15 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler , İnsilizler iki Alman e vapurunu batırdılar Harp kaçağı meselesi İngiltere, Belçika ve Hollan- da arasında müzakere oluyor Büyük Alman taarruzu anbean beklenebilir w EE YE e EŞ | Bir İngiliz torpido muhribi ve iki İ vapur mayne çarparak battı Londra 14 — Pasifik Okyanusun- da” İngiliz harp gemileri 6000 tonluk Meklenburg ve 6000 tonluk Parana Adında iki Alman vaputuna rasgel- mişler ve: «Dur!» emrini vermisler. dir. Vapurların mürettebatı musluk- lari açarak gemileri terketmişlerdir, İki vapur da batmış, müretebetı esir edilmiştir. 4800 tonluk Gonzenhayim, 5500 tonluk “Yohânnes, 4370 tonluk Emi Yridrik vapurlarının izleri üzerinde bulunuluyor. 8800 tonluk Lüan, 8262 tonluk Takuma ad Alman vd- putları da araştırılıyor. - Bütün bü vapurların Alman korsan gemilerine Jevâzıim nakletmekte oldukları tah- min edilmektedir. Bir İngiliz vapuru mayne çarparak battı Zondra 14 (A.A.) — British india steam company'ye mensup 7,745 tno hacmindeki ve Sirdhans admdeki İngiliz vapurunun dün akşam bat- mış olduğu haber verilmektedir; Vapurun batmasının sebebi, henüz öğrenilmemiştir. Fakat bir mâyna çarpmış olduğu tahmin - edilmekte; âir, Vapurda memleketlerinden çikarıl- mış olan 173 Çinli bulunmaktsi idi, 16 Çininin kaybolduğu bildiriliyor. Çinli mahpuslar arasındaki zayiat daha fazla değildir. Zira bunlara ne- zaret elmeğe memur olan 'İhgiliz müfettiş, hapisane kapısının *Kilidi- ni bir rüvelver kurşunile parçalamış" ve bü süretle'onların ti hapisaneyi suların isti baş ada tah- Misiye sandallarına binmelerini te- min etmiştir. Londra 14 (A.A.) — Liverpool 1- manına mensup 1346 töti hacminde ve Pozano adındaki vapur, dün ce- nubu şarki sahilleri âçıklarında bat. | mıştır. Üç kişiden-ibaret olan yoleu- su ile mürettebatı kurtarilmiştir, Bir İngiliz topido muhribi, ve! bir devriye gemisi battı Londra 14 (AA) — Bir İsgiliz torpifö muktibi bir Almat torpiline çarparak batmıştır, Bir ölü, 6 kayip ve 15 yâralı vardır. Mürettebattan 70 kişi kurlarılmış- tır, Bunların ekserisi yaralıdır. Üzer- lerinde hemen hemen hiç elbise yok- tur. Harbin başındanberi İngiliz bah- riyesinin kaybettiği ilk destroyerdir. Londra 14. (A.A.) — Crcivell dev- riye gemisi İskoçyanın şimalinde bir Alman denizaltısı tarafmdan torpil lenerek batmıştır. 12 kişilik müret- tebattan altısı kurtarılmıştır. Bir İngiliz vapurunda infilâk Lonüra 14 (A.A) — Dün gece Şk mal denizinde 8000 tonluk İngiliz Matra vapuru bir infilâk neticesinde batmıştır. Müretteballan ikisi ölmüş ve yirmi ikisi yaralanmıslır. Londra 14 (AA) — r. İngiliz muhribinin zıyaı hakkında elde eği- len malümata göre muhripte vukua gelen infllâk, vaka mahalline birçok römörkörlerin gelmesini intaç etmiş- tir. Bu römerkörlerden biri, kazaya uğramış olan mühribi çekip götür- mek teşebbüsüne kıyam etmiştir, Fakat muhribin süratle batmakta olduğunu görünce bu tâsavyurun- dan vazgeçmiştir. Mubribin battığı : mahulden pek wzâk olmayan bir mevkide infilâktan bir saat sonra bir geminin bir'mayn İ görmüş olduğu haber verilmektedir Mubribin İngiliz sahillerine çık- miş olan mürettebatı, UsUst otomobiller ve hasta otomobilleri ile şehirlere sevkedilmişlerdir. Bunlar- dan bazıları âcilen hastunelere nak- lolunmuşlardır, Fransız Maliye Nazırı Londrada Ni anleket mili çe iksa! iş birliğinde mutabık kaldılar Gindeki ingiliz ve Fransız askerleri Bir kısmının geri çekilmesi Japonyada iyi karşılandı Paris 14 (A A.) — Fransız Maliye | Nazırı Paul Reynaud, Fransa İle İn- giltere arasında mali ve iktisadi teş- riki mesaiyi teşkilâtlandırmak işini görüşmek için İngüliz Maliye Nazır- nın daveti üzerine Londraya gitmiş- tir. Paul Reynaud, Pazartesi günü İngiliz Nazırı ile temas etmiştir. Bu- Londra 14 — İngiltere ve Fransa Şimali Çinde Pekin ve Tlençin'deki askerlerinden bir kısmını geri çek. meğe karar vermişlerdir. Bu karar Japonyada çok iyi karşılanmıştır. Amerikanın askerini azaltmıyacağı bildirilmektedir. Bu iki şehirdeki Amerika askeri 1500 kişidir. Pekin 14 — (A.A) — Tiençin'deki gün de devam eden müzakerelerde iki| İngiliz ve Fransiz gürnizonlarının çe- Nazır tarafından tedkik olunan bü- türi hususatta tam bir görüş birliği- nin mevcut olduğu müşahade edik miştir. Bu akşam saat 14,30 da Paul Rey- nauâ, radyoda ingilizce olarak İngil. tere halkına hitap etmiş ve Fransa- nın gayretlerinden ve iki milletin beslediği işbirliği, azminden bahsey- Temiştir. Irak Başvekili Mısırda Roma 14 (A A.) — Stefani ajansı- nın Kahireden bildirdiğine. göre, Irak Başveklli Nuri Said paşa bugün Kahireye gelmiş ve Mıs'r Başvekili Ali Mahir paşa ile görüşmüştür. Mülâkat Filistin meselesi etrafında cereyan etmiştir. Ancak müzakere edilecek mevzu İngilizler tarafından Filistinden nefyedilen arapların tek- rar memlekete dönmeleri meselesini aşmıyacaktır. Hindistanın talebleri Amsterdam 14 (A.A) — Algemetn Hın- Gelsbiad gazetesinin Londradan öğren: diğine göre, Hint kongresi reisi Nehra, Londraya gönderdiği telgrafta Hindistan'ın İngiltere ile teşriki mesai için Biyük Bri- | tanyanın harp hedeflerinin tavzihini ve Hindistanın da müstakil bir devlet haiin- de teşkilini istediğini bildirmiştir. kilmesi bugün başlamıştır. Bu tedbir henüz Pekin gamizonlamna teşmil edilmemiştir. Ta Sovyet kıtaları lituanyaya girmeğe başladı Kaunas 14 (A.A) — 10 ilkteşrin Sovyet - Lituanya yardımlaşma pak- tında derpiş edildiği üzere Sovyet kıtaatının Lituanyaya girişi bugün başlamıştır. Topçu müfrezeleri oLituanyanın cenubunda bulunan Alytusa gelmiş- lerdir. Bu şehirde, ileride dört bin- den dört bin beş yüze kasr Rus As. keri gelecek ve garnizon halinde ka- Jacaktır. Kaunas civarında oGaizunal'ye derhal motörlü ve süvari kıtaatı ge- lecektir. Asil büyük kuvvet ki mev. cudu bir fırkalıktır, Vilno civarında Vilecke - Novo'da duracaktır. Utuanyaya gelecek olan Sovyet kuvvetlerinin mecmuu yirmi bini aş- miyacaktır, İngiliz işçileri harp esnasında gerv yapmıyacaklar Londra 14 (A.A) — Lancashire ve Cheshine maden işçileri ve patronları mümesslileri, Manchester'de toplanmış'sr ve harp esnasında ve harpten Sonra altı ay müddetle grev yapılmamasını karar- Taştırmışlardar, Londra 14 (A.A.) — Belçika ve Hol landa tarafından kaçakçılık meselesi hakkında yapılmış olan teşebbüsler, her türlü müşkülâtı ortadan kaldır. mak maksadile iki memleketin mü- messlileri ile İngiltere hükümetinin mümessilleri arasında teğkik edilmek- tedir. , .—... . Münih suikasdı Failin yabancı olmadığı tahmin ediliyor Bern 14 — Burada çıkan Bund ga: getesinin Almanyadaki muhabiri bil. diriyor: Münih suikasd! İsilinin ya- bancı olması muhteme! değildir. Çün- kü toplantı yapılıp yapılmıyacağı, toplantıya Hitlerin gelip gelmiyeceği son dakikaya kadar belli değildi. HZ- dise ya Hitlerin emrile hazırlanmıştır, yahud naziler arasında memnun ol miyanlar böyle bir sulkasd hazırla- mışlardır. * Kopenhag 14 (A.A); — Berlinske Tidünde gazetesi, sabık veliahdın tev- kif edildiğinin katiyen yalan olduğu- nu ve prensin Potsdamidaki şatosun- da sükünet içinde yaşadığını haber veriyor. Münih nazi şefi öldü Münih 14 (A.A) — Geçen sulkast. İ te yaralananlardan Münih mıntaka- | sı nazi şefi Sehmeldi öğleden 'sonra hastanede ölmüştür, Bu suretle mez- kür suikastte ölenlerin sayısı 8 e çık- taştır. Fransada bir komünist me- bus tevkif edildi / gParis.14 (A.A.) —, Askeri maka» matı, #stihkâüm alayında ' çâvuğ'ol kömürisi möbüs Pourfalst'in teykifi. etmiştir. Tevkifin sebebi, arka- â asında bozgunculuk propa- gandasına devam etmekte olmasıdır. Belçika Kongosunda bir ba- ruthane infilak etti Brüksel 14 (A.A) — Belçika Kongosunda Mataodi'de kâin olup içinde 1300 kilogram dinamit bulunan bir baratismede malüm olmıyan bir sebepten dolayı bir İnfilik vukua gelmiştir. Nufusca telefağ olup ol- madığı malüm değildir. Şehire vakus ge- len hasarat mühimdir. Egede tütün satışları Bayram olmasına rağmen “mühim satışlar oldu İzmir 14 (A.A.) — Bayram olması- na rağmen Akhisar ve Manisa gibi tütün mıntakalarında dün büyük bir hareket görülmüş ve alıcılarla müs- tahsiller arasında hararetli temaslar olmuştur. Rekoltenin 33 milyon kilo oi duğu anlaşılmıştır. Eksperler bu sene mahsulün gayet nefis ve renginin de çok İyi olduğunu söylemektedirler, Piyasa perşembe günü açılacaktır. Üç lira yüzünden cinayet İstanbul Balıkpazarında balıkçılık eden Şükrü isminde biri, bayramın ikinci günü, adamakıllı sarhoş ola- rak Tahtakale ciyarında dolaşmakta iken, kendisine üç lira kadar borçlu olan Muharrem adındaki bir tanıdı- ğına rasgelmiştir. Şükrü, Muharremi görür görmez, alacağını İstemiş, Muharrem de pa- rası olmadığı için itizar etmiştir. Fazla içkinin tesirile zaten kendisin. den geçmiş olan Şükrü, o gün yanın- da taşıdığı büyük balıkçı bıçağın çekmiş ve rasgele Muharremin vü. cudüne saplamışlır. Muharrem, az sonra yetişen polis memurları tara. fından hastaneye kaldınlırken öl. müştür. Katil balıkçı, yakalanmıştır. İngilterede petrol fiati Londra 14 (A.A) — Petrolün teneke yabnd takiben 45 Titresi 20 pensten 21 pense yükselmiştir. 15 senedenberi petro- Yün en pahalı finti budur. | k Hitler kati darbeyi, düşmanın zayıf nokta- sına münasip zamanda indirecekmiş Londra 15 — Büyük Alman karargâhına mensup bir zatın ecnebi gazele. cilere vuku bulan beyanatına göre, zaf. sip zamanda indirilecek kati bir dârbe erin, düşmanın en zaif tarafına mira- ile elde edileceğini, B. Hitlerin bu zayıf tarafı ve münasip zamanı, tayinde gecikmiyeceğini, bu darbenin anbean indirilmesi beklenebileceğini, Almanya beklemediğini beyan etmiştir. nm muharebenin - yakında bitmesini Paris 15 — Mozelden Rene kadar sükünet avdet etmiştir. Fakat bu si- künet, muvakkat telâkki edilmekte, mevzii ve yahud geniş bir düşman taarru- zunün mukaddimesi olabileceği zannolunmaktadır. Alman taarruzu, daha eY- vel istikşaf hareketlerine tevessül : edilmezden de başlıyabilir, Tayyare akınları şiddetleniyor Alman tayyareleri İngilterenin Shetland adalarına bombalar attılar Gazetemizin çıkmadığı iki gün zarfında cephelerde mühim bir hâ- dise olmamıştır, Fransız yalniz ufak tefek keşif müfrezeleri Alman tebliğleri Fransızların Pir. masend'e 11 kilometre mesafede bir | tepeyi “almak istediklerini, fakat ta- | arruzun tardedildiğini bildiriyor. Tayyare faaliyetine gelince, Fran- sız ve İngiliz tayyareleri Alman top- Takları, Alman tayyareleri de Fran- sız toprakları Üzerinde uçmuşlardır. Fakat mühim bir hâdise olmamıştır. Alman tayyareleri. «Paris mıntakası- na'kadai" Yaklaşmışlar, Pariste tehii- | ke işareti vetilmişlir. Faket tayyare müdafaa . toplarının şiddetli ateşi sında geri dönmeğe imecbur ol- muşlardır, Alman tâyyareleri Belçika arazisi. üzerinden geçmislerdir. Denizlerde tayyare faaliyeti olmuştur, Bir Alman tahtelbahiri bir İngiliz vapur kafilesine taarruz et- | mek istemiştir, Fakat atılan bomba- | tebliğleri | fazla | lar üzerine iki defa suyun sathına çıktıktan sonra kaybolmuştur. Tah- telbahirin hasara uğradığı veyr bat- tığı tahmin ediliyor, Fransız tebliği Paris 14 (A.A) — 14 teşrinisani akşam tebliği: Bilhassa Sarre'in şar. kında şiddetli keşif kolları faaliyeti olmuştur, Pariş 14 (A.A) — Havas ajansı askeri vaziyet hakkında şu malüma- tı vermektedir: * Dünkü gün havâ kuvvetleri için harbin başmdanberi görülenlerin en faaliyetjisi | Amer “fiyyareleri bir taraftan İnJi" gilterenin şimalinde Shetland adalas" rma hücum ederken, diğer taraftan Fransanın şimeli şarkisine birçok ke. $if tayyare kolları osevketmişlerdir. Bu keşif kollarından ikisi bu sabah ve öğleden sonya Fransız hatlarını geçerek Paris muntakasma kadar (Devamı 10 uncu sahijede) Sovyetler - Finlândiya müzakeresi neticesiz kaldı Finlândiya heyeti Moskovadan ayrıldı Sovyetler hududda 15 fırka asker topladılar Moskova 14 (A.A.) — Finlândiya murahhas heyeti dün akşam Mosko- vadan Helsinkiye o hareke, etmiştir. Heyet, dört Skandinavya memleketi Nazırlarile Sovyetler ittihadı proto- kol müdür muavini tarafından teşyi edilmiştir. Finlândiyalılar mahafilinde gü- rüşmelerin hiçbir neticeye iktiran et- memiş olduğunu beyan, ancak mü- zakerelerin inkıtaa uğramış olduğu- nu ilâve etmektedirler. Finlândiya heyetinin Moskovaya dönüp dönmi- yeceği malüm değildir. Ecnebi müşahitler, (Sovyetlerin tehditlerine rağmen Finlândiyanın azminin katiyen sarsılmamış olduğu- nu beyan etmektedirler. Hududlardaki tahşidat Londra 14 — EHelsinkiden gelen haberlere göre Ruslar Finlândiya hududunda 15 fırka asker toplamış- lardır, Finlândiya da hududa 7 fırka asker göndermiştir. Finlândiyahlar istihkâm hattına ve binicrce göllere dayanarak icabında kuvvetli o bir müdafaada bulunabilirler, Diğer taraftan Leningradn hw- duda ancak 30 kilometre mesafede bulunduğunu da hatırdan çıkarma- mak lâzımdır. Sovyetler yalnız tay- yare kuvvetleri bakımından çok faik vaziyettedir. (Devami 10 uncu sahifede) City of Flint Almanya, Amerikaya evde- detine mâni olmıyacakmış Washington 14 (A.A.) — City of Flint'in Birleşik Amerikaya avdetine mâni olmamaları için Alman harp ge- milerine emir verildiği, Alman hü- kümeti tarafından, Berlindeki Ameri- ka maslahatgüzarı Küke tebliğ edii- diği hükümet tarafından bildirilmek- tedir. Bir Fransız torpidosu suya indirildi Towlon 14 (AA.) — 1771 tonluk Je Coisalre torpidosu bugün denize indirilmistir Bu torpido 1917 programında ayni tipten ya- | pılması derpiş edilen müteaddit tarpido- lardan biridir. İngiltere - Romanya Lord Liyod'un Bükreş seya- hatine ehemmiyet veriliyor Bükreş 14 (A-A.) — Bükreş'in siyas si mahafilinde dün akşam buraya ge- Tet British Count Council'in reisi lord Lloyd'un yapmış olduğu seyahatin İngiltere'nin sadece iki memleket ara« sındaki kültürel münasebetleri alâ“ kadar eden meseleler hakkında değil, ayni zamanda iki memleketin ticari münasebetleri hakkında da Rumen ris calile noktai nazar teatisinde bulun- ması arzusundan mütevcil:d olduğu İ beyan edilmektedir. 3