6 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Belgrad toplantısı ve İtalyan mahafili Roma mahafili: «Verilen karar İtalyan noktai nazarina | uygundur, fakat Romanya kabil olduğu kadar çabuk Maca- ristan ve Bulgaristana müsaadede bulunmalıdır.» diyor Roma 6 — Balkan antantı devletleinin toplantısı neticesinde Belgradda neşredilen tebliğ Romada memnuniyetle karşılanmıştır. İtalyan siyasi mahafili diyor ki: «Dörç devletin istiklâllerini muhafaza ve harbin Balkanlara sirayetine mâni olmak hususundaki kararları İtalyan noktal nazarına tamamen uygun- dur. Dört devleti komşularile münasebetlerini takviye kararları da iyi karşılan- mıştır, Fakat iyi niyetler kâfi değildir. Romanya, kabil olduğu kadar çabuk Ma- caristan ve Bulgaristana müsaadede bulunmalıdır. Bu suretle hakikaten kuv. yetli ve devamlı bir vaziyet temini kabil olacaktır.» Mısırın yeni Ankara sefiri Kahire 6 — Abdürrabman Hakkı bey Mısırın Ankara sefirliğine tayin edi- miştir. Hakkı bey, Mısırı Bulgar hükümeti nezdinde de temsil edecektir. Felâketzedeler için Kıbrıslıların teberrli 'Nikezi (Kıbrıs) 6 — Zelzele felâketsedelerine yardım için 600 İngiliz lirasi #oplanmıştır. Bu para dün "Türkiye konsolosuna tevdi edilmiştir. Fin - Sovyet harbi Sovyetler, Finlere yardım edilmezden ewel /g mühim askeri noktaları ele geçirmeğe çalışıyorlar Stokholm 6 — Finlândiyadan gelen haberlere göre Sovyetler, uğradıkları büyük zalyata rağmen Karelide taarruza devam ediyorlar. Finlere esaslı yardım edilmezden evvel mühim askeri noktaları eko geçirmek istedikleri . Finler, Rus taarruzlarını kâmilen tardetmişlerdir. Dün 13 Ankara radyosu İstanbullular, neşriyati para- zitsiz dinliye bilecekler Ankara 5 (Telefonla) — Ankara - radyosu neşriyatını İstanbul stüdyosuna nakil tetkikler yapılmaktadır. Bu suretle halkının Ankara radyo- va parazitsiz olarak dinlemeleri müm- Türk - Alman ticaret anlaşması Kabul Slim, inibeleli, kıy- meti 5 milyon liradır Ankara 5 (Telefonla) — Alma la imzaladığımız muvakkat ticaret laşması bugünlerde gümrüklere” tebi olunacaktır. Bazı gazetelerin yazdıkları &ibi, bu anlaşma ile kabul edilen müba- dele kıymeti yedi buçuk milyon lira ol- mayıp 5 milyen Tiralıktır. Bu mikterin 22 milyon liraya çıkarılması için temas- lara başlandığından o mahafil aidesinin mallmatı yoktur. Türk - Macar ticaret mübadeleleri Ankara 5 (Telefonla) — Bir haftadan- beri şebirimizde bulunmakta olan Maca beyeti Mİ banka ve müesseselerimizle temasa devam etmektedir. Heyet âsasın- dan bir sat hususi mahiyette olan bu te- maslarda Iki memleket arasındaki ticaret mübadelelerini genişletmek imkânlarının araştırıldığını ve heybtin bugünlerde res- mi makamlarla temaha girişeceğini beyan etmiştir. üyük askeri şüra Pariste toplandı İngiliz Başvekili ve bir çok Nazırlar toplantıda bulundular Bovyel tayyaresi düşürülmüştür. Lâdoga gölünün şimalinde Sovyetlerin vaziyeti | | Pars 5 (A.A) — Yükeek şöranın Burada Finler Sovyetlere mthim saylat ; beşinci içtima: Pariste akdedilimiştir .elân tehlikelidir. verdirmişlerdir. © Sovyet - Mısır münasebatı Kahire 86 — Misir hükümeti, birkaç ay evvel Sovyet Rusya ile ticari müna- #ebetleri inkişaf ettirmek için Sovyet hükümetini tanımağa karar vermişti. Bu kararın tatbiki şimdilik geri bırakılmıştır. Sovyetler Galiçya şimendiferlerini geniş hatta çevirmek istiyorlar Paris 86 — Sovyetler Polonyadan aldıkları Galiçyadaki şimendifer hatlarını, Rus hutları gibi geniş hatta çevirmeğe karar vermişler ve işe başlamışlardır. Bu Faşizmin nazariyecisi öldü Roma 6 — Faşizmin nazariyecisi diye tannımış olan ve faşizm hakkında birçok eserler vücude getiren Franco Cerlantini ölmüştür. Fransız Bahriye Nazırının beyanatı Müttefik donanma Alman donanma- sının taarruzunu sabırsızlıkla bekliyor Londra 8 — Fransız Bahriye Nazırı beyanatta bulunarak demiştir ki: — Almanyanın denizlere gönderdiği 55 denizaltidan 401 batırılmıştır. Müttefik donanması Alman donunmasının söylenen taarruzunu sabırsulıkla beklemektedir. Fakat Alman donanması halen kendi limanlarında sığınmak- tadır, Fransız Bahriye Nazırı yeni denize indirilen Terribele torpido muhribinin - 48 mil süratle seyrettiğini ve bütün şür'at rekorlarını kırdığını söylemiştir. 200,000 Çin askeri müşkül vaziyette Roma 5 — Şanghaydan bildirildiğine göre Japon ordusu salâhiyettarla- bir sat 80 bin kişilik bir Çin kuvvetinin kuşatılmış olduğunu, diğer biri kişilik bir Çin ordusunun da muvaşalasınm kesildiğini söylemiştir. General Veygand yarın Kahirede olacak Londra 5 — General Veygand çarşamba günü Kahireye vasıl olacaktır, İngiliz ve Mısır asker! erkânile görüşecek olan general Veygand müdafaa kuy- vetlerini de teftiş edecektir. Polonyalılar yalak çarşaflarına bürünerek Alman hapishanesinden kaçıyorlar Londra 8 — Almanlar tarafından hapsedilen elti Polonya bahriyelisi hapishaneden kaçmağâ muvsffak olmuştur. Bunlar karda gözükmemek için yatak çarşaflarına bürünmüşler ve böylece Felemenk bududunu aşmışlardır, Büyük Britanya B. Chamberlain, Halifar, *Churchill, » Kingehey Wood, Stanley; refakatlerinde, Ronald, “Can- ele, Cadogan, Dudiy Pavd, general opside ve general namına, şürada, B. Daladier, Campinchi, Lachambre, De- ribes, general Gamelin, amiral Darland, general Willenin . ve general Decomp bulunmuşlardır. Şüra, Fransız - İngiliz el birliğine gitgide daha müessir bir ma- hiyet temin etmek üzere hali hazır va- ziyetin muhtelif cephelerini tetkik et- Bilhassa iaşe meselesi tetkik edilmiş- ir. Gözden geçirilen bütün Rususat üze“ rinde tam bir mutabakat husul bulmuş- tur. Yeni bir Alman - Sovyet anlaşması Almanya, Sovyet tabii me- nabiinden istifade edecek Londra 5 (AA.) — Daily Telegraph Ne yeni bir itilâf akdini düşündüğünü ve yakın bir zamanda imza edilecek olan bu itilâfın başlıca hedefinin Sovyetlerin Almanyaya yapmakta oldukları yardımı artırmak olacağını haber vermektedir. Muharrir, diyor ki; «Tam mânasle askeri bir ittifak ol mamakla braber bu yeni muahedenin Rusyayı Almanyanın harb sahasın- daki mesüisine şimdiye kadar yaptı- Zindan daha fazla yardımda bulun» mak teahhüdüne sokacağı tahmin edilmektedir. Bu yardım, Rusyanın tabil menablini Almanyanın menfâa- tine olarak işletmek şeklinde olacak- tr Hindistana dominyon statüsü Yeni Delhi 5 (A.A.) — Hindistan kral naibi ile Gandi arasında cereyan eden mülâkat neticesinde müştereken kaleme alınan tebliğde, kral naibinin, Hindistana dominyon statüsü verilmesi hususundaki Britanya hükümeti arzusu- nu izah ettiği söylenmektedir. Hollanda Başkumandanı istifa etti Lâhey 5 — Hollanda ordu ve do- nanma başkumandanı general Reyn- ders istifa etmiş, yerine Winkelman tayin edilmiştir. General Reynders'in istifası en zi- yade hükümetle ordu arasındaki gö- rüş ihtilâfından doğmaktadır. Bir Sovyet fırkasının imha edildiği bildiriliyor 15-20 bin kişilik 14 üncü fırkadan birçoğu öldürüldü. 150 Sovyet tayyaresi mahvoldu Londra 6 — Helsinkiden bildirildi- ğine göre, Finlândiyalılar yeni bir muzafleriyet daha kazanmışlardır. Sovyetlerin 14 üncü fırkası Ladoga gölü şimali şarkisinde tamamen de nebilecek derecede imha edilmiştir. 15-20 bin kişiden ibaret olan bu fırka dan birçoğu öldürülmüş bir kısmı da yaralı ve sağlam olarak esir alınmış- tır, Nevyorkta Finlândiya günü Roma 6 — Dün Nevyorkta Finlân- diya günü tertip edilmiş birçok genç kızlar Fin kıyafetile zengin mahalle. leri dolaşmışlar ve Finlândiyaya yar- dim için iane toplâmişlardır. Stakholm 5 (A.A.) — Stokholm Tid- migen gazetesinin Helsinkideki muhabiri bildiriyor: Kareli cephesinde Finlândi- ya kıtaatı, Rusların zırhlı kızıklar kul- tan ibaret olan yeni tabiyeleri- ne karşı kendilerini müdafan etmeğe alışmışlardır. 4 şubat tarihinde Finler, düşmanın 9 tankını ve bir o kadar zah- h kızağını tahrip etmişlerdir. Şimdiye kadar Rusların Fumma mn- takasında yaptıkları taarruz, kendileri- me 3000 kişiye mal olmuştur. Son hü- cum esnasında Fumma hatları üzerinde 150 Sovyet tayyaresi o mahvolmuştur. Sabahleyin Ruslar, yeni bir hücum da- ba yapmışlardır. Tanklar ve kızaklar 100 metreden piyadenin hücum dalga. larını düşmanın üzerine sevkediyordu. Finler, tanklara karşı kullanmakta oldukları toplar için yeni bir müdafaa hattı vücüda getirmişlerdir. Bu toplar, düşmana mühim zayiat overdi:miştir. Finler, el bombaları da kullanmışlardır. Ruslar, üç defa hücumlarım tekrar et- mişlerdir. Muharebe, gün kavuşurken iş, ve Ruslar Finlerin mukavemet- 12,000 nüfuslu bir şehir olan Avn'a Jimanı,. 4 şubat tarihinde inüthiğ bom- bardımanlara hedef olmuştur. Ruslar, 24 saat zarfında birçok infilâk edici ve yangın çıkarıcı bombalar atmışlardır. Geceleyin Ruslar, bombardıman edilen mıntakaları tenvir etmek için fişekler at- mışlardır. Şehrin dörtte üçü harap ol. muştur. Bu meyanda kilise, hastane ve bir shbiye treni de vardır. 4 şubatta Finlândiya üzerinde yapıl- mış olan hava cevelânları neticesinde 40 kişi ölmüş, ve 50 kişi yaralanmıştır. Buna mukabil 11 Rus tayyaresi düşmüş ve Finler, Rus kıtaatını ve bazı Rus ha- va üslerini muvaffakiyetle bombardı- man etmişlerdir. 47 Rus tayyaresi, 4 şubat tarihinde Viborgu bombardıman etmişlerdir. Şe- hir, alevler içindedir. 150 ev harap ol muş ve 16 yerde yangın çıkmıştır. Rus lar, gayri askeri binalar Üzerine en azı 500 boba atmışlardır. 10 kişi telef ol- muş ve 20 kişi yaralanmıştır. Rus tay- yareleri, çok yükseklerden uçmak sure- tile taarruzlarını 4 defa tekrar etmişler. dir. Sovyet yüksek kumandanlığının her ne bahasına olursa olsun şehri tahrip etmeğe karar vermiş olduğu ve bu ha- rekâtın Fumma'da girişilmiş olan büyük taarruz ile alâkadar bulunduğu zanne- dilmektedir. Binlerce halk, yersiz kal mıştır. Viborgun kilisesi, bir bombanın tesirile hasara uğramıştır. Ruslar, Pinleri teslim olmağa davet eden beyannameler de atmışlardır. Sovyet tebliği Moskova 5 (A.A.) — Leningrad muntakası erkânıharbiyesinin 4 şabat ta- rihli tebliği: Bilhassa keşşafların faaliye- ti görülmüştür. Ladoga gölünün şimel mıntakasında piyade kıtası arasında müsademeler olmuştur. Sovyet tayyareleri, istikşaf ve bom- bardıman uçuşları yapmışlardır. Almanyanın Sovyetlere yardımı Londra 5 — Daily Telegraph gazete- sine göre, Almanya, Sovyetlerin Petsa- modaki ine top, malzeme ve #aire gönderiyor. Bu levazımı hacoil iki Alman vapuru Norveç sularından göçmiştir: > Almanların buna mukabil Sovyetlerin istifade edemedikleri | tah- telbahirleri almak istedikleri bildiriliyor. Almanyanın Finlândiyaya karşı Sovyet lere yardımı, Finler aranında ncı bir in- tiba bırakmıştır. Yeni zelzeleler Sisi yangın duma- Evvelki g*ce iki Mü kuvvetli zelzele oldu İstanbul 5 (A.A.) — Kandilli rasat- Banesinden: Dün gece saat 20 yi 17 daki- ka 33 saniye geçe merkez üstü İstanbul- dan 400 kilometre mesafede tahmin edilen kuvvetli bir zelzele kaydedilmiş- tir. 12 ika sonra da ayni merkezden birinciye yakın ikinci bir sarsıntı daha gelmiştir. Ankara $ — Mahallerinden bildirildiği- ne göre, dün gece İneboluda 21,20 ve 3130 da, Kastamonuda 20,20 ve 2032 de ikişer; Gümüşhanede 750 de 5. Karahi- sarda 2135 de birer zelzele olmuştur. Ha- yoktur. iliz generali «Hükümetin aldığı tedbirler çok yerinde- dir» diyor Ankara 5 (A.A) — Zeisele felâketzede- Jerins yardım için İngilterede teşekkül - İngiliz yardım heyetinin mü- i general Becds Brzincan- dan #yrilirken intibalarını soranlara hü- kümet tarafından alınan tedbirler çok isabetli ve yerindedir. demiş, ve bunlardan hayranlıkla bahsetmiştir. 50,000 felâketzede için Londra 5 (AA) — Zelzele telâketzede- lerine yapılacak yardım İçin teşekkül eden İngiliz - 'Türk komitesi tarafından Türki yeye gönderilen sir Wyndham bugün Lon- draya çektiği bir telgrafta 50,000 feliket- sede için ayakkabı, battaniye, çivi, penco- re camı ve Çinkoya İhtiyaç olduğunu bil dirmiştir. © - “Telgraf keza ilâç ihtiyacının &cil oldu- ğunu bildirmektedir, Daily Telegraph muhabirinin bir telgrafı Londra 5 —- Daliy Telgraph gazeleşi Erzincâna giden muhabirinden aldığı bin telgrafı meşrediyor, Bunda Kınlay dok- torlarının derhal yetişmelerinin bir çok insanları kurtardığı, havanın fenalığına rağmen sihhi teşekilâtin muntazam İşle- diği bildirilmekte ve kurtarma tedbirleri- nin mükemmeliyetinden obahsedilmekte- dir, Milli piyango yarın çekiliyor Ankara 5 (A.A) — Mili piyango #daresinin birinci tertip plânının ilk keşidesi önümüzdeki çarşamba günü #âat 10 da Ankara Halkevinde yapıla | 4. caktır. nı zannetmiş ! Bu sabah da sis yüzünden vapurlar işlemedi Bu sabah yeniden limanı sis kapla- mıştır. Sis bilhassa Boğazın Hisar ile Köprü arasındaki kısmında kalındı. Bu sebeple bu kısımda vapurlar seferlerini yapamamışlardır, ün gece sâat on dokuza doğru şehri yeniden kesif bir sis kapladığını şehir haberleri kısmında yazmıştık. Sis; hemen hemen vapurların gece seferleri ikmal edilinceye kadar devarı « ci hetle Şirketihayriye vapurları, saat o dokuzdan sonra Köprüden Boğuza hiç sefer yapmamışlardır. Akay idaresi; Kadıköy ye Haydarpa- şada oturup da İstanbulda kalmış bu- Tunanları düşünerek gece saat kiyi çey- rek geçe Köprüden Kadıköye bir vapur kaldırmıştır. Kadıköyden de bir vapur Ancak sabaha karşı saat dörde doğra ge- lebilmiştir. Dün geceki sis esnasında Nişantaşında Şafak sokağında bir hadise olmuştur: Bu sokakta bir apartımanda oturan B. Arsen Papazyan sokakta birkaç kişinin konuşmakta olduğunu görmi manda yeni bastırmakta olan sisi de yan- gın dumanı zannederek, kendi telefo- nunu açmış ve itfaiyeye! «Nişantaşında Şafak sokağında yangın vardır» şeklinde ihbarda bulunmuştur. Beyoğlu üfaiyesi derhal bu sokağa bütün vesaitini sevk etmişse de ortada bir yangın olmadığı anlaşılmıştır, Bunun üzerine B. Arsen Pa- pazyan hakkında kanuni takibata giri- şilmiştir. bağl MELER İngiliz hava kuvvetleri Ottawa 5 (A.A) İngiliz camiası an- trenöman plânı tam randmanla işlediği zaman Kanadada senede takriben 1400 pilot, mitralyözeü, rasd ve telsizci ye- tiştirilecektir. Mektepler birkaç haftaya kadar faaliyete geçecek ve tedricen in- ettirilecektir. Bu mekteplerde mu- , memur, makinist ve saire olarak 40,000 kişi kadar istihdam edilecektir. Tayyarecilik için toplanan talebenin miktarı gittikçe artmaktadır. halihazırda kiz yüz Kanadalı her sün Kana- kuvvetlerine kaydedilmek üze- tek