6 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

6 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

A e hedeflerini anlatıyor «Almanya tahrib ettiği itimadı tekrar tesise muvaffak oduğu takdirde, Avrupada kendisine müstahak olduğu mevkii tekrar kazanmak ümidini verecek tekliflerde bulunmağa âmadeyiz» Londra 5 (A.A) — Lord Halifax | (Öyle bir beynelmilel nizam ihda- öğleden sonra Lordlar kamarasında hükümetin Rusya - Finlândiya ihti- lâfı karşısında hattı hareketinin kon- sey toplantısında sarih bir surette bildireceğini kaydeylemiştir. Müteakiben harb hedeflerinin tari- fine geçen Lord Halifax demiştir ki: «Uğrunda silâha sarıldığımız umu- mi hedefler tamamen sarihtir ve bunların etrafında iktidar mevkiin. de hangi hükümet bulunursa bulun- Gun değişeceğini zannetmiyorum. Avrupa milletlerini şütemadi ta- ârruz korkusundan kurtarmak ve İs- tiklâllerini kaybedenleri. hürriyetde- rine tekrar kavuşturmak (İstiyoruz. Bizzat kendi hürriyetimizi de koru- mâk istiyoruz. İmparatorluğumuzu genişletmek ve haritayi kendi men- İaatimize olarak tekrar çizmek eme- Winde değiliz. İntikam hissiyle de ha- reket etmiyoruz. Bilâkis (Almanya tal rib ettiği itimadı tekrar tesise mu- vaffak olduğu takdirde, kendisine Avrupada müstahak olduğu mevkii tekrar kazanmak ümidini verecek tekliflerde bulunmaya Amade bulu- nuyoruz. Sint arzu ediyoruz ki, bü nizamın hi- mayesi altında bütün Avrupa mil Jetleri daha kuvveti komşuların müdahalesinden masun bulunarak istedkileri siyasi ve iktisadi hayat tarzını o seçebileceklerdir. Almanya da dahil olduğu halde diğer millet lerle, iktisadi düzelme işi için teşrik mesaiye azami surette memnuniyet- le çalışacağız. Zira tamamen inti- zamlı bir beynelmilel hayatın ancak bu suretle idame edilebileceğine kani bulunuyoruz. Halifax, Almanya verilen sözü in- kâr ettiği müddetçe beynelmilei bir konferansın faydasız olduğunu İlâve etmiştir. Evvelemirde şu iki şart muhakkak tahakkuk etmelidir; 1 — Alman hükümeti uğruna silâ- ha sarıldığımız gayelere uygun şart- ları kabule âmade olmalıdır. 2 — Akdedilen bütün anlaşmalara riayet edileceği zaman altına alırma- lıdır. Lord Halifax, Almanyanın şikâyeğ ettiği çemberlemeye bizzat kendisi- nin sebep olduğunu bildirmiştir, Finler Kareli'de büyük mukavemet gösteriyorlar (Baştarafı 1 nci sahifede) lığı Sovyetlerin geniş askeri hareket- te bulunmasına imkân bırakmamak- tadır, Burada 38 bin kişilik iki Fin- Jândiya fırkası, iki misli kuvvette Sovyet askerine karşı koymaktadır. Finlândiyalılar Ladoga gölünün şimali şarkisinde Salmi mıntakasın- da mühim bir muvaffakiyet kazan- muşlar, çok fena bir havada burada ormanlık bir sahada Sovyet kılaları- nı bir tuzağa düşürerek 1500 esir al- mışlardır. Finlândiyalılar 17000 esir almışlar Riga 5 (A.A.) — Kareli mınlaka- sında Finlândiyalılar, 17,000 esir almışlardır. Anlaşıldığına göre Sov. yet askerleri harp etmeğe pek o ka. dar teşme değildirler. Bundan başka Helsinkiden istihbar edildiğine göre, Ruslar, Finlândiya- ların olduğu gibi bırakmakta olduk. | ları kiliseleri ateşe vermektedirler, Ruslar, bilhassa Petsamoya 70 kilo- metre mesafede bulunan Petchenga kilise ve manastırında yangın çıkar- mışlardır. Stokholm 5 — Petsamo'da alınan Sovyel esirleri üç gündenberi Sovyet Kıtaalının yemek yemediğini söyle- mğlerdir. Finlândiya tayyarecilerinin muvaffakiyeti Londra 5 — Finlândiya tayyareci- leri büyük bir faaliyet gösteriyorlar. Bir tayyare filosu şimal donmuş de- nizi sahilinde Murmansk Sovyet ha- va limanını bombardıman etmiş, bir çok tayyareleri tahrip eylemiştir. Bir Finlândiya Layyarecisi itakineli tüfeği ile yaptığı 45-50 mermilik atış- ta 41 Rusu öldürmüştür. Bir başka ! tayyare de bir Rus filosu ile mücade- le etmiştir, Finlândiya tayyaresi ka- çar gibi görünmüş ve kendisin: yak- laşan bir Rus tayyaresini düşürmüş- tür. Roma 5 (A.A.) — Güzetta del Po polo, Finlândiyalıların Sovyet teca- vüzüne karşı kahramanda mukave- metini bahis mevzuu ederek bilhassa Finlândiyalıların avcı tayyarelernin, harbin dört günü içinde çok büyük muvaffakiyetler kazanmış olduğunu ve Rusların kullandığı tayyarelerin yözde yirmi beşini savaş harici atmış bulunduğunu yazmaktadır. Terioki şehri ilk Finlândiya | kolordusuna teslim edilmiş Moskova 5 — (Havas): Terioki ki- taatı kumandanı şehri «Finlândiya halk hükümetis nin mümessili Kar- houa Veilk Finlândiya halk kolordu- suna teslim etmiştir, Finlândiya dö- mokrat cümhuriyeti Müdafaa Nâzın Antilla Finlândiya gazetelerine Hel- sinkide randerli vermiştir. Buna intizaren, hakiki Finlândiya ordusunun mitralyözcüleri civar or manlarda atışlarına devam etmekte- dirler. Ormanlarda, sularda ve karların içinde gizlenen beyaz Finlândiyalılar | linden Ayrılmıştır. İzvestia gazetesinin muhabirine göre dürüst muharebeden korkarak Sov- yetleri arkadan vuruyorlar, «Finlândiya halk ordusu» nun teo- hizatı, tamamen yeni ve Rus mamu- Yâtıdır, Bundan anlaşılıyor ki, bu tec- hizat uzun müddet evvel hazırlan- mıştır, Sovyet tebliği Moskoma 5 (A.A.) — Neşrolunan 4 birincikânun tarihli resmi bir teb. iğde Leningrad askeri dairesine mensup kıtaların ileri hareketlerine devam ettikleri bildirilmektedir. Murmansk istikameti: Sovyet kıta- ları Petsamo'da mağlüp edilmis olan Finlândiya kıtalarını takip ederek Petsamo'nun cenubunda 25 kilomet re ilerlemişlerdir. Petsamo'da Sovyet gemileri, imandaki maynleri topla- maktadırlar, 'Urkha, Repola, Porosozero İstika- meti: Sovyet kıtaları huduttan 45, 50 Kilometre İlerlemişlerdir. Petrozavodsh istikameti: oSovyef kıtaları, Ladoga gölü kenarındaki Salmi şehrini ve onun şimalindeki Loimola istasyonunu işgal ederek ileri hareketlerine devam etmişlerdir. Kareli berzahında muharebe eden kıtalar huduttan 45-50 kilometre ilerlemişlerdir. Havaların (o fenalığı tayyare faaliyetine mani olmaktadır. Cenup şehirleri tahliye edildi Helsinki 5 (A.A) — Finlândiyanın cenüp şehirlerinin yani Helsinki, Vi. Hpuri ve Kottanın tahliyesi için hi- tama ermiştir, Payitaht, şimdi :ssız bir haldedir, Askert mahafilde taba- kalarının sıhani bazı mıntakalarda bilhassa Kareli'de bir metreyi geçen karların fazla miktarda yağması, Finlândiyalıların müdafaalarını ko Jaylaştırmıştır. Çünkü Sovyet tank- larının hareketleri, bu yüzden sek- teye uğramıştır. Bern 5 (A.A) nan haberlere göre, — Helsinkiden alı- kördiplomati- İ kin büyük bir kısmı ve ekser yabanoz gazeteciler, Helsinkiye 30 kilometre mesafede Kerava şehrine nakitemiş- lerdir, Helsinki 5 (A A.) — Resmen bil. dirildiğine göre, Aaland adalarının bitaraflığını müdafaa için 1931 mw kavelesi mucibince mezkür adaların etrafına mayn dökülmüştür, “tiMid Gi ” — yer mayinleri İngiliz mali olduğu tekzip ediliyor Londra 5 (A.A) — Finlâdiyalılar tarafından Ruslara karşı kullanılan yer maynlerinin İngiliz malı olduğu Mddlası resmen tekzib edilmektedir. Kareli Berzalinda Pravda güzetesi- nin muhabiri olan Sovyet dram mu- harriri Nikolai Virka, Finlândiyada hemen bütün binaları ve bütün ara ziyi kaplııyan yeni sistem Sayısız maynlerin İngiliz malı olduğunu id- dia etmiş idi, Bu iddia, tamamile yan- lıştır. Bu sistem manyler Finlândiya fabrikası tarafından imâl edilmiş ve gizli tutulmuştur. Muhabir, Sovyet kuvvetlerinin mağlübiyetini . örtmek maksadile bu manylerin imâlini ve Finlândiyaya sevkini İngiltereye at fetmiştir. Amerikada yeni model bir tayyare Saatte 643 kilometre gidi- yor, asansör gibi inip çıkıyor Filâdelfiya 5 (A.A) — Birleşik tayyare fabrikaları büyük bir ketumi. yet içinde yeni bir motör imal etmek. tedirler. Bu motör mayi ile soğutul- makta olup müteaddid silindirlidir ve tayyarelerin saatte 643 kilometre sür- atle gitmesini temin etmektedir. Tay- yareler bu motör sayesinde hareket eder etmez hemen tamamen Şâkuli olarak yükselmektedirler. Bu haber Amerika mühendisleri cemiyetinin bir toplanlısısında verilmiştir. Almanyadaki italyanlar 800 kişilik bir kafile İtalyaya dönüyor Berlin 5 (A.A) — Şimdiye kadar Brandenburg arazisinde çalışmış olan İtalyanlardan 800 kişilik ilk kafile, İtalyaya dönmek üzere bu sabah Ber- Hendek havalisinde tedkikler Ankara 5 (Telefonla) — Hendek ha- valisinde gayet zengin bir demir ma- deni çıkarıldığı hakkındaki haberler münasebetile M. T. A. umum müdürü B. Hüdi, memleketin her tarafında ol. duğu gibi, Hendek havalisinde de ted- kikler yapılmakta olduğunu, fakat henüz neticelenmediğini bildirmiştir. 1 — Bir buz dolabi markası, 2 — Nemsiz, , 8 — Vücud sıhhati - Kaba kumaş. 4 — Tersi sıkvaşandır. $ — Gümüş - Bir erkek ismi, 6 Keder - Duacı, 7 — Kuyruk - Aksi. 3 — 'Tersi biblonun başlangıcıdır - Çok büyük sarraflık merkezi, 9 — Bajkan milletlerindeni biri - Can gi- kıntası İfade eder. 10 — Yüz - Kışın yağar - Çok değil, XYukamdan aşağı: 1 — Fransa, ahalisi, 3 — Eski tarikatlardan birine menşup - Hareli renk. 3 — Kakışmayın. .. 4 — Sanki - Tersi mümkündür, $ — Tersi nohuttan yapılan bir kuru ye- miştir « Validenin başı, 6 — Tersi irtidad etmiştir - Burmaktan emir. 1 — Beygir « Kırmızı - Lozeet, 3 — Yükselten, 9 — Tersi tektir - Bayıltıcı Hâç, 10 — Cefa - Tersi ifsad edicidir. Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Çamberlain, 2 — Esirge, Gra,$ — Liseli, Rik, 4 — İdame, Sina, 5 — Kefen- İlik, 8 — İnel, Üst. 7 — Okre, #melke,8 — Mİ, Alo, Tad, 9 Alüminyüme, 10 — Ke- çelik, 8 — Rie, Limoni 7 — Si, Ye, 8 — Agri- ktütür, 9 — Irlin, Skam, 10 — Nakaveteden, 4 ri m ri hükümetini tanımamış Italya ile Almanya arasında noktai nazar Kopenhag 5 (A.A.) — Politiken ga zetesinin Berlin muhabiri, Almanya- nın Sovyet - Finlândiya harbinde mut» lak bir bitaraflık muhafaza etmek İs- tediğini yazıyor ve diyor ki: «Almanya o acip Finlândiya halk hükümetini tanımamış, sadece teşkilini kaydet- mekle iktifa eylemiştir. Almanyanın Finlândiyadaki Sovyet menfaatlerini müdafaa teklitinde bulunduğu inkâr edilmektedir. » Londra 5 — Finlândiya meselesi hakkında İtalya ile Almanya arasın- da nokta nazar teati ediliyor. İki hü. kümet arasında görüş farkı olmadığı bildirilmektedir, İsviçre federasyonu reisinin beyanatı Cenevre 5 (A.A.) — İsviçre federms- yonu konseyi relsi B. Loepfe, dün ye- ni intihap edilen konseyin öğleden sonraki ilk celsesinde, Finlândiya mil- iletinin uğradığı felâketten dolayı İs- viçre milletinin derin surette mütees- sir olduğunu söylemiş ve demiştir ki: «Kahraman, çok çalışkan ve ente- lektüel eserlerile beşeriyete bü; metler ifa eden millete reva görülen bu haksızlıktan dolayı, bütün İsviçre, bir infial dalgasile sarsılmıştır. Cihan ricdanı hiçbir zaman Finlândiya hâ- disesinde olduğu kadar isyan etme- teati ediliyor miştir. Bu kuvvet o kadar büyüktür ki, tesirsiz kalmasına imkân yoktur.g İtalyadaki nümayişler Roma 5 — İtalyanın her tarafında Finlândiya lehinde nümayişler yapıl- maktadır. Dün Romada binlerce halk Finlândiya elçiliğine giderek kart bi- Takmış veya defteri imza etmiştir. Halk, elçilik önünde: «Yaşasın Fin- lândiya» diye bağırmışlır. Bugün Ro“ mada yeniden Finlândiya lehinde nü- mâyişler yapılmıştır. Milândaki tezahürat çok muazzam olmuş, binlerce genç İtalyan ve Fin- lândiya bayraklarile şehrin sokakla- rında gezmiştir. Macar gazetelerinin makaleleri Budapeşte 5 (A.A.) — Stefani ajan- sından: Bütün Macar gazeteleri, kah- raman Finlândiya milletine karşı bü- yük bir sempali göstermekte ve Sov- yetlerin tecavüzünü açıkça takbih et- mekte berdevamdırlar, Esti Kurir gazetesi, Ruslar tarafın. dan Finlândiya erazisinde tesis edil- miş olan güya halkçı hükümeti ciddi telâkki etmek mümkün olmadığım, zira bu hükümetin hiç kimseyi temsil etmemekte olan bir takım hainlerden mürekkep ve Rusların elinde kukla vaziyetinde bir hükümet olduğunu yazmaktadır. Arjantin Sovyetlerin Milletler Cemiyetinden çıkarılmasını İstedi (Baştarafı 1 inci sahifede) Santiago de Şili 5 — Şili Hariciye Nazırı Sovyet Rusyanm Finlândiyaya tecarüzünü müştereken protesto et- mek için Bolivya, Peru, Paraguay ve Uruguay elçilerile görüşmüştür. Uru- guay Milletler Cemiyetine dahil olan ve olmıyan bütün Cenubi ve Orta Amerika devletlerinin bu taarruzu protesto etmesi için teşebbüste bu- lunmuştur. Rusya Finlândiyaya karşı harbetmiyormuş Cenevre 5 (A.A.) — Bu sabah, Soy- yetler Birliği - Finlândiys, aniaşmaz- lığı etrafında büyük bir faaliyet kay- dedilmiştir. Genel sekrelere nolalar yağmaktadır. Bu sabah B. Avenol, 9 ve 11 kânu- nuevvelde konsey ve asamblenin top- lanmasını reddeden Sovyet cevabını almıştır. Milletler Cemiyeti tarafın. dan alınmadan evvel Moskovada neş- redilen bu cevap, enternasyonal ka- nun ve usulleri hiçe almaktan kork- mıyan bir hükümetten beklenen bir cevaptır. Sovyetler Birliği, genel jekretere verdiği bu cerapla ağır bir-eda ile Finlândiyaya karşı harp etmediğini bildirmektedir. Cenevrede, Molotofun Berlinden ders almış olduğu söyleni- yor. Ordre gazetesi ne diyor? Paris 5 — Ördre gazelesi Sovyet Rusyanın Milletler Cemiyötinden çi- karılması teklifinin amell bir netice vereceğini ümdi etmiyor. Çünkü bü- nun için ittifak olması lâzımdır. Ördre; «Milletler Cemiyeti Azasından olan Letonyanın böyle bir teklifi ka- bul etmesine imkân yoktur.» diyor. Sovyet Rusyanın cevabı Moskova 5 — B. Molotof, Milletler Cemiyeti konseyi asamblesinin top- lanmaya dâveli münasebetile Cemi- yet umumi kâtipliğine bir telgraf çekmiştir. Bunun hülâsası şudur: <Finlândiya hükümetinin müracaati üzerine konsey ve asamblenin içti- maa davet edildiği hakkındaki tel. grafınızı aldım, Böyle bir davete se- beb yoktur. Çünkü Finlândiya ile aramızda hali harp yoktur. Hattâ Finlândiyayı temsil eden demokratik Finlândiya Cümhuriyeti ile bir dost- luk paktı yaptık.» Sovyet Rusyanın konsey ve asam- blenin toplantısına iştirak etmiyece- ği haber veriliyor. Sovyet Rusya Finlândiya ile yeniden müzakereye lüzum görmüyor Moskova 5 — İsveç elçisi Vinter, Hariciye Komiseri Molotof tarafın- dân kabul edilmiş ve Finlândiya hü- kümetinin Sovyetler birliğile bir an- Taşma için yeniden görüşmeğe başla mak İstediğini bildirmiştir. B. Molo- tof cevaben, Helsinkiyi terk İle meç- hul bir yere giden Finlândiya hükü- metini tanımadığmı, yalnız Pinlân- diya demokratik hükümetini tanıya- rak bnunla karşılıklı yardım paklı yaptığnı, bunun için eski hükü- metle müzakereye lüzum görmedi- gini bildirmiştir. Konseye kim reislik edecek? Londra 5 (AA) — Buraya gelen bir haberde Yugoslavya gibi hareket ederek Milletler Cemiyeti konseyine riyaşetten imtina edeceği bildiri mektedir. Şu halde riyasetin Bolivya mümessiline teveccüh . etmesi muh» temeldir; Norveç Hariciye Nâzırının beyanatı Oslo 5 Norveç Hariciye Nazırı Koht, Notvoç ajansına yaptığı beya- natta dömişlir ki: «Bizzat kendi selâmetimiz için ol- duğu gibi Finlâdiyanın selâmeti için ide sulhun biran eyvel tesisini arzu İ ediyoruz. Binaenaleyh, harbin yerine muslihâne müzakereleri ikame etmek için her şeyi yapmak. Şimal memle- ketlerinin vazifesidir, Esasen Finlân- diyanın da Milletler Cemiyetine mü- racaallan maksadı işte budur.» İngiltereyi B. Butler temsil edecek Londra 5 (AA) — Chamberisin bugün Avam Kamaârasında beyanatta bulunarak Milletler Cemiyeti konse- yinde ve asâniblesinde İngiltereyi Ha- rieiye müsteşarı Butler'in temsil ede- ceğini söylemişti Zagrep üniversitesinde seçim Belgrad 5 (A.A) — Belgrad üni versitesi komünistler tarafından yapi lan tahrikât neticesi vukua gelen kap gaşalıklar yüzünden muvakkaten ka» panmış olduğu halde dün Zagreb üni- versitesinde yapılan intihabat ileri sağ grupunun kati ekseriyeti haiz olduğu- nu isbat etmiştir. Maçek taraftarları komünistlerden sonra üçüncü mevkii işgal etmişlerdir.