21 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Sovyetler -Japonya Mançuko - Moğolistan hududu hak- kında bir anlaşma yaptılar Son dakika Londra ve Parise gidecek heyet bu sabah geldi Bu akşamki ekspresle Londraya müteveccihen hareket ediyor 5 ondra ve Parlse gidecek olan Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan weioğlunun reisliği altındaki heyet bu sabahki ekspresle Ankaradan hrimize gelmiştir. Heyet akşam Londraya hareket edecektir. B. Numan Me- Bemengioğlu bu sabahı istasyondâ bir muharririmize şü beyanatta bulunmuş- tur: — İngiltere ve Fransa ile bildiğiniz sıkı dostluk münasebetlerimizin icap ettirdiği birçok temaslar vardır, Bu defaki heyetimiz bilhassa iktisadi ve mali münasebetler sahasında temaslarda bulunmağa gidiyor. Bu fırsattan bilistifade İngiliz ve Fransız devlet ricalile görüşebileceğimden ayrıca büyük memnuniyet duymaktayım. Seyahatimizin üç memleket menfaatleri bakımından - faydalı olacağına kani bulunmaktayım. Romanya Almanyaya yeni müsaadede bulunmuyor Memleketin iaşesini temin için Mart anlaşmasını tatbik edemiyeceğini bildirdi Paris 2i — Romanya Almanyaya yeni hiç bir müsaadede bulunmuıyacak- ar, Romanya evvelâ memleketin iaşesini temin etmek lâzım geldiğinden ve bu Bene mahsul az olduğundan geçen martta Almanya İle yapılan anlaşmanın tatbik edilemiyeceğini bildirmiştir. Polonyada Alman kuvvetleri Lublin civarına gönderilen yahudiler arasında tifüs baş gösterdi Paris 21 — Almanya Polonyada Sovyet Rusya ile olan hüdüdda, Şârki usyada ve Slovakyada mühim kuvvetler bulunmaktadır. Polonyanın eski Al n hududu civarındaki Polonyalılar ve Yahud'ler buradan şarka sevkedili- e Baltık-memieketlerinden gelen Almanlar yerleştiriliyorlar. 50 bin Yahudi gönderilmiştir. Burası Yahudi mıntakasi ad- dedilmektedir, Gönderilen Yahudiler yol inşasında, nafıa işlerinde kullarıl- maktadır. 55 yaşından aşağı kadınlar da günde 10 saat tarlalarda çalıştırı- Biyorlar. Yahudilere ekmek ve patatesten başka gıda verilmiyor. İlâç, sabun yoktur. Hstalık pek çoktur. Bit ve sair haşerat çoğalmış, tifüs baş göstermiş» Slovakyada Macaristan aleyhinde nümayişler Belgrad 21 — Slovakyanın merkezi olan Bratislavada Macaristan #ley- binde şiddetli nümayişler yapılmıştır. Buna sebep Macaristanda birçok Slo- vakın tevkif edilmesidir. ingilizler büyük bir Alman vapurunu yakaladılar Roma 21 — İngiliz harp gemileri 28 bin tonluk büyük bir Alman vapuru» nu yakalamışlardır. Stoyadinoviç taraftarlarının beyannameleri Belgrad 21 — Eski Başvekil Stoyadinoviçin taraftarları birkaç günden peri bir takım beyannameler dağıtıyorlar. Bunlar Sırp - Hırvat anlaşması sleyhindedir. Anlaşmanın Sırp menfaatlerini ihlâl ettiği iddia ediliyor. Danimarka boğazlarda torpil barajları tesis ediyor Paris 2İ — Danimarka hükümeti muhtelif boğazlarda torpil barajları tesisine karar vermiştir. Bundan maksad bitaraflık vazifesinin ifasını temin etmektir. Bu barajlardan geçecek vapurlar kontrol edilecektir. 5 vapur torpile çarptı Bir vapur da tahtelbahir tarafından batırıldı Londra 20 — Yeniden 5 Yapur tor- | si bildiriyor: pile çarpmıştır. Bunlar İsveç bandi- ral Borjesi, İtalyan bandıralı Gracin, Yugoslâv bandıralı Milica, İngiliz ban dıpalı Blak Hİİ ve Torch Biarer vapvr- larıdır. Bir İngiliz balıkçı gemisi de batmıştır. Bunlardan başka 4258 ton- uk İngiliz Pensilta vapuru da bir tah- telbâhir tarafından batınimıştar. Londra 20 (A.A ) — Bir Alman tay- yaresinin bugün öğleden sonra, Şimal dehizi cenubunda bir İngiliz torpido bardımana teşebbüs et- Bir Japon kargosunun ve müteaki- ben de bir Hollanda vapurunun kap- tanları dün öğleden sonra Pasifik de- nizinde iki direkli esrarengiz bir ktu- tazör görmüşlerdir. Hollanda vapurunun kaptanı kru. vazörü İzu yarım adasının 8 mil cg- nubunda Japon kargosunun kaptanı, da yarım adanın 20 mil cenubunda gördüğünü bildirmektedir. Diğer taraftan aynı Japon kargosu perşembe sâbabı Kii ve Şikoku vilâyet- lerini bağlıyan kanalda milliyeti meç- hul büyük bir denizaltı gemisi görmüş- tür, Londra radyosunda türkçe neşriyat Dün akşam Londra büyük elçimizin bir hitabesile başladı Lonüra 20 (AA) — Türkiye büyük elçisi Dr, Rüştü Aras bu akşam Türkiye saalile 18/55 de Londra radyosunun Oo Türkiye neşriyatının küşadını yapmıştır. Büyük elçi, bu servisin ne gi- bi ahval ve şerait içinde ihdas edildiğini kısaca izahtan Sonra, Şuanda İlk düşüncesinin Türk milletinin ve aziz Kabraman 'Türk ordusunun mücessem tim- sali olan Reisicümhur İnönüne teveccüh (ettiğini (o Kaydeylemiş ve Türkiyeyi müttefik İngiliz imparatorluğuna bağlayan ha- raretli dostluğa bilhassa İşaret €derek sözlerini: «Yaşasın Türk - İngiliz» dostluğu cümlesile bitir. miştir, Müteakiben . radyo | İstiklâl marşını çalmıştır. Bundân sonrü spiker kısa bir hitabede bulun. muş ve bunu günün haberleri takip eylemiştir. Neşriyat alâkayla dinlendi Dün Londra büyük elçimi- sin türkçe meşriyatın Obaş- laması münasebetile Londra rad- yosunda yaptığı hitabe ve onu takip eden haberler servisi şeh- rimizde alâka ile dinlenmiştir, Bu neşriyatın yapıldığı 19,81, 32 kısa dalga Londra İstasyanla» rından ses çok vazıh geliyor - ve spiker gayet fasih ve güzel bir türkçe konuşuyordu. (Neşriyat her akşam saat 18,55 de munta- zaman devam edecektir, Anadoluda kış Birçok yerlere kar yağdı, termometre sıfırdan aşağı indi Evvelki gün İstanbulda kıç havası hü“ küm sürmüştü. Dün rüzgür lodosa çevir. diğinden hava wıymıştır. Termometre sa- bah 8, öğle akt! 12 derece idi. Gece 6 döre- ceye kadar inmiştir. Anadoluda ve Trakyada soğuklar devam ediyor. Birçok yerlere kar yağmışlır. Dün Balikesir, Manisa, Nazillide sıcaklık sıfırın altında bir, Edimede 2, Ulukışla, Sivasta 9, Kütahyada gene sıfırın altında 4 derece idi. Karın kalınlığı Jigında ? Şibinkarahi- sarda 3, İskilipte 4, Melâzgirdde 6, Ulukış- lada 7, Uludağda 32 santimetredir. Ankarada dün en fazin sıcaklık 5 derece $di, Gece hararet sıfırın altında bir dere- ceye kadar inmiştir. Dün gece Antakyada 4 dakika ceviz bü. yüklüğünde dolu yağımı. ıştır. Dolu, meyva 8 zarar vermiştir. anlamli civarında sürekli yağmurlar İzmir (Akşam) — Üü gündenberi İzmir ve civarında sürekli yağmurlar devam et- mektedir. Foça kazasına yağmur yağarken müteaddid yıldırımlar da düşmüş, bunlar- dan biri Çayhane mahallesinde B. Kâzun Böylemezin evine isabet ederek bir duvarı- ni kismen yıkmıştır. Ege denizinde fırtına ihtimali var Rasadhaneden verilen mmalimata göre Marmara ve Ege denizlerinde fırtına ihti mali vardır, Liman relstiği, keyfiyeti, mera- kibe tebliğ etmiştir. eker Millet Meclisinde ü toplantı Ankara e > — B. M. Meclisi bugün Şemsettin Günaltayın başkan- ağında toplanmış ve celsenin açıl masını müteakib intihap mazbataları kabul olunan Hatay mebusları Ab- &vllah Mursaloğlu, Abdülgani Türk- men, Bekir Sitkı Kunt, Hamdi Sel çuk ve Memet Tecirli and İçmişlerdir. Meclis bundan sonra iskân kanu- nu muvakkat encümenine «bütçe, dahiliye, hariciye, iktisad, maliye, milli müdafaa, sıhhat ve içtimai müavenets encümenlerinden üçer, memurin kanunu muvakkat encü- menine Vekâletierie mütenazır encü- menlerden İkişer, orman kanunu muvakkât encümenine de «adliye, bütçe, dahiliye, Iktisad, maliye, milli müdafaa, ziraat, encümenlerinden Üçer aza seçilmesini tasvip ederek cuma günü toplanmak üzere içtimaa nihayet vermiştir, Moskova 20 (A.A) — Tass tebliğ ediyor: Sovyet ve Möğolistarı cümhü- riyeti hükümetleri nafuna smezun Bovyet Hariciye komiseri Molotov ile Japonya ve Mançuko hükümetleri namına mezun Japonyanın Moskova büyük elçisi Togo arasında dün bir anlaşma imza edilmiştir. Bu anlaş- ma, Mogolistan cümhuriyeti ile Man- çuko arasında son ihtilâf mıntaka- sında hududları tahdid edecek olan muhtelit Komisyonun teşekkülüne, Yazifelerine ve çalışacağı yerlere aid- dir. Bü komisyon biri Rus ve diğeri Mogol bir taraftan ve biri Japon di- geri Mançukolu diğer taraftan dört murahhastan mürekkentir. Komisyon; yakında mesaisme Çita şehrinde başlıyacaktır. Komisyon, ikinci safhadaki işleri için de Har- binde toplanacaktır. Ayni zamanda Sovyet » Japon ti- caret anlaşmasına esas olacak pren- âipler hakkında da Molotov ile Togo arasında görüş tealileri yapılmıştır. Bu temaslar heriki taraf arasında görüş birliği bulunduğunu isbat ey lemiştir. Tokyo 20 (A.A) — Yeni Sovyet büyük elçisi B. Smetanın, dün, Hari- ciye Nazırı Nomura'nın da iştirik ettiği bir kabul esnasında, İmparato- ra itimâtnamesini vermiştir. Sovyetler Almanya ile de anlaşma yaptılar Moskova 20 (A.A) — 'Tess ajana bildiriyor: Garbi Ukrayna ve Bielo- Tusyada bulunan Almanlarile eski Polonya topraklarından Alman nü- foz mıntakasına geçen kısmındaki Rusların ve Ukraynalıların mübade- Jesi hakkında 16 teşrinisanide Sovyet er Birliği ile Almanya arasında bir anlaşma imza edilmiştir. Bu tahliye işlerine aid bütün ameli meseleler Sovyetler Birliği ile Alman- ya arasında tesis olunan dostluk mü- naşebetleri sihniyeti içinde halledi- miştir, Almanyada büyük bir tren kazası 9: kişi öldü, 20 yaralı var Brüksel 20 (A.A.) — (D.N.B.) : âğalisinin haber verdiğine göre dün Spandau civarında büyük bir şimen- difer kazası olmuştur. Berlin - Ham- bürg ekspresi banliyö trenile çarpış- İ mış bir vagon Wir diğeri de ateş almıştır. 9 ölü ve 2) yaralı var- dır. Lord Lloyd Sofyada Sofya 20 (A.A) Xord- Woyd Bükreşten buraya gelmiştir. Bulgü- ristanın “İleri gelenlerile görüşmek Üzere birkaç gün Sofyada kalacaktır. Almanlar Polonyada gaz kullanmışlar 100 bin Polonyalı esire rençberlik yaptırılıyor Paris 20 (A.A.) — (Havas) ajansı bildiriyor: Polonya hükümeti istih- barat ve vesaik dairesi, şimdiye ka- dar yeni bir takım haberlere daha muttali olduğundan, Polunya harbi esnasında, Almanların gâz kullan. dıklarını tebliğ etmektedir. Ayni teb- İğde, sıhhiye makamatı tarafından bu hususta, mütenddit zabıtlar tu- tulduğu da zikrediliyor ve deniliyor Xi: Wilnow'da: Almanlar boğucu gaz kullarımışlardır. Varşova mühasarası esnasında Alman kıtaları Rowazkı varoşlarında fosjen gazı kullanmış- lar ve birçok kurban verdirmişlerdir. Keza Varşova muhasarasında, Kızl- haç hastabakıcıları iperitten yanan kimseleri tedavi mecburiyetinde kal- mışlardır. Bulgar tayyarsi mi? Rumen - Yugoslav hududuna alevler içinde bir tayyare düştü Belgrad 20 (A.A) — Romanya - Yugos- lavya bududunda Tuna üzerine alevler içinde meçbul bir tayyare düşmüştür. Tay- yare, işaretleri temyiz edilemiyen ve Doğu - Öenüba doğru ilerliyen bir filodan düşmüş- tör. Diğer tayyareler durmadan yollarına devam etmişlerdir. Düşen in pilotu ölmüştür. Zan- nedildlğine göre, bunlar, bir taç haftadan- beri müteaddid vesilelerle görüldüğü veç- ile, Bulgarisana âid olarak Almanyadan gelen tayyarelerdir, Dün akşam bir motör battı Dün akşam Kadıköyünden 1740 seferini yapan Ulev vapuru Sirkeci önlerinde 24 tonluk Kılaç motörüne çarpmış, molâr par- | çalanarak köprü önünde bakmıştır. Molö aptanile iki tayfası kurtarılmıştır. Sabık Kayser tehlike geçirdi Şatosunun parkındii gezerken yakınına ağaçlar devrildi Doorn 20 (A.A.) — Sabik Kayser, malikânesinde bir kaza geçirmiştir. Kehüisi, düğü müthiş fırtınaya Tağ- en şatonun parkında mutad sabah gezintisini yaparken, fırtına üç bü- yük ağacı kökünden sökmüş ve bu ağaçlar, büyük bir gürültü İle sabık Kayserin-2,5 metre yanına düşmüş- tör. Sabık Kaysere bir şey olmümış, fakat bittabi büyük bir heyecan ge- girmiştir, 'Doorn 20 (44) — Sabık Kayser Simon Bolivar gemisi faciasından dolâyı kraliçe Wilhelmine'e bir tazi- yet telgrafı göndermiştir. Avusturyanın istiklâli /Habsburglar bunun için çalış- i mak üzere Parise gittiler Brüksel 20 (A.A) — (D.N.B) : De dağ ismindeki Flâman gazetesi Habsburg allesinin Belçikadaki Ste- enok Kergeel şatosunu tamamen ter- kederek Avusturyada tektar İktidar mevkiine geçmek için daha iyi çalı- şabilmek üzere Parise gittiğini yaz- maktadır. Romanyanın Ankara elçisi tekzib ediyor Ankara 20 (AA) — Romanya - Rusya hududunda bir Slegirled hat- tı inşası için, von Papenin Romanya- ya Alman yardımını temin teklifin- de bulunduğuna dair olarak bazı İn- giliz ve Fransız gazetelerinde intişar eden haber, Romanyanın Ankara bü- yük elçisi tarafından katiyen tekzip edilmektedir, Hariciyede tayinler Ankara 20 (AA) — Hariciye Ve kâleti kâtibi umumiliği ikinci mus- viniiğine ikinci daire müdürü umüu- misi Numan Tahir Seymen ve ikinci daire müdürü umumiliğine de mut vinliğinde bulunan Fâik Hüseyin Ho- sar tayin edilmişlerdir. İstanbul borsası Üç sene müddetle kapatılmış olan İstanbul borsasının bu müddetin ht- tamı beklenmeden tekrar açılması içim tedkikler yapıldığını, fakat benüz bir karar verilmediğini bazı gazeteler ya- myorlar. Sofyada bir İtalyan kitap sergisi açılıyor 26 sında Solyada İtal- yan kitab. sergisi açılacaktır. Bildirildiğine göze, sergiyi buraya gelecek olan İtalyan Maarif Nasır Botay açacaktır. Nazıra, profesör, €âlb olmak üzere sekiz yüksek | İtalyan memuru refakat edecektir.