniden dirilteceğine eminim.» millete hitaben bir nutuk söylemiştir. Bunda alınan tedbirlerin tehlikenin | artması yüzünden değil, ihtiyat için itlihaz edildiğini, Hollandanın tâma- men bitaraf kalmak azminde olduğu- ' (Devam: 10 uncu sahifede) Riyaziye kitapları da . yanlışlarla doludur Diğer şubelerin kitaplarını da gözden geçirmek lâzım Senelerdenberi lise son sınıfların. da okutulan edebiyat kitabında bir çok yanlışlar bulunduğu geçen hafta ortaya dökülmüş, bu hal birçok de- dikodulara sebep Olmuştu, Maarif Vekâleti bu neşriyat üzerine edebi- yat müuailimlerini oAnkaraya davet etmişti. Halbuki yanlışlar yalnız edebiyat kitabına münhasır değildir. Riyazi- ye kitapları da yanlışlarla doludur. Bundan başka tercüme edilirken her nasılsa kalmış yabancı Kelimeler tale- beyi . şaşırtıyor, hocalar bu şeklin hangi şeytani bir riyazl işaret oldu- ğunu kavrıyamıyor, meselelerden mana çikmiyor. Vâ - Nü bugün Üçüncü sahifede, Akşamdan Akşama sütununda bu hali anlatıyor, Ve pek haklı olarak «Çok korkarım diğer şubelerin ki- tapları da böyle olmasın... Aman dikkat!» diyor. Dikkatle; —e———— ————- İllâllah çığırtkanlardan | Tabelâdan resim alınıyor; ilândan keza, Halbuki bütün bunlar Kimseyi rahatsız. etmez. Afişin iyisi caddeyi süsler. Hele elektrikli reklâmlar medeni bir şehrin zi- netidir. Fukat bir de müşteri celbinin pek car sıkıcı, lâğbali şekli var: Adela yakaya ya- pışarak yolundan insan çeviren çığırtkan lar.. Bunlar yalnız Mahmudpaşada, Çarşı içinde değil, yeni meydanlarımızda, en büyük caddelerimizde insana ilâllah değir- tiyor. LAttan gümrük alırmazmış ammâ bun- lardan vergi şöyle dursun hattâ ceza pl- mali. Cezr bile Kâfi gelmez; bu sakil te- aâmülün kati şekilde önüne geçmeli, bu iki noktada cevabı müsait olacak Roma 15 (Radyo) — Stokholmdan bildirildiğine göre Aften Bladet gazetesinin Berlin muhabiri, Almanyanın Polonya ve Çekoslovakya hakkında, bazı teminat ile Hol- landa ve Belçikanın sulh teşebbüsüne cevap vermek niye- tinde bulunduğunu bildiriyor. i Almanyanın teklif edeceği esaslar, İngiltere ile Fransa tarafından ciddi bir surette nazarı dikkate alınacak bir ma hiyette olacaktır, Bavyerada kraliyet cereyanı çok kuvvetlendi Hitler, Hohenzolern hanedanını ve tarafdarlarını siyasi faaliyetten uzaklaştırıyor Patis 15 — Almanyadan gelen haberlere göre Bavyerada Kraliyet lehindeki cereyan şiddetlenmiştir. Yüzlerce tevkifat yapılmıştır. Prenslerin ik&metgâhla- Tı sıkı bir nezarek ve tarassud ailında bulunuyor. Kraliyet taraftarı mahafilde İki türlü beyanname bulunmuştur, Birinci beyannamede Bavyeralıları, silânla- rını terketmeğe davet etmekte, İkincisi de Bavyeralıların Hitler için harp elmi- yeceklerini beyan eylemekledir. Londra 15 — Daily Hereld gazetesine göre Hitler; Hohenzolern hanedani- le taraftarlarını her nevi siyasi faaliyetten uzaklaştırmağa karar vermiştir. Sa- bık prensler, evlerinden dışarı çıkamıyorlar. Birçok prenslerin ikametgâhların. da Gestapo araştırmalar yapmıştır. Kayserin kuzeni Prusya prensi Yovak'm Albreht ansızın ölmüştür. : Daily Herald, bu sözlerini teyid için Alman gazetelerinde intişar eden ölüm ilânlarını delil olarak göstermekte Gestapo'nun kraliyet lehindeki tezahürlere mâni olmak için fevkelbeşer gayretler sarfettiğini ilâve eylemektedir, Londra 15 — Kopenhagtan Reuter ajansına bildirildiiğne göre sabık Al man ordusu başkumadanı mareşal Von Blomberg ile daha bazı şefler tevkif edilmiştir. Finlândiyalılar bir Sovyet tayyaresini düşürdüler Finlândiya - Sovyet hududunda daha bazı hadiseler oldu, Sovyet ültimatomu bekleniyor Londra 15 — Helsinskiden gelen haberlere göre Finlândiya kıtaatı bir Sov- yet tayyaresini düşürmüşlerdir. Sovyet kılaatı, talimler yaptıkları es- nada hududda diğer bâdiseler vuku bulmuştur. Bu hususta sarih hiç bir malü- mat yoktur. Paris 15 — Helsinskiden gelen haberlere göre Finlândiya hükümet merke. zinde Sovyet kıtaatının derhal harekete geçmesinden ziyade bir ültimatom ve rilmesi beklenmektedir. Leningradda fiilen örfi idare hüküm sürüyor. | — Almanya Hollandaya teminat vermiş!... — Eyvah!,., 4 , ; ler li 2k