2 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Son dakikaâ General Weigand Mısıra gidecek Roma 3 — Kahireden bildirildiğine göre General Welganâ yakında Mis ra gidecektir. Ingiltere İla Japonya arasında prensip anlaşması Roma 2 — Haber verildiğine göre, Fransız ve İngiliz imtiyaz mıntaksları hakkında İngütere ile Japonya arasında prensip anlaşması olmuştur. Amerikanın Paris ve Londra sefirleri Vaşingtona çağrıldı Roma 2 — Amerikanın Paris velöndra sefirleri istişarede bulunmak maksadile meceklerdir. Vaşingtona çağırılmışlardır. Sefirler kısa bir müddet zarfında dö- 'Finlândiya sulh müzakeresi teklif etti Reisicümhur bununla beraber, milletin şerefile mütenasip olmıyan her hangi bir şartı reddedeceğini de Londra 1 — Fimândiya Cümhurre- isi bugün meclis huzurunda tekrar sulh müzakeresi teklif etmiş ve demiş- tir ki — Fakat Finlândiya hükümeti mil. etin şerefile mütenasip olmayan her hangi bir şartı reddedecektir. Biz ma- #üm insanları öldürmeğe mecbur bu- Tunuyoruz. Reisicümhur, bundan sonra Fin- Mândiyanın yardımına koşan bütün milletlere teşekkür etmiş ve daha bir çok yardımlara muhtaç olduğunu da işnret ettikten sonra; — Herhalde müsait bir sulh müza- keresine girişmeğe hazırız, demiştir. Roma 1 Pazartesi günü Finlândiya denizinde başlayan muharebe henüz bitmemiştir. Bu muharebenin cereya- nı hakkında malümat almak için bir | kaç gün beklemek icap edecektir. Çünkü harp sahası geniştir. Mücadelenin neticesi Mayista belli olacakmış Roma 1 — Pazartesi günü Finlândiya | söyledi başpeskoposu bir ruhani âyin esns- sında, Finlândiyadu cereyan eden mücadelenin neticesi, mayısta belli olması kuvvetle muhtemel olduğunu söylemiştir. Sibirya taburu Stokholm | (A.A) — Helsinkiden bildiriliyor: Finlândiya cephesinde ilk defa olarak B. rülmüştür. 600 kişiden mürekkep bir Sibirya taburu 300 kişi ölü 50 esir ver- | miştir, Fin tebliği Helsinki | (A.A) — Finlândiya teb- biği: Kareli cephesinde yeni bir hâdise kaydedilmemiğtir. Ladoga göl imali şarkisinde düş- man müteaddit hücumlara geçmişse bepsi mühim zayiatla püskürtülmüştür. Laponyada Finlândiyelılar, Salla: ve Petsamo muntakalarında yapılan taar- ruzları püskürtmüşlerdir. Diğer cephelerde, keşif kollar şid- detli fanliyet sarfetmişlerdir. Sovyet tayyareleri Rovanieniyi bom- balamışlar ve sivil ahaliden birçok kişiyi öldürmüşlerdir. İki Rus tayyaresi düşü- rülmüştür. Japon - Sovyet müzake- resi neticesiz kaldı Mogol hududu için anlaşma olamadığından komisyon İşine nihayet verdi Moskova 1 (A.A.) — Tass ajansı, Mongolistan ile Mançuri arasındaki hududu tahdide memur komisyonun aşağıdaki tebliğini neşretmektedir: " ilkkânun 1939 ile 27 ilkkânun 1939 tarihleri arasında Tehita'da ve 7 ikinci- könun 1940 ile 30 ikincikânun 1940 ta- | rihleri arasında Harbinde aktedilmiş | olan 16 celsede Sovyet - Mogol heyeti | Izmirde heyelân Vaziyet daha tehlikeli bir hal aldı İzmir | (A.A.) — Sineklideki heye- ân üzerine vaziyet di bir bal almış ve arazi aşa meylettiği gibi bir de yarık hasıl olmuş- | ter. Dün bu mntakada 5 ev ve Bir kah- ve daha tahliye edilmiştir. Heyelâna muntakada bulunan fazla sularin se | bep olduğu tahmin edilmektedir. Bele- diye bu suları borularla Meles sivarına akıtmağa başlamıştır. İlerde herhangi bir tehlikenin önüne geçmek için burada ciddi tetkikat yapılmasına karar veril- miştir. Kozlu - Zonguldak hava hattı Ankara 1 (Telefonla) — Kozlu - | i va hattım tesisine add I ve projeleri hazırlan- | muşlır. Bu projeler yakında müna | kasaya çıkarılacaktır. Hattın Inşası, Zonguldak kömür istihsalâtının mü- him mikdarda artmasında Amil ola- çaktır, | ile Japon - Mançu heyetinin hududun tesbitine müteallik noktai nazarları- nın tamamile yekdiğerine muhalif ol- duğu anlaşılmıştır. Bu sebepten dolayı komisyon, 390 ikincikânunda Japon hükümetinin mümessili Koboyanın riyasetinde ak- tedilmiş olan son celsesinde mesaisine nihayet vermeği karar altına almıştır. Kumbara ikramiyesi 1000 lirayı İstanbulda Bedros kazandı Ankara | (A.A.) — Türkiye İş bankasi nın kumbaralı ye kumbarasız küçük cari hesapları arasında tertip eylediği 1040 Ik- ramiye plânınn şubat keşidesi bugün ban- ka umumi merkezinde ve noter huzurun- da yapılmıştır. Bu keşidede kendilerine bü- yük ileramiye isabet eden talihlilerin isim, lerini, hesap numaralarını ve bulunduklan rı şehirleri bildiriyoruz: 1000 Mralık izramiye İstanbulda 88496 nurcaralı Bedrosa issbet etmiştir. Beşer yüz lira kazananlar: İzmirde Pu- ad 23400, Adanada Recep 2138. İk! yüz eliişer lira Kazananlar: Beyoğlun- da Hayati 32047, Ankarada Salme 11508, Erzurumda Sevim 2785. Bunlardan başka on talihliye yüzer lira, 20 talihliye 60 şer lira ve 50 talihliye de 20 şer lira isabet etmiştir... İkisi de biribirini bıçakla yaraladılar leyaz Kürt Sibiryalılar gö | Dün akşam Cedikpaşada Poştemalci | sokağında oturan Hafik, kayın biraderi Vardiros İle kavga etmiştir. İkisi de bı- çakla birbirlerini muhtelif yerlerinden ralamışlardır. İki yaralı ahpaşa tn i darılmıştar. Maarif Vekili Dün de üniversitede ve mek- teplerde tedkiklerde bulundu Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yöcel, dün sabah Gureba hastanesine giderek, kulak, boğaz, röntgen ve ikinci dahiliye kiliniklerini gezmiş, öğleden sonra par- tiye gelerek parti reisi B. Tevfik Fikret Sılayı, belediyede de doktor Lütfi Kır- darı ziyaret ederek kendilerile bir müd- det görüşmüştür. (Maarif Vekili, bundan sonra üniver- site edebiyat fakültesine gelerek bir milddettenberi faktiltede toplanan trans- kripsiyon komisyonuna tiyaset otmiş, bu komisyonun mesaisini yakından takip etmiştir. Üniversitede İslim - Türk ansiklope- disinin hazırlanması münasebetile Türk- geye intikal etmiş yabancı dillerdeki ta- bir ve kelimelerin e Hisandaki hususiye- #ni muhafaza edebilmek şartile İisanı- muza nasıl yazılacağını tesbit eden bu komisyonun mesaisi hayli ilerlemiştir. Maarif Vekili, bu komisyonun mesaisile yakından alâkadar olmuştur. B. Hasan - Âli Yücel, bazı mekteple- rimizi, bu arada İstanbul erkek lisesini Ziyaret etmiş, sınıfları gezmiş, mektebi gayet muntazam bulmuştur. Profesör Mustiğnön Anka- rada iki konferans verecek Ankara i (AA) — Collâi profesörlerinden profesör Louise Masslgnun, bu sabah Toros ekspresile Ankaraya gei- miş ve istasyonda karşılanarak Pransız büyükelçiliğine misafir olmuştur. Profesör Maasignon Ankara Halkevinde biri yarın ve diğeri cumartesi günü olmak Ünere sant 16 da Iki konferans verecektir. Yarmki konferansın mevzuu «Selçuki Türkleri Bağdadda, ve cumartesi günkü konferansın mevzuu da «Hezretin Muham- medin Necran balhn; he diplomatik anlaşmaların dir. | © B. İbrahim Kemal Baybora Ankara 1 (Telefonla) Birkaç gündenberi şehrimizde bulunan Deniz- yolları umum müdürü B. İbrahim Kemal Baybora bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etmiştir. Türk - Hollânda ticaret an- laşması meriyetten kalkıyor Ankara 1 (Telefonla) — Hollânda | le aramızda mevcud ticaret anlaş- maları ve bu anlaşmalara bağlı prö- tokollar hükümetimiz tarafından fes- hedilmişti. Gümrük ve İnhisarlar Ve- kâleti tarafından alâkndarlara yapı- lan bir tamimde mezkür anlaşmala, rın Şubat 1940 nihayetinde meriyet- ten kalkacağı bildirilmiştir. Arpa ihracatının mürakabesi Ankara 1 CTelefonia) — Arpa ihracatı Bın mürakabesi bakkindeki nlzamname bugünkü Resni Gatele ile neşrolunmuştur, Nizamname temmuzun 15 inden itibaren meriyete girecektir. İtalya ve Balkan devletleri Türkiyenin vaziyeti Romada büyük dikkatle takib ediliyor Romadan Temps gazetesine bildiriliyor: Bon aylar zarfında İtalyanın Balkan dev- letlerile münasebetlerinden çok bahsedildi. Vakit vakit İtalyan - Yugoslav, İtalyan - Bulgar, İtalyan - Yunan. İtalyan - Rumen münasebetleri gözden geçirildi. Buna mu- kabil İtalyan - 'Türk münasebetleri aslâ mevruubahis edilmedi. Avrupada başlıyan yeni harbe kadar İtalyan gazeteleri birçok defalar Türkiye Ha bulunmuşlar» #z - Türk anlaşması yarı resmi Glomale irtifa etti. İtalya, bu anlaşma ile Türkiyenin bütün Yakın Şark- ta birinci derecede mühlm bir rol oynıya- cağını görüyordu. Anlaşma, İtalyanın Bal- Kanlarda yayılmasına karşı bir tehlike bile addedidi. Bununla beraber İngiliz - Fran» &z - Türk anlaşmasının başlıca hedefle rinden biri o Almanyanın bu haveliye nüfuzuns mani olmak bulunduğunu bili yor. İlalya, Bükreşte sön günlerde cereyan eden hidiselerin ve bilhassa Galiçyuda, ya- ni Rumen hudutlarında Alman zabitleri bulunmasının Balkan antantı mümesiile- rini xeuhtemel bir tecavüze karşı Balkanlı» ların alacağı vaziyeti tedkike sevkedeceği fikrindedir. İtalya, Türkiyenin dürüstlüğü, darbımesel hükmüne giren sebafı ve mü- nakaşa götürmez askeri kudreti yüzünden Balkan ântantında oynadığı mühim rolü da müdriktir. Bu gernit altında Balkan an- tanlı konseyinin Belgraddz toplanacağı bu saatlerde 'Tür büyük bir dikkatle | Garp cephesinde vaziyet Paris 1(AA) — 1 Şubat 1940 Fransız akşam tebliği: Buğün sakin geçmiştir. Rhin üzerinde, her iki ta raf siperlerinden ateş teati edilmiştir, Kredi ve istikraz anlaşmaları Türkiye, İngiltere ve Fransa arasındaki hususi anlaşmanın metni Ingiltere ile 2 milyon sterlinlik, Franse ile de 1,5 milyon sterlinlik istikraz anlaşmalarının metinleri Hususi anlaşmada Türkiyenin Avrupadaki hududlarının tevcih olunabilecek bir taarruza müessir surette mukavemeji edebilecek bir vaziyete bilâteehhür konması hakkında bir fıkra var Ankara | (A.A) — Türkiye ile İn- giltere ve Fransa arasında 19/10/939 tarihinde Ankarada imza edilmiş olan hususi anlaşma metni berveçhintidir: Fransa cümbhuriyeti, Büyük Britanya ye Şimali Irlanda Birleşik krallığı ve Türkiye clmhuriyeti hükümetleri bu günkü tarihli munhede ile münasebettar olarak Türkiyeyi alâkadar eden bazı mali, iktsadi veya harp malzemesi tev- xistına müteallik meseleleri halletmek arzusile, aşağıdaki hükümleri kararlaş- tarmışlardır: Madde 1 — Fransa ve Birleşik kral. hk hükümetleri, âtideki ikinci maddede derpiş edilen harp malzemesi tevziatını, karşılamak üzere Türkiyeye yirmi beş milyon sterlinlik bir kredi açmaktadır. Bu meblâğa, Fransa ve Birleşik krallık hükümetlerinin ayni maksudin Türkiye- nin emrine âmade bulundurduklarını ev- Yelce beyan ettikleri 460 milyon frank- lık kredi ile on milyon sterlinlik kredi dahildir, Yukanda mezkür kredi yirmi senede | vacibüttediye olacak ve yüzde 4 faiz ze“ tirecöktir. Tediye şartları bilâlu lacak bir anlaşmaya mevzu ol Ancak, bu anlaşmanın tenzim$ aşağıdaki ikinci maddede derpiş edilen malzeme ı yavaşlatmıyacaktır. Fransa ve Birleşik kral etleri, Türkiyeye birinci mad- denin ikinci fıkrasında mezkür kredile- rin açılmasına mevzu teşkil eden malze- menin tevdiini mümkün mertebe en kı- sa bir zamanda temin edecektir. Birinci maddede mezkür krediden mütebaki miktara tekabül edecek mak zemeye ait programı tesbit etmek Üze- re Paris ve Londrada en kısa bir za- manda ber üç hükümetin salâhiyettar mümessillerinden mürekkep bir komis- yon toplanacaktır, (Devamı 5 inci sahifede) Alman hazırlığı Nazi organı bir gazete Hitlerin nutkundan şu manayı çıkarıyor: ilk baharda taarruza geçeceklermiş Budapeşte 1 (A.A.) — Hitlerin nut. ku hakkında tefsiratla bulunan Nazi organı Pesti Ujsaz gazetesinin bu nuluktan çıkardığı mâna, önümüz. deki ilkbaharda her türlü tasavvurün | fevkinde kuvvetlerle bir taarruza ge- İ çileceği merkezindedir. | Almanya mümkün olan ve hattâ | olmıyan her noktada birden hücum edecektir. Yalnız Almanyanın düş- manları değil, bitaraf devletler dahi ! buna hazırlanmalıdırlar. Hitlerin huzurunda yapılan içtimalar Berne 1 (A.A.) — Corriere de Ticino-| nun Berlin muhabiri, Alman harp do- | nanmâsı ve hava kuvvetleri kuman- | Transilvanya Macarları Macar Meclisine bir istizah takriri verildi Budapeşte 1 (A.A.) Mebusan Meclisinde hükümet fırkasına meh- sup mebuslardan Vajana, Hariciye Nazırına hitaben bir İstizah takriri vererek oTransilvanyada (yerleşmiş olan ilk Macarların bugünkü &hfa- dının tahammül edilemez bir vaz. yette kalmış olduklarını bildirmiştir. Bu mebusa göre, Rumen memurla» n mütemadiyen bu Macarlara müsa- mahası Kabil olmıyan fena muâme- keler etmektedirler. Macar Meclisinde hadiseler Budapeşte 1 (AA) Mebusan Meclisi koridorunda «Oklu haç» te- gekkülüne (o mensup (mebuslardan Bzechenyi, teşekkülden ayrılmış olan mebus Racz'ın elini sıkmak İstemedi- dinden mumaileyh tarafından tokat- lanmıştır. Bu iki mebus, düello ede- ceklerdir, danlarının son günlerde Hitler'in hu- surile bir takım içtimalar akdetmiş olduklarını haber vermektedir. Bu muhabir, bu toplantılar ve Ber- Minde iyi malümat almâkta olan ma- hafilâe deveran eden şaylalar, Ak manyanın yakında havadan ve deniz- den icra edeceği büyük bir taarruz için hazırlıklarda bulunmakta oldu- ğu zannını uyandırdığını yazmakta, dır. Ayni muhabir, Almanyanın iaşe yüzünden uğramakta olduğu müşkü- Yât dolayısile ikinei bir harp kışını güçlükle geçirebileceğini ilâve et mektedir. Golombus mürettebatı San Fransiskodan Japonyaya hareket etmişler Nevyork 1 (A.A) — San Fra: dan bildiriliyor: Alman Columbus'ün 512 kişiden ibaret olan mürettebatı, balıkçı gemilerine binmiştir. Bu sw retle Japonyaya ve oradan Almanya- ya gideceklerdir. San Francisco muhaceret idaresi memurlarının tekziplerine rağmen Chronicle gazetesi şöyle yazıyorı Alman bahriyelilerinden bir grup salı günü San - Pedroya hareket etmiş olüp diğer gruplarda Bü- yük Okyanus sahili boyunda kâin muhtelif noktalardan Japon balıkçı gemilerine binmişlerdir. Futbol ajanı B. Abdullah istifa etti Öğrendiğimize göre İstanbul futbol ajanı B. Abdullah Güz istifa etmiştir. İstifa sebebi malüm değildi. İngilterede kâğıd vesika usulüne tâbi tutulacak Londra 1 (A.A) — Tecbizat neza- reti, yakında kâğıdın vesika usulüne tabi tutulacağına dair bir kararname neşredileceğini bildirmiştir.