20 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler İngiltere garp cephesine yeni kuvvetler gönderiyor B. Eden, garp cephesindeki müşahedelerini radyoda anlattı Paris 20 — Fransada bulunan İngüiz Harbiye Nazırı Hoar Belisha Havas muhabirine garp cephesindeki tedkik ve teftişlerinden pek memnun kaldığını, garp cephesine yeni İngiliz kuvvetleri sevkedileceğini ve Fransız ordusunun dünyanın, en iyi ordusu olduğunu söylemiştir. Londra 20 — ingiliz Müstemlekât nazırı B. Eden, garp cephesinde ve Ma- finot hattındaki müşnhedelerine dair dün akşam Londra radyosunda bir kon- ferans vermiştir; B. Eden İngiliz Dominyon nazırları ile beraber, geçen hafta Majinot hat- tanı ve bu hattın gerisinde otomobillerle binlerce kilometrelik sahayı gezdikle- rini söyldikten sonra «Aâker olsun, sivil olsun herkes, müzmin tecavüzlere kati bir nihayet vermek için âyni sarsılmaz İmanı, ayni kati azim ve iradeyi besii- yor. Hiç kimse şüphe etmiyor ki, nihal zaferi hak ve hürriyeti müdafaa edenler kazanacaklardır, Majingt hattını gezdik, Bu hattı mükemmeli, azimkâr bir or- du müdafaa ediyor. Bu askerlerin parolası şudur: «Buradan geçilmez», Fran- sa bu hattı büyük fedakârlıklarla yapmıştır. İngiliz ve Fransız askerleri, her yerde biribirine kardeş munmelesi yapıyorlar. İkisinin de zafere imanları ve ide- alleri kati ve müşterektir.» İngiliz - Fransız hava kuvvetleri bir elden idare edilecek Bu kuvvetlerin başında bir İngiliz kumandanı bulunması kararlaştırıldı Londra 19 (AA.) — Müttefik ha ya kuvvetlerinin bir elden idaresi ka- parlaştınılmıştır. Müttefik hava kuv- yetlerine kumanda edecek olan İngi- Mz kumandanı kara kuvvetleri için general Gamelin'e verilen salâhiyed haiz olacaktır. Bu iş için en liyakatlı zat &atihap edilir eğilmez kumandanlığa tayin edileceği zannedilmektedir. Bir hava muharebesi Kopenhag 19 (A.A.) — Groenlând- dan dönen Danimarkanın Disko ve- puru yolcuları 10 teşrinievvelde azi- me: seyahatleri esnasında “Bergenin 90 mil garbinde dört İngiliz zarhhstle 10 büyük Alman bombardıman tay- yaresi arasında şiddetli bir muhare- beye nasıl şahid olduklarını anlatı- yorlar. Tayyareler yüz bomba atmış, fa- kat İngüiz vapurlarına isabet vaki ol- mamıştır. Buna mukabil bir Alman Bayyaresi düşmüştür. Ayni yolcular Groenlânddan dö- perlerken bir İngiliz destroyerile bir (Alman vapuru arasında cereyan eden Wuharebeye şahid olmuşlardır. Zan- hedildiğine göre, bu vapur tmdad işa- | petleri gönderen Mecklenbourg vapu- | rudur, Fransız tebliği Paris 19 (A.A.) — 19/11 sabah teb- Biği: Gece kayde şayan hiçbir hâdise plmamıştır. Paris 19 (A.A.) — 19 teşrinisan! ak- gam tebliği; Dün sakin geçmiş, yalnız bazı mev- mi topçu İaaliyeti kaydedilmiştir. Son dört harb haftası zarfında de- nizde devriye gemilerimiz tarafından yakalanan Alman ticaret gemilerinin tonilâtosu yekünü, düşman yüzünden kaybedilen Fransız ticaret gemilerinin tonilâtosu yekünunu bir kaç bin ton tecavüz etmektedir. Alman tebliği Berlin 19 (A.A.) — (Tebliğ): Aşa- ğı Rhin noktasının bir yerinde mü- him mitralyöz faaliyeti ve müsade- meler vuku bulmuştur, Cephenin di- ğer kısımlarında sükünet vardır. Yal- niz mevsli topçu fadliyeti Kaydedil miştir, Hava kuvvetleri Fransa üzerinde rs uçuşlarına devam etmekte ai gönderilecek Ka- nada fırkası kumandanının |. beyanatı Ottava 19 (A.A) — Fransaya gün- derilecek olan birinci Kanada fhrka- sının kumandanı general Mac Naugh- ton, beyanatta bulunarak demiştir ki; «Kanada askerleri tam bir şevkle gitmektedirler. Fakat çok ciddi gözü. küyorlar, 1014 harbinde ise Kanada- Yların fazla sergüzeştçü bir tavırları vardı, Fırka Pransaya vardığı zaman teslihat İngiliz fırkalarınki kadar mükemmel olacaktır.» Diğer taraftan > general, Kanada fabrikalarında tasavvurun fevkinde top imal edilmekte olduğunu bildir. miştir. Simon Bolivar'ı bir tahtelbahir mi batırdı ? Son malümata göre boğulanların mikdarı 90 dır. Vapur kumpanyası İngiltere ile seferleri tatil etti Londra 19 (A.A) — 8300 tonilâto- Muk Simon Bolivar ismindeki Hollan- 4s yolcu gemisi 400 den fdzla yolcu- Suyla seyretmekte iken, İngiliz sahil- Meri açıklarında bir mayne çarparak güratle batmıştır. 150 den fazla ölü bulunduğu (Otâhmin edilmektedir. Harbin bidayetindenberi, bu felâket, Royal Oâk'in batmasından sonra, en e deniz felâketini teşkil etmek- > e oni göre, geminin yolcü- larından 100 kadarı, Harwichte ka- raya çikarılmaı Bunların büyük bir kısmı ağır yaralıdır. İngilterenin şark sahiline bu gece çıkarılmış olan kazazedelerin büyük bir kısmı derhal iki hastaneye yerleş- tirilmiştir. Yaralı olmuyanlarda üç otokarla Londraya getirilerek bir otelde iskân edilmiştir. Bu gece Lon- draya getirilmiş olan felâketzedelerin adedi, hastanelere oyerleştirilenlerie beraber, 251 dir. Bunların 230 u bü- yük, 151 çocuk, 6 sı da bebektir. (Devamı 4 üncü sahifede) Hitlerin eski bir arkada- şının İfşaatı «Almanya Hitlere karşi isyan ve ihtilâle hazırdır» Paris 19 (A.A.) — (Havas): Hitle. Tin eski arkadaşı fakat sonra en b- yük düşmanı olan Otto Strasser Pa- Tis - Soir gazetesine verdiği mülâkat- ta «Almanya 1941 de kurtulacak» de- miştir. Strasser büyük bir gizli cemiyet olan" «Siyah cephen nin şefidir. 1934 te Alman$adarı ayrıldıktan sonra Viya- nada, müteakiben Prag ve Zürihde Hitlere kârşı fasılasız mücadele etmiş ve fakat son Münih sulkasdinde âmil olduğunu bildiren Alman hükümeti- nin müracaatı üzerine Zürihten ay- rılmaya mecbur kalmıştır. Strasser: «Münih intilâkının nasil . ve hangi şerait içinde vukubulduğunu öğrenir öğrenmez, bunun Gestapo tarafından yaptırıldığını anladım; demiştir. Almanyadaki vaziyete gelince, Strasser şunları ilâve ediyor: «Siyah cephe azasından bir çoğu e münasebetim olduğu için size te- min edebilirim ki Almanya Hitlere karşı isyan ve ihtilâle hazırdır. Bunun için şu üç şartın tahakkuku lâzım- dır; 1 — Almanlar harbin dehşetini ha- kikaten hissetmişlerdir, 2 — Almanya ilk askeri muvaffa- kikaten hissetmelidirler, 3 — Mahrumiyetler gittikçe daha ağir bir hale gelmelidir. Bu üç şartın önümüzdeki ilkbahar- da tahakkuk edeceğini zannediyo- Tüm.» Vali çarşamba günü geliyor Bükreşte bulunan vali ve belediye relsi B. Lütfi Kırdar, çarşamba günü İstanbula dönecektir. Vali Bükreşte tedkiklerine devam ediyor. Adliye Vekili gitti Bir haftadır şehrimizde bulunan Adiiye Vekili B. Fethi Okyar dün geceki ekspresle Ankaraya avdet et- miştir. Motörde yangın Bu sabah Heybelide, makinist Koço, ha- reket ettirmek için 'Tayyar deniz motörü- nün makinesini kızdirırken motörde yan- gın çıkmış, Heybeli itfaiyesi derhal yeti- şerek ateşi motör kismen yandığı . halde söndürmeğe muvaffak olmuştur. Belediye harita müdürlüğü imar müdürlüğüne bügiiiye? Belediye fen heyetine bağlı olan harita müdürlüğü 940 bütçesile İmar müdürjü- üne bağlanacaktır. İstanbulun evvelce »ir şirkete haritası yaptırılmıştı. İmar faali, yeti üzerine harita değişeceğinden yeni bir harita yapılacaktır. Adli tebligat posta ile yapılacak Ankara 19 (Telefonla) — Adli teb- ligatın posta vasıtasile yapılması hak- kındaki kanunun tatbikinin geri bı- rakılması hususunda posta telgraf umum müdürlüğü tarafından hazır- lanan kanun projesi geri alınmıştır. Adliye Vekâleti kanunun tatbikinin geri bırakılması için posta idaresince ileri sürülen mütaldaya iştirak etme- miştir, Alman esirler Skoçyadaki kamptan üç kişi kaçtı Londra 19 (AA) — Üç Alman esiri Skoçyadaki üsera kampından kaç mıştır. Bunlar bir denizaltının çok genç mürettebatındandır. Birisi 15 ve diğer ikisi de 17 yaşındadır. Bunlar kampı çeviren tel örgülerin arasın. dan: sıynlarak dışarı çıkmışlardır. Yanlarında paraları olmadığı gibi yi- yecekleri de yoktur ve ingilizce de bil- miyorlar. Bütün Skoçya postalarına keyfiyet, bildirilmiştir. Küçük Memleket haberleri k Zonguldak 19 — Dün Zonguldakta bava pasif korunma tatbikatı yapılmıştır. 4 Mersin 19 — Kazalarımızda toplu bir halde tetkiklerde bulunmakta olan mebus- larımız şehrimize dönmüşlerdir. $. Karahisar 19 — Mersimsiz deram eden yağmurlar dol edilmeriiş olan köylümüzün # vr t0- bumluk ihtiyacını karşılamak üzere Ziraat bankası köylüye tohumluk tevzlalına baş- lamıştır. Mussolininin yeni nutku “Avrupada harp hali, milletlerin normal hali Roma 19 (Stefani) ajansı | Miâiriyor: tinde dün öğleden sonfa toplaban yüksek otarşi komisyonunda Musso- Mni tarafından söylenen nutkun metni şudur: «Yüksek otarşi komisyonu bu sene İtalya aleyhinde tatbik edilen sinsi | zecri tedbirlerin dördüncü yıldönü- münde toplanıyor. Şunu da ilâve edelim ki bu tedbirler, bunları bize tahınil edenlerin arzusu bilâfına ola” Tak memleketimiz için hayırlı netice. ler vermiştr. Bugün mübalâğaya düş- meden tarihi olarak tavsif edebilecek ahval ve şerait içinde toplanıyoruz. İtalyanın tarzı hareketi sayesinde asker! bakımdan henüz Avrupa kıta- sına sirayet etmemiş olan harp İikti- sadi bakımdan bir dünya harbi şek- Mani almıştır. Çünkü harbi bilâistis- İ na dünyadaki bütün memleketlerin iktısadi ve içtimai faaliyetlerini sek- Korporatlon'lar Nezare- ! oldu,, diyor teye uğratmış ve altüst etmiştir, Harp Iktısndiyatı ve sulh iktasa- diyalı yoktur. Yalnız harp iktısadi- yatı vardır, Çünkü tarih bakımından harp senelerinin adedi harp halinin milletlerin daha doğrusu Avrupa kıtasında yaşayan milletlerin normal | bali olduğunu isbat etmektedir. Sulh İ içinde geçtikleri söylenen seneler de bile «müsellâH harb» hazırlayan başka tipte «harplers yapılmaktadır. Binaenaleyh iktısadiyata hâkim ol- ması lâzım gelen ve hâkim olan önü- | ne geçilemiyen «müsellâh harp» ve | onun mukadderatıdır. Bu hakikati nazarı itibare almak islemiyen felâ- kete doğru yürür, ve bunu müdrik | olmadığı için de bu felâketten şik&. | yet etmeğe veya hayret izhar etme- ğe hakkı olamaz. İtalyan milleti İ şimdi otarşi uğrunda açılan harbin | yalnız faydasını değil lüzumunu da | hissetmiş ve anlamıştır. Alman - Rumen ticaret müza- kereleri çıkmaza girdi Almanya Romanyayı doğrudan doğruya tazyik edemiyor Bükreş 19 (A.A) — (Havas): AL manya - Romanya ticaret müzakere- | leri bir çıkmaza girmiştir. Almanya- | Hearetin münhasırar. mübadele esa- sına deyanmasında israr etmiş ve MW ekonomi nazırı meseleyi ted- nın Romanyayı mecbur etmek için | ne gibi bir tazyik vasıtasına baş vü- | râcağı merak edilmektedir, Romanya | şimal hududunda Almanyadan Sov- yetlerle tecrid edilmiştir. Buna bina- en üzerinde ancak Macaristan yolu ile bir tazyik yapılabilir. Almanya Romanya İle müşterek hududu kay- betmekle Romanya ekonomisini ken- di lehine kullanmak fırsatını da kay- betmiştir. Bükreş 19 (A.A.) — Reuter sjansı Almanyanın Romanya “mallarını sa&- tın almak için piyasa fiatinden yüz- de on beş fazla teklif ettiğini bildiri. yor ve diyor ki: <Her halde Almanya mübayaatının bedelini döviz olarak peşin verecek vaziyette değildir. Zira Hariciye ne- zaretinin ekonomi şubesi direktörü B. Clandius iki memleket arasındaki Bir Alman gemisini mürettebatı batırdı Mürettebat Skoçya sahilinde bir limana çıkarıldı Londra 19 (A.A.) — Bir Alman'ge misinin mürettebatını teşkil eden 57 kişi dün bir Skoç limanına çıkarılmış- tar. Bunlar, bir İngiliz devriyesi dur emrini verdiği zaman gemiyi batır. mışlardır. İki Alman vapuru meçhul semte gitti Lobito 19 (A.A.) — Angola (Airi- kada (Portekiz o müstemlekesinde) 1600 tonluk «Windhueks ile 8000 ton- luk «Adolf Woermann; adındaki iki büyük Alman vapuru dün gece Lobito- dan meçhul bir istikamete hareket etmişlerdir, Bu vapurlar harbin bida- yetindenberi Lobito llmanımda bü- lunmakta, idiler. Sovyet Rusyanın Almanya- ya büyük yardımı ümid edilmiyor Pariş 19 — Gazeteler Sovyet Rus- yanın Almanyaya büyük mikyasta malzeme vermesi mümkün olmadığı- nı yazıyorlar. Bunun başlıca sebebi nakil işinin güçlüğüdür. Fransız büyük elçisi İstanbulda Ankara 19 (Telefonla) — Fransa. nım Ankara büyük ciçisi B, Massigli bu akşamki ekspresle İstanbula ha- reket etti, Almanyanın sarfettiği gayret Paris 19 (A.A) — (Havas): İsviç- redeki müşahidlere göre Fransız - İn. | giliz iktisadi anlaşması, bitarafları mübadele esasına dayanan bir iktisa- di sisteme sürüklemek için Almanya tarafından sarfedilen gayretlere kar- şılıktır. Filhakika İsviçreye gelen ha- berler, teşrinisani sonunda Berlinde bütün Doğu - Cenup devletlerinin iş- tirak edeceği bir nevi ekonomi konfe- ransının taplanacağını bildirmekte idi; Macaristanla Bulgaristan böyle bir şeyden henüz haberdar edilmadik- lerini bildirmişlerdir. Bununla be- raber Almanya İngiliz - Fransız ab 1okasının kendisini tedarikten menet- tiği malzemenin Avrupa kıtası mem- Jeketlerinden kısmen temin için he- | Jen elinden geleni yapmaktadır. Londrada dört bomba a patladı Bombaları İON tedhiş- çilerin bıraktıkları anlaşıldı Londra 19 (A.A.) Harbin bidaye- tindenberi ilk defa olarak Irlanda tedhişçileri ışıkların söndürülmesin- den istifade ederek bombalarla sul'- kasdler tertip etmektedirler. Dün Londranın merkezinde birçok infi- Miklar vükubulmuş ise de kimseye bir şey olmamıştır. İlk infilâk Pica- diliy ve Park Lâne köşesinde, ikinci infilâk Picadiliy'nin ortasında, üçün- cü inlilik Upper Regent sokağında, dördüncü infilik Lower Regent 60- kağında vukubulmuştur. Tiyatro ve sinema çikışı münasebetile halk 50- kaklara dolmuştu. Polis kolayca in- tizamı temine muvaffak olmuştur. Civarda patlamamış iki bomba bulunmuştur. Park Lâne'da da sax ti kurulmamış bir bomba bulunmuş- tur, Amerikada Reisicümhur seçimi " Nevyork 19 — Nevyork işçi sendi« küsına mensup 900 bin işçi, gelecek Reisicümhur seçiminde B. Roose vellin namzedliğine müzaherete ka- rar vermiştir. Tırhan, İzmire iki gün teahhurla gitti İzmir 19 (A, A.) — Bir iki günde beri Akdenizde hüküm süren şiddet- Ni fırtına yüzünden Tırban vapuru iki gün teahhurla dün limanımıza gelmiştir.