25 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ŞiŞMAN YANKO J. Ananyadi Mahdumlari İst, Yenipostahane cad, No, 39 Mevsimlik yünlü, ipekli, pamuklu ve bilümum, kumaşlarımızla tuhafiye ve cihaz takımları- nızı emniyetle tedarik edebilirsiniz, Çankırıda bir kadın soğuktan donarak öldü AKŞAM Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Son dakika ilkbahara kadar harp bitecek mi? Londra 25 — Vaşingtondan bildiriliyor: Amerika Cümhurreisi B, Roo- sevelt çocuk felci ile mücadele komitesinin ziyafelinde bir nutuk söyliye- rek ilkbahara kadar harbin biteceğini ümid ettiğini söylemiştir. B. Roose velt harp bitmez ve Amerika harbe girmezse ilkbaharda tatil zamanını bu cemiyetin kampında geçireceğini ilâve etmiştir. 10,000 tonluk bir İngiliz kruvazörü hasara uğradı Londra 25 — Bahriye Nezaretinin tebliğine göre 10,000 tonluk Belfast kruvazörü 21 teşrinisanide May adası civarında ya mayine çarpmak ve yahud torpillenmek suretile hasara uğramıştır. Mürettebattan 20 kişi yaralanmıştır, Bene 22 CUMARTESİ 25 Teşrinisani 1939 Almanya, muayyen irtifadan sonra havaların serbes olmasını istiyecekmiş Bu suretle Hollanda üzerinden geçerek İngiltereye hava akını yapacak No, 7571 — Flati her yerde 5 kuruş Sovyetlerin terhis kararı Karadaki zorluklar veya hazırlık- #ızlıklar dolayısile harbin, denizde, serseri torpil ve umumi abloka şek- linde şiddetlen bir sıra iyi bir haber geldi: Sovyet Rusya silâh al tına aldığı askerleri terhis ederek sulh zamanı kadrolarına avdet edi- yor. Lüzum olmadıkça tin harb vaziyetinden Azxçok mâ bu karanlık günlerdn insana ümid verici bir işaret gibi geliyor, Bu nevi mahali tedbirler sulha doğru gidişi ifade etmekten uzak olsa da, hiç olmazsa harbin genişlememesi ar- zusunu gös gibi ehemmiyeti az olmayan ruhi bir halete delâlet eder, Avrupa garbinde oynanan büyük fa- ciada Sovyet ağırlığının tesiri düşü- Rülürse, Möskovadan gelen bu terhis haberinin değeri bir kat daba artar. Gerçe, hadiselerden azami istifade ederek garp hududunda ve bilhas- sa Baltık hâkimiyetindeki emellerini kolayca tahakkuk ettirmiş olan Sov- yet Rusyanın, lüzumsuz yere askeri maceralara atılması Kremlin ricali- nin aklı seliminden beklenmezdi, Fa- kat bu kararda asıl mühim olan e!- het, Alman - Sovyet beraberliğinin mahiyetini ve derecesini aydınlatmış olmasıdır. Hatırlardadır ki Almanya hariciye nazırı eylül sonunda Moskova i tiği zaman Polonyanın ti ması yanında bir de beyannamesi neşredilmişti. yanname, Polonyanın işgalinden son- ra Almanyanın moşhur «sulh taar- | ruzuz nun başlangıcı İdi, Bu beyan- namede, harbin devamına artık lü zum kalmadığı, vesulhu elde et. mek için iki hükümeti «müşterek gayretler; sarfedecekleri bildirildik- ten sonra deniyordu ki: «Herbin deva- mı takdirinde, lüzumlu tedbirleri al- mak Üzere Almanya ve S9vyetler bir- liği hükümetleri aralarında müştere- ken istişarede bulunacallardır.; Muhtelif sulh teşebbüsler: Bunlara, Sovyetlerin ne de İş râk ettiklerini bilmiyoruz. Sulh te- şebbüsleri akamete uğradı. H vam ediyor. Müşterek beyannamede ilân edildiği gibi, Almanya ile Sövyet- ler arasında «lüzumlu tedbirler» bah- sinde ne gibi istişareler olduğu ma- lüm değildir. Yalnız son günlerde, Bertindeki Sovyet Elçisi ile Almanya hariciye nazirı arasında - türlü tef- sirlere meydan veren - sik mülâkat. lar oldu, Neticede Sovyetlerin ordüla. rını terhis ettikleri haber! geliyor. Eğer haber doğru ve kati ise, bundan çıkan ilk netice şudur. Almanya, Polonyanın taksimine kadar devam eden ve müşterek sulh beyannamesi- le hitama erdiği görülen beraber- “kten sonra Sovyet Rusyayı askeri bir harekete sürüklemeye muvaffak olamamıştır. Daha önce, Moletofun büyük nutkunda da sarahatle ifade edilmiş olan harbe girişmemek arzusu bu suretle bilfili teyid edilmiş oluyor. Berlin - Roma mihverinin iflâsından sonra Berlin - Moskova anlaşmasının her imemleke- sıyrıl- | yaresi düşürmüştür. Bu tayyarelerin İngilizlerin torpil Loplümağa mâhsus bir gemisi görülen bir tayyareye ateşe hanırlanıyor Londra 24 — Berlinden gelen ha- | berler Hitler'in garib bir beynelmilel kalde koymak niyetinde olduğunu gösteriyor. Nazi riçaline göre deniz- lerde nasıl muayyen bir saha kara | suları addedilir ve bundan sonraki | kısım herkese serbes bulunursa hava- ların da böyle olması lâzımdır. Me- selâ 3 milden yukarısı serbes mınlaka | olmalıdır. Bu irtifadan yukarı saha- dan herkes geçebilmeli ve bu, bitaraf- lığı ihlâl eddedilmemelidir. Almanyanın bu suretle İngiltereye | Fransada İl Alman tayyaresi daha düşürüldü Bir Alman tayyaresi de alevler içinde düştü, içindekiler yandılar Londra 25 — Dün Fransız topra- ğında yedisi İngilizler, dördü de | Fransızlar tarafından olmak üzere 11 düşman tayyaresi düşürülmüştür. Dünkü hava muharebelerinde müt- tefik tayyarelerin ve tayyarecilerinin Alman pilot ve tayyarelerine üstünlü- ğü bir defa daha meydana çıkmıştır. Bu üstünlük dün vuku bulan hava muharebelerinde müttefiklere galibk | yeti temin etmiştir. İngliz ve Fransız tayyareleri gerek sürat ve gerek manevra kabiliyeti ve mukavemet bakımından da Almanla- rınkine faik bulunuyorlar, Londra 24 (AA) — İngiliz Hava Nezaretinin bir tebliğine göre, İngi- liz hava kuvvetlerine mensup tayya- reler, dün Fransada yedi Alman tay- alti tanesi müttefiklerin hatlarma yedincisi ise Alman hatlarma düş müştür, Alman tayyureleri, tek tek uçarak | (100 metre ve yahut daha yüksekten keşif uçuşları yapmıştır. Du tayyare. GEREKE | bitaraflığa ve sulha dayanân hudu- | du Almanyanın hakiki emellerine uygun olmasa gerektir. Necmeddin Sadak hava akınları için tayyarelerini Hol- lânda üzerinden geçirmeğe zemin ha- zırlamak istediği anlaşılmaktadır. Miknatıslı maynlere karşı tedbir - Almanların gizlice | Londra 24 denize döktükleri manyetik maynle- re karşı tedbir alınmaktadır. Bunla. ! rı toplamak veya imha etmek için tahta mayn tarayıcı gemileri kulla- nılacaktır, (Devamı 10 uncu sahifede) lerin ikisi «lieinkell he 1113 tipi, dört tanesi «Dornier de 17» tipi, yedincisi de tesbit edilemiyen bir tipte idi, #Dor- »lerslerin dördü de Fransız toprak. larına düşenler arasındadır. Bunla. rın bir tanesinde fotoğraf makineleri bulunmuştur. Hava çarpışmalarının birinde, Al man tayyarelerinden birini; müret- tebatından iki kişi paraşütle atlamış- tar. (Devamı 10 uncu sahifede) »Dikikmile rr; a Vapurlarda oparlör Bir odada on kişi stcakten pişse ve bir lek kişi hasta olup rilzgâr istemese pencere açılmaz. Bu Umu- mi kaidedir. Bir vapurda da yüz kisi oparlörlü radyodan - sözüm ona » keyij duysa, or kişi hasta, sinirli, yorgun, ma- yahut düşünceli olsa. - ayni uaşeret kaidesi mucibince « yine sükütü ihtiyar etmek gerektir. Bırakın ki, halkın ekserisi, Boğaz vapurlarında sükünü gürürlüye ters cih ediyor. Şirket vapurlarının cayır. tısı ekseriyetle elâman dedirtmekledir. Şunun önüne geçmelif Kruvazör tamirdedir, Bir vapur kafilesi salimen Taymis ağzına geldi Londra 25 — Bugün dalgalar, York Şayr sahillerine 200 kadar maya atmıştır. Almanların bu kader vapur kafilesi dün akşam tur. çok mayn dökmüş olmalarına rağmen bir salimen Taymis nehrinin ağzına vasıl olmuş- Sovyet gazeteleri Finlândiyaya karşı gene hücumlara başladılar Berlin 25 — Sovyet güzelelerinin Finlândiyaya karşı yeniden hücumla- ra başlamaları Helsinskide endişe uyandırmaktadır. Dün Finlândiya kabi- nesi toplanarak vaziyeti tedkik etmiş ve içlimadan sonra bir tebliğ neşretmiş- tir. Bu tebliğde Finlân madığı ği beyan edilmektedir. nın Sovyetlerle müzakereye kesilmiş nazarile bak- ve müzakereye tekrar başlamak için Sovyetlerin davetine intizar etti- İngiltere, mıknatıslı 'maynleri tahribe başlıyor Yarı resmi Alman gazetesi: “İngilterenin imha 'edici harbine ayni şekilde mukabele edeceğiz, , diyor Maynlerin tahrip şekli gizli kalması için Thames nehri vapurlara kapatıldı Paris 25 — Londradan bildirildiği- ne göre Yorkşayr sahillerinde en âz 200 Alman mayini karaya vurmuş- tur, Times gazetesine göre Almanla- rın kullanmakta bulundukları mikna» | tisli maynler, yeni ve bahriye müte- | hassıslarınca meçhul bir şey değil- dir. Bunlara karşı mücadele tedbir- leri de malümdur. Fakat bütün me- deni milletler, Almanya da dahil ol. mak üzere bu silâhı kullanmaktan im- tina etmişlerdi. Maamafih Almanla- rın kullanmakta Mulundukları bu si- lâh da pek yakında akim kalacaktır. Esasen son 48 saat zarfında mayn- lerden ancak 4 gemi batmıştır. Hal buki günde Thames'e giren vapurların adedi 300-400 den uşağı değildir. Dün İngiliz makamatı, Thames neh« rini bahri seyrüsefere kapamışlardır. Zira İngiliz amiralliği, miknatisli ma- ynlere karşı yeni bir mücadele vası- tasına baş vuracaktır, Paris 25 — Berlinden gelen haber» lere göre Alman Hariciye rezareti ma- hafili, miknatisli maynlerle yapılan harp şeklini müdafaa etmek için İn- giliz harp gemilerinin, tizaret yolları üzerinde nöbet beklediklerini bu it barle denizlerde ticaret yolu kalma- dığılı ve Almanyanın her tarafa mayn dökmeğe haklı bulunduğunu iddia ediyorlar, 7 Roma 25 — Doyçe Politişe Kores- pondenç gazelesi mayn harbi hâkkın- da diyor ki: «İngilterenin Almanyaya karşı tatbik ettiği imha edici harbe karşı ayni harp tedbirlerile mukabele edeceğini bütün dünyaya karşı isbat edecektir. Bu mücadele usulünün ise gizli kalmasını arzu etmektedir.» Züğürt baba — Düğünlerde çeyiz teşhiri yasak edilmişi... Züğürt ana — Nihayet zaman bize uydu desenel...