8 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

8 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

PE Balak g7 YA Rusların Fin müdafaa hat- Belediye tını yardıkları doğru değil (Baştarafı 1 inci sahifede) Finlândiyalılar Petsamoyu tama, 'men tahrip etmişler ve yakmışlardır. Halk Norveçe iltica etmiştir. Bern 7 — Kareli berzahına karşı Rus tazyikı artmaktadır, Bu bölge- de takriben 100000 Rus askerinin tahşit edildiği bildiriliyor. Rüslar dağlar ve ormanlar üzerinden müm. kün olduğu kadar tank ve topçudan istifade ederek gayet ağır ilerlemek tedirler. Şimal cephesinde, Petsamo yakı- nında, Ruslar mühim müfrezeler ih- racma devam etmektedirler, Paris 7 (A.A.) — Bu sabah saat 10 da Helsinkiden Havas ajansına gelen bir telgrafta Rusların Finlândiya müdafaa hattını yardıkları haberi tekzip olunmaktadır. Bu haber kati- yen asılsızdır, Helsinki 7 (A.A) — Sovyetlerin Mannerheim istihkâm hattını yar. mış oldukları suretindeki iddiaları burada kati surette tekzip edilmek- tedir. Bu münasebetle PFinlândiya körlezinde Şimal kutbu Okyanusuna kadar uzanan askeri faaliyetin hava şartları dolayısile pek ziyade hafifle- miş olduğu beyan edilmektedir. Bir kaç gündenberi şimel ve şark minta- Kalarında mebzul miktarda kar yağ- maktadır, Şimal kutbu mıntakasın. da ise hemen hemen bütün gün ka- ranlık hüküm sürmekte ve bu, aske- Ti harekâtı işkâl etmektedir. Ladoga gölünden Şimal kutbu Ok- yanusuna giden 700-800 Kilometrelik cephe boyunca, Rus cüzütamları ek; seriya aralarındaki irtibatı kaybet- mekte ve bu 1s$ız mıntakalarda bir çok müşkülâta karşı koymak mecbu- riyetinde kalmaktadırlar. Ladoga ile Botni körfezi arasında- ki demiryolu henüz tehdide maruz" değildir. Diğer taraftan Rus keşif kolları, mütemadiyen Finlândiyalı- Jarın tuzağına düşmek tehlikesine maruz kalmakta olup, ekseriya ağır zaylata uğradıktan sonra çekilmek- tedirler. Sahilde ve Finlândiya körfezinde- ki bahri faaliyet, pratik bakımdan hiç mesabesindedir. Sovyet tebliği Mosköva 7 (A.A) — Leningrad as- keri mıntaka erkânıharbiyesinin teb- ği: 6 kânunuevvel akşamı, Lenin- grad askeri mıntakası kıtaalı ilerli- yerek aşağıdaki hatlara varmıştır: Murmansk istikametinde: Beyaz Finlerin mukavemetini kıran kıtaa- tımız Petsamonun 35 kilometre ce- nubuna İlerlemişlerdir. Ukta, Repo- la, Porosozero ve Petrozavodsk istika- metinde kıtaatımız muvaffakiyetli muharebelerden sonra (Müurmes - Jönsu debiryolu telâki noktasını işgal etmişler ve huduttan 65 kilo- metre İlerlemişlerdir. Kareli berzahının şarkında: Kıtaa- tımız topçu ateşile Finlândiyalıların «Maginot hattız adını verdikleri Vu- oksi nehirler şebekesi boyundaki mü- dafaa hattını yarmıslar ve Taipales- nioki nehrini geçmislerdir. Kıtaatı- mız şimal isükametinde İlerlemekte- dir. Berzahın garp kısmında: Keksolm demiryolu üzerinde Cviniemi İstas- yonunu, Viborg demiryolu üzerinde İno ve Mesterjavi istasyonlarile İno Jimanını ve bu imanın 9 kilometre garbinde Finlândiya körfezi sahilin- de Hannila köyünü işgal ettik. Hava müsait olmadığından, ancak münferit keşif tayyareleri uçuşları olmuştur. Finlândiya tebliği Helsinki 7 (A.A) — Finlândiya başkumandanlığının bir tebliğine göre, 5 kânunuevvelde “Sovyetlerin Kareli'de yaptıkları bir çok hücum- Jar tarderilmiştir. Muharebe harici edilen Sovyet tanklarının adedi, mu- harebenin bidayetindenberi, 80 i bul. muştur, Sovyet bombardıman tayya- lerinin Petsamo mıntakasında yap- tıkları hücumlar neticesiz kelmiştır. Bern 'I (A.A.) — Basler Natlonal Zeitungun Helsinki muhabiri, gaze- tesine şu haberi göndermiştir: Fin- lândiya cephesindeki harekâtı takip eden yabancı askeri mütehassislar Finlândiya ordusunun kumandanlı- ğının kıymeti ile bu ordunun cesü- yetini tebarüz ettirerek o metheyle- mektedir, İ Sovyet tanklarının harekâtı, tama- | mile akim kalmıştır. Bitaraf müşa- İ hitler, Finlândiyalılarn Petsamoyu geriye almak için yaptıkları hareke- ti, parlak bir muvaffakiyet olarak te- Jâkki etmektedir. Finlândiya kıtala- ri, bu hareketi yapmak için, bir gece içinde 130 kilometre yol katederek Rusları gafil avlamışlar ve göğüs göğüse bir çarpışma neticesinde mu- vaffakiyet kazanmışlardır. Petsamo mıntakasında vaziyet Oslo 7 (A.A.) — Buraya gelen ha- berlere göre, dün, Petsamo civarın- da Finlândiyalılarla Sovyet kıtaları arasında yeni çarpışmalar olmuş ve Sovyet kıtları geri püskürtülmüştür. Helsinki 'T (A.A.) — Petsamo mın- takasındaki müuharebelerde esir edil miş olan Ruslar, Sövyet yüksek ku. manda heyetinin kıtaata her ne pa- hasma olursa olsun Salmijervi nikel madenlerini zaptetmek emrini ver miş olduğunu söylemişlerdir. Sovyetlerin taarruzu tardediliyor Helsinki 7 (A.A.) — Rusların La- doga gölü şimalinde Salmi ile Sua- Jarvi arasında yaptıkları bütün ta- arruzlar, Sovyet kuvvetlerinin adet itibarile faikiyetine rağmen, akame- te uğramıştır. Petsamo mıntakasın- da Rusların limanı zaptetmiş olduk- larına dair bir şayia deveran etmek- tedir, Fakat Finlândiyallar, şehre giren bütün münakale yollarını tah- rip etmişlerdir ve düşmanın bu mev. kide ilerlemesine mani olmak içi bir müdafaa hattı ihzar etmektedir. ler. Bundan başka Rus tayyarelerinin Petsamo üzerine bombalar attıkları yalnız Finlândiyahların tayyare da- fi toplarının bu tayyarelerden ikisi- ni düşürmüş olduğu haber alınmış- tır, > Sovyetler boğucu gaz kullanıyorlar Helsinki V (A.A.) Finlândiya ajansı Sovyetlerin Ladoga gölünün şimalinde Finlândiyalılara taarruz için boğucu gaz kullandıklarını bil- dirmektedir. 11 Fin askeri gazdan ölmüştür, Finlândiya kendi vesaitile Hazirana kadar harp edecek Nevyork 7 (A.A) Finlândiya istiklâlinin 22 nci yıldönümü müna- sebetile burada yapılan mitingte bir nutuk söyliyen Pinlândiya konsolosu Kusano, Finlândiyanın bizzat kendi vasıtalarile Hazirana kadar harbe de- vam edeceğini, yalnız Finlândiya is- tiklâlinim değil bütün demokrasi mu- kadderatının mevzuu bahsolduğunu çöken tehlikeleri tebarir ettirmiştir. İsveçten Finlândiyaya 5000 gönüllü gitti Paris 7 — Ouevre gazetesinin yaz- dığına göre, dün Finlândiyaya 5000 İsveç gönüllüsü, mühimmat yüklü iki, elbise yüklü bir tren gitmiştir. Stokholm 7 — İsveçte, Finlândiya- ya gönüllü kaydı için 47 büro açıl mıştır. Stokholm 7 — Finlândiyaya yar- dım İçin burada bir içtima yapılmış ve para toplanmıştır. Paradan baska birçok kimseler, kadınlar ve erkekler mücevhelerini okıymetli yüzükle- rini yardıma hâsretmişlerdir. Bu su- retle bir milyon krondan fazla para kaydetmiş ve İsveçle Norveç üzerine | geçti, 3- Eriç türkü! (Sahane gözler şa- | AKSAM muhasebesine alınacaklar Yeniden 41 memur tayin ediliyor Bekayada kalan vergi ve resimlerin tah- sili için Umumi meclis kararile Belediye muhasebe kadrosuna yeni memur alınması kararlaştırılmış ve lise, orlamektep mezun- ları arasında iki müsabaka imtihanı yapıl- mıştı. Lise mezünları imtihanına 281, or- mektep mezunları imtihanına da 157 kişi girmişti, İmtihan evrakı bir komisyon huzurunda tadiik edilmiş ve lise mezunlarından 34, ortamektep metunlarından da 26 kişinin kazandığı anlaşılmıştır. Lise mezunları için- de 7 numaradan yukarıya kazanan 24 kişi münhal olan meuriyetlere derhal tayin edilecek, mütebaki on kişi de açılacak mün- hallere tayin edileceklerdir. Derhal tayin edileceklerin isimleri şunlardır: Basri Tulun, Halük Oray, Feridun Kurt- kaya, Galip Evrim, Hidâyet Engin, Remxi Bucak. Nevrad Aksoy, Adli Kürel Çağlar, Cemile Suna, İffet Devr İnce, Yaşar Horasan, Cemil Hasayar, Meh- med Köseoğlu, Kemal Galip, Umran Işın- dağ, Alâeddin Özçelik, Rahmi Bedestenci, Mehmed Kasaracı, Mehmed Türkmen, Fa- ih İnal, Ats! Zeki Bilginsev ve Fikret Tun- E İleride açılacak o memuriyetler sayin edileceklerin isimleri de sud! Ömer Polat, Oğuz Üreten, Yümnü Macit Okan, Aliye Tekdemir, Vahdettin Özgü Zeki Tanen, Ulvi Yurt, Ahmed Çağan, İbra- him Yulundağ, Duhaf Zaman Ortamektep mezunları içinde de derhal #aylrı edilecek olanlar şunlardır; Naci Önderser, Emir Baran. Mitat Gök- can, Muzaffer Derli, Mustafa Davaz, Karabudak, Reşid Harmandaroğlu, Alpar, Süleyman Özkur, Celâl Erk, Mua mer Erkut, Abdtirrahman Doyuntar, Ha- Ut Bozkuş, Sami Erkin, Firdevs Balibey, Nureddin Arselen, Necati Bani, İ Ortameklep mezunlarından daha 47 hu- mars alanlardan açılacak münhallere bil- âhare tayin edilecekler de şunlardır: Nadide Handan, Sait Beylân, Saliha De- mirel, Yusuf Ertul, Mitat, Adil Erdönmez, Remzi Toklu, Hikmet, Korumuş, Cahit Ak- gelikeii Türkiye Radyodifüzyon Postaları Dalga uzunluğu Türkiye Radyosu 1648 m. 182 Ke /5. 120 Kw. Ankara Radyosu T.A, P. 317 m. 4465 Ke/6 20 K.W Hergün yalniz kısa dalga 317 m. 9445 Ke/8. postamızla neşvedilmekle olan. va- bancı dillerde haberler saatleri aşağıda Gösteri a İranca saat 13,00 ve 18,45 de Arapça saat 13,15 ve 19,45 de Fransızca saat 13,45 ve 20,15 de ÜRKİYE SAATİLE CUMA 8/12/9859 1230 Program ve memleket saat ayarı, 1235 Ajans ve meteoroloji haberleri, 1250 *Türk müziği (PL) 1330 « 14 Müzik (Hafi? müzik - PL) 18 Program, 18,05 Memleket saat ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 18,25 Türk müziği (Fasi heyeti), 10,10 Konuşma, 1925 Türk müziği: Çalanlar: Hakkı Derman, Şe- rf İçli, Hasan Gür, Hamdi Tokay, | — Oku- yan: Mustafa Çağlar, 1- Hicaz peşteyi, 2- Bel, Pınar - Hicaz şarkı; (Sızlayan kalbimi | sev), 3- Şevki bey - Uşşak şarkı: (Bu deh- Tin germü serdinden), 4- Şevki bey - Uşşak | şarkı: (Bir katre İçen), 5- Hicaz şarki: (Ate- gi suzanı firkat yakdı cismi canımm), 6. Hi- caz saz semalsi, 2— Okuyan: Radife Erten, 1- Haşim bey - Bestenigâr sarkı: (Kaçma mecburundan ey ahuyi vahşi». 2- Erderonlu| Hüsnü - Bestenigör şarkı: (Cok si ii | hanı - Halk türküsü: (Haticem saçları- nı dalga dalga taramış), 5- Halk türküsü! (Ekin ekdim çölleret, 20,10 Temsti, 2110 Müzik (Radyo orkestrası - $91: Hasan Fe- rit Alnar, İs &. Rossini: 7! signor bruschino operasmdanı üvertir, 2- L. van Beethoven: Sekizinel senfoni, Pu majör, 3- K. Atterberg: Yaz gecesi dansları, 22 Memleket sant aya- rı, ajans haberleri, ziraat, eshsm — Tahvi- lt, kambiyo-nukut borsası (fiatı, 20,20 Müvik (Oeperetler » PL, 22,50 Müzik (Caz- band - PL), 3,30 Yarınki program ve TİYATROSU şi Dram kasmı Gece saat 2030 da ŞEYTAN İstiklâl cad. Komedi kısımı Gece saat 2020 da KAN KARDEŞLERİ İ harekât yapmaları mümkün olduğunu id- snüdi Türkiye - Rusya arasınd harp zuhuru muhtemelmiş (Baştarafı 1 nct sahifede) çük Asya meselelerini kökünden hal- ledecektir. O zaman, eski İngiltere - Rusya ikiliği tekrar ortaya çıkacak, ve Hindistanın tehdidi, burada, tek- rar rol oynayacaktır. Birinci Napolyon ve mareşal von | der Goliz gibi adamlar, Büyük İs- kenderin, Baber Şahın ve Nadir Şa- hın fütuhatlarını tekrar etmek arzu- sundan, ciddi surette mülhem ol- mmuşlardır, Bu fikrin tahakkuku kolay olma. dığı gibi büyük paraya ve etraflı ha- zarlıklara da ihtiyaç göstermekle be- raber modern nakil vasıtaları, bunu mümkün kılacaktır. Bu fikri tahakkuk ettirebilecek olan devlet Orta Asyadaki toprakla- rından hareketle, orada yarattığı de- miryolu şebekesinden istifade edecek Rusyadır. Türklerin siyasetlerinde yaplıkları değişiklikle nasıl bir çığı harekete getirmeleri muhtemel olduğunu, o takdirde bizzat hangi muhataralara maruz kalacaklarını ve netice iliba- rile hangi menfaatleri müdafag et- miş olacaklarını düşünürken, bu im- kânları derpiş etmek faydalı olur. İngiliz gazetelerinin mütalâaları Londra 7 (A.A) — Reuter ajansı bildiriyor: Times gazetesi, Sovyetler Birliği ile Türkiye arasında bir harp zuhuru ihtimali hakkındaki Alman tahminleri etrafında mütalân yürü- terek diyor ki: Baltıklaki Sovyet nüfuzunun müte- madi surette artması, Berlinde derin bir hoşnutsuzluk uyandırmakta ve na- | zi diplomasisi, Sovyet emellerini, baş- ka tarafa tevcih etmeğe, beceriksizce çalışmaktadır. Ve bu «başka taraf» Balkanların yerine şarktır, Türkiyeyi, Sovyetlerin Küçük Asyaya yayılmala- rını kabule mecbur edecek şekilde ok- şamak, yahut tehdid etmek Almanya için ve Sovyetler ittihadı için daha faydalı olurdu. Fakat Türkiyenin, Sovyetler ittiha- dı ile, nazi nümunesine imtisal ederek, zelilâne pazarlıklara girişmeğe hiç ni- yeti yoktur. Türkiyenin siyaseti nazi- lerin siyasetine benzemekten pek çok uzaktır, Onun siyaseti doğru, haliz, berrak ve namüuskâr bir siyasettir. Times gazetesi, makalesini şöyle bi- tiriyor: ; «Gerçi Türkiye, Sovyetler Birliği ile iyi münasebetler idamesini çok arzu eder, fakat, haklarını ve menfaatlerini ne pahasına olursa olsun, terketmeğe asla niyeti yoktur.» İsviçre gazetesinin muhabi- rine göre Rerne 7 (AA. — Havas ajansı bildiri- ir “> Voelkischer, Boobahter gazetesi, «Kafkas cephesinde asker tahşldâtı. başlıklı bir ma- kalede Rusya İle Türkiyenin askeri taarru- za geçmeleri ihtimallerini tedkik etmekte. dir. Bazler Naehriehten gazetesinin muha- birine nazaran Berlinde heyecan uyandı. Tan bu makalede, Rusların, aradaki muaz- yam mesafelere rağmen geniş mikyasta dia etmektedir. Makalenin muharriri, son seneler zarfında Türkiye lehine husule ge- len ehemmiyetli salâhları kaydettikten sonra Rus ordusunun İleri yürümek hususunda sahip olduğu muhtelif imkânları saymak- ta ve ezrümle petrolli eraziye çıkan yolla- rını gikretmektedir. İsviçre gazetesinin muhabirine göre, Al- man Harlciye Nezareti, bu makalede sade- ce imkânların tedkik edildiğini, fakat bün- ların tahakkuku ihtimalinin, hâlen gazp devletlerine müteveccih bulunan Türk gi- yasetine bağlı olduğunu söylemiştir. Rusların Kafkasyada yaptıkları hazırlığı lara gelince, Berlin siyasi mahafili, bu ha sarlıkların, sadece, bir harekete osvap vös ren basit bir aksölâmelden ibaret olduğu- nu söylemektedirler. Diğer taraftan, bu muhabir, âyni mâhüs ilin, Kafkasyada Rus kıtaatının kuvvetli tahşidat yaptığına dair Moskovadan, flha- kika malümat aldıklarını kaydediyor. Rusyanın Finlândiyaya karşı, henüz ni- bayellenmemiş bir harekete geçmiş bulun- masına rağmen, bir Rus - Türk muhasa- matının yaklaşmış olması ihtimali Berlin- de mevzuubahis edilmektedir. Bu cümle den olmak üzere, Britanya imparatorluğu. ba karşı olan Alman sevkulceyşi plânla- rında, geçen yaz, Rusyanın rol oynadığı Ve bilhassa, B. Molotof'un $1 nutkunda, Türkiye için «müessif inkişaflar; tefcül ettiği Berlinde hatırlatılmaktadır. İsviçre gazetesinin muhabiri, makalesini şöyle bitiriyor: «Binaenaleyh Rusyanın Türkiyeye Xsrgi aldığı vaziyetle Almanyanın, ihracat mal- larına İngiltere tarafından konulan ablo- kadan sonra aldığı tedbirler arasında, bele ki de bir münasebet bulunduğuna hükme « dilebilir» Fiat yükselişi Buna karşı tedbir alınması için dün İzmir ticaret müdürlüğünde bir içtima yapıldı İzmir 7 (Telefonla) — Manifatura ve tuhafiye eşyası üzerindeki fiat yük- selişi münasebetile, manifaturacılar, bugün Ticaret müdürlüğünde bir top- lantı yapmışlardır. Gümrüklerde bu- lunan manifatura ve tuhafiye eşyası- nın çıkarılmasına derhal müsaade edildiği takdirde mevsim ihtiyacımn karşılanacağı ve fiatlerin eskisinden daha ziyade ucuzlıyacağı anlaşılmış- tar. Pumuk finti 35 kuruştan 60 kuruşa fırlamıştır. Bu sebepten yerli fabrika- larımız kumaş fiatlerine yüzde 10 zam yapmışlardır. Zeytinyağı nohut ve salr gıda mad- lerinde de yükseliş vardır. Bu umumi fiat yükselişine karşı tedbir almak lü- zumu bugünkü toplantıda . görüsü müştür, Keyfiyet Vekâlete bildirie- cektir. Fransızların iki buçuk aylık mesarifi Paris 7 (A.A.) — Önümüzdeki sne bütçesinin umumi raporundan ani dığına göre 1 eylülden 15 İkinciteşni- ne kadar Fransızların mesarifi 78 bü- çuk milyar franga baliğ olmuştur am MEYLUT Ebediyete intikal eden sevgili annem'z ba- yan Nüciye Müammerin ruhuna ithaf olun- mak üzere Beyazıd camisinde şehri halin 9, new cumartesi günü öğle namazından sm“ ra mevlüdü nebi kıraat olunacağından sh- Taba ve dostlarımızın ve arzu buyuranlaın tegrifi rica olunur. Oğlu Ekrem Muammer, kızları Feruuwn- de Muammer ve Dürdane Muammer & Eminönü Halkevinden: Mektep cağı dışındaki yurddaşlara türkçe okumak Yaz- mak öğretmek için açılacağını eyvalee iân 4 (Türkçe) kursları 8 bit ua na günü akşamı sal 20 de Cağaloğ- binamız dershanesinde beşiya- larını yaptırmış olanlara ye- niden kaydolunacakların vaktinde dersha- nede bulunmaları rica olunur. ... Besiktas Halkeyinden: Lise talebesine mrhsüs olmak üzere Ka- bataş lisesi matematik muallimi Kem Gür- son tarafından derslere başlanmıştır. Zu eden lise talebesinin her gün İdi murluğura müraca, yaplırmaları lâsımdır. Gülhane müsamereleri 949-940 Gülhane tibbi müsamerelerinin ikinesiı 4/12/930 Cuma günü saat 1740 da Gülhane konferans salonunda yapılacaktır. Ar ML Finlândiyaya 20 gem Budün i PE Ktp 2 Büyük ve güzel filim birden Meşhur Polis Hafiyesi tayyare göndermiş Milâno' (A.A) — (D.N.B.) ajan- sı bildiriyor: Stampa gazetesinin Londra muhabiri İngiliz hükümeti- rin Finlândiyaya Amerika malı 20 harp tayyaresi göndermeğe karar ver- diğini bildirmektedir. TÜRKÇE SÖZLÜ 1- LOREL-H HOVARDALIKDA Seanslar: 2.30 — 5 ve 7.30da ŞA CANİL ARDİ Geceleri saat 9 da ? film birden RLI:ŞAN ER PEŞİNDE Seanslar: 3.45 ve 6.15 de Bugün matinelerde TAK SIM sineması Senenin en eğlenceli ve en neşeli ve haştan başa hareket ile dolu Üç Ahbab Çavuşlar artistleri Maks biraderlerin PASTIRMACİYAN ve ŞÜR EKÂSI R. K. O. Film Şirketi hesabına 1939 senesinde çevirdikleri yegâne Türkçe sözlü büyük film. İlâveten: EKLER JURNAL en son dünya havadisleri. BUGUN TAKSIM SiNEMASINDA