2 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2 Şubat 1940 AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA Sükütilik hastalığımız 1938 senesindeki İngiliz edebiyatına dair büyük bir tedkik yazısı okudum. Beyahatnameler, seyahat ve zabıta To- manları gibi çeşidler bu edebiyatın belli başlı unsurlarından sayılıyor. Amerikalılar İse son zamanda başka bir meraka düşmüşler: Muhayyel ro- mandan ziyade roman şeklinde kaleme alınmış hakiki tercümel haller oku- mak, Kimi başkalarının, kimi de bizzat kendinin nasıl ömür sürdüğünü ya- zıyor, hislerini tahlil ediyor... Realizm mürabbaı! lardır. Daha iyilerini ararsanız me seller. Yani komprime ender kompri- me oldukça Jâtifleşiyor. Uzun söz söyliyemiyoruz, yazamıyoruz! Koskoca İstanbul şehrini fethetmi- $iz. Bizanslısı, Lâtini cild cild hatıra- Jar yazdığı halde, Türk menabii he men elhaba yakın bir sükütilik arze- diyor. Âşık paşa gibi aşağı yukarı muasır bir zat, bir buçuk sahife ile bu mühim hadiseyi geçiştiriyor. Malta seferi keza. Sağ, sol, cephe kuman- danlarımızın ne şekilde olduğunu düşman âsarında teferrüatla okuyo- Tuz, Bağdad şehrine dair arablar beş yüz küsür eser vücude getirmişler, 1453 denberi hâkim olduğumuz İs- fanbnl şehrinin evsafına, hayatına da'r Evliya Çelebinin birinci cildini biliyoruz. Sayın büâkalım daha? Bir, iki, #lerinizin parmakları ade- dini tamamlıyabilecek misiniz?.. Bu Asırda yazdıklarımız da dahil|... Sa- yınız... Ru kadar lâkoniklik elbette mer- gub olmasa gerek! Tanıdıklarımdan bir iki paşa vardı. Kendilerine «ayaklı kütüphanes der- leri. Ağırlarını açlılar mı dört kulak kesilirdim. Cevahir yumurtluyorlar; Ne yaşanmış hikâyeler, yakın devri- mizin ne teferrünik tarihi! Kaleme sarıl. not al, bastır... Ahlâfa yadigâr kalsın... Kerem buyurun, şunları kaleme sini paşam! — Adaaam, sen de! — Öyleyse ben not tutayım, — Zülü yâre dokumur. Hangi zülüf, hangi yar?... Madem çeliniyorsun, bari el yazısı halinde to» runiarının torunlarına bırakmağı bir vazife edin, 2 iki gözüm... Tarih senin- le birlikte göçüyor... Ahbaplarımdan bir ihtiyat zabiti- rin bölüğünde bulunan bir çavuş Urawmi © esir düşüp Hindistan. ları, Hindi Çini'leri dolaşmış. Dönüş» te dostüm sormuş: -- Ne gördün? — Neler, neler... — Anlat yahu bukalım, — Hindi mecusiler sakallarını iple Kıvrıyorlar... Heh heh heh... 7 Canım, onu mütarekede biz de Eördük, Başka» >— Neler, neler... > Amma, arkası çıkmıyordu. Yani pi dl uş, hiç görememiş. Böyle. | Bultan Şii im Lâkin içimizde miye . den ikinci harbi umu. Parker arihin belki de en ente. mir. ni yaşamış, işlere karış- dare etmiş nice aklı erer m var, e Bunların eski sükütilik an- | — Bugün mektepte bir film gös baba, hâlâ korkuyorum... Umumi Meclis dün açıldı Bütçe müzakeresi nisana bırakıldı, bu defa belediye zabıtası nizamnamesi müzakere edilecek Umumi meclis, dün Vali ve Belediye , gördük. Relsi Dr, Lötfi Kırdarın reisliği altında Bunu mukabil bu devrede meelisinizin şubat içtima devresine başlamıştır. Meclisi | üzerinde bilhassa duracağı en ehemmiyetli | açan Vali, ayağa kalkarak meclisin yeni yeaal devresini şu nutkile izah etmiştir; Sayın arkadaşlar, İstanbul umumi mec- si Bçünel intihab devresinin ikinci yılı —— Içtimaını açıyorum. Sayın meclisin başlıca mesaisi önümüzdeki ilm bütçesini tedkik ve müzakere etmek olacaktı. Bu sebeple biz de takdim edilmek üzere bütçeyi hazırlamış bulunuyoruz. Pa- kat harırianan bu bütçenin encümen ta- rafından dahm esaslı tedkikini temin ve bu inkişaflar içerisinde lahsllât teşebbüs lerini daha İyi ölçerek mall kaynaklarımı- zın bize vereceği imkânlara tamamen uy- gun bir mesai programile yeni faaliyet »0- nemize geçebilmek için bütçeyi nisan Içti- mana tehir etmeği lüzumlu ve faydalı iş yeni Belediye zabıtası tedkik, müzakere ve kabulü olucaktır. Fi- hakika elimizde hâlen meri bulunan eski bir talimatname mevcuddur. Fakat ihtiva ve talimatname meclisinizin tedkikine ar- sedilmiştir. Yalnız yeni tallmatname 1çe- risinde seyrüsefere mid olan ahkâmı ayıra- rak sön bir defa daha mütahsasıs bir he- yetin tedkikinden geçirmeği muvafık gör- dük. Bu tedkikat da bitmek üzere oldu- Bundan yine bu devre içerisinde meclisini zl | ze takdim edilecek ve bu suretle talimat- name tamamlanmış olacaktır. Bayın meclisinizin bu talimatnameye olan mübhrem ihtiyacımın tamamen tak- dir etmekte olduğuna eminim. Bu itibarla meolisiniz ehemmiyet ve müstaceliyetle müzakere ve tedkiklerini Ikmal ve tallmat- hameyi çıkarmak suretile İstanbul Meledi- yesine çok değerli bir hizmet ifa etmiş olacaktır. Yine bu devrede mülhak bütçe- lerin idare hesaplarile peyderpey meclisi- mize sevkedilecek diğer işleriniz. vardır ki kıymetli tedkik ve mürakerelerinizle hal ve intç edileceklerdir. Mesainizinin feyiali ve muvaffakıyetli olmasını dilerim.» bar vale edilmiş ve meclisin salı, cuma günleri ekseriyetle karar verilerek toplanmasına içtimaa nihayet verilmiştir. Belediye Reisi Ankaraya gitti Ankarada meşgul olacağı işler hakkında beyanatı Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar, dün akşamk! trenle Ankaraya bareket et- miştir, Valiye Sular idaresi müdürü B, Zi- ya, İmar müdürü B. Hümü, Muhasebe mü- dürü B. Muhtar refakat etmektedir. B. Lütfi Kırdar, dün hareketinden evvel kendisini gören bir muharririmize Ankara- ya yapacağı seyahat etrafında şu izahatı vermiştir: — Elektrik tesisatı için 1.700,00, su te- sisatı için de 000,000 liralık malzemeye ih- tiyaç vardır. Bunların tedariki için icab eden yüksek makamlarla temas edeceğim. Bundan başka Taksim kışlasının yerinde vücude getireceğimiz taslsatın plnını ha- zırladık, bunları da Nafia Vekâletine tas- dik ettireceğiz. Belediyeye alt bazı mali işler de vardır, Bunları da intaç ettireceğiz. Elektrik, Tram- vay İdaresinin mesai programı henüz tas- diz edilip gelmemiştir. Bu işle de meşgul olacağız. Sah günü İstanbula dönmekli- Eim ihtimali vardır. Belediyede taj tayinler Belediyede yeni bazı tayinler yapılmıştır. Münhal bulunan Belediye müfettişliğine Balıkesir Hususi muhasebe müdürü B. Ra- sid LegandIz, HAl müdürlüğüne İktimd Ve- kâleti gık! ölçüler müfettişi B. Bedri Marti, Hâl müdür munvinliğine İnhisarlar Kaçak- çılık servisi şefi B. Mazhar Tokmar tayin edilmişlerdir. Bundan başka Memurin komisyonunca Bölediyenin muhtelif daire ve şubelerine alt memurlar arasında yapılan terfi, nakl ve tecziyeye ait kararlar da Vali Dr. Lü Kırdar tarafından tasdik edilmiştir. Hukuk işleri kadrosundaki münhallere apilan imtihanda en çok numara alan Üş genç tayin edilmiştir. Çocukların oynadığı yere av tüfeği bırakmış! Kadıköyde Yeldeğirmeninde oturan on üç yaşlarında Süreyya, Moda çocuk bahçe- £i elvarında oynamakla iken eline bir av tüfeği geçmiş, boş olduğunu zannederek te- $iğini birkaç defa çekmiştir. Tüfekten çi- kan saçmalar, gene orada oynamakta olân kendi yaşındaki Koço isminde bir çocuğa isabet ederek muhtelif yerlerinden yara- İanmasına sebep olmuştur. Râdiseden haberdar olan zabıta, yaralı çocuğu hastaneye kaldırmış, Süreyyayı yakalanmış, kazaya sebebiyet veren tüfeğin de Avni isminde © sit olduğu tesbit ır, Gere Ayni, haklarında icab eden kanu- edilerek o da yakal gerek Sürey) ni takibat yı anesini hâlâ bozmamaları, dar mu- hitlerinde yarenlik ede ede ömürlerini tamamlamaları mülli irfanımız, kıy- metli vesikalarımız bakımından âflo- Junur kusur değildir, (Vâ - Nü) « Birkaç masum kuzu çayırda do- aşıp keyif sürüyorlar... 3 kişiye çarptı Şoför hakkında takibata başlandı. Fethinin idaresindeki taksi dün İngiliz Sarayı virajını dönerken; ansızın karşi- laştığı, Sofiya isminde bir kadınla; on üç ve yedi yaşlarında Haliş ve Yaşar adların- da iki çocuğa birden çarpıp, her üçünün de yaralanmasına sebep olmuştur. Derhal vaka yerine gelen zabıta memur- lan üç yaralıyı da tedavi altına aldırmış- lar, şoförü de yakalıyarak hakkında ka- nun! takibata başlamışlardır. Orhangazlli - Mahmud isminde biri de dün köprünün bir tarafından diğer tera- İma geçerken B. Samuslin idaresindeki hususi bir otomobilin #admesine uğramış, muhtelif yerlerinden yaralandığından te- davi altına alınmıştır. KUÇUK HABERLER: # Zeytinburnu sahilinde bir evde oturan sekiz yaşlarında Mustafa ismindeki ç0- cuk, evin deniz üzerindeki sedinden aşağı yuvarlanmış, feryad ve istimdadına yetişip kendisini kurtaranlar gelinciye kadar biz hayli çırpınmıştır. Mustafa denizden çıkarıldığı zaman bit- kin bir halde olduğundan Etfal hastancsi- ne : * Emniyet müdürlüğü Kaçakçılık kısmı memurları, Galatada Çerkez Mehmed iş- minde birisin üzerinde yaptıkları araştır. mada bir buçuk kilo esrar bularak müsa- dere etmişler, kendisini de Adliyeye ver- mişlerdir. 7 # İstanbul Halk sandığı şimdiye kadaj beş yüze yakın memura para vermiştir. Te- amül mucibince bir memur, barıkadan borç para alırken 8 ay müddetle maaşını ban- kaya temlik ettirmektedir. Banka idaresi, vade hitamında icraya müracei ederek Borçlunun maaşına haciz koydurabilmek- tedir, Vadesi biliiği kalde borcunu ödemi- yen memurların adedi yüzü bulmaktadır. İdare icraya müracaat edecektir. Toplanan Sandık idare meclisi, şimdilik memurları borç para verilmesini menet- miştir. Haber aldığımıza göre, Sandık umu- mi heyeti toplanlımmda, İstanbul Halk sandığının 250 bin iralık sermayesinin a3 olduğunu beyanla, sermayenin arttırılma- #ini Ticaret Vekâletinden rica edecektir. k Felemenk bandıralı Fauna vapurile Hi- Manimiza cam, deri eşya, kireç kaymağı, pamuk mensucat, kimyevi ecza, tuzlu de- ri, boya ve vernik, suni ipek İpliği, kakao tozu, kurşun kablo; İtalyan bandıralı Cita di Bari vapurile çelik esya, kistik eşya, bo- ya ve vernik, kimyevi eşya, makine ve ak- sasnı, bileği taşı, elektrik malzemesi, grafit, rayom ipliği, kendir rmensucat, foto malze- mesi, rayom ve pamuk lâstikli mensucat, cam eşya, mermer öşya gelmiştir. # İbtikârla mücadele komisyonu bugün tekrar toplanarak kâğıt ve mukavva ihti- kâr merzularile yapılan yeni ihbarları gö- rüşeeektir. # Un fiatlerinde bir miktar tereffü ol. masına rağmen Belediye, ekmek narhını 10 kuruş 10 paradan ipka etmiştir. Bay Amcaya görel.. PENA Li — | .. Bir aralık su başına gidiyorlar, tam su İçerlerken... Ortaköydeki yangin Yanan binada Doyçe Bank direktörü oturuyordu Evvelki gece, Ortaköyde tüccardan B. Rmin Vafinin mutasarnf olduğu köşkün yanmasile neticelenen yangın hakkındaki tahkikat dün bitmiştir. Köşkle kiracı ola” rak Doyçe Bank direklörü ve şimdi Ame- rikada bulunan profesör Nissen oturmakta idiler. Ateş, köşkün kalorifer bacasından çıkmıştır. Yansın, rüzgârdan dolayı ka bir zamanda büyümüş, iWalye ancak, ci- Yarını kurtarabilmek vaziyetinde kalmış» “e eşyasından hemen hiç bir gey kurtar- mak mümkün olamamıştır. Köşkün 13,000 Uraya sigortalı oldukları taayyün etniştir. direktörüne Kadıköyde yangın başlangıcı Dün sabah; Kadıköyde Moda caddesinde Kelolimehmed apartımanının Üçüncü ka- tında oturan B, Mehmedin damadı B. İb- rahimin salonunda yanan sobadan çıkan kıvılcımlarla baca tutuşmuş ve ateş büyü- mek Istidadını göstermişse de derhal ye- tişen itfaiye tarafından söndürülmüştür. Yeni tifüs vakası yok Şehrimizde yeni tifüs vakası kaydedil- memiştir. Sıhhiye müdürlüğünce temisiik tedbirlerine dün de devam edilmiştir. Ti füs vakaları Beşiktaş, Fatih, Eminönü ka- galarında çıkmışlır. Bilhasn Boşiktaşta Üç vaka tesbit edilmiştir. Nakliye vasıtalarının dezenfekte edil- mesi işine bugünden itibaren başlanacak. ez itfaiye nefe- rinin cenazesi merasimle kaldırılacak Şaşkınbakkalda devrilen itfaiye moto- pompunda yaralan; Balhaddinin de öldüğünü dün yazmıştık. Bu vazife kurbanı İtfaiye erinin cenazesi bügün saat on birde morgdan merasimle kaldırılacaktır, Cenaze Beyomda götürüle- cek, orada namazı kılındıktan sonra Edir. nekapıdak! eltfalye şebitliğis ne götürüles rek denedilecekr. & Münhal bulunan Umum! meclis âza- hığı için dün sabah Çatalcada yapılan in tihapta Çatalca Âzalığına Halk Partisi idare heyeti reisi B. Naci Can intihap edilmiştir. Mekteplerdeki Yoksul çocuklara yar-- dım birliği dün Parilde B. Tevfik Fikret Bılayın relsliği altında toplanmıştır. Dün- kü içtlmada yeniden teşkil edilen birliğe eski birliğin devir muamelelerinin ne su- yetle yapılacağı tesbit edilmiştir. X Belediyeye intikal eden et nakliyesi Aşleri müzayedeye konmuştu. Talip çıkma- dığından ihale edilememiştir. Belediye bu İşi tekrar ilân edecektir. Talip çıkmadığı takdirde bizzat kendisi idare edecektir. 4 Yeniden Emniyet müdürlüğü altmet şube müdürlüğüne tayin edilen İzmit Em- niyet müdürü B, Falk şehrimize gelmiş ve yeni vazifesine başlamıştır. A .. İki azgın kurt ağaçların arasın- dan fırlayıp zavallıların üstüne çulla- Diyor... Torununu zehirlemekten suçlu kadın Müddeiumumi idam cezasını istedi, yalnız hafifletici se- bebler olduğunu söyledi Beş aylık torunu Seyyanı sürürla öl- dürmekten maznun Emorfiya adındaki kadının muhakemesine dün birinci ağır ceza mahkemesinde bakılmış, müddei umumi iddianamesini okuyarak mazmun Emorfiyazın, beş aylık torununu kasden sürurla zehirliyerek öldürdüğü sabit ol- duğundan Türk ceza kanununun 450 im- ci maddesine göre idam cezasına çarp- tırılması ve ancak kızı Efstratyanın ba çocuğu gayri meşru doğurduğu ve Emor- fiyanın da aile haysiyetini korumuk kas- dile bu cürmü işlemesi, hakkında ceza- yı hafifletici sebep olarak göz önünde tutulmasını istemiştir. Maznun Emorfiya bu talebe itiraz ederek yine eski iddinlari gibi çocuğunu zehirlemediğini, çocuğun bu süruru ka- zaen ağzına sokup zehirlendiğini ileri sürmüştür. Evrak tetkik edilerek karar verilmek üzere muhakeme başka güne bırakılmıştır. Kömürcü dükkânındaki cinayet muhakemesi Beyoğlunda bir kömürcü dükkânının üstündeki odada Vehap adında | birini ustura ile öldürmek, Hasan adında bi- rini öldürmek kasdile yaralamaktan maznun Emin ve Abdürrahman adların- da iki kardeşin muhakemelerine dün bi- rinci ağır ceza mahkemesinde bakılmış» tar. Maznunlar, mahkemede suçu inkâr ederek Vehapla Hasanın kendilerine te- cavüz ettiklerini fakat kendilerinin bir şey yapmadıklarını söylemişler ve zabı- tada tazyik edildikleri için itirafta bu- İunduklarımı ileri sürmüşlerdir. Dün muhakemede şahit olarak adliye doktoru B. Salih Haşim dinlenmiş, her iki maznunun da zabıtada dayak yedik- lerini iddia etmeleri üzerine yaptığı mu- syenede vücutlarında dayak izi görme- diğini yalnız Eminin bazı yerlerinde us- tura yaram olduğunu söylemiştir. Müddeiumumilik başmuavini B. Sab- rinin şahit olarak dinlenmesi için muha- keme başka güne bırakılmıştır. Otobüs işleri hakkında bir rapor Babık Makine müdürü B. Nusret , dün Vali Dr, Lütfi Kırdarı ziyaret etmiştir. B. Nusret, Makine müdürü iken Belediye ta- Yafından Avrupada bir tedkik seyahati yap- mış, Almanya, Fransa ve Romanyadaki otobüs işlerini yakından tedkik etmiş, fa- kat todkikatına alt raporunu vermeden yazifesinden ayrılmıştı. Dün bu raporu Valiye vermiştir. Belediye iktisad müdürlü, kadrosu genişletiliyor 940 senesi bütçesile Belediye teşkilâtın. dan bir kısmının daha genişletilmesi için teklifler yapıldığını yazmıştık. 14 kişiden ibaret olen İktismd müdürlüğü kadrosu 28 kişiye çıkarılacaktır, Yeni kadroda üç ras portörtük ihdas edilmiştir. Bunlar, tarife, istatistik, gıda maddeleridir. Her raporlör- Yükte 3 memur bulunacaktır. Ayrıca da mü- fettiş salâhiyetini haiz iki mürakip bulu- nacak ve bir de müdür muavinliği ihdaş edilecektir. Türk ekicilerimiz için bir öğüt kitabı İnhisarlar Mel tütün enstitüsü tara» findan köylüyü tütün mevzuu bakkında fre 1d ötmek maksadile yapılmakta olun Deş- Tiyat cümlesinden olmak üzere bu kere «Ekici tütünü satıncaya kadar nasıl koru” malıdır adlı yep: bir eser daha intişar et- miştir. Tütünü iyi mubafaza edebilmek için eki- cinin nasl çalışması lâzım geldiğini köylü. nün anlıyabileceği açık bir lisanla izah edem bu kitap kolayca okunabilmesi için irt harf- lerle basılmış karu tarifler yerine kalm olan birçok renkli fotoğraflarla biz kat da- ba kuvvetlendirilmiştir. Yüksek adedi tabıda olan bu Kitap, idare- nin diğer eserleri gibi köylüye meccanen dağıtalactıktır. .. Ödümtüz patladı!... B. A, — Merak etme, ben mektep müdürüne söylerim, size bir daha si- yasi filmler göstermez!...