27 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Finlândiyalılar Sovyetlere io topçu ateşi açtılar B Molotof, Fin kıtaatının hududdan 25 kilometre geri çekilmesini talep etti Moskova 26 (A.A.) — Leningrad âskerlik mıntakası erkâniharbiyesi, 26 Leşrinisani günü saat 15 i 45 daki- ka geçerek, Fin ârâzisinde Majlinanın cenubu garbisine bir kilometre mesa- fede bulunan Sovyet Kıtaları üzerine birdenbire bir topçu ateşi açıldığını | bildiriyor. Finler yedi defa ateş aÇ- mışlardır. Üç Kızıl askerile bir muha. fz ölmüştür. Yedi Kızıl askerile bir muhafz ve bir yedek subay yaralan. m dır. Leningrad askerlik mınta- âmharbiye birinci şube âmiri Tikomirof mahallinde tahkikat yapmağa memur edilmiştir Bu tahrik Fin topçusunun taarruzuna uğrışan mıntekadaki kıtalar arasında derin bir infial uyandırmıştır. Moskova 26 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor; B, Molotof bu akşam Finlandiyanın Moskova elçisi İrio Kokinen: kabul et- miş ve bugün öğleden sonra Rusya - Firlandiya huğudunda vukua gelen Badiselerden dolayı kendisine bir no. $e tevdi etmiştir. -Notada Finlandiya, hükümetinin, kıtaatını huduttan 25 kilometre geriye çekmesi taleb edil. mektcdir, Moskova 26 (A.A.) — Bütün Sovyet merkezleri, Karelide Sovyet - Finlan- diya hududunda cereyan eden hadi- seyi uzun mütalâalar ilâve etmeden haber vermişlerdir. Bu hadiseyi bir tahrik hareketi olarak tavsif etmekte ve Sovyet kıtalarının bu nevi tahri- kâta mukabele etmemek üzere emir aldıklarından dolayı Finlandiyalılar tarafından açılan topçu aleşine mu- kabelede bulunmadıklarını kaydet- mektedirler, Pravda gazetesi Finlandiya Başvekiline hücum ediyor Londra 26 — Moskova radyosu bu- gün yeniden Finlandiya aleyhinde şiddetli neşriyala başlamıştır. Finlan- diya müzakereyi kesmekle itham edi- liyor. Pravda gazetesi uzun bir mâ kale neşrederek Finlandiyanın üçün- cü bir Devlet tarafından teşci edil- diğinden bahsetmiş ve Finlandiya Başvekilinin şahsına şiddetli hücum- 1rdâ bulunmuştur. Finlândiya top ateşi açıldı- ğını tekzib ediyor Heisinski 27 — Burada neşredilen bir tebliğde Finlândiya askerlerinin Karelide top ateşi açtıkları tekzip edil mekte ve bilâkis hududda Sovyet kı- taatının top talimleri yaptıkları be- yan olunmaktadır. Sovyet Rusyanın verdiği notada Finlândiya kıtaatının hududdan 25 ki- Jometre geri çekilmesini talep etmesi burada heyecan uyandırmıştır. Zira bu geri çekilme talebile Finlândiya müstahkem hattınm terkedilmesi İs- tenmektedir, Maamafih Sovyet notası bir ültimatom mahiyetinde olmayıp, Finlândiyayı inkıtaa uğramış olan mü- xakerelere tekrar başlamak için tazyi- ke matuf bulunduğu Finlândiya ma- hafilinde zannedilmektedir. Alman ihracatının müsaderesine yarından itibaren başlanıyor Londra 26 — Sunday Times gazetesi, bitaraf vapurlar vasıtasile yapılan Alman ihracatının müsaderesi hakkında İngiltere tarafından verilen kararın &al: günü nazırlar meclisinin toplantısından sonra verilecek bir emirle tatbik edileceğini bildirmektedir. İtalya, Belçika, Hollanda, İsveç, Danimarka ve Japonya tarafından bu münasebetle yapılan teşebbüslerle alâkadar olarak lord Helifax dün bilaraf erin elçilerini kabul ederek bu teşebbfslerin ihtimamla tetkik edi- bildirmiştir, Denizlere mayn döken Alman tahtelbahirlerinin üsleri anlaşıldı Londra 26 — İngiliz tayyâreleri Hellgoland adası ile Wihelmshaven üze- rinde mühim keşif uçuşları yapmışlardır. Tayyareler şiddetli ateşe rağmen &vdet etmişlerdir. Heligoland Almanyanın Kiel kanalı medhalinde tahkim edilmiş bir adadır. Denizlere mayn döken tahtelbahirlerin üslerinin burası olduğu anlaşılmaktadır, Londra - İstanbul asfalt yolu Yugoslavlar Macar hududile Belgrad arasındaki kısmı - bitirdiler Sofya 28 — — Beynelmilel Londra « İatanbul asfalt yolunun Balkanlar. dan geçen kısmı süratle tamamlanı- yor, Bu yolun Macar hududile Belg- rad arasındaki kısmını . Yugoslavlar bitirerek merasimle açmışlardır. Me- rasime, bazı Nazırlarda İştirek et- miştir. “Bulgaristanda Londra - İsatnbul yolunuz 'Tatarpazarcık ile Flibe ara- sındaki kısını bitirilerek geçen gün merasimle açılmıştır. Yolun geçtiği Meriç nehri üzerine kurulan büyük köprüye, Bulgar oveliahdi prens Bimeon Tirmovski'nin ismi verilmiştir. Gümüşhanede zelzelenin tahribatı Gümüşhane 26 (A.A) — Son hâreketiar- zın yaptığı tahribat etrafında alınan son malümâta nazaran Kelkiin Gelinpertek köyünde 15 hane tamamen yıkılmış, 20 hane harap hale gelmiştir. Pulur nahiyesinde bağlı Lori atom 20 hâne tömamen çökmüş aşağı Lora, nı köründe bir kısım evler aturulmuz gelmiş, Poske köyünde bir e? vt kişi de tehlikeli surette ya- e ali sie memurlar Doorndan ayrılmasi için dört! yar tayyare hazırlandı Londra 26 (A.A.) — Sabık Kayzer, People güzetesinin verdiği bir habere göre, en kısa bir zaman zarfında Doorn'dan ayrılmağa hazır- lanmaktadır. Bu maksatia, dürt tay- yare hazırlanmıştır. Bu tayyarelerden ikisi on dörder kişi nakledebliecektir. Diğer ikisi sabık hükümdarın men- kul eşyasını götürecektir. Sabık Kayzer, Doorn'dan çıkacak olursa Norveçe gidecek, Oslo şimalin- de Maisen gölü kıyısında küçük bir kasabada, bundan üç hafta evvel ken- di nâmına kiralanan bahçe içitde, ge. niş ve rahat bir eve yerleşecektir. Sa- bık Kayzer'in evinin tefrişatı, Norveç ve Hollanda hükümetleri tarafından elbirliğile tamamlanmıştır. Ege denizinde fırtına İzmir 26 (A.A.) — Ege denizinde şiddetli bir fırtına hüküm sürmekte. dir. Bu yüzden Dumlupınar vapuru Umanımıza 24 saat teahhürle gelmiş- tir. 400 papas mevkuf bulunuyor Paris 26 (A.A.) Alınan bir tel- grafta Bohemya ve Moravyada 400 katolik papasının tevkit edildiği ha- ber verilmektedir. nada tedkiklerini bii rek Mersine geçecek Adana 26 (Akşam) — Dahiliye Ve Kill B. Faik Öztrak bügün Hataydan Adanaya geldi ve istasyonda bara“ retle istikbal olundu. B. Faik Öztrak gehri, müzeyi, parkları, Hâlkevini gezdi. Şerefine klüpte öğle ve akşam çektir. Antakya 26 — Dahiliye Vekili bu- rada hastaneyi, mektepleri ve Tefne #elâlelerini, müzeyi gezerek tedkikat yapmiş ve ticaret heyetlerini kabul ederek Hatayın ticari, iktisadi vaziyeti! hakkında izahat almıştır. Dün Dahiliye Vekili şerefine veri len ziyafette B. Faik Öztrak ile Bele diye reisi arasında nutuklar irad edil miştir. Polonyalı mühendisler mem- leketimizde çalışmak istiyorlar Ankara 28 (Telefonla) Alman işgali tizerine memleketlerini terke mecbur kalan Polonya mühendisle- rinden bazıları hükümetimize mürü- caat ederek memleketimizde Çalış mağa ümade bulunduklarını bildir mektedirler, Tevali eden bu müraca- atlar burada iyi bir surette karşılan- mekta ve mensup bulundukları sanat şubelerinde yüksek ihtisas sahibi olan bu mühendislerden istifade imkânları araştırılmakladır. Sanayiimizin muhtaç bulunduğu mütehassıs usta ve amelelerin de Po- lonyalilar arasından temini mavzuu bahs olmaktadır. Gümrük ve İnhisarlar Vekili Urfa'da Urfa 26 — Gümrük ve inhisarlar ve- kili B, Raif Karadeniz buraya gelmiş merasimle karşılanmıştır. Vekil ted- kikat için iki gün şehrimizde kala caktır. Yabancı mekteplerin kazanç vergileri Ankara 26 (Telefonla) — Memle ketimizde bulunan ecnebi yele rinden ecnebi ferdler tarafından açıl mış ve idare edilmekte dl olan mektepler kazanç temini gaye. sile açılmış olduğundan kazanç ver» gisine tâbi tutulacaklardır. Kazanç temini gayesile açılınadıkları iddiş edilenler hakkında Maliye Vekâületin- den direktif istenecektir. Ecnebi cemiyetler, müesseseler, ra- hip ve rahibeler tarafından idare edi). mekte bulunan mekteplerden icar ve isticar edilmiyen faaliyetlerinde ka- zanç temini gayesi bulunmadığı ân- laşılanlar 1932 mali yılından itibaren ri vergisinden muaf tutulacak- li Başvekilinin tekzib edilen beyanatı Solya 26 (A.A) — Bulgar #jansı bildiri- or: z Yabancı bir ajans 73 toşrinisanide neş- yettiği bir Kaberde Başvekil Kössivanofun aşağıdaki beyanatta bulunduğunu bildir- miştir: «Kuvvete mürucaat etmiş ve tehdid ve taarruzlarile komşularını tethiş etmekte olan Almanyanın tersine olarak, Bulgaris- tan işteklerinin mümlemet yollle tahak- kukunu arzu etmektedir» Bu haber tamamen uydurmadır ve Bul- gür ajansı Başvekil Kösemanotun son zamanlarüz hiç bir nutuk söylemediğini bildirmeğe mezundur. Bulgar siyaseti bu- gün de isteklerinin müsalemet yolile ta- hakkukunu istihdaf etmekte berdevam ol- makla braber, Başvekil B. Köseivanof Als manya hakkında yukanda zikredilen söz- leri asia söylemiş değildir. Doyçlandın battığı tahakkuk etmedi Londra 26 (A.A.) — Sandey Dispatoh gazetesinin yazdığına göre Döyçland adındaki Alman zırhlısının batırıldı. ğına dair Avrupa radyosu tarafından nakledilen malimat Londrada teyid edilmemiştir. İngiltere, Arjantinden et alıyor Buenos - Ayres 26 (A.A.) — İngil- terenin daha 30.000 ton et mübayna etiği bildirilmektedir. Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler iye Vekili Hollanda Almanyayı protesto etti Gestaponun Hollanda toprağından adam almaları heyecan uyandırdı Amsterdam 26 (A.A.) — Hollanda | hükümeti Gestapo memurlarının do- kuz teşrinisani tarihinde iki İngiliz ve İki Hollanda tebaasını kaçırmak suretile, Hollanda toprağının masu- niyetini ihlâl etmiş olmalarından dolayı Alman hükümeti nezdinde resmen prolestoda (o bulunmuştur. | Malüm olduğu üzere kaçınlanlardan biri ölmüş, biri de yaralanmıştır, Bu protesto (D. N. B;) ajansının neşret- tiği malümata istinat etmektedir. — | İ i Alman makamları, kaçırma hâdi- | sesinin Hollanda toprağında oYukü- bulduğunu beyana cesaret edeme. miştir, ve yalnız vakanın Alman ve ya Hollanda topraklarının hangisin- de cereyan ettiğinin tesbiti için tah- kikat yapılmakta olduğunu kaydet mekle iktifa etmişlerdir. Hollanda | makamlarınm bu husustaki tahkiks- tı hiçbir şüpheye mahal bırakma- maktadır. Bu hâdise dolayısile Hollandada büyük bir heyecan vardır. Bu heye- can «Sliedrecht, adındaki petrol gx- misinin bir Alman denizaltısı tara- fından batırılması yüzünden daha zi- yade artmıştır. Almanya torpil tarlalarını isveç kara sularına kadar genişletti İsveç bundan dolayı Almanya hükümetini protesto edecek Stokholm 26 — Almanya, torpü | tarlalarını İsveç kara sularına kadar genişletmiştir. İsveç Bahriye nezare- tinin bir tebliğine göre, Falsterbo açıklarında konulan yeni torpiller bu | havalide vapur seferlerine imkân bi- rTakmamaktadır, İsveç, kendi kara su- larına kadar Almanlar tarafından tor- pil konulmasını Berlinde protesto ede- cektir. İsveç, sahilden 4 mil uzağa kadar olan denizleri kendi kara suları ad- detmektedir. Almanya ise bunu kabul etmek istemiyerek kara sularının $ mil olduğunu iddia etmektedir. İsveç gazetelerine göre, Almanya- nın bu tedbirleri, yakında yapılacak ticaret muâhedesi müzakeresi esna- sında tazyik icrası içindir. Şu sırada Alman limanlarında, muayene için götürülmüş 33 İsveç gemisi vardır. Bunların on üçü Hollanda ve Bölçika için kereste yüklüdür. Sekizi kömür almak üzere İngiltereye gidiyordu. bir aydanberi mevkuf bulunmaktadın On beş vapur da İngilterede mev- kuftur. Fakat orada muamele daha çabuk ve daha az keyfidir. Hitler Prağı tahrip etmediğine nadim olmuş Bir Yugoslavyalı ta talebe, tüy- ler ürpertici Prag hadisesini anlatıyor Zügrep 26 (AA) — Havas ojansi bildi- Tiyor: Bir Yugoslavyalı talebe, 15 taşrini- aani tezahüratını takib eden Prağ hadise- lerini şöyle nakletmiştir: «Gece, kamyonlarla gelen $. 8. ler, Alexan- dre ve Masaryok Kollejlerini işgal ederek bütün talebeyi, bindirip şeh- rin üç kilometre haricinde kalınan Rajin- manejine götürdüler. Kaçınak isteyenler, projektörlerle takib edilerek kurşunlarla vuruldu. Yirmi yaşından aşağı olan ecne- bilerle Çekler, istlevaptan sonra serbes bi- rakıldılar, Kitalden kurtulanlar kampa gönderildiler. Başka Kollejlerde, telebe, tankların ve mitralyözlerin yardımı İle yapılan muha- saralardan sonra yakalanıp (götürüldü. 17 teşrinisani günü, 8, S.ler doktor Jirs- rek'in klinigini bastılar. Bu Goktor, 5. $. let tarafından işkence edilen bir talebuyi te- dayi etmişti. 5.-8. ler talebenin veremden öldüğüne dair bir vesika almak istiyorlar- dı, Doktör bu vesikayı vermekten İmtina edince, kendisini yakalayıp götürdüler. Âkibeti hakkında hiç bir haber alınamadı. Ceberinemi günlerden sotua, himaye hü- kümetinin Berlindeki mümessili. Sehwal- kowsky, Hitler tarafından davet edilmişti, Hitler, kendisine, mart ayında Prağı tah- rip etmediğine nadim olduğunu söylemiş ve dökülen aziz Alman kanının intikamı- nı alacağına yemin etmiştir. 'Hacha, radyoda bir hitabe iradına mec- bur oldu. Şehir susturuldu. Ve bir grev ya- parak protestoda bulunmak isteyen ame- Je, Gestaponun komite mümessillerini kur gana dizeceği tehdidi karşısında bu grev- am vazgeçmeğe mecbur oldı mecbur oldular. Almanyada da kalay buhranı — Almanyada kalay buhranı ADİ Ş çöntenişlr. Beyaz çin- ko da bulunmamaktadır. Bunun için konserveler boyanmış siyah çinko kutulara konuluyor, Çinko İnglitere- nin Rodezya müstemlekesinde çıkar. Oradan Amerikaya gönderilmekte, bu suretle temin edilen dövizle Ame- rikadan levazım alınmaktadır. Dikilide yine zelzele oldu İzmir 26 (A. A.) — Dikilide yeni- den dört saniye süren bir zelzele ol- muştur, Hasar yoktur, | ingiliz Başvekilinin geceki mühim nutku (Baş tarafı 1 inci sahifede) &onra İşte size yeniden hitap ediyo- rum. Memnuniyetle söylüyorum ki, sıhhatim ve kuvvetim, müslaktel 29- ferimize olan imanım gibi yerinded'r ve sarsılmamıştır. Şu noktaya emin olabilirisiniz ki, Almanlara imtisal etmiyeceğiz ve 5iz- den ne kendi zayiatımızı saktıyacağız, ne de size düşmanın mevhum zayi- atından bahsedeceğiz. Size «Coura- geaus, ve «Royal Oak» »u ziyamı ha- ber vermiştik, bugün de Rawalpindi- nin battığını haber aldınız. Sizi her hadiseden açıkça haberdar cdeteğiz, 'hatta acı hakikatler mevzuubah olsa dahi.» Başvekil, bundan sonra Alman harb usullerinden bahsederek nutkuna şöy- le devam etmiştir: «Hepiniz biliyorsunuz ki, bu usul- lerin en sonuncusu kara sularımızda rasgele her tarafa yeni tipte maynler dökmektir. Bu usulün kendi imza- larını da taşıyan beynelmilel anlaş- malara muhalif olmasına ve İngiliz gemilerile berabör bitaraf gemilerin de berhava olarak kendilerile harb halinde bulunmadıkları memleketler ahalisini de öldürmesine hiç kiymet vermiyorlar. Bu barbarca usule mü- rTacaat ederek bizi taşesiz bırakmak ve böylece boyun eğmeye mecbur etmek ümidindedirler,. Buna muvaffak ola- caklarından: katiyen O korkmayınız. Alman tahtelbahirinin hakkından na sıl geldikse mikmatisli maynlerin hak- kından da geleceğiz. Şimdilik bir kaç gemi zayi etmemize rağmen, ge- milerimiz limanlarımıza girip çıkma: ga devam ediyorlar ve muntazaman da edeceklerdir.» i Yugoslav kabinesinde dört nazır değişiyor Belgrad 26 (A.A.) — Yugoslavya kabinesinde dört nezarette değişiklik yapılacağı iyi malümat alan mahfli- lerde beyan edilmektedir,