27 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

27 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bahife 10 AKŞAM 27 Kânunuevvel 1939 Fin - Rus harbi kar fırtınası yüzünden durdu (Baştarafı 1 #nci sahifede) şimal müntehesı cephesinde Petsamo mıntakasında Rusların kuvvetlerinin iaşesini kolaylaştırmak için bir deko- vil hattı inşasına çalışmakta olduklar Tını bildirmektedir. Helsinki 26 (A.A.) — Son Finlân- diya resmi tebliğinde şöyle denmek- tedir; Finlândiya kıtaları, halen Prüni cik varında Savyet erazisinde harbetmek- tedir. Bu nokta, Ladoga gölünün 110 mil uzağında Liyeska civarında ve Sovyet hududunun ötesindedir. Sovyet tebliği Moskova 26 (A.A.) — (Tas): Erkânı- harbiyenin 25 ilkkânun tarihli tebli- ği: Keşif kıtalam arasında başlıyan ateş teatisi bir çok muıntakalarda cid- di çarpışmalar şeklini almıştır. Suo- mosalni elvarında Sovyet kıtaları düş- manı ciddi bir hezlmele uğratmış ve müstahkem mevkilerini işgal etmiştir. İolomantsi mıntakasinda Sovyet kıtaları bir kaç Fin taburunu muha- sara ve mağlüp etmiştir. Finlerden bir çok ölü vardır. Bu mıntakada 35 €sir alınmıştır. Sovyet hava kuvvetle- ri keşif uçuşları yapmık lardır. Cere- yan eden hava muharebeleri da 6 düşmen tayyaresi tür. Bir Sovyet tayyaresi üssüne dön- memiştir. Sovyetlerin bombardımanı Heisinki 26 (A.A) — Helsinki mıntaka- soğuk yüzünden cephe harekâtı ağırlaş- tmıştur. Sovyetlerin dün yaptıkları hava baskın- larından munhasıran sivil halk müteessir olmuştur. Helsinkiye 50 kilometre mosafe- de bulunan 7090 nüfuslu küçük Borgö şeh- rinde 9 ölü ve 30 yaralı vardır. Stratejik hiçbir eheramiyeti olmıyan bu şehir mah- za büyük şehirlerden tahliye edilen birçok kimselere melce olduğu için bom- Bardıman edilmiştir. Dimkü hava harekât esasında 10 Rus tayyaresinin düşürüldüğü teyid edilmekte» dir. Buzün öğleden sonra Helşinkide yani bir alirm veriimiştir. Helsinki ahalisi Noeli sığınaklarda geçirdi Helsinki 26 (A.A.) — Ahali Noeli akşam yemeği yemeden sığınaklarda geçirmiştir. Helsinkiye taarruz eden tayyareler, demiryolunu takip etmiş- ler, hattın mühim bir illisak noktası olan Ruhimakiye fazla mıktarda böm- ba atmışlardır. Sovyet tayyareleri, bundan başka, demiryolunun daha başka merkezleri- ni, ezcümle, Helsinkinin 75 mil şar- Beyoğlu Vakıflar Direktörlüğü Kirâlık Semti Mahallesi Gslatz İma iye Kasımpaşa açsan Beyoğlu Firuz ağa Kasımpaşa Camiikebir Yukarıda yazılı emlâkin 2145/940 günü sonuna kadar kiraya verilmesi açık arttırma- ya konulmuştur. İsteklilerin 2â/12/039 günü sat on dörtte müracaatları. Fen fakültesi dekanlığından : Şimi Fizik enetitizünde bir asistanlık münhaldir. Emu mürucaat etmeleri Hân olunur, Nafia Vekâletinden : Ekilltmeye konulan iş; 1 — Beyhan suğ sahil sulama ve deşarj) şebekesile sınal imalâtı ve işletme binaları inşaatı keşif bedeli «2 400 000» liradır. 3 — Eksilime 26/1/9840 tarihine rastlıyan cuma günü saat 15 de Nafla Vekileti Su İşleri Relsliği Su Eksiltme Komisyonu odasında kapalı #arf usullle yapılacaktır. 3 — İstekliler, eksiltme şartnamesi, mukavele projesi, bayındırlık işleri genel şart- pamasi, fenni şartname ve projeleri 50 lira mukabilinde Su İşleri Relsliğinden ala- bilirler. 4 — Risiltmeye girebilmek için isteklilerin 85 750 liralık muvakkat teminat vermesi en az sekiz gün evvel ellerinde bulunan vosikalarla birlikte bir dilekçe ile Nane Vekâletine müracaat ederek bu işe mahsus olmak üzere vesika almaları ve bu vesikayı İbraz etmeleri lâzımdır. Bu müddet İçinde vesika tale- binde bulunmuyanlar eksilmeye iştirik edemezler. teklif mektuplarını ikinci maddede yazılı saaiten bir saab evvaline kadar su işleri relsliğine makbuz mukabilinde vermeleri lâzundır. ve eksilimenin yapılacağı günden $ — İsteklilerin Postada olan gecikmeler kabul edilmez, Muhammen bedel Cinsi Mikdarı o Lira Kış Bizara makine kolası 2000) ka. sif 3850 — Fütre bezi 600 adet 4146 — kında kâin Kuolovayı, Langelma gö- lü kıyısında kâin Tampereyi, Vipuri- nin cenubi garbisinde sahilde kâin Turku şehrini bombalamışlardır. Vi- purinin 30 mil şimalinde üç Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. Papa para gönderdi Vatikan 26 (A.A.) — Papa, Hel- sinkideki mümessili vasılasile Fin- lândiya katoliklerine yardım için para göndermiştir. isveç, Norveç tehlikedemi (Baştarafı 1 inci sahifede) yeti azasının Finlândiyaya (yar- dım etmelerine mani olmak için Skandinav devletleri üzerinde tazyik yapmasının Almanyağan istenmesine karar verildi. Bugün İsveç tahlikede. dir. Şimali Finlândiyadan sonra İs: veçin şimalindeki demir madenlerine göz dikilmiştir. Evvelce Hitler Staline muhtaçken şimdi vaziyetin değiştiği şundan an- laşılmaktadır:. Alman Hariciye Nazı- rnm 15 ikincikânuna doğru Mosko- vaya gelmesi teklif edilmiştir. Alman- ya bu daveti kabul etmemiş ve Molo- tofun Berline gelmesini teklif etmiş- tir> Stokholm 26 (A.A.) — Orta İsveç bölgelerinin bazı ihtiyatları silâh al- tına çağrılmıştır. Askeri mahfiller, bu davetin aske- İnhisarlar U. Müdürlüğünden : rin kış şartlarına göre talim ve terbi. yesini temine matuf olduğunu tasrih etmektedirler, Oslo 26 (A.A.) — Siyasi mahfiller Norveçin Finlândiya lehinde faal bir müdahalede bulunmasını derpiş et- mekte olmamakla beraber, vellaht prenses Marihanın riyasetindeki ka- dın birliklerle, Norveçte erkekler &i- lâh altına çağrıldığı takdirde kadının yardımını temin için bir komite teş- kil etmişlerdir, Eminönü Halkevinden: İstanbul Vilâyeti Köycülük Bürosu şefi ve Evimiz âzalarından. Salâhaddin Kande- mir, 28/12/5399 Perşembe günü saat 1730 da Cağaloğlundak! salonumuzda (Köycülük davasının ehemmiyeti) mevzulu bir kon- ferans verecektir. Davetiye yoktur. Herke- İLMİNİN e ker oldi ilm. Beyoğlu Yerli Askerlik Şubesinden: Şubemiz yerlisinden olup henüz askerli- Kini yapmamış 335 doğumlu ve bunlarla muameleye tabi bülün kısa hizmetli gayri müslim erler (kısa hizmetli tabip ve vete- rinerler hariç), ehliyetaame dereceleri ne olursa olsun derhal sevkedilecektir. Bu maksatla bunların hüviyet cüzdan- ları, askeri ehliyetnameleri ve diplomala- rile birlikte 29 1 inci Kânun 939 Cuma sa- bahı şubeye gelmeleri ilân olunur. İlânları Pay emlâk Sokağı No. Cinsi Mumhane kapısı 5 Dükkân VP, » » 1 Er VP, Çöplük üstü 2 Ev VP, , 4 Ev vP. Biraserviler 112 Ev VP, Kayık iskelesi 42/43 Dükkân VP, (10432) talip olanların fakülte dekanlı- d0r20) «10091» # 78 ta, Eksiltmenin Lira Şekli Saati m” Açık eksiltme 4 30 9 , , 6 I — Şartnameleri ve Fitre bazi nümunesi mucibince yukarıda mikdarı yazılı iki ka- Jem eşya açık eksiltme usulile satın alınacaktır. TI — Muhammen bedelleri, muvukkat teminatları, eksiltme saatleri hizalarında yazılıdır. alım komişyonunda yı 1/9040 e günü Kabataşta levazım ve mübaynat şubesindeki lacak! IV — Bartnameler her a sözü geçen şubeden parasız alınabileceği gibi filtre besi Dümunesi de görülebilir, V — İsteklilerin ekslitme için tayin edilen gün ve saailerde komisyona gelmeleri, rils birlikte mezkür 78 züyenme paralar Kızılırmak faciası (Baştarafı 1 1 inci sahifede) Kazanın bu esnada ve geceleyin vukua geldiği anlaşılmaktadır. Süvarinin, fırtınayı geçirmek Üüze- re Sinop limanına sığınmak isterken kayalara bindirdiği, kuvvetle tahmin edilmektedir. Bu tahmini kuvvetlen- diren şey, demirlerin funda edilme- miş bir halde bulunmasıdır. Bu, geminin seyir halinde iken kayalara bindirdiğine delil olarak göslerilmektedir. Gemi fırtınadan batmak tehlikesi geçirmiş olsaydı, kaptan, karaya düşmemek için de- mir attıracak, ve keyfiyeti de telsiz- ie biidirecekti. Bu vaziyette geminin demir tarayarak kayalara bindirmesi icap etmektedir. Diğer taraftan, Kı- zılırmakta telsiz bulunduğu, fakat telsiz memuru bulunmadığı söylen- mektedir, Boğulanlar Vapurun baştarafı, kayaların üs. tünde İdi. Facia esnasında, baş taraf ta bulunan 4 gemicinin cesetleri sa- hilde bulunmuştur. Bunların, dalgalar ile pençeleşe pençeleşe yardımsızlıktan ve soğuk- tan öldükleri zannedilmektedir.. Ö- Jenlerin isimlerini bildiriyoruz: 1 — Süvari Hasan Şakir, 2 - ikinci kaptan Yusuf, 3 - Birinci çarkçı İb- rahim Yeşilkaya, 4 - İkinci çarkçı Şevket, 5 - Güverte lostromosu Meh- med Memiş, 6 - Gemici Hakkı Me- miş, 7 - Büyük Mitât, 8 - Hurşid Ö. mer, 9 - Hasarı İsmgil, 10 - Ali Mus- tafa, 1i - Makine lestromosu Refik Kaya, 12 - Yağcı Ali'Rifat, 13 - Ateşçi Ismail Salih, 14 - Hasan Muharrem, 15 - Ali İsmail, 16 - Numan İsmail, 17 - Lütfi Mehmed, 18 - Kömürcü Mehmed Ali, 19 - Hasan Ali, 20 - Nec- meddin Abdullah. Geminin süvarisi Hasan Şakir, eski ve tecrübeli Kaptanlardandır. Balatta, Pastırmacı yokuşunda, ikin- ci kaptan Ahmed Yusuf, Kandillide Yeni mahallede, baş makinist İbra- him Yeşilkaya, Samatyada Etyemez. de Sultan çeşmesinde, tayfadan İs- mail ile Muharrem ise Çeşmemeydam. nında oturmakta idiler. Diğer boğulanların adresleri tesbit edilememiştir. Vazife başında boğu- lanların bakmakta oldukları kimsele- re yardım edilecektir. 200 bin lira zarar Kızılırmak vapuru, Denizyolları acentası tarafından Türk şilepçilik şirketine satılmıştı. 4500 tonilâto hacminde olan vapur, bir defasında 40 bin, bir defasında 60 bin olmak üzere 100 bin liralık tamire tutul. muştur. Sigorfasızdı. Şirketin en büyük o şileplerinden biri olduğu için, inhisarlar namına Karadenize tuz sevkine tahsis edilmişti. Kızılır. mağın, hamulesi ile birlikte kıymeti 200 bin Türk lirası olarak hesap edil. mektedir. Dört gemicinin cenazesi kaldırıldı Sinop 26 (A.A.) — Kızılırmak va. puru mürettebatından dört gemici. nin cenazeleri başta vali olduğu hal. de Sinop halkının omuzlarında ebedi istirahaigâhlarına götürülmüştür, Parti, belediye, halkevi ve denizciler tarafından kabirlerine çelenkler kon- muş ve dini merasimden sonra heye- canlı nutuklar söylenerek aziz deniz- cilerin hatıraları taziz olunmuştur. Ankara Borsası 26 Birincikânun Salı ESHAM ve TAHVİLÂT Erganl PARA ve ÇEKLER Ea yukarı 1075 Kapanış 5.2375 COVUUUTATA Aç alalişi Sahibi: Necmeddin Umum neşriyat müdürü: Şevket Rado Akşam Matbaası İlk sayısmdan itibaren gittikçe artan bir rağbet, takdir ve sev- giye mazhar olan YENİ MEC. MUA, bugün sevgili okuyucuları- na tabı nefaseti, yazı olgunluk ve tenevvüü bakımından şaheser bir YILBAŞI sayın sunuyor. YENİ MEC. MUAnın YILBAŞI sayısı, her ba- kımdan erişilmez bir üstünlükte- dir. Dört renkli bir kapak, en seçme resimler, şimdiye kadar yapılmamış enteresan röporlaj- lar, makale, tedkik ve seçme yazılar. Yeni Mecmuanın yılbaşı sayısı Size şunu isbat edecektir: Yeni Mecmua, Türkiyede her aile ve her meüneyver için ihtiyaç haline gelecek kadar olgunlaşmış yegâne haftalık mecmuadır. YILPAŞI sayısı, gene şunu isbat edecektir, ki her mektepli genç kız ve erkek, her münevver meslek adamı, YENİ MECMUA sahifelerinde okuma ihtiyacında olduğu mevsu- ların en güzellerini bulacaktır BUGÜN ÇIKAN YILBAŞI SAYISINDA: Yeni yıla girerken Yeni Mecmuanın okuyucularına sürprizleri ve müjdesi: REFİK HALİD YENİ MECMUADA 1 — Meclis Reisimiz Abdülha- Uk Renda meslek hayatı. nı Yeni Mecmnaya anla- tayor - Aslan Tufan, 2 — Hazım, artistliğin içyüzü- | nü anlatıyor - Hikmet Feridun. | | alarım, artistliğin içyüzünü anlatıyor» röportajından bir resim Hâlenin hayatına ait 6s- rarı - Fikret Âdil 8 — Beyrutta mavi geceler, Avrupa harbinin ilk rö- i portajı - Kandemir. ! 9 —Slümi İzsetin nefis bir 3 — Medrese köşelerinde oku- gençlik » Cemal Kafimın aşk ve ihtiras romanı, 28 sahifelik yayet zengin bir münde- , MECMUA'nın recatla çıktı, Kâğıd buhranı yüzün- den daimi tabı adedinden yalnız 5000 Yılbaşı sayısı e m ad alınan sipariş, bu adedin çok fevkinde olduğundan, okuyucularımızın koleksiyonları eksik kalmamak üzere YILBAŞI sayılarını bügünden t6 min etmelerini tavsiye ederiz. (YENİ MECMUA'nın Yılbaşı sayısını mu'lâka okuyunuz: 28 sahife 10 Er. : .. . . Avukat veya sitajiyer isteniyor Avukat için bidayeten mahiye 80 - 100-ile beraber iştirâk edebileceği davalardan ayrıca İştirâk hissesi almak ve Sitajiyerler için arada kararlaş- tırılmak üzere mühim bir vilâyet merkezinde tanınmış bir avukat yanın- da çalışmak istiyen genç ve müsaid bir uvukat veya sitajiyere ihtiyaç ok linde 10 numaraya müstacelen müracaatları, Muhammen aylığı Semti ve mahallesi Cadde veya sokağı No.s Cinsi Lira K Eyüp, Nazperver Mescit, 2 Ev 2m »iolla Gürani Halıcılar 1-80 Ferkani Hekim başı Ömer Eç. Mektep mahallesi ım Edirnekapı, Hacı Muhittin Viran odalaf Hacı Muhittin camii ar- sasınin arka kısmı 10.0 Alurkapı İshak paşa Saraçhane 1 Arsa ı 9 Uzunçarşı, Saman viranı — Ağızlıkçı Saman yiranı evvel camii 19 0) evvel Yukarıda yazılı mahaller #41 senesi mayıs sonuna kadar kiraya verilmek üzere âğık | arttırmaya çıkarılmıştır. İstekliler 2/K. sani 1940 salı günü saat 13 e kadar Çember- litaşta İstanbul Vakıflar Başmüdürlükünde Vakıf akarlar kalemine gelmeleri, (10630) Memurluk için müsabaka imtihanla Devlet meteoroloji işleri umum müdürlüğünden: 1 — Devlet Metsoroloji İşimi Umum Müdürlüğü Vilâyetler tegkilâ' lunan vazilelere imtihanla memur alınacağından #aliplerin kadar Meteoroloji İşleri Umı Vilâyel merkezlerindeki Met: da münhal bu- İlkincikânun/940 tarihine Müdürlüğüne veya bulundukları mahalle beğ olduğu Noji istasyonlarına müracaat etmeleri lâzımdır. başlayacak ve ders gruplarına göre yapılacaktır. Bu hu- şifahi veya yam ile müracaatta bulunabilirler, 3 — İmtihara gireb diğ tihanı vermiş olmak ve memurlu kanununun dördüncü maddesinde yazılı vasıfları hata bulunmak şarttır, 4 — Müsabalcı imtihan aşağıdı 1 Türkçe, 2 Yabancı dil, 3 4 Tıbbi Coğrafya, Türkiye Coğrafyası, 5 Riyasiye «Cebir, Müsellesat, Kozmoğrafy 30loji, Nebatat, 205034 410538» 10 Muhasebeci alınacak Orman umum müdürlüğünden: Orman umum müdürlüğüne bağlı devlef ormanları işletme revirlerinde çalıştırıl- mak üzere imtihanla on muhasebeci alınacaktır. 1 — Muhasebecilere 3855 sayılı kanun hükümleri dairesinde ayda 170 Hraya kadar ücret verilecek ve bu kanun mucibince terfi ettirtisceklerdir. 2 - Taliplerin yüksek Iktisat ve Licarot mektebi mezunu olmaları şarttır. 3 — Memurin kanunun 4 üncü maddesindeki şeralti haiz olanları lâzımdır. 4 — İmtihan 10/1/940 çarşamba günü saat 10 da orman umum müdürlüğünde ve İstanbulda orman çevirge müdürlüğünde yapılacaktır. $ — Taliplerden Ankurada imtihana gireceklerin 9/1/940 akşamına Kadar Orman umum müdürlüğüne ve İstanbulda iratihana gireceklerin aynı gün azşamına kadaç İş- tanbul orman çerirge müdürlüğüne aşağıda gösterilen vesiklarile müraacatları, A» Nüfus cüzdanı sureti, hüsnübâl İlmuhaberi, be Diploma veya #ureti &» Ankerlik vesikası veya sureti, d» Varsa bonservis veya suretleri. «10889. «8558» Tesviyeci, Tornacı, Frezeci ve Demirci alınacaktır Askeri Fabrikalar Umum Müdürlüğünden: Fabrikalarımızda çalıştırılmak Üzere iyi tesriyeci, tornacı, frereel ve alınacaktır. İsteklilerin imtihanları yapılmak üzere Gurup müdürlüğü ela İzmir ve Zeytinburnu silhh fabrikalarımız müdürlüklerinden birine De 410429) yazılı derslerden yapılacaktır: