27 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Düm Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Son dakika Almanya Finlândiyaya yardımda bulunuyormuş Berlinin bütün tekziplerine rağmen Moskova, bu iddiasında ısrar ediyor Londra 77 — Berlin, Almanyanın Pinlândiyaya (yardımda bulunduğu hakkindaki haberleri tekzib etmişti. Moskova radyosu ise almanca yaptığı şriyatta Almanyanın bütün tekgiplerine rağmen Finlândiyaya yardım- nduğunu haber vermektedir. Asama Maru meselesi hallediliyor Paris 27 — Asama Maru hâdisesi halledilmek üzeredir, İngiltere hükü- meti Japon hükümetine bundan böyle Japon vapurlarını tevkif etmiyeceğini bil- dirmiştir. Fakat buna mukabil Tokyo hükümeti de Japon vapurlarına Alman tebaasını almayacağını taahhüt edecektir. Atlas denizi ile Bahri Muhiti Kebir ârasında bir kanal daha açılacak Roma 277 — Nevyorktan bildirildiğine göre, Nikaragua, (o Portoriko uriyelleri Atlas denizile Bahri Muhiti Kebir arasında ikinci bir kanali Fin Paris T. karar vermişlerdir. Bu kanalın uzunluğu 250 kilometre olacaktır, radyoları neşriyata başladı 2i — Finlândiyada bombardımandan hasara uğramış olan radyo arı tekrar neşriyata başlamışlar ve rusca olarak Sovyetlere hilab araş Voraşilof Fin cephesini teftiş edecek .ndra 27 — Bir İsveç gazetesi, Mareşal Voroşilofun yanında birkaç erkâ- nihârp olduğu halde pek yakında Finlândiya cephesini teftişe çıkacağını bil- dirmektedir. İngiltere ile Yunanistan arasında ikti- sadi ve mali anlaşma yapıldı svdra 27 — İngütere ile Yunanistan arasında iktisadi ve malt bir an- ktedilmiştir. Anlaşma muhteviyatı henüz malüm değildir. ar «a, garp cephesine ikinci bir fırka gönderecek ndra 27 — Kanada hükümeti tarafından garp cephesine gönderilecek | ın hazırlığı bitmek üzeredir. Kanada yine garp cephesine gönde- 're ikinci bir fırka hazırlığına başlamıştır, Amerikada soğuktan 324 kişi öldü Newyork 27 — Amerikada şiddetli bir soğuk dalgası hüküm sürüyor. Şim- diye kadar soğuklardan 224 kişi ölmüştür. Tokyo civarında büyük bir yangınçıktı al Amerika - Japon münasebatı Amerika, Japtnye üzerinde tazyik yapacak Yaşington 28 (A.A.) — Japonya ile sktedilen ticaret muahedesi müddeti- min nihayet bulması ve bu muahede- nin yerine muvakkat bir rejim ikame- #i işin Tokyo hükümeti tarafından ya- pılan teşebbüslerin muvaffakıyetsizlik- le neticelenmesi Amerikan « Japon mü- nasebetlerinde yeni bir safha açmıştır. Siyasi mahafilde, ortada bir muahe- de devcud olmaması keyfiyetinin mev- cud vaziyette muhakkak bir değişik- lik yukuunu İstilzam etmediği ve Ame rikanın şimdi her zaman Japonya Üze- rinde müessir bir tazyik yapabilecek müsaid bir vaziyette bulunduğu söy- lenmektedir, Son aylar zarfında Amerika hükü- metince ittihaz edilen azimkârane tar- x: hareketin Amerikanın «Japonyanın Çinde tesis elmek iddiasında bulun- duğu yeni nizamı tarımamağa âzmet- fiği şeklinde tefsir edilmektedir. Almanyada kış sporlari müsabakası Berlin 26 (A.A.) — Kiş spor müsa- bakaları, 26 ikincikânunda Garmiseh- de başlıyacak ve 4 şubatta hitama ere- cektir. Bu müsabakalara sekiz mem. leketin eki, iştirâk edecektir ki, şunlardır: İtalya, Maacristan, Slovak- ya, Bohemya ve Moravya protektorası, Yugoslavya, Bulgaristan, Tomanya, Almanya, Belçika müdafaa istikrazı 10 Milyarlık dahili bir istikraz aktediliyor Brüksel 26 (A.A.) — Maliye Nazırı B, Gut, gazetecilerin bir toplantısında Belçika hükümetinin akdine karar verdiği dahili istikrazın 10 milyar Bel. çika frangına baliğ olacağını ve bu- nun takriben 7 milyarının seferberlik ihtiyaçlarını tatmin için elzem olduğu- nu söylemiştir. Başvekil de kısa bir nutuk irad ede- rek Belçikanın sulhü ve hürriyeti an- cak hududlatında kuvvetli bir ordu bulundurmak sayesinde muhafaza ede- bileceğini söylemiştir. Bu sebepten do- lâyı Belçika milleti, seferberlik için zaruri olan parayı vermelidir. Brülnel 26 (A-A.) — Başvekil Pier- lot ile Milli Müdafaa Nazırı general De- nis, kral tarafından kabul edilmişlerdir. İngilterenin eski Berlin sefirinin bir nutku Londra 26 (A.A.) — İngilterenin eski Berlin sefiri Nevile Henderson, bir nutuk irad ederek İngilterenin son derecede kuvvetli, her türlü düşünce- den mahrum ve teşkilâtı mükemmel bir millete karşı kıyasıya bir mücade- leye giriştiğini söylemiştir, Hatib, bu mücadelede iktisadi âmi- Mn ehemmiyetini tebarüz ettirmiş ve İngilterenin galebe çalmak hususun- daki metanet ve sebatından emin bu- Tunduğunu ilâve eylemiştir, Balkanlarda kış ve kar Semplon ekspresi dün 14 saat rötarla geldi Bemplon ekspres, dün Sirkeci istasyo- nuna 14 saat rötarla gelmiştir. Ekspres, Balkanlardaki şiddetli kış ve kar yüzün- den sabah 7,20 de gelmesi mukarrer iken dün gece 920 de şehrimize gelebilmiştir. Tirede sellerin - tahribatı İzmir 25 (A.A) — Son yağmurların mez- ruata büyük zararlar ika ettiği anlaşılmek- tadır.“Tirenin Mahmullâr köyünde geller- den yıkılan kanal setleri 550 dekar arazi- de toprakları bile alıp götürmüştür. Bu- Talarda uzun müddet yeriyat yapılması Güpkeli görülmektedir. İstanbul ve İzmir idare heyeti âzaları Ankara 26 (Telefonla) — İzmir idare he- yeti âzasından B. Enver İstanbul, İstanbul İdare heyeti âyası B. İbrahim Mesud İzmir ve eski Riza valisi B. Nuri Sivas vilâyeti ldare heyeti Azalıklarına tayin olundular, Meriyete giren kanunlar Ankara 26 (Telefonla) — İnhiser- İar umum müdü ile posta ve tele- fon umum müdürlükleri 939 mali yılı bütçelerinde değişiklik yapılması hak- kındaki kanunlar bugünkü Resmi Gaze- te ile neşrolunarak meriyete konulmuş” tar, Pazarcık kaymakamı Ankara 26 (Telefonla) — Görülen idari lüzuma binsen Pazarcık kaymaka- mı, B. Nureddin Aydının Vekâlet emri- ne alınması yüksek tasdika iktiran etti. Etibankta tayinler Ankara 28 (Telefonla) — B. Bedrinin Ereğli kömür işletmesi umum müdürlüğü- ne tayini ile açılan Etibank umum müdür muavinliği vekâletine mezkür banka ener- Hi şubesi müdürü B. Nalm Cemli tayin edil- miştir, Etibank idare meclisi Arasından B. Faik geker girketi ve şeker şirketi idare meelist reisi emekli general B. Raşid Eti- bank idare meclisi âzslığına tayin olun- muşlardır. he Bandırma - Edremit yolunda 18 köprü yapıldı Balikesir 26 (A.A.) — Yağmurlar. dan bozulmuş olah yollar tatiamen ta- mir edilmiş olduğu gibi Bandırma ve Edremid şoselerindeki 18 muhtelif köp- 1ü:de betosarima olarak yenileri yapıl mış bulunmaktadır. Çoruh valisi Vekâlet emrine alındı Ankara 26 — Çoruh valisi B. Kadri Üçok görülen lüzum üzerine Vekâlet emrine alınmış, vali vekâletine mül- kiye müfettişi B. Seraceddin tayin İ edilmiştir. yo 27 — Tokyo civarında Niyomiya'da büyük bir yangın çıkmış, birçok Kanada parlâmen- er yanmıştır. Telefat vardır. Fakat henüz tafsilât gelmemiştir. tosu feshedildi İlkbaharda mühim askeri hareketler olması muhtemel Londra 26 — Kanada parlâmentosüu dün gece feshedilmiştir. Kanada Baş vekili bu münasebetle irad ettiği nutukta demiştir ki: «İlkbaharda mühim askeri hareketler olması çok muhtemeldir. O zaman se- çim yapmak kabil olamayacaklır. Bunun için şimdiden bazır bulunmak lâzımdır.» Romanyada endişe yok Bükreş 26 — Alman askerlerinin Galiçya hududuna geldiklerine dair son günlerde ecnebi gazetelerde neş- redilen endişeler Rumen milletinin maneviyatına tesir etmemiştir. Ru- men milleti, istikbalinden emin olup, mutad neşesini muhafaza ediyor, Makedonyada nehirler taştı Londra 28 — Makedonyada nehirler taşmış, sular oyaları kaplamıştır. İnsanca zayiat yoktur. Fakat zarar mühimdir. Bir çok yerlerde münakn. 144 kesilmiştir... İngilterede balonlar barajı Londra 25 (A-A.) — Press Assocla- ton, milli balonlar barajının teveii işi- ne büyük bir süratle devam edilmekte olduğunu baber veriyor. Bu bâraj, şimdiden kara ve deniz mıntakaların. dan 700 milyondan fazla bir sahayı kaplamakta ve birçok sahil barajları inşa edilmektedir. Havaların fona gitmesine Tâğmen barajların inşasında çalışan gönüllü- lerin gittikçe arttığı görülmektedir. İsveç - Rus tayyarecileri arasında müsademe oldu “Bir İtalyan gazetesi bir Sovyet zırhlısının batırıldığını bildiriyor Kızılordu şimdiye kadar ölü, ağır yaralı ve donmuş efrat olarak 90,000 kişi kaybetmiş İlelsinki 26 (A:A.) — İsveçli gönül- lülerden mürekkep bir tayyare filosu ile Rus tayyareleri arasında bir müsademe olmuş ve İsveşliler düşman tayyareleri- ni kaçmaya mecbur etmiştir. Stokholm 26 (A.A) Svenska Dagbiadet gazetesinin Möskovadan al- dığı malâmata bakılırsa, Kızılordu ölü, ağır yaralı veya donmuş efrad olarak şimdiye kadar 90 bin kişi kaybetmiştir. Londra 26 — Hekinkiden gelen son haberlere göre askeri vaziyet şudur! Sovyetler Karelide Mannerheim hattını zorlamak için sarfettikleri gayretlerin neticesiz kalması üzerine taarruzu dur- durmuşlardır. İki gündenberi bu hattı çevirmek için Ladoğganın şimalinde ta- aruz etmektedirler. Bu taarruzların hepsi mühim zayiat verdirilerek terde- dilmiştir. Laponyanın şimalinde şiddetli devri- ye faaliyetleri olmuştur. Ladoğa şark sahilinde düşman topçu- sunun da müzaharetile müs! Mun silla adamna taarruz eylemiştir. Bu ta- arruz da tardedilmiş ve düşman Fin- lândiya mevzileri önünde yüzden fazla ölü bırakmıştır. Havalarda kaydedilecek bir şey yok- tur, Sovyetler deniz yolile Petsamoya ye» ni kuvvetler göndermişlerdir. Buradan bir taarruza girişmek istemeleri muhte- meldir. Fakat kış ve kar harekâtı güç- İeştirmektedir. Finlândiyaya yöhiden gönüllüler gel- miştir, Şimdiki halde İl millete men- sup gönüllü vardır. Birinci gönüllü ta- buruna bir İtalyan kumanda O etmekte- dir, Bu taburda birçok Alman bulunu- yor. Kanada ve Amerikalı Finler Ulu 26 (A.A.) — (Orta Finlândiya- da): Reuter- ujansının Finlândiyadaki muhabiri Finlândiyasında o bir kampı ziyaret etmiştir. Kanada ve Ame rika Finleri bu kampta Fin ordusunun bir başımı idaresinde talim görmek- tedirler. Bunlardan bazıları birkaç haf- ta içinde cepheye gidebileceklerini umu- yorlar. Bir Rus zırhlısı batırılmış Roma 26 (A.A.) — Giornale d'İtalia. pın Helsinki muhabiri bildiriyor: Heniiz teeyyüd etmiyen bir habere göre Fin- lândiyanın Kiovisto limanını bombardı- man etmiş olan 4 Sövyet zırhlısından Kattowa zırhlı Finlândiyalılar tarafın- dan atılan topların isabetile batmıştır Ayni muhabir, Sallada ve şimaldeki diker mıntakalarda İsveçli gönüllülerin Finlândiya kıtaatının yerine geçmiş duklarını bildirmektedir. Bu gönüllüler. den bir tabur, Sallanın şarkında bir Sovyet otomobil sahasında tahribat yap- Mmaştır. Alman pilotları Finlândiya bombardımanına iştirâk ediyorlar mı? Berlin 26 (A.A.) — Alman istihba- rat bürosu, Alman tayyarelerinin bugün- İlerde pilot olarak Sovyetlerin bombar- dıman tayyarelerinin faaliyetlerine işti- rak etmekte olduklarına dair Fransız matbuatı tarafından verilen haberleri kati surette tekzip etmektedir. Alman istihbarat bürosu, bu haberle- rin asl ve esastan âri olduğunu beyan etmekte ve Almanyanın Rus - Fin iht. lâfinin bidayetindenberi tam bir bita- raflık muhafaza etmiş olduğunu hatır. İatmaktadır. Garp cephesinde hava faaliyeti arttı Bir Fransız tayyaresi 12 Alman tayyaresile çarpıştı ve salimen döndü Paris 26 (A.A.) — Umumi karar gâh bildiriyor: Kayde değer mühim bir şey olmamıştır. Yalnız Alsace - Lor- raine cephesinde Vosges mıntakasında bir hâdişe cereyan etmiştir. Fransız mü- şahitleri mühim bir Alman askeri gru punun Alman hatlarında istihkâm işle- rile meşgul olduğunu görmlüşlerdir. Fransiz topçuları bu noktaya ateş aça- rak grupu dağıtmış ve bundan sonra ol- dukça şiddetli bir topçu düellosu böş- lamıştır. Havaların iyi gitmesi keşif uçuşlarını kolaylaştırmaktadır. Bu uçuşlar esna- sında filolar arasında hafif müsademeler olmuş ise de her iki tarafın tayyareleri de salimen üslerine dönmüşlerdir. Fransız keşif tayyareleri Alman top- rakları üzerinde uzun uçuşlar oyapmış- lardır. Bu uçuşlar esnasında bir tayyare Ingiliz Bahriye Nazırı B. Churhill bugün büyük bir siyasi nutuk söyliyecek Londra 26 (A.A.) — İngiliz Bahri- ye Nazırı B. Winston Churchill, yı i cumartesi günü o Manchestersde büyük bir siyasi nutuk söyliyecek ve bu nutuk, Londra saati ile saat 14,30 da 13 met- re, 16 metre, 19 metre ve 31 metrede- ki bütün İngiliz radyo istasyonları taza- fından neşredilecektir, Emniyet müdürleri arasında nakil ve tayinler Ankara 26 (Telefonla) — Kocaeli emniyet müdürü B. Faik İstanbul emni- et müdürlüğü altıncı, Arabkir kayma mı Emin, İstanbul emniyet müdürlü- ğü dördüncü şube müdürlüklerine, . İs- tanbul emniyet müdürlüğü dördüncü gebe müdürü B. Taceddin Kocaeli em- niyet müdürlüğüne, Turgutlu kaymaka- mı B. Salâhaddin de emniyet umum müdürlüğünde açık bulunan dördüncü snf emniyet müdürlüğüne tayin edil. mişlerdir, yasi Baya 5 yy yes ağlar yp log pek çok yükseklerde 12 kadar Alman 4vci tayyaresinin taarruzuna uğramış ise de mabirane bir manevra sayesinde kurtulmağa ve salimen dönmeğe muvaf- fak olmuştur. Birkaç Alman tayyarcai Fransanın şark muntakası üzerinde bir keşif uçuşu yapmıştır, Alman hududu 26 (A. A.) — Alman umumi karargâhı bildiriyor: Garpto kayde değer bir şey olmamıştır, Cephe- nin muhtelif noktalarında hava kuvvet- leri Keşif uçuşları yapınışlardır. «Bristol. blenheim> tipinde bir İngiliz keşif tay- yaresi Duisburg civarında düşürülmüş- tür. İngiltereye gelecek tayareciler Londra 26 (A.A.) — Hep pilot su- bay olan 117 Yeni Zelândalı tayyareci bu hafta İngiltereye gelecektir. Amerika hahriyesi Gelecek sene bütçesinden 700 milyon indirildi Vaşington'26 (A.A.) — Mümessiller meclisi bahriye komitesi, önümüzdeki iki sene zarfında harp gemileri inşası için bahriye makamaiı tarafından ta“ leb edilmiş olan kredilerden 700 mil yan tenzilât yapmıştır. Binnetice önümüzdeki sene bütçesi, 640 milyon dolardan ibaret olacaktır, Rodos adasındaki İtalyan | kuvvetleri İ Roma 26 (A.A ) — Mareşal dö Bong Libya ziyaretini bitirir bitirmez Rodoğ adasındaki İtalyan kuvvetlerini tef« tiş edecektir. Libya valisi mareşal Balbo kendisi ne Rodosu teflişinde refakat edecek#