21 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sovyetlerle Japonlar arasında bir hudud anlaşması yapıldı Beş vapur torpile çarptı, bir vapur da batırıldı AKŞAM Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Balkanlarda Italyan - Sene 22 — No. 7578 — Fiati her yerde 5 kuruş SALI 21 Teşrinisani 1939 Sovyet Rusya Almanyaya ş iptidai madde vermiyor Sovyetler bu seneki istihsalin ancak kendilerine yetişeceğini bildiriyorlar Oeuvre gazetesine göre Almanya harpten kurtulmak için bir yol araştırıyor Bohemya ve Moravya Gestaponun şiddetli tazyiki altında Stokholm 20 (A.A.) — Stokholm Tidingen dıği malümata göre, iki ay evvel baş- lamiş bulunan Alman - Sovyet ticari müzakereleri, gittikçe artan müşkül. lerle karşılaşmaktadır. Haber verik diğine göre Sovyetler, madenler gibi Alman harp sanayiinin fevkalâde muhtaç olduğu bazı iptidat maddeleri, ihraçtan imtina etmektedirler, Çün- kü Sovyetlerin de ayni maddelere ihtiyacı vardır; Ayni gazeteye göre, Sovyetlerin, bu seneki istihsalâtı kendi sanayiinin muhtaç olduğu dereceden az olması dolayısile çok miktarda maden ihraç edebilmeleri - pek şüphelidir, Buna delil olarak, ham madde noksanı yü- Tünden bir çok işlerin tatil edilmiş ol- ması keyfiyeti ileri sürülmektedir. Almanya harpten kurtulmak yolunu arıyormuş Paris 20 (A.A.) — «Oecuvreş diyor ki: «Almanyadaki bazı karışıklıklar, ne suretle tefsir edilirse edilsin, Al manyanın son fütuhaflarından son- ra müşkül vaziyete düşmüş oldu. Garp cephesinde yağmur yüzünden hareket durdu Rhin nehri çok kabardı, Almanlar bazı mevzileri boşalttılar Paris 20 (A A.) — Bir kaç hafta danberi devam eden yağmurlar yü- zünden cephede tam bir sükünet hü- küm sürmektedir. Rhin nehri ile dk ğtr ırmakların seviyesi tehlikeli bir şe- kildde yükseldiğinden cephedeki her türlü harp faaliyeti bilfiil durmuş- tur, Rhin nehrinin yüksekliği Almanlar tarafında daha fazladır. Almanlar bu yüzden suların tâşmasına mâni olmak için mânlalar inşa etmekle be- raber ileri mevzilerinden bazılarını bo- #altmışlardır. Fransız tebliği Paris 20 (A.A.) — 20 teşrinisani Ptansız akşam tebliği: Cephede mahdud keşif faaliyeti ve topçu ateşi olmuştur. Alman tebliği Berlin 20 (A.A.) — Alman başku- mandanlığının tebliği: Kaydedilecek mühim hiçbir hadise olmamıştır, İngiliz Harbiye Nazırının teftişleri Londra 20 (A.A) — İngiliz Harbiye Nazırı Hore Belisha, Maginot hattın- da İngiliz mıntakasını gezdikten son- ra tanklara karşı tesis edilen seyyar manaları da teftiş etmiştir. Paris 20 — İngiltere Harbiye Na- urı B. Hore Belisha bugün B. Dala- dier şerefine otelde bir öğle ziyafeti vermiştir. Yemekten sonra Harbiye Nezaretinde B. Daladier, Hore Belishâ ve mesai arkadaşları arasında bir konferans yapılmıştır. Nazır tayyare ile Londraya dönmüştür. Alman tayyareleri Fransa ve İngiltere üzerinde uçtu Hollandada bir Alman tayyaresi düşürüldü, isviçre ve Hollanda Berlini protesto ettiler dise kaydedilmemiştir. Londra 20 — İngilterenin doğu vs cenup sahilleri üstünde uçan bir dbe- yaz tayyareye müdafaa topları ateş açmıştır. Daha sonra müdafaa top- Taymis nehri üzerinde faaliyete geçmişlerdir. Hollanda ve İsviçre üzerinde Lahaye 20 — Bu sabah bir Alman Askeri tayyaresi Hollanda Limburg'un- daki Rötond üzerinden uçmuştur. yiman tayyaresini düşürmüştür. Pi- ot ölmüştür. Hollanda kendi arazisi üzerinde AL Bir Hollanda tayyaresi ateş ederek | man tayyarelerinin uçmasını üçüncü defa olarak protesto etmiştir. Bal 20 — İsviçre üzerinde Alman tayyarelerinin uçuşu devam etmekte. dir, Bal şehri civarına düşen tayyare bombası hadisesi Almanya nezdinde protesto edilmiştir. Lahaye 20 (A.A) — Kraliçe Wi. helmine, bu sabah, Hollandanın Ber- Win elçisini kabul etmiştir. Alman elçisinin protestoya cevabı Berne 20 (A.A.) — Alman tayyare- leri tarafından İsviçre toprakları üze- rinde sık sık yapılan o uçuşlara karşı İsviçre tarafından vaki olan protesto- ya cevaben, Bernedeki Alman elçisi AL man hükümetinin teessüflerini beyen etmiş ve bu uçuşların istenilmiyerek yapıldığını söylemiştir. ğunu açıkça gösterir. Almanya bu müşkülâtı yenemiyecektir. Asıl facia Hitlerin Almanyayı harbe sürükle- dikten sonra Alman milletinin bu gün harpten nasıl kurtulabileceğini araştırmasındadır.» Ere Nouvelle de şöyle yazıyor! «Al- manlar Çekoslovakyadaki bütün şiddetli hareketlerine rağmen Bo- hemyalıların vatanperverlik duygu- larını yenememişlerdir. Avusturyayı ilhak ettikten sonra da oralarda ay- ni şiddeti göstermişlerdi. Polonyada (Devamı 6 ncı sahifede) Mareşal Voroşilof İzmir Belediyesine güzel bir otobüs hediye etti İzmir 20 (A.A.) — İzinir fahri hem- şehrisi Sovyet sosyalist cümhuriyetleri Birliği müdafaa komiseri mareşal Vo- roşilofun -İzmir Belediyesine hediye edilmek üzöre sureli mahsusada imal ettirdiği büyük ve güzel bir otobüsü teslim etmek ve büha dair olan bir mektubu vermek üzere Ankara büyük elçisi B. Terentiev, İstanbul Konsolosu | B. Konstantin Gucorgulevski İzmire göndermiştir. Konstantin dün akğam Kadeş vapurile şehrimize gelerek Kür- şılanmıştır. Bu münasebetle Sovyet büyük elçisinin Belediye reisi Dr, Beh- çet Uza gönderdiği mektubta mareşa- lin İzmir şehrine karşı daimi surette muhafâza ettiği halisane hissiyattan ve bu güzel şehrin refah: ve Belediye relsinin muvaffakıyeti hakkındaki te- mennilerinden bahsetmektedir, Belediye reisi buna verdiği cevapta | marâşalın bu kıymetli hissiyatından | ve hediyesinden dolayı o İkmir halkı namına teşekkürlerinin !blâğını bü. yük elçiden rica etmiştir. İzmir Belediyesi Sovyetler konsö- losu şerefine yarın akşam şehir gazi- nosunda bir ziyafet verecektir. —— Bir Fransız firması İzmirden 2 milyon kilo üzüm aldı İzmir 20 (Akşam) — Bir Fransız firması buradaki büyük bir firma ile | iki milyon kilo kuru üzüm için an- laşma yapmıştır. Fiat sif Marsilya on İ kilo başına 34 franktır. Dmikkmtiler; mm mrk Merak edilecek şey Anadolu ajansı, D.N. B. Alman ajansının bayi eütetkâr bir tekdimamesini neşte- diyor; Türk gazetelerinden. bazıları da, kendi refiklerinden biri aleyhine olduğu halde bunu mütalâa beyan etmeksizin baş sütunlarına koymuşlar. Merak edilecek şey: Bir gün bizim de muğber olduğumuz bi? hâdise zuhur eder, şu veya bu Almana, çi- kişmamız lâzım gelirse acaba D, N. B, ve Berlin gazeteleri efkâr ve hissiyatımıza ne« şir vasıtası olacaklar mı? Ümid etmek isteriz Kİ, Anadolu Ajansı bunu temin ettikten sonra Almanlard ter- cümanlık ve vasıfalık etmiş bulunsun. HABBE ve KUBBE Yazan: REFİK HALİD Bugün beşinci sahifemizde Sovyet nüfuz mücadelesi Roma radyosu Sovyetler aleyhinde yeniden neşriyatta bulundu İtalya, Balkan devletlerinin büyük bir devlet nüfuzu altında olmadan kendi aralarında müstakil bir blok kurmalarına taraftar Roma 20 (A.A.) — Roma radyola- rı tarafından neşredilip mülhem ol duğu anlaşılan beyanatta, Balkanla- rın bolşevikleştirilmesi için yapılacak bütün teşebbüslerin" İtalyanın “der. hal muhalefetine maruz kalacağı bik dirilmektedir. Bu beyanata göre İtal- ya, Avrupa ihtilâfının “büyümesine mani olmağı vs Balkan memleketle- rini de bunun dışında bulundurmağı arzu etmektedir. İtalya, muhtelif Tuna memleketlerile Balkanlar ara- sındaki münasebetlerin iyileşmiş ol- masından dolayı memnundur. Almanya ile Rusya Balkanlar için anlaştılar mı? Paris 20 — Almanya Balkanlarda kendisine dost büyük bir devletin, İtalya veya Rusyanın nüfuzu altın- da yeni bir blok kurulmasını İste mektedir. Fakat İtalya böyle bir blok teşkilini muvafık görmüyor. İtalya Balkanlarda, büyük bir devletin nü fuzu altında olmadan Balkan devlet- lerinin kendi aralarında müstakil bir birlik kurmaları fikrini daha müsalt karşılamakta ve bunun daha kolay- lıkla tahakkuk edeceğini kabul et- mektedir, İngiltere ve Fransa da ayni fikir dedirler. (Devamı $ ncı sahifede) Londraya gidecek heyet Ankaradan hareket etti B. Menemencioğlu general. Kâzım Orbayla Pariste görüşecek Ankara 20 (A,A.) — Hariciye Vekâ- / Jeti umumi kâtibi büyük elçi Numan Menemencioğlu bu akşam Londraya müteveccihen. Ankaradan ayrılmıştır. Menemencioğlu istasyonda Harici. ye Vekili Şükrü Saraçoğlu, Nafia Ve- kili Fuat Cebesoy, Maliye Vekili Fuat Ağralı, Tiçaret, Vekili Nazmi Topçu- oğlu İle Relsicümhur İsmet İnönü na- i mına Başyaver Celâl ve Başvekil na- mına matbuat bürosu umumi kâtibi Selim Saeper İle bütün Hariciye Ve- kâleti büyük memurları ve bir çok dostları tarafından teşyi edilmiştir. 4 İngütere büyük elçisi, Yunanisatn büyük elçisi, Fransız maslahatgüzürı genç diplomatımızı teşyi edenler ara- sında bulunmuşlardır. Numan Menemencioğlu İle birlik- te heyeti teşkil eden Maliye nakit iş- leri umum müdürü Celâl Sait, Tica- ret Vekâleti dış ticaret umum müdü- rü Bürhan Zihni, Merkez bankası müfettişlerinden Câbir, Hariciye Ve kâleti kâtiplerinden Şadi ve İlhan da hâreket etmişlerdir. Heyet yarın akşam semplon eks. presile İstanbuldan hareket edecek ve cuma günü Parise muvasalat ede- cektir. Orada iki gün ikametten son- Tâ pazar günü Londrüya geçmesi ih“ timal dahilindedir, General Orbay bugün Parise hareket ediyor Londra 20 (A A.) — (Reuter) ajanı sı bildiriyor: “3 teşrini ldenberi, türk askeri heyetile birlikte Londra- da bulunan türk ordusu müfettişi general Orbay Ankaraya avdet et- mek üzere yarın Parise hareket ede cektir. Generâl, Türk » İngiliz - Fransız miuahedesinde o musarrah mühim mali ve iktısadi anlaşmalar hakkın. da görüşmek üzere Londraya git mekte olan Türkiye Hariciye Vekâ- Jeti umumi kâtibi Numan Menemen- cioğlu ile Pariste görüşecektir. Orbayın vazifesi askeri mahiyette olmakla beraber, mali meselelere te- mas etmemesine imkân yoktu. Gene- ral, Menemencioğlu ile bu meseleleri görüşmek arzusundadır, TResamlar - Bilhassa empresyonistler - barp sahalarını maskelemekte çok müvaf- fak oluyorlar) — Gazeteleğ — Harita burada bir mamure gösteriyor, halbuki aşağıda bir harabe gö- rünüyor!... > — Anlaşılan burasını fütüristler maskelemiş!... ”