27 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

27 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bahife 10 AKŞAM 21 Kânunusani 1940 mal Ecnebi devletlerden yardım devam ediyor Bulgaristan 500 felâketzede çocuk için elbise ve oyuncak, Milletler Cemiyeti sıhhiye komisyonu da serom gönderdi Amasya ve Ezinede yeni zelzeleler Ankara 26 (A.A) — Rangondan Ahmed Essen Ganda ve Delhide Mü- Fünun müdürü Zakir Cüm- i İnönüye gönderdikleri telgraf- larla hareketinrz felâketi dolayısile ta- ziyede bulundukları gibi bunlardan Ah- med Ganda felâketzedeler için 10 İngi- liz lirası, Zakir de 25 rubi teberrü ey- lemişlerdir. Ankara 26 (AA.) — Hindistanda İhanside Bezmi Abad mektebi ile Lâz- kiyede matbuat cemiyeti reisi Moham- med Haddad Cümhurreisi İnönüye gön- derdikleri telgraflarla hareketiarz felâ- keti dolayısile taziyede bulunmuşlardır. İngiliz yardım komitesinin faaliyeti Ankara 26 (AA) — Londradan verilen haberlerde İngilterede Lord Lloydun riyasetinde teşekkül eden yar- dım komitesine on binlerce mektubun geldiği ve bunların işinde bir çilinden 1000 İngiliz lirasına kadar | tebertüler çıkuğı ve 27 bin kişiye giyecek eşya toplandığı bildirilmektedir. Bundan başka Komite iki ton da ecza göndermiştir. Yugoslavya, Midilli, Üsküp ve Japonyadan yardımlar Ankara 26 — Hareketiarz felâketze. delerine yardim olarak Yuğoslavya meclisi mebusan azalarından Malik Pehiivanoviç 10.000 ve Mehmed Müş- fik Burolu tarafından da 30,000 dinar teberrü edildiği bildirilmektedir. Bunlardan başka Belçika yardım ko- mitesi tarafından 100,000 frank gön derilmiş, Midilide | bayırsever bir zat 40,008 drahmi, Üsküp müslümanları 23.460 dinar, yine Üzküpte eski Dahi- liye Nazırlarından Ali Danişin refikası Muhibe 50, Üsküp musevi vatandaşlar rından Şabat Heskiye 25 ve doktor on de 10 Mira tebermü etmiş lerdir. Japon Kızılhaç cemiyeti Tokyodaki Türk - Japon dostluk cemiyetine 3000, Kızılay kurumuna da 7000 Yen teberrü etmiştir. | Tebriz halkının teberrüü Ankara 28 (A.A.) — Tahran elçiliğinden verilen malümata göre, hareketiar; felâ- ketzexleleri için Tebriz balkı tarafından 40 ton un, 3 ton pirinç, S3 ton üsüm, ka- vurma halinde 400 koyun, 300 top palto- luk kumaş, 100 battaniye, 1000 çift çorap teberrü edilmiştir. Diğer tarıftan İran hükümeti gönderilecek eşyaların gümrük masraflarile diğer bilumum tekliften ve kayıtlardan muaf tutulmalarına karar vermiştir. Çocuklara elbise Ankara 28 (A.A) — Haber aldığımıza göre, Bulgaristan çocuklara yardim cemi- yeti tarafından felâketaede çocuklar içi 509 elbise ile oyuncak vesaire eşya gön- deriimiştir. Ankara 28 (AA) — Milletler Cemiyeti sıhkiye komisyonu tarafından Kızılay ku- rumuna 38,000 doz antistreployigaue ve 500 antigangrenö serom göndermiştir. Beyrut ve Garbi Trakyada Ankara 20 (A4) — Buraya gelen ha- berlerde hareketlarz felâketzedelerine yar- dım işin garbi Trakyada Türk ve Yunanlılar tarafından bir komite teşkli edildiği bi- dirilmekledir, Ağrı güzel maksatla Berut- ta da bir yardım komitesi teşkil edilmiş bulunmaktadır. Yeni zelzeleler Ankara 25 — Evvelki gün 15/18 de Ber- gamada, 12,440 da Ödemişte, dün sabah bi- re ön kala Amasya ile Ezine nahiyesinde, evvelki gece 23,18 da $. Karahisarda zel- zeleler olmuştur. Hasar yoktur, Amasya 25 — Buraya yeniden 50 çadır gönderilmiştir. $. Karahisar 28 — 200 takım elbise fe- Jâketzedelere dağıtılmıştır. Bu harta için- de 130 çadır gelmiştir. Umumi yekün Ankara 25 — Hareketlara felüketzedeleri için, çarşamba günü, Kızılay umumi mer- kezi vesmexine yatırılan teberrüat Jistesi neşredilmiştir, Buna nazaran O günün te- berrlat yekünu 293,956 lira 17 kuruştur. Buna 21 numaralı İlste yekünu 2.487.108 Hira 1i kuruş da ilâve olunursü umumi ye- künun 2/721,058 lira 28 kuruş olduğu an- Taşılır. Petrol meselesi (Baş tarajı 1 inci sahifede) hususunda demiryolunu kontrole memur unsurların sevkedilmiş olmasıdır. Al mmanlar, Cernauti » Lvov . demiryolunu kontrol etmek hakkını elde etmişlerdir. Burdan maksad Romanyadan Alman- yaya gönderilen petrolün kısmen Rus- lar tarafından kendi orduları lehine aşı- rılmasına mani olmaktır. . Sovyet petrol endüstrisinin faaliyeti Möskora 26 (A.A.) — Sovyet pet sol endüstrisi faaliyetine eylül sonunda işgal edilen Polonya topraklarında baş lamıştır. Fransız gazetelerinin mütaleaları Faris 26 — Fransız gözeteleri petrol meselesile uzun uzadıya meşgul oluyor. lar, Gazetelerin mütalâalarinın hulâsası şadur: Romanyada bir petrol komiser- liği ibdem söylendiği gibi dahili t sele ise bunun ehemmiyeti yoktur. Fa- kat bü, Almanyaya fazla petrol temini içinse İngiltere ve Fransa kikayd kala- mazlar Populaire gazetesi diyor ki: «Romanya petrellerine konmuş olan serinaye 200 milyar leydir. Bunun yüzde yetmiş beşi ecwebi sermayesidir. En başta xe ve Fransa, sonra Amerika ve Belçika gelir. Romanyanıa senelik pet- rol istihsalâtı 6,600,000 tondur. Bunun dört milyonu ihraç edilir. Geçen sene yapılan anlaşma mucibince Almanyaya senede 1,300,000 ton verilecektir. Bu miktar artırılamaz. İngiliz ve Fransız sermayesi Almanya hesabına çalışamaz.» İntransigeant gazetesi diyor ki: sHe- müz harbin hazırlığındayız. Modern bir harp o kadar vesaite ihtiyaç gösterir ki bunları hazırlamak bir meseledir. OAl- manya' evvelce mühim sok yapmişlı, Fakat bunun çabuk biteceğini biliyor. İlk harp yalnız insan değil, pek çok malzeme de yiyecek, Almanya bunun için harbe başlıyamıyor.» Paris Soir da diyor ki: «Almanya se- ri bir harp yapamadı. Harp kim bilir ne kadar sürecek. Onun için bazırlıklı bulunmağa lüzum görüyor. Ve bit: lara bakıyor. İsveçten demir, Romanya- dan petrol almak için tazyiklerde bulu- nuyor.? ? Petrolün ehemmiyeti Paris 26 — Petit Parisien gazetesi- Bin askeri muharriri Charles Maurice petrol meselesi hakkında yazdığı bir makalede diyor ki: «Modern harbin en mühim unsuru petroldür, Karada, havada ve denizde harbi idame etmek için büyük mahru- kat stoklarına ve bu stoklan mütemadi- yen yenileştirmeğe ihtiyaç vardır. Müttefikler, bu bakımdan bazırlıklı dırlar. Ne petrolden ve ne de mazıltan sıkıntı çekmiyeceklerdir. Almanyanın vaziyeti böyle değildir. Bütün muha- ripler arasında petrol bakımından en gayri müsait vaziyette bulunan Alman- yadır. Almanlara göre, harbin icapları- na göre, mahrukat ihtiyacını kırk mil. yon ton tahmin etmek lâzımdır. Almanya, bunu nasıl temin edebile- cek? Almanyada pek ziyade ilerlemiş olan suni petrol istihsalâtı, ithalâttaki noksanı telâfi edemez. Almanyanın A» Yusturya ile Çekoslovakyaya el atması ihsalâtı, senede 400,000 ton petrol ithaline mecbur olan Çekyanın ihtıya- * cından ancak yüzde beşini telâfi ede- bilir, Avusturyada ise vaziyet biraz da. ba iyi idi, Avusturyanın senelik petrol , 500,000 ton petrol istihsalâtı da ancak 100,000 tondu. Harbin başla- ması, Almanyada petrol sarfiyatınm müthiş bir surette artmasını İntaç etmiş- tir, Almanyanın Galiçya ve Romanya petrollerine ihtiyacı vardır, Haşmetli Petrol hazretleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) vaziyet karşısında bir karar alınma” dan evvel Rumanya hükümetinin bu yeni tedbirinden çıkacak neticeleri bilfiil görmek istiyorlar, Her halde Haşmetli Petrol hazretle. rinin işe karışması, Balkanlar şima- lindeki vaziyeti, daha şimdiden de. Eiştirmiştir. Harbin neticesinde de bu haşmet meabın dahli büyük olacaktır. Dü- şünmeli ki Haşmetli Petrol, Alman ordusunun en kudretli hâkimi, İngil. tere İle Fransanin en mebzul kölesi. dir. Necmeddin Sadak ? Ma — Fransız mühimmat Nezırının beyanatı «Askerlerimize zaferi ka- zandırmak bizim için bir vazifedir» Paris 26 (A.A.) — Daimi silâhlan- ma İstişare komitesi bugün mühimmat Nazırı, D'aütry'nin riyesti altında ilk top- lantısını yapmıştır. Nazır söylediği kısa bir hitabede bil- hassa kuvvet ve madde hususunda bü- tün sahalarda azami tasarruf tahakkuk ettirilecek surette hareket edilmesi lü- zumunda ısrar etmiştir. Gerek © mesleklerin ve fabrikaların umumi teşkilâna, gerek istihszlâtn tedricen artırılması ve maliyet | fistinin indirilmesi hususunda bütün meseleler nazır tarafından komiteye arzedilecek- tir. D'autry demiştir ki: #Hiçbir şahsi tercihimiz nazarı itibare alınmaksızın galışacağız. Aklımızın yettiği derecede ve hatta kuvvetlerimizin üstünde de ça- lişarak mskerlerimize | zaferi kaaznmak ve tekrar elde edilecek sulhta kuvvetli kalmak vasıtalarını temin edeceğiz. Bu bizim için bir vazifedir. Abloka tedbirleri Paris 26 (A.A.) — İngiltere ve Fran- sanın almış oldukları abloka tedbirleri gün geçtikçe daha müessir olmakta ve Almanya bu ablokays karı bitaraf memleketleri tahrike uğraşmaktadır. Londradaki Amerikan O gazetecileri dün İngiliz abloka nezaretine davet edi- lerek Amerikadan gelen o vapurlardaki posta paketlerinde yakalanan birçok ve- saikin fotoğraflar gösterilmiştir. Bu yolla mühim bir döviz kaçakçılığı ya- pılmakta olduğu bu vesikalardan anla- şılıyor. İsveçte gizli bir telsiz bulundu | Telsizi saklıyan Alman. tevkif edildi Londra 26 — İsveçin demir ihraç ie! manı olan Narvik şehrinde bir Alma- nin evinde gizli bir telsiz İstasyonu bulunmuştur. Alman, demir yüklü olarak İngiltereye hareket eden vâ- purlar hakkında malümat vermekle itham edilerek tevkir edilmiştir. Ge. çende bu suretle hareket eden iki Nor- veç vapuru Alman tahtölbahirleri tas | rafından batırılmıştır. İngilteredeki deniz inşaatı genişletiliyor Londra 26 (A.A.) — Amirallık ma- kamının harp ve ticaret gemileri inşma- tını deruhte etmeğe karar verdiği öğre- nilmektedir. Bu karar, deniz inşaatının tevsii için tanzim edilen programın sü- ratle tatbiki bakımından pek mücasir olacaktır. Amerikadan muharip mem- leketlere ancak hava yolile mektup gönderilebilecek Vajington 26 (A.A.) — Posta Ne. zareti, muharip memleketlere ancak ha- va postasile mektup gönderilebileceğini bildirmektedi Fılm pelikülü, para vesaire hava yo- ile gönderilemiyecektir. İtalyada faşist partisi bütçe- sini Maliye Nezareti idare edecek Roma 26 (A.A.) — Maliye Nazırı tarafından âyan meclisinde beyan | edildiğine göre faşist partisinin büt- /f çesi bundan sonra Maliye nezareti ta- rafından idare edilecektir. Berline bir Litvanya ticaret | heyeti gidiyor Kaunas 26 (A.A) — Bir Litvanya ticaret heyeti, Almanya İle mübade- leyi artırmak için müzakerelerde bu- lunmak Üzere 28 kânunusanide Ber. line hareket edecektir. İstanbul ticaret müdürlüğü Ankaradan şehrimize gelen malümata göre Ticaret Vekâleti teşkilâtlandırma mü- dürü iken inhilâi eden vekâlet dış ticaret dairesi relsliğine tayin edilen B. Servet Berkin, muvakkaten teşkilâtlandırma umu- Tuna da bakacaktır. Teşkilâtlandırma mü- dürlüğüne tayin edilen ml ticaret müdürü B, Avni Sakman da, bir müddet daha, gebrimizdeki vazifesini vekâleten görmekte devam edecektir. B. Arninin ta- yin emri tasdik edilmiştir. Haber aldığımı- za göre, İstanbul mıntaka ticaret müdür- Iüğüne, B. Avninin selefi yani eski İstan- bul ticareş müdürü B. Comal Ziya tayin edilmiştir. B. Cemal Ziyanın yeni vazife. sine ne saman başlıyacağı henüz malüm değildir. Diğer taraftan, haber aldığımıza göre, teşkil edilen ithalât limitet şirketlerinin 10 dan fazla olmasına şimdilik lüzum gö- rülmemektedir. Türkler Balkan futbolün- de birinci safda gelir Macar antrenörü, dün akşam “Türk sporunda gördüklerim,, mevzulu bir konferans verdi Şehrimizde bulunan Hungarya takı muının antrenörü Fledman dün akşam Galatasaray klübünde büyük bir sporcu kalabalığı önünde (Türk sporunda gör- düklerim) mevzulu bir konferans ver. miştir, 19 senelik antrenörlük hayatının 10 senesini İtalya, 2 senesini Yugoslavya, 2 senesini Almanya, 2 senesini Yunanis- tan ve üç senesini Macaristanda geçis ren bu kıymetli hoca, futbolümüzün kri- tiğini şöyle yapmıştır: Ben Türkiyede bu derece yüksek bir futbol göreceğimi tahmin etmiyor- dum, Cidden teknik elemanler görerek hayrette kaldım. Yeğâne eksiğiniz top- lu bir şekilde oynamamaktır, Sizde da» ba fazla ferdi teknik iyi, takım oyunu- nuz ise hiç yoktur, Futbolde üç oyun tarzı vardır: 1 — İngiliz hücum tarzı, 2 — İtalyan tarzı, 3 — Merkezi Avrupa hücum ve mü- dafaa tarzı. En muvafık tarz sizler için Avrupa yani Avusturya, Ma: ve Çek sistem- leridir. Oyuncularınız üzerindeki o görü- şüme göre kalecileriniz iyidir, Müdafi- İeriniz geri kalıyorlar, İki açığı marka edemiyorlar ki bu bi bir hatadır. Merkez muavinin vazilesi merkez mu- hacimi marke etinektir; bu da yok. Hü- cum hattındaki oyuncularınız hep ayni izada oynuyorlar. Halbuki içler geri kalmalıdırlar. Futbolün alfabesi topu iyi tutmak, iyi görmek ve iyi pas ver- mektir, AKŞAM FAİK SABR Kuruş —— Nereden geliyoruz? «0 Çocuklara 'coğrafya kırast- leri 50 Don Kişot 25 Arzın merkezine seyahat 25 Küçük İlânlar Kıvırcık paşa Deli Yalı çapkını Bu perdenin arkasında Edebi hatıralar Fazıl Ahmed Sinema yıldızları İttihad ve Terakki tarihinde esrar perdesi İtalyadan Amerikaya nasıl uçtular? Kadın asker olursa 'Tarih öğreniyorum matbaası kitap servisine» getirir veya gönderirseniz bu listedeki fiatler oüzerinden size yüzde 20 | | NEŞRİYATI| AKŞAM okuyucuları bu güzel ve faydalı kitapları $ YÜZDE 20 iskonto ile alabilirler DURAN'ın eserleri En tanınmış muharrirlerin güzel romanları En meraklı macera romanı Meşhur ARSEN LUPEN serisi Seri tamamlanmışlır. Resimli 6 büyük cild. Her cildin fisti: 80 kuruş 6 Cildlik takımı birden alanlar için fiati; 4 liradır. Muhtelif eserlerin listesi Galatasaray ile Fener maçlarındaki hakemleriniz bende fena tesir bırakü. Fakat son maçımız ile Ankara - İstanbul temsili müsabakasını idare eden hakem- lerinizin bilgili idaresine şahit olunca hakemler hakkındaki kanaatim değişti. Balkan futbolünde birinci safta ge lirsiniz. Diyerek sözlerine nihayet veren &n- trenör sporcular tarafından alkışlandı, Almanya Polonyaya aid serveti müsadere edecek Alman hududu 26 (A.A.) — Göring eski Polonya devletinin bütün serveti- nin müsaderesine dair bir kararaams isdar etiniştir. BOLE “BOL'ü, Herkes yapabilir, fakat BUKETTEKİ BOL'ü hiçbir yerde bulamazsınız. Bu barikulâde Mus eBOl» ü ile beraberinizde bulunan o ssgari on kişilik bir grupu neşe ve kahkaha içinde göreceksiniz, BUKET Lokantası unutmayınız. Buruş Yeryüzü Gökyüzü 150 Bir Türk kızının Amerika yolculuğu 5 Cüceler ve devler memleke- tinde Gülliyer'in seyahat- leri Ke, VA - NÜ Sermed Muhtar p Selâmi İzzet 30 Bürhan Cahld 30 2.t 40 Bürhan Cahid 100 İskender Fahreddin İskender Fahreddin Sermed Muhtar Selâmı İzzet Halid Fahri Muazzez Tahsin VA -Na > > Hikmet Feridun VA -Na . » BERURBIBIİ Kuruş Hüseyin Cahid (Kıymetli edibin muhtelif eserleri) lAlbüm gibi resimli) 80 109 M. Ragıp 150 M. Saffet 33 Necdet Rüştü 560 Ahmed Refik 30 AKŞAM neşriyatı tevzi yerleri «AKŞAM> matbaası - İstanbul Muallim Ahmed Halid kitapha. nesi - Ankara caddesi, İstanbul Para yerine mektup içinde pos ta pulu kabul edilir.