20 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Anadolunun tek binadan ibaret istasyonları A nkaradan trenle İki saat ötede bulunan Kılıçlar istasyonuna bun- dan bir buçuk ay evvel, bir tren değiştirmek zarureti üzerine İnmiş, bir ahbabımla beraber iki saat kalmıştık. Kılıçlar köyü, istasyondan bir saat içerde buğdayı, soğanı ve meyvasile geçinen büyücek bir köymüş, bulunduğumuz yer ise trenlerin sü almak için durdukları tek binadan İbaret bir istasyonda. Firafı, şüpbesiz bu bina yapıldıktan sonra yetiştirilen bir çok akasya ağacı ile çevrilmişti. Binanın, tahta parmaklıkla sarnhı bahçesi, fıskıyesinden sular fışkıran yuvarlak havuzuyla, küçük bir park halindeydi. İçerde gürbüz tavuklar dolaşıyor, havüşda ördekler yıkanıyor ve fıslıyenin Üzerinde küme kime uçuşan serçeler boşluğu fırlayan su damlalarını havada iken kapışıyorlardı. Küçük bir çiflik manzarası, fakat Insansiz bir çiflik! Burada kaldığımız | İki saat zarfında muhtelif istikametlerden dört tren geldi geçti ve bizim Kı- lıçlar İstasyonunda İnsan namına gördüğümüz, trenlerin gelme saatleri yak- laştakça binadan dışarı çıkıp onları savğıktan sonra tekrar İçeri dalan iki iş- tasyonu memurile yolculara satmak niyetile Kılıçlar köyünden getirdiği iri Ayvaların yambaşında, bir akasya gölgesinde, beklediği trenler geldiği zaman | bile uyanamıyacak kadar derin bir uykuya sarılmış yatan ihtiyar bir köylü- den ibaret kaldı Bu hat üzerinde, Erzuruma kadar, Anadoluyu bir uçtan bir uca kateden tren böyle sayısız tek binalardan ibaret istasyonlarda durur. Göz alabildiğine | uzayan boş arazi ortasında yükseliveren bu modem binaları Anadolunun miistakbel köylerinin kurulacağı yerlere dikilmiş birer işaret, birer dik ev addetmeli ve bunların etraflarma toplanmayı cesib kolaylıklarla (teşvik Şevket Rado Cersey adaları ve Normandia dükalığı Manş denizinin cenubunda olup coğrafi mevkii itibarile Pransaya ald olmazı lâzım gelen ve hakikater, derebeytik devrinde şi- maligarbi Prasadaki Normandi dükalı- Bının mütemmim parçası bulunan Cersey adaları ahalisi hâlâ bu adaların metbun, larak değii Normandiya muaktadırlar. Bu vaziyet parlâmentosunun Lordlar kama erde harareti! 1250 senesinde aktolu- ile İngiltere Norman- gat etmiş olduğu »vanın verilmesi ga- Daha garibi İngiltere halde krala bâ rip görülmüşt Garp cephesinde sipe Geçen umumi harpte mevzi muharebe - lerinde siper havanları büyük rol oynamış- $. Yeni harpte dahi bu harp Aleti büyük bir ehemmiyet kazınmıştır. Çünkü esas şimdiki mücadele ik! büyük müs- n hat arasında devam eden mevzi ır. Ha: &decek gibi görünü- yor. Hareket harbi başlamadıkça siper ha- yanları, iki tarafın bağlıca tecavüz ve mü- dafan silâhı olacaktır. Siper havanlarının geçen umumi harptenberi esasları değiş- memiş ise de ehemmiyetli derecede islah edilmiştir. Çünkü siper havanlarının mesa- fe ve rüiyet kabiliyetleri artmıştır. Son İn- giliz siper havanları iki nevidir. Bir nev Bbrelik yani takriben bir buçuk bir münaks-| ha sonra Fransa kralı ünvanını da almiş- tar. 1800 senesine kadar İngiliz hükümdar- larının ünvanı İngiltere ve Fransa krah olmuştur. Ancak Irlandanın İngiltereye U- | tühakı üzerine İngiltere hükümdarı Pranan | krallığı davasından var geçmiştir. İngiliz hükümdarları Fransa krallığı | ünvanını terkedinceye kadar taç giyme me- rastminde Normandiya ve Agulta'ne düka- lari namına kralın maiyetinde birer mümes- | sil bulunmakta idi Münakaşaların neticesinde artık Cersey adaları halkının hükümdarlarmı Norman- diya dükar saymaları hukuk! bir esasa da- yanmamaktadır. r havanları faaliyette bombayı 1500 yardaya atmaktadır. Diğeri iki Ubrelik bombayı 800 yarda uzağa fıriat- muktadır. Bombalar yüğsek kuvvette infi- lâk mevaddı ile dolu bulunduğundan düş- tüğü yerde büyük tahribat yapmaktadır. rı her taburun beraberinde fir topçu kuvvetinden madud olduğundan her İngiliz piyade taburunda bir havan müfrezesi vardır. Tabur, düş- man hattına bin Iki yüz yardaya yaklaşın- &n ağır havan müfrezesi faaliyete geçerek düşman hattını tahrip etmektedir. Havan topları aşırtma ateş yaptığından önündeki arazi arızalı ve yüksek olup arkasını gör meğe mâni olsa da bombalar tesirini gene gösteriyorlar. Bir bomba diiştüğü noktada 100 yarda muhitindeki insan, siper ve mâ- nlaları tahrip etmek Harpten Eskimolar istifade etmiş Gerek Avrupanın, gerek Amerikanın Kutub bavalisinde yaşıyan (Eskimo) Jar kıml tenliler gibi Avrupa medeniyeti ile te- mas ettikten sonra maişet tarsları değiş. mezinden dolayı türlü türlü hastalıklara maruz kalmışlardır. Bu yüzden Eskimola- rın nüfusu gittikçe kınlıp azalmakta idi. Bu gidişle Eskimoların büsbütün ortadan kalkmaları muhakkak İdi, Lâkin bu sene ilk defa Kskimoların sıh- bati düzelmiş ve aralarında vefiyat azal mıştır. Hiç beklenmiyen ve Kuttun bu es. ki sekenesi olan ırkın inkırazdan kurtula. cağını ümid veren bu halin sebeplerini araşlıran mütehassıslar gârip varmışlardır. Meğer bütün dünyayı eikınla ve se- falete sevketmekte olan şimdiki buna tekaddüm eden siyas buhran Eskimolar için ay i vakki etmelerini muştur. Şimdiye kadar hayvanların kıymettar ve Amerikalı tacirleri emsali karışık ve tabi miş tatlı ve tuzlu yiy etmekte idiler. Bu gibi maddeler işlerini, hem de mide makta idi. Bu sene İse b Eskimolar kürklerini Avrupa çel, konserve ve kler ile mübadele fok balığı hayvanlar: avla, teğaddi etmek mecburiyetind: Bu tabii pda Eskimolara eski sıhhat ve sağlamlığı iade etmiştir. Eskimoların ihtiyarlarıda bu hakikati anlamış olduklarından gençlerine artık haasasını kaybet, yemeklerden te- ni tmekteeirler Hindistanda çocuk vefiyatı Hindistan hükümeti tarafından memle- ketin umum! sıhhati hakkında san neşre- dilen rapora göre Hindistanda çocuk vefi- yatı umumi vefiyatı yözde (244) kısmi- mi teşkil etmektedir. İngilterede bu nis. bet yüzde (7,1) dir. Hindistanda beş ya- sından küçük olan çocuklar arasındaki ve- fiyat yüzde (18.6) dır. İngilterede ise yümde (75) dir. —..uemamnmaam Adana hava meydanı Adana (Hususi) Adana hava meydanının asfaltlanması bu aylar içinde bir mütehassısa verilecek ve meydanın önümüzdeki yıla kadar hi- tirilmesine çalışılacaktır. Bu meydan Yapılır yapılmaz Avrupa bava hat- ları İstanbuldan Adanaya uzatılacak ve buradan yakın Şarka devam ede- cektir Mareşal Budjenni hicskova 19 (A. A.) — Birinci su vari ordusunun eski kumandanı ve halen Harbiye Komiser muavini m& Teşal Bndjenni' ye bu suvari ordusu- yrdönümül münasebe- defa olarak Lenin nişanı Dun yirmin İlle ikin. verilmiştir. Röyter ajansına göre Hindistanda sene- vi 200.000 kadın çocuk doğururken öl. mekledir. Hindistan Sihhije Nezareti bu balin önünü almak için modem değum evleri Ve çocuk bakıma müesseselerinin bötün Bindistana teşmil edilmesini tavsiye et- 24 sene deniz altında kalan bir vapur yüzdürüldü Sofya 19 — Zora gâzetesinin yaz. dığına göre, büyük Avrupa harbinin başında 1915 yılında bir mayına çarp- makla Ödesa körfezi yanında batan İngiliz vapuru «Patagonya: Ruslar tarafından ayın onunda deniz altın- dan yüzdürülerek çıkarılmıştır. Ge minin makine vediğer daireleri iyi muhafaza olunmuştur. Patagonya, 24 sene deniz altında kaldıktan son- ra hâlen dünya yüzüne çıkmış bulu- muyor. Güneş, Şi Şişliyi yendi | | | avladıkları | İ gol fırsatı kaçtı. İki dakika sonrada TAKSİM TAKSİM STADI: Beşiktaş, Vefaya 1 - Kasımpaşaya 5 0; Galatasaray, -1 galib geldi Beşiktaş - Vefa maçı çok sıkı oldu. Yeşil beyazlılar güzel oynadılar Beşiktaş mildafileri bir Vefa Taksim stadında günün en mühim karşılaşması oldukça büyük bir kala- balık kitlesi önünde Vefa ile Beşiktaş | arasında yapıldı. Hakem Tarık'ın idare ettiği bu ma- ça takımlar şu kadrolarla çıktılar: Beşiktaş: M. Ali - İbrahim, Taci, Hüseyin, Feyzi, Cihad - Hayati, Hak- kı, Sabri, Şeref, Eşref. l Vefa: Safa - Vahid, Süleyman - | Abduş, Lutfi, Garo - Necib, Muhte- şem, Hakkı, Hüseyin, Adnan. Oyuna Beşiktaşlılar başladı. Bu bü-| cum, Vefa müdafaasında kırıldı. İlk dikalar karşılıklı hücumlarla geçiyordu. 3 üncü dakikada yeni bir | Beşiktaş hücumunda Şeref bir ara | pası aldı ve sıkı bir şütle Beşiktaşı gü- Mbiyete ulaştıran yegâne golü ka- zandırdı. Bu gol Vefalıları harekete getirdi. Bütün hatlarında güzel bir anlaşma İle Beşiktaştan üstün bir o- yun oynamağa başladılar, Bilhassa Vefa muavin hattı nazarı dikkati cel- bedecek derecede güzel bir oyun çı- karıyordu Vefa hücumları birbirini takip e- diyor, dakikalar ilerledikçe daha zi- yade ağır bastığı görülüyordu. Sağdan açılan bir Vefa hücumun- da Muhteşemin çok sıkı bir şütü di. reği sıyırarak avuta gitti, Bunu Hak- kanın çok tehlikeli bir şütü takip etti ve devre bu suretle 1 . 0 Beşiktaşın lehine neticelendi İkinci devreye Vefalılar daha can- 1: başladılar've oyunda tekrar hâkt- isine muvaffak oldular. Ve- fanın bu üstünlüğü devrenin 15 inci dakikasına kadar devam etti, Bundan | T bu tazyikden kur- tuldular ve hücuma geçtiler. Fakat hiç bir netice vermedi, Çok geçmeden | Vefalılar tekrar hâkimiyeti ele aldı- lar. Güzel bir oyunla Beşiktaş kale- sini sardılar, Devre sonlarına doğru oyun mütevazin bir şekil aldı; 43 neü| dakikada bir Vefa hücumu Beşiktaş Için çok korkulu oldu. Beşiktaş kale- si karıştı. Boş kaleye muhakkak bir oyun Beşiktaşın sona erdi, Galatasaray - Kasımpaşa 'Taksim stadında Vefa . Beşiklaş 1-0 galibiyetile GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Şişhane mi, Şeşhane mi ? Karilerimizden bir mt «Altı kaval üstü | Gişhane, tabirine şu suretle itiraz ediyor” «Benim bu tabirde yanlış gördüğüm | nokta: Şişhane kelimesidir. Bunun «Şe. bune, olması loap eder, İ Malümunuzdur Ki: Eski top ve tüfek namluları yivsiz ve sedsiz olduklarından | bunlara kaval denirdi. | Bilâhare modem &lih namlularının | yivli ve sedli olması ve bunların da helezon | adedleri altı tane olmasından. «Şeşhaneli, tabiri kullanılmağa başlanmış. Bip namlunun alta kaval üstü Geşbaneli alması gibi bir teznd olamıyacağından. bu İ bu müsabaka 5 - | Jar Kasımpaşanın hücumunu kesmeğe çalışıyor maçından evvel Galatasaray - Ka- sımpaşa karşılaştılar. İkinci devresi oldukça sert geçen 1 Galatasarayın ga- Mbiyeti ile neticelendi. Galatasarayi- tam kadrosuna mukabil şöyle bir takımla sahaya çık- mışlardı: Osman - Faruk, Adnan - Musa, Enver, Celâl - Salâhaddin, Eşfak, Ce- mil, Boduri, Sarafim, Hakem Necdelin idaresindeki bu maçta Galatasaraylılar ilk dakika- dan itibaren hâkimiyeti ele almışlar ve birtnel gollerini Eşfakm ayağile kazanmışlardır. Mukabil hücumda Kasımpaşalılar beraberliği temin et meğe muvaffak olmuşlardır. Devre sonlarında Cemil enfes bir kafa vu- ruşile Galatasaraya ikinci golü ka- zandırmiş ve devre 2 . | Galatasaray lehine neticelenmiştir. İkinei devre sert bir şekilde cere- yan etmiş ve Galatasaraylılar bu dev- rede de Eşfak vasıtasile üçüncü, Sa- | rafim vasıtasile de dördüncü golle. rini kazanmışlardır. Bu arada hakem Kasımpaşadan bir oyuncuyu hatalı hareketinden dolayı oyundan çıkar- mıştır. Bundan sonra Bodurinin bir kafa vuruşile beşinci bir gol daha kazanan Galatasaraylılar maçı 5.1 kazanmışlardır. Bu müsabakadan evvel ikinci kü- meden Yıldız ile Beylerbeyi arasmda yapılan maçta Yıldız 2 - 1 galip gel- miştir. Askeri liseler futbol şampiyonası Askeri liseler arasında tertib edilen fut- bol şampiyonluk maçlarına dün Şeref ve Fenerbahçe stadlarında başlanmışlır. Fo- nerbahçe stadında Adnan Akının idaresinde yapılan Kuleli - Deniz lisesi maçı Kuleli nin bikimiyeti allında devam etmiş ve !Ik devreyi 1-0 galib bitiren Küleli İkinet day- rede de Üç sayı yaparak maçlan 4-0 galib gi r. Bere! stadında Şazi Tezcanın hakemliği altında yapılan Maltepe - Bursa biseleri maşı çok mevkii ve o nisbette heyecanlı ol- muştur, İlk derrey! 2-1 Maltepe galib bitir miştir. İkine! devrede Bursalılar açılarak be- raberliği temin etmişlerse de Maltepe Ke- | ma) vasıtasile tekrar galib vaziyete geçmiş- tir, Müsabakanın nihayetine doğru Bursa- hlar bütün enerjilerini sarfederek hâkimi yeti almışlar ve (Üstüste Iki gol yaparak maŞı 4-3 galib olarak bitirmişlerdir. tabir m çıkmış olsa m » Pahbağ limanı Pakhoy'u işgal etiiği haber Bu Çin Ilmani Tönkin körfezin. - Teheou'nun mansıbındadır. 'TL ve balık merkezidir. 1876 dan itiba. açılmıştır. Mandarin da ismi Pel Hal'dir, öy İhmanının girip çıkması kolay. . Beki asırlardanberi Annam ile tieâ. yapardı. Geçen asırda ancak 75 bin nüfusu vardı. E, PENER STADI: Süleymaniye, Hildli; Beykoz, Topkapıyı yendi stadında günün fik karşılaşmasi Süleymaniye Se HUAI arasında yapıldı, Havanm muhalefeti yüzünden stada p:& 48 seyirci gelmişti. İki takım mutad kad- rolarile sahaya çıkarak Adnan Akının ida» resinde oyuna başladılar. Mütevazin bir şekilde geçen ilk dakika- ları müteakib Hilâlliler açılarak rakib Ka- Orhan vasitasile iki gol y. lehlerine çevirdiler. Bu sayılar Süleymaniyeyi harekete get di ve birinci devrenin sonlarına doğru Di- nişin syağile bir gol kazandılar ve © 3-1 Hİâİ lehine kapandı. İkinci devrede tamamen toplu bir oynıyan Süleymaniye ilk dakikalarda be beriik sayısını yaptıktarı sonra oyuna kim oldu ve on beşinci dakikada firikikten Danişin ayağile üçüncü, 22 nci dakikada bir kafa vuruşile dö ü parak maçı 7 & kendine yaptığı yılarını başe çıkardı ve maç da 5- maniyenin galibiyetile bitti. BEYKOZ - TOPKAPI Günün son oyunu Beykoz - Topkapı Hakem Ahmed Ademin idarı alle başları 10 uncu dakikada yaptığı kabil bir hücumda müdafas. yaplığı bir hatayı hukem penaltı le © İandırdı. Fakat bundan Topkapılılar iade edemediler. Oyun bu suretle iki tara- fın gayretile devam ederken devrenin duklkasndr Beykoz kornerden bir gol tı ve lik haftayım 1-0 Beykoz lehine İkinci devrede Beykozun tamamen hâ- kim oynıyacağı zannedilirken hiç de böyle olmadı ve Beykorun yaptığı ikinci gole kapılılar da birbiri arkasına yaptıkları 'ki golle mukabele ettiler. Beraberlik üzeri, oyun süratlendi ve Topkapılılar bir karga- şalıktan istifade ederek üçüncü sayılarını da yaptılar Vaziyetin tehlikeye girdiğini gören Bey- kosinlar canlanarak oyunun sunlarma Goğ- ru üstüste ik! gol daha yapmağa muvaffak oldular ve müsabaka 4-3 Beykuzun galebe- sile nihayetlendi. ŞEREF STADI Fenerbahçe, İstanbulsporu 3 - 0 kazandı 1 stadında günün ilk maçı Selâmiin idaresinde ikinci kümeden Eyüp ile Kile arasında yapıldı. Her ik! takımın zayıf «| ması yüzünden çok zevksiz bir şekilde geçen bu maçı Eyüplüler 4-3 kazandılar, Günün Ikinci maç: Fenerbahçe İle İstanbulsnor arasında yapıldı. Bu müsacakaya geçen hafta sakatlanan oyuncularından mahrumı olan İstanbulsporlular genç oytmeulardın teşkil edilmiş bir takımla çıkmış Fenerban çe bakımında da Pikret yer almıştı. İstanbulspor: Salm - Hasar, Ali - Fah Beyti, Enver - Fikret, Enis, Süleyman, B: ri, Bekir Pererbahçe: Cihad, Lebib, Faruk - Esad, Ali Rıza, Hayati, Fikret, Yaşar, Melih, Pik- ret, Basri Oyuna Fenerin #ol Yaptığı 8 hücumin başlandı. Genç oyurculardan kil edilmiş olan Sarıstyahlılar Penerin vali eden hücumlarına canlı bir şekil, mukabele ederek ezilmeden çalışıyor ve türlü hükliniyeti rakiblerine terketmiyor- dardı. 15 inel dakikaya kadar karşılıklı bir £ kilde devam eden oyun yavaş, yavaş Pene- rin lehine inkişafa başladı. Ve 17 ei da- kikada bir firikik atışından istifade ed Melih takımının iIk golünü yaptı. Bu say dan sonra İstanbulspor bir ik' hücum 1s- gebbüsünde bulundıysa da muvaffak ol madı. Tekrar Pener üstün vaziyete geçli Ve 37 inci dakikada Melih geriden aldığı top'a kaleye kadar girerek takımının ikinci gölünü yaptı. Devre 2-0 Fener lehine Xa- pandı, İkipci devrede her iki takım durgun bir oyun çıkardılar. Blhassa Penerlilerin isteksiz bir şekilde çalışması İstanbul: run mukabil hücumlarda bu beb oluyurdu. Zevksiz bir şe söcn bu devrede nelicesiz geçen bir akındari sonra 78 inci dakikada Fenerliler Kend vasıtastle bir gol daha gazandılar ve müsabaka bu vaziyet değişm”den 3-0 Fe Derin pie. bii, Dünkü MEZ neticeleri YAMSİM STADI : Yıldız - Beylerbeyi Galatasaray - Kasımpaşa Beşiktaş - Vefa ŞEREF STADI : Eyüp - Kale Fener - İ. Spor FENER STADI; Süleymaniye - HHAJ abssssslip BEEEUE lan La iğ .EERESENE Topkapı A .