15 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

© Hollânda bitaraflığının ihlâline katiyen müsaade etmiyecek (Baştarafı 1 inci sahifede) mu söylemiştir. Hollanda, bitaraf- lığının ihliline katiyen müsaade et- miyecektir. Amsterdam 14 — Kabine dün ak- Şam yeniden toplanmıştır, Dün ak- Şâm tayyarelere karşı müdafaa mâ nevraları yapılmıştır. Manevralar çok İyi netice vermiştir. La Haya 14 (AA) — Resmen bil- dirildiğine göre, Hollandanın cenif bunda bir çok kanallar üzerinde sey- rüsefer yasak edilmiştir. Belçika meclisleri toplandı Brüksel 14 (A.A.) — Belçika me- busan ve âyan meclisleri bugün #lelâcele içtima devresine başlamış ve divan azaları seçilmiştir. Brüksel 14 (A.A.) — Eral Leopold bugün Amerika büyük elçisi Davis'i kabul etmiştir. Brüksel 14 (A A.) — Fransız İn- İransigcant ve Paris Solr gazeteleri, Fransız - Belçika hududunda hükü- met tarafından müsadere edilmistir. Siyaset ve matbuat mahafilinde be- yan olunuyor ki, bu tedbirlere sebeb, Fransız matbuatının Belçikğ ve Hol- landayı bitaraflıktan ayırmağa çalış- malarıdır. Almanya neler istemiş? Londra 14 Times gazetesinin haber aldığına göre Almanya, Hol lahda ve Bslçikadan tayyarelerinin bu ki memleket üzerinden uçmaları- nı ve tahfelbahirlerinit Hollanda ve Belçika kara sularına sığınmasına mecburiyet hasıl olduğu takdirde bi- taraflıklarının imkân verdiği derece- de müsamahakâr davranmalarını ka- palı bir lisanla istemiştir. Bu hal bi- taraflığı sarih bir şekilde ihlâl demek olduğundan kabul edilmiyeceği şüp- hesizdir, Helçika Mili Müdafaa Nazırı dün akşam radyoda bir nutuk söyliyerek: «Ordumuz fevkalâde müsaid şartlar içinde müdafaa tertibati almıştır. Vatani ölünceye kadar müdafaayâ 8zmelmiş bulunuyor» demiştir. Almanya teminat vermiş Berlin 14 (A.A) — D. N, B. ajan- sırın tasrih ettiğine göre, Hollanda ve Beiçikanın bitaraflığına İngiltere ve Fransa tarafından riayet edildiği müddetçe ve Hollanda ile Belçika bu bitaraflığı muhafazaya muktedir ol dukları müddetçe Almanya tarafın- dan da riayet edilecektir. Tondta 14 (A.A.) — Romüdan öğ- Yenildiğine göre, Alman Hariciye Na- zu: Von Ribbentrop Hollandann Ber in elçisini kabul ederek Alman- yarın Hollandaya karşı hiçbir teca- vüz emeli beslemediğini temin eyle- miştir. “ f Sulh teklifine cevaplar Londrr 14 — Hollanda Kraliçesile Beleika Kra'ının sulh için gönderdik- leri mesaja İngiltere kralı ve Fransa Ci: ihurreisi cevap vermişlerdir. Bu ceranlar şu suretle hülâsa edilebilir; İnçitere ve Fransa Polonyâya yapı- lar. taarruz dolayısile ve şiddet poli- tikâsına nihâyet vermek için harbe girmişlerdir. Taarruza nihâyet verilir ve bundan sonrası için garanti göste- rilirse sulh kabildir. Bu cevaptan çıkan mâna Polonya, Çekoslovakya, hattâ Avusturyanın Almanya tara- fından tahliyesi istenlidiğidir. Almanya cevap verdi Amsterdam 14 (A.A.) — Telegraph gazetesinin Berlin muhabiri yazıyor; Hollanda kraliçesile Belçika kralı- nın sulh teşebbüsüne (Almanyanın resmi cevabı bugün Hollanda ve Bel çika elçilerine tevdi olunmuştur. Öğrendiğime göre, Hitler bu cevap- ta iki hükümdarın teşebbüsünü tak- dir ve sempati ile karşıladığını bil dirmekte ve Almanyanın İngiltere ve Fransa tarafından verilen cevap- lar hakkındaki noktai nazarı hak- kında hiçbir şüpheye mahal bırak- mamaktadır, Berlin mahafilinde deniliyor ki: Almanya bilhassa Fransız cevabın- da koşulan şartları kabul edemez, Eğer sulh tavassutuna Paris ve Lon- dranın verecek başka bir cevabı yok- 8a sulhun son çıkar yolunu da kapa- nifşlardır. Alman mahafili İngiltere ve Fran- sanın şartlarından fevkalâde kızgın- dır, Bilhassa Avusturya, Çekoslovak- ya ve Polonyanın tekrar tesisini esaslı bir şart olarak ileri süren Fransız cevabı infinl uyandırmıştır. | Müttefikler bunu yapmakla bitaraf hükümdarların teşebbüsünü daha | bidayette torpillemişlerdir, Müttefik- lerin İse bu gibi şartlarla değil sulh arzularını izhar etmekle başlamala- rı lâzimdı, Muharipler arasında İlk temas olduktan sonra şartlar görü- şülebilirdi. Artık Almanyu bitaraf bükümdarların sulh projelerini ta- hakkuk ettirmek yolunda müsbet hiçbir şey yapamaz. Çünkü Almanya müzakere arzusunu fazla ileri götü. rürse teslim olmağa hazır bulundu. ğu Infibamı yaratabilir. Amsterdam 14 (A.A.) — Almanya. nın La Haya orta elçisi Hollanda Ha- riciye ONazırnı ziyaret etmiştir. Maasbode gazetesine göre, bu ziyaret sulh teşebbüsü ile alâkadardır. Brüksel 14 — Hollanda ve Belçika Hariciye Nazırları dün hududda Bre- dada görüşmüşlerdir. İki nanır ta- vüssut teklifine verilen cevapları ted- kik etmişlerdir. Amerikadaki akisler La Haya — Amerikanın La Haya sefiri Kraiiçe tarafından kabul edil- miş, bir buçuk sanat Kraliçenin nez- dinde kalmıştır. Vaşington 14 — Almanyanın Hok landa ve Belçika hududundaki aske- ri tedbirleri Amerikndr heyecan uyan» dırmıştır. - Maamafih Amerikanın Hollandanın bitaraflığının idamesi için bir teşebbüste bulunduğu haberi doğru değildir. Japon gazetelerinin mütalâaları 'Tökio 14 — Asahi gazetesi yazdığı makalede diyor ki: «Hollanda ve Bek çikaya taarruz beynelmilel öyle bir aksülâmel yapar ki elde edilecek mu. vakkat menfaatler buna tekabül ede- MEZ.» Tokio 14 (A.A.) — Kakumim Şim- bün gazetesi, Almanyanın Hollandayı| istilâya hazırlandığına dair İngiliz neşriyatını mevzuubahs ederek diyor ki; «Tokyoya gelen itimat edilir ma- | lümata göre, İngiltere bunun vukuu- nu katiyen arzu etmektedir, tâ ki | Birleşik Amerika devletleri daha faal bir röle sökolunabilsin. Bundan baş- ka İngiltere bu vesileden istifade ede- rök Hollanda Hindistanın ve ora- daki petrol kaynaklarını memnuni. yetle ele geçirecektir. Anerk bu Ja- ponyanın menfaatlerine katiyen do- kunacak mahiyettedir. Onun için Ja- ponya, hadiseleri büyük bir dikkatle takib etmek mecburiyetindedir.» İ Parise beyanname atan tayyare Paris 14 (AA) — 7 teşrinisanide Paris mıntakasına oMolotofun nut- İ kunu hâmil beyannameler atan tây- yarenin bir Alman tayyaresi olduğu anlaşılmıştır. O zaman tayyare çok yüksekten uç- tuğu için milliyeti seçilememişti. Fa- kât beyannameleri ihtiva eden çelik kap parâçaları bulunmuş ve bu su- retle bunların Alman mamulâtından olduğu görülmüştür. Rus - Japon münasebetleri iyileşiyor mu? Roma 14 (A.A) — Gazetelerin öğ- rendiğine yöre Moskorada, Rus - Japon münasebellerinin iyileşmesi ve hatta iki memleket arasında sü- ratle bir mukarenet tesisi ve Moloto- fun ilkbaharda Tokyoya gitmesi bek- leniyor. Ağahan ve zevcesi İtalyada Floransa 14 (A.A) Prenses ve prenses Agahan, buraya gelmişlerdir. Birkaç gün kalacaklardır. Fransa - İspanya ticaret : müzakereleri Madrit 14 (A.A.) — İspanya ile Fransa arasındaki ticaret müzakere- leri faaliyetle devam etmektedir. Madrit 14 (A.A) — Bir İngiliz ti caret heyeti bugün buraya gelmiştir. ! Tayyare akınları şiddetleniyar (Baştarafı 1 inci sahifede) gelmişse de, müdafaa bataryalarının ateşi karşısında geri dönmüş ve Bel- çika yolu ile üsleçine dönmüşlerdir. Hava bulutlu uğundan düşmen tayyarelerinin fazla malümat elde etmiş olmasına ihtimal verilmiyor. Dün gece ve bugün cephenin he- yeti umumiyesinde sükünetle geç- miştir, Bilhassa La Biles ve Sarre vadilerinde mevzii devriye faaliyetle- ri olmuştur. Almanların askeri tertibatı hâlâ Hollanda ve Belçikayı tehdit etmek- tedir, Alman tebliği Berlin 14 (A.A.) — Büyük Alman umumi karargâhı bildiriyor: Keşif köllarının ve bataryalarının mahdut faaliyetleri müstesna olmak. üzere dünkü gün, bütün cephede sükün hüküm sürmüştür. Fena havalara rağmen büyük bir Alman harp tayyare filosu, 13 ikin- clteşrinde Shetland adalarına karşı bir taarruz harekeli yapmıştır. Düş- manın birçok deniz tayyatesi tahrip edilmiştir. Bir İngiliz kruvazörüne İsabet et- miş olduğu tahmin edilen bir mermi. | nin ne gibi bir tesir icra etmiş oldu- ğunu tayin etmek mümkün olâma- mıştır. Alman tayyareleri tam bir int. zam dahilinde hareket Üslerine dön- müşlerdir. Almanlar çetin bir mukave- mete maruz kaldıklarını itiraf ediyorlar Berlin V4 (A A.) - D. N. B. ajansı askeri vaziyet hakkında şu malümatı vermek- tedir; Resmi tebliğde mevzuu bahsolan keşif kolları faaliyeti, düşmanın mukabil Alman taarruzları neticesinde Kaybettiği bazı te- peleri tekrar ele geçirmek teş»bbüslerinden doğmaktadır. İleri Alman merzilerinden Fransiz kıta- | atının ricatindenberi öncü Kuvvetlerimiz tedricen Fransiz huğuduna Vadar ilerle mişlerdir. Pirmasens'in cenubu garbisinde, düşman, elinde bulundurduğu tepelerien İleri hatlarımızın harckâtını tarassut biliyordu. Öncü kıtantımız hücum ederek bu tepeleri işgal eylemişlir. Zir Fransiz taburu müteaddid *dan sonra bu tepelerden bir kısmını tekrar ele reçir- | meğa muvaffak olmuşsa da farassutları için fevkalâde kıymetli olan bu tepelerden ağır silâkların yardımı ile hareket eden kuvvetlerimiz tarafından o tardedilmiştir. Fransızlar çelin bir mukavemet. göstermiş- ler ve kıtaatımızın hücumunu kırmak için ilk defa olarak fevkalade alçaktan uçan piyadr avcı tayyareleri Kullanmışlardır. Fakat bütün gayretlerine rağmen Frnn- sızlar mezkür tepelerin kıtaatımız tazıfın- dan işgaline mâni olamamış'ırdır. Aldığımız birçok Fransız esiri Alman ta- arruzunun çok seri cereyan ettiğini ve Fran- siz kumandanlığının askerin maneviyatını yükseltmek bu tepelerin tekrar işgali emrini verdiğini söylemişlerdir. Düşman keşif kolları eaddid defalar tepeleri yoklamışlarsı da her defasında da pis- | kürtülmüşlerdir. Alman tayyare akını zarar vermedi Londra 14 (A.A.) — Salâhiyettar mahafil, dün Shetland adaları üze- rinde yapılmış olan have seleri ne- tiçesinde birçok telefat vukua geldi- ğine dair olan Alman İddialarını kati surette tekzip etmektedirler, Ayni mahafli, tek bir telef vukua gelmiş bulunduğunu, bunun da bir bombanın açtığı bir delikte ölü ola- rak bulunmuş birada tavşanı ol- duğunu iddin etmektediler, İngiliz tayyareleri Belçika topraklarına indi Brüksel 14 (A.A) — Cowo, 72 İn. giliz tayyaresi Fransız hududu civa- rında Belçika topraklarından uçmuş- tur. Tayyarelerden biri Belçika top- raklarında Coayde'ye diğeri la Pan- neye ve üçüncüsü de hemen hudut üzerine inmiştir, İngiliz tayyarecile- ri Fransız topraklarına iniyor zannı ile hareket ettiklerini söylemişlerdir. İstanbul asliye altıncı hukuk hâkimli- inden: e m Davacı: Aksaary oOVezirçaşme sokak 3 sayılı evde oturan Vecihe tarafından; ko- cası Şile kazasının Ahmediye köyü hal- kından ölüp ikametgâhı meçhul İlyas aleyhine ikame eylediği boşanma davası- nın müddelaleyhin gıyabında icra kılı. nan muhakemesi sonunda karı koca çl- dukları resmi kayıtla anlaşılan iki taraf arasındaki şiddelii geçimsizliğin sübu- tuna binaen tarafların boşanmalarına dalr verilen 13/10/0389 tarih ve 38/2027 numaralı gıyabi hükmün müddelaleyhin Ikâmetgâhının meçhuliyetine binaen mez- kür hüküm fıkrasının tebliğ yerine gec- mek üzere on beş gün müddetle mahke. me divanbanesinde asili tutulmasna ye keyfiyetin gazete ile Hânına karer veri- lerek divanhaneye talik edildiği ilân olu- nur. Sovyetler - Finlândiya müzakeresineticesiz kaldı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Finlandiya mahafilinin mütalâası Moskova 14 — Havas ajansından: Moskovadaki Finlândiyallar mahafi- linin mütalâası şudur: Sovyet - Fin- lândiya müzakeresi neticesiz kalmış- tır. Maamafih Sovyet Rusyanın şid- detli harekete geçemiyeceği ve bey- nelmilel vaziyetin alacağı şekli bek- Hiyeceği tahmin ediliyor. Müzaâkerenin akim kalmasına baş- lca sebep Pinlândiyalıların Hangoe üssübahrisini Sovyet Rusyaya terk etmekten kati surette çekinmesidir, Finlândiya hudut tashibine razı ol- muştu, ancak bu tashih Sovyet Rus- yanın istediği kadar mühim olma- yacaktı. Finlândiya bilhassa Lipor- ke adalarının terkini kabui etmemiş- tir, Yalnız Hozland adası ile üç kü- çük adanın terkine muvafakat et- miştir. Sovyetler ittilâk muahedesi akdini yeniden ileri sürmüşlerdir. Finlândiya bunu da kabul etmemiş- tir, Nehirler taştı Helsinki 14 — Sovyet - Finlândiya hududu yakınındaki nehirler tehli- keli şekilde taşmıştır. Moskova rad- yosu, beynelmilel teamül mucibince Finlândiyanın bunu Sovyetler hü- kümetine haber vermesi lâzim gelir. ken Sovyetlerin haberdar edilmedi- ğini söylüyor. Finlandiya Hariciye Nazırı- nın beyanatı Helsinkt 14 — Finlândiya Harici- ye Nazırı Erko ecnebi gazetecilere şu sözleri söylemiştir, «Moskovadaki he- yetimiz avdet etmek lüzumunu his- settiğini bildirdi, Bunu biz de tasvip ettik. Heyetin âvdeline müteessifiz. Müzakere tatil edilmiş, inkıtaa uğ- ramamıştır. İleride tekrar devam edebilir. Maamafih yeni hiçbir mü. saadede bulunamayacağız. Finlân- diya bazı ihtiyat tedbirleri almıştır. Finlandiya gazetelerinin mütalâaları Helsinki 14 (A.A.) — Moskova mü- zakerelerinin inkılaını mevzubahs eden Finlândiya guzeleleri Finlândi- yanın körfezde bir üssübahri veril- mesi hususundaki Sovyet taleplerine boyun eğmiyeceği, ve Sovyetlerin ne propaganda ne de tehditlerinin bu kararı sarsmayacağını yazıyorlar, Maamafih matbuat, Finlândiya heyetinin Moskovadan dördüncü de- fa olarak elleri boş dönmekle bera- ber nikbinliğe mahal olmadığını ve Finlândiyanın imkân dahilinde olan her tavizi yapmağa hazır bulundu- ğunu kaydeylemektedir, Şehirlerden dışarı çıkarılmış olan kadın ve çocukların şehirlere dönme- leri için Helsinki valisi radyoda be- yanatta bulunmuştur. mama İstanbul asliye dördüncü ticaret mah- kemesinden: İstanbul Limanma geldiği halde Polonyada zuhur eden vakayil harbiye dolayısile 4000 kilo humzu tulya (Blane de Zine) in 81 küsur İngiliz lira. lık 21/8/39 tarihli konşimentosu zayi ol- duğundan iptaline karar verilmesi Dimii- ri Yuvanidis vekili Galata Bosfor hanın- da 10/11 No. da mukim Av. Dimilri Gü- ner tarafından ba arzuhal talep edilmiş olmakla ticaret kanununun 638 inci mad desi mucibince ziyaı iddia olunan koni: mentonun 45 gün içinde mahkemeye'i rat edilmesi lüzumu, ibraz edilmediği tak» dirde bu müddetin hitamında iptaline Yü rar verileceği Hân olunur. ML 2185 Türkiye Otmhuriyeti ZiRAAT BANKASI Kuruluş tarihi: 1888 Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirası Şube ve ajans adedi: 265 Zirat ve ticari her nevi banka muameleleri Rİ ; A İİ ». i b j mt Para biriktirenlere 28,800 lira ikramiye veriyor Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsız tasarruf hesaplarında en az 50 lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır; 4 Adet 1,000 Liralık 4,000 Lira 4 4 40 100 120 160 DİKKAT: Hesaplarındaki Kur'alar senede 4 defa, 1 Eylül, tarihlerinde çekilecektir. 383 40 20 paralar bir düşmiyenlere İkramiye çıktığı takdirde 2,000 1,000 4,000 5,000 Bİvuvuvuuwu * Birincikânun, 1 Mart ve 1 Haziran Tapu ve kadastro umum müdürlüğünden : On adet tYaksometre alınacaktır. Mübayaa edilecek takeometrelerin evsafı aşağıdadır. 1 — Zaviye, alkiye Laksimatı grat olacaktır. 2 — En Ufak taksimatı bir santigrat olacaktır, 3 — Dalrel ufkiye taksimatı kapalı olacaktır. 4 — Dürbinin büyültme kuvveti en az 30 defa olacaktır. 5 — Beher taksometre sehpa kutu, dürbin ve teferrüati tam olacaktır, İki mirası ve bir şemsiyesi beraber verilecektir. Yukarda evsafı yazılı takeomelielerden sange, zals, kem, vilt, otofönel, güstavhayde fabrikaları mamulâtından veya bu ayurda bulunan diğer fabrika âletlerinde yukarda yazılı evsafı haiz olduğu takdirde alınacsktır, Bu âletlerin beherinin muhammen bedeli 500 liradır. Taliplerin muhammen bedelin X 75 pey akçelerile birlikte eksiltme günü olan 24/Teşrinisani/889 cuma günü seat üçte tapu ve kadastro umum müdürlüğü leva- sım müdürlüğünde müteşekkil satınalma Komisyonuna müracaatları. (9355) (5300) Galatasaray lisesi müdürlüğünden: Yatılı talebenin ikinci taks't zamani 1 Ükkânun 1939 dur. Vaktinde yatırılması Yisemu #lön olunur, «9310»