2 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

2 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Pm eyer Bahiie 4 Amerikada Japonyaya gönderilecek eşyaya ambargo konması teklif edildi İngiliz - Japon münasebatı hakkında Avam Kamarasında sualler soruldu Vaşington 1 — Demokrat Ayandan George'in riyaseti altında tali bir ko- misyon teşkil edilmiştir. Bu talf komis- yon, âyandan Gilette'in projesini ted- kik edecektir. Bu projede Çin ile Ja- ponya arasında harp hali mevcud ol- duğu ve binaenaleyh bu iki millete kar-, gı mali zecri tedbirlerin tatbiki muva- fık olacağı beyan edilmektedir. Encümenin içtimaından sonra B. | Pittlan, matbuat mümessillerine be. yanatta bulunarak Japonyaya gönde- rilecek bazı mevada ambargo konul. masına müteallik olan kendi kanun Yâyihasının henüz müzakere edilmedi- gini ve bu lâyihanın Gillette'in projesi hakkında bir karar ittihaz edildikten sonra encümene sevkedileceğini söyle- miştir. Avam Kamarasında sualler Londra 1 (A.A.) — Nasyonalisi mu- hafazakâr fırkaya mensup mebuslar- dan B. Robert Morgan, dün Avam ka- marasında yapılan müzakereler esnâ- Mnda Japonyanın kendi kontrolü si tında bulunan Çin hükümetine yap- muş olduğu sulh tekliflerinin nazan dikkatini celbedip etmemiş olduğunu 'B. Chamberlainden sormuştur. Mebus, ayni zamanda Hariciye Na- sarının Uzak Şarktaki İngiliz sefirle- * Diş hekimlerinin senelik kongresin- de intihap edilen yeni idare heyeti ettiba merkezlerinde ilk celeesini | ektederek reisliklere: Prof. Nüzem Esat | ye Suat İsmail, umumi kâtipliğe Ferid Ramiz, mwevinliğe bayan Neriman, vez- beye Nihat, raportörlüğe Prof. Ziya Mdareye Halil seçilmişlerdir. Kongre kararile Milli Şef ve Reisicüm- bur İnönüne, Başvekil Dr. Refik Sayda- ma ve Sıhhat Vekiline çekilen tel yazı- larına gelen cevaplar okunmuş ve Tuz- Bamede cemiyeti ilgilendiren meseleler müzakere edilmiştir. l X Cümhuriyet Halk Partisi Bey Hüseyinağa Semt Ocağı Reisliğinden; Ocağımız hududlar dahilinde bulunan e yardıma muhtaç hastalar, delâ» le icab eden mütehassıs doktor- lara parasız muayene ve tedavi ettirile- seğinden, cumartesi günleri saat 13.15 ve pazartesi çarşamba günleri de 18-20 aralarında Ocak kurağı olan, (Beyoğ- Bunda Sakızağacı enddesinde Vasilyadis BUGÜN İPEK Sinemasında rinden bu bapta malümat alıp alma miş olduğunu da istilsar etmiştir. Hariciye müsteşarı B. Butler, bu ikinci suale «Evet» cevabını vermiştir, Wang Ching Wei ile Japon memurları arasında 3i Ikinciteşrin 1939 da bir İtilâfname imza edilmiştir. İtilâfname- nin metni ecnebi memleketlere tayya- re ile gönderilmiş ve Şanghaydaki Çin matbuatı tarafından neşredilmiştir. Metinde ne imza, ne de tarih vardır. Şu halde bu vesika, ancak bir itilâf- name mukâddemesidir. Wang Ching Wei namına söz söy- lemeğe salâhiyettar olan bir zat, Ja- ponyanın talebleri hakkımda malümat yermiş ve Japonya hükümeti ile hiçbir itilâfname imza edilmemiş olduğunu söylemiştir, B. Robert Mörgen, tekrar başvekii- den Japonya ile işgal altındaki mınta- kalarda bulunan Çin hükümeti arasın- daki bu müzakerelerden sonra İngil- tere hükümetinin Vaşington muahede- namesi ahkâmına riâyette devam edip etmiyeceğini sormuştur. B. Bütler, şu cevabı vermiştir: — İngiltere hükümeti, Japonyaya verdiği 14 ikincikânun 1940 tarihli no- tasında 9 devlet muahedesi prensip. lerine sadık kalacağını açıkça bildir. Alman - italyan anlasmaı (Baştarafı İ yalizmi tehlikesidir. Almanya başlıca | Sovyet Rusyanın kendi miştir. | değiştiremez. Bükreş arasında halle muhtaç mese- Tepebaşı Tiyatrosunda 5 Şubat Pazartesi Felâketzedeler için büyük müsamere PEMBE SOKAK No. 46 Yazan: M. Feridun apartımanının İ No.) lu dairesine ve ayrıca ber gün her saat İstiklâl caddesin- deki Ahmed Cevat Akıskanın Galata- saray Eczanesine müracaatları bildirilir. TUCCAR HOR Filme ilâveten: İNGİLİZ DONANMASI VAZİFE BAŞINDA TÜREÇE SÖZLÜ Dikkat: 2 - 4.15 - 6.30 ve 9 da, Bugün ASRİ sinemada Yıldızlar Yıldızı DANİELLE DARRİEUX ve DOUGLAS FAİRBANKS Jr. PARİS ÇİÇEĞİ en hissi ve en güzel aşk romanı ve FRED SCOTT ve VİCTORİA VİNTON tarafından SERVET HIRSIZ en büyük ve en heyecanlı zabıta ve macera dramı MAHDUT MESULİYETLİ Gölçük Memurin ve işçiler kooperatif şirketinden : Gölcük memürin ve işçiler kooperatifi şirketi, Türk Ticaret kanununun maddeli mahsu- sasi umu: cumartesi günü saat 14 ue Göletik Deniz e es5 mukyelenmmesinin 20 İnci maddeleri hükümlerine terfikan hissedarlar heyeti aşağıdaki runamıyi müzakere etmek Üzere 17/2/940 tarihine raslayan fabrikaları garnizonu dahilinde Fabrikalar &por klübü binamnda adiyen toplanması icap etmekte olduğundan toplantıya girebil- meleri için ortakların duhuliye yarakalarmı almaları lüzumu rica olunur. RUZNAMEİ MÜZAKERAT: 1 —'T. Tisaret kanununun 374/37? ve 207 inci maddeleri hükümlerine uygun Gi- mak üzere 438 senesi ruznamesinin tekran. ? — 909 senesi idare heyeti ve mürakip 3 —on: nin ti raporlarının okunmuüsı. nesi piinç, ve kârü zarar hesabatının besdiki ile idare heyeti vekilleri- 4 — Müddetleri hltam bulmadan 25/Mar 4809 tarihinde istifa eden idare heyeti yerine mukavelenamenin 30 uncu maddesi mucibince yeniden beş asli, iki yedek âsanın İntihabı. 5 — Müddetleri hitam bulan mürakiplerin yerine yeniden Iki mürakip tayini (le Ücretlerinin tesbiti. 6 — Temettüatm tediye sekli, Yüksek Ziraat Enstitüsü Rektörlüğünden: Kurumumuz parazitoloji enstitüsüne bir asistan alınacak İmtihan 27 Mart 940 perşembe günü 10 dadır. şağıdaki şartları haiz olanlar girebilirler, en az iyi derece ile bitirmiş olmak. enebi bir dile vakıf bulunmak, 'n teşkiliimda en az bir sene çalışarak namzelliğini bitirmiş mak, 4 bitirmiş olmak, e n kanununun beşinei maddesindeki istenilen şarlları halz olmak talip alanların İiihan gününe kadar rektörlüğe müracaatları. (020) İ da tazammun edeceği esaretten kur- Ankarada feci bir cinayat işlendi (Baştarafı 1 inci sabifede) yakalıyarak kârâkola götürdüklerini özlerine ilâve etti. Naciye, maktulün nişanlısı imiş ve kendisinden 500 lira alacağı varmiş, doktor buna rağmen kendisinden yüz çevirdiği için bu cinayeti irtikâp et- miş. Hadiseye vazıyed eden Cümhuriyet müddeiumumisi muavinlerinden Zeki Kumrulu katilin cürmünü itiraf etti- ğini, tahkikata devâm olunduğunu söylemiştir. Mektulün üzerinde bulunan evrak- tan kendisinin Naciyeden birkaç gün evvel Ankaraya geldiği anlaşılmakta- dır, Bu evrak arasında Naciye tarar fından Pangaitıdan çekilmiş bir yıl. dırnm telgrafı da bulunmuştur. Naci ye bu telgrafında, doktora Kilise gide- ceğini duyduğunu, kendisinin de ar- kasmdan geleceğini yazmaktadır. Nüciyenin Pangaltıdan telgraf çek- tiğine göre kendisinin Pangaltıda oturduğu ve doktorun Ankaraya gel mesi üzerine kendisini takib ettiği anlaşılmaktadır. Balkanlar hakkında 1 inci sahifede) iktisadi gayeler takib ettiği halde ideo'ojisine hizmet edecek siyasi gayeler istihdaf etmesi, Balkan milletlerinin raaruz bulundukları tehlikenin mahiyetini Vakıa Budapeşte ie | leler ehemmiyetli ve son derece nazik- tir, Fakat bunlar, siyasi ve İktisadi İstiklâllerini muhafaza etmek ve AL man veyahud Sovyet hegemonyasına veyahud müşterek bir Alman - Boyyet vesayetine boyun eğmenin her saha- tulmak istiyen devletlerin umumi se- lâmeti namma sağlam bir anlaşmaya mâni teşkil etmemelidir.» İ mm İst, C, Müddelamumiliğinden: İstanbulda bulunduğu anlaşılan Buğazlı- hâkimi Emin Baltaoğlu'nun âci- Jen memuriyetimize müraacakı ilin olunur. Müsiğiii ŞEHİR TİYATROSU TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gece saat 20,30 da Gece saat 20,30 da OĞLUMUZ 1 Şubat 940 ESHAM ve TAHVİLAT İş Bankası Nama Peşin PARA ve ÇEKLER 2 eee $ rağ ; ii 7 Keman resitali ZIRKIN 6 Şubat salı Akşamı saat 21 de Fransız tiyatrosunda, Piyanoda: Margrit Zirkin Proğramda; Vitali, Mozart, Lalo, Szymanovski ve saire. ... Biletler resital günü sabahtan !ti- baren Fransız #lyalrosu gişelerinden tedarik edilebilir. 2 Şubat 1940 Bütün gözler Belgradda (Baştarafı 1 inci sahifede) Türkiye Hariciye Vekili, istasyon- da Başvekil ve Hariciye Nazırı B. Kö- selvânof ve diğer bir takım zevat ta- rafından istikbal edilmiştir, B. Saroc- Oğlu, İstasyonun salonunda B. Köse- İvanof ile 40 dakika süren bir görüş- me yapmıştar. Saat 14,40 da B. Saracoğlu, B. Kö Belvanof ile birlikte tekrar Orient ex- press'e binmiştir. Bulgar Başvekili, misafirine hududa kâdar refakat et- tikten sonra Sofyaya dönecektir. Görüşmeler Dragomana kadar devam eden &€- yahatin devamınca iki nazır görüş- müşlerdir, Hariciye Vekiline refakat eden mat- buat heyeti, Sofya istasyonunda Mat buat müdürü Seratinof ve Bulgar ajansı müdürü Kerekof tarafından 88- lâmlanmışlardır. Sofyadan Dragoman istasyonuna kadar, Türkiye Hariciye Vekili B. Sa- | racoğlu ile Bulgar Başvekili Köseiva- nof uzun ve samimi bir hasbihalde bü- Tunmuşlar, bayan Saracoğlu ile bayan Köseivanof da kendi aralarında gö- rTümüşlerdir. Dragomanda, iki nazır vedalaşmış- lardır, İstasyona gelen Dragoman abalisi, mazırlara bir sempati tezahüründe bu- | Tunmuşlardır. l Hariciye Vekilimizin Bulgar | ajansına beyanatı B, Saracoğlu, Bulgar toprakların dan ayrılmadan evvel Bulgar ajansı- atta bulunmuştur; «Zekâsını ve telâkatını takdir etti- ğim Başvekil Köseivanofla her fırsat- ta görüşmek benim için çok zevkli, ay ni zamanda çok faydalıdır. Nitekim Bulgar topraklarından geçişimden bil- istifade bugün kendisile yaptığım mü- | likat da çok faydalı olmuştur. Çalışkan ve cesur Bulgar milletinin | ve keza Türk milletinin, sulhun yalniz azimkâr bir aftarı değil, ayni za- İmanda basiretli bir bekçisi olduğu hak- Kındaki kanaatim bir kere daha kuv- | vet bulmuş olduğu halde Bulgaristan- | dan ayrılıyorum. Bulgarlar da Türk- | ler gibi kanidirler ki, Balkan milletle- rile gârp milletleri arasındaki terakki ve refah seviyesi farkı, ancak sulh s6- neleri zarfında teksif edilen çalışma. | lar ve gayretlerle Kazamlabilir. Bu sulhu daha sağlam temellere istinad ettirebilmek için, beşeriyet, Komşuluk | ve akrabalık mefhumlarının, sadece İ hissiyatı ifade eden boş sözlerden iba- ij ret olmayıp, esaslarında yaratma, imar ve organizasyon ruhunu taşıma. | ları icab ettiğine bütün kalbimle ina- İ nıyorum. Gayretlerimizi bu yolda tek- | sif etmenin zaruri olduğuna kanilm.» Bulgar Başvekilinin bayanatı Solya 1 (A.A.) — Bulgar ajansı bil. | diriyor: Başvekil B. Köseivanof, Dra- gomandan Sofyaya avdetinde, matbu- at mümessillerile görüştüğü sırada, ezcümle demiştir ki: «Dostüum Saracoğlu ile görüşmek fırsatını elde ettiğimden dolayı çok memnunum. İki Balkanlı sıfatile, sa- mimi surette görüştük. Belgrad kon- feransı hakkında bir şey söylemem. Hedefi sulhun tarsini olan bütün ts #ebbüsleri memnuniyetle karşılarız.» Yugoslav Hariciye Nazırının beyanatı Paris I — Yugoslay Hariciye Na- sırı Morkoviç, Petit Parisien gazetesi- nin Belgrada gönderdiği muherrire Şu beyanatta bulunmuştur: «— Balkan antantı konseyinin iç- timaı, antanta dahil dört hükümetin elbirliğinin, bu harpte tamamen bita- raf olan Balkanlarda ihtilâfı izele et- ! mek arzusunun yeni bir tezahürü ola caktır, neticeler; Mesaimizin omuvaffakiyetle ğine eminim.» Muharrir bu beyanalte şu sözleri ilâve ediyor: «Balkan antantı toplan- tasından sansasyonel kararlar bekle memelidir, Bu toplantı, Balkan dev- letlerinin harbin Balkanlara sirayeti- ne mani olmak arzularının bir teze hürü olacaktır» Yunan gazetelerinin Atina | — Gazeteler Balkan konfe- ransından bahseden makaleler yazmak» tadırlar, Estin ezcümle diyor ki: Avrupa sulbunu tehli mahveden 5 rut fıçısı bu devletler, her türlü ecnebi nüfuzur kurtulmak suretile, aralarında wzi nın ve Balkanları bir sül iyi sahne nümunesi haline getirmenin ne kadar kolay ve feyizli olduğunu önla- snaşlardır. Bu iyi geçinme, Avrupa vaziyetinin vehamet kesbetmesine ve hi çıkardığı yeni meselelere beş ay zarfında aynen dı Birçok ahvalde, müteaddit defalar mü- şahede e bu hakikat, Balkan an tı kenseyinin gelecek toplantasında, şüphesiz, daha kuvvetle görülecektir Estin gazetesi, bundan sonra, «B. Sa- racoğlu ile B, Metaksasını Balkanlarda sulhun muhafazası ve bütün komşularla dostane münasebet ve samimi el ği idamesi hususunda memleketlerinin lediği azmi tebarüz ettiren sözlerini tırlatarak bu beyanatın Eler millet rafından müttefikan - tasvip edildi söylemektedir. Elefteron Vima gazetesi, Balkan dev- Jetleri bitaraflığının iki muharip israf gazetelerince de tasvip ve hatta teşvik edildiğini, buna binaen Belgrad içtimar nin iyi şartla; içinde yapılmakta olduğu- nu bildiriyor. Katimerini gazetesi Başvekil sasın bir barış mesajım hamil dönmesini temenni etmektedir. gazeteler de buna benzer tefsirat eş retmektedirler. Metak- Istanbul Ziraat Müdürlüğünden: Dalremizde mevcyd gartnamesi mucibince ve aşağıda cins ve mitdarı ve muham bedeli yazılı malzeme kapalı zarf usulile satın alınacağından İstek 854 lira 62 ku gösterdiği diğer vesikalarile birlikte bu husustaki teklif meki saat 14 de vilâyet binasında müteşekkil Ziraat Mübayaat Komisy şartnameyi görmek Üzere de bu tarihten evvel ziraat müdürlüğüne müracaatlar Almacak malzemenin ismi Bulfat Damonyak Büper Fosfat Potasyom Sülfat Kükürt çiçeği Bodyom Karbonat Arap sabunu Bir-bir buçuk litrelik şişe boğarna takılmış el pülverizatörü Adi tazyikli sırt pülverizatörü vermeleri (4) Hepsinin muhammen bedeli 2400 Lira 80 » 5000 450 25 0 800 80 » 11395 o» Yektin İstanbul Emniyet Müdürlüğünden: Müdüriyetimiz için 880 takım sivili elbise ve 550 adet şapkanm alınman kapalı sarf Weilile eksiltmeye konmuştur. Bir takım elbise ve şapkanın muhammen bedel! 25 Bra muvakkat teminatı 1091 Ura 45 kuruştur. Eksiltme 22/2/940 perşembe günü saat on beşte müdüriyetimiz binası içinde yapılacaktır. Teklif mektupları eksiltme günü saat 14 de GEN kabul edilecektir. İsteklilerin şarinameyi görmek için $. 3 müdürlüğüne müra- <800) “Belediye Sular idaresinden: İdaremizin Adalar müfettişliği binası yamhanesine bir gişe yaplırılacaktır. Bunun için 7/2/940 çarşamba günü saat 15 de yapılacak açık eksiltmeye girmek isteyenlerin şaririnme ve resmin! almak fizere Taksim caddesinde Merkezinde Levazım Şefliğine müracaat etmeleri. e İdare Eksiltneye girecekler İdare vermesine deposit olarak «30» 7, 1, yatırmış ve mak. buzunu almış bulunacaklardır. 1825) Toprak Mahsulleri Ofisi İstanbul Şubesinden : «Ofisimizin takriben 3000 - 6000 boş sandığın imali Avrupaya ihraç edeceği afyonlar için bir sene zarfında yaptırılacai tık suretile münakasaya konulmuştur. Bu İşe ald şartname her gün şubemiz mubasebesinden alınabilir, Münakasa 8/2/9040 tari» hinde #aat 15 dedir. Taliplerin mezküş gün ve saatte Liman Hanındaki snu müracaatları lüzumu İlân olunuz,