15 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

15 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

li Fenerbahışni 3- 2 mağlüb etti Taksim turnuasında Galatasaray, istanbusporu; Pera, Şişliyi yendi Dün Şeref stadında Fenerbahçe - Beşiktaş takımları hususi bir karşı- laşma yaptılar, Bundan evvel Fener- bahçenin 4-3 mağlübiyetile neticele- nen oyunun Trevanşı mahiyetinde olan bu maçta sahayı iki üç bin ki. şilik bir seyirci kütlesi çerçevelemiş bulunuyordu. Takımlar karşılıklı olarak dizildik- leri vakit Fenerbahçelilerin en mü- him oyuncuları Cihad, Pikret, Rebii, Esad'dan buna mukabil Beşiktaşlı. ların da Hüsnü ve İbrahimden mah- rum bulunduklarn görüldü. Ve şu kadrolarla sahada yer aldılar: Fenerbahçe: İrfan - Şevket, Lebip « Ali Rıza, Zeynel, Boncuk Ömer - K. Fikret, Yaşar, Melih, Naci, Basri. Beşiktaş: M. Ali - Faruk, Taci - Hüseyin, Feyzi, Taci - Hayati, Hak- kı, Sabri, Şeref, Eşrek. Hakem: Sami Açıköney. Oyuna Beşiktaşlılar başladı. Daha ilk dakikadan Fener nis sahasına yerleştiler. Fener müdafaasının, mu- avin hattının bilhassa merkez mua yinin bozuk oyunu Karşısında Beşik- taşlılar rahat bir oyun tutturdular. Açık bir oyunla Fener müdafaasını tehdide başladılar. Yedinci dakika» da bir Beşiktaş hücumu hatalı bir şekilde durduruldu. Favul atışında Hakkı topu Şerefe geçirdi, Sıkı bir şüt direğe çarparak ağlara takıldı. Fener defansının bozuk oyunu ve ilk dakikalarda yapılan bu gol Fe- nerbahçelilerin farklı bir mağlübiye- te uğrayacaklarını gösteriyordu. Ni- tekim üstüste yapılan hücumlardan sonra Şevketin bir hatası Fenere ikinci bir gole mal oldu. Soldan ya pılan bir Beşiktaş hücumunda Şev- ket rahat bir şekilde topa vuracak vaziyette iken vuramağı, Hakkı kar. gaşalık arasında sıkı bir şütle ikin- ci Beşiktaş golünü de kaydetti. 38 inci dakikada bir Beşiktaş hü- cumu körnerle neticelendi. atışında top kale önüne düştü. Şere- fin sıkı bir şütü bir Fenerliye çarpa- rak geri geldi. Hakı topu kaparak çok güzel bir şütle Beşiktaşa üçüncü golü de kazandırdı. Ve devre de 3-0 şiktaş lehine neticelendi. İkinci devre İkinci devreye Fenerbahçeliler ta kımlarında #saslı tadilât yaparak çıktılar, Takım şöyle teşkil edilmişti; İrfan - Faruk, Lebip - Ömer, AH Rıza, Hayati - Fikret, Naci, Yaşar, Orhan, Basri. Bu değişiklik derhal tesirini gös- terdi. Birinci devrenin aksine olarak Fenerliler Beşiktaş nısıi sahasına yerleştiler. Fener takımında uzun za- mandanberi oynamamasına rağmen Boncuk Ömer ve Hayati nazarı dik- kati celbediyordu, Muavin hattı ile muhacim hattı arasında irtibat ta mamile temin edilmişti. Hücum hat- ti da atak bir oyunla Besiktaş müda- faasını tehdit ediyordu. B inci dakikada Boncuk Ömer te. pu Naciye geçirdi. Nacinin çok uzak- tan çektiği şüt köşeden Beşiktaş ka- lesi ağlarına takıldı. Bu gol Fenerli- leri daha ziyade harekete getirdi. Hücumlar birbirini takip etmeğe başladı. Oyun seyircilere heyecanlı dakikalar yaşatmağa başladı. Devre ortalarına doğru Ömer Fikrele eşa- pelik bir pas verdi. Fikret güzel bir sürüşle kaleye kadar sokuldu. Sıkı bir şütle ikinci Fener golünü yaptı. Bundan sonra Fenerliler hücumları- nı daha ziyade sıklaştırdılar. Beşik- taş tedafüil bir oyun oynamağa baş- Jad. Hakkı Fener hücumlarını dur- durmak için merkez muavine geç- mek mecburiyetinde kaldı. Bu arada Fenerbahçe muhakkak gol fırsatları da kaçırdı. Orhanın birkaç şütü di. reği sıyırarak âvuta gitti, Bir Fener hücumunda Orhan si- kı bir şüt atlı. Direğe çarparak ge- len topa Basri ikinci bir vuruş yaptı tekrar direğe çarpan top Beşiktaşı beraberlik golünden kurtardı, Ve Fe- merbahçeliler bütün gayretlerine rağ- men mağlübiyetten kurtulamadılar, Korner | Oyun da bu suretle 3-2 Beşiktaş le- hine neticelendi. Nasıl oynadılar: Beşiktaşlılar bi- rinci devrede çok güzel bir oyun oy- nadılar, Bilhassa Şeref ve Hakkı ta- kımlarının galibiyetinde âmil oldu- lar, Fener müdafaa ve muavin hattı- nın hatalarından iyi istifade ettiler, Şerefin topu soldan sağa geçirişleri Fener müdafaasını çok şaşırttı. Fenerbahçe: Fenerbahçeliler bi. rinci devrede çok fena idi, Müdafaa ve muavin hatti hiç yoktu. Muavin hatlının muhacim hattını takip et- memesi, arayı boş bırakması Beşik- taşa rahat oynamak imkânını verdi. İkinci devrede Ali Rızanın ortaya Ömerin sağ muavine, Faruğun mü- | dafaaya, Orhanın mubacim hattına alınması takımın oyun kabiliyetini iki misline çıkardı.,Ömer Fenerbah- çe için elzem bir oyuncu olduğunu gösterdi. Hayati futbolü bilerek oy- nayan ve kabiliyetli bir oyuncu ola- rak gözüktü. Orhan muhacim hat- tında devamlı surette oynatılacak olursa öyle zannediyoruz ki Fener- bahçe mükemmel bir oyuncu kaza nacaktır. Hakem Sami oyunu dürüst ve her iki tarafı da memnun edecek şekil. de güzel idare etti, Nurkut Tezcan Taksim stadındaki maçlar Beşiktaş . Fenerbahçe Şeref sta- dında karşılaşırken 'Taksim stadın. dada Gâlatasaray . İstanbulspor, Şişli - Pera arasında tertip edilen turmua maçları yapılmıştır. Galata. saray İstanbulsporu 5-1, Perada Şişliyi 2-1 yenmiştir. Galatasaray - İstanbulspor İstanbulsporun tam kadresuna mukabil Galatasaraylılar Cemil, Fa. Tük, Celâlden mahrum çıkmışlardır. Ankarada bulunan Haşim ile uzun zamandanberi oynamayan Musa oy- namışlardır, Birinci devreyi 2.1 galip bitiren Galatasaraylılar ikinci devrede 3 gol daha kaydederek sahadan 5-1 | galip çıkmışlardır. Şişli - Pera İki ezeli takip Şişli - Pera karşı- laşmasında takımlar tam kadrolari- le oynamışlardır. Birinci devreyi Şişli 10 galibiyetle (o neticslendirmiştir. İkinci devrede güzel bir oyun çika- ran Peralılar iki gol yaparak oyunu 2-1 kazanmışlardır. Bugünkü maçlar Bugün Taksim stadında Taksim turnuası maçlarına dcvam edilecek ve galiplerle mağlüplar karşılaşacak- lardır. Galatasaray, Pera İle İstan. bulspor , Şişli ile oynayacıktır, Ga- latasaray - Pera karşılaşması turnua birincisini meydana çıkaracaktır. İsviçre, İtalyan takımına 3-1 galip geldi Roma 14 (A.A) — İsviçre milli futbol takımının geçen pazar günü milli İtalyan takımına bire karşı $ gol ile galip gelmesinden bahseden gazelelerin kâffesi, İsviçrelilerin an- irenman, bedeni kuvvet, karar, mü- cadele ruhu ve ayni zamanda sürat ve oyun tekniği itibarile faik olduk- larından dolayı bu maçı kazanmış | olduklarını yazmaktadırlar. İtalyan takımına gelince, dünya şampiyonluğunu kazanmış olan eski minitakın oyuncularından altısının bulunmamasmın “hezimetin- başlıca sebebi olduğu ve onların yerine ika- me edilmek üzere intihap edilmiş olan “oyuncuların bü işi Diğatağak kabiliyette olmadıkları beyan edil * mektedir. Bugün Sabah Saat 10 dan itibaren TAKSİM Sinemasında (Aşkım Göz Yaşları )ve (Yaşasın Aşk) filmlerinin unutulmaz sanâtkârı ABDÜLVEHAP'ın Mestedici müzik, gdşyedici bülbül magmelerile Süslenmiş Beyaz Gül Türkçe sözlü, Arapça şarkılı Aşk, İhtiras, Hicran romanı, Bayram hafta- sının en büyük zafer programı olacaktır. Bayram günleri hergün saat 10 ve 12.15 tenzilâtlı matineler. Seanslar Saat 10 — 12.15 — 230 — 445 — 7 ve 9.15 te, Sinemanın en sevimli ve en fazla alkışlanan Jönpremiyerin FERNAND ve MİCHELİNE PRESLE - ELVİRE POPESCO ie altı büyük Fransız yıldızının yarattıkları GAiP CENNET Şaheseri Bugün matinelerden Ztöbaren SUMER sinemasında başlıyor. Parisin hayatını ve aşkları... 'Tuvaletleri için milyonlar sarfeden © Parisin şık ve güzel kadınları... Aşkları... İlâveten: Ekler Jurnal en son dünya ve barp haberleri, (EBEDİYEN SENİNİM) filminde bütün kalbleri titreten sım, seyircilerin gözleri önünde canlandırmağa muvaffak olan | «iki rakamlı bir sayınm karesi ya bir | Meselelerden mâna çıkmıyor. Hülâsa, i Aman ciddiyet!... AKŞAMDAN AKŞAMA Edebiyat kitapları gibi riyaziye kitapları da yanlışla dolu (Baştarafı 3 üncü sahifede) 19 uncu sahifede orta yerde Y—--x yanlıştır. Y—-4 WX olacak. 37 nci sa- hifede sondan evvelki satır başında rakamlı yahut iki rakamlı bir say dır» sözü yanlıştır. Cümle. «Bir ra- kamlı.....» ilh olacak, Kitaptaki baştan savmalıklar say- makla tükenmiyor Kaç yerde cezir işaretleri eksik, «pozitif» yerine «ne- gatif» yazılmış, üsler yanlış, «azala- cak» yerine «çoğalacak», «ezaid» yeri- ne «nakıs»... Formüller hatalı Klişe- ler tepetaklak... Hattâ almancadan tercüme edilen bu kitapta «misab kelimesi gotik harfile «Beispiei» diye bırakılmış, Yani mütercim atlı kovâ- larcasına formülleri makaslayıp mü- rettiphaneye vermiş; Devlet matbaası da kimbilir nerelerden gotik harf bu- larak aynen dizmiş. Bizim talebe şa- şirıyor... Almanca bilmiyen hocalar bu şeklin hangi şeytani bir riyazi işaret olduğunu kavrayamıyor. Bir- şey anlayamıyorlar, (Ayni almanca sözler, başka yerlerde de «saat», «da- kikar, «saniye» mukabili geçiyor.)... | saymakla bitmez... Başka aksaklık: Bir kitap alman- cadan tercüme edilmişken diğeri fransızcadan edilmiş. İkisi de aslında mükemmelmiş amma, bizim maari- fin sırtında acayip bir üslüpsuzluk husule getirmiş. Golf pantalonu ile fsak giymiş gibi birşey... Altı kaval, | üstü şişhane... İşte riyaziye kitaplarımın da hali Belki cenan'ı cinan bellemekten, | hattâ vemi yanlış okumaktan an- cak maneyi bir halle meydana gelir. Fakat böyle kitaplardan riyaziye öğ- renilirse köprüler altımızda göçer; damlar başımıza yıkılır. Çok korkarım, diğer şubelerin ki- tapları da böyle olmasın... Aman dik- kat! Aman kontrol! Aman himmet! İ (Wâ - Nü) Michele Morgan Bar Kadını Filminde GRAVEY | etmektir. SARAY Sineması Yarın akşamdan itibaren CAROLE LOMBARD ve JAMES STEWART tarafından yaratılan ve (EBEDİYEN SENİNİM) filmi kadar nezih ve müessi BiRBiRi iÇiN YARATILMIŞ Fransızca sözlü fevkalâde filmini gösterecektir. Bu, İzdivaçta aşk filmi... Seyircileri helecan ve heyecan içinde yaşatan büyük bir aşk filmidir, Lütfen yerlerinizi evvelden temin etmeniz rica olunur, Ticaret Vekilir beyanatı (Baştarajı 1 net sa) Amerika ile olan ticari müni lerimiz hakkında da kendileri fi tığım hasbihali hulâsa eden bi zetelerde vakıalara uymayan İ gördüm. Bir gazete, Türk . Ar tlearet anlaşmasının yeniden edilmekte olduğunu ve mu mahiyette bulunduğunu yan Halbuki mevzuubahs olan şey, rika ile ticari münasebetler gittikçe azalma alâmetleri gösl si meselesidir; bu ise, anlaş daha fazla piyasa ve fiat inlik lığından mütevellit bir hâd Mevcut anlaşma çerçevesi için Zim bugün almak istediğimiz t ler, daha ziyade kaydettiğim zuru orladan kaldırmağa matu caktır. İthalât bedellerinin te hakkında akreditif açılması ve tediye imkânlarının temini & alınacak tedbirler de ayri mak ra hizmet edecektir, Üçüncü bir nokta olmak üze yanatımda Suriye, Filistin ve | gibi memleketler hakkında işar tiğim karar, gazetelere tam yanlış olarak geçmiştir. Fih bu memleketler buzüne kadar numaralı karamamenin dör maddesinde yazılı memlcketl değildi; bu, ancak şimdi böyle caktır. Bu memleketlerin dörd madde memleketleri arasına al olması ile onlar üzerine olan ih tımizı artırmak ve interehange (6'den istifade ederek sanayii muhtaç olduğu iptidai maddı itbalini kolaylaştırmak maks takip ediyoruz. İhracat birlikleri Ticaret politikamıza alg kınımlardı ğu gibi, ihracat ve ithalâtımızın tan matuf teşkilâtlanma mevzuu hakkı" sui tefehhümlere yol açacak yanlı yapılmıştır, Simdiye kadar yalnız be Taç maddelerimiz için tatbik ettiğin ekonaz isi içinde hemen her memi #halât ve ihrgestı üzerine koyduğu Jar yüzünden ihraratçılarımızın «fer rak başa, acakları. işleri, devlet trolü ullunda birleşerek yapmalarını Meselâ İzmirde Üzüm ve ihracatçıları birliği bu bakımdan m fakiyetli işler görmüştür, Bu hususta gazetecilere verdiğim yanhş anlaşılmış ve güya birliklerin ent ve ithalâs işlerini ellerine alaca habını verecek bir şekle sokulmuştur $A bir gazete bu hususta daha ileri g Istanbulda bütün Ithalât ve ihracat lerini toplıyacak bir birlik kurula yazmıştır, Ne tasavvuru, ne de tatbi! bil olmıyan bu gibi mülâhazalar, iş el Jarımızı hakikaten müteessir edebiliri Fiat mürakabesi, mikdar ve kaliti | rakabesi gibi münasebette bulunduj piyasaların bünyelerinden doğma ik lara öevap vermeğe çalışacak nlan b Uklerin âzası olan tacirler, her zam. duğu gibi, ihracatçı ise malın satış, ve sevkinde, ithalAtçı ise, mabn mej getirilişinde ve diğer tüccarlara tamamen serbes ularak çalışacaktır. maddelerin birlik sistemine tâbi tut İse, kaydeitiğim gibi, münasebelle duğumuz piyasaların arzedeceği Ş$ göre taayyün edecektir. Hetef, bir tİ veya Fuzuli bir müdahale deği, beli zat tacirlerimizin işlerini kolaylaştı: tedbirleri bulmak, daha doğrusu H kendilerine bulmalarını temin etme! Yeni Sabah gazetesi, muhamirine Elm izahattan, evvelçe canlı hayvan catçıları birliği hakkındaki neşri teyid odecek ve birliğin idaresinde 3 luk bulunduğunu gösterecek bir mâ karmiştir. Halbuki vaziyet böyle de Deblokaj muameleleri ve bunun içi rilmekir olan prim, piyasalarımızın tandığı bir iştir. Bu prim, snemleke den çıkaracak parası bulunun çen mücssesenin “Türk ihracatçısına, Savzl mukabili olarak, verdiği bir yaradır Sabah gazelesinin temas ettiği me böyledir ve bu cihet, hayvan ihraca birliğinm gazeteve verdiği cevapta d edilmiştir. Hissedarları namına Ihr vazifesini gören birlik, ecnebi mües alnan deblokaj priminin yalnız y ini kendisine alıknyarak mütebaki on dördün yüzde yirmiye kadadı sedarı o olan Türk #acirine miştir. Eğer birlik ihraç İşini yalr şına kendisi yapmış olsaydı, primin mun haklı olarak kendisine ancak hissedarları olan ta mesaisi inzimam ettiği cihatle her hangi bir yolsuzlukla alâkası ol bu işi, başka şekle ifrağ etmeğe ta ve bu hususta icab eden tedbirleri de bulunuyoruz. Gece mat 20,9 ŞERMİN İstiklâl cad. Komedi Gündüz saat M de KELOĞLAN Çocuk oyunu Gece saz* 2030'da BİR MUMHASi? ARANIYO