27 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ea — Sene 22 — No, 7579 — Fiati her yerde 5 kuruş İtalya 1912 efradına kış için fevkalâde mezuniyet veriyor PAZARTESİ AKŞAM 27 Teşrinisani 1939 ŞIŞMAN YANKO J. Ananyadi Mahdumları İst, Yenipostahane cad. No, 39 Mevsimlik yünlü, ipekli, pamuklu ve bilimum kumaşlarımızla tuhafiye we cihaz takımları- nizi emniyetle tedarik edebilirsiniz. Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 B.Chamberlain diyor ki: “Tahtelbahirler gibi maynlerin de hakkından geleceğiz, Berlinde verilen karar: Almanya bütün hava kuvveti, ile İngiltereye saldıracak Hava akınları ve mayn harbi devam edecek, fakat asıl şiddetli taarruz ilkbaharda yapılacak 1 isveç, 1 Polonya ve 2ingiliz vapuru battı, nin şiddetlendirilmesini emretti Hitler mayn harbi Abloka Bitaraflar İngiltere tarafndan alman ihraca- ının müsaderesine yarın başlanıyor. Bilaraf devletler, kendi Licaretlerinin zarar göreceği behanesile bu kararı protesto ettiler, 'Bu protesto, bizce, İktisadi bir me seleden ziyade, teessüfe şayan beynel- milel bir ahlâk buhranına alâmettir. Almanya, bitaraf hakkı tanımadan açık deniz yollarına serseri torpiller döktü. Bu torpiller hergün birkaç bitaraf bandıralı vapur batırıyor. Bu yüzden denizlerde vapurların serbes- çe gidip gelememesi, sigorta primleri- nin artması, vapurların eşyalarile bir- likte yok olması gibi maddi zararlar. dan başka, insan kaybına da uğrıyan bitaraf devletler, Almanyanın bu usulsüz hereketini! protesto etmediler. İngilterenin mecbur kalarak tatbik ettiği cezadan dolayı kıyameti köpa- rıyorlar, Bunun iki sebebi var; Almanya dinlemez, İngiltere dinler. En küçük bir hareketi bile kabahaf sayârak taarruza vesile yapmak isti. yen Almanyadan korkulur, İngiltere- nin kimseye tecavüz etmiyeceğinden herkes emindir. Bundan başka, İngilterenin bu ka- Tarı Almanvada nasıl hiddet uyan dırdı, malüm. Alman Korkusu altında titriyen bitarafların bu protestoların- da, kendi iktisadi menfaatlerini koru- mak endişesinden ziyade Almanyaya hoş görünmek kasdı seziliyor. Her ne olursa olsun, İngiltere, bir- kaç küçük devletin ticari zararı yü- zünden, vatan müdafaası için esaslı addetliği bu kararından vazgeçeceğe benzomiyor. Nasıl vazgeçsin ki OAL manyanın tatbik ettiği torpil harbi, hergün, yalnız İngilizlere değil, deniz- de ticareti olan bütün bitaraf devlet- lere müthiş mal ve can ziyanı verdir. mektedir. Eğer bitaraflar samimi ve mantıki olsalardı, İngiltereyi değil, İngiltere ile birlikte Almariyayı pro- testo ederlerdi. İngütere Başvekili, bu harpte harb ticaretine müsaade edilmiyeceğini #öylemişti. Bitaraf memleketlerin bu zarurete boyun eğmelerinden başka çare yoktur, Şimdiye kadar, bitaraf- Yık namı altında, kendilerine mahsus | toplu ve hodbin bir politika takip ederek harb ve işgal tehlikelerinden uzak kalacaklarını sânan bu devlet- ler, bitaratlığın bir emniyet sigortası olmadığını - geç olsa da - anlamış ol- salar gerektir. Yarın, her biri alman işgali, yahut &iman protektorası altına girmek» tense, İngiliz tedbiri yüzünden bügün Londra 26 (A.A) — Sunday Dis patch gazetesinin diplomatik mubar- riri Almanların müttefiklere karşı ta- kip edeceği muharebe plânını ifşa ede- bilecek vaziyette bulunduğunu kay- dettikten sonra şunları yazmaktadır: Bu plân geçen hafta Hitlerle ge- neralleri arasında vuku bulan top- lantıda takarrür etmiştir, Şiddetli bir ekonomi, deniz ve hava muharebesi. ne taraftar olanların mütaleası galip B. Rooseveli'in tahmini Pariş 26 — Aube gazetesi, Amorika Cümhurreisinin ilkbahara kadar har- bin biteceğinden bahsetmesi hakkın- da diyor ki: «B, Rooseveltin bu hükmü verme. sl için elinde bazı ipuçları bulunması Mâzımdır. Amerika Cümhurrelsi ağle- bi ihtimal Almanya vaziyeti hakkında mühim haberler almıştır. Bu haber- ler de Almanyanın daha fazla daya namıyacağını göstermektedir. Filha- kika bugün Almanyada yiyecek çok fena ve pek azdır. Büyük bir hoşnut- suzluk hüküm sürmektedir. Küçük bir hadise bir ihtilâl çıkmasına sebeb olabilir.» (Vâ - Nü) hun naklettiği bu he- | İİ yecanlı aşk ve macera romanınm tefrikasına yakında başlıyacağız. biraz maddi zarar görmeleri evlâdır. Bu harbin içinde, onların mevcudiyet ve istiklâl gayeleri de mündemiçtir. İngilizler, Fransızlar bu gaye için kan döküyorlar. Onlar da biraz malların- dan fedakârlık edecekler, Çok değil dir, Şimal denizinde torpil arayan bit İngiliz gemisi işe başlarken işaret şamandırası indiriyor gelmiştir. Bu itiburla Almanlar Garp cephesinde büyük mikyasta bir taar- rüza girişmiyeceklerdir. Harekât aşa» ğıdaki şekilde inkişaf edecektir: Gelecek ilkbaharda İngilterenin müstahkem ve sahil şehirlerine karşı büyük hava seferleri yapılacaktır. Bu büyük seferler başiamazdan evvel, İngilizlerin manevi * kuvvetlerini kır- mak maksadile, gelecek ilkbahara ka- (Devamt 8 inci sahijede) EDikizmtler; e —> >. Kurtlu ve çürük ticaret ahlâkımız Eskiden İzmir incirlerini ne fena, Dügün ise, ne iyi ihzar ettiğimize dair bir filim yapıp Newyork sergisinde göstermişiz. Halbuki doğrusunu isterseniz şim diki iyiliği de kâfi bulmamalıyız. Da- hili piyasaya sürülen mallardan bir misal gösterelim: İnce şeffaf kâğıda sarılmış, üzerinde de firması yazlı Olan 25 kuruşluk bast püketleri ele aliniz. Bakıyorsunuz: Ne nefis mey- valar görünüyor. Fakat açınız. Orta yerlerinde kurtlu ve çürük yemişler KASDEN gizlenmiş. Bu, yalnız çürük ve Kurtlu incir değil, aymi zamanda çürük ve kurtlu bir yıllanmış ve şarkvari ticari düzen. bazlıktır. Bize yakışmıyor. Yüzümüzü kızartıyor. Behemehal kökünden sil. meliyiz. İç ve alf dizi yahud sıranın tibiş üst dizi yahud sıra mükemmelliğinde olacağı güne kadar ticaret metodu. muzu, iktisadi ahldkımız yola gir- memiş saymalıya.. (Yalniz incir me. selesine değil, her milli istihsal şube- Necmeddin Sadak sine raci bir misal) Son dakıka italya 300 bin asker terhis ediyor Bahri ablokanın teşdidine karşı İtalyanın vaziyeti ne olacak? Londra 27 — İtalyan hükümeti 300,000 askeri terhis edecek geniş askeri mezuniyetler vermeğe karar vermiştir. i 3T aylık faal bir hizmet ifa etmiş olan 1912 sınıfı efradına fevkalâde bir kış mezuniyeti verilecektir. 1911 sınıfından evvelki sınıflara mensup küçük zabitler ile efrad terhis edileceklerdir. Büyük harbe ve İspanya harbine iştirak etmiş olan zabitler için de ayni tedbirler ittihaz edilmiştir. Roma 27 — Benzin stokları islikrar peyda ettikleri cihetle, hususi otomo- billerle raotosikletlerin seyrüseferleri serbes bırakılmıştır. Paris 2i — Romadan bildirildiğine göre İtalya hükümetinin Almanyaya karşı ablokanın teşdidine karşı Londra hükümeti nezdinde yaptığı teşebbüs, protesto mahiyelinde değildir. İtalya hükümeti sade rnenfaatlerini korumağa ehemmiyet veriyor. Röterdam yolile ve klering yolile her sene Almanyadan Malyaya ithal edilen 7 milyon tön kömüre lâkayıd kalamaz. Bu kömürün Brenner yolile İtaiyaya ithaline imkân yoktur. Esasen Romada Fransa ile İngik terenin vaziyeti daha ziyade vahimleştirmek istemedikleri kanaati vardir, Alman askerleri Hollanda ve Belçika hududundan birkaç kilometre geriledi Paris 27 — Tayyareler tarafından yapılan müşahedeler ve Fransız Kuman- danlığına gelen haberler, Hollanda ile Bölçika hududları boyunca yığılmış olan Alman Kıtaları birkaç kilometre geri alınmıştır. Manmafih Alman kumündan- lığı, icabında birkaç saat zarfında Hollanda ile Belçikaya karşı askeri bir ta- Aârruza geçebilmek için icap eden bütün tertibatı elinde tutmaktadır. ; » - . .. İngilterenin harp zayiatı: 1526 ölü Londra 27 — Neşredilen istatistiklere göre harbin bidayetinden bugüne kadar İngilterenin denizde, havada ve karada ölü ve yaralı zayiatı mecmuu 2,000 kişi kadardır. Bunlardan 1526 sı ölüdür, Fransa zayiât miktarını neşretmemiş ise de İngiltereninkinin yarısı kar dardır. nsiliz başvekilinin geceki mühim nutku “Sıhhatim ve kuvvetim, müstakbel za- ferimize olan imanım gibi yerindedir,, © Londra 26 (A.A) -— B. Chamberlain bugünkü nutkunda Britanya impa- râtofluğunun Almanya ile harp ha- Müde bulunduğunu bildiren 3 eylal tarihi nutkunu hatırlattıktan sonra demiştir ki: «O kâdar zahmetle kaçınmak iste- diğim felâket, nihayet üzerimize çul- landı, Avrupa sulhunü çok uzun za- mandanberi ihlâl eden bu tahakküm siyasetine bir nihayet vermek için dostlarımız ve müttefiklerimizle bize hiç bir şeyi unutturmayan, Hitlerin dizginsiz ihtirasına müteşekkirim. Kaderin beni böyle bir karar vermek- ten siyanet edeceğini dalma umuyor.” dum, Fakat, vaktı gelince bu karar karşısında daha fazla tereddüd ede. mezdim, Bizzat kendi hürtiyetlerimi. zin mevzuubahs olduğunu biliyordum. Bugün, tam 12 hafta süren harpten (Devamı 2 nci sahifede) Radyo: