28 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

l ii Nİ i .... Son dakika Hollandadan kaçırılanlar Hollanda meclisine bir istizah takriri verildi Paris 28 — Amsterdamdan bildiriliyor: Hollanda meclisine bir istizah tak- riri verilmiştir. Takrirde şu sualler sorulmakta ve izahat istenmektedir: İkinei teşrinin dokuzuncu günü Gestapo ajanlarının Hollanda hududunu tecavüzle Venlo civarında, içinde bir Hollandalı zabit de bulunan bir ötomobi- le taarruz ettikleri ve otomobilde bulunanları, bu meyanda İki İngilizi alıp Al- manyaya götürdükleri doğru mudur. Doğru ise hükümet buna karşı ne gibi tedbir almıştır. Pragda bir iştial oldu Amsterdam 28 — Pragdan bildirildiğine göre cuma sabalı Milena otelinde bir iştial olmuştur. İştial büyük heyecan uyandırmıştır. Otto Strasser vaktile nazi aleyhindeki gizli radyo merkezini burada kurmuştu. Fransada Sulh için beyannameler dağıtanlar Pariş 28 — Fransada der hal svik yapılmasi için beyannameler dağıtmak- tan maznun ola muhakeme edilmişler ve beraet kararı almışlardır. Bunlz- Tın arasında eski Narırlardan Marcel Deat de vardır. Almanya Karpat Ukraynası sınırlarında da tahşidat yapıyormuş Londra 77 (A.A) — (Havas) ajansı bildiriyor: Times gazetesi, Bratis- iavadan aldığı haberlere atfen, şarki Slovakyanın askeri omıntakasında Polonya harbinin bittiği zamandanberi hiç görülmemiş derecede fnzla AL man kıtaatına tesadüf edildiğini yazmaktadır. Kitaatın çoğu, Karpat Uk- raynası sınırlatında, şark hududu boyunca tahşid edilmiştir. Müşahitler, Alman kıtaatının bu mınta i mevcudiyetini, Karpatlarallı Ukraynası- na karşı hiçbir taarruz hareketine geçmemesi için Rusyaya bir ihtar şek- inde telâkki ediyorlar. Bu kıtaatın tahaşşüdü hakkında, şimdiye kadar, ne Alman hükümeti tarafından, ne de Slovak hükümeti tarafından hiçbir resmi beyanatia (o bulunulmamıştır. Esasen bu kıtant öyle belirsiz bir şe- kilde geliyor ki, halkın telâş düşmesine imkân yoktur, Üç Alman tayyaresi Isviçreye teslim oldu Bem 77 (A.A) — Reuter ajansı bildiriyor: üç Alman tayyaresinin dün Neuf Chatel istikamı e makamatına teslim olduklarını haber İli lar mevkuf tutulmaktadırlar, İsviçre ordusu erkânıhar- e DE Beğ Dün de iki Ingiliz ve bir Hollanda vapuru battı Bir Alman tahtelbahiri zaptedilen bir Alman vapurunu torpilledi Londra 27 — 5114 tonluk Roystöne Dranze İngiliz vapuru atlantik deni- ginde bir Alman tahtelbahiri tarafın- İlan batırılmıştır. Hollandanın 9000 tonluk Sparndam vapuru Taymis ağ- Sanda torpile çarparak batmıştır. * Bir Alman tahtelbahiri zaptedilen i adındaki Alman vapurunu #orpillemiştir. Vapur karaya oturmuş- tur. Adolf Wierman adında 8,577 ton- $uk bir Alman vapuru İngilizlerin eli- ine geçmemek için mürettebatı tara- batırılmıştır. » Battığı bildirilen Ravalpendi, Ja- a hattına işleyen 16 bin tonluk vaupurdu ve muâvin kruvazör ha- konmuştu. Geminin 300 kişilik ürettebatından 17 kişi kurtarılmış- “kır. Batan Pilsudski Polonya vapuru "da İngiliz bahriyesi hizmetinde idi, Bir hafta içind” batan vapurlar Londra 21 (A.A.) — Resmen bildi- rildiğine göre, bu ayın 25 inde hita- ma eren hafta içinde hacimlerinin yekün 26,000 tona baliğ olan 11 İn- giliz vapuru batırılmıştır. Hacimleri | yekünu 24,000 tona baliğ olan 4 bi- taraf vapuru İle iki Fransız vapuru da. keza batırılmıştır. Fransız vapur. arının hacimleri yekünü 300U ton- Mısir manevralara başladı Kahire 27 (AA) — Büyük manevralara başlanmıştır. Bu manevralar iki safhada cereyan edecektir. Birinci ssfha kânunuev- vel sonuna kadar ve ikinci saha da kâ- nunusaniden marta kadar devam eyliye cektir. Bu manevralara Kahire, İskende- riye ve Merse Matruhda bulunan kurvet- Jer iştirak etmektedir. Son safha Libya çölünde yapılacak ve Misir topçusu ile birlikte İngiliz topçusu da buna iştirak edecektir, dur. Bir Alman balıkçı gemisi battı Kopenhag 21 (A.A) — Bir Alman balıkçı gemisi, Danimarkaya âit Lan. geland adası yakınında bir mayne çarparak batmıştır, Mürettebatından üç kişi bir Danimarka torplitosu tara- fından kurtarılmıştır. Diğerlerinin ne oldukları malüm değildir, Bir Hollanda vapuru battı Londra 217 — Hollanda - Amerika kumıpanyasının 9000 tonluk Sparn- dam vapuru Taymis ağzında mayne çarparak batmış, içindekiler kurta. rılmıştır. İki Alman vapuru yakalandı Londra 27 — 5800 tonluk Borkum ve 4400 tonluk Konsul Henrih Alman vapurları İngiliz harp gemileri ta- i rafından yakalanmıştır, Bir İngiliz gemisi karaya oturdu Londra 27 (A.A.) — 1289 tonluk Stangate ingiliz gemisi, İngilterenin cenubu garbi sahilinde, kendi isteği ile karaya vurmuştur. Mürettebat ge- miden çıkmamıştır. Bütün gemlicile- rin sağ ve salim bulundukları hâber veriliyor. Kar ve yağmur Bolu 27 (A.A) — Birkaç günden- beri devam eden yağmurlardan son- ra, bu gece başlayan kar, hâlâ de- vam etmektedir. Şehirde beş santimetre kar vardır. Tokat 21 (A.A.) — İki gündenkberi devam eden yağmurdan sonra bugün sabaha karşı Tokatta kar yağmağa başlamıştır. Fasılasız yağınakta olan kar her tarafı kaplamıştır. . Bun- | | | Dahiliye Vekilinin; tedkikleri Milli Şefle B. Faik Öztrak arasında teati edilen telgraflar Antakya 27 (AA) — Hatayı #iyare mlnasebetile Dahiliye Vekili Mİ defe aşağıdaki telgrafı çekmiştir: Riyaseti Cümhur Kâtibi Umumiliğine Dün gtce İskenderuna, bu sabah Antak- yaya geldim. Gerek bu iki şehirde ve gerek yol boyundaki köy ve kasabalarda hülkin umumi ve coşkun tezahürlerile karyılan- dım. Antskyada aziz Şefimin Hataylılara tebşir ettiğim saman haikm gösterdiği heyecan ve şükran hareketleri çok şiddetli ve samimi idi. Tetkikatıma devam ederek gece Adana- ya hareket edeceğim. Keyfiyetin sarsilmaz tazim duygularım ve bağlılığımla beraber Büyük zını rica ederim. D selimlarını Bu telgrata Milli Şef çu cevabi vermiş lerdir: B. Yalk Öztrak Dahiliye Vekili Telgrafınızdan' memnun oldum. Tetkik lerinizin güzel Hatay için çok faydalı Ola- cağından eminim, İsmet İnönü Hataydaki seyahati münasebetile Dahi- Uye Vekilimiz B, Paik Öztrak ile Başveki- miz Dr. Refik Saydam arasında da ayri- ca telgraflar teati edilmiştir. Adanada tedkikler Adana 27 — Dahiliye Vekili B. Fnik Öz- irak dün sabah refakatlerinde dahiliye müsteşar muavini, hususi kalem müdürü olduğu halde Adanaya gelmiştir. B. Faik Öztrak garda kendisini karşılamış olan zeva# İle bir müddet görüştükten sonra vas nında vali B. Faik Üstün olduğu halde yeni yapılmakta olan Halkevi inşaatını tetkik etmiş ve müzeyi gezmiştir. Dahiliye Vekili, Adana klübünde şerefi- ne verilen bir ziyafette bulunduktan #on- ra Atatürk parkına giderek Atatürk ani- Una bir çelenk koymuş ve büyük sulama kanalları ve Seyhan barajı inşaatını tef- kik etmiştir. B, Faik Öztrak, Adana mez- bakasmnı ve Memleket hastanesini de &€7- | müş ve bilâhare Halkevindeki öğretmenler | urrmuşta. ile gençliğin toplantısında bul Bugün de Seyhan kaza ve kaymakamlarıe nin iştirak edecekleri bir toplantıya riya“ yliyerek kendilerile vilâyet işleri hak- Valiler arasında nakil ve tayinler Ankara 27 (Telefonla) — Bazı va- liler arasında nakiller yapılması hak- kındaki karamame bugün Yüksek tasdikten çıkmıştır. Bu kararname ile | Bilecik vağisi B. Seyfi Dahiliye Vekâ- leti memurlar sicil ve muamelât umum müdürlüğüne, Bitliş valisi B.- Rifat Şahinbaş Bilecik, Kars valisi B, Akif Sıvas, Sıvas valisi B, Muhtar Giresun, Mardin valisi B. Cevad Kars, Tunceli vali musvini B. Sedad Bitlis valilikle- rine, Giresun valisi B. Feyyazda Tunçeli vali müuavinliğine nakıl ve tayin edilmektedirler. Mütekaid ve yetimlere bir kolaylık Ankara 21 (Telefonla) — Maliye Vekâleti, mütekait (ve yetimlere bir kolaylık olmak üzere şimdiye ka. dar senede yalnız bir defa ve mayıs ayında yapılmakta olan maaş mağı kararlaştırmıştır. Takas primleri Ankara 27 (Telefonlâ) — Taküs |i- mited şirketince İngiltere için veri- Jen takas primleri yüzde 44 den 40 e indirilmiştir. Yülyüs Berger şirketi ile hazine arasındaki ihtilâf Ankara 27 (Telefonla) — Kayseri « Ulukışla ve Kütahya - Tavşanlı haf- larının inşasından dolayı Yülyüs Ber- ger şirketi ile hazine arasında çıkan ihtilâf hakkında hakem heyetinin İsviçrede vermiş olduğu karar yarın (bugün) burada hakem heyetinde hazinemiz mümessili Sinop mebusu 'B. Yusuf Kemal tarafından «lenen tebliğ olunacaktır. Miknatıslı ma maynler tehlike teşkil etmiyecek Londra 27 (AA) Landranın, mıknatısı maynlerin seyrini keşfet- tiği ve bu öletlerin bundan böyle teh- Jike teşkil etmiyecekleri katiyetle söy- lenmektedir. /Alman ihracatı bugünden itibaren zaptedilecek Ingiltere Kralı bu husustaki kararnameyi dün imza etti Londra 27 — Alman ihracatının hârp kaçağı addedilerek yakalanma» #1 hakkındaki kararnameyi Kral im. zalamıştır. Kararname yarından iti- baren tatbik edilecektir. Amerika gazeteleri bitarafların bu karardan müteessir olamıyacaklarıni çünkü Almanyadan satıri aldıkları maddeleri Amerikadan tedarik etme- Teri kabil olduğunu yaziyorlar. Japonyanın noktai nazari Tokyo 27 — Japon Hariciye neza- reti erkânından bir zat İngiltere ta- | rafından Alman ihracatına karşı âhnması düşünülen tedbirlerin hü- kuku düvelin örf ve âdetlerine muga- yır olduğunu söylemiştir. Serseri maynler Kapenhag 27 (A.A.) — Kopenhag limanını serseri maynlere Karşı hi- maye etmek için faaliyetle çalışı) maktadır. imanın etrafına madeni $ tahvi- Mi muamelelerini mayıs ve teşrinisani olmak Üzere senede İki defaya çıkar- bah tebliği: Gece kayde değer hiç bir hadise ol- mamıştır, Paris 27 (A-A.) — Havas ajansı Askeri vaziyet hakkında şu malâmatı veriyor: “Havanın fenalığından d hiç bir hava İaaliyeti olmamış ve cephede ehemmiyetli bir hadise kaydedilme- miştir. Moselle'in şarkında, Alman- lar tarafından iki küçük taarruz ya- pılmış olmasına rağmen, keşi? kolları faaliyeti bile hafif bir durgunluk ge- çirmektedir. Bitehe'nin şarkı ile kü- çük Vosgesler Almanlar tarafından Pamuk alacak Belgradda Alman sermaye- sile bir şirket teşkil edildi Paris YI (A.A) — Petit Parisien gazetesinin Belgrad muhabiri, Al man sermayesile teşkil edilmiş olan bir anonim şirketin Belgradda tescil edildiğini bildirmektedir. Pek geniş olan faaliyet sahası, bilhassa Yugos- lavyada pamuk ticareti ve ziraat, zirai mahsulât ve maadin sahsını ih- tiva etmektedir. Ayni muhabir, Politika gazetesi- nin bir haberini de bildirmektedir. Bu haberde Almanyanın cenubi Sır- bistanın altı eyaletinde Yugoslav pa- muğu Istihsalâtını tezyide matuf bir plân hazırladığı bildiriliyor. Cenubi Sırbistanda esasen pamuk Zziraati mükemmel bir haldedir. 'Poltika gazetesine göre, geçen Ilk- baharda bir Alman heyeti, Belgrad- da bulunduğu sirada taslağı vücuda getirilmiş olan plâna göre her türlü pamuk istihsalâti tekrar Almanyaya ihraç edilecektir. Almanyanın San Francisco konsolosunun tavsiyeleri Portland o (Oregon) 27 (A.A.) — Almanyanın San Fransiscodaki ge neral konsolosu yüzbaşı Fritz Wied- man, gazete muhabirine vaki beya- natında Amerikan tabiiyetindeki Al manlara iyi bir Amerikan vatandaşı olarak hareket etmelerini ve Alman » Amerikan cemiyeti haricinde kalma- larını tavsiye etmiştir. Mumaileyh, bu cemiyetin Alman. yaya yakışır olduğunu fakat demok. rat bir memlekete yakışmamakla bulunduğumu söyliyerek bu cemiyeti yenideri takbih etmiştir. a Almanya Yuyoslavyadan| tel örgüler ve sözü tahtalar konul. muştur. Brüksel 27 Kişi Şiddetli bir fırtına, hareket etmek için müsald bir hava bekleyen birçok gemilerin bulunduğu Flessinge limanına bir çok maynler getirmiştir. İranın protestosu Tahran 21 (A.A.) — İran hüküme- ti, bitaraf memleketlere giden Alman mallarını müsaderesi hakkındaki Kararı İngiliz hükümeti nezdinde protesto etmiştir. Amerika, Almanyaya posta paketi kabul etmiyor Nevyork Yi (A.A) — Posta, tek graf ve telefon nezaretinden bildiril. miştir; İngilterenin yeni abloka tedbirleri Üzerine, Almanyaya posta paketi ka” bul edilmiyecektir. Diğer posta müra- selâtının kabulüne devam edilecek- Garp cephesinde vaziyet Keşif kolları faaliyeti hafif durgunluk geçiriyor Paris 27 (A.A.) — 27 teşrinisani sa- | yapılan ufak taarruzlara sahne Ol- muştur, Diğer taraftan haber verildiğine göre, Nomans Land'da iki kilomtre ilerliyen Fransız keşif kolları bir Al man keşif Koluna tesadüf elmişler- dir. El bombaları taarruzu Umumi noktai nazardan, Alman ku miandanlığının, Hollandaya taarruz projesinden katiyen sarfınazar ettiği. ni gösteren hiç bii emare yoktur. Hollanda ve Belçika hududlarınde yapılan tahşidat hep ayni vaziyeti muhafaza etmektedir. irlanda tedhişgileri Ecnebilerin ajanı telâkki edilmeleri isteniliyor Londra 21 (A.A.) — Daliy Herald gazetesi, Irlanda tedhişçilerinin sul- 'Kasdlerine devletin emniyetine karşı yapılan harekât nazarile bakılabile- ceğini ve faillerinin ecnebilerin ajanı telâkki edilerek bu telâkkiye göre Cezaya çarpılabileceklerini yazmak» tadır. Uzak şarkta Japonya istikrar teminine azmetmiş Tokyo 21 (A.A) — (D.N.B.): Bah- riye Nazırı Yoşida gazeteciler? şu be- yanatta bulunmuştur: «aponyanın batı Pasifiğindeki milli menfaatlerini korunınk Ja- pon filosunun en mühim meşgale. sidir, Japonya Avrupa ihtilâfına mü- dahale etmemekte berdeyam olmakla beraber, Japon bahriyesi beynelmilel vaziyetin inkişafını alâka ile takip etmektedir. Japonya Uzak Şarki 1s. tikrar ettirmeğe azmetmiştir.» Japon siyasi mahfilleri bu beyana- tı Amerikaya cevap olarak telâkki etmektedirler. Bu mahfiller, Japon. yanın bilhassa başka devletlerin taz- yikı altında Çindeki icraatına niha- yet vermek ve yahut elde edilen mu- yaffakiyetleri terketmek - tasavvu- runda olmadığını bildiriyorlar, Ayan ve Mebusan meclisleri fevkalâde içtimaa çağrıldılar Paris 27 — Âyan ve Mebusan mec- Msleri perşembe günü fevkalâde içti- maa davet edildiler,