20 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiliz - Fransız hava kuvvetleri bir elden idare edilecek Hitlerin eskil arkadaşı Otto Strasser mühim ifşaatta bulundu Ma Sene 22 — No, 7573 — Piali her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 20 Teşrinisani 1989 Balkanlarda bitaraf blok Bulgar gazeteleri Bulgaristanın böyle bir bloka girmiyeceğini yazıyorlar Macar mahafili italyanın nüfuzu altındaki bir blokun Rusyanın aksülâmelile karşılaşağı kanaatinde Romanya topraklarından hiçbir parça terketmiyor, Cenubi Dobrıcayı Bulgaristanâ bırakacağı haberi tekzib ediliyor Sofya 19 (A.A) -— Alman âjansı bildiriyor: Matbuat, Politishe Korres- pondanz gazetesinin makalesi hakkın- dâ uzun tefsiratta bülünmekta ve bu Makaleyi umumiyet itibarile tasvib etmektedir. Gazeteler, Balkan devletlerinin ya- kinda toplanacaklarına dair Türk menbalarından verilen haberler hak. kındaki mühim beyanatın esas kısım. larını “eAlmanya Balkanlarda barış istiyor» başlığı altında neşrediyör ve Bulgaristanın «Bilaraf bloks ismi al- tında arzedilecek bir Balkan birliği- nin haricinde kalacağını yazıyor. Sofyadaki salâhiyettar mahfiller Bulgaristânın her hangi bir bloka il- Gihak ve bu suretle şimdiki vaziyetini terketmek niyetinde olmadığını bil- diriyorlar, Versaliles'da vücuda geti- rilen vaziyetin muhafazasına matuf ve bilhassa Sovyetler Birliği aleyhine müteveccih her hangi - bir blok tesisi fikrinin Bulgaristan için kabulü im- köüsizdır. Bulgaristanda hâkim olan kannat şudur ki, İtalyan teşriki mesa- isinin inzimam ettiği Alman - Sovyet teşriki mesaisi yalnız Balkanlarda ba- rışi temin edecek mahiyette değil, ay- ni zamanda Avrupa kıtasının bu kıs- minı alâkadar eden meselelerin hak- kaniyetli ve müsalemetpetver bir Su- rette hallini de temin edecek mahi- yettedir. Macar mahafilinin kanaati Budapeşte 19 (AA) — (Havas) Macar diplomatik mahfilleri doğu - Cenub Avrupasının muhtelif devletle- | ri arasındaki münasebâalın inkişafını büyük bir dikkatle takib etmekte ve Avrupanın bu kısmında bir bilaraf blok tesisi hakkındaki 'şayiaları ihti- mamla kaydetmektedir. Macar gazeteleri Avrupanın bu kıs- mundaki diplomatik vaziyete ve Maca- İ ristanın ; hatta hareketine müteallik olarak dünya matbuatı ve bilhassa İtalyan matbuatı tarafından neşredi- len yazıları geniş mikyasta nakledi- yorlar, Doğu - Cenub - 'memleketlerindeki İtalyan - diplomatik mümessitlerinin bulundukları memleketlerin hükümet; lerine, böyle bir bitaraf blok fikrine İtalyanın muhalif olmadığını fakat bu blokun büyük devletler haricinde . “Çekoslovakyada 50 bin kişi tevkif edildi Almanya, Polonyada da karışıklıklar çıkmasından endişe ediyor Varşovadaki yahudi mahalleleri barikad- larla şehrin diğer kısımlarından ayrıldı önünde Pragda Amsterdam 19 (A.A.) — Kandesbiaddi Gazetesinin Berlin muhabiri bildiriyor; . Çekoslovakyada 50 bin kişi" tevkif edilmiştir. İdam edilen talebenin isim- leri neşredilmiştir. Bazı profesörler de tevkif edilmiştir. Profesörler ara- | #inda da idam edilenlerin mevcud Olup olmadığı belli değildir. Yaşları den az olan talebe serbes birakıl. miştir. Hadiseler heyecan uyandırdı! Londra 19 — Pragdaki hadiseler T tarafte büyük heyecan uyandır. iştir. Nazı hücum kıtaları mensup- İ $ p ği olan Meçhul asker âbidesi larının 120 Çek vatanperverini öl- dürdüklerini ve 2500 kişinin tahaşşüt karargâhlarina sevkedildiği - teeyyüd etmektedir. Bu hadiseler üzerine Meçhul asker âbidesi önünde bir top- lantı yapân Çek üniversite talebesin- den 10 kişi ve iki Çek polisi kurşuna dizilmiştir. Prâgda kahvehaneler, ti- yatro ve eğlence yerleri saat onda ka- panıyor. Prüg İle telefon mükalemesi kesilmiştir. Yeni bir hadise Kopenhag 19 (A.A) — Politiken gazetesinin Prag muhabiri yazıyor: (Devamı 4 üncü sahifede) tahakkukunun daba ziyade mümkün olacağını bildirdikleri haber verilmek- tedir. Macar siyasi mahtfilleri, İtalyan nü- fuzu altında böyle bir blokun Sovyet- ler Birliğinin şiddetli aksülamelini in- taç edebileceği kanaatindedirler, Romanya arazi terketmiyecek Bükreş 19 (A.A.) — Alman ajan- İ sından: Romanya matbuatı bugün yanlarında Romanyanın komşularile olan münasebatını mevzuubahs et- mekte ve Rumen hudutlarının de- Zişmezliğini ehemmiyetle kaydeyle- mektedir, Corentul diyor ki: #Romanya, büyük Romanyanın istinat etliği prensiplere sadık kal mağa azmetmiştir. Romanya sami- mi dostlukları reddedecek değildir Ancak Avrupa kıtası için ve bu kıta- nın sulhu için tehlikeli olan eski for- müllerden de bilhassa uzak buluna- caktır.» Romania gazetesi de şöyle yaziyor: (Devamı 4 üncü sahifede) , Asılsız bir haher Reisicümhurun yakında Bağdada gideceği doğru değil Ankara 19 (A.A.) — Haber aldığı mıza göre, Reisicümhur İsmet İnönü. | nün yakında Bağdada seyahat edecek» | lerine dair bazı ecnebi menabiden in- tişar eden haberin aslı ve esası yok- tur, İnhisarlari. Vekili Diyarba- kıra gitti Ankara 19 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisatlar Vekili B. Raif Karadeniz büğün Diyarbakıra barekst etti, Vekil oradaki İhhisâr müessesslerini teftiş edecektir, İsviçrenin tedbirleri Vaziyetin kararsızlığı yü- zünden orduda izinler kaldırıldı Bern 19 (A.A.) — Ordu kumandan. lığı tarafından neşredilen bir tebliğde şöyle denilmektedir: «Harp vakayii karşısında şimdiki kararsızlık devam ettiği müddetçe kı- taatta izinden bahsedilmesi lüzum- suzdur.» amaaa »Diklkmilez; ——— Yanlış çalan telefonlar Şehir telefonlarında çok defa, istenilen numarayı birde bulmak kabil olmuyor ve bazı telefonların günde bir kaç defa yanlış olarak çalındığı görülüyor. Bu yüzden hem bir muhavere bir kaç muhavere ücretile temin edilebiliyor, hem de işi acele olanlar ra müşkülât çıkıyor. Bu vaziyet yalnız kadranı çeviren par- makların Yanlış hareketlerine atfedilemez. Çünkü bir yer! aramak için marası üç kere tekrar edi sü bu derbal tamir ve tash ii Aksi takdirde aboneler fazla mükâleme parası vermek haksızlığı karşısında kalabi- birler, Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765.— İdare: 20681 — Müdür: 20497 Son dakika Almanya, kiliselerin altınlarını istedi Münih suikastından sonra Almanyada beş bin kişi tevkif olundu Bren 20 — Berlinden gelen haberlere göre Almanyada hükümt ile muhte- lif kiliseler arasında bir ihtilâf çıkmıştır. Berlin baş piskoposi, milli iktisad nazi- rı Funk il görüştüktin sonra muhtelif kiliselerin pisköposlarını Berline davet etmiş ve kiliselerde mevcud altınların yarısını hükümete teberrü etmeğe davet etmiştir, Piskoposlar bu talebi reddettiklerinden aradaki ihtilâf şiddetlenmiştir. Paris 20 — Alman hududu civarındaki Havas muhabiri bildiriyor: Münih #uikasdından sonra Almanyada beş bin tevkifat yapılmıştır. Tevkif edilenler ara- sında birçok nazi şefleri de vardır. Birçok idamlar yapılmıştır. Şimdiki te- mizleme 1934 senesindeki temizlemeden'daha esaslı olacaktır. Fransada 80 bin kişilik Leh ordusu kuruldu Kanadada da bir Leh fırkası kuruluyor Londra 20 — Burada bulunan Leh başvekili general Sikörski, Fransada beş fırkalık bir Leh ordüsü kurtüduğunu beyan etmiştir. Bu ordu, on beşer bin mevcudlu dört fırkadan mürekkeptir. Kanadadaki mevcud Lehlilerden mü- rekkep bir Leh fırkası teşkil edilecek ve Kanada ordusuna bağlanacaktır, Bir. Amerikan petrol gemisinde infilâk oldu iki vapur daha torpille battı Paris 20 — Çarşamba gününündenberi Bayon limanında bulunmakta olan Panama petrol kumpanyasına aid bir Amerikan petrol gemisinde infilâk olmuş» tur. Vapur, hamulesini boşaltmıştı, tayfalar da vapurun ambarlarını temizle. mekle meşgul bulunuyordu. İnfilâk vuku bulduğu zaman 40 tayfadan yirmisi karada bulunuyordu. Bir tayfa yaralanmıştır. Vapurun kaptanı ortada yoktur. Kaptan köprüsü infilâk neticesinde çömüştür. Zabıta infilâkın bir sabolaj neticesi olup olmadığını tahkik etmktedir. Paris 20 — Şimal denizinde biri 1500 tonluk bir Felemenk, diğeri de 5000 tonluk Graçya namındaki İtalyan vapuru törpillere çarparak batmışlardır. Te- lefat miktarı belli değildir. Fransa, Türkiye ile ticari münase- betlerini genişletmek kararındadır Paris 20 — Londraya gidecek olan Türkiye Hariciye Vekâleti umümi kâtibi B. Numan Menemencioğlunün riyâsetindeki Türk heyeti cuma'günü buraya gelerek Pariste iki gün kalacak ve Fransız ricalile temaslarda bulunacaktır. Fransa hükümeti, Türkiyeden dört milyon franklık toprak mahsulü satın alınması için müsaade vermiştir. Türkiye He Fransa arasında ticari mübadelğ- ler fevkalâde genişletilecek ve inkişaf ettirilecektir. (Almanyadaki dahili karışıklıklar münasebetile) Keskin sirke kabına zarari...