8 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m © KEŞAM $ Kânunuevvel 1959 Dün Geceki ve Bu Sakbahki Haberler - Sovyetler - Romanya Romanya Hariciye Nazırı: ““Menafiimiz ve istiklâlimiz tehdid edilmedikçe bitaraf kalacağız,, diyor Roma 6 — Rumen hududunda Rus kuvvetleri tahşid edildiği haber alın- miştar. Londra 7 — Atinada bulunan Ro- manya Hariciye Nazırı B. Gafenko Şu beyânatta bulunmuştur: «— Bizim siyasetimiz, menaflimiz ve istiklâlimiz tehdid edilmedikçe sıkı bitaraflıktır. Soyyetlerie bizim Mmenafiimiz arasında ihtilâf yoktur» Londra 7 — Moskovada çıkan ko- münist enternasyonali gazetesi Ro- manyanın ekalliyetlere zulüm yaptı- ından, mazlüm kardeşleri kurtar- müâk lâzım geldiğinden bahisle bir makale yazmıştı, Bu gazete komünist enternasyonalinin organıdır. Sovyet hükümetile alâkası olmadığı ileri sü- rülebilir. Makale Berlinde asabiyet uyandırmıştır. Bünün bir iskandil mahiyetinde olduğu tahmin edilmek- tedir, Paris 7 — Fransız gazeteleri bolşe- vik tehlikesinden bahisle makaleler yazıyorlar, Leon Bailby, Jour gaze. tesinde yazdığı makalede diyor ki: «Avrupayı o Sovyetleştirmek tehli- kesi karşısında Romanın vaziyeti çok dikkate şayandır. İtalya, Tuna Üzerinde nöbet bekliyor. İtalya, kah- ramân Macar milletile müttehiddir, Bütün İtalyanlar ve İtalyan dostları, Müssolini'nin sükütunun alâkasızlık olmadığını biliyorlar. İtalya, medeni- yetle barbarlık arasındaki mücade- lede lâkayd kalamaz.» Victoire gazetesi diyor ki: «Alman- ya ile birleşerek Rusyaya hücümdan bahsedenler var. Bu, bir işi bitirme- den başka bir işe başlamak demektir. Sovyetler, müttefiklerimize, dostla- rımsza hücum etmedikçe serbes bıra- kılmalıdırlar, Almanyayı mağlüb et- tiğimiz zaman Rusya dahilden yıki- Yacaktır. Bir numaralı düşman Al manyağır.» Yugoslavya Almanyaya un vermiyor Paris 8 — Belgraddan bildirildiğine göre Yugoslavya, istediği flat zammı almadığı cihetle, Almanyaya vereceği unları vermiyecektir. Milletler Cemiyeti nasıl bir karar verecek? Figaro gazetesi Sovyetlerle münasebetlerin kesilmesi lüzümundan bahsediyor 'Ankara 7 (A.A.) — Haber aldığı- mıza göre, ayın 11 inde Cenevrede olan . Milletler Cemiyeti asamblesinde Türkiye namına Sıvas mebusu Necmeddin Sadak buluna- caktır. Paris 7 — Fransız gazeteleri İngil- ere ile Fransanın Milletler Cemiyeti ilantısında alacakları vaziyetle faz- meşgul oluyorlar. Temps gazetesi bu Iki hükümetin kati bir hattı hare- ket takip etmeğe karar verdiklerini ya- gıyor. Figaro gözetesi diyor ki: «Cenevrede nutuklarla, münakaşa- Şarla vakit geçirmemeli, Sovyetlerle Müansebatı kesmelidir, Ergeç esasen bu olacaktır. Cenevrede artık bu gibi bâdiselere müsamaha edilmiyeceği İlünyaya gösterilmelidir.» * ÖOeuvre gazetesi bütün devletlerin Finlândiya lehinde olduklarını ve Mil- Jetler Cemiyeti konseyinde uzun mü- zakereye lüzum Kalmıyacağını yazi- yor. Pariste bir mülâkat Paris 7 (A.A.) — Başvekl! B. Dala- dier, dün İngiliz sefiri B. Camphell ile uzun uzadıya görüşmüştür. Siyasi mahafilde. bu görüşmenin mevzuunu bilhassa Cenevrede Rusya hakkında yapılacak muamelede İngilizlerle Fran- sızların müştereken hareket etmeleri meslesinin teşkil ettiği tahmin edil mektedir, Ekuatör hükümetinin talebi Guito 7 (A.A.) — Hariciye Nazırı Tobar Donoso, Ekuatörün, Sovyetler birliğini Milletler Cemiyetinden çıka rılmasını istihdaf eden Arjantin te- zine müzaheret edeceğini bildirmiştir, Dün İngiliz Maliye Nazırile birlikte yemek yedi Londra 7 Iondrada bulunan ürkiye Hariciye Vekâleti umumi kâ- tbi B. Numan Menemencioğlu bu gün İngiliz Maliye Nazırı Sir John Bimon ile birlikte öğle yemeğini ye- miştir. Berlinde 3 kişi idam edildi Londra 7 — Bugün Berlinde vata- na hiyanet cürmile 3 kişi idam edik miştir. Bunlar nazi liderleri aleyhin- de beyannameler dağıtmakla maz. 'nundurlar. İngiltere iki günde 20 gemi müsadere etti Amsterdam 'I (A.A) — Telegraph Londradan aldığı bir ha- bere göre; İnglitere hükümeti son iki gün zarfında takriben 20 gemi müsa- dere etmiştir... Fin sefiri Moskovadan ayrıldı Moskova 7 (A.A.) Filândiya elçiliğinin 26 kişiden mürekkep me. murları Riga, Almanya ve Kopenhag tarikile Pinlândiyaya avdet etmek Üzere bu akşam Moskovadan hare ket etmişlerdir. Dikilide zelzele İzmir 7 (Telefonla) — Bugün saat 13,20 de Dikilide hafif bir zelzele ol muştur, ik vaz SİNE ağız B. Numan Menemencioğlu, Batan vapurlar 1 Yunan, 2 Norveç, 1 Hol- landa, | İngiliz vapuru battı Londra 7 (A A. 3934 tonilâtoluk Yunan Paralos vapuru, Taymis nehri mansabında dün akşam bir mayne çâr- parak batmıştır. Kumandanla iki ma- kinist ölmüştür. Geminin geri kalan 22 kişilik mürettebatı bir İngiliz ve- puru tarafından sahilde bir şehre çi- karılarak burada bastahaneye yatırı mıştır. Paralos vapuru, Anversten mal al- © mış, Pireye gitmekte idi, Oslo 7 (A.A.) — 1204 tonilâtoluk Primula Norveç vapuru, pazartesi gü- nü öğleden sonra şimal denizinde bir infilâk neticesinde batmış ve mürette- batından sekiz kişi ölmüştür. Brüksel 7 (A.A.) — Norveç bandı. ralı on bin tonluk Britta vapuru dün akşam İngiliz sahillerinde batmıştır. Bir tahlisiye filikasına dolan 25 kişi- den mürekkep tayfa Oskand limanı- na mensup bir balıkçı gemisi tara- fından kurtarılmıştır. Amesterdam Nederland kumpanyasının Taiandoen adındaki Hollanda bayrağını hüâmil vâapurü Manş denizinde bir tahtelbahir tara- fından torplilenmiştir. Londra 7 (A.A.) — Bahriye Neza- reti, Washington balıkçı gemisinin Şimal denizinde dün bir mayne çar. parak battığını haber vermekledir. Sekiz ölü vardır. t Dahili ve harici ticaretimiz Başvekil Ticaret Vekili ile konuştu. Umum müdürlere direktifler verildi Ri e e, Ankara 7 (teenie) — Bayı | Buna resmi cevab verildiği gibi gaze“ Refik Saydam bügün öğleden evvel Ticaret Vekâletine gelerek Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu ile dahi- Almanyanın Hollândaya yaptığı tebliğ büyük infial uyandırdı telerde şiddetli makaleler yazıyorlar M ve harici ticaret meseleleri hak- Amsterdam 7 (A.A.) — Hollandada kında meşgul oldu. Ankara 7 (Telefonla) — 'Ticaret Vekili B, Nazmi “Topçuoğlu bugün öğleden evvel Ticaret Vekâleti umum müdürlerini nezdinde (toplayarak kendileri ile görüştü, Bu görüşmeler dahili ve harici ticarete vereceğimiz yeni istikametler etrafında cereyan etti, Ticaret Vekili umum müdürlere mühim direktifler verdi. Inönü günü Dahiliye Vekili Kastamonu. Halkevinde yapilan toplantı- da bir nutuk irad etti Kastamonu 7 — İki gündür şehrimizde bulunmakta olan Dahiliye Vekili Faik Öz- trak, refakatlerinde Kastamonu mebusu B. Rauf Orbay, Bingöl mebusu Necmeddin Sahir olduğu halde bugün saat dokuzda Çankırıya müleveceiher kareket etmişler- dir. Kastamonu 7 — Relsitümhur MN Şef ü in, Relsicümhuür sıfatile ilk #eya- takaları olan Kastamonuya şeref eri 6 kânunuevvel günü dün burada terahüratla kutlanmıştır. Halkevinde Da- hiliye Vekilinin de bulunduğu bir toplantı yapılmıştır. Gece geç vakte kadar devam eden toj tıda, MW Şefin hayatını ve kahramanlıklarını anlatan hitabeler irad olunmuş ve milli oyunlur oynanmıştır. Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak Halkevin- de şereflerine verilen ziyafette hararetli bi Dutuk irad etmiş ve ezcümle demiştir ki: — Beni bu gece memnun eden hâdiseler- den birisi de, valiniz hakkında gösterdiği- niz takdir ve muhabbet hisleridir. Mesul bir vekil için kendini temsil eden bir arka- .daşının muvaffakıyetini Sümhuriyet hizmetkürlnr yanarak, biribirimize bağlsinatik ve biri- birimizi tamamlıyarak çalışırız. Bu bizim sarımızdır. Sözlerimi bitirirken size bir ke- re daha kendim ve arkadaşlarım namına teşekkür ederim. Size Büyük Şefin selâm- larını getirdiğim gibi dönüşümde de sizin aziz Şefe karşı olan hürmet ve bağlılıkla” rınızi arzetmekle bahtiyar olacağım.» Kastamonu memleket has- tanesi açıldı Kastamonu 7 — Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, dün Memleket hastanesini mera- simle açmıştır. Pravdanın makalesini dağıtanlar Müddeiumumilik tahkikata başladı Moskovada çıkan Pravda Eüzetesinin neşrettiği bir yazda, Alman sefarethane- «inde memur olduğu anlaşılan bir zat ta- rafından türkçeye tercüme e — da çoğaltılarak gazetelere ve yer- lere gönderilmesi etrafında bir kaç gün- dehberi İstanbul matbuatında neşriyat yapılmaktadır. Bu hususta müddelumumi- İlk de harekete geçmiştir. Müddelumumi B. Hikmet Onat dün bu mesele etrafında bir muharririmize şunları söylemiştir; — Pravda gazetesindeki makale tercü. mesinin ötede berlde tevzi edildiğini ga- zetelerde gördüm. Hadisenin mahiyeti pi. barlle gördüğümüz lüzum üzerine derhal alâkadar makamlarla temasa Beçiim ve tahkikata başladım. Müddelumumilik Jâ- sım gelen tahkikatını ikmal ettikten son- ra icab eden kanun! muamele yapılacak- 7 Garp cephesinde Rhin nehri boyunca piyade ateşi teati edildi Paris 7 (AA.) — 7 Kânunuevvel tarihli akşam tebliği: Cephede dün umumiyetle sakin geçmiştir, Her iki taraf keşif kolları faaliyette bulun- muşlardır. Rhin nehri boyunca piya- de ateşi teati edilmiştir. Paris 7 (A.A.) — İngiliz kralı ve Cümhkurrelsi bugün ordular mınta- kasındaki bir şehirde buluşmuşlar- dır, Krala, Bluncester dükü ve Cüm- hurrelsine B. Daladier refakat et- mekle idiler. Öğle yemeği belediye relsile yüksek rütbeli birçok Fransız ve İngiliz zabitlerinin iştirakile şeh- rin büyük lokantasında yenilmiştir. Cümhürreisi ve kral saat 14 de ayrıl. mışlardır. B. Daladier dahi Perise dönmüş ve saat 17,30 da buraya gel- resmi bir tebliğ rieşredilmiştir. Bun- da Hollandayı ticaret gemilerini teslih etmek ve yahud bu gemilere harp g€- mileri terfik eylemek suretile İngiliz- Fransız ablukasına mukabele etme- miş olmakla muahâze eden resmi Al- man tebliğinden bahsedilmektedir. Hollanda tebliği, Alman tebliğinin sa- dece Hollandadan bahsederken İtalya, Japonya ve Norveçe karşı ayni müs- hazelerde bulunmakta olduğuna işaret eylemektedir. Hollanda tebliği, Alman tezinin Hol- landayı Alman tahtelbahirlerine kuv- yetle mukavemet etmek mecburiyetin. de bırakacağını ilâve etmektedir. Amsterdam 7 (A.A) — «Havas Fransız - İngiliz ablukasının şiddetlen- dirilmesi münasebetile bitarafları İn- giltere aleyhiride vaziyet almağa mec- bur etmek için Almanyanın yaptığı si- yasi manevralar Hollanda efkârı umu- miyesini kızdırmaktadır. Hollandada meycut kanaate göre, Hollanda hükü- meti memleketinin bitaraflığını nasıl himaye edileceği hususunda hiç kim- seden nasihat alacak değildir. Bilhassa bitaraf ticaret vapurlanna bitaraf harp gemilerinin refakat et- mesi yolundaki telkinlere itiraz edili- yor, Niewe Reotterdamsche Courant, baş- makalesinde diyor ki: «Berlinde bizim İngilterenin elinde bir âlet olduğumuzun söylendiğini duyuyoruz, Sadece şunu tekrar edelim ki, muharipler tarafından haklarımı- Harp ne kadar sürecek ? Amerikanın Londra elçisi birşey söyleyemiyor Nevyork 7 — Amerikanın Londra büyük elçisi Kennedy, dün hava yolu ile Lizbondan buraya gelmiştir. Ge- zetecilerin suallerine cevap veren Kennedy, İngiliz hükümetinin hiç bir vakit Amerikanın da harbe girmesini beklemediğini söylemiştir. Sefir harbin müddeti hakkında hiçbir şey söylemiyeceğini, İngiltere- ye Noel bayramından sonra döneceği” ni bildirmiş ve «Ailemi görmek ve hükümeti de vaziyet hakındka kablo ile yapılamıyacak izahatta bulun- mak için memleketime geldim, de- miştir, Iki Polonya tahtelbahiri Baltıktan çıkarak İngiliz donanmasına iltihak etti Londra 7 — İki Polonya tahtelba. hiri Baltık denizinden çıkarak İngi- vam ediyor. Bu akşama kadar mınta- kada satılan tütün 9,000,000 kiloyu bulmuştur. İyi kalitelerde fiatler yük- sektir. Bazı yerlerde müstahsil fazla ıskarta çıkarıldığından şikâyet etmek- tedir. Ticaret müdürlüğü bu hususta tahkikata başlamıştır. Fon Papen bugün şehrimize geliyor Ankara 'i (Telefonla) — Alman büyük elçisi von Papen bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etti, zın ihlâline karşı nasıl ve ne zaman karşı duracağımıza karar vermek hak- kını israrla talep ediyoruz. Vinlâda hududumuzun ihlâlinden veya Slicd- recht petrol gemimizin her türlü in- sanlık kaideleri hilâfına olarak torpii- Jenmesinden sonra Almanyaya karşı nasıl mukabelebilmisil hareketlerinde bulunmadıksa Fransa ve İnglitereye karşı mukabelebilmisil hareketlerinde bulunmağa mecbur değiliz.» Diğer taraftan Algemeen Hendeisb- Iad da şöyle yazıyor: «Şimdi bize de- riliyor ki, bitaraflık haklarının ihlâli- ne karşı protesto kâfi değildir. Muha- ribi, haklara riayete mecbur etmek için faaliyete geçmek lâzım geldiği söy« leniyor. Buna bitarafların cevabı ba- sittir;: Kendimizi bu yola sürükletmi- yeceğiz. Bitaraflar tarafından yapıla- cak her mukabelebilmisil onları bita- raflıktan çıkmağa ve harbe iştirake sevkeder, Bir Alman gazetesinin tehdidi Berlin 7 (A.A.) — Hollandalı mü- cehhizlerin malların menşe şehadet- nameleri hakkında İngiliz taleblerini, kabul etmeleri Alman mafbuatı ile siyâsi mahafilinde şiddetli bir aksül- amel tevlid etmiştir. Volkiseher Beobahter gazetesi, bu hareketin Hollandanın bitarfalığım ihlâl demek olduğunu ve bu halin Al- manya İçin müsamahası kabil olm yan bir vaziyet İhdas etmiş bulundu- ğunu yazmaktadır. Üslo toplantısının hedefi nedir? Sulh olmazsa üç devletin Finlândiyaya nasıl yardım edecekleri görüşülecek Paris ö — Tallin içtimaının hedefi, Baltık Hariciye Nazırlarının üç Baltık devletinin içinde bulundukları nazik şartlar etrafında müzakerelerde bulunmaktır. Bu müzakere- lere Finlândiyanın iştirak teklifinde bulun- duğu teksip ediliyor. Oslo içtimaına gelin ce, bunun hedefi de, Rus - Finlândiya bini durdurmak imkânlarının mevcud olup Diğer taraftan diplomasi dikkatini celbeden bir nokta da, eniemas- yanal Komünist mecmuası tarafından n€ş- redilip Sovyetlerie Romanya arasında, Rus- yanın Baltık devletlerile yaptığı neviden ve Romanyayı Sovyet mahreki içine almayı mümkün kılacak bir mütekabil yardım an- laşması akdini istiyen bir makaledir. Tayyare muharebesi Sekiz Alman tayyaresi ile İngiliz tayyareleri arasında mele Londra 7 — Bügün öğleden biraz sonra, sekiz Alman tayyaresi Firth of Forth civarında sahile yaklaş mışlardır. Bunlar, on ikiyi kırk beş geçe rüddelerinde İngiliz tayyareleriie müsademeye girişmişler, fakat püs kürtülmüşlerdir. Hiç bir bomba atıl- mamıştır. Bip Alman tayyâresine isa» bet vaki olduğu zannediliyor. Ticaret birlikleri kurulacak Ankara 77 (Telefonla) — Ticaret birlikleri kurulması hakkında Tica- ret Vekâletince hazırlanmakta olan Jâyiha son şeklini aldı, Bu lâyiha ile hükümete lüzum görülecek madde- Jer ihracatı, için birlikler teşkili bu- susunda salâhiyet verilmekte ve bir- Hiklerin şekilleri tesbit olunmakta. dır. Fıstık ihracatçıları birliği Ankara 77 (Telefonla) — Gazlan- tepte fıstık ihracatçılar birliği ve sa- tş kooperatifleri kurulması hakkın- daki kararname yüksek tasdikten geçti,