25 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

w ve eşinin Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Fransızlar bir tahtelbahir daha batırdılar Hollândanın protestosu | İngiltere enternasyonal kanunların kendisin | verdiği haklardan vaz geçmiyecek Tâhaye 24 (A A.) — Resmen bil diriliyor: Hollandanm Londre elçisi, hükümetinden aldığı talimat üzeri- ne, Almanya hakkında İngilterenin almağı kararlaştırdığı ekonomik müu- kabelebilmisi! tekliflerine karşı Lon- dra hükümeti nezdinde siddetli pro- testoda bulunmuştur. Löndra 24 (AA) — Halen Tön- arada bulunan Hollanda ticaret he- yetinin pek yakında Loridrayı terke. deceği hakkındaki habevleri Reuter tekzip etmektedir. Rewter ajansının bir tebliği Londra 24 (A.A.) — İyi haber alan bir menbadan Reufere verilen malü- mata nazaran, İngiltere, hitarafla- rın içinde bulundukları fena vaziye- ti hafiflelmeği cidden arzu eylemek. tedir. Zira, İngiltere, seyrisefaini güçleştiren engellerin ne derece fena olduğunu, bizzat kendi tecrübeleri ile, çok İyi bilmektedir. Fakat, İngil- tere, bilcümle Alman ihracatının ya- kında başlayacak olan kontrolü hak- kında Hollanda gazeteletinin ileri sürdükleri mütalâaları katiyen ka- bul edemez. Hollandalılar, diğer taraftan, İngi- liz kontrol servislerinin bitaraf gemi- leri ararken çok fazla gecikmelere sebebiyet verdiğini de söylüyorlar. İngiltere, buna çok daha evvel cevap vererek İngiliz servislerinin, ellerin- den gelen kolaylıkları yaptığını bil- dirmişti. Esasen birçok defa, gecik- melerin sebebini, bizzat gemilerin sahip ve kaptanları teşkil etmekte- dir, Armatörler, manifestoları evvel- den göndermemekte ve yahut ha mule hakkımda tam ve mufassal ma- Yümat vermiyerek İngiliz servisleri- nin inceden inceye tetkiklerde bu- Yunmalarına sebep olmaktadır. Kontrolün, bilhassa Hollanda ge mileri için çok sıkı olduğu da-söyle- Diyor. Fakat, acaba bu Kontrol, Al manların açık denizlerde kullandık- Jar: usullerden daha feci midir? İngiltefe, enternasyonal kanunla. Tm kendisine verdiği haklardan vaz- geçmiyecektir, Hollanda vapur kumpanya- ları henüz karar vermediler Amaterdam 24 (A.A.) — Hollanda armatörleri dün bütün gün müza- kere etmişler, fakat, İngiliz “liman. latina yapılacak Seferler hakkındâ henüz kati bir karar verememişler- dir. Her kumpanya istediğ! gibi ha- reket etmekte serbesttir. Armatörler, İngiltereye hareket eden gemilerin istifade ettiği Hollan- da liman ve geçidlerinin sik sik ta- ranarak maynlerden kurtarılması için ihtiyar edilecek masrafları öde- yecek bir konsorsiyom vücuda getir- mek istiyorlar. «Holland - Amerika Lin» idaresi- ne ait «Statendam» vapuru dün Ti- mes limanlarına uğramadan Sott- hampton tarikile Nevyorka mütevec- cihen Rotterdamdan hareket etmiş- tir, Diğer kumpanyalar tarama usulü ile vapurlarını emniyet altına almak üzere vapurların hareketini tehir et- mişlerdir. İngilterenin Hollandaya âli bir halde kalan vapurlarını setim almağı teklif ettiğine dair dolaşan haber Hollanda mahfillerinde tekzip edil mektedir. Prağdaki tenkil hareketi evvelden hazırlanmış Almanya, Çeklerin pasif müdafaa hareketine nihayet vermek istiyor Belgrad 24 (A.A) — (Havas): İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre, son kargaşahıklardan evvel Prağ- dn bulunan bazı Almanların verdiği Mmalümat ve Alman tenkil hareketin- den evvel ve sonra cereyan eden ha- diseler Alman zimamdarlarının bu tenkil hareketini evvelce hazırladık- larıni göstermektedir. Ayni mahfil- #erde şunlar ilâve edilmektedir: Almanyanın başlıca gayesi Bohem. yada ve Moravyada Çek halkının pa- sif müdafaa hareketlerine Kati olarak nihayet vermektir. Ayni mahfilerde son hadiselerin Gestapoya Prag üniversitesini ka- 'patmak, talebeyi ve profesörleri nef- yetmek, operatör Jirasek gibi hara- Tetli vatanperverleri haydut şeklin. de göstermek fırsatını verdiği söylen- Yerli Mallar pazarlarına yeni bir idare şekli verilecek ! Ankara 2$ (Telefonla) — Iktisad Vekâleti tarafından Sümerbank Yerli Mallar patar- larının vaziyetini tedkike memur edilen Komisyon tarafından verilen rapor üzerine, muainelâtı günder. güne artan bu mücssö- selere yeni bir idare şekli verilmesi karar- Jaşmış ve verilecek yeni şekit tesbit etmek Üzere Vekületçe mütebassıslardan mârek- teşkil Gümrük, lake Vekili Mardinde Mardin 24 (A.A.) — Giumrük ve İn- 'hisarlar Vekili Raif Karadeniz, dün sant 12,50 de şehrimize gelmiştir. B. Belle Ankaraya gidecek Ankara 24 (Telefonla) — Paristen İstanbula gelmiş bulunan Osmanlı Bankası müdürü B. Belle Salı günü buraya gelecek ve bankaya aid muh- telif işler hakkında alâkadarlarla görüşecektir. mektedir. Bir tek darbe İle bütün Çek münevverleri Almanyanın muhtelif noktalarına dağılmış, temerküz kamp- arma kapatılmıştır. Bunu yapmak- la Berlin Çek şehirlerinin ve kasaba- larının mukavemetini kırmağı ümid etmektedir. Ayni mahfillerde ilâve edildiğine göre Almanyanın ikinel hedefi Çek devlet adamlarından Paris ve Londrâ- daki Çek mültecilerinin faaliyetini tenkit mahiyetinde söz almaktır, Ber- | lin Hacha ve Clias hükümetinin Fran- saya ve İngiltereye harb ilân ederek Alman ordusuna sembolik bir yardım- da bulunmasını da arzu etmektedir. Bu maksadla Vlajka grupunun fâ- şistleri büyük bir ihtimalle yakında nazırlıklara tayin edileceklerdir. Bir kadın soğuktan donarak öldü Çankırı 24 (A.A) — Son günlerde Tlgaz dağlarında hüküm süren kar fırtınası yü. zünden kapanmış olan Çankırı - Kastamo- Bu yolunun açılması İçin yapılan bütün gayretler neticesiz kalmıştır. Vilâyet hudu- du civarında salı günü tipiye tutulan pos- ta kamyonu yolcuları geceyi Derbent jan- darma karakoluna sığınarak geçirmişlerdir. Sivricik köyünden şehre gelmekte olan bir kadın soğuktan donarak ölmüştür. Büyük Faşist Meclisinin içtima Roma 24 — Büyük Faşist Meclisi Kânunuevvelin 7 nci günü akşamı saat 22 de toplanacaktır. Bu toplan. tıda bilhassa mayn harbi ve bundan mütevellid vaziyet göl ilecektir. B. Daladier büyük elçimizi kabul etti Paris 24 (A.A.) — Daladier bugün Türkiyenin Paris büyük elçisi B. Bo- | hiç iErkini kabul etmiştir. Pazarlıksız satış Müstakil grup reisi meclise bir sual takriri verdi inkara 24 (Telefonla) — Parti müstakil grup zeis vekili İstanbul mebusu B, Ali Rana Tarhan pazar. lıksız satış mecburiyetine dair olan kanunun tatbik sureti hakkında Meclis riyasetine şifahi bir sual tak- riri vermiştir, Takrir (riyasetce, alâkası dolayısile, Dahiliye ve Tica- ret Vekâletlerine ,havale edilmiştir. Dahiliye ve Ticaret Vekilleri Mec. lis dahili nizamnamesi mucibince bu takrire Meclisin. çarşamba günkü toplantısında cevap vereceklerdir. Ankara 24 (A A.) — Büyük Millet Meclisi bügün Refet Canitez'in baş- kanlığında toplanmış ise de ruzna- mede müzakere edilecek mâddeler bulunmadığından pazartesi günü iç- tima eyle mek üzere dağılmıştır. Hariciye Vekilimiz İngiliz, Yunan ve Amerikan elçile- rini kabul etti Ankara 24 (Telefonla) — Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu bugün öğ- leden evvel İngiliz, Yunan ve Ameri. kan elçilerini kabul etmiştir, Takas işleri Ticaret Vekili, B. Kâmil Kıb- rıslı'ya yeni direktifler verdi — Ticaret Vekili 5 Takas Li- mitet müdürü B. Kâmll Kıbrıslıyı kabul et- miş ve Kendisine takas işleri hakkında ye- ni direktifler vermiştir. Bu direktiflerin hususi takas mukayeleleri ile bağlı bulun- duğumuz memleketlerden yapılacak ithalât, için Hhalâtçılarımıza yeni kolaylıklar te- minine matuf olduğu anlaşılmaktadır. İngiltere ile aramızdaki ticnret münase- betlerin! kolaylaştırmak ve srttırmak mak- #enpların: dan İngiliz ihracatçıları lehine akretif su- retinde tediyatta bulunulması hakkında susi takas hesap vaziyetleri müxaid olan diğer memleketlere de teşmil edilmiştir. Di- Eer taraftan da Mersin ile Karadeniz llman- larında takas Limitet şirketinin birer ajan- Yağının kurulması hakkında etütler yapıl- maktadır. Türk - Yunan ticaret ve kliring anlaşmaları Ankara 24 (Telefonla) — Yuna- nistanla aramızda mevcut ticaret ve kliring anlaşmalarınm bugünün ihtiyaçlarına daha uygun bir şekilde tadili hususunda Yunan hükümeti tarafından izhar edilen arzu üzerine bir müddettenberi yapılmakta olan temaslar ilerlemiştir. İki hükümet mümessilleri arasında bu maksadia yakında müzakerelere başlanacaktır. Müzakerelerin Atinada cereyan et- mesi daha ziyade muhtemel görül mektedir. Mahkeme harçlarında tenzilât Ankara 24 (Telefonla) — Adliye harç ta- rifesi kanununu tağilen hağirlanan ve mah- keme harçlarında yüzde 50 ye yakın bir tenzilât yapılmanını istihdaf eden kanun projesi tedkik edilmek üzere Maliye Vekâ- letine verilmiştir. Proje yakında Meclise sevkolunacaktı Lâleli cinayeti İki kişi yakalandı, tahkikat yapılıyor Dört gün evvel Bayram adında biri ge- esleyin Lâlelide Tayyare apartımanlarının yanındaki sokaktan geçerken arkasından atılan dört tabanca kurşunüe ağır surette yaralanmış, Cerrahpaşa hastanesine kul- dırılmıştı, Bu vaka etrafında müddeiumu- milik tahkikata devam ediyor. Tk yapılan tahkikatta Hamza adında biri Bayramı vurmaktan mazuunen yaka- lanmış, fakat mazmun suçunu inkâr et- işti, Müddeiumumi muavinlerinden B. Tur. gud tarafından yapılan tahkikat esnasın- da yaral Bayramın ifadesi alınmıştır. Üç günlük tedavi neticesinde baygınlığı geçen Bayram verdiği ifadede kendisini vuranı kati olarak bilmediğini, fakat Halil ve Celâ! adlarında iki kişiden şüphelendi- #ini ve bunlarla evvelce aralarinda bir kavga olduğunu söylemiştir. Bu ifade üzerine müddetumumilik Halil) le Celâli yakalıyarak tahkikata başla” mıştır. İki mazmun İlk ifadelerinde suçu inkâr etmişler, Bayramm vürulmasından haberleri olmadığını söylemişlerdir. Tahkikat devam etmektedir. Evvelki mazmun Hamzesin bu suçla alâkalı olma» dığı anlaşılmıştır. Bu suretle 4 gün içinde 3 Alman tahtelbahiri batırmış oluyorlar Sirocco Fransız torpido muhribi iki Alman tahtelbahirini nasıl batırdı? Londra 24 — Fransızlar bir Alman tahtelbahiri daha batırdılar. Bu su- retle dört gün içinde batırılan tah- telbahirlerin mikdarı üçü bulmuştur. | Üçüncü Alman tahtelbahirini ba- tıran Amiral Mouchö namındaki Fransız Hidrograf gemisidir. Alman tahtelbahiri, torpil atmış, fakat Fran- sız gemisi, dümen kırmak suretile torpilin boşa gilmesini temin etmiştir. Bunu müteakip Fransız ge- 'misi, bütün süratile Alman tahtelbas hirinin battığı sahaya hücum ederek birçok deniz bombaları atmıştır. Düş- man tahtelbahirini batırmıştır. Romanyada Paris 24 (A.A.) — Fransız amiral. Nik makamı, aym 22 sinde neşredi- len resmi tebliğde de bildirildiği veç- hile üç gün içinde iki Alman denizaltı gemisini batıran «Slvucco> ismindeki Fransız muhribinin faaliyeti hakkın. da tafsilât vermektedir. Bir Fransız deniz tayyaresi, bir Al- man tahtelbehirinin daldığını gör düğü mahalle: bir şamandıra atmış ve civarda devriye gezen harp gemile- rini keyfiyetten haberdar etmiştir. «Sirocco> derhal yetişerek şamandi- tanın yanına. İki kere su'bombüluru | atmıştır. (Devamı 10 uncu sahifede) yeni Kabine Tatareskonun yeni kabineyi teşkil etmesi Berlinde Roma 25 — Yeni Rumen kabinesi- | ni B. Tatareskonun teşkil etmesi Ber- linde iyi karşılanmamıştır. Londra 25 — Tataresko kabinesi Lonâra ve Pariste memnuniyetle kar- şılanmıştır. Bükreş 24 (A.A.) — Tataresko, ge- | niş bir mili vahdet Kabinesi kur- mak Üzere, bu sabahi konuşmalarına devam etmiştir. Münih suikastı Gizli Alman radyosu, «Haki- ki failleri tanıyoruz ve bunun | delillerini gösterebiliriz» - «diyor Brüksel 24 (AA) Eeriinden emin bir menbadan öğrenildiğine göre Hol- landadan kaçırılan iki İngiliz hak kında Hollanda tarafından vaki pro- testo Alman makamatı tarafmdan itina İle tetkik olunmaktadır. Londra 24 (A.A) — Reuter ajansı bildi- bugün «Himmler, kuvvetle iddia söy ki, yan lan söylüyorsunuz, Münihteki bombanın in- fijkında, ne Elser'in, ne de iki İngiliz su- bayının hiç bir süretle dahil bulunmadığı- nı bizim kadar siz de biliyorsunuz. Sulkastin hakiki faillerini tanıyoruz ve bunun delillerini size gösterebiliriz» Lendra 14 (A.A) — Reuter ajansı bildi riyor; Macar » Alman hududundan alını bir habere göre, Münih sulkastinin faili makla mazmun Jorj Elser 37 senesinden geçen haftaya gelinciye kadar Dachau ka- rargâhında mahpus bulunuyordu. Nasyonal sosyalist bir menbadan geldiği söylenen bu haber Elser'in ve ismi mücrim- ler WMstesine dahil bulunan Karl Bucolk adında diğer bir mabpusun karargâh mu hafızları tarafından İsviçre hududuna gö- türüldüğünü ve orada yeriden tevkif edil- diğini ilhve etmektedir. Maksad bunları Münihe getirmek ve Burger Brau Keller birahanesinde yapılan suikastin faali ola rak göstermek idi. Pamuk ve zeytinyağı ihracat birlikleri Ankara 24 (Telefonla) — İstanbul ve İzmirde pamuk ve zeytinyağı ihra- est birlikleri teşkili hakkında Ticaret Vekâletince yapılmakta olan hasır. lıklar bitmiştir. Bugünlerde ihracat birliklerinin teşkiline başlanacaktır. Japonlar, 4 Çin fırkasını imha etmiş Tokyo 24 (A.A.) — (Domei) ajan- sı tebliğ ediyor: Kuangsi cephesinde Japon kuvvet leri Nanningi müdafaa eden 88 inci fırkasile 7 inci, 78 ine ve yen 19 üncü Çin fırkasile Tnci, TB inci ve yeni 19 uncu Çin fırkalarmı imha etmiş- tir, Toökio 24 (A.A) — Doemo Ajansı Nanningi zapteden Japon kuvvet- leri şimdi cenubi Çinin diğer mühim merkezlerine taarruz edecektir. 4 iyi karşılanmadı Bükreş 24 (A.A.) — Tataresko, Ka- binesini teşkil etmiştir. Başvekâlet ve Dahiliye Nezareti vekilliği Tataresko, Hariciye Nezare- ti Gafenko, Harbiye Nezareti İlkos, | Hava ve Bahriye Nezareti general Teodoresko ve Maliye Nezareti Kons- | tantinesko. İ (Devamı 10 uncu sahifede) . Bulgar Kabinesinin yıldönümü : Bulgar gazeteleri hararetli İ makaleler yazıyorlar Sofya 24 — Bulgar ajanı bildiriyor: ! Gazeteler, Başvekil Kösetvanof'un iktidar : mevkiine geçtiğinin yıldönümü münasebe- tile uzun makaleler neşrederek Başvekilir. dahilde bütün sahalarda kalkınma ve ha- riçte de barışın muhafazası ve bürün mem leketderle ve bilhassa Bulgeristanın kom, şularile iyi anlaşmanın tesis ve idamesi 70- lunda sarfettiği zayretleri bilhassa tebarüz ettirmektedirler. Gazeteler Kabinenin dahsideki ioraatın- dan bahsettikten sonra diyorlar ki: Takip edilen bars siyaseti, komşuların Bulgaris- tana karşı Itimadını iade etmiş ve Bulga- ristania Yugoslavya arasında bir ebedi dostluk paktı aktedildiği gibi 1938 de Se- Yânikte aktedilen anlaşma Balkan devlet- lerile mübim bir teşriki mesni hatvesi teş- kil eylemiştir. San beynelmilel hadiseler Bulgaristanı her ibtimale karşı hazır ve dahilde ve ha- riçte Bulgaristanın huzurunu temine azim- 1 bulmuştur. Hükümet, resmi beyanalile Bulgar mülelinin hissiyatına uygun olan bitaraflığısı teyid eylemiştir... Kral Zogı Türkiyede yerleşecek Ankara 24 (Telefonla) Kral Zogu'nun harp vâziyeti döolayısile tekrar memleketimizde yerleşmek ar- zusunu Izhar etmekte olduğundan bahsedilmektedir. Haber verildiğine göre, Krai Zogu'nun bu arzusu hükü- metimizce kabul edilmiştir. Kral ve maiyeti ya adalardan birinde, yahud da Boğaziçinde ikamet edeceklerdir, Bergamada zelzele İzmir 24 (A.A) — Dün sabah 9,15 de Bergamada bir zelzele olmuştur. Hasar yoktur... | İngilterede Alman ve Avus- turyalılardan 100 casus tevkif edildi Londra 24 (A.A) — Reuter ajansı bildi- tiyor: Daliy Express'in bu sabah yazdığına göre muhasematın başladığı tarihte Büyük Eritanyada ablukada kalan elli bin Alman Ye Avusturyalı mülteci Amerikaya gitmeğe harırlanırlarken, içlerinde yüzden fazla ca- 8us keşfedilmiştir. Bu sahte mülteciler, ha- Kiki mülteciler ve memleket müdafaası hak- kında malüma? toplamaktadırlar. Bunlar, #imdi sera kampında mevkuf bulunmak- tadırlar,