25 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

« Sahife 10 Fransada 8 Alman - tayyaresi daha düşürüldü K i Pe (Baş tarafı 1 inci sahifede) İngiliz tayyareelleri arasında ölen yoktur. Yalnız tayyarelerden bir ta- neşine kurşun huzmesi isabet ederek bu.tayyare inmeğe mecbür kalmıştır. Tayyarelerden birinin'de kuyruğu sakatlanmış, fakat pilot, Su tayyare- yi hava meydanına getirmeğe muvaf- fak olmuştur. ji Bir Alman tayyaresi yandı Baume «les . Dames 24 (A.A) * (Fransa): Dornier tiplihde iki motör- Tü bir Alman tayyaresi Baumes - les - Dames mıntakasında' kovalanmış ve mitralyöz ateşi altıra alınmıştır. Tayyare dün sabah alewer içinde Aissey ve Cötebrune ar sma düşmüştür. İçinde bulunan üç veya dört kişi yanarak; ölmüştür. Fransız tebliği Paris 24 (A.A.) — 24 teşrinisani hâdise olmamıştır. Dün gündüz, dördü İngiliz tayya- releri tarafından, dördü de Fransız tayyareleri tarafından olmak üzere sekiz Alman keşif tayyaresi toprak- larımız üzerine düşürülmüştür. | Avcı tayyarelerimizdön biri üssüne Fransızlar bir tahtelbahir daha batırdılar (Baş tarafı 1 nci sahifede) «Sirocco> birdenbire sancak tarafı- na yalımış bir Alman tahtelbahirinin yavaş yavaş suyun üstüne çıktığını görmüştür, On saniye sonra tahtel- bahir alabora olarak bir kurşun küt- Jesi gibi batmıştır. Üç gün sonra aynı mıntakada dev. rİye gezen «Siroccos gece mehtapla bir Alman tahtelbahirinin siluetini görerek derhal ateş açmıştır. Alılan öbüsler tahtelbahirin etrafına düş- meğe başlamış ve Alman gemisi der- hai dalmışlır. <Siroccos tahtelbahirin gözden kaybolduğu noktaya süratle giderek su bombaları atmıştır. Tah- telbahir bir lâhza suyun üstünde gö- | rünmüş ve denizde büyük bir yağ le- kesi bırakarak hemen batmıştı. (Sirocco Fransız torpido muhribi 1319 ton hacminde 34 mil sürate maliktir. Mü- rettebatı 7 zabit i$i neferdir Silâhları 4 Aded 13 lik, 2 aded tayyafeye Karşı 3.7 lik ie ve 6 torpil kovanından mürekkap- Bir İngiliz vapuru mayne çarparak battı Londra (A.A.) — 8883 tonilatoluk İngiliz Mangalore vapuru İngiltere- nin şark sahillerine girdiği sırada bir maewna çarparak batmıştır. Mürelte. bat kurtarılmıştır. | Amerikanın Londra sefiri | tayyare ile gidecek ! Londra 24 (A.A) — Hariciye Ne- zareli ile istişarede bulunmak üzere Vaşingtona davet edilen Amerkanın Londra sefiri Kennedy 3 kânunüev- vel*- Lzbonda «American Clinner» tayyaresine binerek Amerikaya gi- dec:k ve sene sonundan evvel Lon- draya avdet etmiş bulunacaktır, Bulgaristana kar yağdı Sofya 24 — Havaların birdenbire soğuması neticesi olarak Bulgarista- na lik kar yağmıştır. Rusçuk, tamamen karla örtülmüş- tür. Belogradçik'te karın irtifa 15 santimetredir. Ergani 1970 © — Merkez Bankası peşin 109 — © BANA ve ÇEKLER e Kapanış En yukarı 1 Sterlin 321 5 100 Dolar 120.60 ye 400 Frank 29525 — Liret 8.1815 ii 100 İsviçre Pr. 29.1415 - 100 Florin 60:0075 — 190 Rayşmark — - 100 Helga 212815 Za 100 Drahmi 0965 — 100 Lava 16025 a 100 Çokaslorak Kr — — 105 Pezeta 135325 — 100 Zioti — NE 100 Pengo 200825 ğe 100 Ley 0915 ii 109 Dinar 248 — 100 Yen 3145675 — 140 Isveç Fr. 310125 . dönmemiştir. Paris 24 (AA) — 24 Teşrinisani Akşam tebliği: o Maselle'in şark mın- Lakasında düşmanın bir baskın hare- keti akim kalmıştır. Bir kaç esir al- dık. Mevzii topçu faaliyeti kaydedil. miştir, Hava faaliyeti bugün mah- dut olmuştur. Alman başkumandanlığının tebliği Berlin 24 (AA) — Ordu başkumandan- lığı tebliğ ediyor: Garple, keşif kolları ve topçu biraz daha faaliyette bulunmuştur. Hava ordusu, Fransız arazisi üzerinde keşif uçuşlarına devam etmiştir. Hudud mntakalarını muhafazaya memür Alman âvci Layyarelerile düşman avcı tayyareleri arasında, müteaddid hava muharebeleri olmuştur. Bu arada, bir İngiliz #ayyaresi Verdun yakınında diğer bir tanesi Sarre- bruk yakınında, bir Fransız tayyaresi de Swelbrucke civarında, hava dafi topları tarafından düşürülmüştür. Neyr York Times gazetesinin, Belfast İn- Eliz vazörü torpilleyen bir tahtelbahirimiz ta- rafından teyld edilmiş bulunmaktadır. İngiliz Bahriye Nezareli, İngilterenin Gypsy muhribinin, İngilterenin Şark sahili yakınında bir mayne çarparak battığını bildirmektedir. Finlândiya son Sovyet teklif- lerini kabul edemiyor Helsinki 24 (A.A) — PFinlândiya Başvekili B. Cajander, beyanatta bu- lunarak ezcümle demiştir ki: «Finlândiya hükümeti, son Sovyet tekliflerini kabul etmek imkânlarını görememektedir. Zira bu teklifleri kabul etmek, Finlândiyanın bitaraf- luğını ihlâl eylemek ve birinci sınıf Pinlândiya istihkâmlarıni yabancı bir devlet emrine vermek demek ola- caktır.» Müsadere edilen Alman eşyasının müzayedesi Marsilyada ya k Marsilya 24 (AA) — Harbin ilk haftaları zarfında, abluka servisleri tarafından müsadere edilen eşyanın müzayedesi Marsilyada yapılacaktır. Halka ilân edilen listeye nazaran, Almanyadan, şu maddeler müsadere edilmiştir: Bakır, kalay, volfram, de- mir cevheri, alimünyom, 248 ton öküz eti konservesi, 72 ton kakao, 19 ton kahve, 378 ton kauçuk, 91930 kupra, 7243 ton muhtelif zamklar, 81 ton pirinç, 630 ton şeker, 310 ton küsbe, 1360 ton zahire, 1045 ton tuz- lanmış barsak, 8600 ton vesaire diğer mevad, 2 Şimal memleketleri ile aramızdaki ticaret münasebetleri Ankara 24 (Telefonla) Şimal memleketleri ile aramızdaki ticareb münasebetleri hakkında izahat ver. mek üzere buraya çağrılmış olan Stokholm ve Kopenhag elçilikleri ti- caret ataşemiz B. Natuk Ziya vazife- sl başına gitmek üzere bu skşamki ekspresle İstanbula hareket etmiştir. Haber verildiğine göre, Şimal memleketleri ile aramızdaki ticaret münasebetlerinin tanzimi için mez- kür memleketler hükümetleri ile te- maslara girişilmiş bulunulmaktadır. Yakında bu memleketleri? aramızda yeni ticaret mukaveleleri akdi için müzakerelere başlanacaktır. Ticaret Vekili B, Nazmi 'Topçuoğ- lu bügün İsveç maslahatgüzarını ka- bul etmiş ve kendisi ile bir müddet görüşmüştür... Ç İtalyanın yeni zırhlıları Cenova 24 (A.A.) — İtalyanın inşa etmekte olduğu otuz beşer bin tonilâ- toluk dört zırhlı serisinden Littorio- nun ilk.sürat tecrübeleri yapılmış- tır. Gazeteler rakam sa da bütün makinelerin ve tesisatın mükemmel işlediğini kaydediyorlar, Askeri liseler şampiyonasi Futbol Futbol şampiymasna da yarin Föner- bahçe stadıuda devam edilecek, Kuleli ile Mültepe, Bursa ile Deniz harp okulu v. MM isesi dileriz, ve ir Frens Varuş Macar takımı şehrimize gelecek Macaristanın en kuvvetli klüplerinden olan Prens Varuş alâkadarlara gönderdiği bir mektupla yılbaşında Türkiyede üç mü- sabaka yapınak Üzere bir angajmana giri- şebileceği gibi bü seyahate en kuvvetli kad- rosile İştirak edebilmeğe vasiyetinin mü- sald olduğunu bildirmiştir. Bu takımın Avrupa futbolünde oynadığı rolü göz önünde tutan alikadarlar bu mü- racaatı ehemmiyetle karşılımışlar ve maç- ların ikisi Ankara biri İstanbulda yapılmak üzere muhabereye girişmişlerdir. Macar mil- li takımına en fazla oyuncu veren ve ken- di hududları haricinde yaptığı maçlarda iyi neticeler almakla iştihar eden bu takı- mın kadrosunda Avrupanın en teknik oyun- cusü Saroşi'nin de bulunması yüzünden bu karşılaşmaların büyük bir alâka ile takip edileceği ve çöktanberi kuvvetl! bir Avrupa takımının oyununa hasret kalan sporcula- rımız için bu müsabakaların bulunmaz bir fırsat olacağı tabiidir. Cezalandırılan pebnle YE Beden terbiyesi İstanbul futbol ajanlığın- dan: Fenerbahçede 231 Ali Rizr Tunsı 6/11/ 909 tarihinden itibaren 4 ay, Demirspordan 1588 Edip Korkut 23/11/9359 tarihinden iti- baren 2 ay, Kaleden 2093 Onnik Sameeiyan 33/11/939 tarihinden itibaren 2 ay, Yeni Şiş- den 1940 Haçadur Eczacıyan 23/11/939 ta- rihinden itibaren 2 ay, Alemdardan 1920 Şahabettin Falay 24/11/939 tarihinden fti- baren 2 ay, Vefadan 1398 Necip Halıcıoğlu 23/11/9389 tarihinden itibaren 15 gün, Top- kapıdan 35 Hakkı Ozmızrak 23/11/939 15 gün, Y. Davutpaşadan 40 Nusret Pekde- mir 23/11/$39 tarihinden itibaren 3 aj, Y. Davutpaşadan 1663 Ali Haydar Bayyurt, | 23/11/939 tarihinden itibaren 3 ay, Y. Da- vulpaşadan 445 Fikret Batıyok 23/11/9329 tarihinden itibaren 2 ay. Yukarıda adları, soy adları, bölge sicil sa- yıları ve klüpleri yazılı idmancılara iştirak ettikleri müsabakaiardeki sulhareketlerin- den dolayı hizalarında yazılı müddetler için Beden terbiyesi genel direktörlüğünce ge- gici müsabaka boykotu cezası verilmiştir. Hizalarında yazılı tarihlerden itibaren klüplerinin ve hâkemlerin bu futbolcuları ceza müddeti içinde müsabakalara iştirak ettirmemeleri tebliğ olunur. | Bu haftaki maçların programı Beden terbiyesi İstanbul futbol ajanlığın- | dan: 28/11/939 tarihinde yapilacak maçlar Taksim stadı: Feneryilmaz - Gulata Gençler saat 1030 hakem Basri Bütün yan hakem Şevket - Emir, Y. Davutpaşa » A. Hisar saat 1230 hakem Refik Top yan hakem Reşat - Mi- tat, Penerbahpe - Hilâl saat 1430 hakem | Halit Ezgü yan hakem: Fahrettin Somer « Halit Baykal. Şeref stadı: Altınordu - Beyoğlu spor saat 1030 ha“ kem Rıfkı Aksay yan haken Muvaffak - Pertev, Topkapı - Altıntuğ saat 1230 ba- kem Tarık Özerengin yan hakem Sabahat- tin - Halit Üzer, Boşiktaş - Beykoz saat 1430 hakem Sami Açıköney yan hakem Samih Duransoy - İhsan Bayri. Fener stadı: Karagümrük - Galataspor saat 1030 ha- kem Ahmet Göğdün yan hakem Ziya - Mu- fahham, İstspor - Vefa saat 1230 hakem Şazi Tercan Yarı hakem Fikvet Kayral - Zi» ya Kuyumlu, Galatasuray - Süleymaniye saat 1430 hakem Adnan Akın yan hakem Muhtar - Müeyyet Güredin. » | — Sıhhi levazımının yüzünden Maçların yapılmıyacağı ilân olan 'Takslın stadı bu kere mezkur noksanları İk- mal ve tedarik etmiş olduğundan bu kara- rın refedilmiş olduğu tebliğ olunur. 2 — Fenerbahçeli Gelip Kulaksızoğlunun vefatı dolayısile klüpler maçlara başlama- dan evvel birer dakika ihtiram sükütu ya- pasaklardır. Hakem imtihanı bitti Beden terbiyesi İstanbül bölgesi tarafın- dan açılıp kıymetli hakemlerimizden Nuri Bosut taratında idgre edilen Dakem kursu bitmiş ve tahriri imtihanları evvelce Yapı- Jan namzedlerin şifahi imtihanları da dün akşam sona ermiştir. Hakem namzedlerinin sahalarda yapıla- cak imtihanlarını müteakip muvaffak olan- lara ehliyetnamelerinin verilmesi için key- fiyet yüksek hakem komitesine bildirilecek tir. Mektep maçları gelecek hafta başlıyor Arasında Bu toplantıda lizeler kırmızı ve beyaz namları altında iki grüpa ayrılmıştır. Beyaz grupa: İstanbul, Haydarpaşa, Ve- fa, Boğaziçi, Taksim, Şişli Terakki, Tica- ret, “Yüce Ülkü, Sanat mektepleri ayni- mışlardır. Müsabakaları gelecek hafta Fener, Şe- ref ve Taksim stadlarında başlanacaktır. Het stadda günde iki maç yapılacak ye maçları resmi hakemler idare edeceklerdir. Müsabakalar iki buçuk ay devam ede- ceklir. İlk hatta Vefa - Şişli Terakki, Hayriye - Kadataş, Munllim - Darüşşafaka, Tak slm - Boğaziçi, Sanat - Yüce Ülkü, Gala- Ge - Pertevniyal takımları karşılaşa- roklardır, Ee are ag BE ez 1930 Almanya, muayyen irtiladan sonra havaların serbes olmasını istiyecekmiş (Baştarafı 1 nci sahifede) Miknatıslı maynlerin müessir ola- bilmesi için bunların pek derin ol- mayan sulara dökülmesi lâzımdır. Bu hal tahta mayn tarayıcı gemile- ri kullanılmasını kolaylaştıracaktır. Mayn tarayıcı gemileri İkişer ikişer çalışacaktır. Aralarında bulunacak olan elektrikli bir kablo maynleri çe- kerek infilâk ettirecektir. Ayni zamanda mayn tarayıcı ge. milerin denizin dibine kodar inen âletleri bulunacaktır. Bu &letler bir mayne tesadüf eder etmez, mayni infilâk ettirecektir. Diğer cihetten iyi haber alan mah- fillerde Almanyanın her gün yeni bir şey İcad edeceği kanaati mevcut- tur, Yüzlerce Alman tayyaresinin denizlerdeki esrarengiz faaliyeti bu kanaati teyid etmektedir. Ayni mahfillerde bu tayyarelerin mayn dökmeleri mümkün olduğu fakat bu takdirde bu maynlerin büyük cesa- mette olmayacağı söylenmektedir. İngiliz deniz eksperleri bu deniz tay- yarelerinin Alman tahtelbahirlerine benzin vermiş olmaları mümkün ol duğunu söylemektedirler, Soğan şeklinde bombalar Londra 24 (A.A.) — Evening News gazetesi de Times nehri mansabına soğan şeklinde bombalar otıldığı ka- berini vermektedir. Bunları döken iki Alman deniz tayyaresidir, Bu tayyareler, su seviyesinden ancak 450 kadem yüksekte orlardı. Bombalardan biri suyun üstünde kalmış tüfekle patlatılmış, dehizden 100 kademlik bir “su sütunu yük- selmektedir. (Baştarafı 1 inci sahifede» l Bükreş 24 (AA) — (Havas): İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre Argetolanu Kabinesinin istifası ve Tataresko'nun Başvekâlete geti- rilmesi keyfiyetleri Alman iktisadi heyeti tarafından ileri sürülen talep- lerin reddi mahiyetihdediz. İktısad Nazırı Bujolu esasen Alman taleple- rini reddetmeğe karar vermişti. Mali- ye Nazırı ile Milli bankanın direktörü ayni mütalâada idiler, Bazı imtiya- zatta bulunulmasını tavsiye eden Ar- getolanu Romanyanın hayati men- iaatlerini foda etmemeği ümid eyle- mekte idi. Teknikci nazırlar, Alman talepleri kabul edildiği takdirde memleketin istiklâli tehlikeye girmiş olacağı ka- naatinde bulunmakta idiler, Argetolanu tarafından ittihaz edi- len tarzı hareket Büjolu'yu istifaya sevketmiştir. Bu müddet zarfında Al. man heyetinin reisi Bükreşte bulun- makta idi. Buhran başlamış ve Baş- vekil istifa etmiş idi. Kral müşavir. lerile görüştükten sonra Tatatesko- ya müracaata Karar verdi. Tataresko yeni Kabineyi milli rönesans çerçe- vesi içinde ve kralın etrafında birleş- miş muhtelif partilere mensup zeva” tın iştirakile teşkil etmeğe çalışmak- tadır, Siyasi mahfillerde (söylendiğine göre yeni Kabine Calinesko tarafın- dan tarif edilen tam bitaraflık siya- setin terketmiyerek memleketin istik- dâlini ve tamamiyetini ihlâl eden her türlü teşebbüse karşı ınüdafaa ede- cektir. Paraşütle atılan maynler Londra 24 (A.A) — Emin bir men- badan öğrenildiğine göre, son iki gün zarfında İngilterenin cenubu şarki muıntakası üzerinden uçan Alman de- niz tayyareleri paraşütleri vasıtasile mayn dökmüşlerdir. Manyetik tipte birkaç bomba Times körfezine ve sa- hilin cenubu şarkisine düşmüştür. Bu halin bu mıntakalarda tehlike- nin mevcudiyetini izah ettiği hatta bir Alman deniz tayyaresinin bir müddet deniz üstünde durduğu mü- şahede edildiği iyi haber alan mah- fillerde söylenmektedir. Bir şahit Essex sahilinde pek al- çaktan uçan iki büyük tayyarenin infilâk etmeden denize düşen siyah cisimler attıklarını görmüştür, Bir vapur daha battı Hull 24 (A.A.) — 2499 tonilâtoluk «Geraldus» ismindeki İngiliz vapu- ru, İngilterenin şark sahilleri açığın- da batmışlır. Bu vapurun 26 kişilik mürettebatı kurtarılmıştır. Şimal denizi maynlerle dolmı Kopenhag 24 (A.A) — Bir Berlin telgrafına göre, Almanlar, Şimal de- nizi ticaret yollarını maynlerle dol- durduklarını açıkça itimf etmekte- dirler. Bu maynler, mayn tarama ge- mileri geçtikten sonra dökülmekte- dir. z Berlinde şöyle deniliyor: <Bitaraf gemiler, İngiltereye giderken ölüme gittiklerini bilmelidirler, İngiltereyi alâkadar eden tehditler yağmur gibi yağıyor. İngilizlerin, iktisadi harp- ten vazgeçmeleri, aklı selime avdet etmeleri lâzımdır.» Romanyada yeni Kabine Almanyanın istekleri Zondra 24 (A.A.) — Dally Herald gazetesinin diplomatik O iuhatriri yazıyor: #Kral Karol, memleketinin tedricen Almanyanın ekonomik nü- fuzu altına girmesine müsande etme- miştir. Almanlar, çok ileri gitmişler- dir. Claudius'un başkanlığındaki AL man ticaret heyeti yalnız Rumen ih- racatının artırılmasını değil, ayni zamanda Romanya parasının kıy- metlen düşürülmesini ye markın 4i ley olan piyasasını suni olarak 60 1e- ye. çıkarmak suretile Alman opara- sma bağlanmasını istemiştir.» Muharrir, Romanyanın mutavaalı reddetmesi önünde Almanların ted- birler almasına intizar etmektedir, Fakat Romanyaya karşı bir taarru- zun Rusya ile Macaristanın tasvibi olmadan fasavvur edilemiyeceği, bu iki memleketin ise Hitlerin doğu - cenup Avrupasına doğru ilerlemesi. ne müsaade niyetinde gözükmedik- lerini kaydeylemektledir. Belediye muhasebesine alınacak memurlar Belediye muhasebesi tahakkuk ve tahsil şubelerinde çalışacak memurlar için Bele- diyede açılan imtihanlar neticelenmiştir. Orta mekteb mezunlarına mahsus imti- hanlara 160, lise mezunlarını mahsus İm- tihanlara da 260 kişi iştirak etmiştir. İm- tihan evraki dünden İlibaren muhasebe tahakkuk müdürü B. Orhan, İstatistik müdürü B. Tarık, fen heyeti müdür mun- vini B. Faruk, zat işleri müdür muavini B. Hâmlden mürekkeb bir komisyon tara- fından tedkik edilmeğe başlanmıştır. Ka- sananların isimleri yakında ilân edilecek- İstanbulun en güzide aileleri bugün saat 4,30 da BUKET ' de toplanacaklardır. «BUKET; hakikaten Avrupada dahi eşi olmayan güzeilik!e bir kahve ve lokantadır. Bugün sizde Çay, Kafe, Glase, ve Eoktey içmeye geliniz.